
 

 

 
 
 

Sygn. akt II PK 223/11 
 
 
 

WYROK 
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

 
Dnia 10 maja 2012 r. 

Sąd Najwyższy w składzie : 
 

SSN Zbigniew Hajn (przewodniczący) 

SSN Halina Kiryło 

SSN Zbigniew Myszka (sprawozdawca) 

 
w sprawie z powództwa Z. N. 

przeciwko Wydawnictwu Przegląd K. sp. z o.o.  

o odszkodowanie, 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń 

Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 10 maja 2012 r., 

skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i 

Ubezpieczeń Społecznych  

z dnia 29 kwietnia 2011 r 

 

 
oddala skargę kasacyjną i zasądza od powoda na rzecz strony 

pozwanej kwotę 900 zł (dziewięćset zł) tytułem zwrotu kosztów 

zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym. 

 

 

 



 

 

2 

UZASADNIENIE 

 

Wyrokiem z dnia 29 kwietnia 2011 r. Sąd Okręgowy Wydział III Sąd Pracy i 

Ubezpieczeń Społecznych, po rozpoznaniu apelacji obu stron od wyroku Sądu 

Rejonowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 16 grudnia 2010 r., 

zasądzającego od pozwanego „Wydawnictwa - Przegląd K." sp. z o.o. na rzecz 

powoda Z. N.: 1. kwotę 432,72 zł tytułem rozliczenia podróży służbowej do B. wraz 

z ustawowymi odsetkami, 2. kwotę 921,66 zł tytułem wynagrodzenia za nadgodziny 

za lipiec 2007 r. i grudzień 2008 r. wraz z ustawowymi odsetkami, 3. kwotę 

3.556,01 zł tytułem wynagrodzenia za pracę w soboty, niedziele i święta wraz z 

ustawowymi odsetkami, 4. kwotę 1.064,88 zł tytułem ekwiwalentu za 9 dni urlopu 

wraz z ustawowymi odsetkami, 5. oddalającego powództwo w pozostałym 

zakresie, 6. umarzającego postępowanie co do roszczenia o zadośćuczynienie, 7. 

nadającego wyrokowi rygor natychmiastowej wykonalności do kwoty 1.460 zł, oraz 

orzekającego o kosztach procesu,  zmienił ten wyrok w ten sposób, że w punkcie I 

wyroku oddalił powództwo, zasądził od powoda na rzecz pozwanej kwotę 2.700 zł 

tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, umorzył postępowanie w 

zakresie żądania zadośćuczynienia i przyznał od Skarbu Państwa (Sądu 

Rejonowego) na rzecz Kancelarii radcy prawnego K. K. kwotę 3.294 zł brutto 

tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej powodowi z urzędu (pkt IV 

wyroku), w punkcie II oddalił apelację powoda, w punkcie III zasądził od powoda na 

rzecz pozwanego kwotę 450 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego 

instancji odwoławczej (pkt VI wyroku), a w punkcie IV pozostawił bez rozpoznania 

żądanie zwrotu spełnionego świadczenia. 

W sprawie tej ustalono, że powód od 2 stycznia 1992 r. do 30 września 

1999 r. był zatrudniony w PPH K. sp. z o.o. „Wydawnictwo - Przegląd K.” na 

stanowisku dziennikarza, zastępcy redaktora naczelnego oraz pełnił obowiązki 

redaktora naczelnego Przeglądu S. W dniu 1 sierpnia 1999 r. podpisał kolejną 

umowę o pracę na czas nieokreślony. Powierzono mu wówczas stanowisko 

dziennikarza z wynagrodzeniem zasadniczym w kwocie 2.349,92 zł. Dodatkowo 

wypłacano mu honorarium w wysokości uzależnionej „od atrakcyjności tematu, 

wnikliwości, ilości produkcji, tzw. wierszówki” i premię w wysokości 50%. Zakres 



 

 

3 

obowiązków powoda ulegał zmianie, ostatecznie odpowiadał za dział 

samorządowy, przygotowywał także reportaże zlecone przez kierownictwo redakcji. 

W podobny sposób określono zakres czynności innych dziennikarzy. Zarówno ilość 

stron do publikacji, jak i zakres tematyczny obowiązków danego dziennikarza mógł 

ulec zmianie, na wniosek pracownika. Nikt jednak o zmianę nie występował, 

ponieważ opracowany podział wydawał się optymalny w zakresie potrzeb 

pracownika jak i pracodawcy. Również nikt nie podważał zasad wynagradzania, w 

szczególności w zakresie tzw. wierszówki. Powód wykonywał swoje obowiązki 

należycie w zakresie obsługi samorządów, jednak nie przejawiał żadnej inicjatywy 

w samodzielnym opracowaniu tematów. Jego publikacje były odtwórcze, brakowało 

poważnych tematów, a kiedy podjął się opracowania takiego tematu popełniał 

błędy, które narażały redakcję na konieczność ich prostowania. Nie było różnicy 

pomiędzy wynoszącym 1.460 zł wynagrodzeniem zasadniczym powoda i 

pozostałych pracowników. Jedynie wyższe wynagrodzenie zasadnicze tj. 2.000 zł 

miał W. K., co było związane z chwilą powierzenia mu stanowiska sekretarza 

redakcji, chociaż po odwołaniu go z tej funkcji nie zmieniono mu wynagrodzenia. 

Powód świadczył pracę od poniedziałku do piątku, w różnych godzinach. 

Czasami przychodził do pracy na cztery godziny, czasami na krócej. Niekiedy 

otrzymywał polecenia wyjazdów służbowych w soboty, niedziele i święta. 

Obowiązująca u pozwanego zasadą było to, że w zamian za pracę w soboty, 

niedzielę i święta pracownicy sami „odbierali" czas wolny w inne dni tygodnia, 

czego jednak pracodawca nie ewidencjonował. Pracownicy nigdy nie mieli 

problemu z uzyskaniem dnia wolnego, nie zawsze też wykorzystywali 

przysługujące im dni wolne. Powód wykonując obowiązki służbowe w samorządach 

i gminach czasami spędzał tam dwie godziny, czasami osiem w dniach, w których 

odbywały się posiedzenia rady. Zapisywał w poleceniu wyjazdu służbowego czas 

rozpoczęcia podróży i czas jej zakończenia, następnie dokumenty zwracał 

pracodawcy, który tych zapisów nie kwestionował. Powód na pewno spędzał czas 

pracując w terenie w środy i czwartki, a w redakcji był w poniedziałki, wtorki i piątki. 

Pracował również po trzy godziny w soboty. Pracodawca nie prowadził listy 

obecności, ale ewidencjonował udzielane urlopy wypoczynkowe. Aby uzyskać 

urlop pracownik miał obowiązek złożenia wniosku urlopowego i uzyskania zgody 



 

 

4 

na jego odbycie. Powód pomimo przebywania na urlopie świadczył pracę. Urlop w 

2008 r. został mu udzielony w grudniu tego roku (w dniach od 1 do 4, od 8 do 11, 

od 15 do 18, od 22 do 23 i od 29 do 30 grudnia 2008 r.). Powód odbył podróż poza 

granice kraju do B. W dokumentach pozwanego brak polecenia pisemnego tego 

wyjazdu, pozwany żadnemu pracownikowi nie wystawiał delegacji służbowych na 

zagraniczne wyjazdy. 

Powód domagał się zasądzenia od pozwanego odszkodowania z tytułu 

nierównego traktowania w zatrudnieniu w zakresie wynagrodzenia zasadniczego 

za okres od listopada 2007 r. do sierpnia 2009 r. w wysokości 26.586 zł, 

odszkodowania za nierówne traktowanie w wysokości 5.000 zł, odszkodowania w 

wysokości 5.000 zł z tytułu nierównego traktowania w zatrudnieniu w zakresie 

dostępu do informacji, odszkodowania w wysokości 1.276 zł za nierówne 

traktowanie w zakresie wyboru dziennikarza do przygotowania określonego rodzaju 

materiałów prasowych. W toku procesu zmieniał kilkakrotnie swoje roszczenia.  

Sąd Rejonowy zasądził na rzecz powoda świadczenia: z tytułu rozliczenia 

podróży służbowej do B. (432,72 zł), wynagrodzenie za pracę w godzinach 

nadliczbowych za lipiec 2007 r. i grudzień 2008 r. (921,66 zł), wynagrodzenie za 

pracę w soboty, niedziele i święta (3.556,01 zł) oraz ekwiwalent za 9 dni urlopu 

wypoczynkowego (1.064,88 zł). Sąd nie stwierdził natomiast, aby pozwana 

naruszyła zasady równego traktowania w zatrudnieniu w zakresie wynagrodzenia 

za pracę oraz zapewnienia okresów wypoczynku ani w zakresie wypłaty 

wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych oraz w zakresie 

udostępniania dokumentacji i w tej części powództwo oddalił powództwo. 

W ocenie Sądu Rejonowego, pozwany udowodnił, że nie naruszył zasady 

równego traktowania w zatrudnieniu, gdyż opracował obiektywne regulaminowe 

kryteria oceny pracy zatrudnianych dziennikarzy. Powód był pracownikiem 

„niedyspozycyjnym, mało aktywnym, nie samodzielnym, odtwórczym”. To te 

okoliczności miały wpływ na wysokość jego wynagrodzenia, jak też spowodowały, 

że pracodawca rozwiązał z nim umowę o pracę. Pracodawcy wolno było według 

ustalonych zasad regulaminowych różnicować wynagrodzenie dziennikarzy. 

Przyjęte kryteria tj. wydajność pracy, poziom artykułów prasowych oraz ilość 

artykułów oddanych do druku nie dyskryminują pracowników. Także zarzuty 



 

 

5 

nierównego traktowania w zakresie dostępu do publikacji nie znalazły 

potwierdzenia w materiale dowodowym. Sąd Rejonowy nie dopatrzył się również 

nierównego traktowania w zakresie podróży służbowych, podkreślając, że żaden z 

pracowników nie otrzymał polecenia wyjazdu służbowego za granicę. Jednakże, w 

ocenie Sądu pierwszej instancji powód powinien był otrzymać wynagrodzenie za 

podróż służbową, bo jego wyjazd do B. spełniał wszystkie przesłanki z art. 77 § 1 

k.p. Wprawdzie w dokumentach pozwanego nie było pisemnego polecenia wyjazdu 

do B., a pozwany zaprzeczał, aby ustnie wydał powodowi takie zlecenie, jednak 

pozwany pracodawca „otrzymywał z różnych instytucji informacje o 

przygotowywanych podróżach. Gmina musi poinformować społeczeństwo o 

aktualnych przedsięwzięciach i do tego potrzebne są media”. Sąd ustalił, że powód 

nie otrzymał również poleceń zagranicznych wyjazdów służbowych, o których 

gmina informowała „Przegląd K., nie ingerując zarazem. W przypadku wyjazdu do 

B., „biuro poselskie posła F. K. poinformowało Przegląd K. o wyjeździe, w efekcie 

czego w imprezie uczestniczył powód, który sporządził również z tego wyjazdu 

reportaż zamieszczony na łamach Przeglądu K”. Z takich ustaleń miało wynikać, że 

„pozwany przyjął praktykę, że gmina lub inny podmiot zawiadamiają o podróży, 

następnie w wyjeździe uczestniczy pracownik. Tak było bowiem z wyjazdem 

zarówno do Be., jak i do B”. Oznaczało to, że „pozwany pracodawca wiedział, albo 

powinien był wiedzieć w jakim charakterze w jakim celu powód wyjeżdża do B. i 

fakt ten zaakceptował. Pracodawca nie musi wyrażać swojej opinii jasno i wprost, 

ale wystarczy, że zrobi to w sposób dorozumiany. Pozwana zaakceptowała 

nieobecność powoda związaną z wyjazdem do B., wydrukowała artykuł, zatem 

można przyjąć, że powód pracował na rzecz pracodawcy”. 

Apelacje od tego wyroku wniosły obie strony. Powód zaskarżył wyrok w 

zakresie dotyczącym roszczenia o wypłatę odszkodowania z tytułu nierównego 

traktowania w zatrudnieniu w zakresie wynagrodzenia zasadniczego, z tytułu 

nierównego traktowania w odniesieniu do powinności zapewnienia okresów 

odpoczynku oraz z tytułu naruszenia w stosunku do osoby powoda art. 151 k.p. 

oraz art. 133 § 1 k.p., a także wypłacenia wynagrodzenia za pracę w godzinach 

nocnych oraz w zakresie roszczeń o wynagrodzenie za pracę w soboty, niedziele i 

święta, ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i wynagrodzenie za 



 

 

6 

pracę w godzinach nadliczbowych. Zaskarżył też wyrok w części dotyczącej 

kosztów procesu oraz błędnego określenia przez Sąd terminu ustawowych odsetek 

od wszystkich zasadzonych kwot. 

Natomiast pozwany zaskarżył wyrok w części uwzględniającej powództwo 

powoda, a także w zobowiązującej go do zapłaty kosztów procesu w kwocie 638 zł. 

Sąd Okręgowy uznał apelację powoda za bezzasadną w całości, natomiast 

uwzględnił apelację pozwanego, uznając podniesione w niej zarzuty za zasadne. 

W szczególności uwzględnił zarzut wadliwego przyjęcia, że powód otrzymał 

polecenie wyjazdu służbowego do B. Tymczasem dla uznania wyjazdu pracownika 

za podróż służbową decydujące jest jej odbywanie na polecenie pracodawcy w 

celu wykonania określonego zadania. Materiał dowodowy nie wskazuje, aby 

wyjazd powoda do B. w dniach 3-8 grudnia 2007 r. miał charakter służbowy, gdyż 

nie wynikał z polecenia pracodawcy. Redaktor naczelny pozwanego S. P., 

zaprzeczył, że wyraził zgodę na ten wyjazd. Powód nie przedłożył pisma, w którym 

pozwany deleguje go w celu odbycia podróży do B. ani nawet nie przedłożył 

pracodawcy do rozliczenia delegacji z wyjazdu służbowego do B. Bierna postawa 

powoda świadczyła, że ta podróż również dla niego samego nie miała służbowego 

charakteru, skoro nie domagał się zwrotu należności związanych z wyjazdem. 

Okoliczność, że do pozwanego wpłynęła informacja o możliwości wyjazdu do B. i 

powód uzyskał ją w miejscu pracy, nie mogła prowadzić do przyjęcia, że odbyta 

podróż nosiła służbowy charakter, skoro pozwany nie wydał powodowi polecenia 

wyjazdu służbowego. Bez wpływu na taką ocenę pozostaje również publikacja 

artykułu powoda z tego wyjazdu. Inna pracownica pozwanej opublikowała bowiem 

relację z uroczystości pogrzebowych papieża Jana Pawła II, chociaż pojechała do 

Rzymu prywatnie. Sąd drugiej instancji wskazał, że specyfika zawodu dziennikarza 

ma to do siebie, że nie zawsze opisywane przez niego „fakty zauważone, czy też 

uzyskane zostały w czasie i miejscu wiążącym się z wykonywanym poleceniem 

wydanym przez pracodawcę”. Powód nie uzyskał pisemnej „delegacji” nawet na 

dojazd do P. W przedłożonym w toku postępowania dokumencie, mającym 

potwierdzić rzekome delegowanie do B., widnieje data 7 grudnia 2007 r., gdy 

powód odbył tę podróż w dniach od 3 do 8 grudnia 2007 r.  



 

 

7 

W innym zakresie Sąd Okręgowy podzielił stanowisko Sądu Rejonowego, że 

pozwany nie naruszył zasad nierównego traktowania w zatrudnieniu odnośnie do 

wynagrodzenia za pracę oraz zapewnienia okresów wypoczynku, a także wypłaty 

wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i w zakresie udostępniania 

dokumentacji. Ponadto bezsporne było to, że przyczyną rozwiązania z powodem 

stosunku pracy była zła jakość jego pracy, skoro powód był pracownikiem najmniej 

efektywnym, mało samodzielnym, odtwórczym, a poziom sporządzanych przez 

niego artykułów znacznie odbiegał od jakości tekstów pisanych przez innych 

dziennikarzy. Zatem pozbawione jakichkolwiek podstaw było oczekiwanie powoda 

na wzrost wynagrodzenia do wysokości jaką osiągali inni, bardziej wydajni 

pracownicy. Analiza materiału dowodowego nie pozwalała w żadnym razie na 

przyjęcie, że doszło do jakichkolwiek przejawów dyskryminacji w stosunku do 

powoda w świetle art. 183a § 1 k.p., a różnica w wysokości uzyskiwanych zarobków 

przez powoda w stosunku do innych pracowników była wyłącznie wynikiem jego 

pasywnej postawy pracowniczej, a nie przejawem dyskryminacji. W konsekwencji 

Sąd Okręgowy zmienił wyrok Sądu pierwszej instancji i oddalił powództwo w 

całości.  

W skardze kasacyjnej powód zarzucił naruszenie przepisów prawa 

materialnego, w szczególności: 1/ art. 775 § 1 k.p. przez błędną interpretację i 

uznanie, że brak pisemnego polecenia pracodawcy dotyczącego podróży 

służbowej wykluczał ustalenie, że wizyta skarżącego w B. związana bezpośrednio 

z jego obowiązkami pracowniczymi nosiła charakter podróży służbowej, 2/ art. 183a 

§ 1 k.p. przez błędną wykładnię i niezastosowanie polegające na uznaniu, że nie 

doszło do naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu skarżącego, 

podczas gdy zgromadzony materiał wskazuje na nierówne traktowanie, 3/ art. 183c 

§ 1, § 2 i § 3 k.p. przez błędną wykładnię i niezastosowanie polegające na uznaniu, 

że ustalona przez pozwanego wysokość wynagrodzenia skarżącego w porównaniu 

z wynagrodzeniem W. K., nie stanowiła naruszenia zasady równego 

wynagradzania, 4/ art. 183d k.p. przez błędną wykładnię i niezastosowanie 

polegające na przyjęciu, że pozwany nie naruszył zasady równego traktowania w 

zatrudnieniu, oraz przez wyłączenie możliwości dochodzenia przez skarżącego 

odszkodowania, o którym mowa w naruszonym przepisie, 5/ art. 112 k.p. przez 



 

 

8 

błędną wykładnię i niezastosowanie polegające na przyjęciu, że odmienne 

ustalenie wysokości wynagrodzenia skarżącego nie stanowiło naruszenia zasady 

równości, polegającej na przyznaniu pracowników równych praw z tytułu 

jednakowego wypełniania takich samych obowiązków. W skardze zarzucono też 

naruszenie przepisu prawa procesowego, tj. art. 378 § 1 k.p.c. wskutek 

nieodniesienia się do wszystkich istotnych zarzutów apelacji skarżącego, tj. 

dotyczących pracy w godzinach nocnych, naruszenia prawa do 35 godzin 

nieprzerwanego odpoczynku (art. 133 k.p.) i prawa do korzystania co najmniej raz 

na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy (art. 15112 k.p.).  

Okolicznością uzasadniającą przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania jest 

występowanie w sprawie istotnego zagadnienia prawnego, „czy na gruncie art. 775 

§ 1 k.p. możliwe jest zakwalifikowanie określonego wyjazdu pracownika 

związanego bezpośrednio z jego zakresem obowiązków, o którym to wyjeździe 

pracownik nabywa wiedzę w miejscu pracy i w trakcie wykonywania obowiązków, 

bez uprzedniego wyraźnego polecenia pracodawcy, jako wyjazdu o charakterze 

podróży służbowej, jednakże przy założeniu, że pracodawca akceptuje taki stan 

rzeczy, posiada wiedzę na temat okoliczności wyjazdu, w tym wiedzę na temat 

pracownika i w związku z wyjazdem pracownika korzysta z efektów jego pracy, a 

jeżeli tak to czy możliwe jest zakwalifikowanie danego wyjazdu jako podróży 

służbowej, mając na uwadze nie tylko wykładnię językową art. 775 § 1 k.p., ale 

również specyfikę danego zawodu oraz zwyczaje panujące u pracodawcy 

dotyczące podróży służbowych”. 

Skarżący wskazał, że dokonując oceny podróży służbowej należy brać pod 

uwagę specyfikę danego zawodu. Pozwala to przyjąć, że konieczność wyjazdu do 

B. wynikała z obowiązków skarżącego. Wyjazd ten był od początku do końca 

związany z wykonywaną przez niego pracą, pozostawał w zakresie jego 

obowiązków, nadto był „jak najbardziej oczekiwany po stronie pozwanego, 

jednocześnie brak inicjatywy w tym zakresie mógł być źle odebrany”. Podstawą 

tego wyjazdu była przyjęta praktyka, że gmina lub inny podmiot zawiadamiają o 

podróży, pracownik pozwanego bierze udział w wyjeździe i sporządza artykuł, który 

następnie zostaje opublikowany. Zatem nie był to wyjazd dla „przyjemności, w 

ramach urlopu wypoczynkowego tzn. że miał on charakter wyjazdu służbowego, za 



 

 

9 

którym stało dorozumiane polecenie pracodawcy”, tym bardziej że powód nie żądał 

na ten czas urlopu. Oznaczało to, że pozwany w sposób dorozumiany polecił 

skarżącemu odbycie tej podróży. Ponadto pozwany wbrew treści art. 183a § 1 k.p., 

w żaden sposób nie wykazał przyczyn ukształtowania wysokości wynagrodzenia 

skarżącego na poziomie niższym niż pracownika zatrudnionego na porównywalnym 

stanowisku, W. K. Sąd błędnie przyjął, że niższe wynagrodzenie skarżącego było 

wynikiem jego mniejszej wydajności i jakości pracy. Tymczasem to wynagrodzenie 

W. K. zostało podwyższone w związku z pełnioną funkcją, a następnie mimo jego 

powrotu na niższe stanowisko, porównywalne do stanowiska skarżącego, 

niesłusznie zachowane. 

W konsekwencji skarżący wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku w całości 

przez uwzględnienie powództwa w całości, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego 

wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania oraz o 

zasądzenie od pozwanego na rzecz skarżącego kosztów postępowania, w tym 

kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych, z uwzględnieniem 

kosztów postępowania kasacyjnego. 

W odpowiedzi na skargę pozwana wniosła o odmowę przyjęcia skargi 

do rozpoznania, ewentualnie o oddalenie skargi i o zasądzenie od skarżącego 

na rzecz pozwanego kosztów postępowania kasacyjnego według norm 

przepisanych. 

 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

 

Skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw. Proceduralny zarzut 

kasacyjny naruszenia art. 378 § 1 k.p.c. został oparty na twierdzeniu skarżącego, 

że Sąd drugiej instancji „nie odniósł się wystarczająco wnikliwie do wszystkich 

zarzutów podniesionych w apelacji powoda”, co - w ocenie skarżącego - mogło 

mieć wpływ na wynik sprawy, był jedynie wynikiem subiektywnego niezadowolenia 

skarżącego z kontestowanego wyroku. Zarzut taki usuwał się spod kontroli 

kasacyjnej, gdy dotyczy nieustosunkowania się do zarzutów naruszenia art. 133 i 

15212  k.p., już dlatego, że tych przepisów prawa materialnego skarżący nie objął 

podstawami wniesionej skargi kasacyjnej, w której ponadto nie zaprezentował 



 

 

10 

konkretnego stanowiska ani nie zaoferował dowodów, które mogły świadczyć o 

wykonywaniu pracy w porze nocnej lub niekorzystaniu co najmniej raz na 4 

tygodnie z wolnej niedzieli albo o naruszaniu jego prawa do 35 godzin 

nieprzerwanego odpoczynku, czy nieodebraniu czasu wolnego w zamian za pracę 

wykonywaną w wolne soboty, niedziele lub święta. Ponadto w rozpoznanej sprawie 

Sąd drugiej instancji wystarczająco wykazał, że w ramach uzgodnionego 

zadaniowego czasu pracy dziennikarza skarżący mógł „elastycznie” kształtować dni 

i czas wykonywanej pracy i w gruncie rzeczy przy akceptacji pracodawcy 

dysponował znaczną swobodą co do sposobu i rozmiaru realizowanych zadań 

dziennikarskich, a także nie miał żadnego problemu z uzyskaniem dni wolnych w 

zamian za pracę wykonywaną w wolne soboty, niedziele lub święta, a pracodawca 

nie ograniczał jego prawa do wykorzystania równoważnego czasu wolnego od 

pracy ani prawa do odpoczynku. Z niepoddających się kontroli kasacyjnej ustaleń 

(art. 39813 § 2 k.p.c.), wynikało zatem, że pozwany pracodawca powierzał 

skarżącemu „zadania możliwe do wykonania w czasie wynikającym z ogólnie 

przyjętych norm czasu pracy”. W razie pozostawienia skarżącemu dziennikarzowi 

nieskrępowanej wręcz swobody kształtowania czasu i sposobu wykonywania pracy 

dziennikarskiej wykluczone jest ustalenie, że pracodawca, (który nie ingerował w te 

pozostawione uznaniu skarżącego okoliczności, nie żądał świadczenia pracy w 

porze nocnej, a za pracę w niedziele lub święta skarżący mógł swobodnie 

korzystać z równoważnego czasu wolnego od pracy), naruszał i to w kontekście 

kasacyjnego zarzutu naruszenia art. 378 § 1 k.p.c. wymienione incydentalnie w 

uzasadnieniu skargi kasacyjnej przepisy o czasie pracy, jeżeli skarżący - poza 

kontestowaniem w istocie rzeczy potencjalnych niedostatków uzasadnienia 

zaskarżonego wyroku - nie zaoferował żadnych kasacyjnych argumentów, które 

mogłyby wywołać potrzebę weryfikacji dokonanych ustaleń faktycznych 

zaskarżonego wyroku w omawianym zakresie, które ponadto na ogół usuwają się 

spod kasacyjnego rozeznania (art. 39813 § 2 k.p.c.).  

W poddającym się kontroli kasacyjnej zarzucie naruszenia art. 775 § 1 k.p., 

dotyczącym uznania wyjazdu skarżącego do B. w dniach 3-8 grudnia 2007 r. za 

podróż służbową, Sąd Najwyższy nie podzielił stanowiska prezentowanego przez 

skarżącego. Z miarodajnego w sprawie materiału dowodowego wynikało jedynie, że 



 

 

11 

pozwany pracodawcy został powiadomiony o możliwości takiego wyjazdu w ramach 

zagranicznych wizyt gmin partnerskich, ale nie zlecił on skarżącemu tego wyjazdu 

służbowego ani nie określił zadania służbowego poza swoja siedzibą, a jedynie 

opublikował materiał prasowy z tego w istocie rzeczy prywatnego wyjazdu 

skarżącego. W szczególności redaktor naczelny pozwanego wydawnictwa 

zaprzeczył, aby wyraził zgodę na sporny wyjazd, pozwany pracodawca nie wystawił 

skarżącemu „delegacji” nawet na dotarcie do P., a na jej druku przedstawionym 

„wyłącznie na rzecz niniejszego postępowania” widniała data 7 grudnia 2007 r., 

podczas gdy powód odbył podróż do B. w dniach od 3 do 8 grudnia 2007 r. Po 

powrocie z tej podróży skarżący nie wnosił o zwrot należności poniesionych w 

związku z tym wyjazdem, których zażądał dopiero po rozwiązaniu z nim stosunku 

pracy. W ujawnionych okolicznościach, w których nie doszło do uzyskania 

polecenia wyjazdu ani do określenia zadania służbowego lub co najmniej do 

uprzedniego ustnego uzgodnienia służbowego celu spornego wyjazdu, o których 

mowa w art. 775 § 1 k.p., nie mogło być mowy o ustaleniu służbowego charakteru 

zagranicznej podróży służbowej, którą skarżący dziennikarz odbył na koszt 

organizatorów (gmin „partnerskich”), choćby następnie jego pracodawca - 

wydawnictwo prasowe - opublikowało materiał z dziennikarskim opisem tego 

wyjazdu. Inaczej rzecz ujmując, opublikowanie przez wydawnictwo prasowe 

materiału dziennikarskiego (reportażu) z zagranicznego wyjazdu, o którym pozwany 

pracodawca miał wiadomości co do możliwości wzięcia w nim udziału przez 

dziennikarzy, ale nie zlecił tego wyjazdu ani nie określił oczekiwanego zadania 

służbowego - wyklucza uznanie odbytej prywatnie podróży zagranicznej za 

pracowniczą podróż służbową w rozumieniu art. 775 § 1 k.p., której pracownik nie 

może odbyć bez polecenia lub co najmniej uprzedniej, choćby ustnej akceptacji 

wykonania zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba 

pracodawcy, chyba że strony wyraźnie uzgodniły swobodę pracowniczych 

wyjazdów służbowych w celu wykonania zleconych zadań dziennikarskich, co 

rozpoznanej sprawie nie miało miejsca.  

Nieusprawiedliwiony był także zarzut naruszenia zasady równego 

traktowania w zakresie wynagrodzenia za pracę skarżącego odnoszony do 

wyższego wynagrodzenia zasadniczego innego dziennikarza pozwanej (W. K.), 



 

 

12 

który pobierał wyższą płacę z tytułu pełnienia dodatkowej funkcji sekretarza 

redakcji. To, że następnie pozwany nie obniżył wspomnianemu dziennikarzowi 

wynagrodzenia za pracę po odwołaniu go z funkcji sekretarza redakcji, mogło 

potencjalnie świadczyć o pobieraniu przezeń „zawyżonego” wynagrodzenia, ale nie 

usprawiedliwiało żądania skarżącego zasądzenia odszkodowania według zasady 

równego traktowania w zatrudnieniu. Ponadto z miarodajnych ustaleń dokonanych 

w sprawie wynikały liczne zastrzeżenia pozwanego co do ilości i jakości 

wykonywanej pracy dziennikarskiej przez skarżącego, któremu pracodawca 

zarzucał, że był „pracownikiem niedyspozycyjnym, mało aktywnym, nie 

samodzielnym, odtwórczym”, co doprowadziło do rozwiązania z nim stosunku 

pracy. Stanowiło to wystarczające wykazanie obiektywnych przyczyn 

wynagradzania za pracę dziennikarską skarżącego, który nie był dyskryminowany 

płacowo, skoro nie osiągał oczekiwanych przez pracodawcę wyników pracy 

dziennikarskiej, której rozmiar, jakość i poziom odbiegały na niekorzyść od efektów 

osiąganych przez innych dziennikarzy. W takich okolicznościach sprawy skarżący 

nie wskazał przyczyny rzekomej dyskryminacji płacowej, a pobierane przezeń 

wynagrodzenie było ustalone adekwatnie do ilości, jakości i osiąganych wyników 

świadczonej pracy dziennikarskiej i nie naruszało zasady równego traktowania w 

zatrudnieniu ani zakazu dyskryminacji płacowej skarżącego (art. 112, 113  ani art. 

183a § 1, art. 183c  § 1-3 ani art. 133d k.p.). 

W konsekwencji Sąd Najwyższy oddalił niemającą usprawiedliwionych 

podstaw skargę kasacyjną w zgodzie z art. 39814 k.p.c., orzekając o kosztach 

postępowania kasacyjnego na podstawie art. 98 k.p.c. 


