
 
  

Sygn. akt I CSK 203/13 

 

  

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

 

  
Dnia 6 lutego 2014 r. 

Sąd Najwyższy w składzie: 

  

SSN Dariusz Zawistowski (przewodniczący) 

SSN Mirosław Bączyk (sprawozdawca) 

SSN Jan Górowski 

Protokolant Ewa Krentzel 

  
w sprawie z powództwa A. 

przeciwko B., C. i  D. 

o ochronę dóbr osobistych, 

po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 6 lutego 2014 r., 

skargi kasacyjnej powoda  

od wyroku Sądu Apelacyjnego w […] 

z dnia 6 września 2012 r.,  

  
I. uchyla wyrok Sądu Apelacyjnego  

z dnia 6 września 2012 r. w zaskarżonej części, tj. w punkcie  

I c,d, zmieniającej wyrok Sądu Okręgowego w W.  

z dnia 7 lutego 2011 r. i w tym zakresie oddala apelacje 

pozwanych […] oraz uchyla zaskarżony wyrok w części 

orzekającej o kosztach postępowania apelacyjnego (punkt III) i 

zasądza solidarnie  



2 
 

od pozwanych […] na rzecz powoda kwotę 3 600 (trzy tysiące 

sześćset) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania apelacyjnego;  

II. zasądza solidarnie od pozwanych […] na rzecz powoda 7 

200 (siedem tysięcy dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów 

postępowania kasacyjnego.  

  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE 

 



3 
 

Powód wystąpił z pozwem o ochronę dóbr osobistych  (czci  i  godności 

osobistej) przeciwko pozwanym - Agencji […],  B.  (Redaktorowi Naczelnemu tego 

tygodnika), C. i  D. (dziennikarzom). Powód żądał od pozwanych złożenia 

odpowiednich oświadczeń prasowych i zapłaty zadośćuczynienia. 

Oświadczenia  prasowe o treści i w formie opisanej w pozwie mieliby złożyć 

wszyscy pozwani, a  ponadto także Wydawca, Redaktor Naczelny i  pozwany C. 

Oświadczenia  te miałyby być zamieszczone w tygodnikach „[…]", przy czym 

powód określił także stronę kompozycyjno-graficzną tych oświadczeń ostatecznie 

w  dniu 21 października 2009 r. Od wszystkich pozwanych powód domagał 

się  solidarnego zasądzenia zadośćuczynienia na swoją rzecz (1 mln zł), a  ponadto 

- 1 mln na rzecz wskazanej Fundacji i 1 mln na rzecz Rady Etyki  Mediów. 

Stwierdzając naruszenie przez opisane w pozwie publikacje prasowe 

dóbr  osobistych powoda, Sąd Okręgowy wyjaśnił, że treść żądania złożenia 

od  pozwanych odpowiednich wyjaśnień prasowych w tygodniku […] odpowiada 

zakresowi naruszenia dóbr osobistych powoda. Z  racji   wykonywania  przez 

powoda eksponowanej funkcji […] oraz  uporczywości działania pozwanych 

dziennikarzy, publikujących  serię artykułów  w tygodniku […], konieczne okazało 

się nadanie oświadczeniom, zawierającym przeproszenie powoda, szerokiego 

rozgłosu, co  uzasadniało zobowiązanie pozwanych do zamieszczenia oświadczeń 

także w tygodniku "[…]". Sąd Okręgowy uznał jednak roszczenia 

o  zadośćuczynienie za wygórowane w okolicznościach danej sprawy. W ocenie 

Sądu, o rozmiarze zadośćuczynienia powinno decydować to, jaki wpływ na sytuację 

zawodową powoda miały wskazane przez niego publikacje prasowe. Powód nadal 

sprawuje funkcje menadżera […], nie miał w zasadzie problemów z objęciem 

kolejnych stanowisk. Wskazując na wysokość zarobków powoda w okresie 

ukazywania się kolejnych publikacji prasowych na jego temat w  tygodniku „[…]", 

Sąd Okręgowy wyjaśnił, że właściwą kwotę zadośćuczynienia na rzecz powoda 

będzie suma 90.000 zł, zasądzona od czterech i trzech pozwanych (odpowiednio - 

w kwotach 70.000 zł i 20.000). Autorami dwóch wskazanych przez powoda 

artykułów byli obaj dziennikarze (najistotniejsze znaczenie w zakresie naruszenia 

dóbr osobistych powoda miał ich wspólny artykuł pt. "[…]"), natomiast autorem 

artykułu pt. "[…]" był już tylko pozwany  C. Nie było natomiast odpowiednich 



4 
 

podstaw do zasądzenia zadośćuczynienia na rzecz wskazanych przez powoda 

celów społecznych. Odsetki od kwot zadośćuczynienia zasądzono od daty 

wniesienia pozwu, biorąc pod uwagę zjawiska inflacyjne. 

Za naruszenie dóbr osobistych powoda publikacjami prasowymi odpowiadają 

autorzy artykułów(obaj dziennikarze), Redaktor Naczelny tygodnika „[…]" (art. 25 

ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe, Dz. U. nr 5, poz. 24 ze 

zm.; cyt. dalej jako „prawo prasowe") i Wydawca (art. 38 prawa prasowego). 

W wyniku rozpoznania apelacji trzech pozwanych - Redaktora Naczelnego 

i dziennikarzy Sąd Apelacyjny zmienił częściowo zaskarżony wyrok w ten sposób, 

że wyeliminował z treści obu oświadczeń, objętych wyrokiem Sądu pierwszej 

instancji, słowa "solidarnie" oraz w odniesieniu do odpowiednio wymienionych osób 

(Redaktora Naczelnego i dziennikarzy) nakazał pominąć słowa - „oraz w tygodniku 

„[…]". Oznacza to, że pozwani ci zostali zobowiązani do opublikowania oświadczeń 

przepraszających powoda tylko w tygodniku "[…]". Wyrok Sądu Okręgowego został 

ponadto zmieniony w ten sposób, że Sąd Apelacyjny oddalił powództwo w części 

zasądzającej solidarnie od trzech pozwanych (Redaktora Naczelnego i obu 

dziennikarzy) zadośćuczynienie w wysokości 70.000 zł i od dwóch pozwanych 

(Redaktora Naczelnego i pozwanego C.) zadośćuczynienie w rozmiarze 20.000 zł. 

W pozostałym zakresie wszystkie trzy apelacje zostały oddalone. 

Sąd Apelacyjny uzupełnił ustalenia faktyczne dokonane przez Sąd 

pierwszej  instancji dotyczące rzetelności działania pozwanych dziennikarzy 

w zbieraniu i właściwej weryfikacji informacji dziennikarskich, analizując dodatkowo 

zeznania trzech świadków, wypowiadających się o funkcjonowaniu […] 

i działalności powoda w okresie poprzedzającym opublikowanie materiału 

prasowego. Uzupełnienie to obejmowało także dokonanie ustaleń dotyczących 

istnienia rozmiaru krzywdy po stronie powoda w wyniku opublikowania 

tego materiału. 

W ocenie Sądu Apelacyjnego, pozwani dziennikarze (autorzy artykułów i ich 

tytułów) nie dochowali elementarnej staranności przy zbieraniu materiału 

prasowego, który wykorzystany został w publikacjach w tygodniku „[…]” (art. 12 ust. 

1 prawa prasowego). Opierali się na niekompletnych, niepewnych źródłach, 

nieprzeanalizowanych i niezweryfikowanych danych, których nie umieli nawet 



5 
 

profesjonalnie zweryfikować, dając się w dodatku uwikłać w polityczny kontekst 

zachodzących zdarzeń. Ich postępowanie dziennikarskie okazało się zatem 

bezprawne i nie było podstaw do wyłączenia tej bezprawności jako działania 

w interesie społecznym. Przedstawianie w artykułach prasowych nieprawdziwego 

i nierzetelnie sporządzonego wywodu nie służyło bowiem rzeczowej debacie 

publicznej na temat działalności […] i powoda. 

Sąd Apelacyjny uznał za konieczne opublikowanie oświadczeń 

zawierających przeproszenie powoda tylko w tygodniku "[…]", bowiem jedynie w 

tym periodyku zamieszczano publikacje objęte sporem. Sąd ten odpowiednio 

zmodyfikował rozstrzygnięcia Sądu Okręgowego dotyczące tych oświadczeń 

w  ten  sposób, że wyeliminował z nich zwrot o „solidarnym" zobowiązaniu. 

Uznając  za  zasadny podniesiony w apelacji Redaktora Naczelnego zarzut 

naruszenia art. 448 k.c., Sąd drugiej instancji stwierdził brak podstaw 

do zasądzenia zadośćuczynienia od tegoż Redaktora i dziennikarzy. 

Powód  nie  wykazał bowiem krzywdy niematerialnej po swojej stronie, jaką poniósł 

na skutek spornych publikacji. W wyniku tych publikacji nie ucierpiała bowiem jego 

kariera zawodowa i reputacja, a w środowisku nowych pracodawców był oceniany 

według swoich kompetencji, a nie w oparciu o wypowiedzi zamieszczane 

w publikacjach objętych procesem. W dodatku osoba zajmująca eksponowane 

stanowisko publiczne winna liczyć się  z krytyką, również niewybredną oraz z tym, 

że - na skutek takiej krytyki - jej działalność będzie kontrolowana przez 

odpowiednie  instytucje państwowe, w tym przez prokuraturę. 

W skardze kasacyjnej powoda podnoszono zarzuty naruszenia art. 448 k.c. 

i art. 328 § 2 k.p.c. w zw. z art. 391 § 1 k.p.c. Wyrok Sądu Apelacyjnego został 

zaskarżony w części dotyczącej oddalenia powództw/a w odniesieniu do żądania 

przez powoda zadośćuczynienia na swoją rzecz. Skarżący wnosił o uchylenie 

wyroku w części zaskarżonej i przekazanie sprawy Sądowi Apelacyjnemu do 

ponownego rozpoznania - ewentualnie o uchylenie tego wyroku w zaskarżonej 

części o oddalenia apelacji pozwanych. 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

1. Uzasadnienie zaskarżonego wyroku zawiera zasadnicze elementy 

formalne przewidziane w art. 328 § 2 k.p.c., korespondujące z przyjętą przez ten 



6 
 

Sąd koncepcją prawną rozstrzygnięcia w zakresie dotyczącym zadośćuczynienia. 

Innym zagadnieniem pozostaje natomiast trafność takiego rozstrzygnięcia w świetle 

ustaleń faktycznych Sądów meriti. Nie było zatem podstaw do twierdzenia, 

że  doszło do naruszenia wspomnianego przepisu. 

2. Nie można natomiast podzielić stanowiska Sądu Apelacyjnego, 

zgodnie z którym wyłączono zasądzenie odpowiedniego zadośćuczynienia 

pieniężnego na rzecz powoda od Redaktora Naczelnego i dwóch dziennikarzy, 

autorów publikacji prasowych objętych pozwem. Stanowisko takie nie może 

być  utrzymane także przy założeniu, że odpowiednie zadośćuczynienie 

(w  wysokości 70.000 zł i 20.000 zł) uiścił już pozwany Wydawca tygodnika „[…]". 

W  toku   postępowania rozpoznawczego ustalono, że publikacja wskazanych 

w pozwie materiałów prasowych doprowadziła do naruszenia najbardziej 

chronionych i istotnych dla powoda (i każdej innej jednostki) dóbr osobistych, tj. czci 

i godności osobistej (bliżej o istocie tych dóbr osobistych i ich wzajemnej relacji - 

zob. np. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 listopada 2005 r., IV CK 213/05, 

nie publ.). Potrzeba ochrony tych dóbr osobistych wzrasta wówczas, gdy weźmie 

się pod uwagę pełnienie przez powoda eksponowanej funkcji kierowniczej […]. 

Opublikowany materiał prasowy godził bowiem w poczucie i wyobrażenie powoda 

o własnej wartości, przydatności  społecznej i zawodowej, a jednocześnie w sposób 

istotny podważa w odbiorze społecznym te właściwości powoda, które  powinny 

charakteryzować sprawnego i kompetentnego menadżera, zarządzającego […]. 

Za  trafną uznać bowiem należy zamieszczoną w uzasadnieniu zaskarżonego 

wyroku uwagę Sądu Apelacyjnego, że niezweryfikowany zarzut „psucia spółki" (tj. 

działania destrukcyjnego, na szkodę zarządzanego podmiotu w sposób opisany 

w  publikacjach prasowych) stanowi najcięższy i jednocześnie najbardziej dotkliwy 

zarzut, jaki można postawić osobie pełniącej funkcję menadżera […] (s.  48 

uzasadnienia zaskarżonego wyroku). Sformułowano bowiem publicznie zarzut 

podważający kompetencje zawodowe i etyczne powoda w zakresie pełnionej przez 

niego funkcji w organach spółki. Warto zauważyć, że w piśmiennictwie 

i  orzecznictwie Sądu Najwyższego od dawna wskazuje się na potrzebę ochrony 

odrębnego, samoistnego obecnie dobra, osobistego w postaci godności 

pracowniczej, tj. sfery wyobrażenia aktywnego pracownika odnośnie do jego 



7 
 

przydatności zawodowej (na pełnionym stanowisku lub przy wykonywaniu 

określonej funkcji). Tym bardziej więc oceny te  można odnieść do osób pełniących 

funkcje menadżerskie, zaliczanych powszechnie do grupy wysokiej klasy 

specjalistów zawodowych. 

W tej sytuacji należy zdecydowanie zanegować stanowisko Sądu 

Apelacyjnego, że powód jakoby „nie wykazał istnienia krzywdy niematerialnej po 

swojej stronie, jaką poniósł na skutek spornych publikacji” (s. 52 uzasadnienia 

zaskarżonego wyroku) i to zarówno w związku z naruszeniem jego godności 

osobistej, jak i czci (reputacji społecznej). O braku krzywdy wyrządzonej powodowi 

nie może świadczyć - wbrew opinii Sądu drugiej instancji - sama stabilność kariery 

zawodowej powoda i pełnienie przez niego nadal ważkich funkcji menadżerskich, 

także po ukazaniu się omawianych publikacji prasowych. Opinii publicznej 

przekazano w nich bowiem istotne informacje, które w sposób obiektywny mogły 

zdyskredytować każdego menadżera, podważyć jego kwalifikacje zawodowe 

i etyczne w zakresie pełnionej funkcji w spółce ubezpieczeniowej. Innymi słowy, 

możliwa płaszczyzna pojawienia się krzywdy niemajątkowej po stronie powoda 

nie może być sprowadzana jedynie do zagadnienia dalszego przebiegu kariery 

zawodowej powoda. 

Należy też stwierdzić, że powód - wykonując eksponowaną funkcję 

menadżera dużego podmiotu gospodarczego - mógł istotnie liczyć się z nasiloną, 

nawet przesadną w formie i treści (także dziennikarską) krytyką jego działalności 

zawodowej, zwłaszcza w okresie ważkiej debaty społecznej dotyczącej sposobów 

prywatyzacji. Nie oznacza to jednak dopuszczalności publikowania o powodzie 

informacji i ocen niedostateczne zweryfikowanych i używania zwrotów ewidentnie 

wulgarnych. 

Odmowa przyznania powodowi zadośćuczynienia od trzech pozostałych 

pozwanych, tj. Redaktora Naczelnego i dwóch dziennikarzy stanowi wyraźną 

niekonsekwencję jurydyczną Sądu Apelacyjnego. U podstaw zasądzenia 

zadośćuczynienia od samego Wydawcy leżało przecież założenie, że powód 

poniósł jednak w wyniku publikacji prasowych krzywdę niemajątkową (art. 448 k.c.). 

Tymczasem wspomniana odmowa uzasadniona została właśnie brakiem 

wykazania przez powoda wspomnianej krzywdy, albo przynajmniej - jej istotnych 



8 
 

rozmiarów. Z ustaleń faktycznych Sądów meriti wynika, że powód łączył naruszenie 

swoich dóbr osobistych z tymi samymi publikacjami prasowymi (tzw. deliktem 

prasowym), co oznaczało, iż domagał się zadośćuczynienia od wszystkich 

pozwanych za tę samą krzywdę. Należy ponadto stwierdzić, że do powoda należy 

ostateczne oznaczenie kręgu podmiotów pozwanych w związku z istnieniem 

deliktu  prasowego (art. 38 prawa prasowego). Jeżeli doszło już do zapłaty 

zadośćuczynienia na rzecz powoda przez pozwanego Wydawcę, nie znaczy 

to  jeszcze, że żądanie zapłaty tego zadośćuczynienia przez pozostałych 

pozwanych (Redaktora Naczelnego i dziennikarzy) pozostaje zupełnie obojętne 

prawnie dla powoda. Dzieje się tak dlatego, ponieważ osoby te mogą ponosić 

wobec Wydawcy (współdłużnika solidarnego) odpowiedzialność regresową na 

podstawie art. 441 k.c. i także w ten sposób może ujawnić się prewencyjna 

i kompensacyjna funkcja zasądzonego zadośćuczynienia. 

Z przedstawionych względów, uznając za uzasadniony zarzut naruszenia 

art. 448 k.c., Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok Sądu Apelacyjnego 

w zaskarżonej przez powoda części, tj. w punkcie I c, d, (zmieniającej wyrok Sądu 

Okręgowego) i w tym zakresie oddalił apelację Redaktora Naczelnego i obu 

dziennikarzy (art. 39814 k.p.c.). Rozstrzygnął także o kosztach postępowania 

apelacyjnego i kasacyjnego (art. 98 k.p.c. w zw. z art. 108 § 1 k.p.c.) 

 

jw  

  
  

 


