Sygn. akt V CSK 269/12
POSTANOWIENIE
Dnia 24 maja 2013 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Dariusz Zawistowski (przewodniczący)
SSN Józef Frąckowiak
SSN Katarzyna Tyczka-Rote (sprawozdawca)
w sprawie z wniosku B. D.-P.
przy uczestnictwie H. B., Gminy C. oraz Skarbu Państwa- Starosty C.
o zniesienie współwłasności,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej
w dniu 24 maja 2013 r.,
skargi kasacyjnej uczestniczki postępowania Gminy C.
od postanowienia Sądu Okręgowego w B.
z dnia 16 lutego 2012 r.,
uchyla zaskarżone postanowienie i przekazuje sprawę
Sądowi Okręgowemu w B. do ponownego rozpoznania,
pozostawiając temu Sądowi rozstrzygnięcie o kosztach
postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
2
Wnioskodawczyni B. D.-P. wystąpiła z wnioskiem o zniesienie
współwłasności nieruchomości położonej w C. przy ulicy H. 15, zabudowanej
budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym, obejmującej działkę gruntu nr 36, o
powierzchni 410 m2
poprzez przyznanie tej nieruchomości Gminie C. z
obowiązkiem spłat na rzecz wnioskodawczyni i pozostałych uczestników
postępowania – H. B. i Skarbu Państwa reprezentowanego przez Starostę C.
Zgodnie z wymaganiami art. 618 § 1 i 2 k.p.c. do sprawy tej przekazana została
wszczęta przez Gminę C. sprawa o stwierdzenie, że Gmina ta nabyła przez
zasiedzenie udział ½ we własności nieruchomości, zniesienia współwłasności której
domaga się wnioskodawczyni i w konsekwencji jest właścicielką całej spornej
nieruchomości.
Sąd Rejonowy postanowieniem z dnia 28 czerwca 2010 r. stwierdził
nabycie przez Gminę C. z dniem 1 stycznia 1985 r. udziału ½ we współwłasności
spornej nieruchomości należącego wcześniej w ¼ do F. H. i w ¼ do E. B. oraz
oddalił wniosek o zniesienie współwłasności. Postanowienie to uchylił Sąd
Okręgowy. Przekazując sprawę do ponownego rozpoznania zakwestionował
przesłanki przypisania przez Sąd Rejonowy Skarbowi Państwa posiadania
samoistnego udziałów F. H. i E. B. od 1955 r. Po ponownym rozpoznaniu sprawy
Sąd Rejonowy postanowieniem wstępnym z dnia 21 listopada 2011 r. oddalił
wniosek o stwierdzenie zasiedzenia własności udziałów. Ustalił, że sporna
nieruchomość początkowo należała w ½ do B. H., w ¼ do E. B. i w ¼ do F. H. Od
1945 r. znajdowała się w zarządzie Skarbu Państwa. W dniu 14 lutego 1949 r. w
miejsce udziału B. H. na podstawie art. 2 ust. 1 dekretu PKWN z 6 września 1944
r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. RP Nr 3, poz. 13) do księgi wieczystej
wpisano Skarb Państwa. W dniu 10 grudnia 1955 r. E. B. zwróciła się do Prezydium
Wojewódzkiej Rady Narodowej o zwrot posiadania swojego udziału, zgłaszając
gotowość pozostawienia go w zarządzie Skarbu Państwa. Wyjaśniła, że ona i F. H.
zostali zrehabilitowani. Na ten wniosek nigdy nie otrzymała odpowiedzi. Do końca
życia czuła się jednak współwłaścicielką spornej nieruchomości. Zmarła 5
października 1969 r. Spadek po niej nabył jej syn A. B. Jego spadkobierczyniami są
H. B. i B. D.-P. F. H. zmarł 4 stycznia 1988 r. Dziedziczyli po nim po połowie H. H.
i A. B. Spadek po H. H. nabył Skarb Państwa. Nieruchomość zabudowana jest
3
budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym. Od chwili objęcia nieruchomości w
zarząd Skarb Państwa dokonywał przeglądów i przeprowadzał drobne prace
remontowe. Nieruchomość uważał za swoją własność, co wyrażało się w
powierzeniu administracji Zarządowi Budynków Mieszkalnych, nieruchomość nie
figurowała też na liście nieruchomości o nieustalonym tytule własności lub we
współwłasności z osobami prywatnymi, którymi zarządzał Urząd Miasta. Niemniej
od 1997 r. współwłaściciele nieruchomości byli zawiadamiani przez Burmistrza
Miasta C. o decyzjach dotyczących sąsiednich działek, a także wynikających z
prawa budowlanego, czy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Sąd
Rejonowy ocenił, że Skarb Państwa nie stał się samoistnym posiadaczem udziałów
E. B. i F. H. w nieruchomości ponieważ nie podjął aktywnych działań
dostrzegalnych dla współwłaścicieli, umożliwiających im podjęcie akcji obronnej, jak
np. wykonanie remontu kapitalnego budynku prowadzącego do zmiany jakościowej
lub ilościowej. Przeprowadzał tylko remonty bieżące. Sąd odwołał się do
postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 9 maja 2003 r. (V CK 24/03) podzielając
pogląd, że współwłaściciele nie mogli efektywnie dochodzić na drodze prawnej
zwrotu nieruchomości co najmniej do chwili wejścia w życie ustawy z dnia 31
stycznia 1980 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz o zmianie ustawy -
Kodeks postępowania administracyjnej (Dz. U. Nr 4, poz. 8), co odpowiadało
stanowi oddziaływania siły wyższej i powodowało zawieszenie biegu zasiedzenia.
Stwierdził też, że Gmina C., która w wyniku komunalizacji nabyła prawa do
nieruchomości od Skarbu Państwa, nie wykazała, iż po 1 września 1980 r. objęła
w samoistne posiadanie udziały pozostałych współwłaścicieli nieruchomości
i posiadała je przez 30 lat.
Rozpoznający sprawę Sąd Okręgowy oddalił apelację Gminy C.
postanowieniem z dnia 16 lutego 2012 r. Odmowę stwierdzenia zasiedzenia poparł
jednak inną argumentacją. Po przeprowadzeniu ponownej oceny materiału
dowodowego ustalił, że w 1971 r. w budynku na spornej nieruchomości Skarb
Państwa przeprowadził remont kapitalny obejmujący wymianę poszycia dachu,
postawienie nowych ścianek działowych w piwnicy i wymianę elewacji budynku. Nie
żądał od współwłaścicieli udziału w kosztach tych prac. Zdaniem Sądu drugiej
instancji rozmiar prac wyraźnie sygnalizował współwłaścicielom, że Skarb Państwa
4
uzurpuje sobie prawa do całości nieruchomości. W konsekwencji Sąd Okręgowy
przyjął, że najpóźniej od 1 stycznia 1972 r. Skarb Państwa w wyraźny sposób objął
w samoistne posiadanie w złej wierze udziały A. B. i F. H., co zapoczątkowało bieg
terminu zasiedzenia. Wymagany do zasiedzenia prawa własności okres
samoistnego posiadania w złej wierze w wyniku nowelizacji art. 172 k.c.
wprowadzonej ustawą z dnia 28 lipca 1990 r. zmianie ustawy - Kodeks cywilny -
został wydłużony do 30 lat. Skarb Państwa utracił samoistne posiadanie udziałów z
chwilą przeprowadzenia komunalizacji mienia, zanim termin ten upłynął. Gmina C.
natomiast, która nabyła własność udziału Skarbu Państwa w nieruchomości i
objęła w samoistne posiadanie udziały współwłaścicieli nie mogła, zdaniem Sądu,
doliczyć wcześniejszego posiadanie tych udziałów przez Skarb Państwa, ponieważ
nie wykazała przeniesienia na nią przez Skarb Państwa posiadania udziałów w
nieruchomości stanowiących własność osób trzecich. Zdaniem Sądu decyzja
komunalizacyjna nie stanowiła dowodu przeniesienia posiadania tych udziałów.
Sąd Okręgowy odnotował rozbieżne stanowiska w piśmiennictwie i orzecznictwie,
przychylając się ostatecznie do stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego
(wyrok z dnia 2 lutego 2006 r., I OSK 1295/05, Lex nr 194864), że zawarte w art. 5
ust. 1 – 3 ustawy z 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o
samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32,
poz. 191 ze zm.- dalej „p.w.u.s.t.”) pojęcie „należące” oznacza kategorię prawną, a
nie faktyczną, nie dotyczy więc faktycznego władania nieruchomością.
Porównawczo Sąd poddał ocenie znaczenie decyzji wydanej w oparciu o przepis
art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce
gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464 ze zm.), którą w
orzecznictwie uznawano za dowód przeniesienia posiadania nieruchomości, lecz
doszedł do wniosku, że odmienność stanów faktycznych (w analizowanym
postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 18 maja 2007 r., I CSK 64/07, Lex nr
286763, przedmiotem sporu było przeniesienie posiadania służebności związanej z
nieruchomością władnącą, a więc wykazanie decyzją przeniesienia własności
nieruchomości uprawniało do wniosku, że jednocześnie nastąpiło przeniesienie
posiadania związanej z tą nieruchomością służebności). Ostatecznie uznał, że
domniemanie ciągłości posiadania zostało obalone. Skarb Państwa utracił
5
posiadanie udziałów pozostałych współwłaścicieli na rzecz Gminy C. z dniem 27
maja 1990 r., a więc zanim upłynął termin 30-lat posiadania samoistnego. Gmina C.
może z kolei liczyć swoje samoistne posiadanie udziałów dopiero od 27 maja 1990
r., wobec czego wymagany przez art. 172 § 2 k.c. trzydziestoletni okres
zasiedzenia na jej rzecz jeszcze nie upłynął.
Skargę kasacyjną od powyższego postanowienia wniosła uczestniczka –
Gmina C., opierając ją na obydwu podstawach z art. 3983
§ 1 k.p.c. Zarzuciła
naruszenie prawa materialnego przez błędną wykładnię art. 5 ust. 1 p.w.u.s.t., art.
176 § 1 k.c. oraz art. 339 k.c., a także przez niewłaściwe zastosowanie art. 172 § 2
k.c. i art. 340 k.c. Podniosła też, że Sąd Okręgowy uchybił przepisowi
postępowania – art. 234 k.p.c. w zw. z art. 13 § 2 k.p.c., co miało istotny wpływ na
wynik sprawy. We wnioskach skarżąca domagała się uchylenia zaskarżonego
postanowienia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi
Okręgowemu ewentualnie uchylenia tego postanowienia i orzeczenia co do istoty
sprawy przez stwierdzenie zasiedzenia przez nią udziałów należących do
wnioskodawczyni oraz pozostałych uczestników w nieruchomości położonej w C.
przy ul. H. 15. Wniosła też o zasądzenie od wnioskodawczyni na jej rzecz kosztów
postępowania.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarżąca, pomimo wielości podniesionych zarzutów, kwestionuje w istocie
jeden pogląd prawny Sądu Okręgowego – że skutkiem komunalizacji, wynikającym
z art. 5 ust. 1 pkt 1 p.w.u.s.t., nie było przejście na Gminę C. posiadania udziałów
współwłaścicieli w nieruchomości przy ul. H., a tym samym Gmina nie mogła do
swojego posiadania doliczyć okresu posiadania samoistnego tych udziałów przez
Skarb Państwa przed 27 maja 1990 r.
Próba podważenia stanowiska Sądu odwoławczego zarzutami
odnoszącymi się do błędnej odmowy stosowania domniemań prawnych z art. 339
k.c. oraz z art. 340 k.c. w powiązaniu z ich procesowym przełożeniem, jaki stanowi
art. 234 k.p.c. nie może odnieść skutku. Przepisów tych Sąd Okręgowy nie
naruszył. Artykuł 339 k.c. nie może posłużyć jako podstawa domniemania
samoistności posiadania przez współwłaściciela nieruchomości w zakresie
6
udziałów innych współwłaścicieli, ponieważ co do zasady posiadanie całości rzeczy
stanowi jedno z uprawnień współwłaściciela (art. 206 k.c.). Posiadając rzecz
współwłaściciel realizuje prawo, które mu przysługuje. Samoistne posiadanie
w zakresie udziału innego współwłaściciela, które może doprowadzić do
zasiedzenia tego udziału, wymaga ujawnienia woli wyjścia poza własne prawa
i wkroczenia w zakres zastrzeżony dla innego uprawnionego. Wykazanie
aktywności potwierdzającej wolę wyłączenia innych współwłaścicieli od posiadania
wymaga więc przeprowadzenia pozytywnego dowodu przez współwłaściciela
posiadającego rzecz, a nie powołania się na domniemanie prawne. Rozważania te
o tyle są nieistotne dla rozstrzygnięcia sprawy, że Sąd Okręgowy dokonał ustaleń
zakresu i animus posiadania nieruchomości przez Skarb Państwa oraz przez
Gminę - zgodnego z twierdzeniami skarżącej.
Nie został też naruszony art. 340 k.c. Ciągłość posiadania udziałów innych
współwłaścicieli przez Skarb Państwa, a później przez Gminę C. nie była
podawana w wątpliwość przez Sąd Okręgowy. Wynika to z uzasadnienia, w którym
Sąd ustalił fakt posiadania nieruchomości przy ul. H. w pełnym zakresie,
obejmującym także udziały współwłaścicieli najpierw przez Skarb Państwa
(od 1 stycznia 1972 r. do 27 maja 1990 r.), a później przez Gminę C. od 27 maja
1990 r. Niesłuszny jest w konsekwencji zarzut niezastosowania art. 234 k.p.c. w
zw. z art. 13 § 2 k.p.c. poprzez nieuwzględnienie wskazanych wyżej domniemań.
Wbrew stanowisku skarżącej żadne z tych domniemań nie odnosiło się do
kluczowego zagadnienia, czy Gmina C. przejęła od Skarbu Państwa posiadanie
spornej nieruchomości w zakresie udziałów pozostałych współwłaścicieli. Rolą
domniemań z art. 339 i art. 340 k.c. jest jedynie określenie charakteru i czasu
trwania posiadania każdego z kolejno następujących po sobie posiadaczy, nie zaś
okoliczności związane ze zmianą posiadania, w szczególności przeniesienie
posiadania pomiędzy kolejnymi posiadaczami. Inaczej mówiąc, art. 340 k.c.
uprawnia do wniosku, że podmiot, który posiadał rzecz w różnych momentach,
posiadał ją przez cały czas między datami granicznymi, nie uprawnia natomiast do
wniosku, że jeśli później nieruchomość tę posiada ktoś inny, to jego posiadanie jest
kontynuacją posiadania poprzednika. Formy, w jakich może nastąpić przeniesienie
posiadania, stanowiące o zachowaniu jego ciągłości przewidują art. 348 – 351 k.c.
7
Przy zmianie posiadacza ciągłość posiadania pozwalająca na doliczenie posiadania
poprzednika do okresu zasiadywania rzeczy nie jest domniemywana lecz wymaga
wykazania, że nastąpiło przeniesienie posiadania w jednej z form wskazanych w
powyższych przepisach (art. 176 § 1 k.c.) lub że nastąpiło dziedziczenie posiadania
(art. 176 § 2 k.c.). Skarżący stoi na stanowisku, że posiadanie zostało przeniesione
na Gminę C. z mocy prawa na podstawie art. 5 ust. 1 p.w.u.s.t., ponieważ – jego
zdaniem – zaliczyć je należy do składników podlegającego komunalizacji mienia
Skarbu Państwa. Ten pogląd prawny nawiązuje do koncepcji wyrażanych
w piśmiennictwie, wskazujących, że do mienia w rozumieniu art. 44 k.c. (zarówno
w brzmieniu obowiązującym w dniu 27 maja 1990 r., jak i obecnie), które stanowi
własność i inne prawa majątkowe, zalicza się także stany faktyczne dające
określone uprawnienia i roszczenia o wartości majątkowej. Powszechnie
akceptowanym przykładem takiego chronionego przez prawo stanu faktycznego,
uznawanego za prawo majątkowe sensu largo, jest posiadanie (por.
uzasadnienie uchwały (7) Sądu Najwyższego z dnia 31 marca 1993 r., III CZP
1/93, OSNC 1993/10/170). Jednakże art. 5 ust. 1 p.w.u.s.t. odnosi się jedynie do
mienia sensu stricto. Przekazaniu podlegał majątek, do którego Skarbowi
Państwa przysługiwały udokumentowane prawa – taki kierunek wykładni
narzucony został w przepisach wykonawczych, wydanych na podstawie art. 17
ust. 7 p.w.u.s.t. (por. uchwałę nr 104 Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1990 r. - Dz.
U. nr 30, poz. 235) i był zrozumiały i uzasadniony ze względu na ogromny
zakres ustawowego przesunięcia
majątkowego związanego z komunalizacją i potrzebę minimalizowania stanów
wątpliwych. Nie może więc budzić wątpliwości, że decyzja komunalizacyjna z dnia
27 lipca 1992 r., wydana w oparciu o spis komunalizacyjny sporządzony zgodnie
z zasadami przewidzianymi w uchwale nr 104 Rady Ministrów nie stanowiła
dowodu przejścia na Gminę C. praw majątkowych do wskazanej w niej
nieruchomości w innym zakresie, niż wynikało to z jej treści. Rację ma jednak
skarżący, że nieprawidłowe było określenie przez Sąd Okręgowy znaczenia tej
decyzji dla wymienionych w niej praw – decyzja miała charakter deklaratywny
i jedynie potwierdzała zdarzenie prawne, jakim było przejście prawa własności
udziałów w nieruchomości ze Skarbu Państwa na Gminę, nie powodowała
8
natomiast przejścia tych praw. Nie oznacza to jednak, że dokument ten jest bez
znaczenia w sprawie. Potwierdza on, że Gmina przejęła nieruchomość w fizyczne
władanie w wyniku faktycznego przekazania jej tej nieruchomości przez Skarb
Państwa. Przy tym – jak uznał Sąd Okręgowy – jej władanie od początku miało
charakter samoistny w odniesieniu do całości nieruchomości. Zgodnie z art. 348
k.c. przeniesienie posiadania może nastąpić przez wydanie rzeczy – ponieważ
posiadanie jest stanem faktycznym, więc jego przekazanie nie wymaga innej
czynności niż faktyczna – następcą w posiadaniu jest ten komu posiadanie
dobrowolnie przekazał poprzednik. Wydanie rzeczy może dotyczyć tylko sfery
corpus, nie zaś animus. Nie jest następcą zaś ten, kto wszedł w posiadanie
wyzuwając z posiadania poprzedniego posiadacza lub kto objął rzecz, z której
posiadania poprzedni posiadacz zrezygnował, a więc ten, kto uzyskał posiadanie
w sposób pierwotny, nie zaś pochodny (por. postanowienie Sądu Najwyższego
z dnia 18 maja 2007 r., I CSK 64/07). Skoro Gmina uzyskała władztwo nad
nieruchomością przy ul. H. 15 od Skarbu Państwa, który ją wydał w ramach
czynności komunalizacyjnych - stanowisko Sądu Okręgowego, że Gmina C. nie jest
następcą Skarbu Państwa i że w dniu 27 maja 1990 r. nastąpiło zerwanie ciągłości
posiadania tej nieruchomości w zakresie udziałów współwłaścicieli nie jest
uzasadnione.
W rezultacie trafne okazały się zarzuty naruszenia art. 176 k.c. i art. 172
k.c. przez Sąd Okręgowy, co uzasadniało uchylenie zaskarżonego postanowienia
i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania temu Sądowi na podstawie
art. 39815
§ 1 k.p.c. w zw. z art. 13 § 2 k.p.c.
Orzeczenie o kosztach postępowania kasacyjnego wynika z treści
art. 39821
k.p.c. w zw. z art. 391 § 1, art. 108 § 2 i art. 13 § 2 k.p.c.
9
es