Sygn. akt II PK 216/13
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 14 maja 2014 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Jerzy Kuźniar (przewodniczący)
SSN Krzysztof Staryk
SSN Jolanta Strusińska-Żukowska (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa J. O.
przeciwko Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych […]
o wynagrodzenie,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń
Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 14 maja 2014 r.,
skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego w W.
z dnia 4 kwietnia 2013 r.,
oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Sąd Okręgowy – Sąd Pracy wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2013 r. oddalił
apelację powódki od wyroku Sądu Rejonowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych w W. z dnia 20 grudnia 2012 r., którym oddalono powództwo J. O.
skierowane przeciwko Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych w M. o wynagrodzenie.
Sąd odwoławczy zaakceptował ustalenia faktyczne Sądu pierwszej instancji,
zgodnie z którymi powódka jest nauczycielem mianowanym zatrudnionym u strony
2
pozwanej. Pismem z dnia 26 maja 2010 r. zaproponowano jej ograniczenie
wymiaru zatrudnienia do 14,43 godzin tygodniowo w związku ze zmianami
organizacyjnymi powodującymi zmniejszenie liczby oddziałów w szkole, na co
powódka wyraziła zgodę w dniu 28 maja 2010 r. Dyrektor strony pozwanej pismem
z dnia 31 sierpnia 2010 r. przyznał powódce od 1 września 2010 r. zmniejszone
proporcjonalnie do 14/18 etatu wynagrodzenie w kwocie 2177 zł. Kolejne pismo o
braku możliwości zatrudnienia w pełnym wymiarze zajęć powódka otrzymała 13
kwietnia 2011 r. Zaproponowano jej ograniczenie zatrudnienia od 1 września 2011 r.
do 10,08/18 etatu, na co powódka wyraziła zgodę w dniu 15 kwietnia 2011 r.
Pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. dyrektor strony pozwanej przyznał jej w związku
z tym od 1 września 2011 r. zmniejszone proporcjonalnie do 10/18 etatu
wynagrodzenie w kwocie 1663,89 zł.
Sąd drugiej instancji zgodził się też z oceną prawną tego stanu faktycznego,
dokonaną przez Sąd Rejonowy, podnosząc że na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz.U. z 2014 r., poz.
191) obniżenie wymiaru zatrudnienia nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie
mianowania jest możliwe w sytuacji, gdy z powodu częściowej likwidacji szkoły lub
zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub
zmian planu nauczania nie jest możliwe dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym
wymiarze zajęć. Obniżenie wymiaru zatrudnienia wymaga zgody nauczyciela i
wiąże się z proporcjonalnym zmniejszeniem przysługującego mu wynagrodzenia
(art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela). Skoro zatem u strony pozwanej nastąpiło
zdecydowane zmniejszenie liczby oddziałów, nie było także możliwości
uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w innej szkole, a
powódka wyraziła zgodę na ograniczenie zatrudnienia, to przyznanie
wynagrodzenia zmniejszonego proporcjonalnie do realizowanego przez nią
obniżonego wymiaru zajęć było zgodne z obowiązującymi przepisami. Tym samym
jej roszczenie o zasądzenie wynagrodzenia będącego różnicą między
przysługującym za pracę w pełnym wymiarze zajęć a wypłacanym w okresach
ograniczenia zatrudnienia nie zasługiwało na uwzględnienie, jak prawidłowo ocenił
Sąd pierwszej instancji.
3
Powódka wywiodła skargę kasacyjną od wyroku Sądu Okręgowego,
zarzucając naruszenie:
1. art. 20 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, przez błędną
wykładnię polegającą na przyjęciu, że nauczyciel mianowany, wyrażając
zgodę na ograniczenie zatrudnienia wyraża jednocześnie zgodę na
proporcjonalne zmniejszenie swojego wynagrodzenia;
2. art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, przez błędną wykładnię polegającą na
przyjęciu, że nauczycielowi można skutecznie ograniczyć zatrudnienie bez
łącznego występowania obu przesłanek z tego artykułu w dniu ograniczenia
zatrudnienia (brak możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze
zajęć oraz brak istnienia warunków do uzupełnienia tygodniowego
obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych w innej szkole), a także braku
konieczności wykazania tych przesłanek nauczycielowi;
3. art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, przez błędną wykładnię polegającą na
przyjęciu, że ograniczenia zatrudnienia nauczyciela zatrudnionego na
podstawie mianowania automatycznie wiąże się z proporcjonalnym
zmniejszeniem jego wynagrodzenia;
4. art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, przez błędną wykładnię polegającą na
przyjęciu, że powódka, wyrażając zgodę w trybie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty w
dniu 28 maja 2010 r. na ograniczenie zatrudnienia w roku szkolnym
2010/2011 (rozpoczynającego się w dniu 1 września 2010 r.) i w dniu 15
kwietnia 2011 r. na ograniczenie zatrudnienia w roku szkolnym 2011/1012
(rozpoczynającego się w dniu 1 września 2011 r.) do wysokości bliżej
nieznanego wymiaru zajęć wyraziła jednocześnie zgodę na odpowiednie
zmniejszenie jej przyszłego wynagrodzenia do wysokości bliżej jeszcze
nieznanej (strona powodowa zaprzecza związkowi między faktem wyrażenia
zgody w dniach 28 maja 2010 r. i 15 kwietnia 2011 r. a stosunkowym
zmniejszeniem jej wynagrodzenia „z art. 22 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela”);
5. art. 84 k.p. w związku z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela, przez jego
niezastosowanie. Sąd Okręgowy przyjął, że powódka wyrażając zgodę w
trybie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela w dniu 28 maja 2010 r. na
ograniczenie zatrudnienia w roku szkolnym 2010/2011 (rozpoczynającego
4
się w dniu 1 września 2010 r.) i w dniu 15 kwietnia 2011 r. na ograniczenie
zatrudnienia w roku szkolnym 2011/1012 (rozpoczynającego się w dniu 1
września 2011 r.) do wysokości bliżej nieznanego wymiaru zajęć wyraziła
jednocześnie zgodę na odpowiednie zmniejszenie jej przyszłego
wynagrodzenia do wysokości bliżej jeszcze nieznanej. Taka argumentacja
Sądu Okręgowego doprowadziła do faktycznego zrzeczenia się przez
powódkę w bliżej nieokreślonej wielkości wynagrodzenia w chwili wyrażenia
zgody w dniach 28 maja 2010 r. i 15 kwietnia 2011 r., co naruszyło art. 84
k.p. w związku z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Sąd nie zastosował tego
przepisu mimo podstaw do uznania, że taka zgoda a priori byłaby
faktycznym zrzeczeniem się części wynagrodzenia za pracę.
Powódka wniosła o uchylenie zaskarżonego wyroku oraz poprzedzającego
go wyroku Sądu Rejonowego i orzeczenie co do istoty sprawy przez zasądzenie od
strony pozwanej na rzecz powódki kwoty 25.789,32 zł z ustawowymi odsetkami od
dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty, a także zasądzenie od strony pozwanej na
rzecz powódki kosztów postępowania kasacyjnego i apelacyjnego, ewentualnie o
uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy Sądowi Okręgowemu do
ponownego rozpoznania oraz o zasądzenie od strony pozwanej na rzecz powódki
kosztów postępowania apelacyjnego i kasacyjnego.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Alternatywą rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2
Karty Nauczyciela jest przeniesienie nauczyciela, na jego wniosek, w stan
nieczynny lub - za jego zgodą - ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w
art. 22 ust. 2 tej ustawy. Według powołanego ostatnio przepisu, zasada
ograniczenia zatrudnienia do wymiaru nie niższego niż ½ obowiązkowego wymiaru
zajęć i proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia może być stosowana, gdy z
przyczyn, o których mowa w art. 20 ust. 1, nie ma możliwości zatrudniania
nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć oraz nie istnieją warunki do uzupełnienia
tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub
opiekuńczych w innej szkole. Brak zgody nauczyciela na ograniczenie wymiaru
5
zatrudnienia i proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia aktualizuje
zastosowanie art. 20 Karty. Sama zasada ograniczenia zatrudnienia nauczyciela i
proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia, jak zresztą i tryb jej stosowania,
wynika z ust. 1 art. 22 ustawy. Jej istotą jest kompetencja organu prowadzącego
szkołę do nałożenia na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole lub
szkołach na tym samym lub - za jego zgodą - na innym stanowisku, w celu
uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych,
wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż ½
obowiązkowego wymiaru zajęć. W wypadku niewyrażenia zgody nauczyciel
otrzymuje wynagrodzenie za część obowiązkowego wymiaru zajęć. Przepis art. 22
Karty Nauczyciela nie konstruuje wprost żadnego obowiązku dyrektora szkoły.
Przepis ten adresowany jest bowiem do innego podmiotu - organu prowadzącego
szkołę. Co jednak istotniejsze, nie nakłada on również na organ prowadzący szkołę
żadnego obowiązku, przyznając mu wyłącznie kompetencję do sformułowania
obowiązku nauczyciela mianowanego, który, w razie odmowy jego wykonania
(braku zgody na jego wykonanie), w sposób dorozumiany godzi się na ograniczenie
wynagrodzenia za pracę proporcjonalnie do ilości świadczonej pracy - wymiaru
zajęć. Nadto, w art. 22 ust. 1 i 2 użyty został termin „może”, a nie „powinien” lub
jakaś inna stanowcza forma czasownika (np. nakłada). Oznacza to, że nałożenie
obowiązku zatrudnienia uzupełniającego jest działaniem fakultatywnym. Poza tym,
zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela, zatrudnienie uzupełniające na
innym stanowisku i ograniczenie zatrudnienia wymaga zgody nauczyciela. Zgoda
nauczyciela jest warunkiem skuteczności czynności zmieniających jego status
pracowniczy, stanowiąc reakcję na podjętą już przez organ prowadzący szkołę
decyzję dokonania zmiany (nałożenie obowiązku zatrudnienia uzupełniającego). Z
art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela nie wynika więc bezpośrednio obowiązek
dyrektora szkoły podejmowania czynności zmierzających do ustalenia możliwości
uzupełniającego zatrudnienia nauczyciela mianowanego.
Przepis art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela w związku z jej art. 22 ust. 2
nie przewiduje również obowiązku informowania nauczyciela o możliwości (lub
braku możliwości) zatrudnienia uzupełniającego. Nauczyciele są z definicji
kategorią pracowników dobrze wykształconych, wysoko wykwalifikowanych
6
formalnie, z czego wynikać powinno dostateczne rozeznanie co do przysługujących
im praw. Doświadczenie życia społecznego wskazuje, że tak właśnie jest. Trwałość
stosunku pracy nauczycieli mianowanych chroniona jest w sposób szczególny, o
wiele mocniej niż wielu innych grup zawodowych. Gwarantują ją przede wszystkim
taksatywnie wyliczone, skonkretyzowane przyczyny rozwiązania stosunku pracy.
Nie ma więc ani obiektywnej potrzeby, ani uzasadnienia aksjologicznego dla takiej
wykładni przepisów, która rozszerzałaby tę ochronę poprzez mnożenie obowiązków
dyrektora szkoły w fazie poprzedzającej rozwiązanie stosunku pracy z
nauczycielem z przyczyn uniemożliwiających dalsze jego zatrudnienie z powodów
w znacznym stopniu zobiektywizowanych, niezależnych również od pracodawcy.
Przeciwko stanowisku o obowiązku dyrektora szkoły informowania nauczyciela o
potencjalnej możliwości zatrudnienia uzupełniającego przemawiają również, choć
najmniej ważące dla wyrażonego tu poglądu, względy organizacyjne. Do
zasadniczych obowiązków dyrektora szkoły należy prawidłowe nią kierowanie. Jest
on nie tylko przełożonym służbowym wszystkich jej pracowników, ale też
opiekunem uczniów (art. 7 ust. 1 Karty Nauczyciela). Ponosi odpowiedzialność
przede wszystkim za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły. Obowiązki
dyrektora powinny więc być podporządkowane realizacji przez szkołę oraz
zatrudnionych w niej nauczycieli zadań dydaktycznych i opiekuńczo -
wychowawczych, które są zasadniczym celem tworzenia i funkcjonowania tych
placówek oświatowych.
W konkluzji należy stwierdzić, że do trybu rozwiązania stosunku pracy na
podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela nie należy zasięgnięcie przez
dyrektora szkoły informacji co do możliwości uzupełniającego zatrudnienia
nauczyciela mianowanego w innej szkole lub innych szkołach prowadzonych przez
ten sam organ. Dyrektor szkoły nie ma obowiązku ustalania możliwości
uzupełniającego zatrudnienia nauczyciela. Przepisy prawa pracy nie nakładają też
na dyrektora szkoły obowiązku informowania nauczyciela mianowanego o
możliwości zatrudnienia uzupełniającego. Do trybu postępowania z art. 20 Karty
Nauczyciela nie należy również kompetencja organu prowadzącego szkołę,
polegająca na możliwości nałożenia na nauczyciela (któremu zatrudniająca szkoła
nie może zapewnić dalszego zatrudnienia w pełnym wymiarze zajęć) obowiązku
7
podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach i na tym samym stanowisku lub - za jego
zgodą - na innym stanowisku, w celu uzupełniania obowiązkowego wymiaru zajęć,
w wymiarze nie większym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć dlatego, że
zawierający przytoczoną treść art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela nie ma charakteru
roszczeniowego wobec organu prowadzącego szkołę, ani tym bardziej wobec
dyrektora szkoły proponującego mu zatrudnienie w ograniczonym wymiarze zajęć
za proporcjonalnie zmniejszonym wynagrodzeniem, który ponadto nie jest
adresatem wymienionej regulacji prawnej (por. wyroki Sądu Najwyższego z dnia:
8 grudnia 2005 r., I PK 94/05, OSNP 2006, nr 21-22, poz. 320 i 26 marca 2013 r.,
III PK 37/12, niepublikowany).
Z tych względów nie podstaw do uwzględnienia tych zarzutów skarżącej
odnoszących się do naruszenia art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, z których wynika,
że nie jest możliwe ograniczenie zatrudnienia nauczyciela mianowanego w trybie
tego przepisu bez wystąpienia przesłanki braku warunków do uzupełnienia
tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w innej szkole, o czym powinien być
poinformowany nauczyciel, niezależnie od tego, że według ustaleń faktycznych
poczynionych w sprawie, nie było takiej możliwości uzupełniającego zatrudnienia
powódki.
Niezasadne są także pozostałe zarzuty skarżącej dotyczące naruszenia
art. 20 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela i art. 22 ust. 2 tej
Karty, sprowadzające się do zanegowania stanowiska Sądu drugiej instancji, że
wyrażenie przez nauczyciela zgody na ograniczenie zatrudnienia jest jednocześnie
wyrażeniem zgody na zmniejszenie wynagrodzenia proporcjonalnie do
proponowanego wymiaru zajęć.
Skład orzekający podziela dominujące w judykaturze Sądu Najwyższego
stanowisko o całościowej i zupełnej regulacji art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela,
który w razie częściowej likwidacji szkoły albo zmian organizacyjnych
powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania
uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć
uprawnia dyrektora szkoły do rozwiązania z nauczycielem stosunku pracy lub, na
jego wniosek, do przeniesienia go w stan nieczynny, chyba że mianowany
nauczyciel wyrazi zgodę na ograniczenie zatrudnienia do wymiaru nie niższego niż
8
½ obowiązkowego wymiaru zajęć za proporcjonalnie zmniejszonym
wynagrodzeniem (art. 22 ust. 2 tej ustawy). Wobec wyczerpująco uregulowanego
trybu postępowania w okolicznościach wymienionych w art. 20 Karty Nauczyciela,
które wymuszają redukcje lub ograniczenie rozmiarów dalszego zatrudnienia
nauczycieli, do rozwiązania lub zmian nauczycielskich stosunków pracy nie mają
posiłkowego zastosowania przepisy Kodeksu pracy o trybie postępowania i
sposobach rozwiązywania lub modyfikacji umów o pracę (a contrario do art. 91c ust.
1 tej ustawy). Dlatego w razie zmian organizacyjnych lub zmian planu nauczania
uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć nie
stosuje się trybu wypowiedzenia zmieniającego z art. 42 k.p. ze względu na
szczególny i odrębnie wyczerpująco (zupełnie) uregulowany tryb postępowania w
art. 20 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela.
Nauczyciel, który wyrazi zgodę na ograniczenie zatrudnienia do wymiaru nie
niższego niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć, w istocie rzeczy przystaje (godzi się)
na porozumienie zmieniające nauczycielski stosunek pracy w trybie art. 20 ust. 1
pkt 2 w związku z art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela. Treścią tego porozumienia jest w
sposób oczywisty zarówno ograniczenie zatrudnienia, jak i proporcjonalne
zmniejszenie wynagrodzenia, co nie tylko wynika wprost z art. 22 ust. 2 Karty
Nauczyciela, stanowiącego o zasadzie „ograniczenia zatrudnienia nauczyciela
zatrudnionego na podstawie mianowania do wymiaru nie niższego niż ½
obowiązkowego wymiaru zajęć i proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia”,
ale i pozostaje w zgodzie z tą zasadą prawa pracy, że wynagrodzenie przysługuje
za pracę wykonaną, a za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo
do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80
k.p.). Żadne przepisy prawa pracy nie przewidują zaś, ażeby nauczycielowi, który
za swoją zgodą wykonuje pracę w ograniczonym wymiarze zajęć, przysługiwało
wynagrodzenie za pracę w pełnym wymiarze zajęć, której faktycznie nie świadczy
(por. też wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 marca 2013 r., III PK 37/12,
niepublikowany).
Nie ma też możliwości stwierdzenia, że nauczyciel wyrażający zgodę na
ograniczenie wymiaru zatrudnienia do określonego w piśmie dyrektora szkoły
faktycznie zrzeka się „w bliżej nieokreślonej wysokości wynagrodzenia”, co miałoby
9
naruszać art. 84 k.p. w związku z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczyciel,
wyrażając zgodę na ograniczenie zatrudnienia do konkretnego wymiaru zajęć,
zgadza się bowiem na proporcjonalne do tego wymiaru etatu zmniejszenie
wynagrodzenia, co wyraża się konkretnym ułamkiem, przekładając się na określoną
wysokość wynagrodzenia po przeprowadzeniu bardzo prostej operacji
arytmetycznej.
Z tych względów Sąd Najwyższy nie znalazł podstaw do uwzględnienia
skargi kasacyjnej powódki, wobec czego orzekł jak w sentencji (art. 39814
k.p.c.).