Pełny tekst orzeczenia

234



POSTANOWIENIE

z dnia 18 czerwca 2004 r.

Sygn. akt Tw 13/04



Trybunał Konstytucyjny w składzie:



Wiesław Johann



po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Rady Gminy Rudna o stwierdzenie zgodności:

rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2001 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. Nr 130, poz. 1453 ze zm.) z art. 2, art. 92 ust. 1 i art. 146 ust. 4 pkt 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,





p o s t a n a w i a:



odmówić nadania dalszego biegu wnioskowi.



UZASADNIENIE:



W dniu 9 kwietnia 2004 r. do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął wniosek Rady Gminy Rudna o stwierdzenie zgodności rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2001 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. Nr 130, poz. 1453 ze zm.) z art. 2, art. 92 ust. 1 i art. 146 ust. 4 pkt 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 10 maja 2004 r. wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku przez doręczenie czterech egzemplarzy uchwały Rady Gminy Rudna z 31 marca 2004 r. (Nr XX/124/2004) oraz doręczenie czterech egzemplarzy wniosku.

W dniu 24 maja 2004 r. wpłynęło do Trybunału Konstytucyjnego pismo, w którym wnioskodawca odniósł się do stwierdzonych przez Trybunał braków formalnych wniosku.



Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:



Wnioskodawca kwestionuje tryb wydania rozporządzenia Rady Ministrów z 9 października 2001 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.). Przepis ten, zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085 ze zm.) wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2002 r. Natomiast kwestionowane we wniosku rozporządzenie zostało wydane na jego podstawie dnia 9 października 2001 r. Zdaniem wnioskodawcy stan taki narusza obowiązujący w „Rzeczpospolitej ład i porządek prawny”, bowiem rozporządzenie to zostało wydane na podstawie niemającego mocy prawnej przepisu prawa.

Trybunał Konstytucyjny nie podziela stanowiska wnioskodawcy. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 ze zm.) akty normatywne wydawane na podstawie ustaw mogą być ogłaszane w okresie od dnia ogłoszenia danej ustawy, a przed dniem jej wejścia w życie. Ponieważ ustawa Prawo ochrony środowiska została ogłoszona 20 czerwca 2001 r., to możliwe było wydanie na jej podstawie rozporządzenia w dniu 9 października 2001 r. Musiało ono jednak wejść w życie nie wcześniej niż 1 stycznia 2002 r. (art. 7 in fine ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w zw. z art. 1 ustawy o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw). Kwestionowane rozporządzenie spełnia ten warunek. Należy zatem uznać, że rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2001 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska zostało wydane zgodnie z przepisami ustawowymi.

Skoro wnioskodawca nie kwestionuje art. 7 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, ani upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia, a skarżone rozporządzenie zostało wydane w oparciu o te przepisy ustawy, Trybunał uznał wniosek za oczywiście bezzasadny i na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643 ze zm.) odmówił nadania dalszego biegu wnioskowi Rady Gminy Rudna.



Z tych wszystkich względów, Trybunał postanowił jak w sentencji.





2