99/3B/2005
POSTANOWIENIE
z dnia 23 lutego 2005 r.
Sygn. akt Tw 46/04
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Adam Jamróz,
po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Rady Gminy Wielka Nieszawka o zbadanie zgodności:
załącznika nr 3 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. Nr 6, poz. 44 ze zm.) w części obejmującej treść formularza załącznika nr 1 do sprawozdania OŚ-4g „Sprawozdanie z gospodarowania gminnym funduszem, ochrony środowiska i gospodarki wodnej za rok 2003” z art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.),
p o s t a n a w i a:
odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu.
UZASADNIENIE:
W dniu 2 listopada 2004 r. wpłynął do Trybunału Konstytucyjnego wniosek Rady Gminy Wielka Nieszawka o zbadanie zgodności załącznika nr 3 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. Nr 6, poz. 44 ze zm.) w części obejmującej treść formularza załącznika nr 1 do sprawozdania OŚ-4g „Sprawozdanie z gospodarowania gminnym funduszem, ochrony środowiska i gospodarki wodnej za rok 2003” z art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.).
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 30 listopada 2004 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku, przez powołanie odpowiedniego przepisu prawa wskazującego, że kwestionowany akt normatywny dotyczy spraw objętych zakresem działania wnioskodawcy, wskazanie umocowanego przedstawiciela do reprezentowania Rady Gminy Wielka Nieszawka przed Trybunałem Konstytucyjnym, doręczenie 4 kopii uchwały Rady Gminy Wielka Nieszawka z 29 września 2004 r. (nr XIX/102/04) oraz doręczenie 2 kopii wniosku.
W piśmie z 10 grudnia 2004 r. wnioskodawca odniósł się do stwierdzonych przez Trybunał braków formalnych.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Stosownie do art. 36 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643 ze zm.; dalej: ustawa o TK) wniosek pochodzący od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podlega wstępnemu rozpoznaniu przez jednego sędziego Trybunału na posiedzeniu niejawnym. W postępowaniu tym Trybunał Konstytucyjny bada, czy wniosek odpowiada wymogom formalnym i czy nie jest oczywiście bezzasadny. W procedurze kontroli wstępnej Trybunał rozstrzyga również, czy wniosek został złożony przez uprawniony podmiot.
Trybunał Konstytucyjny podkreśla, że kontrola konstytucyjności aktów normatywnych, nie licząc specyficznego trybu kontroli prewencyjnej, odnosi się jedynie do aktów obowiązujących, ponieważ skutkiem prawnym orzeczenia przez Trybunał niekonstytucyjności jest utrata mocy obowiązującej aktu i jego eliminacja z systemu obowiązującego prawa. Wyklucza to możliwość orzekania o aktach normatywnych, które utraciły moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia w danej sprawie.
2. Kwestionowany we wniosku załącznik nr 1 do sprawozdania OŚ-4g, wydany został na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004, które utraciło moc obowiązującą 31 grudnia 2004 r. W obecnym stanie prawnym, zakres spraw regulowanych we wskazanym wcześniej rozporządzeniu, reguluje nowe rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 (Dz. U. Nr 285, poz. 2849). Trybunał stwierdza zatem, iż wobec utraty mocy obowiązującej przez przepisy kwestionowane we wniosku Rady Gminy Wielka Nieszawka, należy odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy o TK.
Należy jednocześnie podkreślić, że nie zachodzi w niniejszej sprawie konieczność wydania przez Trybunał orzeczenia na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o TK, o akcie normatywnym, który utracił moc prawną. Przepisy kwestionowane we wniosku Rady Gminy Wielka Nieszawka, miały wyłącznie jednorazowe zastosowanie, w momencie obliczania i wykazywania kwot nadwyżki w przychodach gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej za rok 2003. Jednocześnie nie wskazano we wniosku żadnych konstytucyjnych praw ani wolności gminy – jako wnioskodawcy, które mogłyby zostać naruszone pomimo nieobowiązywania kwestionowanych przepisów, co uzasadniałoby wydanie orzeczenia w trybie art. 39 ust. 3 ustawy o TK.
3. Mając na względzie powyższe ustalenia, jak również fakt, iż wątpliwości wnioskodawcy zgłaszane na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, mogą zaistnieć także w obecnym stanie prawnym, Trybunał Konstytucyjny uznał za stosowne odniesienie się do zarzutów zgłaszanych we wniosku.
Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego kwestionowana przez wnioskodawcę treść pierwszego wiersza załącznika do sprawozdania OŚ-4g nie odnosi się do wskazywanego art. 404 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska. Kwota, którą należy umieścić w pierwszym wierszu załącznika, wynika z obwieszczenia Ministra Środowiska, wydawanego na podstawie art. 404 ust. 2 przytoczonej ustawy. Zgodnie z tą regulacją, Minister Środowiska wydaje corocznie stosowne obwieszczenie, ogłaszając kwotowo średnią wartość przychodów gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, przypadających na jednego mieszkańca. Jak wynika z przytoczonego przepisu ustawy – Prawo ochrony środowiska, Minister Środowiska ogłasza wskazane wartości kwotowe w drodze obwieszczenia, w terminie do końca I półrocza roku następnego. Stosowne obwieszczenie obejmujące dane za rok 2003 (rok poprzedni w rozumieniu art. 404 ust. 2 ustawy), ogłoszone zostało 6 maja 2004 r. (do końca I półrocza roku następnego w rozumieniu art. 404 ust. 2 ustawy) i opublikowane w Monitorze Polskim (M. P. Nr 20, poz. 364). Należy zatem stwierdzić, iż dane, do ujawnienia których zobowiązano gminę w pierwszym wierszu załącznika nr 1 do sprawozdania OŚ-4g, wynikają wprost z obwieszczenia wydawanego przez Ministra Środowiska na podstawie art. 404 ust. 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska.
Trybunał Konstytucyjny stwierdza, iż obwieszczenie Ministra Środowiska dotyczące średniej krajowej przychodów gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w danym roku kalendarzowym, wskazuje wielkości statystyczne. Ma zatem charakter nienormatywny i nie może podlegać ocenie Trybunału w trybie hierarchicznej kontroli konstytucyjności przepisów prawa.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.