Pełny tekst orzeczenia

267/6/B/2006

POSTANOWIENIE
z dnia 22 listopada 2006 r.
Sygn. akt Tw 11/06

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Jerzy Ciemniewski,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. zachodniopomorskiego o stwierdzenie zgodności:
1) art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.) z art. 22 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
2) art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) z art. 22 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu.

UZASADNIENIE:

W dniu 28 marca 2006 r. wpłynął do Trybunału Konstytucyjnego wniosek Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. zachodniopomorskiego o zbadanie zgodności art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.) z art. 22 i art. 32 ust. 1 Konstytucji oraz art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) z art. 22 i art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 24 maja 2006 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku przez doręczenie uchwały ogólnokrajowego organu wnioskodawcy, stanowiącej podstawę sporządzenia i wniesienia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego; doręczenie pięciu egzemplarzy wyciągu z protokołu, pozwalającego stwierdzić podjęcie uchwały zgodnie ze statutem organizacji; powołanie odpowiedniego przepisu prawa wskazującego, że kwestionowane akty normatywne dotyczą spraw objętych zakresem działania wnioskodawcy; doręczenie pięciu egzemplarzy aktualnego statutu wnioskodawcy oraz pięciu egzemplarzy aktualnego wyciągu z rejestru sądowego.
W piśmie z 5 czerwca 2006 r. wnioskodawca odniósł się do stwierdzonych przez Trybunał Konstytucyjny braków formalnych. Pełnomocnik poinformował między innymi, że nie posiada uchwały ogólnopolskiego organu NSZZ Policjantów ani nie dysponuje odpowiednim wyciągiem z protokołu, pozwalającym stwierdzić, iż uchwała takiego organu została podjęta w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji ogólnokrajowe organy związków zawodowych uprawnione są do inicjowania postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie abstrakcyjnej kontroli norm. Wnioski pochodzące od tych podmiotów podlegają wstępnemu rozpoznaniu na podstawie art. 36 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643 ze zm.; dalej ustawa o TK). Podstawowym celem tego etapu postępowania jest kontrola dopuszczalności merytorycznego rozpoznania danego wniosku z punktu widzenia wszystkich przesłanek określonych zarówno na poziomie konstytucyjnym, jak również w odpowiednich przepisach ustawy o TK. Uchybienie choćby jednej z powyższych przesłanek określonych w ustawie o TK, stanowi samoistną podstawę odmowy nadania dalszego biegu wnioskowi.
W myśl art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji, z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w sprawach, o których mowa w art. 188 Konstytucji mogą wystąpić ogólnokrajowe organy związków zawodowych. Oznacza to, że nie każdy związek zawodowy ma legitymację do inicjowania kontroli konstytucyjności w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym. Jednocześnie uprawnienie to nie zostało przyznane każdemu organowi związku zawodowego, nawet jeżeli związek taki obejmuje zasięgiem działania całe terytorium kraju.
Analiza wyciągu z rejestru sądowego, nadesłanego przez pełnomocnika wnioskodawcy wraz z pismem z 5 czerwca 2006 r. pozwala stwierdzić, że Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów z siedzibą w Szczecinie jest terenową jednostką Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów. Fakt ten potwierdza także statut Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów dołączony przez pełnomocnika wnioskodawcy w niniejszej sprawie. W tej sytuacji należy stwierdzić, że NSZZ Policjantów woj. zachodniopomorskiego nie może być uznany za ogólnokrajowy związek zawodowy, o którym mowa w art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji. Wniosek skierowany w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego należy zatem uznać za pochodzący od podmiotu nieuprawnionego, co także stanowi samoistną przesłankę odmowy nadania mu dalszego biegu.

Z tych względów Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.