Pełny tekst orzeczenia

192/5/B/2007

POSTANOWIENIE
z dnia 19 września 2007 r.
Sygn. akt Tw 23/07

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Ewa Łętowska,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Resortu Spraw Wewnętrznych, Koło przy Wielkopolskiej Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu o stwierdzenie niezgodności:
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego (Dz. U. Nr 266, poz. 2246, ze zm.) z:
a) art. 91 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277);
b) art. 32 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 83 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania dalszego biegu wnioskowi.

UZASADNIENIE

We wniosku z 21 maja 2007 r. wnioskodawca zarzucił, iż rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego (Dz. U. Nr 266, poz. 2246, ze zm.) jest sprzeczne z art. 91 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277) oraz z art. 32 ust. 1 i ust. 2, a także art. 83 Konstytucji. Z powodu licznych braków formalnych w skierowanym do Trybunału Konstytucyjnego wniosku, zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 6 sierpnia 2007 r., wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia braków formalnych poprzez: dostarczenie oryginału i 4 kopii uchwały, na podstawie której złożono wniosek do Trybunału Konstytucyjnego; dostarczenie wyciągu z protokołu posiedzenia Koła, na którym podjęto uchwałę o skierowaniu wniosku do Trybunału; wskazanie przedstawiciela umocowanego do reprezentowania Koła przed Trybunałem Konstytucyjnym; wskazanie na czym polega niezgodność kwestionowanego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2005 r. (Dz. U. Nr 266, poz. 2246, ze zm.) z art. 91 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277); sprecyzowanie zarzutu naruszenia przez wyżej wymienione rozporządzenie art. 32 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 83 Konstytucji; wskazanie przepisu prawa lub statutu, pozwalającego stwierdzić, że kwestionowany akt prawny dotyczy spraw objętych zakresem działania Koła; dostarczenie 5 egzemplarzy statutu Stowarzyszenia; dostarczenia 5 egzemplarzy aktualnego wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego.
Niniejsze zarządzenie zostało doręczone wnioskodawcy 11 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca nie odniósł się do stwierdzonych przez Trybunał braków formalnych.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 36 ust. 2 w zw. z art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.) wnioskodawca został wezwany zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego, pod rygorem odmowy nadania dalszego biegu wnioskowi, do usunięcia braków formalnych wniosku. Trybunał Konstytucyjny stwierdza, iż wnioskodawca nie wykonał zarządzenia sędziego. Nie uzupełnił bowiem braków formalnych w ustawowym terminie 7 dni od dnia doręczenia zarządzenia.

Zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym powyższa okoliczność stanowi przesłankę odmowy nadania wnioskowi dalszego biegu. Trybunał Konstytucyjny zaznacza jednocześnie, iż nienadanie biegu wnioskowi z przyczyn formalnych (procesowych) nie wyklucza możliwości wystąpienia ponownie z poprawnym wnioskiem.

Mając powyższe na uwadze, Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.