Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 325/08

WYROK
z dnia 23 kwietnia 2008 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Luiza Łamejko
Członkowie: Barbara Bettman
Izabela Kuciak
Protokolant: Dorota Witak


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2008 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum firm: GROS-FOR-BUS Sp. z o.o., Bydgoszcz,
ul. Toruńska 278 i HENZAGO Sp. z o.o., Ruda Śląska, ul. Pawła 8 od rozstrzygnięcia
przez zamawiającego Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, Bydgoszcz,
ul. Fordońska 120 protestu z dnia 25 marca 2008 r.

przy udziale MOBILIS Sp. z o.o., Izabelin, ul. Mościcka 4A zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:
1. oddala odwołanie,


2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum firm: GROS-FOR-BUS Sp. z o.o.,
Bydgoszcz, ul. Toruńska 278 i HENZAGO Sp. z o.o., Ruda Śląska, ul. Pawła 8
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Konsorcjum firm: GROS-FOR-BUS Sp. z o.o.,
Bydgoszcz, ul. Toruńska 278 i HENZAGO Sp. z o.o., Ruda Śląska,
ul. Pawła 8,

2) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Konsorcjum firm: GROS-FOR-BUS
Sp. z o.o., Bydgoszcz, ul. Toruńska 278 i HENZAGO Sp. z o.o., Ruda
Śląska, ul. Pawła 8.

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający, tj. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie na świadczenie usług
przewozowych na linii autobusowej nr 69 w Bydgoszczy. W dniu 18 marca 2008 r.
Zamawiający poinformował wykonawców o dokonaniu czynności powtórnego badania
i oceny ofert oraz o wyborze w jej wyniku jako najkorzystniejszej oferty firmy Mobilis
Sp. z o.o.
Na powyższą czynność Zamawiającego protest złożyło Konsorcjum firm:
GROS-FOR-BUS Sp. z o.o. i HENZAGO Sp. z o.o. zwane dalej Konsorcjum
GROS-FOR-BUS zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 26 ust. 4, art. 38 ust. 5 oraz
art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655)
zwanej dalej ustawą Pzp.
W uzasadnieniu Protestujący wskazał, iż Sąd Okręgowy w Bydgoszczy wyrokiem
z dnia 24 stycznia 2008 r. (sygn. akt II Ca 762/07) zobowiązał Zamawiającego do
powtórzenia czynności badania i oceny ofert. W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził,
że przystępując do ww. czynności Zamawiający rozważy czy w świetle redakcji Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia możliwe jest uzyskanie od Wykonawcy Mobilis Sp. z o.o.
wyjaśnień, które usunęłyby wątpliwości w zakresie dysponowania przez ww. Wykonawcę
taborem autobusowym i zapleczem technicznym spełniającym postawione przez
Zamawiającego warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający uznając powyższe za
możliwe wezwał Mobilis Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień i po ich otrzymaniu wybrał ofertę
tego Wykonawcy jako najkorzystniejszą.
W ocenie Protestującego, opisane powyżej działanie Zamawiającego narusza ww.
przepisy ustawy Pzp. Zamawiający wzywając Mobilis Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w
trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp wskazał, że Wykonawca „ma prawo posługiwać się każdym
dostępnym czy będącym w jego posiadaniu środkiem dowodowym”, co zdaniem
Protestującego oznacza, że tym samym wezwał Wykonawcę do wskazania, przedłożenia
wszelkich dowodów (dokumentów), które rozwiewałyby wątpliwości Zamawiającego.
Działanie takie Protestujący uznał za równoznaczne ze zwróceniem się do Wykonawcy
o złożenie nie wskazanych w specyfikacji dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunku,
czym de facto zmodyfikował Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie
oceny ofert i warunków udziału w postępowaniu, co z kolei skutkuje koniecznością
unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.

Protestujący wniósł o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Protest został złożony z zachowaniem terminu ustawowego z art. 180 ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Przystąpienie do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia protestu złożyła
w dniu 28 marca 2008 r. firma Mobilis Sp. z o.o.
Zamawiający rozstrzygnął protest w dniu 1 kwietnia 2008 r. (pismem z dnia 28 marca
2008 r.) przez jego oddalenie stwierdzając, iż zgodnie z ww. wyrokiem Sądu Okręgowego,
zwrócił się do Wykonawcy Mobilis Sp. z o.o. pismem z dnia 4 marca 2008 r. o złożenie
wyjaśnień. Uzyskane wyjaśnienia pozwoliły mu rozwiać wątpliwości i utwierdziły
Zamawiającego w przekonaniu, że Wykonawca ten spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Podnosi również, że nie wymagał od Mobilis Sp. z o.o. dodatkowych dokumentów, wskazał
jedynie na prawo Wykonawcy do poparcia wyjaśnień dostępnymi środkami dowodowymi.
Zamawiający uznał także zarzut dotyczący modyfikacji Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia za bezzasadny i nie widzi podstaw do unieważnienia postępowania.
Wobec powyższego, w dniu 4 kwietnia 2008 r. Konsorcjum GROS-FOR-BUS złożyło
odwołanie zarzucając i wnosząc jak w proteście. Odwołujący podniósł ponadto, iż w trybie
art. 26 ust. 4 ustawy Pzp Zamawiający może zwrócić się o wyjaśnienie jedynie
przedłożonych dokumentów i oświadczeń, wskazanych w Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia. Tymczasem Zamawiający przekroczył powyższe uprawnienie „podpowiadając”
Mobilis Sp. z o.o., że firma ta ma prawo przy udzielaniu wyjaśnień posługiwać się każdym
środkiem dowodowym. Jednocześnie Odwołujący wskazał, iż Mobilis Sp. z o.o. składając
wyjaśnienia złożyła umowę przedwstępną na zakup autobusów w języku angielskim (bez
tłumaczenia) oraz wskazała inne niż w złożonej ofercie miejsce dzierżawy bazy.
Odwołanie zostało złożone z zachowaniem terminu i warunku jednoczesności
przekazania Zamawiającemu kopii odwołania, wynikających z art. 184 ust. 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
W dniu 22 kwietnia 2008 r. przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego złożyła firma Mobilis Sp. z o.o.

W tym stanie faktycznym, uwzględniając oryginalną dokumentację z postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego przedłożoną przez Zamawiającego oraz
oświadczenia i stanowiska stron postępowania odwoławczego Izba zważyła,
co następuje:

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący posiada interes
prawny we wniesieniu środków ochrony prawnej. Wykonawca nie został wykluczony
z przedmiotowego postępowania o zamówienia publiczne, jego oferta nie została odrzucona
i znajduje się, zgodnie z oceną dokonaną przez Zamawiającego, na drugim miejscu pod
względem ceny, która była jedynym kryterium oceny ofert.
W ocenie Izby, Zamawiający zwracając się do Wykonawcy – Mobilis Sp. z o.o.
o złożenie wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp prawidłowo wykonał wyrok Sądu
Okręgowego z dnia 24 stycznia 2008 r. (sygn. akt II Ca 762/07). Sąd Okręgowy w
uzasadnieniu wyroku stwierdził m.in., iż do Zamawiającego należy rozważenie czy w świetle
brzmienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia możliwe jest uzyskanie od ww.
Wykonawcy wyjaśnień, które usuną powstałe wątpliwości. W przypadku odpowiedzi
twierdzącej Sąd przewidział możliwość zwrócenia się do Mobilis Sp. z o.o. o złożenie
wyjaśnień, a „wyjaśnienie wątpliwości co do prawdziwości twierdzeń wykonawcy na korzyść
tego wykonawcy skutkować będzie przystąpieniem zamawiającego do wyboru oferty
najkorzystniejszej z udziałem tego wykonawcy”. Zamawiający stosując się do ww. wyroku
prawidłowo podjął decyzję o wezwaniu Wykonawcy – Mobilis Sp. z o.o. do złożenia
wyjaśnień, co też uczynił pismem z dnia 4 marca 2008 r. Izba nie znalazła podstaw do
stwierdzenia przy tym naruszenia art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. śądanie wyjaśnień może
dotyczyć wszystkich oświadczeń lub dokumentów wymienionych w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp,
zatem dotyczących potwierdzenia spełniania warunków podmiotowych oraz składanych na
potwierdzenie spełnienia wymagań odnoszących się do przedmiotu zamówienia.
Zamawiający w swym piśmie z dnia 4 marca 2008 r. nie wymagał złożenia przez
Wykonawcę dodatkowych, nie przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, dokumentów. Zaznaczył jedynie, że Wykonawca ma prawo posługiwać się
dowodami na poparcie swoich wyjaśnień. Nie sposób uznać złożenia przez Wykonawcę
dokumentów potwierdzających złożone w ofercie na stronie 11 oświadczenie za zmianę
kryteriów oceny ofert czy warunków udziału w postępowaniu. Mobilis Sp. z o.o. nie był
zobowiązany do złożenia ww. dokumentów, mógł w swym piśmie wyjaśnić wszelkie
okoliczności budzące wątpliwości, lecz nie można czynić mu zarzutu z faktu, iż broniąc

prawdziwości swych oświadczeń złożył w celu ich uwiarygodnienia dokumenty. Podkreślenia
wymaga fakt, iż Wykonawca ten nie tylko przedłożył dokumenty, ale również udzielił
wyczerpujących wyjaśnień (pismo z dnia 7 marca 2008 r.).
Należy zwrócić uwagę na fakt, iż warunki postawione przez Zamawiającego
w przedmiotowym postępowaniu o zamówienie publiczne mają charakter ogólny,
stąd Zamawiający nie miał podstaw do wymagania od poszczególnych wykonawców
wykazania się np. zapleczem technicznym spełniającym określone wymogi. Brzmienie
warunku potencjału technicznego w zakresie zaplecza pozwala na zaoferowanie przez
wykonawców zaplecza technicznego o różnym poziomie jakości i organizacji, a Zamawiający
ma prawo jedynie de facto ocenić czy dany wykonawca zapleczem dysponuje czy też nie.
Z uwagi na fakt, iż sposób spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu
nie był przedmiotem protestu i odwołania, Izba nie oceniała ich spełnienia.
W związku z powyższym, nie potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego
art. 38 ust. 5 ustawy Pzp, a co za tym idzie, nie ma również podstaw do stwierdzenia
naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Mając na uwadze fakt, że zarzuty podniesione przez Odwołującego nie potwierdziły
się, orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 191 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2a i b rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. z 2007 r., Nr 128, poz. 886).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.


Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………