Sygn. akt KIO/UZP 447/08
POSTANOWIENIE
z dnia 26 maja 2008 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Izabela Kuciak
Członkowie: Emil Kuriata
Agnieszka Trojanowska
Protokolant: Magdalena Sierakowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 26 maja 2008 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Firmę GUTKOWSKI Gutkowski Jan, Leszno, ul. 17 Stycznia 92 od rozstrzygnięcia
przez zamawiającego Miasto Inowrocław, Inowrocław, ul. F. D. Roosevelta 36 protestu z
dnia 25 kwietnia 2008 r.
przy udziale xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego xxx po
stronie odwołującego się oraz xxx - po stronie zamawiającego*.
orzeka:
1. Odrzuca odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża Firmę GUTKOWSKI Gutkowski Jan, Leszno, ul. 17
Stycznia 92
i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4064zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Firma GUTKOWSKI Gutkowski Jan, Leszno, ul.
17 Stycznia 92.
2) dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx.
3) dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,
4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Firma GUTKOWSKI Gutkowski Jan,
Leszno, ul. 17 Stycznia 92.
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Inowrocław, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn:” Rewitalizacja Parku Solankowego
w Inowrocławiu – wykonanie fontanny przy muszli koncertowej”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało zamieszczone dnia 23 lutego 2008 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 37142-2008.
Na podstawie zgromadzonych dokumentów w aktach sprawy, dokumentacji
postępowania oraz po wysłuchaniu stron na posiedzeniu, skład orzekający Izby ustalił i
zważył, co następuje:
Przepis art. 187 ust. 4 ustawy 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2007 r., Nr 223, poz. 1655), zwanej dalej ustawą Pzp, zawiera katalog przesłanek
odrzucenia odwołania, wskazujący na ich numerus clausus. Zgodnie z pkt 1 przywołanego
przepisu skutek ten zaistnieje, w przypadku, gdy w sprawie nie mają zastosowania przepisy
ustawy Pzp. Powyższa okoliczność występuje przede wszystkim w zakresie zamówień
publicznych, wyszczególnionych w art. 4 oraz art. 184 ust. 1 ustawy Pzp. Przepis art. 184
ust. 1 ustawy Pzp zawiera wyłączenie kwotowe stosowania przepisów dotyczących
postępowania odwoławczego i w konsekwencji postępowania skargowego. Odwołanie nie
przysługuje bowiem w stosunku do rozstrzygnięcia lub braku rozstrzygnięcia protestu w
postępowaniu, którego wartość szacunkowa jest mniejsza od kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania
Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń w zamówieniach na
dostawy i usługi. Art. 11 ust. 8 ustawy Pzp stanowi delegację ustawową do wydania przez
Prezesa Rady Ministrów rozporządzenia w tym przedmiocie. Omawianą kwestię reguluje
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości
zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń
Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. W przedmiotowym akcie prawnym
obowiązek przekazywania ogłoszenia o zamówieniu jest uzależniony od przekroczenia
pewnych progów kwotowych, które z kolei różnią się w zależności od tego, jaki podmiot
udziela zamówienia. Wyodrębnienie ma zatem charakter kwotowo – podmiotowy. W
badanym stanie faktycznym Zamawiającym jest Miasto Inowrocław, zatem podmiot ten
objęty jest regulacją pkt 2 § 1 powoływanego Rozporządzenia, zgodnie z którym obowiązek
przekazania ogłoszenia powstaje, jeżeli wartość zamówień, jest równa lub przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 206 000 euro – dla dostaw lub usług.
W przedmiotowym postępowaniu, wartość zamówienia została ustalona przez
Zamawiającego, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego dnia 27 grudnia
2007 r. i wynosi 376.426,55 zł, co stanowi równowartość 97.089,72 euro (druk ZP-2). W tym
stanie faktycznym, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że wartość zamówienia została
ustalona zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Oszacowana przez Zamawiającego wartość jest
mniejsza od kwoty 798.682,60 zł, a więc wynosi mniej niż 206.000 euro, zatem nie została
spełniona przesłanka do wniesienia odwołania, określona w przepisie art. 184 ust. 1 ustawy
Pzp. W badanym stanie faktycznym odwołanie nie przysługuje, stąd nie może być
przedmiotem rozstrzygnięcia przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej zwraca uwagę, że protest jest jedynym
środkiem ochrony prawnej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, którego
wartość jest mniejsza odpowiednio w zależności od rodzaju zamawiającego od 133 000 euro
i 206 000 euro – dla dostaw i usług. Prawidłowe zatem jest działanie Zamawiającego, który
najpierw w ogłoszeniu o zamówieniu (sekcja II pkt. 1.2) zapisał, że odwołanie nie przysługuje
a następnie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (rozdział XVI, pkt 8) pouczył, iż
„protest jest ostatecznie rozstrzygnięty wraz z rozstrzygnięciem przez zamawiającego
protestu lub z upływem terminu na jego rozstrzygnięcie”.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji, na podstawie art. 187 ust. 4 pkt 1 ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191
ust. 6 i 7 ustawy Pzp.
Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………
_________
*
niepotrzebne skreślić