Sygn. akt: KIO/UZP 524/08
WYROK
z dnia 11 czerwca 2008 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek
Członkowie: Magdalena Garbarczyk
Marek Koleśnikow
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2008 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum: „POLKOR CE-30 Opole Groszowice-Wrocław
Brochów” reprezentowane przez TCHAS Sp. z o.o. Oddział w Polsce, 01-460
Warszawa, ul. Górczewska 212/216 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny we Wrocławiu, 50-525 Wrocław, ul. Joannitów
13 protestu z dnia 16 maja 2008 r.,
przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego XXX po
stronie odwołującego się oraz XXX - po stronie zamawiającego*.
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje dokonanie ponownego badania i oceny ofert oraz
wybór oferty najkorzystniejszej,
2. kosztami postępowania obciąża PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny
we Wrocławiu, 50-525 Wrocław, ul. Joannitów 13 i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4064 zł
00 gr. (słownie: Cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: „POLKOR CE-30 Opole
Groszowice-Wrocław Brochów” reprezentowane przez TCHAS Sp. z o.o.
Oddział w Polsce, 01-460 Warszawa, ul. Górczewska 212/216,
2) dokonać wpłaty kwoty 7663 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy sześćset
sześćdziesiąt złotych) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział
Regionalny we Wrocławiu, 50-525 Wrocław, ul. Joannitów 13 na rzecz
Konsorcjum: „POLKOR CE-30 Opole Groszowice-Wrocław Brochów”
reprezentowane przez TCHAS Sp. z o.o. Oddział w Polsce, 01-460
Warszawa, ul. Górczewska 212/216 stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu oraz zastępstwa prawnego,
3) dokonać wpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,
4) dokonać zwrotu kwoty 15936 zł 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy)
z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Konsorcjum: „POLKOR CE-30 Opole Groszowice-Wrocław Brochów”
reprezentowane przez TCHAS Sp. z o.o. Oddział w Polsce, 01-460
Warszawa, ul. Górczewska 212/216
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Oddział Regionalny we Wrocławiu,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego, którego przedmiotem jest przebudowa szlaku Opole Wschód -
Czarnowąsy w km 6,500 - 10,260 na linii kolejowej CE-30 Opole Groszowice – Wrocław
Brochów”
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. tj. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) zwanej dalej
„ustawą”.
Ogłoszenie o niniejszym postępowaniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich pod nr 2008/S 2-001637.
Odwołujący – Konsorcjum zwane „POLKOR CE-30 Opole Groszowice - Wrocław Brochów”
w składzie:
1. TCHAS, spol. s r. o., z siedzibą w Ostrawie, wykonująca działalność gospodarczą na
terenie Rzeczpospolitej Polskiej za pośrednictwem TCHAS sp. z o.o., Oddział w
Polsce z siedzibą w Warszawie,
2. Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE S.A. z siedzibą w
Krakowie,
3. TCHAS Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie jako następca prawny PEBEK sp. z
o.o., z siedzibą w Radomiu,
4. VOLKERRAIL Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu,
5. Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o.
reprezentowane przez Lidera Konsorcjum tj. TCHAS, spol. s r. o. , działającą za
pośrednictwem TCHAS sp. z o.o., Oddział w Polsce.
pismem z dnia 16 maja 2008 roku, doręczonym Zamawiającemu tego samego dnia złożył
protest na czynność Zamawiającego polegającą na wyborze oferty najkorzystniejszej.
Protest był następstwem powiadomienia Odwołującego w dniu 9 maja 2008 roku
o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez FEROCO S.A. z siedzibą w Poznaniu
i zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót
Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i
Inżynieryjnego Infrakol s.c., Jan Paruch, Zenon Buca, z siedzibą Jawor, którego Liderem jest
Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, zwane dalej Konsorcjum.
W uzasadnieniu protestu Odwołujący wskazał na następujące uchybienia dotyczące oferty
złożonej przez FEROCO S.A, które w jego ocenie winny skutkować jej odrzuceniem:
1. brak uzupełnienia harmonogramu prac projektowych i robót krótkim opisem
podstawowej działalności ukazującym kolejność i proponowaną technologię robót dla
całego zakresu, który znajduje się w zał. nr 1A i 1B (nie spełnia tego kryterium fakt, iż
Wykonawca zamieścił dokument zatytułowany „Technologie budowy urządzeń
automatyki kolejowej oraz telekomunikacji”, bowiem odnosi się on jedynie do
pojedynczego wycinka całego zakresu zamówienia). Ponadto w ofercie Feroco S.A.
brak również graficznego harmonogramu wykonania prac projektowych i wykonania
robót uwzględniającego warunki klimatyczne oraz czasy zamknięć całodobowych.
W tym zakresie Odwołujący wskazał na niezgodność oferty z treścią postanowienia
pkt 13.3 ppkt 7 specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
2. nieuwzględnienie przez FEROCO S.A. modyfikacji specyfikacji istotnych warunków
zamówienia dokonanej przez Zamawiającego. W pkt 01.04.01 Rozbicia ceny
ofertowej nazwa elementu rozliczeniowego powinna brzmieć „Opracowanie operatów
szacunkowych wraz z projektem podziału działek działek”, tak jak tego wymagał
Zamawiający, tymczasem FEROCO S.A. złożył ofertę na inny zakres zamówienia,
wyceniając w ofercie „Opracowanie operatów szacunkowych wraz z projektem
podziału dziełek nowopozyskanych oraz wytyczenie i zastabilizowanie granic działek
nowych i odtworzenie istniejących”.
W tym zakresie Odwołujący wskazał na niezgodność oferty z treścią postanowienia
pkt 13.3 ppkt 3 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, gdzie Zamawiający
określił konieczność złożenia rozbicia ceny ofertowej na podstawie Tomu III.
Odwołujący podniósł, że ze względu na fakt, że przedmiotowe harmonogramy oraz
Rozbicie ceny ofertowej nie stanowią dokumentów, których uzupełnienie jest możliwe
w trybie art. 26 ust. 3 ustawy a ponadto stanowią istoty element oferty, której treści
zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy nie można zmieniać, oferta FEROCO jako niezgodna
z SIWZ i podlega odrzuceniu w oparciu o art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy.
W dalszej kolejności Odwołujący podniósł zarzuty, skutkujące ewentualnym wykluczeniem
Wykonawcy – Feroco S.A. z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy,
wskazując na poniższe uchybienia:
1. Kierownik robót telekomunikacyjnych Bogdan Janicki nie dysponuje uprawnieniami
budowlanymi bez ograniczeń, jakich wymagał Zamawiający.
2. Kierownik odpowiedzialny za roboty torowe i roboty odwodnieniowe Wojciech
Guźniczak nie posiada uprawnień budowlanych bez ograniczeń, jakich wymagał
Zamawiający.
Twierdzenie o braku uprawnień budowlanych bez ograniczeń dla wymienionych
wyżej kierowników robót Odwołujący oparł na analizie przepisów prawa,
stanowiących podstawę wydania uprawnień oraz załączonych do oferty dokumentów
z przebiegu kariery zawodowej dla każdego z kierowników robót. W oparciu o
informacje zawarte w treści oferty, że Pan Bogdan Janicki oraz Wojciech Guźniczak
legitymują się wykształceniem średnim oraz biorąc pod uwagę treść aktów prawnych,
na podstawie których zostały wydane uprawnienia dla wskazanych kierowników
robót, Odwołujący wywodzi, że załączone do oferty uprawnienia nie są uprawnieniami
budowlanymi bez ograniczeń.
W odniesieniu do braku uprawnień budowanych bez ograniczeń dla Bogdana
Janickiego Odwołujący dodatkowo podniósł, że Wykonawca Feroco S.A. nie uzupełnił
na wezwanie Zamawiającego dokumentów odnoszących się do kierownika robót
telekomunikacyjnych i zaniechał zmiany osoby dedykowanej na stanowisko
kierownika robót telekomunikacyjnych. Ponadto wskazuje, że zgodnie z przyjętą linią
orzecznictwa do uzupełnienia danego dokumentu można wykonawcę wezwać tylko
jeden raz.
W odniesieniu do braku uprawnień budowlanych bez ograniczeń dla Wojciecha
Guźniczaka Odwołujący podniósł zarzut naruszenia w tym zakresie art. 26 ust. 3
ustawy poprzez brak wezwania Konsorcjum do jego uzupełniania.
W odniesieniu do oferty złożonej przez Konsorcjum, którego Liderem jest Przedsiębiorstwo
Robót Kolejowych i Inżynieryjnych Odwołujący wskazał na następujące uchybienia, które
w jego ocenie winny skutkować odrzuceniem oferty:
1. w poz. 03.01.04 część 3 rozbicie ceny ofertowej w nazwie elementu rozliczeniowego
Konsorcjum wyceniło „Rozbiórka torów na podkładach drewnianych bez wybierania
podsypki i oczyszczeniem oczyszczarką stacjonarną” zamiast zgodnie
z przekazanym przez Zamawiającego wzorem formularza Rozbicia ceny ofertowej
„Rozbiórka torów na podkładach drewnianych z wybieraniem podsypki
i oczyszczeniem oczyszczarką stacjonarną”.
W ocenie Odwołującego brak uwzględnienia powyżej zmiany w treści oferty nie może
być traktowany jako oczywista omyłka pisarska, bowiem poprawienie oczywistej
omyłki nie może doprowadzić do zmiany treści oferty. Odwołujący na poparcie
swojego stanowiska odwołał się do licznych wyroków sądów okręgowych oraz
zespołów arbitrów a także odwołał się do literatury w tym zakresie.
Dodatkowo w przypadku nie uznania zarzutów, skutkujących odrzuceniem oferty Odwołujący
podniósł zarzuty skutkujące ewentualnym wykluczeniem Konsorcjum z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy oraz podniósł zarzut nie wezwania Konsorcjum do
uzupełniania dokumentów w oparciu o przepis art. 26 ust. 3 ustawy, wskazując na
następujące uchybienia:
1. brak uprawnień budowanych bez ograniczeń dla: Grzegorczyk Zdzisław - Kierownik
Budowy, Sobota Marek- Kierownik Robót Torowych, Fabisz Jerzy - Kierownik Robót
elektroenergetycznych SN I NN.
Twierdzenie o braku uprawnień budowlanych bez ograniczeń dla wymienionych wyżej
kierowników robót Odwołujący oparł na analizie przepisów prawa, stanowiących podstawę
wydania uprawnień oraz załączonych do oferty dokumentów z przebiegu kariery zawodowej
dla każdego z kierowników robót. Odwołujący wywodzi, że ponieważ wskazani Kierownicy
robót legitymują się wykształceniem średnim to w oparciu o przepisy prawa, będące
podstawą wydania uprawnień udzielone im uprawnienia są uprawnieniami w ograniczonym
zakresie.
Niezależnie od powyższych uchybień Odwołujący wskazał, że ponieważ zachodziły
przesłanki do odrzucenia ofert złożonych przez Feroco S.A. oraz Konsorcjum, którego
Liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, Zamawiający naruszył
przepis art. 26 ust. 3 ustawy, bowiem nie było podstaw do skorzystania z procedury
przewidzianej w tym przepisie w stosunku do ofert, które winny zostać odrzucone.
Na wezwanie Zamawiającego z dnia 19 maja 2008 roku do postępowania
wywołanego wniesieniem protestu przystąpiło pismem z dnia 21 maja 2008 roku, FEROCO
S.A. wykazując swój interes prawny i określając przystąpienie po stronie Zamawiającego
i wnosząc o oddalenie odwołania.
Zamawiający pismem z dnia 26 maja 2008 roku protest odrzucił, powołując się na
przepis art. 180 ust. 7 ustawy jako wniesiony przez podmiot nieuprawniony. W uzasadnieniu
stwierdził, że z treści protestu i załączonych do niego dokumentów wynika, że w miejsce
dotychczasowego partnera konsorcjum Spółki PEBEK Sp. z o.o. wszedł jako następca
prawny spółka TECHAS Polska Sp. z o.o. Zamawiający uznał, że protest jest wniesiony
przez podmiot nieuprawniony bowiem z żadnego z dokumentów nie wynika, że TECHAS
Polska Sp.zo.o. udzieliła pełnomocnictwa spółce TECHAS spol. s.r.o. z siedzibą w Ostrawie
do działania w jej imieniu, a w szczególności do składnia środków odwoławczych.
Zamawiający odwołał się do art. 23 ust. 2 ustawy zgodnie z którym wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia zobowiązani są ustanowić pełnomocnika do
reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia
umowy.
Nie zgadzając się z decyzją Zamawiającego Odwołujący w dniu 30 maja 2008 roku
wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zarzucając naruszenie art. 7
ust. 1, art. 24 ust. 2 pkt 3 w powiązaniu z art. 22 ust. 1 pkt 2, art. 26 ust. 3, art. 87 ust. 1, art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy zaś w toku postępowania protestacyjnego doszło do naruszenia art.
180 ust. 7 ustawy, żądając
1. uwzględnienia odwołania i
2. nakazania Zamawiającemu unieważnienia czynności w zakresie wyboru oferty
najkorzystniejszej,
3. nakazania Zamawiającemu dokonania czynności odrzucenia oferty nr 1 i 3,
4. nakazania Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
ewentualnie:
5. nakazania Zamawiającemu dokonania czynności wykluczenia Wykonawcy i uznania
oferty za odrzuconą w odniesieniu do Wykonawcy, który złożył ofertę nr 1 - żądanie
aktualizuje się w przypadku nie uznania za możliwe spełnienia żądania 3 w ofercie nr
1,
6. nakazania Zamawiającemu dokonania czynności wezwania wykonawców do
uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu w odniesieniu do Wykonawców, którzy złożyli ofertę nr 1
i ofertę nr 3 - żądanie aktualizuje się w przypadku nie uznania za możliwe spełnienia
żądania 3 w ofercie nr 3 i żądania 5.
Odwołujący podtrzymał swoją argumentację i zarzuty zawarte w proteście, nie zgadzając się
z decyzją Zamawiającego co do odrzucenia protestu Odwołujący wskazał, że wraz
z protestem przedłożył odpis KRS z rejestru przedsiębiorców TCHAS Polska wraz
z wyjaśnieniami w zakresie przekształcenia spółek, z których to dokumentów jednoznacznie
wynika, że w dniu 18 marca 2008r, doszło do przejęcia Spółki PEBEK Sp. z o.o. z siedzibą
w Radomiu (spółka przejmowana) oraz spółki PERFEKT Sp. z o.o. z siedzibą w Gostyni,
przez spółkę TCHAS Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (spółka przejmująca).
Stosownie do art. 493§ 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych
połączenie następuje z dniem wpisania do rejestru właściwego według siedziby spółki
przejmującej (postanowienie sądu rejestrowego z dnia 18 marca 2008r, załączone do
odwołania). Połączenia spółek dokonano w trybie art. 492§ 1 pkt 1 w związku z art. 515 §1
i w związku z art. 516 § 5 i 6 Ksh. Odwołujący wskazał, że na podstawie 494 §1 Ksh spółka
przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki
przejmowanej, z tego powodu podniósł że obecnie TECHAS Polska Sp. zo.o. jest następcą
prawnym spółki PEBEK Sp. , będącej członkiem konsorcjum.
W ocenie Odwołującego więc w skład majątku spółki przejmowanej albo spółek łączących
się wchodzą także prawa i obowiązki z tytułu uczestnictwa w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego oraz zawartych umów, zatem spółka przejmująca wstępuje również
w te prawa i obowiązki.
Jednocześnie Odwołujący w dniu 30 maja 2008 roku przekazał kopię odwołania
Zamawiającemu.
Uwzględniając dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w szczególności postanowienia specyfikacji, treść
kwestionowanych ofert jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
pełnomocników stron złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Krajowej Izby
Odwoławczej ustalił i zważył co następuje.
Na wstępie skład orzekający Izby stwierdził, że Odwołujący jako podmiot, który złożył
ofertę w rozpatrywanym postępowaniu i który podnosi zarzuty w stosunku do ofert, będących
w rankingu oceny ofert w jedynym kryterium jakim jest cena, sklasyfikowane bezpośrednio
przed ofertą Odwołującego- posiada interes prawny w rozumieniu przepisu art. 179 ust. 1
ustawy, uprawniający go do złożenia odwołania.
Skład orzekający Izby nie podzielił stanowiska Zamawiającego co do zasadności
odrzucenia protestu i odwołania jako wniesionego przez podmiot nieuprawniony w oparciu o
przepis art. 180 ust. 7 ustawy. W tym zakresie skład orzekający ustalił, że protest i odwołanie
zostały podpisane przez Jarosława Sehnala, który działa na podstawie pełnomocnictwa
udzielonego przez Lidera Konsorcjum w umowie konsorcjum z dnia 25 stycznia 2008 roku
oraz zgodnie z pełnomocnictwem sygnatariusza udzielonym przez Lidera Konsorcjum , jakim
został ustanowiony TCHAS s.r.o. Każdy z członków wchodzących w skład Konsorcjum tj.:
Zakład Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE S.A., PEBEK sp. z o.o.,
VOLKERRAIL Polska sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury
Kolejowej w Krakowie udzielił pełnomocnictwa dla Lidera Konsorcjum – TCHAS s.r.o. do
wykonywania w ich imieniu i na ich rzecz wszelkich czynności mających na celu uzyskanie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności wnoszenia i popierania środków ochrony
prawnej (rozdział II.1.5 umowy konsorcjum z dnia 25 stycznia 2008 roku). Jednocześnie
członkowie konsorcjum postanowili, że osobą upoważnioną do składania oświadczeń woli w
imieniu i na rzecz wszystkich członków konsorcjum, w tym również do złożenia środków
ochrony prawnej będzie osoba wskazana przez Lidera Konsorcjum. W treści działu II.2
umowy konsorcjum Lider Konsorcjum upoważnił Jaroslava Sehnala do działania w imieniu
Konsorcjum, a członkowie konsorcjum wybór ten zaakceptowali. Dodatkowo każdy
z członków Konsorcjum tj. Zakład Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE
S.A., PEBEK sp. z o.o., VOLKERRAIL Polska sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Napraw
i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej udzielił odrębnego pełnomocnictwa ( wszystkie
pełnomocnictwa z dnia 14 stycznia 2008 roku) dla Lidera Konsorcjum TCHAS spol. s.r.o. do
pełnienia funkcji pełnomocnika (Lidera) Konsorcjum z umocowaniem do m.in. wnoszenia
i popierania środków ochrony prawnej wraz z prawem do udzielania dalszych
pełnomocnictw.
W trakcie trwania procedury o zamówienie publiczne nastąpiło przejęcie jednej ze spółek,
będącej członkiem Konsorcjum tj. spółki PEBEK Sp.zo.o. przez spółkę TCHAS Polska
Sp.zo.o., która jest przedstawicielem na terenie Polski Lidera Konsorcjum – TCHAS s.r.o.
Zgodnie z wyjaśnieniami w zakresie połączenia spółek złożonymi przez Jaroslava Sehnala
połączenie nastąpiło stosownie do postanowień art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek
handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z póż. zm.) – dalej ksh. Wraz z treścią protestu
Odwołujący załączył odpis z Krajowego Rejestru przedsiębiorców dla TCHAS POLSKA
Sp. z o.o., z którego bezsprzecznie wynika, że TCHAS POLSKA sp. z o.o. jest następcą
prawnym spółki PEBEK, będącej członkiem Konsorcjum. Przejęcie spółki nastąpiło w oparciu
o przepisy art. 492 i następne ksh. Zgodnie z postanowieniami art. 493 § 2 połączenie
spółek następuje z chwilą wpisania połączenia do rejestru według siedziby spółki
przejmującej, zatem w zaistniałym stanie faktycznym z dniem 18 marca 2008 roku.
W tym dniu doszło do przejścia ogółu praw i obowiązków spółki przejmowanej na drodze
sukcesji generalnej (uniwersalnej. Sukcesja generalna prowadzi do nabycia przez spółkę
przejmującą - następcę prawnego ogółu praw i obowiązków spółek przejmowanych -
poprzednika prawnego, na podstawie jednego tylko zdarzenia prawnego – wpisu połączenia.
Skutkiem połączenia spółka przejmująca, jako prawny sukcesor, nabywa przedsiębiorstwo
spółki rozwiązanej, na spółkę przejmującą przechodzą wszelkie aktywa, pasywa czyli
zobowiązania spółki przejmowanej. Sukcesja generalna obejmuje zarówno wyrażoną wprost
w art. 494 § 2 ksh sukcesję administracyjnoprawną jak również sferę praw i stosunków
cywilnoprawnych, a zatem również udzielone innej spółce pełnomocnictwa.
Wobec powyższego w ocenie składu orzekającego należy uznać, że z chwilą wpisu do
właściwego rejestru tj. w dniu 18 marca 2008 roku na spółkę przejmującą tj. TCHAS Sp. z
o.o. przeszło również pełnomocnictwo udzielone w dniu 14 stycznia 2008 roku przez jej
poprzednika prawnego PEBEK Sp. z o.o. dla Lidera Konsorcjum TCHAS spol. s.r.o.
obejmujące swym zakresem m.in. wnoszenie i popieranie środków ochrony prawnej, w
szczególności protestów, odwołań i skarg oraz prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw.
Wobec tego, należy uznać, że zarówno protest jak i odwołanie zostały złożone przez
podmiot, działający w imieniu wszystkich członków Konsorcjum zwanego „POLKOR CE-30
Opole Proszowice – Wrocław Brochów”.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że Zamawiający podejmując decyzję o
odrzuceniu protestu naruszył przepis art. 180 ust.7 ustawy.
W zakresie zarzutów zgłoszonych w stosunku do oferty uznanej za najkorzystniejszą
tj. oferty FEROCO Sp. z o.o. skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje:
Zamawiający w pkt 13.3 ppkt 7 instrukcji dla wykonawców w pozycji zawartość oferty
wymagał uzupełnienia harmonogramu prac projektowych i robót ( zał. 1 A i 1 B Tomu I sekcji
2 SIWZ) krótkim opisem podstawowej działalności ukazującym kolejność i proponowaną
technologię robót uwzględniający warunki klimatyczne oraz czasy zamknięć całodobowych.
Wykonawca Feroco S.A. załączył na stronie 8 oferty załącznik 1A, p.n. harmonogram
rzeczowo-finansowy wykonania prac projektowych, który zawiera opis pozycji w kolejności
wykonywania prac projektowych oraz termin i wartość poszczególnych prac. Ponadto na
stronach od 9-11 oferty Feroco S.A. zamieszczono harmonogram rzeczowo – finansowy
robót, z określeniem rodzaju robót, okresu ich realizacji i podziałem prac projektowych w
formie graficznej. Załączony załącznik 1B został wypełniony o konieczne informacje
wskazane w pkt 13.3 ppkt 7 instrukcji da wykonawców. Dodatkowo z treści harmonogramu
rzeczowo- finansowego wykonania robót, wynika jednoznacznie jaki jest rodzaj robót, ich
opis, a także zamieszczone są informacje o wykonaniu robót w okresach rocznych
z podziałem na miesiące. Należy uznać, że Wykonawca sporządzając ofertę i przedstawiając
przywołane załączniki uwzględnił czasookresy zamknięć oraz warunki atmosferyczne.
W ocenie składu orzekającego wszystkie niezbędne informacje wymagane
postanowieniem pkt 13.3 pkt 7 instrukcji dla wykonawców zostały ujęte w treści oferty
Feroco S.A.
Ustawodawca w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przewidział sankcję odrzucenia oferty jedynie
w przypadku niezgodności treści, a nie formy oferty z treścią postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Zatem skoro z treści załączonych w ofercie dokumentów
wynikają wszystkie wymagane przez Zamawiającego dane to nie ma podstaw, aby twierdzić,
że doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt2 ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie składu orzekającego zarzut naruszenia art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy przez brak przedstawienia uzupełnionego harmonogramu prac
projektowych i robót oraz brak graficznego harmonogramu prac nie znalazł potwierdzenia.
W pkt 13.3 pkt 3 Zamawiający wymagał przedstawienia rozbicia ceny ofertowej wraz
z wersją elektroniczną sporządzonego na podstawie Tomu III SIWZ.
Zamawiający w trakcie trwania procedury o zamówienie publiczne dokonał
modyfikacji treści załącznika Rozbicie Ceny ofertowej przez wprowadzenie w poz. 01.04.01
nazwy elementu rozliczeniowego „opracowanie operatów szacunkowych wraz z projektem
podziału działek działek”.
W treści oferty Wykonawcy Feroco S.A. na stronie 253 w załączniku o nazwie
rozbicie ceny ofertowej pod poz. 01.04.01 ujęto postanowienie nieuwzględniające
modyfikację dokonaną przez Zamawiającego o treści „opracowanie operatów szacunkowych
wraz z projektem podziału działek nowopozyskanych oraz wytyczenie i zastabilizowanie
granic działek nowych i odtworzenie istniejących”.
Skład orzekający Izby oceniając treść cytowanych postanowień wskazuje na
okoliczność, że treść zamieszczona w ofercie Wykonawcy Feroco S.A. w poz. 01.04.01 jest
szersza, a zatem obejmuje większy zakres robót. Wobec powyższego bezsprzecznym jest,
że w ofercie ujęto cały wymagany przy uwzględnieniu modyfikacji dokonanej przez
Zamawiającego zakres prac tj. opracowanie operatów szacunkowych wraz z projektem
podziału działek.
Zatem w ocenie składu orzekającego Izby nie zachodzi w tym stanie faktycznym
sprzeczność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, skutkująca
koniecznością jej odrzucenia w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, w szczególności
bowiem nie można uznać, że oferta obejmuje mniejszy niż wymagany przez Zamawiającego
zakres robót. Ujęcie zaś szerszego zakresu robót niż wymagany przez Zamawiającego nie
może w ocenie Izby skutkować odrzuceniem oferty, jako sprzecznej z treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego braku uprawnień budowlanych bez ograniczeń
dla kierownika robót telekomunikacyjnych Bogdana Janickiego, skład orzekający Izby ustalił,
że Zamawiający w instrukcji dla wykonawców (tabela pkt 8.1 instrukcji) wymagał, aby
kierownicy robót posiadali m.in. odpowiednie uprawnienia budowlane bez ograniczeń.
Wykonawca Feroco S.A. wskazał w ofercie jako osobę pełniącą funkcję kierownika
robót telekomunikacyjnych Bogdana Janickiego, którego odpowiednie uprawnienia wraz
przebiegiem kariery zawodowej załączył do oferty.
Bogdan Janicki, dysponuje uprawnieniami budowlanymi w telekomunikacji do kierowania
robotami budowlanymi w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej
wraz z infrastrukturą towarzyszącą w zakresie linii, instalacji i urządzeń liniowych oraz
stacyjnych nr 0414/97/U wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Łączności w
sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie telekomunikacyjnym z dnia 10
października 1995 roku (Dz. U. Nr 120, poz. 581) przez Głównego Inspektora Państwowej
Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej. W treści wydanych uprawnień brak sformułowania
czy są to uprawnienia w ograniczonym czy też w nieograniczonym zakresie, zatem dla
stwierdzenia ich faktycznego zakresu Zamawiający powinien dokonać ich oceny. Izba
ustaliła, że Pan Bogdan Janicki legitymuje się wykształceniem średnim, ukończył Technikum
Kolejowe Ministerstwa Komunikacji w Warszawie, co wynika z treści załączonego do oferty
przebiegu kariery zawodowej.
Zgodnie z treścią § 7 pkt 3 przywołanego wyżej rozporządzenia, obowiązującego w dacie
wydania rozpatrywanych uprawnień dla uzyskania uprawnień budowlanych do kierowania
robotami budowlanymi bez ograniczeń wymaga się: posiadania odpowiedniego wyższego
wykształcenia oraz odbycia 2-letniej praktyki na budowie. Wobec powyższego należy
stwierdzić, że Pan Bogdan Janicki nie posiada kwalifikacji wymaganych do przyznania mu
uprawnień do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych bez ograniczeń i w związku
z tym należy uznać, że wykonawca nie spełnia wymagań Zamawiającego w zakresie
posiadania uprawnień bez ograniczeń, co w konsekwencji nie spełnia warunków udziału
w postępowaniu.
Dodatkowo należy wskazać, że uprawnienia budowlane dla kierownika robót
telekomunikacyjnych były już objęte zakresem wezwania Zamawiającego w trybie art. 26 ust.
3 ustawy, zatem w ocenie składu orzekającego Izby, ponowne wezwanie do uzupełniania
tego samego dokumentu nie znajduje uzasadnienia prawnego.
Biorąc pod uwagę powyższe, zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy, w ocenie
składu orzekającego Izby, znalazł potwierdzenie.
W zakresie uprawnień przedstawionych dla kierownika budowy- Zdzisława
Grzegorczyka, który posiada decyzję o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do
pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie nr 47/94/Lw wydane na
podstawie §5 ust. 2 , § 7 i § 13 ust. 1 pkt 3 lit a Rozporządzenia Ministra Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie z dnia 20 lutego 1975r. (Dz. U. Nr 8, poz. 46 z późn. zm.) uprawniające do
wykonywania samodzielnych funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno
- inżynieryjnej w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych, skład orzekający Izby uznał że
dokument ten nie jest wystarczający do stwierdzenia, że osoba na którą został wystawiony
legitymuje się uprawnieniami budowlanymi bez ograniczeń. Jak wynika z przebiegu kariery
zawodowej, złączonej do oferty Pan Zdzisław Grzegorczyk posiada średnie wykształceniem -
ukończył Technikum Kolejowe w Lublinie. Należy zauważyć, że przepisy prawa
obowiązujące w dacie wydania kwestionowanych decyzji o przyznaniu uprawnień nie
przewidywały podziału na uprawnienia budowlane w ograniczonym i nieograniczonym
zakresie. Zatem oceniając ich zakres, zgodnie z wymogiem Zamawiającego, trzeba mieć na
uwadze warunki, jakie obecnie należy spełnić, aby uzyskać uprawnienia bez ograniczeń.
Porównanie to skłania do twierdzenia, że uprawnienia pana Zdzisława Grzegorczyka oraz
posiadane wykształcenie średnie nie odpowiadają wymogom przewidzianym w art. 14 ust. 1
pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (Dz. U. 2006 rok, nr 156, poz. 1118 z
poź. zm.), jakie należy spełnić aby uzyskać uprawnienia do kierowania robotami
budowlanymi bez ograniczeń.
Zatem w ocenie składu orzekającego Izby, potwierdził się zarzut naruszenia art. 26 ust. 3
ustawy przez brak wezwania do uzupełniania dokumentu w postaci uprawnień budowlanych
w zakresie nieograniczonym dla kierownika budowy.
Na marginesie należy zauważyć, że wobec potwierdzenia się zarzutu naruszenia art. 24 ust.
2 pkt 3 ustawy, który skutkować winien wykluczeniem Wykonawcy z postępowania i
odrzuceniem jego oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy nieuzasadnione jest
wzywanie Wykonawcy – Feroco S.A, do uzupełnienia dokumentu w postaci uprawnień
budowlanych w zakresie nieograniczonym dla kierownika budowy.
W odniesieniu do zarzutów zgłoszonych w stosunku do oferty złożonej przez
Konsorcjum, którego Liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, skład
orzekający uznał:
Zamawiający zmodyfikował treść postanowienia części 3 rozbicia ceny ofertowej w
poz. 03.01.04 i nadał mu brzmienie „rozbiórka torów na podkładach drewnianych z
wybieraniem podsypki” zamiast pierwotnego brzmienia tego postanowienia „rozbiórka torów
na podkładach drewnianych bez wybierania podsypki”.
W ocenie składu orzekającego Izby w treści oferty Konsorcjum zaoferowało inny zakres prac
niż ujęty w ofercie, zadeklarowano rozbiórkę torów na podkładach drewnianych ale bez
wybierania podsypki zamiast tych samych robót z wybieraniem podsypki. Wobec
zaoferowania w poz. 03.01.04 robót o innym zakresie niż wymagany przez Zamawiającego
należy uznać, że zachodzi w tym stanie faktycznym sprzeczność treści oferty z treścią
specyfikacji.
Nie można w tym zakresie uwzględnić również wyjaśnień złożonych przez Lidera
Konsorcjum w dniu 14 marca 2008 roku, bowiem zmieniają one treść oświadczenia woli
złożonego przez Wykonawcę w ofercie. Przepis art. 87 ust. 1 ustawy zakazuje natomiast
składania i uwzględniania wyjaśnień, które powodują zmianę treści złożonej oferty.
Brak uwzględnienia zmodyfikowanej treści w poz. 03.01.04 oferty nie można, w ocenie
składu orzekającego Izby również rozpatrywać w kontekście oczywistej omyłki pisarskiej.
Oczywistą omyłkę pisarską w rozumieniu art. 87 ust. 2 ustawy należy bowiem rozpatrywać
w kategorii błędu w rozumieniu art. 84 § 1 k.c., czyli mylnego oświadczeniem woli
składającego ofertę. Zgodnie z art. 84 § 1 kc za działanie pod wpływem błędu należy uznać
takie działanie, gdzie świadomość składającego oświadczenie woli (ofertę) jest wyłączona, a
gdyby składający oświadczenie nie działał pod wpływem błędu, nie złożyłby oświadczenia tej
treści (SN z dnia 19.07.1979 roku IVCR227/79).
Przez „oczywistą omyłkę pisarska” w świetle art. 87 ust. 2 ustawy, rozumie się zatem każdą
niedokładność, która nasuwa się bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań czy też
ustaleń.
Zatem w ocenie składu orzekającego Izby zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy w zakresie braku odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum należy uznać za
uzasadniony.
W odniesieniu do zarzutu braku uprawnień budowlanych bez ograniczeń dla kierowników
robót: Marek Sobota - Kierownik Robót Torowych, Jerzy Fabisz - Kierownik Robót
elektroenergetycznych SN I NN, skład orzekający Izby uznał zarzuty zgłoszone przez
Odwołującego za uzasadnione.
Pan Marek Sobota - wskazany na stanowisko Kierownika Robót Torowych posiada decyzję
o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie nr 186/88/UW wydane na podstawie § 5 ust. 2, §7 i §13 ust. 1 pkt 3 lit a
Rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie z dnia 20 lutego 1975r. (Dz. U. Nr 8,
poz. 46) uprawniające do wykonywania samodzielnych funkcji kierownika budowy i robót
w specjalności konstrukcyjno - inżynieryjnej w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych. Pan
Marek Sobota legitymuje się średnim wykształceniem - ukończył Technikum Kolejowe we
Wrocławiu, co wynika z przebiegu kariery zawodowej, załączonej do oferty.
Pan Jerzy Fabisz - wskazany na stanowisko Kierownika Robót elektro-energetycznych SN
i NN posiada decyzję o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie nr 305/94/UW wydane na podstawie § 5
ust. 2, §7 § 6 ust. 3 i §13 ust. 1 pkt 4 lit d Rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej
i Ochrony Środowiska w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie z dnia
20 lutego 1975 r. (Dz. U. Nr 8, poz. 46 z późn. zm.) uprawniające do wykonywania
samodzielnych funkcji kierownika budowy i robót w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej w
zakresie sieci i instalacji elektrycznych. Pan Jerzy Fabisz legitymuje się średnim
wykształceniem - ukończył Technikum Przemysłowo - Pedagogiczne.
Uprawnienia wydane dla wyżej wymienionych kierowników robót oraz posiadane przez nich
wykształcenie średnie nie odpowiadają wymogom przewidzianym w art. 14 ust. 1 pkt 3
ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane (Dz. U. 2006 rok, nr 156, poz. 1118 z poź.
zm.), jakie należy spełnić aby uzyskać uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeń.
W tym zakresie skład orzekający Izby, przywołuje argumentację odnoszącą się do uprawnień
wydanych dla Zdzisława Grzegorczyka.
Wobec potwierdzenia się zarzutu skutkującego odrzuceniem oferty Konsorcjum na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy nie znajduje uzasadnienia zarzut braku wezwania do
uzupełniania dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191 ust.
6 i 7 ustawy Prawo zamówień publicznych, uznając za uzasadnione koszty zastępstwa
procesowego pełnomocnika Odwołującego w wysokości 3 599 zł.
Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego
we Wrocławiu.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………
*
niepotrzebne skreślić