Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 799/08

WYROK
z dnia 18 sierpnia 2008 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk
Członkowie: Anna Packo
Stanisław Sadowy
Protokolant: Przemysław Śpiewak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 sierpnia 2008 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Action S.A., ul. Jana Kazimierza 46/54, 01-248 Warszawa, adres do
korespondencji: Zamienie, ul. Dawidowska 10, 02-800 Warszawa od rozstrzygnięcia
przez zamawiającego Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, ul. Stefana
Batorego 5, 02-591 Warszawa, protestu z dnia 15 lipca 2008 r.

orzeka:
1. oddala odwołanie
2. kosztami postępowania obciąża Action S.A., ul. Jana Kazimierza 46/54, 01-248
Warszawa, adres do korespondencji: Zamienie, ul. Dawidowska 10, 02-800 Warszawa
i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 064 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Action S.A., ul. Jana Kazimierza 46/54,
01-248 Warszawa, adres do korespondencji: Zamienie, ul. Dawidowska
10, 02-800 Warszawa;
2) dokonać wpłaty kwoty XXX zł XXX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz
XXX, stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu XXX;
3) dokonać wpłaty kwoty XXX zł XXX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz
Urzędu Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Action S.A., ul. Jana Kazimierza 46/54, 01-
248 Warszawa, adres do korespondencji: Zamienie, ul. Dawidowska 10,
02-800 Warszawa.

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Dostawę zestawów
komputerowych, notebooków oraz drukarek laserowych monochromatycznych i kolorowych
na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji”,
którego dotyczy odwołanie wniesione przez Action S.A. z siedzibą w Warszawie, zwane dalej
„Odwołującym”, zostało wszczęte w trybie przetargu nieograniczonego, poprzez publikację
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 2 lipca 2008 r. (nr ogłoszenia: 2008/S 126-
167780). Postępowanie to, podzielone na sześć części z możliwością składania ofert
częściowych, prowadzi Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwane dalej:
„Zamawiającym”, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. z 2007 r. Dz. U. Nr 223, poz. 1655), zwanej dalej „ustawą”.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”) dla niniejszego
postępowania została zamieszczona przez Zamawiającego na stronie internetowej w dniu
publikacji ogłoszenia o zamówieniu, tj. 2 lipca 2008 r. Na postawienia SIWZ Odwołujący
w piśmie dnia 15 lipca 2008 r. (doręczenie Zamawiającemu: 16 lipca 2008 r.) złożył protest,
w którym podniósł następujące zarzuty, naruszenia:
1) art. 7 ust. 1 ustawy, poprzez określenie przedmiotu zamówienia w sposób nie
zapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego;
2) art. 29 ust. 2 i ustawy, poprzez określenie przedmiotu zamówienia w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję oraz opisanie przedmiotu zamówienia przez
wskazanie pochodzenia;
3) art. 30 ust. 1 ustawy, poprzez określenie przedmiotu zamówienia za pomocą
nieobiektywnych funkcjonalności, a nie za pomocą cech technicznych
i jakościowych przy przestrzeganiu Polskich Norm przenoszących europejskie
normy zharmonizowane;
oraz
4) dyrektywy Unii Europejskiej nr 93/36/EWG, regulującej procedury udzielania
zamówień publicznych.

Podniesione w proteście zarzuty dotyczą postanowień SIWZ, odnoszących się do
sposobu opisu przedmiotu zamówienia w zakresie jednostki centralnej oraz monitora,
opisanych w Części I zamówienia - Zestawy komputerowe – 209 szt. oraz Części II
zamówienia - zestawy komputerowe nr 2 – 4 szt.

W uzasadnieniu protestu Odwołujący wskazał, że:
1) Zamawiający naruszył wskazane przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia
poprzez żądanie, aby płyta główna została zaprojektowana na zlecenie producenta jednostki
centralnej komputera. Odwołujący wskazał, że żądane takie wskazuje na cechy zupełnie
nieistotne dla użytkowników i eksploatacji przedmiotu zamówienia i nie jest uzasadnione
względami kompatybilności, wydajności, jakości, czy jego serwisowania, a jedynie w sposób
drastyczny ogranicza liczbę potencjalnych wykonawców oraz producentów mogących wziąć
udział w niniejszym postępowaniu. Zamawiający formułując ten wymóg w SIWZ w żaden
sposób nie odwoływał się do obiektywnych cech technicznych i jakościowych oraz do
Polskich Norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane, wręcz odwrotnie, ustalił
własne standardy, narzucając producentom jednostki centralnej komputera konieczność
zlecania zaprojektowania płyty głównej. Powyższe zapisy SIWZ nie są uzasadnione
specyfiką przedmiotu zamówienia.
2) Zamawiający naruszył wskazane przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,
poprzez żądanie, aby BIOS płyty głównej umożliwiał zmianę trybu pracy dysku głównego na
pracę zapewniającą największą wydajność oraz na pracę zmniejszającą poziom hałasu
generowanego przez dysk twardy. Odwołujący wskazał, że żądanie takie wskazuje na cechy
zupełnie nieistotne dla użytkowników i eksploatacji przedmiotu zamówienia i nie jest
uzasadnione względami kompatybilności, wydajności, jakości, czy jego serwisowania, a
jedynie w sposób drastyczny ogranicza liczbę potencjalnych wykonawców oraz producentów
mogących wziąć udział w niniejszym postępowaniu. Zamawiający – w ocenie Odwołującego
- formułując taki wymóg w SIWZ wskazał konkretne pochodzenie sprzętu, ponieważ
wymaganie to spełnia wyłącznie jeden z producentów sprzętu komputerowego, tj. firma Dell.
Zamawiający przy wskazanych zapisach SIWZ nie odwoływał się do obiektywnych cech
technicznych i jakościowych oraz do Polskich Norm przenoszących europejskie normy
zharmonizowane, wręcz odwrotnie, ustalił w tym zakresie własne standardy. Odwołujący
wskazał, że wymóg wyposażenia płyty głównej w BIOS umożliwiający zmianę trybu pracy
dysku twardego w zakresie zapewnienia mniejszego poziomu hałasu bez jednoczesnego
potwierdzenia tego zapisu w przypadku dysków twardych jest nielogiczny, ponieważ funkcja
taka jest zupełnie bezużyteczna, w przypadku gdy dysk twardy nie ma takiej funkcjonalności.
3) Zamawiający naruszył wskazane przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,
poprzez żądanie co do obudowy w jednostce centralnej, aby była ona otwierana bez

konieczności użycia narzędzi (wyklucza się użycie standardowych wkrętów, śrub
motylkowych) oraz posiadała czujnik otwarcia, współpracujący z oprogramowaniem
zarządzającym komputerem, z jednoczesnym zastosowaniem dodatkowego zabezpieczenia
ruchomej ścianki obudowy w postaci ukrytych śrub niewidocznych dla użytkownika,
zamaskowanych w dolnej części obudowy lub w podstawie. Powyższy zapis – w ocenie
Odwołującego – utrudnia uczciwą konkurencję, dyskryminując i świadomie eliminując
z udziału w postępowaniu renomowanych producentów komputerów stacjonarnych, którzy
posiadają w zakresie obudów rozwiązania równoważne. śądanie takie wskazuje na cechy
zupełnie nieistotne dla użytkowników i eksploatacji przedmiotu zamówienia i nie jest
uzasadnione względami kompatybilności, wydajności, jakości, czy jego serwisowania, a
jedynie w sposób drastyczny ogranicza liczbę potencjalnych wykonawców oraz producentów
mogących wziąć udział w niniejszym postępowaniu. Dodatkowo Zamawiający w zakresie
postanowień dotyczących serwisu i gwarancji nie wskazał żadnych szczegółowych
wymogów uzasadniających konieczność zastosowania właśnie takiej metody montażu
i serwisowania w zakresie obudów. Zamawiający narzucił wykonawcom zaoferowanie
produktów posiadających unikatowe funkcjonalności, pochodzące z produkcji od określonych
i konkretnych producentów. Dodatkowo w proteście wskazano, że wprowadzony zapis SIWZ
narusza wymogi określone w Rekomendacji MSWiA dotyczącej zasad formułowania
wymagań zamawiającego dla wybranych paramentów technicznych sprzętu komputerowego,
gdzie wprost zapisano, że podczas przygotowania opisu parametrów technicznych sprzętu
komputerowego nie jest, co do zasady, możliwe wymaganie, aby obudowa oraz jej elementy
były demontowane oraz serwisowane bez konieczności odkręcania jakichkolwiek śrub.
4) Zamawiający naruszył wskazane przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,
poprzez żądanie, aby komputer był wyposażony w wizualny system diagnostyczny, służący
do sygnalizowania i diagnozowania problemów z komputerem i jego komponentami,
a w szczególności sygnalizował: 2) Sum kontrolnych BIOS-u. Odwołujący wskazał, że
żądanie takie wskazuje na cechy zupełnie nieistotne dla użytkowników i eksploatacji
przedmiotu zamówienia i nie jest uzasadnione względami kompatybilności, wydajności,
jakości, czy jego serwisowania, a jedynie w sposób drastyczny ogranicza liczbę
potencjalnych wykonawców oraz producentów mogących wziąć udział w niniejszym
postępowaniu. Zamawiający formułując ten wymóg SIWZ w żaden sposób nie odwoływał się
do obiektywnych cech technicznych i jakościowych oraz do Polskich Norm przenoszących
europejskie normy zharmonizowane, wręcz odwrotnie ustalił w tym zakresie własne
standardy. Zamawiający – w ocenie Odwołującego - wskazał konkretne pochodzenie sprzętu
ponieważ wymaganie to spełnia wyłącznie jeden z producentów sprzętu komputerowego, tj.
firma Dell. Dodatkowo w proteście wskazano, że wprowadzony zapis SIWZ narusza wymogi
określone w Rekomendacji MSWiA, dotyczącej zasad formułowania wymagań

zamawiającego dla wybranych paramentów technicznych sprzętu komputerowego, gdzie
wprost zapisano, że podczas przygotowania opisu parametrów technicznych sprzętu
komputerowego nie jest, co do zasady, możliwe wymaganie, aby komputer musiał posiadać
lampki kontrolne (diody) służące do sygnalizowania problemów z komputerem.
5) Zamawiający naruszył wskazane przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,
poprzez żądanie, aby urządzenie spełniało kryteria efektywności energetycznej na poziomie
co najmniej równoważnym dla tej klasy urządzeń posiadających certyfikat programu
EnergyStar uznawany w UE i w USA. Odwołujący podniósł bowiem, że dokument pn.
certyfikat programu EnergyStar nie istnieje. Podkreślono, że producent danego sprzętu
testuje komputery zgodnie z normami i procedurami EnergyStar, a następnie wysyła wyniki
tych badań do EnergyStar i dopiero na tej podstawie sprzęt może znaleźć się na liście
EnergyStar, jednak podmiot ten nie wydaje jakichkolwiek certyfikatów w tym zakresie.

Przedstawiając wskazane zarzuty i argumentację Odwołujący w treści protestu
podniósł również, że Zamawiający poprzez przywołane zapisy SIWZ dopuścił się naruszenia
postanowień dyrektywy UE nr 93/36/EWG, a konkretnie art. 8(6), stosownie do którego
„Państwa członkowie zakażą wprowadzania do dokumentacji, dotyczącej zamówienia
publicznego na konkretne dostawy, takich specyfikacji technicznych, które odnoszą się do
produktów określonej produkcji, pochodzenia lub produkowanych w określony sposób,
skutkują uprzywilejowaniem lub eliminacją pewnych dostawców lub pewnych produktów –
chyba że jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia”.

W proteście Odwołujący wniósł o modyfikację treści SIWZ, poprzez wykreślenie przez
Zamawiającego wszystkich oprotestowanych zapisów, z tym jednak z zastrzeżeniem, że
w zakresie zarzutu dotyczącego certyfikatu EnergyStar Odwołujący zażądał zastąpienia
dotychczasowych zapisów w tym zakresie zapisem: „Urządzenie spełniało kryteria
efektywności energetycznej na poziomie co najmniej równoważnym dla tej klasy urządzeń
znajdujących się na liście programu EnergyStar”.

Zamawiający przedmiotowy protest rozstrzygnął pismem z dnia 25 lipca 2008 r.
(doręczenie Odwołującemu w tej samej dacie), oddalając go w całości i podnosząc, że:
1) Określenie przez niego wymogu, aby płyta główna była zaprojektowana na zlecenie
producenta jednostki centralnej komputera jest istotnym parametrem, który ma znaczenie dla
użytkowników i eksploatacji zestawów komputerowych. Jeśli jednostka centralna i płyta
główna posiadają różnych producentów Zamawiający zmuszony będzie do współpracy
z większą ilością producentów w okresie gwarancji, a także do demontażu elementów
jednostki centralnej, w przypadku awarii i ponownego zainstalowania składników

oprogramowania, co wymaga znacznego zaangażowania środków ludzkich i finansowych,
a tego Zamawiający chce uniknąć (ograniczenie kosztów i nakładu pracy). Tożsamość
producenta jednostki centralnej i płyty głównej ma również istotne znaczenie dla
kompatybilności zawartych w komputerze komponentów. Zamawiający wskazał, że poprzez
wprowadzenie przywołanego wymogu do SIWZ nie doprowadził do naruszenia zasady
równego traktowania i uczciwej konkurencji, nie jest bowiem naruszeniem wskazanej zasady
sytuacja, w której w postępowaniu będzie mogą złożyć swoją ofertę każda z firm działająca
w danej branży. Odnosząc się do zarzutu określenia pochodzenia urządzenia, poprzez
wskazany opis przedmiotu zamówienia, Zamawiający odniósł się do przepisów ustawy z dnia
30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (tj. z 2003 r. Dz. U. Nr 119, poz. 1117
ze zm.). Zgodnie z art. 174 tej ustawy oznaczeniami graficznymi są oznaczenia słowne
odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do nazwy miejsca, miejscowości, regionu lub
kraju, które identyfikują towar pochodzący z tego terenu, jeżeli określona jakość, dobra
opinia lub inne cechy towaru są przypisywane przede wszystkim pochodzeniu
geograficznemu tego towaru. Takich cech, a tym samym pochodzenia geograficznego
urządzeń, Zamawiający nie wskazał w treści SIWZ. Odnosząc się do argumentacji
z protestu, że przedmiot zamówienia nie został opisany za pomocą Polskich Norm,
Zamawiający wskazał, że z przepisów ustawy wynika przede wszystkim obowiązek opisu
przedmiotu zamówienia zgodnie z treścią art. 29 – 31 ustawy, a nie jedynie za pomocą
Polskich Norm. Zamawiający formułuje warunki dotyczące przedmiotu zamówienia, biorąc
pod uwagę poprawne funkcjonowanie i obsługę sprzętu informatycznego przez pracowników
Zamawiającego. Zamawiający wskazał również w tym zakresie na treść art. 30 ust. 6 ustawy,
zgodnie z którym Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia
w sposób określony w art. 30 ust. 1 – 3, jeżeli zapewni dokładny jego opis poprzez
wskazanie wymagań funkcjonalnych.
2) Odnosząc się do zarzutu, co do określenia BIOS-u dla płyty głównej Zamawiający
wskazał, że stacje robocze, które zamierza nabyć będą pracowały w różnych komórkach
organizacyjnych i będą na nich zainstalowane różne aplikacje, które – w wielu przypadkach –
wymagają komputerów o znacznej wydajności, a sposobem na zwiększenie tej wydajności
jest właśnie możliwość skonfigurowania systemu poprzez ustawienia BIOS. Ta wymagana
funkcjonalność dla płyty głównej zapewnia zwiększenie wydajności procesów związanych
z działaniem sprzętu. Powyższe ma również wpływ na zwiększenie komfortu pracy
i ergonomii pracy użytkowników sytemu. Zamawiający dąży bowiem do obniżenia poziomu
hałasu w pomieszczeniach, gdzie umieszczonych jest nawet po kilka urządzeń, nie jest to
zatem wymóg nieistotny. Zamawiający wskazał również, że nie może dostosowywać
wymogów SIWZ do potrzeb konkretnych wykonawców, obniżając jednoczenie wymagania
techniczne sprzętu w stosunku do swoich potrzeb. Odnosząc się do argumentacji z protestu,

że wskazany warunek spełnia wyłącznie sprzęt oferowany przez firmę Dell, Zamawiający
wskazał, że określone przez niego minimalne funkcjonalności mogą być oferowane przez
każdego wykonawcę, ponieważ są to rozwiązania powszechne udostępniane przez
producentów dysków. Zamawiający podniósł również, że Odwołujący w proteście wskazał,
że nie jest w stanie wypełnić tego wymogu SIWZ, choć jest to powszechnie dostępna
funkcjonalność.
3) Odnosząc się do zarzutów z protestu, dotyczących postawionych warunków w zakresie
obudowy komputera Zamawiający podniósł, że opisane warunki ułatwiają mu użytkowanie,
serwisowanie i modernizację sprzętu, a do postawienia takich wymogów posiada
uprawnienia. Zamawiający wskazał, że dysponuje własną komórką serwisową , której praca
będzie usprawniona dzięki temu, że zamówione komputery przy serwisowaniu (po ustaniu
okresu gwarancji), a także przy modyfikacji konfiguracji komputera, nie będą wymagały
użycia narzędzi. Zamawiający wskazał, że postawiony przez niego wymóg nie wyklucza
ukrytego zabezpieczenia za pomocą śrub. Zamawiający wskazał, że na rynku funkcjonuje co
najmniej kilku producentów sprzętu oferujących takie, wymagane przez Zamawiającego
rozwiązanie. Ponadto Zamawiający wskazał, że nie preferował wybranego producenta
obudowy, ponieważ na rynku jest wielu producentów oferujących obudowy, spełniające
wymagania określone przez Zamawiającego, ponieważ minimalne warunki postawione
w tym zakresie w SIWZ nie są unikatowym rozwiązaniem i w żaden sposób nie wpływają na
ograniczenie konkurencji. Co do niezgodności w tym zakresie z Rekomendacjami MSWiA
Zamawiający podniósł, że z Rekomendacji tych wynika przede wszystkim obowiązek
kierowania się przy opisie przedmiotu zamówienia treścią przepisów art. 29 i 30 ustawy.
Zamawiający zwrócił uwagę na użyte Rekomendacjach zwroty: „co do zasady” oraz
„rekomenduje”, które przesądzają o ich charakterze i subsydiarności, w stosunku do norm
wypływających z ustawy. Rekomendacje nie formułują bezwzględnego nakazu stosowania
proponowanych w nich rozwiązań , a postawione przez Zamawiającego warunki wynikają
z jego potrzeb i mają charakter minimalnych wymagań.
4) Odnosząc się do zarzutu i argumentacji zawartej w proteście, dotyczącej wymogu
wyposażenia komputera w wizualny system diagnostyczny wskazał, że wymóg ten
uzasadniony jest zwiększeniem efektywności i optymalnego skrócenia czasu reakcji zarówno
serwisu, jak też własnej komórki organizacyjnej, odpowiedzialnej za zabezpieczenie
informatyczne i techniczne Zamawiającego. Powyższa funkcjonalność ma więc znaczenie
dla serwisu i obsługi urządzeń w trakcie gwarancji, jak i po jej ustaniu; umożliwia
Zamawiającemu automatyczną diagnozę przyczyny awarii lub usterki. Odnosząc się do
argumentu Odwołującego, o tym, że stawiany wymóg oferuje wyłącznie firma Dell,
Zamawiający wskazał, że wizualne systemy diagnostyczne są rozpowszechnionym
i cenionym rozwiązaniem, które znacznie ułatwia pracę i serwis sprzętu komputerowego. Co

do argumentacji o niezgodności tego wymogu SIWZ z Rekomendacjami MSWiA w zakresie
lampek kontrolnych (diod), Zamawiający podniósł, że wymaganego wizualnego systemu
diagnostycznego nie można utożsamiać z diodami.
5) Odnosząc się do zarzutów dotyczących spełniania przez urządzenia kryterium
efektywności energetycznej w zakresie programu EnergyStar Zamawiający podniósł, iż
zapisy SIWZ pozwalają na ocenę sposobu spełniania przez oferowane urządzenia tego
kryterium. Zamawiający wskazał jednak, że dostrzega potrzebę modyfikacji SIWZ w tym
zakresie, jednakowoż nie zgodził się z zakresem żądania Odwołującego. Wskazał, że
dokonana modyfikacji SWIZ wprowadzając do jej treści postanowienie: „Zamawiający żąda
od wykonawców zaoferowania produktów, które uzyskały oznaczenie EnergyStar.
Wykonawca wraz z ofertą zobowiązany jest złożyć wydruk ze strony internetowej www.eu-
energystar.org oraz adres do odpowiedniego miejsca na stronie internetowej,
potwierdzający, że oferowany sprzęt pozytywnie przeszedł wymagane testy i posiada
oznaczenie EnergyStar. W przypadku, gdy oferowany sprzęt nie jest oznaczony logo
EnergyStar, należy wykazać, że przeszedł on równoważne testy energetyczne i potwierdzić
to stosownym świadectwem”.

Odnosząc się do wskazanego w proteście naruszenia postanowień dyrektywy
93/36/EWG Zamawiający wskazał, że przywołana dyrektywa nie jest aktualna, ponieważ
została zastąpiona przez dyrektywę nr 2004/18/WE, a ponadto powoływanie się na
postanowienia dyrektyw nie jest uzasadnione, ponieważ ta nie jest bezpośrednio stosowana
i wymaga ustanowienia prawa krajowego w celu jej implementacji, co w przypadku prawa
polskiego znalazło wyraz w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych.

Od tego rozstrzygnięcia protestu Odwołujący w piśmie z dnia 30 lipca 2008 r. (w tej
samej dacie pismo nadane w urzędzie pocztowym operatora publicznego), złożył odwołanie
do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kopia odwołania, jednocześnie, tj. w tej samej
dacie, została przekazana Zamawiającemu.
W treści odwołania Odwołujący podtrzymał wszystkie zarzuty i żądania zawarte
w proteście, jak też prezentowaną tam argumentację. Odnosząc się do argumentów
Zamawiającego zawartych w proteście dodatkowo podniósł:
1) Odnośnie wymogu Zamawiającego dotyczącego tego samego producenta
jednostki centralnej i płyty głównej – argumentacja Zamawiającego, co do wpływu tego
wymogu na serwisowania podczas okresu gwarancji nie znajduje uzasadnienia z uwagi na
to, że biorąc pod uwagę długi okres gwarancji przy szybko zmieniających się parametrach
technicznych sprzętu komputerowego Zamawiający nie będzie w stanie znaleźć na rynku
odpowiednich komponentów wyprodukowanych przez producenta, choćby był to ten sam

producent jednostki centralnej i płyty głównej. Co do argumentacji Zamawiającego o
demontażu elementów jednostki centralnej Odwołujący wskazał, że okoliczność tego
samego producenta jednostki centralnej płyty głownie nie ma tu żadnego znaczenia bowiem
zawsze przy wymianie płyty głównej nakład pracy jest taki sam bowiem zawsze należy
dokonać w takim przypadku demontażu. Co do argumentów o zwiększonym nakładzie pracy
komórki informatycznej Zamawiającego Odwołujący wskazuje, że w umowie Zamawiający
ma zastrzeżony bezpłatny serwis przez określony czas zatem angażowanie w tym zakresie
zespołu Zamawiającego będzie zbędne. Co do argumentu o dostępności komponentu, że
rzekomo producent jednostki centralnej nie ma wpływu na okres dostępności na tynku płyty
głównej innego producenta, która została zainstalowana w danej jednostce centralnej
Odwołujący nie zgadza się z tą argumentacją podnosząc, że zabezpieczeniem dostępności
podzespołów w okresie gwarancji jest zarezerwowanie odpowiednich zapasów serwisowych,
a na to nie ma żadnego wpływu kwestia tożsamości producenta jednostki centralnej i płyty
głównej. Co do argumentów o konieczności zachowania kompatybilności sprzętu Odwołujący
wskazał, że tożsamość producenta jednostki centralnej i podzespołów (np. płyty głównej) nie
zawsze gwarantuje pełną kompatybilność sprzętu. Odnosząc się do argumentacji
Zamawiającego, co do opisu przedmiotu zamówienia bez wskazania pochodzenia towaru
urządzenia, Odwołujący podniósł, że termin: „pochodzenie’ należy rozumieć w jego
potocznym znaczeniu bez odwoływania się do ustawy Prawo własności przemysłowej
2) Odnośnie wymogu Zamawiającego dotyczącego BiIOS-u płyty głównej, który
umożliwiłaby zmiany trybu pracy dysku głównego – argumentacja Zamawiającego, co do
zwiększenia wydajności dzięki takiemu rozwiązaniu nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący wskazał bowiem, że ogólnie przyjęte standardy i rozwiązania technologiczne,
które pozwalają na zmianę trybu dysków twardych są rozwiązaniami programowymi
realizowanymi za pomocą dedykowanego, ogólnie dostępnego i całkowicie niezależnego od
BIOS oprogramowania producenta dysku. Co do argumentu o powszechności tego
rozwiązania Odwołujący wskazał, że jeśli Zamawiający potwierdza, że powyższą
funkcjonalność może zapewnić producent dysków, to powinien w SIWZ dopuścić użycie
oprogramowania do tego celu pochodzącego od producenta dysku.
3) Odnośnie wymogu Zamawiającego dotyczącego obudowy komputerów
otwieranych bez użycia śrub – argumentacja Zamawiającego, co do wpływu tego wymogu
na szybkość obsługi serwisowej Odwołujący wskazał, że użycie ukrytych śrub, które
dopuszcza Zamawiający przekreśla szybkość obsługi serwisowej.
4) Odnośnie wymogu Zamawiającego dotyczącego wyposażenia komputera w
wizualny system diagnostyczny – Odwołujący podniósł, że żadne z urządzeń
diagnostycznych nie zapewnia 100% wiarygodności wskazania przyczyny awarii, ze względu
na złożoność komputera oraz możliwość wskazywania takich samych błędów przez różne

podzespoły. System ten nie zapewnia automatycznej diagnozy przyczyn awarii bo do tego
niezbędny jest czynnik ludzki. Co do argumentu Zamawiającego o powszechności tego
rozwiązania Odwołujący wskazuje, że dodatkowy wymóg wyposażenia komputera w 2 wolne
sloty PCI, dyskwalifikuje powszechność tego rozwiązania.

Podnosząc preambule odwołania (opis zarzutów) zarzut, dotyczący weryfikacji przez
Zamawiającego w odniesieniu do wymaganego sprzętu kryterium efektywności, Odwołujący
w uzasadnieniu nie przywołał żadnej argumentacji tym zakresie, wyjaśniając na rozprawie,
że nie podtrzymuje w tym zakresie swoich zarzutów i argumentacji zawartych w proteście
wobec wskazanej przez Zamawiającego w rozstrzygnięciu protestu zakresie modyfikacji
SIWZ w tym przedmiocie.

Podnosząc wskazane zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i o nakazanie Zamawiającemu dokonanie modyfikacji SIWZ poprzez wykreślenie wszystkich
zakwestionowanych w odwołaniu zapisów SIWZ.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia SIWZ oraz
oświadczenia i stanowiska stron, złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby
ustalił i zważył, co następuje.

W pierwszej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że Odwołujący posiadał interes
prawny w złożeniu niniejszego odwołania. Odwołujący jako podmiot zainteresowany
złożeniem oferty i uzyskaniem niniejszego zamówienia, wskazuje na naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy przy opisie przedmiotu zamówienia, który to opis - w jego
ocenie – utrudnia uczciwą konkurencję, a tym samym uniemożliwia mu złożenie oferty
w przedmiotowym postępowaniu. Kwestionowane zapisy SIWZ – przy potwierdzeniu się
zarzutów - mogłyby prowadzić do ograniczenia Odwołującemu możliwości uzyskania
przedmiotowego zamówienia publicznego. Tym samym została wypełniona przesłanka
materialnoprawna do rozpatrzenia odwołania, wynikająca z treści art. 179 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do podniesionych w odwołaniu zarzutów skład orzekający Izby ustalił,
że nie znalazły one potwierdzenia w zgromadzonym materiale dowodowym. Przede
wszystkim skład orzekający Izby stwierdził, że Odwołujący nie udowodnił swoich twierdzeń w
zakresie naruszeń przepisów ustawy, do czego był zobowiązany, w świetle przepisu art. 6
kc. Argumenty podniesione w proteście i odwołaniu dotyczą w szczególności utrudnień
w złożeniu oferty przez samego Odwołującego, a nie wskazują na ograniczenie uczciwej

konkurencji w dostępie do niniejszego zamówienia publicznego dla szerokiego grona
wykonawców.

Kwestionowane przez Odwołującego wymogi SIWZ zostały określone w SIWZ –
Załącznik nr 1 Opis przedmiotu zamówienia – Parametry techniczne w zakresie części I
(Zestawy komputerowe nr 1 – 209 szt.) i II (Zestawy komputerowe nr 2 – 4 szt.) zamówienia,
odpowiednio:
1) co do wymogu tego samego producenta jednostki centralnej i płyty głównej
w poz. 1 tabeli.
2) co do wymogu BIOS-u płyty głównej, który umożliwiłaby zmiany trybu pracy
dysku głównego w poz. 2 tabeli.
3) co do wymogu dotyczącego obudowy komputerów otwieranych bez użycia
śrub w poz. 13 tabeli.
4) co do wymogu wyposażenia komputera w wizualny system diagnostyczny
w poz. 13 tabeli.

Skład orzekający Izby, odnosząc się do zarzutów Odwołującego podniesionych co do
przywołanych postanowień SIWZ, przychylił się do stanowiska Zamawiającego, uznając, że
Zamawiający nie naruszył przepisów art. 7 ust. 1, 29 ust. 2 i 3 oraz art. 30 ust. 1 przy opisie
wskazanych wymogów dotyczących zamawianych komputerów. Zamawiający, stawiając te
wymogi w zakresie opisu przedmiotu zamówienia nie wskazywał znaków towarowych,
patentów ani pochodzenia (art. 29 ust. 3 ustawy), tym samym nie miał obowiązku określania
przy opisie dopuszczenia urządzenia (urządzeń), czy rozwiązania równoważnego.

Opis przedmiotu zamówienia w zakresie żądania tego samego producenta jednostki
centralnej i płyty głównej nie utrudnia uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 ustawy), bowiem
Zamawiający nie wskazał w postanowieniach SIWZ na konieczność dostarczenia przez
wykonawców urządzenia (jednostki centralnej, czy też płyty głównej) konkretnego
producenta. Na tym etapie postępowania wszyscy wykonawcy mają równe szanse na
złożenie oferty w postępowaniu – jedni dysponując już sprzętem (jednostkami centralnymi
komputera) z tożsamym producentem płyty głównej, inni zaś, przygotowując się do
wypełnienia tego wymogu funkcjonalnego SIWZ, zlecając zaprojektowanie płyty głównej
producentowi jednostki centralnej. Przekonującym jest argument Zamawiającego odnośnie
chęci ograniczenia współpracy z większą ilością producentów w okresie gwarancji, przy
takim samym producencie zarówno jednostki centralnej, jak i płyty głównej, a tym samym
usprawnienia pracy Zamawiającego. Zamawiający, jako dysponent zamawianego w
postępowaniu sprzętu, który finansuje ze swoich środków budżetowych to przedsięwzięcie,

ma prawo opisać przedmiot zamówienia, biorąc pod uwagę swoje potrzeby, uwarunkowania,
koszty itp. Istotnym w tym przypadku jest, aby opis przedmiotu zamówienia nie zakłócał
uczciwej konkurencji. Zgodzić się należy z Zamawiającym, który podniósł, że naruszeniem
wskazanej zasady nie może być sytuacja, w której oferty nie będzie mógł złożyć wykonawca
z danej branży (sprzęt komputerowy) z uwagi na to, że w swoim profilu działalności nie
posiada akurat takiej funkcjonalności sprzętu żądanego przez Zamawiającego, albo będzie
dla niego pewnego rodzaju utrudnieniem (technicznym, organizacyjnym, czy finansowym)
pozyskanie takiej funkcjonalności dla oferowanego przez siebie sprzętu.

Zamawiający uzasadnił wprowadzenie do SIWZ wymogu, aby BIOS płyty głównej
umożliwiał zmianę pracy dysku twardego na pracę zapewniającą najwyższą wydajność oraz
zmniejszającą poziom hałasu generowanego przez dysk twardy. Określił zatem, jakie
funkcjonalności mają być osiągnięte przy pomocy BIOS-u. Powyższy zapis nie narusza
przywołanych powyżej przepisów ustawy. Za przekonujący skład orzekający Izby uznał
argument Zamawiającego o tym, że oprogramowanie dla osiągnięcia tych funkcjonalności
jest powszechnie dostępne. Okoliczności tej nie kwestionował również sam Odwołujący.
Podniósł on tylko, że zaimplementowanie tego oprogramowania do BIOS-u może być dla
niektórych wykonawców problematyczne. Wskazać jeszcze raz należy, że problem z
dostosowaniem się przez konkretnego wykonawcę do wymogów Zamawiającego w zakresie
osiągnięcia określonych funkcjonalności przez wymagany sprzęt nie może obciążać
Zamawiającego, jeśli ten nie naruszył przy opisie przedmiotu zamówienia podstawowych,
obowiązujących w tym zakresie przepisów. W ocenie składu orzekającego Izby w tym
przypadku do tego nie doszło. Skoro bowiem dane oprogramowanie jest powszechnie
dostępne i wykonawcy mogą z niego skorzystać, to brak jest podstaw do twierdzenia o
utrudnianiu w tym zakresie uczciwej konkurencji. Propozycja Odwołującego o zastosowaniu
równoważnego, oferowanego przez niego rozwiązania o zastosowaniu oprogramowania
dysków twardych, dzięki któremu ta funkcjonalność może być również osiągnięta, nie
zasługuje – w ocenie Izby - na uwzględnienie. Zamawiający w sposób dostateczny wykazał
bowiem, że owa funkcjonalność, którą zapisał w SIWZ, ma przełożenie na względy
wydajnościowe sprzętu, jak również względy bezpieczeństwa. Zamawiający podniósł
bowiem, że przy tej funkcjonalności realizowanej za pomocą BIOS-u, a nie oprogramowania
dysku twardego, będzie mógł odpowiednio zabezpieczyć tę funkcjonalność (zabezpieczenie
hasłem). Twierdzeniu temu Odwołujący nie zaoponował.

Zamawiający wymogi co do obudowy sprzętu uzasadnił względami bezpieczeństwa
oraz szybkości obsługi serwisowej. Podniósł przede wszystkim, że sprzęt będzie
wykorzystywany w różnych jednostkach organizacyjnych Ministerstwa, w tym również poza

siedzibą Ministerstwa. Z tych też względów powinien on być odpowiednio zabezpieczony
przed nieuprawnionym rozkręceniem jednostek centralnych komputerów. W ocenie Izby
uzasadnienie Zamawiającego w tym zakresie jest wystarczające, w tym również kontekście,
że skład orzekający Izby nie dopatrzył się naruszenia w tym zakresie zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Odwołujący nie wykazał, że zapisy SIWZ
wskazują na konkretnego producenta (wykonawcę), który jest w stanie sprostać temu
wymogowi SIWZ. Jednocześnie Zamawiający oświadczył, że na rynku oprócz firmy Dell,
istnieją inni producenci oferujący tego typu rozwiązania (np. firma Fujitsu jako producent
sprzętu komputerowego oraz inni producenci zajmujący się produkcją wyłącznie obudów do
sprzętu komputerowego), do czego Odwołujący nie odniósł się. Odwołujący wskazywał tylko,
że Zamawiający mógłby w tym zakresie wprowadzić innego rodzaju zabezpieczenia sprzętu,
np. kłódki, czy zamki, które jest w stanie zaoferować Odwołujący. W ocenie składu
orzekającego Izby nieuprawnionym jest narzucanie Zamawiającemu określenia wymogu w
SIWZ, którym akurat dysponuje konkretny wykonawca. Istotne jest - jak już wskazano
powyżej – aby określony wymóg (funkcjonalność) nie utrudniała uczciwej konkurencji, co nie
zostało w niniejszym przypadku stwierdzone.

Zamawiający w SIWZ określił wymóg wyposażenia sprzętu komputerowego w
wizualny system diagnostyczny, który automatycznie informowałaby użytkownika sprzętu o
awarii, czy usterce. Choć system taki nie jest idealny - co przyznał sam Zamawiający na
rozprawie – znacznie jednak ułatwia pracę użytkownikom sprzętu, a także komórce
Zamawiającego, która zajmuje się obsługą techniczną i informatyczną sprzętu . Powyższy
system pozwala na wczesną i automatyczną identyfikację problemu pojawiającego się w
użytkowanym sprzęcie, co daje z kolei możliwość weryfikacji celowości i konieczności
wzywania przez Zamawiającego serwisu gwarancyjnego, czy też pogwarancyjnego.
Zamawiający w sposób dostateczny uzasadnił swoją potrzebę dla określenia tego wymogu
SIWZ. Dodatkowo należy wskazać, że Zamawiający nie stawiał w tym zakresie żadnych
szczególnych wymogów, w jaki sposób ten system ma być opracowany i przygotowany
przez wykonawców, określając jedynie podstawowe żądanie, tym samym nie wskazał on na
konkretnego producenta ani wykonawcę tego sytemu. Zamawiający w sposób dostateczny
wykazał na rozprawie, że na rynku funkcjonują producenci, którzy są w stanie sprostać
takiemu wymogowi SIWZ, bowiem jest to standardowe i powszechne rozwiązanie. To, że
Odwołujący nie dysponuje takim rozwiązaniem, nie może jeszcze świadczyć o utrudnieniu
uczciwej konkurencji. Zasadą w stosunkach cywilnoprawnych, jak i w stosunkach
zamówieniowych jest to, że podmiot, który zamawia określony przedmiot dostawy, wiedząc
czego potrzebuje, formułuje również wymogi, co do tego przedmiotu dostawy, a nie odwrotna
reguła, że podmiot, który ma być dostawcą określa przedmiot tej dostawy. Istotne jest – jak

już podniesiono – byleby powyższe nie ograniczało uczciwej konkurencji, a to w tym
przypadku nie zostało przez skład orzekający Izby stwierdzone.

Zwrócić również należy uwagę, że Zamawiający nie dopuścił się naruszenia art. 30
ust. 1 ustawy poprzez brak przy opisie przedmiotu zamówienia kwestionowanych
funkcjonalności wskazania cech technicznych i jakościowych z zachowaniem Polskich Norm
przenoszących normy europejskie (art. 30 ust. 1 ustawy). Zamawiający przy opisie
przedmiotu zamówienia w zaskarżonym zakresie skorzystał bowiem z przepisu art. 30 ust. 6
ustawy, który stanowi o możliwości odstąpienia od opisu przedmiotu zamówienia z
uwzględnieniem przepisów dotyczących cech technicznych i jakościowych oraz Polskich
Norm, w sytuacji gdy Zamawiający zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia poprzez
wskazanie wymagań funkcjonalnych. W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego tak też się stało. Zamawiający, biorąc pod uwagę swoje potrzeby,
dokonał opisu przedmiotu zamówienia poprzez określenie konkretnych funkcjonalności, jakie
mają osiągać zamawiane urządzenia.

Co do kwestii naruszenia przez Zamawiającego postawień Rekomendacji MSWiA
dotyczących zasad formułowania wymagań zamawiającego dla wybranych paramentów
technicznych sprzętu komputerowego, w zakresie wymogów co do obudów komputerów oraz
wizualnego systemu diagnostycznego, skład orzekający Izby stwierdza, że, w świetle
obwiązujących przepisów prawa, posiada uprawniania do badania zgodności zachowań
Zamawiającego z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, a w
tym zakresie Izba nie stwierdziła działania Zamawiającego sprzecznego ze wskazanymi
regulacjami prawa. Rekomendacje wydane przez Ministerstwo nie mają mocy powszechnie
obowiązującego prawa, dlatego też Izba nie jest uprawniona do wydania rozstrzygnięcia w
tym przedmiocie. Wskazać na marginesie należy, że rekomendacje – jak sama nazwa tego
dokumentu wskazuje – mogą mieć charakter jedynie wytycznych dla Zamawiającego w jaki
sposób ma on dokonywać opisu przedmiotu zamówienia. W obydwu przytoczonych zapisach
rekomendacji ich autor posłużył się określeniem: „co do zasady”. Powyższe wskazuje zatem
na to, że w każdej sytuacji Zamawiający powinien dokonać analizy swojego opisu
przedmiotu zamówienia w kontekście zapisów rekomendacji, uwzględniając konkretny stan
faktyczny, w tym konkretny zamawiany produkt, urządzenie, nie pomijając oczywiście w tym
zakresie norm generalnych wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.


Odnosząc się do przywoływanego przez Odwołującego naruszenia postanowień
dyrektywy 93/36/EWG skład orzekający Izby przychylił się do stanowiska Zamawiającego, co

do: po pierwsze przywołania nieaktualnej już dyrektywy (dyrektywa 93/36/EWG została
zastąpiona przez dyrektywę nr 2004/18/WE), a po drugie nieuzasadnione powoływanie się
na postanowienia dyrektywy uwagi na to, że ta nie jest bezpośrednio stosowana; jej
odzwierciedlenie stanowią jej postanowienia implementowane do prawa krajowego. Wobec
braku potwierdzenia się naruszeń przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych skład
orzekający Izby nie stwierdził również naruszeń postanowień dyrektyw.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Zarzuty dotyczące sposobu oceny spełniania przez urządzenie kryterium
efektywności energetycznej w zakresie programu EnergyStar nie były przez Izbę
rozpatrywane w związku z oświadczeniem Odwołującego złożonym w trakcie rozprawy o
niepodtrzymaniu tego zarzutu i żądań w tym zakresie, wobec zapowiedzi Zamawiającego
modyfikacji SIWZ, dokonanej w rozstrzygnięciu protestu.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy, tj. stosownie do wyniku postępowania.


Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego
w Warszawie.


Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………