Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 1095/08

WYROK
z dnia 24 października 2008 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Grzegorz Mazurek

Członkowie: Lubomira Matczuk-Mazuś
Izabela Niedziałek
Protokolant: Przemysław Śpiewak

po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie* w dniu / w dniach 23.10.2008 r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez Zakład Instalacyjno-Budowlany PBM śAK, 02-401
Warszawa, ul. Świerszcza 50 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Wojskowy Zarząd
Infrastruktury w Poznaniu, 60-967 Poznań, ul. Kościuszki 92/98 protestu / protestów*
z dnia 15 września 2008 r.

przy udziale wykonawcy Konsorcjum: PLUS SYSTEM Sp. z o.o., Firma ATLINE Sp. J.
Krzysztof Cichulski Sławomir Pruski, 61-441 Poznań, ul. Samotnej 4 zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:
1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Zakład Instalacyjno-Budowlany PBM śAK, 02-401
Warszawa, ul. Świerszcza 50
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Zakład Instalacyjno-Budowlany PBM śAK, 02-
401 Warszawa, ul. Świerszcza 50,

2) dokonać wpłaty kwoty 2440 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące czterysta
czterdzieści złotych zero groszy) przez Zakład Instalacyjno-Budowlany PBM
śAK, 02-401 Warszawa, ul. Świerszcza 50 na rzecz Wojskowy Zarząd
Infrastruktury w Poznaniu, 60-967 Poznań, ul. Kościuszki 92/98,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu kosztów
zastępstwa prawnego.

3) dokonać wpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Zakład Instalacyjno-Budowlany PBM śAK,
02-401 Warszawa, ul. Świerszcza 50.


U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Wojskowy Zarząd Infrastruktury w Poznaniu prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na „Remont budynku koszarowego nr 60 w JW. 1156
Poznań – Krzesiny”.
W dniu 8.09.2008r. dokonał wyboru oferty wykonawcy – Konsorcjum w składzie: „Plus
System” sp. z o.o. i „Atline” s.j. – zwanego dalej „Konsorcjum Plus System”.
W dniu 15.09.2008r. protest dotyczący czynności badania i oceny ofert oraz
zaniechania wykluczenia Konsorcjum Plus System z postępowania oraz odrzucenia oferty
tego wykonawcy złożył Waldemar śak, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
PBM-śAK Zakład Instalacyjno – Budowlany Waldemar śak – zwany dalej również

protestującym lub odwołującym. Zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 10,
art. 24 ust. 2 pkt 3, art. 24 ust. 2 pkt 4, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Wniósł o powtórzenie czynności badania i oceny ofert, dokonanie
czynności wykluczenia z postępowania wykonawcy – Konsorcjum Plus System i odrzucenie
oferty tego wykonawcy, powtórzenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i dokonanie
wyboru swojej oferty.
W argumentacji wskazano na to, że wadium złożone w ofercie wykonawcy
Konsorcjum Plus System dotyczy jedynie przypadku, gdy oferta zostanie złożona przez Plus
System sp. z o.o. a nie dotyczy przypadku wykonawców występujących wspólnie. Ponadto
wadliwość gwarancji ubezpieczeniowej w ocenie protestującego polega na tym, że nie
dotyczy przypadku, kiedy wykonawca wniesie zabezpieczenie należytego wykonania
umowy, ale nie odpowiadające wymaganiom zamawiającego – wtedy nie następuje
konieczność wypłaty kwoty deklarowanej przez ubezpieczyciela. W ocenie protestującego
powoduje to, że wadium w ogóle nie zostało wniesione i następuje konieczność wykluczenia
wykonawcy – Konsorcjum Plus System z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp.
Kolejny zarzut dotyczył Tadeusza Ł. – stwierdzono, że jego uprawnienia budowlane
nie obejmują urządzeń sanitarnych i nie są uprawnieniami bez ograniczeń
i zacytowano na tę okoliczność postanowienie Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej odnoszące
się do przedmiotowych uprawnień. W wyniku potwierdzenia się tego zarzutu wskazano na
konieczność wykluczenia Konsorcjum Plus System z postępowania na podstawie art. 24 ust.
1 pkt 10 ustawy Pzp.
Trzeci zarzut dotyczył poświadczeń bezpieczeństwa dla Marka M. – specjalisty
wskazanego w ofercie Konsorcjum Plus System do montażu systemów alarmowych
i Stanisława ś. – wskazanego do pełnienia funkcji geodety. W ocenie protestującego w
wybranej ofercie brak było ww. poświadczeń.
Czwarty zarzut dotyczył doświadczenia Konsorcjum Plus System - w ocenie
protestującego, wykonawca – Konsorcjum Plus System, wykazał wykonanie szeregu robót,
nie podał jednak ich kubatury oraz nie wskazał, czy obiekty budowlane, których dotyczyły
roboty były wyposażone w instalacje elektryczne, sanitarne, teletechniczne,
teleinformatyczne i alarmowe. Tym samym – w ocenie protestującego należało wykluczyć
tego wykonawcę z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Piąty zarzut dotyczył braku pełnomocnictwa. Załączone do oferty Konsorcjum Plus
System upoważnienie nie odpowiadało postanowieniom rozdziału VI SIWZ „Udział
w postępowaniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia”.
Upoważnienie uprawniało do sporządzenia i złożenia oferty a brak było upoważnienia do
poświadczania za zgodność z oryginałem. W wyniku powyższego protestujący wskazał, że

konieczne jest odrzucenie oferty Konsorcjum Plus System na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp.
Szósty zarzut dotyczył nie uwzględnienia w cenie oferty „opłaty za utylizację
materiałów elektrycznych z rozbiórki na wysypisku”, jaka wynikała z dodatkowego
przedmiaru instalacji elektrycznych. Tym samym w ocenie protestującego oferta Konsorcjum
Plus System powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Następnie protestujący podsumował, że wadliwość czynności badania i oceny ofert,
skutkująca bezpodstawnym zaniechaniem wykluczenia z postępowania Konsorcjum Plus
System, a także bezpodstawnym zaniechaniem odrzucenia złożonej oferty pociąga za sobą
wadliwość czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Na koniec protestujący wskazał na naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, które w jego
ocenie polegało na bezpodstawnym zaniechaniu wykluczenia z prowadzonego
postępowania Konsorcjum Plus System oraz na bezpodstawnym zaniechaniu odrzucenia
oferty złożonej przez to Konsorcjum, pomimo, że reguły wynikające z postanowień SIWZ
powinny dotyczyć w równym stopniu wszystkich wykonawców.

W dniu 19.09.2008r. przystąpienie do postępowania toczącego się w wyniku
wniesienia protestu wniosło Konsorcjum Plus System. Zażądało oddalenia protestu w całości
wskazując w argumentacji, że oferta złożona przez przystępującego jest prawidłowa.

W dniu 17.09.2008r. przystąpienie do postępowania toczącego się w wyniku
wniesienia protestu złożył wykonawca Skanska S.A. Przystępujący wniósł o uwzględnienie
wszystkich zarzutów zawartych w proteście.

W dniu 26.09.2008r. zamawiający dokonał rozstrzygnięcia protestu poprzez jego
oddalenie. W argumentacji wskazano, że gwarancja wadialna wystawiona na członka
konsorcjum obejmuje przypadki określone w art. 46 ust. 5 ustawy Pzp a konsorcjum nie
może zaciągać zobowiązań finansowych we własnym imieniu więc z zasady gwarancja
wadialna wystawiana jest na zlecenie członka konsorcjum.
Odnośnie uprawnień Mirosława Ł. – wyznaczonego do pełnienia funkcji kierownika
robót sanitarnych – stwierdzono, że posiada on uprawnienia do kierowania, nadzorowania i
kontrolowania budowy i robót, kierowania i kontrolowania wytwarzania konstrukcyjnych
elementów sieci oraz oceniania i badania stanu technicznego w zakresie sieci
wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych i cieplnych uzbrojenia terenu
o powszechnie znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych. W ocenie zamawiającego są one
wystarczające do pełnienia funkcji kierownika robót sanitarnych zgodnie z zapisem
Rozdziału V pkt 2. akapit 3 SIWZ.

Odnośnie zarzutu dotyczącego dostępu do informacji niejawnych przez Stanisława ś.
i Marka M.– wskazano na str. 61 i 69 oferty Konsorcjum Plus System gdzie potwierdzono
posiadanie odpowiednich poświadczeń.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego doświadczenia – Zamawiający podkreślił, że
wykonawca Konsorcjum Plus System złożył oświadczenie o spełnianiu warunku i referencje
potwierdzające, że firma Plus System wykonywała w latach 2007/2008 na rzecz WZI Poznań
remont budynku sztabowego, przy ul. Kościuszki w Poznaniu, wyposażonego w instalacje,
o których mowa w Rdz. V pkt 3 o kubaturze ponad 20.000 m3.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego pełnomocnictwa – stwierdzono, że określenie
złożonego pełnomocnictwa w ofercie wykonawcy Plus System jako upoważnienie nie ma
znaczenia. Zostało ono podpisane przez wspólnika – Sławomira Pruskiego a z wypisu z KRS
wynika, że każdy z wspólników uprawniony jest do jednoosobowego działania w imieniu
spółki.
Odnośnie zarzutu dotyczącego nie uwzględnienia w wycenie „opłaty za utylizację
materiałów elektrycznych z rozbiórki na wysypisku” zamawiający wskazał, że Konsorcjum
Plus System ujęło tą pozycję w kosztorysie, nie wyceniając jej świadomie, wskazując na
wartość „0” a ogólnie dostępną informacją jest to, że firmy utylizujące różnego rodzaju
surowce wtórne, usługę wywozu i utylizacji materiałów elektrycznych wykonują często
nieodpłatnie, w wyniku uzyskania korzyści przez pozyskanie surowców wtórnych.

W dniu 30.09.2008r. odwołanie od ww. rozstrzygnięcia złożył Waldemar śak,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PBM-śAK Zakład Instalacyjno – Budowlany
Waldemar śak. Wskazał na naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 10, art. 24 ust. 2 pkt 3, art. 24 ust. 2
pkt 4, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wniósł
o nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, dokonania
wykluczenia Konsorcjum Plus System z postępowania i uznania ich oferty za odrzuconą
a ewentualnie wezwanie tego wykonawcy do uzupełniania dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Ponadto odwołujący wniósł o nakazanie
zamawiającemu dokonania czynności odrzucenia oferty Konsorcjum Plus System oraz
powtórzenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i dokonania wyboru oferty
odwołującego. W uzasadnieniu podtrzymano argumenty podniesione w proteście.
W zakresie zarzutu dotyczącego wadium – nie zgodzono się z poglądami
zamawiającego zawartymi w rozstrzygnięciu protestu i wskazano, że zakres ubezpieczenia
wynika z treści gwarancji a nie wskazuje ona na odpowiedzialność ubezpieczyciela
w przypadku oferty składanej z innym podmiotem. Ponadto ponownie wskazano na wadę
związaną z brakiem słowa „wymaganego”.

W zakresie zarzutu dotyczącego doświadczenia Konsorcjum Plus System –
wskazano, że z treści oświadczenia, na które powołuje się odwołujący wynika, że wykonany
przez Plus System sp. z o.o. remont budynku dotyczył budynku wyposażonego jedynie
w instalacje elektryczne, sanitarne, teletechniczne, teleinformatyczne ale nie wymieniono
instalacji alarmowych.
W zakresie zarzutu dotyczącego „poświadczeń bezpieczeństwa” dla Marka M. oraz
Stanisława ś. – wskazano, że co prawda poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do
dostępu do informacji niejawnych oznaczonych wyższą klauzulą tajności uprawnia do
dostępu do informacji oznaczonych niższą klauzulą tajności ale zasada ta obowiązuje
wyłącznie w zakresie określonym w art. 3 ustawy z dnia 22.01.1999r. o ochronie informacji
niejawnych.
W zakresie zarzutu dotyczącego pełnomocnictwa –wskazano, że treść dokumentu
w ofercie Konsorcjum Plus System był zbyt wąski w stosunku do wymagań SIWZ.
Upoważnia ono jedynie do sporządzenia i złożenia oferty oraz prowadzenia wszelkich
przewidzianych prawem działań związanych z pozyskaniem zamówienia. Tymczasem w toku
postępowania jest możliwe dokonywania szeregu innych czynności – takich jak udzielanie
wyjaśnień co do treści złożonej oferty czy uzupełnianie oferty.
W zakresie zarzutu dotyczącego opłaty za utylizację materiałów elektrycznych
z rozbiórki na wysypisku – wskazano, że przy cenie o charakterze kosztorysowo –
ilościowym pominięcie takie jest równoznaczne z wyłączeniem świadczenia z zakresu oferty.
W zakresie zarzutu dotyczącego uprawnień do pełnienia funkcji kierownika robót
instalacji sanitarnych – podtrzymano argumentację zawartą w proteście.

W dniu 22.10.2008r. przystąpienie do postępowania odwoławczego zgłosił
wykonawca Konsorcjum Plus System. Wniósł o oddalenie odwołania w całości jako
bezzasadnego.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia SIWZ i treść oferty
Przystępującego w zakresie wadium, pełnomocnictwa, referencji, dokumentów dotyczących
uprawnień oraz poświadczeń bezpieczeństwa oraz biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron, złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej
wyznaczony zarządzeniem Prezesa Izby do rozpatrzenia sprawy ustalił i zważył, co
następuje.

Na wstępie należy wskazać, że Odwołujący posiada interes prawny we wnoszeniu
środków ochrony prawnej. Jest wykonawcą uczestniczącym aktualnie w postępowaniu

o udzielenie zamówienia publicznego, jego oferta jest następną w kolejności po ofercie
przystępującego a odwołanie dotyczy nieprawidłowości oferty przystępującego. Krajowa Izba
Odwoławcza nie może orzekać w niniejszym wyroku odnośnie skuteczności wykluczenia
odwołującego z postępowania gdyż stosownie do brzmienia przepisu art. 191 ust. 3 ustawy
Pzp - Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w proteście.
Stwierdzenie dotyczące braku interesu prawnego odwołującego z powodu nie przedłużenia
ważności wadium na wymagany okres byłoby w istocie orzekaniem odnośnie skuteczności
wykluczenia odwołującego. Czynność zamawiającego polegająca na wykluczeniu
odwołującego jest na dzień wydania wyroku Izby nieprawomocna, w związku z powyższym
odwołujący jest aktualnie uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
któremu przysługuje możliwość korzystania ze środków ochrony prawnej.
Odnośnie zarzutów dotyczących wadium złożonego przez Konsorcjum Plus System –
KIO stwierdza niniejszym ich bezzasadność. Po pierwsze – należy stwierdzić, że gwarancja
wadialna nr 3016675/8401 z dnia 8.08.2008r. wskazuje konkretne postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego oraz beneficjenta gwarancji a w ocenie Krajowej Izby Odwoławczej
brak ograniczenia dotyczącego możliwości wyłącznie samodzielnego składania oferty
powoduje, że nie ma znaczenia, czy oferta została złożona w konsorcjum z innymi
podmiotami. Jak słusznie wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 4.01.2008r. „
… Gwarancja taka może być wystawiona wyłącznie na zlecenie poszczególnych członków
konsorcjum. Istotą gwarancji ubezpieczeniowej jest to, że jest to umowa zawierana na rzecz
osoby trzeciej, często bez jej wiedzy i zgody. Ma gwarantować zabezpieczenie interesów
Zobowiązanego na wypadek gdyby w stosunku istniejącym pomiędzy nim, a beneficjentem
gwarancji nastąpiły zdarzenia wymienione w gwarancji. Nie jest zatem tak, jak argumentował
Odwołujący, że gwarancja wadialne wywiera skutek tylko pomiędzy Zobowiązanym,
a Gwarantem.” (KIO/UZP/23/07). Po drugie - za słuszne należy uznać stanowisko
przystępującego, że brak wyrazu „wymaganego” w treści gwarancji pkt „B” nie powoduje
niemożności egzekwowania praw wynikających z gwarancji w przypadku wniesienia
nieprawidłowego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, gdyż w istocie –
nieprawidłowe wniesienie zabezpieczenia będzie jego brakiem, co stosownie do literalnego
brzmienia pkt „B” powinno skutkować egzekucją praw wynikających z tego dokumentu.
Odnośnie zarzutu dotyczącego braku wymaganego doświadczenia przez Konsorcjum
Plus System – należy wskazać, że z wykazu wykonanych robót budowlanych na str. 80
oferty wynika, że w latach 2007-2008 wykonywano na zlecenie Wojskowego Zarządu
Infrastruktury – czyli obecnego zamawiającego zamówienie „Remont budynku sztabowego
nr 1 J.W. 3091 Poznań etap I”. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że to zamawiający jest
podmiotem uprawnionym w niniejszej sytuacji do stwierdzenia, czy doświadczenie
wynikające z wykonania tego zamówienia odpowiada jego wymogom określonym w SIWZ.

Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 29.09.2008r. „…Zamawiający jest
podmiotem, który wydał przedmiotowe referencje i ma prawo przeprowadzić wewnętrzną
procedurę w celu wyjaśnienia wątpliwości. Należy zwrócić uwagę na art. 15 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych - postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje
i przeprowadza zamawiający. Procedura skorzystania z dokumentów wewnętrznych, które
zostały wystawione przez danego zamawiającego mieści się w pojęciu „prowadzenia
postępowania”. Zamawiający powinien prowadzić postępowanie w sposób zapewniający
uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców i w poszanowaniu prawdy materialnej
– wynikającej z całokształtu wiedzy zamawiającego a nie tylko z dokumentów złożonych
w danym postępowaniu.” (KIO/UZP/978/08). W związku z powyższym brak użycia słowa
„alarmowe” w treści referencji nie ma znaczenia, jeśli z wiedzy zamawiającego wynikało, że
budynek który był remontowany posiadał taką instalację.
Odnośnie zarzutów dotyczących braku poświadczeń bezpieczeństwa dla Marka M. i
Stanisława ś. – KIO stwierdza, że zarzuty te są bezzasadne. Na str. 61 oferty Konsorcjum
Plus System widnieje poświadczenie bezpieczeństwa nr 6/1184/PSP/2005 upoważniające
Marka M. do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową
oznaczonych klauzulą „tajne”. Na str. 69 oferty Konsorcjum Plus System znajduje się
poświadczenie bezpieczeństwa nr 165/1098/PSP/2004 potwierdzające uzyskanie
poświadczenie bezpieczeństwa przez Stanisława ś. upoważniające do dostępu do informacji
niejawnych stanowiących tajemnicę państwową oznaczonych klauzulą „tajne”. Z art. 33 ust.
3 ustawy z dnia 22.01.1999r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005r. nr 196 poz.
1631 ze zm.) wynika, że poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do
informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "tajne" uprawnia do dostępu do informacji
niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" albo "zastrzeżone" przez okres 10 lat od daty
wystawienia. W art. 33 ust. 1 ww. ustawy zawarte jest zastrzeżenie dotyczące zasad
uprawnień do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych niższą klauzulą tajności
wyłącznie w zakresie określonym w art. 3, który stanowi, że informacje niejawne mogą być
udostępnione wyłącznie osobie dającej rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie
niezbędnym do wykonywania przez nią pracy lub pełnienia służby na zajmowanym
stanowisku albo innej zleconej pracy – co w ocenie Krajowej Izby Odwoławczej jest zbieżne
z celem przyszłego zatrudnienia osób których powinno dotyczyć ww. poświadczenie.

Odnośnie zarzutu dotyczącego braku wymaganego pełnomocnictwa – po dokonaniu
analizy dokumentu ze strony 11 oferty Konsorcjum Plus System Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdza, że jest on wystarczający do stwierdzenia prawidłowego umocowania Plus System
sp. z o.o. złożenia oferty w ramach konsorcjum, jak również do innych czynności
w postępowaniu – w tym zarówno złożenia wadium jak i poświadczania za zgodność

z oryginałem kopii oferty. W dokumencie ze str. 11 oferty Konsorcjum Plus System
nazwanym „upoważnienie” wspólnik Atline sp. j. upoważnia Plus System sp. z o.o. do
sporządzenia i złożenia w imieniu swoim i tej spółki wspólnej oferty udziału w postępowaniu
przetargowym ogłoszonym przez Wojskowy Zarząd Infrastruktury w Poznaniu na wybór
wykonawcy zadania pod nazwą „Remont budynku koszarowego nr 60 w Jednostce
Wojskowej 1156 Poznań Krzesiny” oraz prowadzenia wszelkich przewidzianych prawem
działań związanych z pozyskaniem ww. zamówienia. W dokumencie tym zostało więc
wskazane konkretne postępowanie oraz został określony zakres działań pełnomocnika –
w tym przypadku bardzo szeroki, bo obejmujący prowadzenie „wszelkich przewidzianych
prawem działań związanych z pozyskaniem zamówienia”. Jak wskazano w wyroku z dnia
21.10.2008r. – „Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że wskazanie konkretnego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz określenie roli pełnomocnika jest
wystarczające dla stwierdzenia rodzajowości danego pełnomocnictwa.” (KIO/UZP/1086/08).
Taka sytuacja miała miejsce w przedmiotowym przypadku. Należy ponadto podkreślić, że
określenie „wszelkie przewidziane prawem działania związane z pozyskaniem zamówienia”
jest pojęciem co najmniej odpowiadającym określeniu „reprezentowania w postępowaniu”
o którym mowa w art. 23 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Odnośnie zarzutu dotyczącego nie wycenienia opłaty za utylizację materiałów
elektrycznych – a tym samym jak argumentował odwołujący - nie zaoferowania
w konsekwencji samej utylizacji – Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że odwołujący nie
udowodnił ww. okoliczności. Przystępujący ze swojej strony złożył oświadczenie
potwierdzające, że w ramach jego oferty mieści się utylizacja materiałów elektrycznych
i wykona ją firma Alkom nieodpłatnie. Ponadto na str. 109 oferty w poz. 9 zawarł wartość „0”
(zero). Odwołujący nie udowodnił, że oferta Konsorcjum Plus System nie odpowiada treści
SIWZ – tzn. , że jest niepełna, gdyż nie zawiera utylizacji materiałów elektrycznych. Krajowa
Izba Odwoławcza mając na względzie złożone oświadczenie o nieodpłatnym wykonaniu tej
usługi oraz treść oferty Konsorcjum Plus System – stwierdza, że utylizacja materiałów
elektrycznych mieści się w treści ww. oferty w związku z powyższym zarzut przedmiotowy
uznaje za nieuzasadniony.

Odnośnie zarzutu dotyczącego braku uprawnień budowlanych bez ograniczeń przez
Mirosława Ł. – Krajowa Izba Odwoławcza uznała ten zarzut za bezzasadny. Zamawiający
wymagał od kierownika robót instalacji sanitarnych posiadania uprawnień
w specjalności instalacji w zakresie sieci, instalacji urządzeń cieplnych, wentylacyjnych i wod
– kan. – wynika to z treści Rozdziału V pkt 2 lit b SIWZ. Z treści oferty Konsorcjum Plus
System wynika, że Mirosław Tadeusz Łasiński posiada przygotowanie zawodowe

upoważniające do wykonywania samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót
w specjalności instalacyjno – inżynieryjnej w zakresie sieci sanitarnej obejmującej sieci
wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe i cieplne uzbrojenia terenu oraz instalacji sanitarnych –
obejmujących instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i klimatyzacyjno –
wentylacyjne. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej odpowiada to wymaganiom
zamawiającego. Określenie „kopie uprawnień budowlanych bez ograniczeń” zawarte
w rozdziale VI SIWZ nie wskazuje na konieczność posiadania przez wszystkich zgłoszonych
w ofercie specjalistów uprawnień budowlanych bez ograniczeń. Zamawiający mógł co
prawda wprowadzić pewną niejednoznaczność w tym zakresie, ale w ocenie KIO nie
spowodowała ona nieporównywalności ofert. Jak wskazywano w wyrokach KIO z dnia
17.10.2008r. (KIO/UZP/1067/08), z dnia 8.10.2008r. (KIO/UZP/1020/08) oraz w wyroku ZA
z dnia 29.12.2006r. (UZP/ZO/0-3012/06) – niejednoznaczność zapisów SIWZ i wątpliwości
związane z różnymi interpretacjami zapisów nie powinny powodować negatywnych skutków
dla wykonawcy.
Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie
art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego, na podstawie rachunku złożonego do akt
sprawy, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128,
poz. 886).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego
w Poznaniu.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………















_________

*
niepotrzebne skreślić