Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 288/09

POSTANOWIENIE
z dnia 20 marca 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Członkowie: Małgorzata Stręciwilk
Klaudia Szczytowska-Maziarz
Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 20 marca 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum: Movares Polska Sp. z o. o., Przedsiębiorstwo
Projektowania, Realizacji i Wdrożeń BKP Katowice Sp. z o. o., ul. Świętojerska 5/7,
00 – 236 Warszawa od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Polskie Koleje Państwowe
Spółka Akcyjna, ul. Szczęśliwicka 62, 00 – 973 Warszawa protestu z dnia 26.02.2009 r.

przy udziale
Ove Arup & Partners International Limited, 13 Fitzroy Street, W1T 4 BQ London, Wielka
Brytania, reprezentowana przez Ove Arup & Partners International Limited, Oddział w
Polsce Sp. z o.o., ul. Królewska 16, 01-103 Warszawa oraz
Konsorcjum Spółek: Sener Sp. z o. o., Sener Ingenieria Y Sistemas S.A., Centralne
Biuro Projektowo – Badawcze Budownictwa Kolejowego „Kolprojekt” Sp. z o. o., CE
PROJECT GROUP Sp. z o. o. spółka komandytowa
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.

orzeka:
1. odrzuca odwołanie.

2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum: Movares Polska Sp. z o. o.,
Przedsiębiorstwo Projektowania, Realizacji i Wdrożeń BKP Katowice Sp. z o. o.,
ul. Świętojerska 5/7, 00 – 236 Warszawa i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 574zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: Movares Polska Sp. z o. o.,
Przedsiębiorstwo Projektowania, Realizacji i Wdrożeń BKP Katowice Sp.
z o. o., ul. Świętojerska 5/7, 00 – 236 Warszawa,

2) dokonać wpłaty kwoty XXX zł XX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz XXX
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu XXX,

3) dokonać wpłaty kwoty XXX zł XXX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz
Urzędu Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 2 926 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące dziewięćset
dwadzieścia sześć złotych zero groszy)z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Konsorcjum: Movares Polska
Sp. z o. o., Przedsiębiorstwo Projektowania, Realizacji i Wdrożeń BKP
Katowice Sp. z o. o., ul. Świętojerska 5/7, 00 – 236 Warszawa.

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na Opracowanie Studium Wykonalności pn. „Wykonanie Dworca
podziemnego Kraków Główny", zostało wszczęte przez Polskie Koleje Państwowe S. A.,
ul. Szczęśliwicka 62, 00-973 Warszawa zwane dalej: „Zamawiającym”, ogłoszeniem
w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 12484 - 2009 z dnia 30.01.2009 r.

W dniu 20.02.2009 r. Zamawiający przekazał faxem uczestnikom przedmiotowego
postępowania przetargowego zawiadomienie o wyborze oferty firmy: Ove Arup & Partners
International Limited, 13 Fitzroy Street, W1T 4 BQ London, Wielka Brytania, reprezentowanej
przez Ove Arup & Partners International Limited, Oddział w Polsce Sp. z o.o., ul. Królewska
16, 01-103 Warszawa zwanej dalej: „Ove Arup & Partners International Limited” albo
„pierwszym Przystępującym”.

W dniu 26.02.2009 r. (faxem) na podstawie przepisu art. 179 ust. 1 oraz art.180 ust. 1
i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U.
z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), zwanej dalej: „Pzp” Konsorcjum spółek: Movares
Polska Sp. z o.o., ul. Świętojerska 5/7, 00-236 Warszawa oraz Przedsiębiorstwo
Projektowania Realizacji i Wdrożeń BPK Katowice Sp. z o.o., ul. Wolnego 12, 40-857
Katowice reprezentowane przez Movares Polska Sp. z o.o., ul. Świętojerska 5/7, 00-236
Warszawa zwane dalej „Konsorcjum Movares" zwana dalej: „Protestującym” albo
„Odwołującym” złożyła protest wobec:
a) zaniechania przez Zamawiającego czynności, do których jest obowiązany na podstawie
Pzp, tj. zaniechanie przez Zamawiającego wykluczenia z postępowania następujących
Wykonawców: (i) Ove Arup & Partners International Limited oraz (ii) Konsorcjum Spółek:
SENER Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Marszałkowskiej 76, 00-517 Warszawa,
(Lider Konsorcjum), SENER INGENIERIA Y SISTEMAS, S. A. z siedzibą przy ulicy Avenida
de Zugazarte 56, 48930 Las Arenas, Vizcaya, Hiszpania - Partner Konsorcjum, Centralne
Biuro Projektowo - Badawcze Budownictwa Kolejowego „KOLPROJEKT" Sp. z o.o.,
z siedzibą w Warszawie przy ul. Boremlowskiej 40 A, 04-338 - Partner Konsorcjum, CE
PROJECT GROUP Sp. z o.o., Spółka Komandytowa z siedzibą w Krakowie przy Al. Płk.
Beliny Prażmowskiego 12, 31-514 - Partner Konsorcjum zwane dalej: „Konsorcjum SENER”
albo „drugim Przystępującym”; z uwagi na fakt iż Wykonawcy niniejsi:
• nie wykazali iż dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia art. 24 ust. 1 pkt 10
w związku z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp.
• złożyli w postępowaniu nieprawdziwe informacje mające wpływa na wynik prowadzonego
postępowania poprzez złożenie zapewnienia iż dysponują na dzień składania oferty osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia - art. 24 ust. 2 pkt 2 Pzp.
• nie złożyli w postępowaniu wymaganych oświadczeń o spełnieniu warunków udziału
w postępowaniu lub dokumentów potwierdzających spełnienie tych warunków,
a w szczególności nie złożyli dokumentów potwierdzających posiadanie przez personel
wykonawców stosownych uprawnień projektowych (bez ograniczeń) oraz dokumentów
potwierdzających wpis na listę właściwej izby samorządu zawodowego, wraz
z zaświadczeniem wydanym przez tę izbę (art. 24 ust. 2 pkt 3). W wyniku wezwania przez
Zamawiającego zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp - do złożenia dokumentów w ściśle określonym
terminie, dokumenty te zostały złożone po wyznaczonym terminie, lub nie potwierdzały
spełnienia przez Wykonawców warunków udziału w postępowaniu nie później niż w dniu
terminu składania ofert.
b) zaniechania przez Zamawiającego czynności, do której jest zobowiązany na podstawie
Pzp, tj. zaniechanie przez Zamawiającego odrzucenia ofert wykonawców o których umowa
pod literą a) powyżej, którzy podlegali wykluczeniu z postępowania i którzy złożyli ofert

nieodpowiadające treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”
opublikowanych przez Zamawiającego - art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
c) decyzji Zamawiającego zawartej w piśmie z dnia 20.02.2009 r. wyborze najkorzystniejszej
oferty w postępowaniu, poprzez wybór oferty firmy: Ove Arup & Partners International
Limited - podmiotu podlegającego wykluczeniu z postępowania, którego oferta powinna
podlegać odrzuceniu przez Zamawiającego na podstawie powołanych przepisów Pzp
i wnosi o:
1. dokonanie przez Zamawiającego czynności zaniechanych wskazanych pod literą a) i b),
2. powtórzenia czynności dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu.

W dniu 27.02.2009 r. Zamawiający faxem wysłał uczestnikom postępowania
przetargowego kopię protestu i wezwał ich do udziału w postępowaniu protestacyjnym.

W dniu 02.03.2009 r. (faxem) do postępowania toczącego się na skutek wniesienia
protestu przystąpiła w zakresie zarzutów po stronie Zamawiającego firma Ove Arup &
Partners International Limited. Wskazał na uzasadniony interes prawny pierwszego
Przystępującego, bowiem jego oferta Przystępującego uznana została za najkorzystniejszą
w postępowaniu, a w wyniku oddalenia protestu uzyska on zamówienie. W związku ze
zgłoszeniem przystąpienia do postępowania toczącego się wskutek wniesienia protestu
żądał oddalenia protestu w całości.
Kopia przystąpienia została stosownie przekazana Protestującemu.

W dniu 02.03.2009 r. (faxem) do postępowania toczącego się na skutek wniesienia
protestu przystąpiło Konsorcjum SENER, po stronie Zamawiającego w zakresie zarzutów
przeciwko Wykonawcy Konsorcjum SENER i w tym zakresie wnosił o oddalenie protestu
w zakresie zarzutów przeciwko Konsorcjum SENER oraz utrzymanie w mocy dokonanej
przez Zamawiającego czynności przyjęcia oferty złożonej przez Konsorcjum SENER jako
zupełnej i prawidłowej. Wskazał na posiadanie przez Konsorcjum SENER interesu prawnego
z uwagi na okoliczność, że jej zamiarem jest pozostanie w postępowaniu przetargowym
i ewentualnej możliwości zapewnienia sobie pewności uzyskania przedmiotowego
zamówienia publicznego. Jeżeli Zamawiający uwzględni bowiem protest w zakresie zarzutów
stawianych Wykonawcy Ove Arup & Partners International Limited Sp. z o.o i jednocześnie
oddali protest w zakresie zarzutów stawianych Konsorcjum SENER, czyli drugiego
Przystępującego, a Protestujący odstąpi od realizacji zlecenia, oferta Konsorcjum SENER
zostanie wybrana jako najkorzystniejsza.
Kopia przystąpienia została stosownie przekazana Protestującemu.

Rozstrzygniecie protestu nastąpiło w dniu 04.03.2009 r. faxem, poprzez jego
odrzucenie w całości, jako nie posiadający uzasadnienia prawnego ani faktycznego.

W dniu 09.03.2009 r. (wpływ bezpośredni) Odwołujący na odrzucenie protestu
w całości wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych podtrzymując zarzuty
i wnioski z protestu. Ponadto, zaskarżonemu rozstrzygnięciu protestu, zarzucił:
1) naruszenie art. 180 ust. 7 Pzp poprzez odrzucenie protestu mimo braku podstaw do
wydania takiego rozstrzygnięcia,
2) naruszenie art. 179 ust. 1 Pzp przez przyjęcie, że Wykonawca nie uzasadnił interesu
prawnego w części protestu dotyczącej oferty Konsorcjum SENER.
Wnosił także dodatkowo o zwrot kosztów postępowania, w tym zwrot kosztów wpisu oraz
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika procesowego w kwocie 3.600 zł.
Kopie odwołania otrzymał tego samego dnia Zamawiający (wpływ bezpośredni).

W dniu 10.03.2009 r. Zamawiający przekazał przystępującym na etapie protestu
(faxem) kopię odwołania i wezwał ich do udziału w postępowaniu odwoławczym.

Do postępowania odwoławczego toczącego się na skutek wniesienia odwołania
przystąpił dnia 19.03.2009 r. (wpływ bezpośredni) Konsorcjum SENER po stronie
Zamawiającego. Wnosząc o oddalenie odwołania w zakresie zarzutów przeciwko
Konsorcjum SENER oraz utrzymanie w mocy dokonanej przez Zamawiającego czynności
przyjęcia oferty złożonej przez Konsorcjum SENER jako zupełnej i prawidłowej.
Kopia przystąpienia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.

Do postępowania odwoławczego toczącego się na skutek wniesienia odwołania
przystąpił dnia 19.03.2009 r. (wpływ bezpośredni) Ove Arup & Partners International Limited
po stronie Zamawiającego. Wnosząc o oddalenie odwołania w zakresie zarzutów
zaniechania wykluczenia Ove Arup & Partners International Limited z udziału
w postępowaniu i odrzucenia jego oferty.
Kopia przystąpienia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.

Izba stwierdziła, że zaistniała jedna z przesłanek, o których stanowi art. 187 ust. 4
Pzp, skutkująca odrzuceniem odwołania. W przedmiotowym postępowaniu będącym
postępowaniem o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art.11 ust. 8, złożone odwołanie, które dotyczy innego zakresu niż
określone w art. 184 ust. 1 a Pzp. Z tego względu Izba ma obowiązek odrzucić odwołanie na
podstawie art. 187 ust. 4 pkt 8 Pzp.

W niniejszej sprawie przedmiotem zamówienia publicznego są usługi, których
wartość, zgodnie z protokołem postępowania (DRUK ZP-2) oraz informacją Zamawiającego
zawartą w piśmie z dnia 11.03.2009 r., została oszacowana na 500.000,- zł, co zgodnie ze
średnim kursem złotego w stosunku do euro wynoszącym 3,8771 i obowiązującym na
podstawie przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19.12.2007 r.
w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania
wartości zamówień publicznych (Dz. U. Nr 241, poz. 1762) stanowi 128.962,37 euro. Zatem
wartość zamówienia nie przekracza kwot i wartości progowych wskazanych
w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19.12.2007 r. w sprawie kwot wartości
zamówień oraz konkursów, od których uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń
Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz. U. Nr 241, poz. 1762).
Zgodnie z przepisem art. 184 ust. 1a Pzp, w postępowaniu o wartości mniejszej niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje
wyłącznie od rozstrzygnięcia protestu dotyczącego następujących czynności
Zamawiającego: wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki
i zapytania o cenę, opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,
wykluczenia wykonawcy z postępowania lub odrzucenia oferty.
Ustawodawca określił więc w sposób enumeratywny czynności, w stosunku do
których przysługuje prawo do wniesienia odwołania. Należy zwrócić uwagę, że od
rozstrzygnięcia każdego protestu, dopuszczalnego na podstawie art. 180 ust. 1 Pzp, nie
zawsze można wnieść odwołanie. Ograniczenie to dotyczy postępowania poniżej tzw.
progów unijnych. Protest w tych postępowaniach można bowiem wnieść na czynności, do
której podjęcia Zamawiający był zobowiązany na podstawie Pzp. Zaś w świetle przepisu art.
184 ust. 1a Pzp, odwołanie w postępowaniach poniżej progów unijnych przysługuje
wyłącznie od rozstrzygnięcia protestu, który dotyczy ściśle określonych czynności
wskazanych w przywołanym przepisie. Odwołanie będzie przysługiwać jedynie temu
wykonawcy, wobec którego, w wyniku rozstrzygnięcia protestu, Zamawiający podtrzyma lub
podejmie decyzję o wykluczeniu wykonawcy lub odrzuceniu jego oferty.

Treść art. 184 ust. 1a Pzp pozwala na stwierdzenie, że ustawodawca objął ochroną
jedynie najważniejsze interesy wykonawcy wnoszącego odwołanie, związane
z pozbawieniem go szans na uzyskanie zamówienia, tj. dotyczące jego wykluczenia
z postępowania lub odrzucenia jego oferty, czyli mogące bezpośrednio naruszać interes
Wykonawcy. Cel powołanego przepisu potwierdza również uzasadnienie do projektu zmiany
Pzp, z którego wynika, że nowelizacja ma zapewnić ochronę prawną w zakresie zamówień
publicznych także w postępowaniach o wartości niższych niż progi unijne, wychodząc
naprzeciw oczekiwaniom wykonawców biorących udział w takich postępowaniach.

Czynności odrzucenia oferty i wykluczenia Wykonawcy z udziału w postępowaniu odnoszą
się – w ocenie Izby – do odrzucenia oferty, bądź wykluczenia wykonawcy, który korzysta z
prawa do złożenia odwołania. W tym przypadku bowiem należy wziąć pod uwagę wykładnię
systemową przepisów art. 184 ust. 1 a Pzp i art. 187 ust. 4 pkt 8 Pzp. Wynikiem tej wykładni
jest uznanie konieczności odrzucenia odwołania przez Izbę w zakresie czynności
wykluczenia wykonawcy, bądź odrzucenia jego oferty, a nie zaniechania dokonania tej
czynności. Zatem jeśli Odwołujący kwestionuje zaniechanie wykluczenia i odrzucenia oferty
innego wykonawcy – jak w niniejszej sprawie – zaniechanie to nie podlega zaskarżeniu w
trybie odwołania dla zamówień poniżej progów unijnych.

W tym stanie rzeczy, Izba odrzuca odwołanie na podstawie art. 187 ust. 4 pkt 8
w związku z art. 184 ust. 1a Pzp. O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sporu na
podstawie art. 191 ust. 6 i 7 Pzp.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………


………………………………