Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 429/09

POSTANOWIENIE
z dnia 16 kwietnia 2009r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata
Członkowie: Marek Koleśnikow
Izabela Kuciak
Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2009r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o., ul.
Obroki 140, 40 – 833 Katowice od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Śląski Uniwersytet
Medyczny w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15, 40 – 055 Katowice protestu z dnia 17
marca 2009r.

orzeka:

1. Odrzuca odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
Sp. z o. o., ul. Obroki 140, 40 – 833 Katowice i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy) z
kwoty wpisu uiszczonego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej Sp. z o. o., ul. Obroki 140, 40 – 833 Katowice;

2) dokonać wpłaty kwoty 600 zł 00 gr (słownie: sześćset złotych zero groszy)
przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o., ul.
Obroki 140, 40 – 833 Katowice na rzecz Śląskiego Uniwersytetu
Medycznego w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15, 40 – 055 Katowice
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu zastępstwa
prawnego;

3) dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4) dokonać zwrotu kwoty 2 926 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące dziewięćset
dwadzieścia sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa
Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o., ul. Obroki 140, 40 – 833 Katowice.

U z a s a d n i e n i e

Odwołujący - Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. do odwołania
załączył potwierdzenie nadania przesyłki listowej poleconej o Nr 105641689 potwierdzające
nadanie w dniu 1 kwietnia 2009 roku kopii treści odwołania do Zamawiającego. Dodatkowo
na posiedzeniu okazał dokument zwrotnego potwierdzenia odbioru poświadczający odbiór
ww. pisma przez Zamawiającego w dniu 2 kwietnia 2009 roku.
Odwołujący się na posiedzeniu potwierdził, iż informację o rozstrzygnięciu protestu
powziął w dniu 27 marca 2009 roku. Tym samym termin na wniesienie odwołania, z uwagi na
fakt, iż wartość szacunkowa zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, wynosi 5 dni od
dnia doręczenia rozstrzygnięcia protestu, tj. w przedmiotowym postępowaniu – 1 kwietnia
2009 roku.

Zgodnie z linią orzecznictwa zaprezentowaną w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie
z dnia 30 stycznia 2007 r., kopia odwołania powinna trafić do zamawiającego przed upływem
terminu na wniesienie samego odwołania.
Wskazać należy, że wykładnia gramatyczna słowa "przekazać" nie jest na gruncie ustawy
Prawo zamówień publicznych możliwa. Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) pod
hasłem "przekazać" podaje:
1. powierzyć komuś coś,
2. powtórzyć komuś jakąś informację, czyjeś polecenie, słowa itp.,
3. wysłać jakiś bodziec, sygnał, impuls do jakiegoś urządzenia, narządu itp.,
4. wpłacić pieniądze do banku lub na pocztę, zlecając wypłacenie ich temu, na czyje nazwisko
lub konto zostały wpłacone.
Ta definicja językowa nie pozwala na wykładnię pojęcia "przekazać" w sposób
jednoznaczny, definiując je odpowiednio jako "wysłać" albo "doręczyć". Nieposłużenie się
przez ustawodawcę innym bardziej jednoznacznym sformułowaniem, konieczne jest
posłużenie się wykładnią celowościową przepisu art. 184 ust. 2 w związku z art. 187 ust. 4
pkt 7 ustawy. Ten zaś przepis stanowi o jednoczesności przekazania, a skoro jednocześnie, to
najpóźniej w terminie do wniesienia odwołania, razem z nim. Dokonując w następnej
kolejności wykładni celowościowej słowa "przekazać", użytego i w art. 184 ust. 2 ustawy, jak
i w art. 187 ust. 4 pkt 7 ustawy, należy wskazać, że celem ustawodawcy było, aby nie
dopuścić do zawierania umów dotkniętych nieważnością. Z ratio legis przepisu wynika, że po

upływie terminu do wniesienia odwołania zamawiający może zawrzeć umowę na etapie po
upływie terminu składania ofert. Celem ustawodawcy było uniknięcie sytuacji, w której na
skutek braku wiedzy o wpłynięciu odwołania, którego uwzględnienie skutkowałoby
unieważnieniem postępowania, zostałaby zawarta umowa. Taka umowa w przypadku
unieważnienia postępowania w wyniku rozpoznania odwołanie byłaby nieważna. Jeśli
uwzględnić ten cel ustawodawcy, słowo "przekazać" nie może być rozumiane inaczej niż
"doręczyć". W przeciwnym, bowiem wypadku nie zostałby zachowany nadrzędny cel ustawy,
jakim jest zawarcie ważnej umowy. Nie można też interpretować terminu "przekazać" z art.
184 ust. 2 i art. 187 ust. 4 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych odmiennie w zależności
od etapu postępowania, na którym składany jest środek ochrony prawnej.

Nadto, zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U.
Nr 130, poz. 1188 ze zm.) słowo "przekazać" należy utożsamiać z "doręczeniem". Nie można,
więc przyjąć za słuszną interpretacji, że jednoczesne wysłanie treści kopii odwołania do
zamawiającego oraz odwołania do Prezesa UZP stanowi wypełnienie obowiązku określonego
w art. 184 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, jeżeli kopia odwołania dotarła do
wiadomości Zamawiającego po upływie ustawowego terminu do wniesienia odwołania. Jak
najszybsze powiadomienie zamawiającego służy zabezpieczeniu interesów wykonawców
biorących udział w postępowaniu oraz interesu publicznego.

Skuteczność zachowania terminu poprzez złożenie w placówce pocztowej operatora
publicznego został zastrzeżony wyłącznie dla wniesienia odwołania do Prezesa UZP.
Odwołujący się wypełniłby obowiązek wynikający z art. 184 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych, gdyby przesłał Zamawiającemu kopię odwołania e-mailem lub faksem w
wymaganym terminie (por. Dyrektywa 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
11 grudnia 2007 r., zmieniająca dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie
poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień
publicznych).

Z uwagi na to, że Odwołujący nie dołożył należytej staranności w tym zakresie, należy
uznać, że nie wypełnił dyspozycji art. 184 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Mając powyższe na uwadze, odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 187 ust. 4
pkt 7 w związku z art. 184 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania, uwzględniając koszty zastępstwa prawnego
pełnomocnika Zamawiającego w wysokości 600,00 zł, na podstawie faktury złożonej do akt
sprawy, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca
2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze
zmianami).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zmianami) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Katowicach.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………























_________
*
niepotrzebne skreślić