Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 747 /09
WYROK
z dnia 30 czerwca 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz

Członkowie: Izabela Niedziałek - Bujak

Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Wioleta Paczkowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego przez
OK Medical Systems Sp. z o.o. Sp. komandytowa, 60 - 650 Poznań, ul. Piątkowska 161
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego ”Pro - Medica ” w Ełku Sp. z o. o., 19 - 300 Ełk,
ul. Baranki 24 protestu z dnia 15 maja 2009 r.

orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża OK Medical Systems Sp. z o. o. Sp. komandytowa,
60 - 650 Poznań, ul. Piątkowska 161

i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 574 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez OK Medical Systems Sp. z o. o.
Sp. komandytowa, 60 - 650 Poznań, ul. Piątkowska 161,

2) dokonać zwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy czterysta dwadzieścia
sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz OK Medical Systems Sp. z o. o. Sp. komandytowa,
60 - 650 Poznań, ul. Piątkowska 161.

U z a s a d n i e n i e

W przetargu nieograniczonym na dostawę aparatury do diagnostyki obrazowej w części
dotyczącej Pakietu I: Sprzęt rentgenowski, prowadzonym przez "Pro-Medica" w Ełku Sp. z o.o.,
wykonawca OK Medical Systems Sp. z o.o. Sp. komandytowa, zwany dalej protestującym lub
odwołującym złożył protest, kwestionując czynność wyboru oferty firmy Shim - Med Polska Sp. z o.o.
jako najkorzystniejszej.
Protestujący zarzucił zamawiającemu:
1. niezastosowanie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp
wobec oferty uznanej za najkorzystniejszą,
2. złamanie zasad określonych w art. 7 ustawy Pzp.
Zażądał:
1. uznania za nieważną decyzji o wyborze oferty najkorzystniejszej,
2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert pod względem spełnienia wymogów zawartych
w SIWZ,
3. odrzucenia oferty firmy Shim - Med Polska Sp. z o.o. jako niezgodnej z treścią SIWZ,
4. ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Wykazując swój interes prawny, protestujący wskazał, że oprotestowana czynność narusza
zasady udzielania zamówień publicznych wskutek czego jego interes prawny doznał uszczerbku,
poprzez utratę możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia w postępowaniu.
W uzasadnieniu protestu podniósł, że w Zestawieniu Parametrów Granicznych, będącym
częścią oferty firmy Shim - Med Polska Sp. z o.o. znajduje się szereg błędów, które dotyczą: zakresu
pochyleń stołu, formatu kaset i przekątnej monitora obrazowego LCD.
Odnośnie zakresu pochyleń stołu podał, że wykonawca Shim - Med Polska Sp. z o.o. wskazał
zakres „od +90˚ do -30˚” (wymóg wg SIWZ: „min. od +90˚ do -20˚”).
Wskazał, że zgodnie z SIWZ wykonawca winien w Zestawieniu Parametrów Granicznych
zaoferowanego aparatu wskazać dokładnie wartość parametrów oferowanego przez siebie
urządzenia. Stwierdził, że w ofercie wybranej występują rozbieżności między parametrami
zaoferowanymi przez firmę Shim - Med Polska Sp. z o.o. a wartościami podanymi na stronie
internetowej producenta aparatu, firmy SHIMADZU Corporation. Wskazał także, że w prospekcie
technicznym, pochodzącym z tejże strony internetowej, dotyczącym ścianki Flexavision znajduje się
informacja, iż zakres pochylenia ścianki wynosi od +89° do -30°.
Odnośnie formatu kaset podał, że wykonawca Shim - Med Polska Sp. z o.o. wskazał format:
„od 18 cm x 24 cm do 35 cm x 43 cm”.
Tymczasem w przywołanym prospekcie znajdują się informacje, iż akceptowane przez aparat
rozmiary kaset to: "od 20 cm x 25 cm do 35 cm x 42,5 cm", zatem zaproponowany aparat nie spełnia
warunku zawartego w rozdziale VI pkt. 14 zestawienia parametrów granicznych SIWZ.

Odnośnie przekątnej monitora podał, że wykonawca Shim - Med Polska Sp. z o.o. wpisał
"Tak", co oznacza, iż potwierdził posiadanie monitorów LCD o przekątnej min. 17" (wymóg rozdziału
VIII pkt. 8 zestawienia parametrów).
Podniósł, że w prospekcie technicznym zawartym w ofercie firmy Shim – Med Polska Sp. z o.o.
znajduje się informacja, że monitor LCD, który będzie się znajdować w sterowani oraz w sali badań
posiada przekątną 21": Informacja ta jest sprzeczna z treścią folderu aparatu Flexavision
znajdującego się z ofercie tej firmy (str. 45 oferty) oraz danymi zawartymi na stronie internetowej
producenta, gdzie znajduje się informacja, iż monitor LCD w aparacie Flexavision posiada przekątną
17".
Wskazał, że istnieje możliwość dołączenia do aparatu monitora o przekątnej 21", poprzez
wykorzystanie możliwości technicznych ogólnych osiągalnych na rynku, co jednak spowoduje, że
certyfikat CE oraz wymóg jednego producenta nie będzie spełniony.
Protestujący wskazał, iż ustalenia zawarte w SIWZ są wiążące dla obu stron postępowania -
zamawiającego i wykonawców. Zapisy zawarte w SIWZ co do podniesionych zarzutów są na tyle
jednoznaczne, iż nie może być mowy o ich różnej interpretacji.
W ocenie protestującego zamawiający nie dokonał poprawnej i rzetelnej oceny złożonych
ofert, naruszając tym samym zasady udzielania zamówień publicznych, o których mowa w art. 7
ustawy Pzp.

Zamawiający nie odpowiedział na protest.

W odwołaniu odwołujący podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko zawarte w proteście
oraz podtrzymał zgłaszane zarzuty i argumentację.

Na podstawie zebranego materiału dowodowego, tj. SIWZ, oferty wykonawcy
Shim - Med Polska Sp. z o.o.,pisma Shim - Med Polska Sp. z o.o. z dnia 18.05.2009 r., a także
stanowisk i oświadczeń stron, przedstawionych w proteście, odwołaniu, piśmie zamawiającego do
Urzędu Zamówień Publicznych, a także stanowisk i oświadczeń stron zaprezentowanych w toku
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:

Odnośnie interesu prawnego odwołującego skład orzekający Izby ustalił, że odwołujący
posiadał interes prawny tak na etapie wnoszenia protestu, jak i odwołania, ponieważ potwierdzenie
się zarzutów niezasadnego zaniechania odrzucenia oferty wybranej w sytuacji, gdy oferta
odwołującego pozostawałaby w pakiecie I ofertą z najniższą ceną, oznaczałoby dla odwołującego
szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia publicznego, skoro cena była jedynym kryterium
wyboru oferty najkorzystniejszej. Tym samym wypełniona została materialnoprawna przesłanka do
rozpoznania odwołania, wynikająca z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Skład orzekający Izby ustalił następujące istotne dla rozstrzygnięcia odwołania fakty:

W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający dopuścił
możliwość składania ofert częściowych, które stanowiły odrębne pakiety (II.3 SIWZ). Pakiet I, którego
dotyczy odwołanie, obejmuje sprzęt rentgenowski dla Szpitala i Przychodni Specjalistycznej (II.2
SIWZ). Szczegółowy opis parametrów granicznych sprzętu dla pakietu I zamawiający zawarł
w Załączniku nr 3 (Parametry zestawu rentgenowskiego Szpital) i 4 (Parametry zestawu
rentgenowskiego Przychodnia).
Odwołujący zakwestionował, że zaoferowany przez firmę Shim – Med Polska Sp. z o.o. zestaw
dla Szpitala (Załącznik nr 3) spełnia trzy żądane przez zamawiającego wymogi:
• w zakresie pochyleń stołu uniwersalnej ścianki RTG,
• w zakresie formatu kaset uniwersalnej ścianki RTG,
• w zakresie przekątnej monitora obrazowego LCD przewidzianego dla toru wizyjnego.
Wymogi zamawiającego odnośnie wskazanych trzech pozycji zostały zawarte odpowiednio
w Załączniku nr 3 do SIWZ w części:
• VI. Uniwersalna ścianka RTG, pkt 4 Zakres pochyleń stołu,
• VI. Uniwersalna ścianka RTG, pkt 14 Format kaset,
• VIII. Tor wizyjny, pkt 8 Monitor obrazowy LCD o przekątnej min 17” w sterowni oraz sali
badań
i otrzymały odpowiednio następujące brzmienie:
• „Min. od + 90° do - 20°„,
• „Min. od 18 cm x 24 cm do 35 cm x 43 cm”,
• „Monitor obrazowy LCD o przekątnej min 17” w sterowni oraz w sali badań”.
Zgodnie z Rozdziałem V.2.1 SIWZ w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy odpowiadają
wymaganiom określonym w SIWZ wykonawcy mieli dołączyć do oferty m.in. szczegółową
charakterystykę oferowanego sprzętu, zawierającą nazwę sprzętu, nazwę producenta,
charakterystykę oraz oryginalne katalogi (foldery) wydane przez producenta, uwzględniające
parametry techniczne zaoferowanego sprzętu, a nadto zgodnie z Rozdziałem V.3.5. wypełnione
załączniki, w tym Załącznik nr 3 – parametry zestawu rentgenowskiego Szpital.
W wypełnionym Załączniku nr 3 wykonawca Shim – Med Polska Sp. z o.o. podał, że
oferowany przez niego zestaw rentgenowski składa się z:
1. generatora WN ZSU-50DLF,
2. stołu do zdjęć BK-120MK,
3. statywu do zdjęć płucnych BR-120M,
4. lampy RTG z zawieszeniem sufitowym CH-200M,
5. ścianki do prześwietleń i zdjęć upatrzonych
i jest to urządzenie typu Flexavision firmy SHIMADZU.
Wykonawca opisał parametry oferowanego sprzętu, korzystając z tabeli stanowiącej

Załącznik nr 3 do SIWZ i w kolumnie „parametry oferowane” tabeli w kwestionowanych pozycjach
wpisał:
• „Flexavision Producent SHIMADZU Corporation; Tak, zakres pochyleń stołu od + 90°
do - 30°„,
• „Flexavision Producent SHIMADZU Corporation; Tak, od 18 cm x 24 cm do 35 cm x 43 cm”,
• „Tak”,
W Szczegółowej charakterystyce oferowanego sprzętu (str. 19 – 27 oferty) wykonawca
Shim – Med Polska Sp. z o.o. podał w szczególności następujące cechy i dane techniczne:
• przechył stołu: +90/-30° (str. 19 oferty),
• format kaset od 18 x 24 do 35 x 43 cm; do 4 podziałów (str. 21 oferty),
• monitor obrazowy LCD o przekątnej 21” w sterowni oraz sali badań (str.23 oferty),
• system akceptuje kasety o rozmiarach od 18 x 24 cm do 35 x 43 cm (dwukrotnie str. 25 oferty –
w przypadku stołu i stojaka).
Do oferty wykonawca Shim – Med Polska Sp. z o.o. załączył także w szczególności:
• 12 – sto stronicowy folder dotyczący zdalnie sterowanego systemu R/F z serii Flexavision
(str. 35 – 46 oferty), w którym na stronie 3 (str. 37 oferty) wymieniono: Flexavision z zestawem
HB (system hybrydowy (SFD oraz Cyfrowy)), Flexavision z zestawem SF (system kasetowy
SFD) oraz Flexavision z zestawem FD (system w pełni cyfrowy), zaś na stronie 11 (str. 45 oferty)
wskazano, że dla wszystkich trzech zestawów, tj. SF, HB i FD przechylenie stołu wynosi „od +90
do - 30 stopni”, monitor LCD dla wszystkich zestawów ma przekątną 17”; przewidziano także dla
zestawu SF do wyboru przekątną monitora 14”, ale nie dla monitora LCD, ale dla monitora CRT,
• dwustronicowy folder dotyczący lampy RTG CIRCLEX 0.6/1.2P324DK-85 (str. 47 – 48 oferty),
• dwustronicowy folder dotyczący podnoszonego stołu do radiografii BK-120MK (str. 49 - 50
oferty), w którym na stronie 2 (str. 50 oferty) wskazano, że akceptowane wielkości kaset to od
18 x 24 cm do 35 x 43 cm w kierunku pionowym i poziomym,
• dwustronicowy folder dotyczący stojaka płucnego BR-120M (str. 51 – 52 oferty), w którym na
stronie 2 (str. 52 oferty) wskazano, że dostępne wielkości kaset to od 18 x 24 cm do
35 x 43 cm w kierunku pionowym i poziomym”,
• czterostronicowy folder dotyczący zawieszenia sufitowego lampy RTG CH-200M (str. 53 – 56
oferty).

W ocenie składu orzekającego Izby odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Podstawą oceny oferowanego przez wykonawcę sprzętu może być wyłącznie treść złożonej
przez wykonawcę oferty, będącej odpowiedzią na konkretne wymogi zamawiającego postawione
w konkretnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Parametry zaoferowane przez Shim – Med Polska Sp. z o.o. w zakresie pochyleń stołu
uniwersalnej ścianki RTG oraz w zakresie formatu kaset uniwersalnej ścianki RTG są odpowiednio

tożsame lub zgodne z wymaganiami zamawiającego zawartymi w treści SIWZ, co wprost wynika
z przywołanych powyżej fragmentów oferty tego wykonawcy i załączników do niej (Załącznik nr 3 -
tabela, Szczegółowa charakterystyka oferowanego sprzętu, załączone foldery).
W sytuacji zatem całkowitej tożsamości / zgodności wymogów żądanych i zaoferowanych
brak jest podstaw do uznania, że treść oferty nie odpowiada treści SIWZ, a tym samym brak jest
podstaw do odrzucania oferty tego wykonawcy na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp.
W ocenie składu orzekającego Izby, przedłożony przez odwołującego na rozprawie fragment
folderu odnoszący się do systemu Flexavision, a pochodzący ze strony producenta, przetłumaczony
przez tłumacza przysięgłego, nie może stanowić podstawy do uznania, że wykonawca Shim – Med
Polska Sp. z o.o. zaoferował urządzenie o nie występujących w ofercie producenta SCHIMADZU
parametrach. Skład orzekający Izby stoi bowiem na stanowisku, że brak podstaw, aby przyjąć, że
strona internetowa producenta odzwierciedla w pełni dane o produkowanych urządzeniach, a nadto,
że są to dane najbardziej aktualne; sam więc fakt, że brak jest na stronie internetowej produktu
o określonych cechach nie oznacza, że taki produkt nie jest produkowany prze tego producenta i nie
jest dostępny dla firm oferujących urządzenia tego producenta.

Odnośnie przekątnej monitora obrazowego LCD przewidzianego dla toru wizyjnego skład
orzekający Izby stwierdził, iż wykonawca Shim – Med Polska Sp. z o.o. zaoferował monitor
o przekątnej 17”.
Po pierwsze, wykonawca w części VIII pkt 8 Załącznika nr 3 w tabeli (str. 9 oferty) potwierdził,
że oferuje monitor o przekątnej min. 17”.
Po drugie, na potwierdzenie, że oferowany monitor odpowiada wymaganiu określonemu
w tym zakresie w SIWZ wykonawca załączył do oferty folder, w którym na stronie 11 (str. 45 oferty)
podano informację, że we wszystkich zestawach (SF, HB i FD) przewidziano monitor 17”. Nie
sposób uznać, że z treści foldera wynika możliwość zaoferowania któregokolwiek z tych zestawów
z innym niż 17” monitorem LCD, ponieważ monitor z przekątną 14”- na co zwracał uwagę
odwołujący, nie dotyczy w ogóle monitora LCD, ale monitora CRT. Podkreślić należy, że wykonawca
Shim – Med Polska Sp. z o.o. potwierdził w swojej ofercie w załączniku nr 3 nie tylko wielkość
oferowanego monitora, tj. min. 17”, ale także rodzaj tego monitora, tj. monitor LCD.
Dodatkowo skład orzekający Izby stwierdza, że w ocenie Izby błędna jest także teza
odwołującego, że przedstawiony w ramach wyjaśnień Shim - Med Polska Sp. z o. o. z dnia
18.05.2009 r. folder odnosi się do innego urządzenia niż zaoferowany. Wykonawca zaoferował
urządzenie zgodne z parametrami wymaganymi w SIWZ. W obu przypadkach mowa jest o produkcie
Flexavision. Przywołane przez odwołującego na rozprawie strony złożonej przez Shim – Med Polska
Sp. z o.o. oferty nie potwierdzają stanowiska odwołującego. Tak bowiem certyfikat, jak
i dopuszczenie do obrotu odnosi się do całego produktu (zestawu) Flaxavision, co jest zgodne

z odpowiednim postanowieniem SIWZ. Natomiast żądany folder, zgodnie z postanowieniami SIWZ
miał potwierdzać wymagane parametry. Nadto za gołosłowne skład orzekający Izby uznał
twierdzenie odwołującego, iżby jedynym elementem urządzenia, który można zmieniać bez
konieczności ponownej certyfikacji jest wzmacniacz obrazu.
W ocenie składu orzekającego Izby w sytuacji, gdy wykonawca potwierdza zaoferowanie
monitora LCD o przekątnej nie mniejszej niż 17” i załącza do oferty folder potwierdzający, że dane
urządzenie jest wyposażane w monitor LCD 17”, należy uznać, że wykonawca zaoferował
urządzenie z monitorem LCD 17”.
Fakt, że w Szczegółowej charakterystyce oferowanego sprzętu widnieje parametr monitora –
przekątna 21” (str. 23 oferty) nie oznacza w tym przypadku, że zaoferowanie takiego właśnie
monitora było wolą wykonawcy.
Chociaż folder nie jest oświadczeniem woli, to fakt jego zamieszczenia w ofercie, w sytuacji,
gdy rola takiego foldera w postanowieniach SIWZ została wyraźnie określona (potwierdzenie
wymogu) świadczy o woli wykonawcy Shim – Med Polska Sp. z o.o. wykazania, poprzez ten właśnie
folder, cechy oferowanego monitora, w tym przypadku monitora LCD 17”. Ofertę wykonawcy należy
odczytywać w sposób całościowy, stosując przepis art. 65 kodeksu cywilnego, to zaś pozwala
w ocenie składu orzekającego przyjąć, że wykonawca zaoferował monitor LCD o przekątnej 17”.
Ewentualną wątpliwość zamawiający mógł także wyjaśnić w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
W przedmiotowym stanie faktycznym wykonawca potwierdził z własnej inicjatywy w piśmie
do zamawiającego z dnia 18.05.2009 r., (choć na etapie po wniesieniu protestu), że zaoferował
urządzenia z monitorem LCD 17”, zaś omyłkowe wpisanie wartości 21” wiąże się z faktem
oferowania monitorów z przekątną 21” w standardzie dla innych typów aparatów rentgenowskich.
Przyjęcie założenia, że wbrew żądaniu zamawiającego wykonawca w postępowaniu,
w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena chciałby zaoferować droższy monitor o większej
przekątnej, tj. 21” cali jest w ocenie składu orzekającego Izby sprzeczne z logiką i celem, jakiemu
służy złożenie oferty, tj. uzyskania zamówienia.

Wobec powyższego skład orzekający Izby uznał, że brak jest podstaw do przypisania
zamawiającemu naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 oraz art. 7 ustawy Pzp i na podstawie art. 191
ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp orzekł jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania. Jednocześnie ze względu fakt, iż pełnomocnik
zamawiającego nie przedłożył żadnego rachunku, który mógłby stanowić podstawę zaliczenia
kosztów zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007r.
w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 z późn. zm.) skład
orzekający Izby nie uznał kosztów tego wynagrodzenia.


Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm. ) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu
Okręgowego w Olsztynie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………