Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 1294/09

POSTANOWIENIE
z dnia 22 października 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Małgorzata Stręciwilk
Członkowie: Ewa Sikorska
Klaudia Szczytowska - Maziarz

Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 22 października 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Polcourt S.A., ul. Generała Zajączka 11, lok. C7, 01-510 Warszawa od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Gminę Miasto Brzeg – Urząd Miasta w Brzegu, ul.
Robotnicza 12, 49-300 Brzeg, protestu z dnia 29 lipca 2009 r.

przy udziale wykonawcy Tamex Obiekty Sportowe S.A., ul. Tamka 38, 00-355 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego

orzeka:
1. odrzuca odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Polcourt S.A., ul. Generała Zajączka 11, lok. C7, 01-
510 Warszawa i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 462 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta sześćdziesiąt dwa złote zero
groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez Polcourt S.A., ul. Generała Zajączka
11, lok. C7, 01-510 Warszawa;
2) dokonać zwrotu kwoty 15 538 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy pięćset
trzydzieści osiem złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu

Zamówień Publicznych na rzecz Polcourt S.A., ul. Generała Zajączka 11, lok. C7,
01-510 Warszawa.

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: „Regionalne Centrum
Sportowo-Rekreacyjne w Brzegu - przebudowa boisk z zapleczem”, którego dotyczy
odwołanie wniesione przez Polcourt S.A. z siedzibą w Warszawie, (dalej: „Odwołujący”),
zostało wszczęte w trybie przetargu nieograniczonego. Ogłoszenie o przedmiotowym
zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym UE z dnia 24 czerwca 2009 r.
(nr ogłoszenia: 2009/S 118 - 170759). Postępowanie to prowadzi na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. z 2007 r. Dz. U. Nr 223,
poz. 1655 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, Gmina Miasto Brzeg (dalej: „Zamawiający”).

Przedmiotem złożonego przez Odwołującego odwołania jest czynność Zamawiającego
polegająca na zmianach w treści ogłoszenia o zamówieniu i postanowieniach SIWZ, co do
wymogu przedłożenia przez wykonawców certyfikatu FIFA dla obiektów z proponowaną w
ofercie nawierzchnią celem udokumentowania pożądanej jakości nawierzchni w warunkach
rzeczywistych.
Z pierwotnej treści SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu wymóg ten został przez
Zamawiającego wykreślony – z treści SIWZ w dniu 28 lipca 2009 r., zaś z treści ogłoszenia o
zamówieniu w dniu 31 lipca 2009 r.
Na powyższe czynności inny wykonawca zainteresowany uzyskaniem zamówienia, tj.
Tamex Obiekty Sportowe S.A. z siedzibą w Warszawie, w dniu 30 lipca 2009 r. (pismo
datowane na: 29 lipca 2009 r.) złożył protest domagając się przywrócenia pierwotnych
wymogów SIWZ co do konieczności przedłożenia w postępowaniu certyfikatu FIFA
dotyczącego oferowanej nawierzchni. O proteście tym Odwołujący został pointowany przez
Zamawiającego w dniu 31 lipca 2009 r., na skutek czego złożył on swoje przystąpienie do
postępowania toczącego się w wyniku wniesienia protestu w dniu 3 sierpnia 2009 r.,
wnosząc o pozostawienie zapisów SIWZ i treści ogłoszenia po ich zmianach z dnia 28 lipca
2009 r., tj. bez wymogu dołączania certyfikatu FIFA.
Zamawiający uwzględnił protest złożony przez firmę Tamex S.A. jednocześnie też:
1) anulując zamianę treści SIWZ dokonaną w dniu 28 lipca 2009 r. i ogłoszoną
pismem nr OR.IV.341-1-25/09;
2) anulując zmianę treści ogłoszenia o zamówieniu dokonaną w dniu 31 lipca 2009
r. w ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia nr 211797-2009-PL;

3) przywracając treść SIWZ w brzmieniu zawartym w prawomocnym
rozstrzygnięciu z dnia 17 lipca 2009 r. protestu Polcourt S.A. wniesionego dnia
7 lipca 2009 r.;
4) przywracając jako obowiązującą treść ogłoszenia w sprawie zamiany treści
SIWZ opublikowanego 30 lipca 2009 r. pod nr 210337-2009-PL.

Od rozstrzygnięcia protestu Odwołujący w dniu 31 sierpnia 2009 r. (data stempla
pocztowego) złożył odwołanie, którego kopię w tej samej dacie przekazał Zamawiającemu.
W dniu 11 września 2009 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa UZP) firma Tamex Obiekty
Sportowe S.A. (dalej: „Przystępujący”) złożyła przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego, wnosząc w pierwszej kolejności o odrzucenie odwołania na
podstawie art. 187 ust. 4 pkt 4 i 6 ustawy Pzp.

Skład orzekający Izby, rozpoznając na posiedzeniu złożone odwołanie, stwierdził, że
podlega ono odrzuceniu na podstawie przepisu art. 187 ust. 4 pkt 4 ustawy Pzp. Stosownie
do przywołanego przepisu ustawy, Izba odrzuca odwołanie na posiedzeniu niejawnym, bez
merytorycznego rozpoznania podniesionych w nim zarzutów, jeżeli protest lub odwołanie
zostały wniesione z uchybieniem terminów określonych w ustawie Pzp.

W ocenie składu orzekającego Izby kwestionowane przez Odwołującego zapisy
SIWZ uniemożliwiające mu dostęp do zamówienia, a dotyczące żądania przez
Zamawiającego certyfikatu FIFA w połączeniu z parametrami technicznymi trawy
syntetycznej, znane mu były co najmniej w dniu 17 lipca 2009 r., kiedy to Zamawiający
uwzględnił protest złożony w postępowaniu na zapisy SIWZ przez Strabag Sp. z o.o. W
wyniku uwzględnienia tego protestu zapisy dotyczące żądania certyfikatu FIFA dla obiektów
z proponowaną w ofercie nawierzchnią celem udokumentowania pożądanej jakości
nawierzchni w warunkach rzeczywistych, łącznie z wymogiem dotyczącym parametrów
nawierzchni z trawy syntetycznej (gęstość: ilość splotów/m2 min. 17 500, ilość włókien/m2
min. 560 000) zostały przez Zamawiającego doprecyzowane. Odwołujący, będąc
uczestnikiem tego postępowania protestacyjnego (zgłoszenie przystąpienia pismo z dnia 9
lipca 2009 r., z datą wpływu do Zamawiającego w dniu 13 lipca 2009 r.) mógł i powinien był
od tego rozstrzygnięcia protestu złożyć odwołanie, czego nie uczynił.
Składanie aktualnie odwołania na czynność modyfikacji SIWZ przez Zamawiającego
związaną z uwzględnieniem protestu Tamex S.A. i dotyczącą dokładnie kwestii żądania
certyfikatu FIFA od wykonawców, jest czynnością spóźnioną i prowadziłaby de facto do
przywrócenia dla wykonawcy terminu na składanie środków ochrony prawnej, co w świetle
przepisów ustawy Pzp, jest niedopuszczalne. Argumentacja Odwołującego, że nie mógł

złożyć on złożyć odwołania od rozstrzygnięcia protestu Strabag Sp. z o.o., z uwagi na to, że
w terminie na złożenie odwołania Zamawiający dokonał w postępowaniu czynności, która
umożliwiała mu złożenie oferty w postępowaniu (wykreślenie certyfikatu FIFA), nie zasługuje
na uwzględnienie. Izba stwierdziła bowiem, że czynności tej Zamawiający dokonał w dniu 28
lipca 2009 r., natomiast 10-dniowy termin na złożenie odwołania od rozstrzygnięcia protestu
upływał Odwołującemu wcześniej, tj. w dniu 27 lipca 2009 r.

Mając powyższe na uwadze i działając na podstawie art. 191 ust. 1 ustawy Pzp
orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania, na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp oraz § 4 ust. 2 i ust. 4 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zm.).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego
w Opolu.
Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………