Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 305/10

WYROK
z dnia 26 marca 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Bartczak-śuraw

Członkowie: Barbara Bettman
Katarzyna Brzeska

Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Konsorcjum: Max Elektronik S.A., RG PLUS Sp. z o.o., DILAX Intelcom GmbH,
ul. Dąbrowskiego 12, 65-021 Zielona Góra od rozstrzygnięcia przez zamawiającego
Miasto Białystok, ul. Słonimska 1, 15-950 Białystok protestu z dnia 1 lutego 2010 r.


przy udziale wykonawcy Konsorcjum: Bull Polska sp. z o. o., Bull SAS, Pixel Sp. z o.o.,
ul. Suwak 3, 02-576 Warszawa zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,

orzeka:
1. oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum: Max Elektronik S.A., RG PLUS Sp. z o.o.,
DILAX Intelcom GmbH, ul. Dąbrowskiego 12, 65-021 Zielona Góra i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 444 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: Max Elektronik S.A., RG
PLUS Sp. z o.o., DILAX Intelcom GmbH, ul. Dąbrowskiego 12, 65-021
Zielona Góra,

2) dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx,

3) dokonać wpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Konsorcjum: Max Elektronik S.A.,
RG PLUS Sp. z o.o., DILAX Intelcom GmbH, ul. Dąbrowskiego 12, 65-021
Zielona Góra.


U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Białystok – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, ze zm.) (zwanej
dalej Ustawą Pzp), na zadanie pn. „Zaprojektowanie, budowa, wykonanie i wdrożenie
zintegrowanego systemu elektronicznej karty miejskiej do pobierania opłat za przejazdy
komunikacją miejską, systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym
oraz systemu zliczania pasażerów w ramach projektu: „Poprawa jakości funkcjonowania
systemu transportu publicznego miasta Białegostoku - Etap II" (znak sprawy: DT.VI.341-
107/09). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich nr 2009/S 133-194346 w dniu 15 lipca 2009 roku.
Dnia 1 lutego 2010 r. w ww postępowaniu wpłynął protest złożony przez Konsorcjum: Max
Elektronik S.A. (pełnomocnik Konsorcjum), RG PLUS sp. z o.o. oraz DILAX Intelcom GmbH
(zwane dalej Odwołującym).

Odwołujący w proteście zarzucał Zamawiającemu następujące niezgodne z Ustawą Pzp
czynności i zaniechania:
1) wybór jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Konsorcjum: Bull Polska sp. z o.o.,
Bull SAS oraz Pixel sp. z o.o. (zwane dalej Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. lub
Przystępującym), i zaniechanie jej odrzucenia,
2) odrzucenie oferty Odwołującego,
3) zaniechanie wykluczenia/odrzucenia oferty Konsorcjum firm: GMV lnnovating Solutions
sp. z o.o. oraz Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A. (zwane dalej Konsorcjum GMV
lnnovating Solutions), na podstawie innych błędów, które wystąpiły w przedmiotowej
ofercie.
Zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie art. 7 ust. 1 Ustawy Pzp
poprzez niezapewnienie zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców w zw. z:
1) naruszeniem art. 91 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2) i 8) Ustawy Pzp poprzez wybór oferty, która
nie jest ofertą najkorzystniejszą w zw. z zaniechaniem jej odrzucenia, mimo że jej treść
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej dalej SIWZ),
oraz jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów,
2) naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp poprzez niezgodne z Ustawą Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego, mimo że jej treść odpowiada treści SIWZ,
względnie (z ostrożności procesowej),
naruszeniem art. 87 ust. 1 Ustawy Pzp i zaniechaniem żądania wyjaśnień dotyczących
treści złożonej oferty,
3) naruszeniem art. 24 ust. 2 pkt 4) oraz art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp poprzez niezgodne
z Ustawą Pzp odrzucenie oferty Konsorcjum GMV lnnovating Solutions, mimo że istnieją
dodatkowe okoliczności będące podstawą wykluczenia tego wykonawcy i odrzucenia
jego oferty.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie protestu i:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. jako oferty
najkorzystniejszej,
2) unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania i powtórzenie
czynności wyboru oferty, w tym dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej, rzetelnej i zgodnej z obowiązującymi przepisami,

3) wykluczenie Konsorcjum GMV lnnovating Solutions oraz odrzucenie oferty tego
wykonawcy na podstawie wszystkich okoliczności stanowiących podstawę jej odrzucenia.

W uzasadnieniu Odwołujący wskazał, co następuje.

W zakresie niezgodnego z Ustawą PZP odrzucenia oferty Odwołującego podniósł, iż w
uzasadnieniu decyzji o odrzuceniu oferty Zamawiający wskazał jako niezgodność z treścią
SIWZ zapisy oferty Odwołującego, z których, zgodnie z interpretacją Zamawiającego,
wynika, że Odwołujący w złożonej ofercie zaproponował sposób łączności komputera
pokładowego z kasownikami (w pojeździe) poprzez dwa interfejsy komunikacyjne tj. RS 485
oraz Ethernet. Według Zamawiającego jest to niezgodne z SIWZ (Załącznik nr 1, rozdz. IX
pkt 3.3. lit. j) oraz wyjaśnieniami do SIWZ udzielonymi dnia 17 listopada 2009 r. Jak
podkreślił Zamawiający w decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego, przywołując powyżej
wskazane postanowienia SIWZ oraz udzielonych wyjaśnień, jedynym dopuszczonym
interfejsem komunikacji pomiędzy komputerem pokładowym a kasownikiem był interfejs
Ethernet, stąd informacja o interfejsie RS 485 w ofercie Odwołującego stanowiła podstawę
do jej odrzucenia. Odwołujący nie podzielał interpretacji Zamawiającego i posiadając
informacje dotyczące trybu oceny pozostałych ofert złożonych w postępowaniu (dane z
protokołu postępowania uzyskane dnia 26 stycznia 2010 r.), wskazywał na nierówne i
dyskryminujące podejście Zamawiającego w procesie oceny merytorycznej treści złożonych
ofert. Odwołujący podkreślał, że z treści zarzutu sformułowanego przez Zamawiającego
oraz stosowane przez Zamawiającego formy/procedury weryfikacji technicznej złożonych
ofert (tryb wyjaśnień) Zamawiający uznał, że oferowany przez Odwołującego kasownik
elektroniczny posiada wszystkie wymagane w SIWZ interfejsy komunikacyjne. Wątpliwości
Zamawiającego będące przyczyną odrzucenia oferty Odwołującego wzbudziło pojawienie się
interfejsu RS 485 w zestawieniu parametrów kasownika. Zdaniem Odwołującego należało
przyjąć, że analogicznie do trybu wyjaśnień zastosowanego przez Zamawiającego w
procedurze oceny oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. (pismo Zamawiającego z dnia 12
stycznia 2010 r.) w sytuacji gdyby Zamawiający miał jakiekolwiek wątpliwości dotyczące
interfejsów kasownika oferowanego przez Odwołującego, zwróciłby się do niego z
wnioskiem o dokonanie stosownych wyjaśnień (tak jak w powołanym powyżej piśmie z dnia
12 stycznia 2010 r. - była to np. prośba o potwierdzenie spełnienia wymagań/parametrów
określonych w SIWZ dla kasownika elektronicznego i macierzy dyskowych). Odwołujący
podnosił, że w takim przypadku Zamawiający winien był zażądać wyjaśnień dotyczących
treści złożonej oferty. Odwołujący argumentował, że oczywistym jest, iż literalne brzmienie
przepisu Ustawy Pzp wskazuje, że Zamawiający może, ale nie musi, skorzystać z tego
uprawnienia. Jeśli jednak Zamawiający zaniecha żądania wyjaśnień i wskutek tego

niewłaściwie zinterpretuje treść oferty, może naruszyć przepisy Ustawy Pzp. Na
potwierdzenie swojego stanowiska Odwołujący przywołał wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 4
lipca 2003 r. (UZP/ZO/0-936/03), w którym, uwzględniając odwołanie, Zespół stwierdził:
"Zamawiający może, ale nie musi z tego uprawnienia skorzystać. (...) Jednakże (...)
zamawiający winien dochować należytej staranności i zwrócić się o wyjaśnienie treści
złożonej oferty (...) jeżeli istnieją ku temu przesłanki.”

Przechodząc do merytorycznej treści zarzutu, Odwołujący uzasadniał, że w żadnej części
oferty Odwołującego nie zostało zawarte stwierdzenie, że w zakresie realizacji
przedmiotowego zamówienia, wykonując instalacje kasowników elektronicznych i
komputerów pokładowych w pojazdach, zastosuje do połączenia tych urządzeń interfejs
komunikacyjny RS 485. Informacja o interfejsie RS 485 została umieszczona w ofercie
Odwołującego w zestawieniu parametrów technicznych kasownika elektronicznego w polu
„Sposób łączności z komputerem pokładowym". Odwołujący podał w tym polu listę
dostępnych dla oferowanego modelu/typu urządzenia interfejsów tj. podał wartości „RS 485,
Ethernet 10/100 Mbit". Zdaniem Odwołującego, jest oczywiste, co może zostać
potwierdzone przez niezależnych biegłych, że z informacji tej wynika, że oferowany
kasownik KRG-32/1 może komunikować się z komputerem pokładowym zarówno za
pomocą interfejsu RS 485, jak i Ethernet. Ponadto, w opinii Odwołującego, również jest
oczywiste, że te dwa interfejsy komunikacji nie są nigdy stosowane jednocześnie, ponieważ
wymagałoby to stosowania zdublowanej instalacji kablowej w pojazdach. Z oferty
Odwołującego w sposób jednoznaczny wynika, że oferowany kasownik elektroniczny może
komunikować się z komputerem pokładowym przy użyciu wymaganego interfejsu Ethernet.
Odwołujący podkreślał, że załącznik nr 5.6, w którym w ofercie Odwołującego została
zawarta informacja o interfejsie RS 485 jest zestawieniem parametrów technicznych
oferowanych urządzeń, a nie opisem sposobu przeprowadzenia instalacji urządzeń w
pojazdach czy schematem topologii połączeń. Wobec powyższego Zamawiający, w oparciu o
zestawienie parametrów, nie może wyciągać jednoznacznych wniosków dotyczących intencji
Wykonawcy (tu: Odwołującego) w zakresie sposobu połączenia urządzeń (kasowniki i
komputery pokładowe) w ramach instalacji w pojeździe. Zamawiający w sposób
nieuzasadniony nadinterpretował treść oferty Odwołującego i bezpodstawnie założył, że
sposób/interfejs połączenia komputerów pokładowych z kasownikami będzie niezgodny z
treścią SIWZ i udzielonych wyjaśnień. Odwołujący podkreślał, że Zamawiający, mając
jakiekolwiek wątpliwości dotyczące parametrów kasownika elektronicznego, mógł skorzystać
z prawa do wyjaśnień treści oferty, analogicznie jak w stosunku do oferty Konsorcjum Bull
Polska sp. z o.o. Zamawiający z takiego prawa nie skorzystał, co w kontekście ogłoszonej
decyzji o wyborze oferty, skłania Odwołującego do podniesienia wątpliwości co do

obiektywizmu i równego traktowania wykonawców przez Zamawiającego w procedurze
oceny ofert.

Z kolei w zakresie wyboru oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o., która zdaniem
Odwołującego nie jest ofertą najkorzystniejszą i zaniechania jej odrzucenia jako niezgodnej z
treścią SIWZ, Odwołujący powołał się na następujące okoliczności.

Zgodnie z pkt 9 formularza oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. tajemnicę
przedsiębiorstwa stanowią informacje zawarte na str. 89-175 oferty. Jednocześnie
wykonawca nie wprowadził wymaganych informacji do załącznika nr 5.4 do formularza oferty
(na str. 12). Działanie takie zdaniem Odwołującego jest niezgodne z SIWZ i niedozwolone w
świetle przepisów Ustawy Pzp. Stanowi dowód niezgodności oferty ww. wykonawcy z treścią
SWIZ, łamiąc przy tym naczelną zasadę jawności postępowania.

Ponadto Wykonawca Konsorcjum Bull Polska Sp. z o.o zmienił formę załącznika nr 5.4, co
jest niezgodne z treścią SIWZ (wzór został ściśle określony przez Zamawiającego).
Zmieniona forma załącznika wpływa istotnie na jego treść i powoduje, że nie odzwierciedla
wymagań jego pierwotnej wersji przedstawionej przez Zamawiającego w SIWZ. Zdaniem
Odwołującego w oparciu o powyższe okoliczności oferta Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o.
powinna być uznana za niezgodną z SIWZ i odrzucona.

Dodatkowo Odwołujący wskazał, że pełnomocnictwo osoby podpisującej ofertę (Pan
Sebastian K.) jest nieprawidłowe, ponieważ powołuje się na pełnomocnictwo udzielone
przez spółkę Emtal, która nie jest stroną Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. i nie jest znany jej
status prawny w ramach tej oferty. Powyższe w opinii Odwołującego jest podstawą do
bezwzględnego odrzucenia ww. oferty. Przepis art. 104 Kodeksu cywilnego reguluje
konsekwencje sytuacji, w której rzekomy pełnomocnik dokonuje czynności prawnej
jednostronnej. Czynność prawna jednostronna dokonana w cudzym imieniu bez
umocowania lub z przekroczeniem zakresu rzeczowego umocowania jest nieważna. Jest to
nieważność bezwzględna. Czynność prawna nie wywołuje zatem co do zasady żadnych
skutków, a zatem nie zachodzi przypadek możliwości uzupełnienia pełnomocnictwa na
podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy Pzp. Zdaniem Odwołującego powyższy zarzut potwierdza
również działanie Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. - wykonawca ten dopiero w
przystąpieniu do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia protestu przez
Odwołującego przedłożył prawidłowe pełnomocnictwo. Tym samym potwierdził, iż uprzednio
dołączone umocowanie nie było prawidłowe.

W zakresie zaniechania wykluczenia/odrzucenia oferty Konsorcjum GMV lnnovating
Solutions na podstawie innych dodatkowych okoliczności Odwołujący zarzucał, iż
Zamawiający nie wskazał przedstawionych poniżej innych podstaw do
wykluczenia/odrzucenia oferty Konsorcjum GMV lnnovating Solutions.

W załączniku nr 5.3 formularza ofertowego, w tabeli dot. osób z uprawnieniami budowlano-
konstrukcyjnymi w kolumnie „Dysponuje/Będzie dysponował” znajduje się informacja „Nie
dotyczy" tzn., że Wykonawca Konsorcjum GMV lnnovating Solutions nie potwierdził, iż
będzie dysponować bądź dysponuje osobami posiadającymi uprawnienia wymagane w
SIWZ. Zgodnie z treścią art. 24 Ustawy Pzp, jeżeli zamawiający stwierdzi, że w stosunku do
wykonawcy zachodzi jedna z okoliczności wymienionych w czternastu punktach ww.
artykułu, ma obowiązek wykluczyć tego wykonawcę z postępowania. Brak wskazania
powyższej przesłanki, jako podstawy wykluczenia Wykonawcy i odrzucenia jego oferty jest
istotnym naruszeniem przepisów Ustawy Pzp.

W załączniku nr 5.7 „Pełne zestawienie sprzętu” nie zostały wykazane urządzenia
wymagane SIWZ: brak komputerów PC do sieci POK30 (załącznik nr 1 SIWZ rozdz. VIII).

Do postępowania protestacyjnego po stronie Zamawiającego przyłączyły się: Konsorcjum
Bull Polska sp. z o.o., Konsorcjum GMV Innovating Solutions i Konsorcjum Mennica Polska
S.A., Emtest a.s. W przystąpieniu Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. wniosło o oddalenie
protestu we wskazanym w proteście zakresie i nieuwzględnienie żądania Odwołującego o
unieważnienie wyboru oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. i odrzucenie oferty
Odwołującego. Wykonawca Konsorcjum GMV Innovating Solutions wniósł o oddalenie
protestu. Wykonawca Konsorcjum Mennica Polska SA, Emtest a.s. wniósł o oddalenie
wszystkich zarzutów podnoszonych przez Odwołującego w proteście.

Zamawiający w rozstrzygnięciu protestu z dnia 11 lutego 2010 r. zajął następujące
stanowisko.

W zakresie zarzutu niezgodnego z Ustawą Pzp odrzucenia oferty Odwołującego
Zamawiający podtrzymał dotychczasowe stanowisko, wskazując, że Odwołujący w załączniku
nr 5.6. „Zestawienie parametrów technicznych” formularza ofertowego w części dotyczącej
kasowników autobusowych zaproponował sposób łączności komputera pokładowego z
kasownikami za pomocą dwóch interfejsów komunikacyjnych RS 485 oraz Ethernet 10/100

Mbit, niezgodnie z SIWZ i wyjaśnieniami do SIWZ z dnia 17 listopada 2009 r., gdzie
Zamawiający wyraźnie określił, że w przypadku kasowników oczekuje współpracy komputera
pokładowego z kasownikami wyłącznie poprzez Ethernet. Zamawiający wskazał, że
sformułowanie oferty poprzez wskazanie listy dostępnych dla danego modelu/typu urządzenia
interfejsów powoduje brak pewności co do sposobu wykonania zamówienia zgodnej z SIWZ,
a ponadto stanowi niedopuszczalną ofertę wariantową. Zamawiający podnosił, że z uwagi na
brak jednoznacznego określenia przez Odwołującego przedmiotu oferty niedopuszczalnym
byłoby wyjaśnienie jej treści w trybie art. 87 ust. 1 Ustawy Pzp, ponieważ prowadziłoby to do
zmiany treści oferty. Zamawiający wskazał, że w przypadku oferty Konsorcjum Bull Polska sp.
z o.o. zachodziły przesłanki do wyjaśnienia treści oferty.

W zakresie wyboru oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. i zaniechania odrzucenia oferty
tego wykonawcy Zamawiający uznał za nieuzasadniony zarzut dotyczący braku wymaganych
informacji w wykazie wykonanych dostaw (załącznik nr 5.4. do formularza oferty) – str. 12
oferty, jak i zarzut zmiany formy tego załącznika. Wykonawca Konsorcjum Bull Polska sp. z
o.o. zastrzegł poufność dwóch realizacji zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy Pzp, co nie może
stanowić o uznaniu jego oferty za nieodpowiadającą treści SIWZ. Zamawiający wskazał, że
oferta podlega odrzuceniu, jeżeli jej treść, a nie forma nie odpowiadają treści SIWZ. W
zakresie zarzucanej wadliwości pełnomocnictwa Zamawiający uznał, że z protestu nie można
wywnioskować, na czym polega wadliwość pełnomocnictwa. W szczególności za wadliwość
ustanowienia pełnomocnika nie może być uznana okoliczność, że w treści pełnomocnictwa
omyłkowo zostało powołane upoważnienie od spółki Emtal , która nie bierze udziału w tym
postępowaniu. Ponadto brak ten podlega ewentualnemu uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3
Ustawy Pzp, wbrew twierdzeniom Odwołującego.

W zakresie wykluczenia/odrzucenia oferty Konsorcjum GMV Innovating Solutions na
podstawie dodatkowych okoliczności, Zamawiający nie uznał zarzutu o braku potwierdzenia
dysponowania osobami posiadającymi wymagane uprawnienia z uwagi na zamieszczenie w
załączniku nr 5.3. w tabeli dotyczącej osób z uprawnieniami budowlano-konstrukcyjnymi w
kolumnie „Dysponuje/Będzie dysponował” sformułowania „nie dotyczy”, ponieważ wykonawca
wskazał ww osoby oraz załączył ich uprawnienia i zaświadczenia z właściwej izby samorządu
zawodowego. Z uwagi na niezałączenie pisemnego zobowiązania innych podmiotów do
udostępnienia osób niezbędnych do wykonania zamówienia, Zamawiający uznał, że ww
wykonawca tymi osobami dysponuje. Zamawiający uznał natomiast zarzut dotyczący
odrzucenia oferty z powodu niewskazania w ofercie w załączniku 5.7 „Pełne zestawienie

sprzętu” komputerów PC do sieci POK30, zgodnie z wymogiem określonym w rozdz. VIIII
załącznika nr 1 SIWZ oraz pkt 3.1. ppkt 6 SIWZ.

Dnia 22 lutego 2010 r. Odwołujący złożył odwołanie do Prezesa UZP. W odwołaniu ponowił i
podtrzymał zarzuty i żądania zawarte w proteście, z wyjątkiem uwzględnionego zarzutu
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp uzasadniającego odrzucenie oferty Konsorcjum
GMV Innovating Solutions na podstawie wszystkich okoliczności stanowiących podstawę jej
odrzucenia. W odwołaniu Odwołujący dodatkowo wskazał, że w rozstrzygnięciu protestu
Zamawiający w sposób nieuprawniony na tym etapie postępowania sformułował nowe
zarzuty względem oferty Odwołującego. Odwołujący zwracał uwagę, że Zamawiający w
uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził, że powodem odrzucenia oferty było zaproponowanie
w ofercie w załączniku nr 5.6. „Zestawienie parametrów technicznych” formularza
ofertowego w części dotyczącej kasowników autobusowych sposobu łączności komputera
pokładowego z kasownikami poprzez dwa interfejsy komunikacyjne RS 485 oraz Ethernet
10/100 Mbit, co w opinii Zamawiającego jest niezgodne z SIWZ, a równocześnie podał, że w
stosunku do oferty Odwołującego nie ma pewności co do sposobu realizacji zamówienia w
tym zakresie, gdyż oferta zawiera rozwiązania wariantowe, alternatywne w zakresie
sposobu łączności kasowników z komputerem pokładowym. W ocenie Odwołującego
stanowi to oczywistą sprzeczność interpretacji i sposobu oceny oferty przez
Zamawiającego, który z jednej strony jest przekonany o niezgodności treści oferty z SIWZ, a
z drugiej nie ma pewności co do oferowanych przez Odwołującego rozwiązań technicznych.
Zdaniem Odwołującego nie istnieją przesłanki do formułowania jakichkolwiek wątpliwości co
do zakresu technicznego oferty złożonej przez Odwołującego. Na poparcie swojego
stanowiska powołał okoliczność, że w ofercie Odwołującego został wymieniony wymagany
przez Zamawiającego zgodnie z wyjaśnieniami z dnia 17 listopada 2009 r. interfejs Ethernet
jako sposób łączności z komputerem pokładowym, a ponadto Odwołujący potwierdził w
formularzu oferty wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z SIWZ (pkt 1 formularza
oferty). Wobec powyższego w opinii Odwołującego domniemanie Zamawiającego, iż
Odwołujący w ramach przedstawionej oferty zamierza zrealizować zamówienie w sposób
niezgodny z treścią SIWZ stanowi rażące nadużycie. Odwołujący podkreślił, że wobec
ewentualnych wątpliwości dotyczących oferowanego sposobu realizacji zamówienia
Zamawiający mógł skorzystać z prawa do wyjaśnienia treści oferty, czego jednak nie
uczynił, wyjaśniając, że nie znalazł przesłanek do takiej czynności. Zdaniem Odwołującego
takie stanowisko Zamawiającego po raz kolejny wskazuje na jaskrawą dysproporcję w
sposobie analizy i oceny treści ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu.
Odwołujący argumentował, iż w trakcie oceny oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o.
Zamawiający, w przypadku powstania wątpliwości w zakresie zgodności technicznej

złożonej oferty z treścią SIWZ, znalazł uzasadnienie dla potrzeby przeprowadzenia
wyjaśnień treści złożonej oferty. Powyższe stanowisko dotyczy pisma Zamawiającego z dnia
12 stycznia 2010 r., w którym Zamawiający zwrócił się do Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o.
m.in. o wyjaśnienie treści złożonej oferty w zakresie parametrów technicznych oferowanej
macierzy dyskowej NetApp FAS 2020 wskazanej w załączniku nr 5.6. oferty. Zamawiający
w przedmiotowym piśmie oczekiwał wyjaśnienia, czy wskazane w ofercie sterowniki RAID4
oraz RAIDDP spełniają minimalne standardy wymagane przez Zamawiającego w SIWZ i
wyjaśnieniach do SIWZ z dnia 10 listopada 2009 r., gdzie dopuścił zapewnienie ochrony i
bezpieczeństwa danych za pomocą macierzy dyskowych RAID na poziomie nie gorszym niż
5. Odwołujący podkreślał, że w ofercie Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. nie został
wskazany RAID5, lecz dwa standardy: RAID4 i RAIDDP. W opinii Odwołującego jest to
sytuacja analogiczna, jak w przypadku jego oferty. Zamawiający nie postąpił jednak w ten
sam sposób, tj. nie odrzucił oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. jako niezgodnej z SIWZ
z uwagi na podanie dwóch standardów ochrony i bezpieczeństwa RAID4 i RAIDDP, w tym
obejmującego, zdaniem Odwołującego, niższy niż wymagany poziom ochrony danych
(RAID4). Zamawiający nie sformułował także zarzutu, iż oferta jest wariantowa, pomimo że,
jak wynika z twierdzeń Odwołującego, nie jest możliwe techniczne zastosowanie
jednocześnie obu standardów. Zwrócił się natomiast do Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. z
żądaniem wyjaśnień treści oferty, które to wyjaśnienia/potwierdzenie otrzymał. Odwołujący
zastrzegał jednak, że jego intencją nie było podnoszenie na tym etapie dodatkowych
zarzutów odnośnie oferty Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o., lecz jedynie uzasadnienie
nierównego traktowania wykonawców w procedurze oceny oferty.
Do postępowania odwoławczego przystąpiło Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. pismem z
dnia 19 marca 2010 r. W przystąpieniu Przystępujący wskazał, że w zakresie zarzutu o
niezamieszczeniu w wykazie wykonanych dostaw (str. 12 oferty) wymaganych informacji
oraz zmianie formy załącznika nr 5.4. do SIWZ zgodnie z przepisami utajnił część swojej
oferty, co było przedmiotem postępowania przed KIO zakończonego oddaleniem odwołania
złożonego przez Odwołującego i uznaniem racji Przystępującego. Przystępujący wskazał
także że nie zmienił formy załącznika nr 5.4., a ponadto wykaz wykonanych dostaw nie
stanowi treści oferty, lecz potwierdza spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Przystępujący nie zgodził się także z zarzutami odnośnie nieprawidłowości pełnomocnictwa,
wskazując że Pan Sebastian K. nie jest rzekomym pełnomocnikiem, przedłożył do
przystąpienia do postępowania protestacyjnego prawidłowe pełnomocnictwo oraz że nadal
istnieje możliwość uzupełnienia pełnomocnictwa na podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy Pzp.

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając materiał dowodowy zawarty w aktach
sprawy, w tym dokumentację postępowania oraz wyjaśnienia Stron i Przystępującego
złożone na rozprawie, zważyła, co następuje.

W pierwszej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że wobec wszczęcia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez Izbę odwołanie,
przed dniem 29 stycznia 2010 r., tj. przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 2
grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do rozpoznawania niniejszej sprawy odwoławczej mają
zastosowanie przepisy Ustawy Pzp w brzmieniu dotychczasowym - sprzed wejścia w życie
wskazanych przepisów.

W drugiej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z
przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 187 ust. 4 Ustawy Pzp,
a Odwołujący posiadał interes prawny w rozumieniu art. 179 ust. 1 Ustawy Pzp,
uprawniający go do złożenia protestu i odwołania. Interes prawny wynikający ze wskazanego
przepisu sprowadza się do doznania uszczerbku w uzyskaniu zamówienia w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów Ustawy Pzp. Zdaniem Izby, Odwołujący ma
interes prawny, gdyż w przypadku potwierdzenia się zarzucanych naruszeń przepisów
Ustawy PZP i uznania, że oferta Przystępującego podlegała odrzuceniu, natomiast oferta
Odwołującego była prawidłowa i zgodna z SIWZ, stworzyłoby to Odwołującemu możliwość
uzyskania zamówienia.

Odnosząc się do podniesionych w proteście, jak i w treści odwołania zarzutów stwierdzić
należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp poprzez niezgodne z Ustawą
Pzp odrzucenie oferty Odwołującego, pomimo że jej treść odpowiada treści SIWZ, względnie
podnoszonemu z ostrożności procesowej zarzutu naruszenia art. 87 ust. 1 Ustawy Pzp i
zaniechaniem żądania wyjaśnień dotyczących treści złożonej przez Odwołującego oferty,
Izba ustaliła, że są one niezasadne. Odwołujący w złożonej ofercie w załączniku nr 5.6
„Zestawienie parametrów technicznych” formularza ofertowego, w części dotyczącej
kasowników autobusowych określającej sposób łączności komputera pokładowego z
kasownikami wskazał sposób łączności poprzez dwa interfejsy komunikacyjne RS 485 oraz
Ethernet 10/100 Mbit. Powyższe jest niezgodne z treścią SIWZ oraz wyjaśnieniami do niej z
dnia 17 listopada 2009 r., w których Zamawiający jednoznacznie określił, że w przypadku

kasowników oczekuje współpracy komputera pokładowego z kasownikami wyłącznie
poprzez Ethernet. Zgodnie z pkt 15 pkt 1 oraz pkt 2 ppkt 2.2.6. SIWZ wykonawcy byli
zobowiązani do przedstawienia treści oferty odpowiadającej treści SIWZ, która to oferta
powinna obejmować m.in. załącznik nr 5.6. „Zestawienie parametrów technicznych”.
Załącznik ten jako część składowa oferty musiał zatem również przedstawiać parametry
zgodne z postanowieniami SIWZ oraz wyjaśnieniami do SIWZ z dnia 17 listopada 2009 r.,
które nie przewidywały jako sposobu łączności komputera pokładowego z kasownikami
interfejsu RS 485. Niezasadnym jest przyjęcie, że Zamawiający w załączniku nr 5.6.
dopuszczał przedstawienie „listy dostępnych dla oferowanego modelu/typu urządzenia
interfejsów” obejmującej także rozwiązania nie dopuszczone przez SIWZ. Należy podzielić
argumentację Zamawiającego przedstawioną w rozstrzygnięciu protestu oraz potwierdzoną
na rozprawie, że taki sposób sformułowania oferty czynił ją wariantową, co w niniejszym
postępowaniu nie było dopuszczalne oraz nie pozwalał na ocenę, czy wykonawca zrealizuje
przedmiot zamówienia za pomocą rozwiązań zgodnych z SIWZ. Samo oświadczenie o
wykonaniu przedmiotu zamówienia zgodnie z SIWZ zawarte w pkt 1 i 7 formularza
ofertowego nie można uznać za wystarczające, zwłaszcza gdy w treści oferty wskazywane
są szczegółowe rozwiązania techniczne pozostające w sprzeczności z SIWZ lub
wyjaśnieniami do niej. Okoliczność powyższa skutkuje uznaniem, że oferta podlegała
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp. Należy także wskazać, że w
niniejszym postępowaniu uczestnicy zadawali szereg pytań do SIWZ, uzyskując wyjaśnienie
postanowień budzących ich wątpliwości. Powoływane powyżej wyjaśnienia z dnia 17
listopada 2009 r. jednoznacznie określiły jedynie interfejs Ethernet jako sposób komunikacji
kasownika z komputerem pokładowym. Jeżeli zatem urządzenie oferowane przez
Odwołującego dysponowało dodatkowo parametrami technicznymi nie dopuszczonymi w
SIWZ, Odwołujący, mając w tym względzie wątpliwości co do sposobu sformułowania treści
oferty, mógł skorzystać z procedury wyjaśnień, czego jednak nie uczynił. Równocześnie Izba
wskazuje, że SIWZ w tym zakresie nie można zarzucić niejasności, ponieważ wyjaśnienia z
dnia 17 listopada 2009 r. określiły jednoznacznie oczekiwania Zamawiającego odnośnie
sposobu komunikacji kasownika z komputerem pokładowym.

Odwołujący w odwołaniu zarzucał, iż uzasadnienie decyzji Zamawiającego o odrzuceniu jego
oferty zawiera sprzeczności, ponieważ z jednej strony Zamawiający uznał, że
zaproponowanie przez Odwołującego w ofercie łączności za pomocą dwóch interfejsów jest
sprzeczne z SIWZ, a z drugiej strony z uwagi na informacje zawarte w treści oferty nie miał
pewności co do sposobu realizacji zamówienia. W opinii Odwołującego wskazywało to na
oczywistą sprzeczność interpretacji i sposobu oceny oferty przez Zamawiającego, który był
przekonany, że informacje zawarte w ofercie są sprzeczne z SIWZ, a równocześnie nie miał

pewności co do oferowanych rozwiązań technicznych. W opinii Izby taka sprzeczność nie
zachodzi. Podanie w ofercie dwóch interfejsów, w tym jednego niedopuszczonego przez
Zamawiającego, jest niezgodne z SIWZ, jak również czyni ofertę wariantową, nie
dopuszczoną w niniejszym postępowaniu (pkt 5 SIWZ), co nie daje pewności
Zamawiającemu odnośnie sposobu zrealizowania przedmiotu zamówienia w zakresie
zastosowanych parametrów technicznych. W odwołaniu Odwołujący zarzucając
nadinterpretację treści oferty i bezpodstawne zakładanie przez Zamawiającego, że
sposób/interfejs połączenia komputera z kasownikami będzie niezgodny z SIWZ i
wyjaśnieniami z dnia 17 listopada 2009 r., wskazywał, że w oparciu o zestawienie
parametrów technicznych nie można wyciągać jednoznacznych wniosków dotyczących
intencji wykonawcy co do sposobu połączenia kasowników i komputera w ramach instalacji
w pojeździe. Tymczasem intencją Zamawiającego było, co wynika chociażby z treści
wyjaśnień z dnia 17 listopada 2009 r., aby z treści oferty wynikały parametry techniczne,
która dają Zamawiającemu pewność co do sposobu realizacji zamówienia zgodnie z SIWZ.
Zamieszczanie rozwiązań dodatkowych, które mogą być uznane za alternatywne/wariantowe
takiej pewności nie gwarantuje. Zamawiający nie zarzucał Odwołującemu, że zamierza
zrealizować zamówienie w sposób niezgodny z SIWZ, lecz wskazywał jedynie, że
sformułował ofertę w zakresie załącznika nr 5.6. „Zestawienie parametrów technicznych”
odnośnie sposobu łączności komputera pokładowego z kasownikami w sposób, który jest
sprzeczny z SIWZ i uniemożliwia mu jednoznaczną ocenę, jak Odwołujący realizować będzie
zamówienie.

Odwołujący z ostrożności procesowej podniósł także zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 Ustawy
Pzp poprzez zaniechanie zażądania wyjaśnień odnośnie treści oferty Odwołującego.
Dodatkowo wskazał, że przedmiotowe zaniechanie skutkuje także naruszeniem art. 7 ust. 1
Ustawy Pzp. Zdaniem Odwołującego Zamawiający wobec ewentualnych wątpliwości
dotyczących oferowanego sposobu realizacji zamówienia mógł skorzystać z prawa do
żądania wyjaśnień treści oferty, tak jak to uczynił w stosunku do oferty Przystępującego w
zakresie parametrów technicznych oferowanej macierzy dyskowej NetApp FAS2020
wskazanej w załączniku nr 5.6. do oferty. Zdaniem Odwołującego w ofercie Przystępującego
nie znalazła się informacja o macierzy dyskowej RAID5 wymaganej przez Zamawiającego,
lecz wskazane zostały dwa standardy RAID4 i RAIDDP, z których jeden, zdaniem
Odwołującego, nie spełnia wymagań Zamawiającego. Zdaniem Odwołującego jest to
sytuacja analogiczna do jego oferty. Izba uznała, że zarówno zarzut dotyczący niezażądania
wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 Pzp, jak i naruszenia art. 7 ust. 1 jest niezasadny. Przepis
art. 87 ust. 1 Ustawy Pzp umożliwia zamawiającemu uzyskanie wyjaśnień co do treści oferty.
Należy podkreślić, że jest to uprawnienie zamawiającego, a nie jego obowiązek. Wykonawca

nie może zatem domagać się od zamawiającego, aby ten zażądał stosownych wyjaśnień.
Nie można w związku z tym postawić skutecznego zarzutu na nieskorzystanie przez
zamawiającego z przysługującego mu prawa Zgodnie z przepisem art. 87 ust. 1 Ustawy Pzp
niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji odnośnie
złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem, ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany jej
treści. Oznacza to zatem, że wyjaśnianie nie może prowadzić do jakichkolwiek zmian w
ofercie (nie dopuszczonych przez Ustawę Pzp) ani jej uzupełniania o informacje czy
dokumenty wymagane przez SIWZ (por. Jerzy Pieróg „Prawo zamówień publicznych.
Komentarz.”, str. 298-299, C.H. Beck, wyd. 2009). Odwołujący nie wskazał, w jaki sposób
Zamawiający miałby zażądać od niego wyjaśnień dotyczących zakwestionowanego
postanowienia załącznika nr 5.6., skoro Odwołujący jednoznacznie wskazał w nim na
parametr techniczny niedopuszczony w SIWZ i wyjaśnieniach do SIWZ, aby nie doszło do
zakazanej zmiany treści oferty. Odwołujący twierdzi, iż Zamawiający winien był zwrócić się
do niego o wyjaśnienie sposobu realizacji zamówienia, skoro miał w tym zakresie
wątpliwości. Izba podkreśla jednak, że załącznik nr 5.6. dotyczył parametrów technicznych,
a zapytanie o sposób realizacji przedmiotu zamówienia w sytuacji, gdy w ofercie znajdują się
parametry niedozwolone SIWZ skutkowałoby, zdaniem Izby, niedopuszczalną zmianą treści
oferty. W ocenie Izby powoływana analogia pomiędzy ofertą Przystępującego i
Odwołującego jest jedynie pozorna. Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez
Zamawiającego dnia 10 listopada 2009 r. odnośnie wymogu bezpieczeństwa danych
zacytowanymi w odwołaniu Zamawiający dopuścił ochronę i bezpieczeństwo danych za
pomocą macierzy dyskowych RAID na poziomie nie gorszym niż 5. Nie wskazał zatem, że
ma to być wyłącznie standard RAID5. W ofercie Przystępującego wskazane zostały dwa
standardy ochrony i bezpieczeństwa danych: RAID4 i RAIDDP. Zamawiający nie mając
pewności, czy spełniają one wymagane przez Zamawiającego standardy ochrony skierował
do Przystępującego zapytanie z dnia 12 stycznia 2010 r., w odpowiedzi na które uzyskał
informację, iż zaproponowane przez Przystępującego w ofercie w załączniku nr 5.6.
„Serwerownia – macierze dyskowe”, macierze dyskowe NetApp FAS wyposażone w
sterowniki RAID4 i RAIDDP zapewniają poziom ochrony danych zgodny lub wyższy od
określonego w SIWZ i udzielonych przez Zamawiającego wyjaśnieniach. Zapytanie
Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 1 Ustawy Pzp dotyczyło zatem ściśle parametru
technicznego, który wzbudził wątpliwości Zamawiającego co do jego zgodności z SIWZ, a
wskutek otrzymanej odpowiedzi nie mogła nastąpić żadna zmiana w treści oferty
Przystępującego. Ponadto Odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu potwierdzającego,
że zaproponowane przez Przystępującego sterowniki nie spełniają wymagań SIWZ i
wyjaśnień w zakresie oferowanego poziomu ochrony bezpieczeństwa danych, a ponadto
zarzuty w tym zakresie nie były podnoszone w proteście, a w samym odwołaniu są one

formułowane jedynie jako uzasadnienie naruszenia przez Zamawiającego art. 87 ust. 1
Ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 Ustawy Pzp. Odwołujący sam zresztą podkreślał w odwołaniu,
że na tym etapie postępowania nie formułuje dodatkowych zarzutów wobec oferty
Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o., a jedynie uzasadnia zarzut nierównego traktowania
wykonawców w procedurze oceny ofert. W związku z powyższym na podstawie art. 191 ust.
3 Ustawy Pzp Izba nie jest uprawniona do orzekania w tym zakresie.

Odwołujący w proteście, a następnie w odwołaniu, zarzucił Zamawiającemu naruszenie
art. 24 ust. 2 pkt 4) Ustawy Pzp poprzez niezgodne z Ustawą Pzp zaniechanie wykluczenia /
odrzucenia oferty Konsorcjum GMV Innovating Solutions sp. z o.o. z uwagi na brak
potwierdzenia formy dysponowania osobami posiadającymi wymagane uprawnienia w
załączniku nr 5.3. kolumna 5. Izba wskazuje, iż tak sformułowany zarzut jest niezasadny,
ponieważ powołany art. 24 ust. 2 pkt 4) Ustawy Pzp dotyczy wykluczenia z postępowania
wykonawców, którzy nie wnieśli wadium, w tym również na przedłużony okres związania
ofertą, lub nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą. Do przedstawionego
uzasadnienia faktycznego zastosowanie znaleźć może natomiast art. 24 ust. 2 pkt 3) Ustawy
Pzp nakazujący wykluczenie z postępowania wykonawców, którzy nie złożyli oświadczenia o
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub dokumentów potwierdzających spełnianie
tych warunków lub złożone dokumenty zawierają błędy, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 3
Ustawy Pzp. Izba przyjęła, że powołana w proteście i odwołaniu podstawa prawna zarzutu w
kontekście jego uzasadnienia wskazana została omyłkowo, a czynnością Zamawiającego
objętą protestem jest zaniechanie wykluczenia Konsorcjum GMV Innovating Solutions na
podstawie błędów, które wystąpiły w ofercie tego wykonawcy polegających na
nieprawidłowym wypełnieniu załącznika nr 5.3. oferty i niewykazaniu w prawidłowy sposób
jednego z warunków udziału w postępowaniu. Równocześnie Izba stwierdziła, iż można
uznać, że doszło do powyższego naruszenia. Zamawiający w załączniku nr 5.3. w kolumnie
5 wymagał podania informacji, czy wykonawca dysponuje czy też będzie dysponował
wymienionymi w nim osobami, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia. Podanie
w tym zakresie informacji „nie dotyczy”, nawet przy równoczesnym dołączeniu wymaganych
uprawnień i zaświadczeń i braku przedstawienia zobowiązania innych podmiotów do
udostępnienia osób niezbędnych do wykonania zamówienia, nie daje Zamawiającemu
pewności odnośnie oceny potencjału kadrowego wykonawcy. Gdyby przyjąć rozumowanie
Zamawiającego, kolumna 5 byłaby zbędna. Wypełniony w ten sposób wykaz zawiera z
pewnością braki, które jednak nie podlegały uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp z
uwagi na okoliczność, iż oferta Konsorcjum GMV Innovating Solutions podlegała odrzuceniu
z innych przyczyn. Nie zmienia to jednak faktu, że niezależnie od powyższego wykonawca
ten podlegał wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3) Ustawy Pzp. Jednakże dokonując

oceny powyższego naruszenia pod kątem jego wpływu na wynik postępowania, Izba uznała,
że zaniechanie wykluczenia Konsorcjum GMV Innovating Solutions w oparciu o powyższą
przyczynę i nieodrzucenie oferty (uznanie oferty za odrzuconą) nie miało wpływu na wynik
postępowania, ponieważ oferta została już odrzucona z innych przyczyn i na podstawie art.
191 ust. 1a Ustawy Pzp nie uzasadnia uwzględnienia odwołania.

Kolejna grupa zarzutów merytorycznych Odwołującego dotyczy wyboru oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu z naruszeniem art. 91 oraz art. 89
ust. 1 pkt 2) i pkt 8) Ustawy Pzp, tj. poprzez wybór oferty, która nie jest ofertą
najkorzystniejszą, jak również której treść jest niezgodna z SIWZ oraz jest nieważna na
podstawie odrębnych przepisów.

Odnosząc się do powyższych zarzutów Izba wskazuje, iż zarzuty te Izba uznaje za
niezasadne. Kwestia prawidłowości zastrzeżenia określonych informacji zawartych w ofercie
Przystępującego, w szczególności w załączniku nr 5.4. „Wykaz wykonanych dostaw” w
pozycji 3 i 4 w kolumnie „Funkcjonalność dostarczanego systemu” były przedmiotem
odrębnego protestu Odwołującego (sygn. akt: KIO/UZP 6/10), który w wyroku z dnia 1 marca
2010 r. został rozpatrzony co do meritum i oddalony w całości. W zakresie okoliczności
przyznania przez Przystępującego w toku rozprawy, iż informacje zawarte w wykazie dostaw
w pozycji 3 i 4 w kolumnie „Funkcjonalność dostarczanego systemu” nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa i podlegają ujawnieniu, lecz ich jawność została wyłączona ze względów
czysto technicznych, wynikających z formy ww dokumentu, Izba uznała wówczas, że
informacje te nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa i objęcie ich klauzulą zastrzeżenia nie
było uzasadnione, jednak pozostaje to bez wpływu na wynik postępowania rozumiany jako
wybór najkorzystniejszej oferty. Przystępujący w toku niniejszego postępowania wyjaśnił, że
forma załącznika nr 5.4. w pozycjach 3 i 4 kolumny „Przedmiot dostawy” oraz
„Funkcjonalność dostarczonego systemu” została narzucona przez Zamawiającego,
natomiast rolą wykonawcy było wypełnienie pustych miejsc pozostawionych przez
Zamawiającego o żądane informacje. Przystępujący zamieścił wymagane przez
Zamawiającego w wykazie informacje, a fakt zastrzeżenia z przyczyn technicznych
informacji nie podlegających ujawnieniu nie uzasadnia, w opinii Izby, przyjęcia, że oferta
Przystępującego jest niezgodna z SIWZ. Ponadto Izba nie uznała zarzutu o
niedopuszczalnej zmianie formy załącznika nr 5.4. Przystępujący nie dokonał zmiany w tym
zakresie poza wynikającą z konieczności podzielenia wykazu na część jawną i niejawną.
Jest to jednak dopuszczalne z uwagi na uprawnienie wykonawcy na podstawie art. 8 ust. 3
Ustawy Pzp do zastrzeżenia określonych informacji wskazanych w wykazie jako tajemnicy

przedsiębiorstwa. Ponadto załącznik nr 5.4. „Wykaz wykonanych dostaw” jako dokument
składany na potwierdzenie spełniania przez wykonawcę warunku udziału w postępowaniu
nie stanowi treści oferty podlegającej ocenie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp.
W orzecznictwie i literaturze ukształtował się pogląd, że art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp
odnosi się do badania oferty w jej aspekcie merytorycznym, tzn. pod względem zaoferowania
w ofercie świadczenia odpowiadającego opisanemu w SIWZ przedmiotowi zamówienia co do
zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia w stopniu zaspokajającym interesy i oczekiwania zamawiającego. Przesłanka
określona w art. 89 ust. 1 pkt 2) Ustawy Pzp odnosi się wyłącznie do treści merytorycznej
oferty, a nie jej formy oraz dokumentów składanych dla potwierdzenia warunków udziału w
postępowaniu przez wykonawców (KIO/UZP 961/08, KIO/UZP 918/09).

Z kolei w zakresie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 8) Ustawy Pzp ze względu na wadliwość pełnomocnictwa dla Pana Sebastiana
K. podpisującego ofertę Przystępującego, Izba uznaje zarzut ten za niezasadny. W opinii
Odwołującego sama tylko okoliczność, że w pełnomocnictwie powołano się na upoważnienie
nie występującej w postępowaniu i nie będącej członkiem Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o.
spółki Emtal przesądza o jego wadliwości. Wadliwość powyższa, zdaniem Odwołującego,
przesądza o jego bezwzględnej nieważności, a co za tym idzie, skutkuje koniecznością
odrzucenia oferty. W opinii Odwołującego brak jest możliwości jego uzupełnienia na
podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy Pzp.

Izba uznaje przedmiotowy zarzut za niezasadny. Pełnomocnictwo stanowi oświadczenie woli
i jako takie podlega wykładni. Zgodnie z zasadami wykładni oświadczeń woli wykładnia
pełnomocnictwa nie może abstrahować od treści oferty Przystępującego oraz przepisu art.
65 § 1 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 Ustawy Pzp. (np. UZP/ZO/O-634/07, gdzie
stwierdza się, że wszelkie wątpliwości dotyczące pełnomocnictwa muszą być interpretowane
zgodnie z normami prawa cywilnego, a zwłaszcza zastosowanie powinny znaleźć przepisy
art. 65 Kodeksu cywilnego dotyczące oświadczeń woli). Udzielenie pełnomocnictwa
następuje w drodze jednostronnej czynności prawnej, mocą której osoba, której udzielono
pełnomocnictwa otrzymuje upoważnienie do podejmowania czynności prawych ze skutkiem
dla reprezentowanego. Art. 23 ust. 2 Ustawy Pzp nakazuje wykonawcom wspólnie
ubiegającym się o udzielenie zamówienia ustanowienie pełnomocnika do reprezentowania
ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i
zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przepisy Ustawy Pzp nie regulują
natomiast kwestii związanych z udzielaniem pełnomocnictw, a zatem stosownie do art. 14

Ustawy Pzp zastosowanie w tej mierze znajdują przepisy Kodeksu cywilnego, w tym
powołane powyżej zasady wykładni oświadczeń woli.

Pełnomocnictwo składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
upoważniające do podpisania oferty stanowi również oświadczenie woli i podobnie jak inne
oświadczenia woli winno być tłumaczone , jak tego wymagają okoliczności, w których zostało
złożone, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje, zgodnie z brzmieniem art.
65 § 1 Kodeksu cywilnego. Podkreślić, zatem należy, że nie każdy błąd czy nieścisłość w
pełnomocnictwie czyni je nieważnym. Uwzględnić należy intencje mocodawcy oraz zaufanie,
jakie pełnomocnictwo budzi w innych osobach których jest przedkładane.

Analiza oferty Przystępującego wykazała, że do oferty zostały załączone następujące
pełnomocnictwa:

1) pełnomocnictwo z dnia 10 listopada 2009 r. udzielone przez spółkę Bull SAS Panu
Pierre B., upoważniające pełnomocnika do samodzielnego działania w imieniu i na
rzecz Bull SAS we wszelkich sprawach związanych z udziałem Bull SAS w
postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego, obejmujące w
szczególności umocowanie do parafowania, podpisania i złożenia w imieniu
Wykonawcy oferty wraz z załącznikami oraz prawo do powoływania dalszych
pełnomocników i udzielania im pełnomocnictwa do samodzielnego działania w imieniu
spółki we wskazanym w powyższym pełnomocnictwie zakresie;

2) pełnomocnictwo z dnia 12 listopada 2009 r. udzielone przez spółkę Bull SAS
reprezentowaną przez Pana Pierre B. - pełnomocnika, spółce Bull Polska sp. z o.o.
do reprezentowania wspólnie występujących wykonawców w postępowaniu o
zamówienie publiczne w składzie: Bull Polska sp. z o.o., Bull SAS, Pixel sp. z o.o.,
zwanych w pełnomocnictwie łącznie Wykonawcą, we wszelkich sprawach związanych
z udziałem Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia
publicznego, obejmujące w szczególności umocowanie do parafowania, podpisania i
złożenia w imieniu Wykonawcy oferty wraz z załącznikami oraz prawo do
powoływania dalszych pełnomocników i udzielania im pełnomocnictwa do
samodzielnego działania w imieniu Wykonawcy, jak również każdej z firm z osobna,
we wskazanym w powyższym pełnomocnictwie zakresie;

3) pełnomocnictwo z dnia 10 listopada 2009 r. udzielone przez spółkę Pixel sp. z o.o.
spółce Bull Polska sp. z o.o. do reprezentowania wspólnie występujących

wykonawców w postępowaniu o zamówienie publiczne w składzie: Bull Polska sp. z
o.o., Bull SAS, Pixel sp. z o.o., zwanych w pełnomocnictwie łącznie Wykonawcą, we
wszelkich sprawach związanych z udziałem Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
przedmiotowego zamówienia publicznego, obejmujące w szczególności umocowanie
do parafowania, podpisania i złożenia w imieniu Wykonawcy oferty wraz z
załącznikami oraz prawo do powoływania dalszych pełnomocników i udzielania im
pełnomocnictwa do samodzielnego działania w imieniu Wykonawcy we wskazanym w
powyższym pełnomocnictwie zakresie;

4) pełnomocnictwo z dnia 15 listopada 2009 r. udzielone przez Pana Pierre B., członka
Zarządu Bull Polska sp. o.o., Panu Sebastianowi K., dyrektorowi finansowemu,
upoważniające pełnomocnika do samodzielnego działania w imieniu i na rzecz
wspólnie występujących wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia w
składzie: Bull Polska sp. z o.o., Bull SAS i Pixel sp. z o.o., zwanych w
pełnomocnictwie łącznie Wykonawcą we wszelkich sprawach związanych z udziałem
Wykonawcy w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
obejmujące w szczególności umocowanie do parafowania, podpisania i złożenia w
imieniu Wykonawcy oferty wraz z załącznikami oraz prawo do udzielania dalszych
pełnomocnictw oraz podpisania umowy konsorcjum.

Z powyższego wynika, że pełnomocnictwa udzielone przez członków Konsorcjum Bull
Polska sp. z o.o. miały niemal identyczne brzmienie, tożsamy zakres, wyraźnie i
jednoznacznie wskazywały wyczerpującą listę członków Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o.
oraz postępowanie, w którym Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. w wymienionym tam
składzie zamierzało uczestniczyć.

Pełnomocnictwa przedstawiały klarowny i jednoznaczny ciąg upoważnień:

1) każdy z członków Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o udzielił pełnomocnictwa spółce
Bull Polska sp. z o.o.,
2) każdy z członków Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. upoważnił pełnomocnika - spółkę
Bull Polska sp. z o.o. do ustanawiania dalszych pełnomocnictw,
3) na mocy powyższego upoważnienia Bull Polska sp. z o.o. ustanowiła pełnomocnikiem
Pana Sebastiana K.

W powyższym ciągu pełnomocnictw jedynie w pełnomocnictwie udzielonym Panu
Sebastianowi K. pojawia się sformułowanie, iż występujący ze strony mocodawcy Pan Pierre

B. działa w imieniu i na rzecz spółki Bull Polska sp. z o.o. i na podstawie pełnomocnictwa
udzielonego przez Emtal sp. z o.o. Spółka Emtal sp. z o.o. nie jest jednak wymieniona w
treści pełnomocnictwa jako wykonawca wspólnie ubiegający się o udzielenie ww
zamówienia, jak również w żadnej z części oferty ani dokumentów do niej dołączonych
powyższa spółka nie pojawia się jako podmiot zaangażowany w udział w niniejszym
postępowaniu. Należy wskazać, że oferta Konsorcjum Bull Polska Sp. z o.o. (str. 2
formularza ofertowego) wyraźnie wskazuje, kto jest wykonawcą wspólnie ubiegającym się o
udzielenie zamówienia, tj. wymienia spółki: Bull Polska sp. z o.o., Bull SAS oraz Pixel sp. z
o.o., w stosunku do których załączone zostały odpowiednie upoważnienia i wymagane
dokumenty.

W toku postępowania Przystępujący wskazywał, iż wymienienie spółki Emtal sp. z o.o. w
treści pełnomocnictwa stanowiło omyłkę wynikającą z załączenia roboczej wersji dokumentu.
W opinii Izby wyjaśnienia powyższe zasługują na uwzględnienie. Doświadczenie życiowe
pozwala przyjąć, że w procesie przygotowywania do uczestnictwa w określonym
postępowaniu na różnych etapach brać mogą udział różne podmioty, które ostatecznie nie
staną się podmiotami wspólnie występującymi o udzielenie zamówienia. Nie jest też
wykluczone, że podmioty takie udzielają różnego typu upoważnień czy pełnomocnictw.
Ponadto zjawiskiem bardzo częstym jest funkcjonowanie w ramach danego podmiotu
wzorcowych dokumentów wykorzystywanych w jego działalności. Możliwe są zatem różnego
rodzaju omyłki, które jednak powinny być interpretowane z uwzględnieniem wszystkich
okoliczności faktycznych i kontekstu sytuacyjnego dokonania danej czynności, jak na to
wskazuje art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego, jak również na podstawie analizy całej treści
dokumentu. Tym samym, wbrew twierdzeniom Odwołującego, samo jednokrotne
wymienienie spółki Emtal sp. z o.o. w pełnomocnictwie dla Pana Sebastiana K., zdaniem
Izby, nie upoważnia do podnoszonego przez Odwołującego wniosku, że Pan Sebastian K.
działał bez należytego umocowania, istnieje brak pewności co do składu Konsorcjum Bull
Polska sp. z o.o. i możliwość dokonywania niedopuszczalnych zmian podmiotowych w
postępowaniu oraz konieczność wzywania do uzupełnienia pełnomocnictwa tej spółki.
Odwołujący, poza wskazaniem przywoływanej przez siebie treści pełnomocnictwa, nie
uzasadnił, z jakich względów uznaje, że wyjaśnienia Przystępującego o omyłkowym
charakterze powołania w pełnomocnictwie spółki Emtal sp. z o.o. uznaje za niewiarygodne,
pomimo że skład Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. wynika jednoznacznie z treści oferty
Konsorcjum Bull Polska sp. z o.o. oraz pozostałych dokumentów załączonych do oferty i w
składzie tym nie występuje spółka Emtal sp. z o.o.

Przywołany przez Odwołującego art. 104 Kodeksu cywilnego przewiduje, że jednostronna
czynność prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania lub z jego przekroczeniem
jest nieważna. Przepis ten nie ma jednak zastosowania w niniejszym stanie faktycznym,
ponieważ wskazywana wyżej omyłka nie wpływała na skuteczność umocowania ani Bull
Polska sp. z o.o. ani Pana Sebastiana K., który tym samym nie może być uznany za
działającego jako falsus procurator.

Izba nie podziela także stanowiska Odwołującego, że złożenie przez Przystępującego do
przystąpienia do postępowania protestacyjnego bez wezwania zamawiającego dokumentu
pełnomocnictwa, gdzie spółka Emtal sp. z o.o. nie była wymieniona, potwierdza brak
należytego umocowania pełnomocnika. W opinii Izby wniosek ten jest zbyt daleko idący,
ponieważ równie zasadnie można przyjąć, że złożenie takiego dokumentu wynikało ze
względów ostrożnościowych z uwagi na podnoszone w proteście zarzuty odnośnie treści
pełnomocnictwa i na wypadek uznania, że omyłka ta ma wpływ na zakres i skuteczność
udzielonego umocowania.

Odwołujący wskazywał, że z uwagi na bezwzględną nieważność pełnomocnictwa brak jest
możliwości jego uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Ustawy Pzp. Zgodnie ze stanowiskiem
Izby zarzut ten jest niezasadny, ponieważ w przepisie art. 26 ust. 3 Ustawy Pzp stworzono
wykonawcom możliwość uzupełniania pełnomocnictw, zarówno gdy nie złożono
pełnomocnictw we właściwym terminie, jak i gdy są one wadliwe. Na Zamawiającym ciąży
obowiązek żądania uzupełnienia pełnomocnictwa, ale tylko wtedy gdy go nie złożono lub
zawiera ono wady lub błędy. W niniejszym postępowaniu Zamawiający nie wzywał
Przystępującego do uzupełnienia pełnomocnictwa, a zatem ewentualna możliwość
uzupełnienia pełnomocnictwa w tym trybie, o ile zaistniałaby taka konieczność, nie została
wyczerpana.

W związku z poczynionymi powyżej ustaleniami Izba uznała, że powoływany przez
Odwołującego zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 Ustawy Pzp nie potwierdził się i jest
niezasadny.

Biorąc za podstawę stan rzeczy, ustalony w toku postępowania, Izba orzekła,
jak w sentencji, na podstawie art.191 ust.1 Ustawy Pzp.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy
Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Białymstoku.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………