Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1550/10

WYROK
z dnia 6 sierpnia 2010 roku

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez wykonawcę Michał Stebnicki prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
VEROMED, z siedzibą w Zabrzu przy ulicy Stanisława śółkiewskiego 14a/3, 41-800
Zabrze, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Krakowski Szpital
Specjalistyczny im. Jana Pawła II z siedzibą w Krakowie przy ulicy Prądnickiej 80,
31-202 Kraków

przy udziale uczestnika postępowania odwoławczego wykonawcy Siemens Sp. z o. o.
z siedzibą w Warszawie przy ulicy śupniczej 1, 03-821 Warszawa zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.

orzeka:
1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Michał Stebnicki prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą VEROMED, z siedzibą w Zabrzu przy ulicy
Stanisława śółkiewskiego 14a/3, 41-800 Zabrze i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych wpis w wysokości 15 000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczony przez
wykonawcę Michał Stebnicki prowadzącego działalność gospodarczą

pod nazwą VEROMED, z siedzibą w Zabrzu przy ulicy Stanisława
śółkiewskiego 14a/3, 41-800 Zabrze,



O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), uwzględniając koszty
pełnomocnika Odwołującego zgodnie z rachunkiem złożonym do akt sprawy.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowe Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Krakowie.

Przewodniczący:
………………………………

Sygn. akt KIO 1550/10
UZASADNIENIE

Zamawiający Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą
„System monitorowania parametrów fizjologicznych podczas zabiegów
angiologicznych i angiograficznych w Centrum Interwencyjnego Leczenia Chorób
Serca i Naczyń” opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich 7 kwietnia
2010 roku pod numerem 2010/S 67-100935.
13 lipca 2010 roku Zamawiający poinformował uczestników postępowania o wyniku
postępowania - za ofertę najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez Wykonawcę
Siemens Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ulicy śupniczej 1, 03-821 Warszawa, zaś
oferta Odwołującego została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo
zamówień publicznych, bowiem wykonawca ten został wykluczony z postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 24 ust.2 pkt 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, ponieważ złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące
mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania.

23 lipca 2010 roku Odwołujący - wykonawca Michał Stebnicki prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą VEROMED wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie zarzucając Zamawiającemu działania niezgodne z zapisami art. 7 ust. 1, 2 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niewłaściwe zastosowanie przepisu art. 24 ust. 2
pkt. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych i w konsekwencji wykluczenie Odwołującego się,
oraz dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych.

oraz wnosząc o:
- uwzględnienie odwołania w całości,
- unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego się przez Zamawiającego,
- unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,

- nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego i wybór jej jako najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu.

Odwołujący, wykazuje w odwołaniu, iż posiada interes we wniesieniu odwołania
w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy. W przypadku prawidłowego i zgodnego z przepisami
ustawy działania Zamawiającego oferta Odwołującego, biorąc pod uwagę fakt
bezpodstawnego i niezgodnego z przepisami ustawy wykluczenia z postępowania, zostałaby
uznana za najkorzystniejszą. Zamawiający wykluczając Odwołującego z postępowania i uznając
za najkorzystniejszą ofertę firmy Siemens Sp. z o.o., która to oferta nie powinna zostać wybrana
najkorzystniejszą, pozbawił Odwołującego uzyskania przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący uzasadnia następująco swoje stanowisko wyrażone w odwołaniu:
Odwołujący wskazuje, że zarzutów wskazanych przez Zamawiającego w rozstrzygnięciu
postępowania nie można rozpatrywać wyłącznie w związku z treścią pkt 22 Załącznika nr 3
do SIWZ Parametry techniczne, bowiem wszystkie parametry techniczne opisujące przedmiot
zamówienia (Załącznik: „Parametry techniczne") charakteryzują system monitorowania parametrów
fizjologicznych używany podczas zabiegów angiologicznych i angiograficznych, a oferowany przez
Wykonawców w niniejszym postępowaniu, chociażby treść pkt 1, stanowiącego niejako preambułę
do całego postępowania wskazuje, że „oferowany system monitorowania ma współpracować
z użytkowanymi przez Zamawiającego angiografiami (w tym Coroscop prod. Siemens)
oraz użytkowanymi przez Szpital systemami informatycznymi. Zamawiający jednoznacznie przy
tym określił, że (cyt.) ,,... Wykonawca we własnym zakresie i na własny koszt zapewni
współpracę oferowanego przez siebie przedmiotu zamówienia z funkcjonującymi w szpitalu
ww. systemami w zakresie min. przyjmowania zleconych badań oraz przesyłania raportów
wygenerowanych na aparacie (...)". Natomiast w pkt. 12 Załącznika Parametry techniczne
Zamawiający opisał szczegółowo wymaganą funkcjonalność serwera (części składowej przedmiotu
zamówienia) polegającą na współpracy z użytkowanymi w szpitalu systemami informatycznymi
w zakresie minimum: zlecenie z oddziału szpitalnego badania/zabiegu wykonywanego
w pracowni hemodynamicznej z systemem InfoMedica; wygenerowanie i przesłanie zwrotnie
opisu i wyniku badania do sytemu NetRAAD w formacie DICOM oraz przesyłania danych
diagnostycznych uzyskanych na stacjach hemodynamicznych w trakcie badań do systemu
NetRAAD, a także dalej w pkt. 13 i 14 uszczegółowił: system oprogramowania serwera w pełni
zgodny ze standardem DICOM 3.0 w zakresie komunikacji z urządzeniami medycznymi oraz
ze standardem HL7 w zakresie wymiany informacji z oprogramowaniem medycznym poprzez
posiadanie interfejsu sieciowego w formacie DICOM 3.0 z następującymi funkcjami: Storage

SCU & SCP, Query/Retrieve SCP, Query/Retrieve SCU. Dla stacji hemodynamicznej wyraźnie
podniesiono, że powinna się charakteryzować pełną współpracą z oferowanym serwerem
w zakresie transmisji danych, i powinna posiadać interfejs sieciowy w formacie DICOM 3.0
z min. następującymi funkcjami: Storage SCU & SCP, Modality Worklist Management, Modality
Performance Procedurę Step, Query/Retrieve SCP, Query/Retrieve SCU. Odwołujący podnosi,
iż oferowane funkcjonalności w ww. parametrach technicznych są przez Zamawiającego
akceptowane i spełniają minimalne warunki określone przez Zamawiającego w SIWZ.
Odwołujący podnosi, iż biorąc pod uwagę powyższe, niezrozumiałe jest, iż podstawą odrzucenia
oferty Odwołującego się była notatka oraz dodatkowe wyjaśnienia złożone przez wykonawcę
Siemens Sp. z o.o. Według Odwołującego się Zamawiający, być może nieświadomie,
nadinterpretował oświadczenie firmy Siemens A.G. z dnia 6 lipca 2010 r., w którym mowa
o łączności stacji hemodynamicznej i angiografu Coroscop / Axiom Artis polegającej na transferze
danych demograficznych pacjenta jak też otrzymanej dawki promieniowania, która przebiega tylko
i wyłącznie wewnętrznym protokołem - w treści notatki Producent: Siemens w żadnym miejscu
nie użył nazwy stacji hemodynamicznej oferowanej przez Odwołującego Horizon XVu produkcji
Mennen Medical..
Odwołujący podnosi, że wymóg określony w pktt 22 Parametrów technicznych wskazywał (cyt.)
„...współpraca z użytkowanym angiografem: Coroscop prod Siemens - transfer danych
demograficznych pacjenta." i taki transfer, który odbywa się ze stacji hemodynamicznej
do angiografu, oferowane przez Odwołującego stacje hemodynamiczne Horizon XVu produkcji
Mennen Medical są przygotowane i wyposażone w stosowne oprogramowanie zawierające
funkcjonalność DICOM WORK LIST. Na potwierdzenie tej funkcjonalności przytacza Odwołujący
fragment z dokumentu: „Worklist Manager DICOM Conformance Statement Introduction", z którego
treści jasno wynika, że wśród informacji jakie zawiera „Modality Worklist" są m.in.: imię
i nazwisko pacjenta, ID pacjenta, data urodzenia, płeć - czyli dane demograficzne.
Odwołujący wskazuje, że w wielu punktach wymaganych Parametrów Technicznych Zamawiający
jasno sprecyzował zakres współpracy pomiędzy najbardziej istotnymi dla niego systemami
tzn. będącym przedmiotem niniejszego postępowania systemem monitorowania parametrów
fizjologicznych podczas zabiegów angiologicznych i angiograficznych a posiadanymi: systemami
informatycznymi NetRAAD firmy UHC oraz Infomedica firmy ABG, używając jasnych określeń
opisujących współpracę i pełną konfigurację wskazując na funkcjonalności (DICOM/HL7) jakimi
przedmiot zamówienia ma się charakteryzować.
W przypadku współpracy z posiadanymi przez siebie angiografiami, jak dowodzi Odwołujący,
Zamawiający użył wyłącznie słowa współpraca (zgodnie z interpretacją słownika języka polskiego -
współpraca to działalność prowadzona wspólnie, tzn. przez wiele osób bądź razem z innymi w celu

wspólnego funkcjonowania wraz z innymi elementami w ramach całości) co dla Odwołującego jest
oczywiste, ponieważ opisanie współpracy jako komunikowanie się wewnętrznym protokołem
stanowiłoby naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy PZP i ograniczyłoby krąg Wykonawców wyłącznie
do jednego wykonawcy: Siemens Sp. z o.o. będącego autoryzowanym przedstawicielem Siemens
AG. w Polsce, a wszczynanie postępowania w trybie przetargu nieograniczonego byłoby czystą
fikcją. Zamawiający wielokrotnie deklarował, zarówno w obecnym postępowaniu jak
i unieważnionych dwóch poprzednich, że jest otwarty na rozwiązania innych producentów i dlatego
ogłaszał postępowania w trybie przetargu nieograniczonego. W ocenie Odwołującego,
Zamawiający nieobiektywnie traktuje Wykonawców, którzy przystąpili do postępowania o udzielenie
zamówienia i preferuje ofertę firmy Siemens, choć niejednoznaczne wymagania Zamawiającego,
nie mogą powodować negatywnych konsekwencji dla Wykonawcy. Zdaniem Odwołującego
Zamawiający nie dopełnił ciążącego na nim obowiązku należytego wyjaśnienia kwestii spornych.
Zamawiający przyjął jako prawdziwe wyjaśnienia Wykonawcy Siemens Sp. z o.o. (pomimo braku
jednoznacznego wskazania na niekompatybilność oferowanych przez siebie urządzeń z stacją
hemodynamiczną Horizon XVu), odrzucając wyjaśnienia Wykonawcy Veromed Michał Stebnicki jako
nieprawdziwe. Dziwi fakt, że podjął taką decyzję na podstawie oświadczenia producenta Siemens
AG, czyli firmy zainteresowanej wygraną swojego przedstawiciela: Siemens Sp. z o.o., przecież
Siemens AG będąc jednocześnie producentem stacji do badań hemodynamicznych i angiografu
może być nieobiektywny i potencjalnie wprowadzić Zamawiającego w błąd, choćby po to,
by Siemens Sp. z o.o. mógł uzyskać zamówienia.

26 lipca 2010 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło zgłoszenie
przystąpienia złożone przez wykonawcę Siemens Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy
ulicy śupniczej 1, 03-821 Warszawa. Wykonawca ten wskazuje, iż posiada interes
w uzyskaniu na korzyść Zamawiającego rozstrzygnięcia odwołania złożonego przez
wykonawcę VEROMED, gdyż jest wykonawcą, którego oferta została uznana
za najkorzystniejszą w przedmiotowym postępowaniu a żądania przedstawione przez
Odwołującego zmierzają do odebrania możliwości uzyskania zamówienia. Zgłaszający
przystąpienie wniósł o : oddalenie odwołania wykonawcy VEROMED w całości, utrzymanie
w mocy czynności Zamawiającego polegającej na uznaniu za najkorzystniejszą ofertę
Przystępującego, utrzymanie w mocy decyzji Zamawiającego dotyczącej wykluczenia
Odwołującego z postępowania i w konsekwencji odrzucenia jego oferty, uzasadniając
następująco swoje stanowisko:
Przepisy ustawy w zakresie art. 24 określają katalog przesłanek, spośród których zaistnienie
przynajmniej jednej skutkuje wykluczeniem z postępowania. Jedna z nich dotyczy złożenia

nieprawdziwych informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik
prowadzonego postępowania, zatem wykluczenie Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp jest zgodne z prawem, jakie przysługuje Zamawiającemu.
Odnosząc się do zarzutów Odwołującego VEROMED, Przystępujący uważa, że Zamawiający
w pkt 22 Załącznika nr 3 „Opis przedmiotu zamówienia" jasno wskazał, że stacja
hemodynamiczna ma "współpracować z użytkowanym angiografem COROSCOP prod.
Siemens w zakresie transferu danych demograficznych pacjenta". Zgłaszający przystąpienie
wyjaśnia, iż zarówno Zamawiający, jaki zgłaszający przystąpienie nie podważają faktu,
że stacje Odwołującego VEROMED komunikują się poprzez protokół DICOM,
jak też posiadają tym samym możliwość wysłania danych demograficznych do angiografów,
ale jak sam Odwołujący stwierdza za pomocą protokołu DICOM. Zgłaszający przystąpienie
wskazuje, iż w tym konkretnym przypadku Zamawiający wymagał, aby przedłożone oferty
gwarantowały wysyłanie danych damograficznych do posiadanych przez niego angiografów
Coroskop i AXIOM Artis. A te konkretne angiografy (Coroskop i Artis) albo w ogóle
nie posiadają jakiejkolwiek funkcjonalności DICOM (w przypadku angiografu Coroskop)
lub też uruchomione na tych angiografiach klasy DICOM nie wspierają tej funkcjonalności
(w przypadku angiografów AXIOM Artis). Tym samym, wyjaśnia zgłaszający przystąpienie,
taki transfer informacji poprzez protokół DiCOM Worklist - potwierdzony przez Odwołującego
w ofercie - w przypadku angiografu Coroskop jest niemożliwy (co potwierdził producent tego
aparatu Siemens AG), a posiadany przez Zamawiającego angiograf Artis nie jest wyposażony
w funkcjonalność Dicom Worklist.
Zgłaszający przystąpienie podnosi, iż Odwołujący powołując się na pkt 13 i 14 załącznika
nr 3 do SIWZ źle zinterpretował punkt 22 tegoż załącznika, gdyż nie można uznać zarzutu
dotyczącego pkt 13 i 14 w/w załącznika we wskazany przez niego sposób, ponieważ punkty
te w zakresie od 10-19 opisują wymogi Zamawiającego, jakie musi spełniać zaoferowany
serwer a nie stacja hemodynamiczna. W punktach od 12-14 wspomnianego załącznika nr 3
„Opis przedmiotu zamówienia", Zamawiający określił minimalne wymogi, jakie musi spełniać
dostarczony serwer w zakresie łączności i współpracy z zainstalowanymi w szpitalu
systemami informatycznymi.
Zgłaszający przystąpienie wyjaśnia, że wymagania w zakresie serwera zostały spełnione
zarówno w ofercie Siemens, jaki przez Odwołującego. Zamawiający nie zarzucił
Odwołującemu nie spełnia wymogów dotyczących serwera a zarzucił mu brak spełniania
wymogów dotyczących transferu miedzy stacją hemodynamiczną a aparatem produkcji firmy
Siemens AG. Wskazane, zatem w odwołaniu punkty 13-14 załącznika nr 3 opisują tylko
i wyłącznie taką współpracę i nie odnoszą się w żadnym stopniu do wymogów
Zamawiającego opisanych w punkcie 22 załącznika nr 3, w którym to punkcie jest napisane,

że nie serwer, ale stacje hemodynamiczne mają współpracować z użytkowanym przez
Zamawiającego angiografem Coroscop produkcji Siemens w min. transfer danych
demograficznych pacjenta.
Zamawiający zwrócił się, zatem do producenta Siemens AG z prośbą o potwierdzenie,
że posiadany przez niego aparat produkcji Siemens AG posiada/nie posiada możliwości
łączności DICOM i odbierania danych demograficznych pacjenta poprzez protokół DICOM,
po to aby decyzje podjęte przez niego były zgodne z obowiązującą ustawą Pzp.
Nie zachodzą, zatem żadne przesłanki, aby uznać ofertę Odwołującego, jako zgodną
z wymaganiami Zamawiającego i nie znajdują również potwierdzenia naruszenia przez
Zamawiającego cytowanych w Odwołaniu przepisów Prawa Zamówień Publicznych.

30 lipca 2010 roku Zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź
na odwołanie wnosząc o oddalenie odwołania.
Zamawiający wyjaśnił, iż nie kwestionuje faktu, że zaoferowane przez Odwołującego
urządzenia są wyposażone w oprogramowanie DICOM Work list

ani że oferowany przez niego
sprzęt posiada Interface DICOM 3.0 z wymienionymi w odwołaniu funkcjami. Zamawiający
nie kwestionował również tego, czy podane w ofercie parametry techniczne DICOM 3.0
spełniają minimalne warunki parametrów SIWZ. Podstawą decyzji o odrzuceniu oferty firmy
VEROMED jest wskazanie przez Odwołującego w ofercie, że zamierza zapewnić współpracę
pomiędzy zaoferowaną stacją hemodynamiczną a aparatem Coroskop przy pomocy systemu
DICOM. Aby urządzenia komunikowały się w standardzie DICOM, zarówno Jedno jak i drugie
urządzenie musi dysponować taką funkcjonalnością. Aparat Coroskop nie posiada takiej
funkcjonalności, a wiec komunikacja z nim za pomocą tego standardu jest technicznie
niemożliwa, podobnie Jak niemożliwy jest np. odbiór kasety video VHS poprzez odtwarzacz
DVD.
Zamawiający wskazuje również, iż sposób przedstawienia przez Odwołującego zapisów
SIWZ jest dla Zamawiającego zupełnie niezrozumiały. W ocenie Zamawiającego punkt
22 parametrów technicznych w sposób jednoznaczny wskazywał, że stacja ma współpracować
z urządzeniem Coroskop w zakresie przesyłania danych demograficznych pacjenta,
co Wykonawca miał potwierdzić oraz opisać sposób współpracy. Punkt ten nie ma nic wspólnego
z innymi punktami Specyfikacji mówiącymi o przywoływanej wielokrotnie przez Odwołującego
modalności DICOM 3.0, o której traktowały np. pkt 28 specyfikacji w zakresie stacji
hemodynamicznej lub punkty 12,13,14 w zakresie serwera, fakt spełnienia przez ofertę
Wykonawcy warunków opisanych w tych punktach był samodzielnie oceniany i nie ma on żadnego
związku z opisanym w punkcie 22 obowiązkiem współpracy z posiadanym przez Zamawiającego
aparatem Coroskop. Zamawiający wyjaśnijł, że zgodnie z pkt 22 SIWZ Wykonawca nie miał

umożliwić, ani zapewnić odbioru sygnału w modalności DICOM, ani tym bardziej nie miał nawiązać
współpracy w rozumieniu podanym przez słownik j. polskiego jako „ działalność prowadzona
wspólnie tzn. przez wiele osób bądź razem z innymi w celu wspólnego funkcjonowania wraz
z innymi elementami w ramach całości", lecz zapewnić współprace 2-ch urządzeń.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania, na podstawie
zebranego materiału dowodowego w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk stron Izba
ustaliła i zważyła, co następuje.

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone
Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej 23 lipca 2010 roku oraz, w tym samym dniu, została
przekazana kopia odwołania Zamawiającemu.

Izba ustaliła, że wypełniono przesłankę interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną
w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniającą Odwołującego do złożenia odwołania.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego. Izba
dopuścił również dowód ze stanowisk i oświadczeń Stron złożonych ustnie do protokołu.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy oceny podniesionych
w odwołaniu zarzutów biorąc pod uwagę stanowiska Stron przedstawione na rozprawie,
uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje
na uwzględnienie.

Zarzucane przez Odwołującego Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1, 2 i 3 art. 24
ust. 2 pkt 3) oraz art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych przez przyjęcie przez
Zamawiającego, że Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania, w ocenie Izby
nie potwierdziło się.

Izba ustaliła, iż Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej:
„SIWZ” lub „Specyfikacja”) w punkcie 3 „Opis przedmiotu zamówienia” odesłał wykonawców
do Załącznika nr 3 „Opis przedmiotu zamówienia”, który stanowi integralna część
Specyfikacji. W punkcie 14 SIWZ „Opis sposobu przygotowania ofert” Zamawiający
zobowiązał wykonawców, do sporządzenia oferty na podstawie załączników
do SIWZ. Kwestionowany przez Odwołującego parametr, który stanowił podstawę
do wykluczenia Odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
znajduje się w Załączniku nr 3 do SIWZ „Opis przedmiotu zamówienia”, w punkcie 22
a określa wymagania dla Stacji hemodynamicznej przy sali zabiegowej i brzmi następująco:
„współpraca z użytkowanym angiografem: COROSCOP prod. SIEMENS – transfer danych
demograficznych pacjenta”.

Izba ustaliła, iż Odwołujący w złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w przedmiotowej sprawie ofercie na stronie 22 zaoferował następujące
rozwiązanie dla opisanego powyżej przez Zamawiającego parametru technicznego
określonego w punkcie 22 załącznika nr 3 do SIWZ: tak, poprzez DICOM, otwarta struktura
systemu monitorowania parametrów fizjologicznych firmy Mennen Medical umożliwia transfer
danych demograficznych pacjenta”

Izba ustaliła, iż Zamawiający dokonał badania oferty Odwołującego i 13 lipca 2010
roku ogłosił wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykluczając
Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy ponieważ złożył
on nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mięć wpływ na wynik prowadzonego
postępowania. Zamawiający uzasadnił swoją decyzję wskazując, iż Odwołujący w swojej
ofercie w punkcie 22 załącznika nr 3 potwierdził jednoznacznie możliwość komunikowania
się angiografu COROSKOP pozostającego w posiadaniu Zamawiającego w zakresie
transferu danych demograficznych poprzez DICOM. Jak stwierdził wykonawca
w dodatkowych wyjaśnieniach złożonych dnia 30.06.2010 roku, komunikacja pomiędzy
stacja hemodynamiczną produkcji firmy Mennen Medical a angiografem COROSKOP
produkcji firmy SIEMENS jest realizowana przy wykorzystaniu wersji DICOM WORK LIST.
Według wiedzy posiadanej przez Zamawiającego (potwierdzonej przez producenta aparatu
COROSKOP stosownymi dokumentami) ten rodzaj komunikacji jest niemożliwy. Według
producenta stacji COROSKOP łączność stacji hemodynamicznej polegających na transferze
danych demograficznych pacjenta przebiega tylko i wyłącznie wewnętrznym protokołem”

Izba ustaliła, że Odwołujący w takcie postępowania o udzielenie zamówienia zwrócił
się do Zamawiającego z wnioskiem (pismo z 26 kwietnia 2010 roku) dotyczącym punktu
22 i punktu 23 załącznika nr 3 o treści z związku z tym, że wymóg transferu dawki
promieniowania i danych demograficznych pacjenta z angografów wyprodukowanych przez
SIEMENS do stacji hemodynamicznych innego producenta wyklucza oferty innych
producentów niż SIEMENS zwracamy się z zapytaniem czy Zamawiający dopuści stacje
hemodynamiczne działające niezależnie od posiadanych angiografów prod. Firmy SIEMENS
i tym samym konieczność współpracy z angiografiami AXIOM i COROSKOP określona
w punkcie 21 i 22 załącznika nr 3 będzie fakultatywna”. Zamawiający udzielił odpowiedzi
(pismem z 25 lipca 2010 roku) informując, iż „Użytkownik nie dopuszcza możliwości
zaoferowania stacji hemodynamicznych działających niezależnie od użytkowanych
angiografów, natomiast dopuszcza fakultatywny transfer dawki promieniowania X”

Na wstępie rozważań należy wskazać, iż w przedmiotowym postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający opisał przedmiot Zamówienia
w załączniku nr 3 do SIWZ, gdzie Zamawiający zastrzega w punkcie 1, iż system
monitorowania parametrów fizjologicznych stanowiący przedmiot zamówienia a opisany
w załączniku nr 3 ma współpracować z użytkowanymi przez Zamawiającego następującymi
angiografiami (producent: SIEMENS A.G.): AXIOM Artis dFC (2 szt), Coroskop (1 szt.)
i Multistar (1szt.) oraz użytkowanymi przez szpital systemami informatycznymi. Bezspornym
było pomiędzy Stronami postępowania, iż zaoferowane stacje hemodynamiczne miały
współpracować z angiografiami posiadanymi przez Zamawiającego w zakresie transferu
danych demograficznych pacjenta. Stanowisko to również potwierdziło i jednoznacznie
dookreśliła odpowiedź na wniosek Odwołującego (opisane powyżej).
Zgodnie z poczynionymi w oparciu o dokumentację ustaleniami należy uznać,
że Zamawiający nie wskazał w SIWZ w Załączniku nr 3 w punkcie 22 w jaki sposób
ma następować przesyłanie danych demograficznych, tak więc niedookreślił Zamawiający
sposobu przesyłania danych demograficznych pomiędzy posiadanym angiografem Coroskop
a oferowaną stacją hemodynamiczną pozostawiając dobranie sposobu przesyłania danych
oraz oszacowane ewentualnych kosztów stworzenia możliwości przesyłania danych
demograficznych wykonawcom. Zamawiający nie ograniczył przesyłania danych
demograficznych jedynie do protokołu wewnętrznego. Do wykonawców składających oferty
w postępowaniu należało zbadanie możliwości przesyłania danych demograficznych
pacjentów pomiędzy angiogrfem Coroskop a oferowanymi stacjami hemodynamicznymi oraz
zaoferowanie rozwiązania, które umożliwiałoby przesyłanie tych danych. Odwołujący
zaoferował rozwiązanie polegające na przesyłaniu danych demograficznych pomiędzy

angiogrfem Coroskop a oferowanymi stacjami hemodynamicznymi firmy Mennen Medical
opierające się na protokole DICOM. Fakt, iż Zamawiający nie wskazał jednego sposobu
przesyłania danych demograficznych z posiadanego angiografu Coroskop nie może
stanowić podstawy do stwierdzenia, iż nie jest możliwe przesyłanie tych danych w inny
sposób niż tylko protokołem wewnętrznym. Zamawiający dopuścił inne rozwiązania,
jednakże będąc użytkownikiem sprzętu nie musi znać wszystkich możliwości jakie daje
technika, to wykonawcy zostali zobowiązani do zaoferowania takiego sposobu przesyłania
danych demograficznych aby była możliwa współpraca pomiędzy urządzeniem będącym
własnością Zamawiającego a oferowanym. Wykonawcy, jako podmioty profesjonalnie
zajmujące się sprzedażą urządzeń medycznych, znający rynek urządzeń medycznych mieli
możliwość oferowania rozwiązania technicznego w zakresie przesyłania danych
demograficznych. W tym miejscu należy zaznaczyć, że Odwołujący nie kwestionował
na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, że przesyłanie danych
demograficznych za pomocą protokołu wewnętrznego ogranicza konkurencję i tym samym
narusza zasady zamówień publicznych, nie były składane również w tym zakresie środki
ochrony prawnej. Zasygnalizował jedynie taki stan rzeczy w założonym wniosku o dokonanie
zmiany w zakresie fakultatywnego dopuszczenia współdziałania stacji hemodynamicznych
i posiadanych przez Zamawiającego angiografów (opisane wyżej). W trakcie rozprawy
wyjaśnił Odwołujący, iż wniosek ten miał na celu jedynie pozyskanie informacji niezbędnych
do dokonania wyceny oferty polegającego na wkalkulowaniu w cenę oferty ewentualnego
kosztu połączenia po uzyskaniu informacji z firmy Siemens Sp. z o.o. w przedmiocie
sposobu połączenia a nie odnosił się do przedmiotu zamówienia. Jednocześnie zasługuje
na uwagę fakt, iż odwołujący do dnia rozprawy nie skierował takiego zapytania do firmy
SIEMENS Sp. z o.o..

W ocenie Izby, niezbędną jest odpowiedź na pytanie: czy istnieje możliwość
przesyłania danych demograficznych w sposób inny niż za pomocą protokołu wewnętrznego
z uszczegółowieniem i dookreśleniem czy istnieje możliwość przesyłania danych
demograficznych pomiędzy angiogrefem Coroskop a oferowanymi przez Odwołującego
stacjami hemodynamicznymi za pomocą protokołu DICOM WORK LIST ?

Zaoferowane przez Odwołującego rozwiązanie przesyłania danych demograficznych
pomiędzy angiogrefem Coroskop a oferowanymi przez Odwołującego stacjami
hemodynamicznymi spowodowało, iż po zapoznaniu się z Ofertą odwołującego wykonawca
SIEMENS Sp. z o.o. złożył pisemną informację (pismo z 23 czerwca 2010 roku), z której
wynikało, iż nie jest możliwe przesyłanie danych demograficznych pomiędzy angiografem

Coroskop a oferowanymi przez odwołującego stacjami hemodynamicznymi firmy Mennen
Medical za pomocą protokołu DICOM, bowiem aparat Coroskop, którego producentem jest
firma SIEMENS A.G. nie posiada możliwości łączności poprzez DICOM i odbierania danych
demograficznych pacjenta poprzez protokół DICOM a łączność stacji hemodynamicznej
z aparatem Coroskop polegająca na transferze danych demograficznych pacjenta
jak i też otrzymywanej dawki promieniowani przebiega tylko i wyłącznie wewnętrznym
protokołem.
Zamawiający, dochowując należytej staranności w toku badania ofert oraz wyjaśnienia treści
oferty Odwołującego, w oparciu o art. 87 ust 1 ustawy - W toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert.
Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek
zmiany w jej treści. - wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnienia w zakresie
zaoferowanego rozwiązania przesyłania danych demograficznych (pismo z 24 czerwca 2010
roku) prosząc o uszczegółowienie rodzaju i wersji protokołów służących do komunikacji
z angiografiami pozostającymi w posiadaniu Zamawiającego zarówno, jeżeli chodzi
o transfer danych demograficznych jak i fakultatywny transfer dawki promieniowania.
W wyniku wezwania do złożenia wyjaśnień Odwołujący powiadomił Zamawiającego (pismem
z 30 czerwca 2010 roku), iż współpraca w zakresie transferu danych demograficznych
z angiografiami pozostającymi w posiadaniu Zamawiającego (Axiom Artis, Coroskop)
urządzeń firmy Mennen Medical będzie możliwa przy wykorzystaniu wersji DICOM WORK
LIST, która jest stosowana w angiografiach, ponieważ stacje hemodynamiczne produkowane
przez Mennen Medical mogą komunikować się za pomocą dowolnej wersji DICOM WORK
LIST stosowanej w angiografiach Axiom Artis i Coroskop. Fakultatywny transfer dawki
promieniowania może być realizowany poprzez DCMPPS – DICOM MPPS Class Library and
SCP. Tak więc podnoszone przez Odwołującego na rozprawie, iż Zamawiający nie umożliwił
odwołującemu wyjaśnienia zaoferowanego rozwiązania nie potwierdziło się.
Zamawiający, w wyniku uzyskania od Odwołującego wyjaśnień, zwrócił się do wykonawcy
SIEMENS Sp. z o.o. (pismo z 2 lipca 2010 roku) o dostarczenie dokumentów
potwierdzających, iż angiograf Coroskop nie posiada możliwości połączenia się z oferowaną
przez Odwołującego stacją hemodynamiczną za pomocą protokołu DICOM. Niewątpliwie
działanie Zamawiającego miało na celu wyjaśnienie powstałego problemu oraz potwierdza
dochowanie należytej staranności po stronie Zamawiającego. Wykonawca SIEMENS
Sp. z o.o. złożył (pismo z 8 lipca 2010 roku) dokumenty uzyskane od producenta angiografu
Coroskop potwierdzające, iż aparat ten będący własnością Zamawiającego od wielu lat
(około 11) nie posiada możliwości komunikowania się za pomocą protokołu DICOM.

W oparciu o przedłożone dokumenty w wyniku przeprowadzenia postępowania
wyjaśniającego Zamawiający wykluczył odwołującego z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie art. 24 ust.2 pkt 3 ustawy – z postępowania
o udzielenie zamówienia wyklucza się również wykonawców, którzy (…) złożyli nieprawdziwe
informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania
oraz odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy – Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli: (…)została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert.
Nie sposób się zgodzić z argumentacją Odwołującego, tak samo abstrakcyjną
jak i nieprawdopodobną, wskazaną odpowiednio w odwołaniu i na rozprawie a polegającą
na odwoływaniu się do innych pozycji zawartych w opisie technicznym stanowiącym
załącznik nr 3 do SIWZ dotyczących serwera i wnioskowanie na tej podstawie możliwości
zaoferowania protokołu DICOM WORK LIST do przesyłania danych demograficznych oraz,
iż wymóg przesyłania danych za pomocą protokołu wewnętrznego pojawił się na etapie
oceny ofert a nie istniał wcześniej. W ocenie Izby odwoływanie się do innych pozycji opisu
przedmiotu zamówienia nie stanowi argumentacji, która potwierdza, że przesyłanie danych
demograficznych pomiędzy oferowaną przez Odwołującego stacją hemodynamiczną
a będącym własnością Zamawiającego angiografem Coroskop może następować
za pomocą protokołu DICOM. Odwołujący argumentując zaoferowany sposób przesyłania
danych demograficznych odwołał się do opisu przedmiotu wymaganego przez
Zamawiającego serwera, jednakże poza odwołaniem się do faktu wskazanych w tym opisie
przez Zamawiającego protokołu DICOM, Odwołujący nie wykazał, iż umożliwiona jest przez
to komunikacja w zakresie przesyłania danych demograficznych pomiędzy oferowaną przez
Odwołującego stacją hemodynamiczną a będącym własnością Zamawiającego angiografem
Coroskop za pomocą protokołu DICOM WORK LIST. Ponownie wskazać należy,
iż Odwołujący miał świadomość, że przesyłanie danych demograficznych jest dokonywane
odmiennym i niezależnym od wskazanych do pracy serwera protokołem – co wynikało
ze złożonego do Zamawiającego wniosku w zakresie wyłączenia konieczności umożliwienia
transferu danych demograficznych pomiędzy oferowaną stacją hemodynamiczną
a będącym własnością Zamawiającego angiografem Coroskop. W ocenie Izby nie znajduje
również uzasadnienia twierdzenie Odwołującego jakoby potwierdzające zarzuty,
iż wymaganie w zakresie przesyłania danych demograficznych za pomocą protokołu
wewnętrznego pomiędzy oferowaną przez Odwołującego stacją hemodynamiczną
a będącym własnością Zamawiającego angiografem Coroskop pojawiło się dopiero na etapie
badania ofert, a potwierdzić miał to fakt, iż Zamawiający w dokumentacji postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego nie wymagał przesyłania danych demograficznych

pomiędzy oferowaną stacją hemodynamiczną a będącym własnością Zamawiającego
angiografem Coroskop za pomocą protokołu wewnętrznego. Nie sposób zgodzić się z tym
wywodem Odwołującego; jak wcześniej zostało wykazane Zamawiający nie określił sposobu
przesyłania danych demograficznych pomiędzy oferowaną stacją hemodynamiczną
a będącym własnością Zamawiającego angiografem Coroskop dopuszczając tym samym
różne rozwiązania, a wiec również przesyłanie danych demograficznych za pomocą
protokołu wewnętrznego, Zamawiający dopuścił każde rozwiązanie techniczne byle było
skuteczne i przesyłanie danych demograficznych pomiędzy oferowaną stacją
hemodynamiczną a będącym własnością Zamawiającego angiografem Coroskop było
możliwe. Tak więc odwołujący nie udowodnił, iż wymaganie to pojawiło się na etapie oceny
ofert oraz, że stanowiło wymaganie SIWZ, co więcej twierdzenie to obala sam Odwołujący,
bowiem w skierowanym do Zamawiającego wniosku jednoznacznie – co przyznał również
na rozprawie – potwierdził, iż przesyłanie danych demograficznych może następować
waśnie za pomocą protokołu wewnętrznego. Wskazuje to na właściwą interpretację
dokumentów postępowania przez Odwołującego, w szczególności punktu 22 Załącznika nr 3
do SIWZ. Odwołujący przyznał na rozprawi, iż nie jest możliwym przesyłanie danych
demograficznych pomiędzy oferowaną przez Odwołującego stacją hemodynamiczną firmy
Mennen Medical a będącym własnością Zamawiającego angiografem Coroskop za pomocą
protokołu DICOM. W ocenie Izby, biorąc pod uwagę fakt, iż postępowania są kierowanego
do wykonawców będących profesjonalnymi jednostkami - niewątpliwie Odwołujący takim
podmiotem jest - sposób w jaki argumentuje swoje stanowisko Odwołujący nie zasługuje
na uznanie, co potwierdza również brak zapoznania się Odwołującego z aparaturą będąca
własnością Zamawiającego, z którą miały współpracować oferowane przez Zamawiającego
stacje hemodynamiczne, co przyznał na rozprawie Odwołujący. Dodatkowo należy wskazać,
iż aparat Coroskop był produkowany seryjnie a więc możliwość pozyskania informacji na
jego temat była szeroka; można było uzyskać więc wiedzę, że przesyłanie danych
demograficznych z angiografu Coroskop nie może odbywać się za pomocą protokołu
DICOM, bowiem nie jest to możliwe z uwagi na to, iż aparat ten nie posiada takiej
funkcjonalności. Odwołujący nie obalił wskazanego przez uczestnika postępowania
odwoławczego - wykonawcę SIEMENS Sp. z o.o. twierdzenia, iż nie istnieje możliwość
połączenia angiografu Coroskop i oferowanej przez Odwołującego stacji hemodynamicznej
firmy Mennen Medical za pomocą protokołu DICOM bądź back up.

W ocenie Izby badanie i ocena oferty dokonana przez Zamawiającego została wykonana
prawidłowo, Zamawiający dowiódł w postępowaniu wyjaśniającym, iż Odwołujący zaoferował

rozwiązanie niemożliwe do zrealizowania, zawarł tym samym informacje nieprawdziwe
mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy zobowiązuje Zamawiającego do wykluczenia wykonawcy
z postępowania w razie podania informacji nieprawdziwych, przez które należy rozumieć,
zgodnie z orzecznictwem i piśmiennictwem, informacje, które przedstawiają odmienny stan
od rzeczywistości, o ile złożone informacje mają wpływ lub mogą mieć wpływ na wynik
prowadzonego postępowania. Niewątpliwie informacje zawarte w ofercie Odwołującego –
możliwość przesyłania danych demograficznych pomiędzy oferowaną przez Odwołującego
stacją hemodynamiczną firmy Mennen Medical a będącym własnością Zamawiającego
angiografem Coroskop za pomocą protokołu DICOM – po ich weryfikacji przez
Zamawiającego na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,
nie odpowiadają faktom ustalonym w toku czynności wyjaśniających oraz mogło mieć wpływ
na wynik prowadzonego postępowania ze względu na cenę oferty (oferta Odwołującego
cena – 1 373 391,80 zł; oferta SIEMENS Sp. z o.o. cena – 1 460 120,73 zł). Izba wskazuje,
że oświadczenie lub dokument podający odmienny stan od rzeczywistości nie ma przymiotu
błędnego dokumentu. Podkreślić należy, że zgodnie z przeważającym orzecznictwem
sądowym i KIO nie mają znaczenia przyczyny z powodu, których doszło do podania
nieprawdziwych informacji. Nie rozróżnia się bowiem skutków podania nieprawdziwych
informacji, mających wpływ na wynik postępowania ze względu na postać winy wykonawcy
(wina umyślna czy niedbalstwo). Istotne jest, że informacja jest obiektywnie niezgodna
z rzeczywistością. W prawodawstwie europejskim (Dyrektywa 2004/18/WE) nakazuje się
wykluczenie wykonawcy, jeżeli „jest winny poważnego wprowadzenia w błąd”. Pamiętać
należy, że składając ofertę w postępowaniu wykonawca bierze bowiem za nią pełną
odpowiedzialność.

Ustawodawca w art. 24 ustawy zawarł katalog przesłanek wskazujących na konieczność
wykluczenia wykonawcy z postępowania. Niewątpliwie dotkliwa sankcja wykluczenia
z postępowania dotyczy podmiotowej sytuacji wykonawców. Jednakże odwołując się do ust.
2 art. 24 katalog przesłanek wykluczenia rozszerza się poza przyczyny w sferze podmiotowej
skutkujące wykluczeniem wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W ocenie izby nieprawdziwe informację mające lub mogące mieć wpływ na wynik
postępowania, czyli informacje przedstawiające odmienny stan rzeczy od rzeczywistości
mogą dotyczyć wszystkich elementów oferty.

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, iż działanie Zamawiającego było prawidłowe
i nie naruszyło regulacji art. 7 ust 1, 2, 3, art. 24 ust 2 pkt 3) oraz art. 91 ust 1 ustawy, tym
samym Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia odwołania.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Przewodniczący: …………………………