Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1988/10

POSTANOWIENIE
z dnia 27 września 2010 r.


Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:

Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron w dniu 27 września 2010 r.
w Warszawie odwołania z dnia 15 września 2010 r. wniesionego przez Zakład Energetyki -
Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-225 Kędzierzyn-Koźle w postępowaniu
prowadzonym przez Szpital Specjalistyczny, ul. Zjednoczenia 10, 41-500 Chorzów
postanawia:
1. Umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. Nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Zakładu Energetyki - Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15,
47-225 Kędzierzyn-Koźle kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych
zero groszy), stanowiącej uiszczony przez Odwołującego wpis.


Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodniczący:

………………………

U z a s a d n i e n i e
do postanowienia z dnia 27 września 2010 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1988/10

W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że wobec wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego po dniu 29 stycznia 2010 r., to jest po wejściu w życie przepisów
ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do rozpoznawania odwołania mają
zastosowanie przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych w brzmieniu znowelizowanym.
Jednocześnie Izba ustaliła, że na podstawie art. 7 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie
ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw w zw. z § 7
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238) i § 38
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2010 r., Nr 48, poz. 280), do
przedmiotowego odwołania mają zastosowanie przepisy wymienionych powyżej
rozporządzeń.
Nadto Izba ustaliła, że odwołanie zostało złożone w postępowaniu prowadzonym
w trybie przetargu nieograniczonego na usługi wywozu i utylizacji odpadów medycznych
Szpitala, przez okres 12 miesięcy, znak sprawy PN/UO/13/10, wszczętym przez Szpital
Specjalistyczny, ul. Zjednoczenia 10, 41-500 Chorzów zwany dalej: „Zamawiającym”–
ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 10.09.2010 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych Nr 248435-2010.
W dniu 15.09.2010 r. (wpływ bezpośredni do KIO) Zakład Energetyki - Blachownia
Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-225 Kędzierzyn-Koźle zwany dalej: „Odwołującym” na
podstawie art. 180 ust. 1 i art. 182 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp"
złożył odwołanie od treści Ogłoszenia o Zamówieniu zwanej dalej: „OZ" oraz wobec treści
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ", tj. wobec opisu sposobu
dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu zawartego w pkt 6
Formularza ofertowo - cenowego stanowiącego zał. nr 4 do SIWZ o treści: „Posiadamy
spalarnie na terenie województwa śląskiego na potwierdzenie czego przedstawiamy
oświadczenie o miejscu utylizacji odpadów (odpady medyczne muszą być spalane na
obszarze tego województwa, na którym zostały wytworzone lub w miejscach najbliżej
położonych miejsca ich wytworzenia, zgodnie z art. 9 i 42 ustawy o odpadach z dnia 27
kwietnia 2001 roku, Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 628 z późn. zm.)". Zarzucił, że taki opis
sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu narusza art. 7

ust. 1 Pzp i art. 22 ust. 2 Pzp poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu
nieadekwatnie do przedmiotu zamówienia oraz w sposób utrudniający konkurencję
i uniemożliwiający należyte ustalenie kręgu wykonawców zdolnych do wykonania
zamówienia oraz żądał usunięcia z pkt 6 Formularza ofertowo - cenowego stanowiącego zał.
nr 4 do SIWZ zapisu o treści: „Posiadamy spalarnie na terenie województwa śląskiego na
potwierdzenie czego przedstawiamy oświadczenie o miejscu utylizacji odpadów (odpady
medyczne muszą być spalane na obszarze tego województwa, na którym zostały
wytworzone lub w miejscach najbliżej położonych miejsca ich wytworzenia, zgodnie z art. 9
i 42 ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 roku, Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 628 z
późn. zm.)." i zastąpienie go zapisem o treści: „Posiadamy czynną spalarnie na
potwierdzenie czego przedstawiamy zezwolenie na unieszkodliwianie odpadów.".
Jednocześnie wskazał, że jego interes prawny wynika z faktu, iż zaskarżone
postanowienie OZ i SIWZ uniemożliwiają jemu udział we wskazanym wyżej postępowaniu
oraz złożenie oferty samodzielnie względnie wspólnie z innym wykonawcą.
W OZ oraz w SIWZ Zamawiający opisał sposób, w jaki będzie oceniał spełnienie
warunków udziału w postępowaniu. Warunki te nie zawierają zapisów związanych
z wymaganiami Zamawiającego co do miejsca unieszkodliwiania odpadów medycznych
wytwarzanych przez Zamawiającego. Jednakże, w pkt 6 Formularza ofertowo - cenowego
stanowiącego zał. nr 4 do SIWZ Zamawiający wprowadził oświadczenie, które złożyć
powinien wykonawca o treści: „Posiadamy spalarnie na terenie województwa śląskiego na
potwierdzenie czego przedstawiamy oświadczenie o miejscu utylizacji odpadów (odpady
medyczne muszą być spalane na obszarze tego województwa, na którym zostały
wytworzone lub w miejscach najbliżej położonych miejsca ich wytworzenia, zgodnie z art. 9
i 42 ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 roku, Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 628
z późn. zm.).".
Odwołujący ocenił, iż w/w zapis Formularza ofertowo-cenowego bezpośrednio
stanowi wymóg, jaki Zamawiający stawia wykonawcom ubiegającym się o udzielenie
zamówienia. To znaczy, Zamawiający domagając się złożenia przez Wykonawcę
oświadczenia o określonej wyżej treści wprost wymaga, aby Wykonawca składający ofertę
prowadził spalarnię na terenie województwa śląskiego, co zdaniem Odwołującego jako
działaniem nieuprawnionym i nie znajdującym uzasadnienia w przepisach prawa, to jest Pzp
i ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 25 z późn. zm.) zwanej
dalej: „OdpadyU", ograniczającym Odwołującemu możliwość udziału w postępowaniu.
Przepisy art. 9 ust. 1 do ust. 3a OdpadyU wprowadzają zasadę bliskości, z której wynika, że
odpady powinny być poddawane odzyskowi lub unieszkodliwianiu w miejscu ich powstania
(art. 9 ust. 1), a dopiero wtedy, kiedy jest to niemożliwe, mogą być przewożone w inne

miejsca jednakże na obszarze województwa, w którym zostały wytworzone w instalacjach
spełniających dwa kryteria, ujęte alternatywnie:
1) jeśli chodzi o instalacje - spełnianie wymagań najlepszej dostępnej techniki lub
technologii w rozumieniu art. 143 ustawy Prawo ochrony środowiska;
2) jeśli chodzi o miejsca - położone najbliżej miejsca wytworzenia odpadów.
W art. 9 ust. 4 OdpadyU, ustawodawca dopuszcza wyjątek, pozwalając na odzysk lub
unieszkodliwianie odpadów w innym województwie (to jest innym niż właściwe dla miejsca
wytworzenia odpadu), jeżeli odległość do instalacji spełniającej wymagania najlepszej
dostępnej techniki lub technologii lub miejsca przeznaczonego do tego samego odzysku jest
mniejsza niż do instalacji lub miejsca położonych na obszarze tego województwa, w którym
odpady zostały wytworzone. Przy czym art. 9 ust. 4 OdpadyU stosuje się także do
unieszkodliwiania odpadów medycznych zgodnie z art. 9 ust. 5 OdpadyU. Brzmienie
powołanych wyżej przepisów OdpadyU w zestawieniu z treścią pkt 6 Formularza ofertowo -
cenowego stanowiącego zał. nr 5 do SIWZ wskazuje, że Zamawiający wprowadzając wymóg
prowadzenia spalarni na terenie województwa śląskiego ograniczył możliwość złożenia
oferty przez wykonawców działających na obszarze innych województw, posiadających
stosowne zezwolenia na odbiór lub unieszkodliwianie odpadów medycznych i spełniających
warunki określone w art. 9 ust. 4 OdpadyU. Tym samym Zamawiający ograniczył możliwość
złożenia oferty także przez Odwołującego. Odwołujący prowadzi bowiem spalarnię odpadów
na terenie Kędzierzyna - Koźla, która spełnia jednocześnie wymagania najlepszej dostępnej
techniki lub technologii w rozumieniu art. 143 ustawy Prawo ochrony środowiska, co
potwierdza, między inny decyzja Marszałka Województwa Opolskiego z dnia 19.06.2008 r.,
Nr DOS.IV-MK-7638-2-3/08 (zał. nr 2) oraz decyzja Marszałka Województwa Opolskiego
z dnia 17.09.2008 r., Nr DOŚ.IV-MK-7638-2- 7/08 (zał. nr 3). Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia
15.09.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 1091/09: „1. Pominięcie stosowania w postępowaniu
jakiegoś przepisu w stosunku do jednego z wykonawców i to nawet przepisu p.z.p., którego
nie ma potrzeby ani obowiązku stosowania w stosunku do pozostałych wykonawców, jest
naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji.(...)" Zamawiający wprowadzając
zaskarżony wymóg pominął zatem treść art. 9 ust. 4 OdpadyU co prowadzi do eliminowania
niektórych wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i narusza
zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, o której mowa w art. 7 ust. 1 Pzp.
Odwołanie zostało podpisane przez Prezesa Zarządu Andrzeja Brzoza oraz Członka
Zarządu Sławomira Jasienkiewicza osoby ujawnione w załączonym KRS i umocowane do
łącznej reprezentacji.

W dniu 15.09.2010 r. Odwołujący przesłał Zamawiającemu (wpływ bezpośredni do
Kancelarii Zamawiającego) kopię odwołania, na potwierdzenie tej okoliczności uzupełnił na
wezwanie z dnia 17.10.2010 r. dowód przesłania kopii odwołania Zamawiającemu pocztą
w dniu 20.09.2010 r.
Pismem z dnia 21.09.2010 r., doręczonym do Prezesa KIO (faxem) w dniu
22.09.2010 r. (potwierdzonym na piśmie w dniu 23.09.2010 r.), Zamawiający wniósł
odpowiedź na odwołanie. Zawnioskował o umorzenie postępowania odwoławczego na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, z uwagi na fakt, że uwzględnił w całości zarzuty
Odpowiedź na odwołanie podpisał Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Chorzowie
Krzysztof H.
Izba ustaliła, że do Prezesa KIO w trzydniowym terminie, tj. do 20.09.2010 r., żaden
wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego (art. 185 ust. 2 Pzp).
Zgodnie z informacją uzyskaną od Zamawiającego zawiadomienie o złożeniu odwołania
zostało przekazane uczestnikom postępowania faxem w dniu 16.09.2010 r. (informacja
zawarta w załączniku przesłanym wraz z pismem z dnia 21.09.2010 r. oraz w piśmie z dnia
22.09.2010 r.).
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, iż uwzględnia zarzuty
odwołania w całości, to stwierdzić należy, że Zamawiający uznał w pełni zarzuty
Odwołującego oraz wykona żądania zawarte w odwołaniu. Wobec ustalenia, że
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu oraz uczyni zadość
w całości żądaniu Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca, Izba stwierdziła, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 Pzp.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy
przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując
zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych tytułem
wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 przywołanego powyżej rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z 15 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

………………………