Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/2127/10
WYROK
z dnia 11 października 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Honorata Łopianowska
Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Ingersoll-Rand International Ltd. 170/175 Lakeview Drive, Airisde Business
Park Swords Co Dublin, Ireland w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego - Vattenfall
Heat Poland S.A. w Warszawie w trybie przetargu nieograniczonego na „dostarczenie, montaż i
uruchomienie układu sprężarek powietrza technologicznego w Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie”

przy udziale Przystępującego do postępowania po stronie Zamawiającego – wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego: Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym

orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Ingersoll-Rand International Ltd. 170/175 Lakeview Drive,
Airisde Business Park Swords Co Dublin, Ireland i nakazuje;
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych, zero groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez
Ingersoll-Rand International Ltd. 170/175 Lakeview Drive, Airisde Business Park
Swords Co Dublin, Ireland;
2) dokonać wpłaty kwoty 3.600,00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych, zero groszy
groszy) przez Odwołującego Ingersoll-Rand International Ltd. 170/175 Lakeview Drive,
Airisde Business Park Swords Co Dublin, Ireland, na rzecz Vattenfall Heat Poland S.A. w
Warszawie, stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika;
3) nakazuje zwrot z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
250,00 złotych (dwustu pięćdziesięciu złotych, zero groszy) na rzecz Odwołującego
KIO 2127/10 2


Ingersoll-Rand International Ltd. 170/175 Lakeview Drive, Airisde Business Park
Swords Co Dublin, Ireland, z tytułu nadpłaconego wpisu.

Stosownie do treści art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), na niniejszy wyrok - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:























KIO 2127/10 3


U Z A S A D N I E N I E

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego sektorowego
w trybie przetargu nieograniczonego na „dostarczenie, montaż i uruchomienie układu sprężarek powietrza
technologicznego w Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie” z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010, Nr 113, poz. 759
ze zm.) wymaganych przy procedurze, kiedy wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych – wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy wynosi 7.000.000 zł
(1.823.392 euro).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod nr 2010/S125-191891 w dniu 1 lipca 2010r.
Odwołujący w dniu 20 września 2010r. powziął na podstawie strony internetowej
Zamawiającego informację o wyniku postępowania, zaś w dniu 30 września 2010r. wniósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1) uznaniu, iż oferta złożona przez konsorcjum Atlas Copco Polska sp. z o. o. w Sękocinie
Nowym oraz Elektromontaż Północ SA. w Warszawie jest najkorzystniejsza w
przedmiotowym postępowaniu;
2) zaniechaniu wykluczenia Konsorcjum z postępowania, mimo, iż złożone przez niego
dokumenty nie potwierdzają spełnienia warunków udziału w przetargu;
3) zaniechaniu odrzucenia oferty Konsorcjum, mimo iż jej treść w sposób istotny nie
odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej SIWZ), stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji i zawiera cenę rażąco niską;
4) nie dokonaniu wyboru najkorzystniejszej spośród ofert ważnych.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez naruszenie zasad zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, poprzez nie zastosowanie
wobec wszystkich uczestników postępowania tych samych warunków udziału i kryteriów
oceny ofert;
2) art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z rozporządzeniem Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane,
poprzez uznanie, iż Konsorcjum wykazało spełnienie warunków udziału w zakresie
KIO 2127/10 4


doświadczenia i potencjału finansowego do wykonania zamówienia;
3) art. 24 ust. I pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż wszyscy
członkowie zarządu Atlas Copco Polska Sp. z o.o. wykazali iż spełniają warunek określony
w ustawie ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie niekaralności;
4) art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, w związku z art. 26 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż Konsorcjum spełnia warunki
udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia w realizacji dostaw, o których nowa w
rozdziale 3 pkt 3.1 litera b) SIWZ oraz że Konsorcjum spełnia warunki w zakresie
potencjału finansowego, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 3.1 litera a) SIWZ;
5) art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie wyjaśnienia treści
oferty Konsorcjum;
6) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż oferta
Konsorcjum jest zgodna z treścią SIWZ;
7) art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż oferta
Konsorcjum nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji;
8) art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Konsorcjum, mimo iż podlega ono wykluczeniu z przedmiotowego postępowania;
9) art. 90 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nie uznanie, iż oferta
Konsorcjum zawiera cenę rażąco niska;
10) art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez dokonanie wyboru oferty na
podstawie innych niż wskazano w SWIZ kryteriów i parametrów.
Odwołujący wniósł o:
1. nakazanie Zamawiającemu uchylenia wyboru najkorzystniejszej oferty,
2. nakazanie Zamawiającemu wykluczenie z postępowania Konsorcjum oraz odrzucenie
jego oferty;
3. nakazanie Zamawiającemu dokonanie ponownej oceny ofert wraz z ofertą
Odwołującego,
4. zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego,
wg dokumentów przedstawionych na rozprawie
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał, że w SIWZ Zamawiający postawił
warunek, iż o zamówienie mogą się ubiegać podmioty, które w ciągu ostatnich pięciu lat przed
wszczęciem postępowania wykonały co najmniej jedną pracę polegającą na dostarczeniu,
montażu i uruchomieniu co najmniej dwóch sprężarek powietrza technologicznego o wydajności
KIO 2127/10 5


co najmniej 6 000 m3/h każda, wraz z instalacjami towarzyszącymi - rozdział 3 pkt 3.1 litera b)
SIWZ, który jest niezgodny z zapisami rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy, zgodnie z którym, w przypadku prac innych niż roboty
budowlane zamawiający może żądać wykazu wykonanych dostaw w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert.
Odwołujący podaje, że Konsorcjum przedstawiło w swojej ofercie wykaz 9 prac na
poparcie posiadanego doświadczenia, z czego tylko pozycje 1, 3, 7 i 8 zostały poparte
stosownymi referencjami, więc tak naprawdę tylko one mogą być brane pod uwagę przy
ocenianiu czy warunek został spełniony. Z załączonej do oferty Konsorcjum tabeli (zał. 3 str. 43)
nie wynika w żadnej pozycji jaka była liczba dostarczonych sprężarek ani jakie były ich
jednostkowe wydajności, nie jest więc możliwa weryfikacja, czy członek Konsorcjum - Atlas
Copco Polska sp. z o.o. spełnia warunki określone w SIWZ. Podawanie łącznej wydajności
dostarczonych sprężarek, przy nieznanej ich liczbie, nie poświadcza, iż przedmiotem dostawy był
układ co najmniej dwóch sprężarek o wydajności co najmniej 6.000 m3/h każda. Ponadto, żadna
z dat wykonania wskazanych 4 prac popartych referencjami nie potwierdza, iż wymienione w
tabeli prace, zostały wykonane w ciągu ostatnich trzech lat przed wszczęciem przedmiotowego
postępowania (t.j. nie wcześniej niż przed dniem 29 czerwca 2007r.). Odwołujący podaje, że
analizując szczegółowo jedynie te prace, które są potwierdzone referencjami należy dojść do
następujących wniosków:
W odniesieniu do pozycji nr 1 z tabeli - Volkswagen Polska, załączona referencja nie potwierdza,
aby parametry co do wydajności wykonanych prac żądane przez Zamawiającego zostały
spełnione, nie sposób też potwierdzić, iż prace te zostały wykonane w ciągu ostatnich trzech lat
przed wszczęciem postępowania.
W odniesieniu do pozycji 3 - Elektrownia PAK II - z referencji nie wynika czy prace zostały
wykonane w okresie trzech lat przed datą wszczęcia postępowania ogłoszonego przez
Zamawiającego; ponadto skoro Atlas Copco Polska Sp. z o.o. nie zawierało umowy bezpośrednio
z Elektrownią, lecz z generalnym wykonawcą (tj. SNC-Lavalin Polska), to prace w istocie były
świadczone na rzecz generalnego wykonawcy i to on powinien potwierdzać prawidłowość
wykonania prac, a nie Elektrownia.
Odnośnie pozycji 7 - Elektrownia Rybnik - w referencji brak danych o liczbie i wydajności
sprężarek a także brak informacji o dokładnym czasie wykonania prac oraz potwierdzenia
wykonania montażu i uruchomienia sprężarek („nadzór nad pracami budowlanymi”, o którym
mowa w treści referencji nie jest tożsamy z montażem i uruchomieniem sprężarek).
KIO 2127/10 6


Pozycja 8 - Huta Szkła Krosno - w referencji brak danych co do liczby i wydajności sprężarek, jak
również brak danych o dokładnym czasie wykonania prac. Należy zwrócić uwagę, iż z punktu
widzenia SIWZ nie jest istotny okres dzierżawy lecz termin dostawy i montażu sprężarek, co było
przecież czynnością jednorazową, a nie ciągłą; brak też potwierdzenia, iż Atlas Copco Polska Sp.
z o.o. w ramach zamówienia wykonała montaż dostarczonych urządzeń, co również jest
warunkiem stawianym przed wykonawcami.
Zdaniem Odwołującego, żadna z prac wskazanych przez Konsorcjum nie potwierdza
spełniania przez Konsorcjum warunku w zakresie doświadczenia; brak jest też przesłanek do
zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy PZP.
Podniósł dalej Odwołujący, że w rozdziale 3 pkt 3.1 litera a) SIWZ Zamawiający wymagał
aby wykonawcy wykazali się przychodem średniorocznym w wysokości co najmniej 5 milionów
złotych za okres ostatnich 3 lat obrotowych - pozycja „Przychód netto ze sprzedaży produktów,
towarów i materiałów” lub „Przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nim”, wykazane w
rachunkach zysków i strat. Potwierdzeniem, iż Zamawiający oczekiwał od wykonawców
dołączenia rachunków zysków i strat, jest dyspozycja pkt 4.1.9 SIWZ w rozdziale 4 SIWZ, gdzie
Zamawiający wyraźnie zaznaczył, iż tylko podmioty nie zobowiązane do sporządzania rachunków
zysków i strat mogą przedstawić inne dokumenty.
Do oferty Konsorcjum nie dołączono rachunków zysków i strat spółki Atlas COPCO
Polska - a jedynie sprawozdania F01 (mimo, że SIWZ nie przewidywało możliwości zastąpienia
rachunku zysków i strat sprawozdaniem F01), Zamawiający nie ma więc możliwości dokonania
weryfikacji, czy spółka Atlas Copco Polska spełnia postawiony w SIWZ warunek co do
potencjału finansowego.
Odwołujący argumentuje, wśród członków zarządu spółki Atlas Copco Polska są trzy
osoby nieposiadające polskiego obywatelstwa. W odniesieniu do wszystkich przedstawiono
zaświadczenia z polskiego Krajowego Rejestru Karnego, iż nie zostali ukarani za przestępstwa, o
których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP. Ponadto W przypadku pana Luca Hendrickxa,
do oferty zostało również dołączone zaświadczenie wydane przez belgijski odpowiednik
polskiego Krajowego Rejestru Karnego. Tymczasem w przypadku panów Terenca Browne'a i
Vladimira Kozłovsky’ego załączono tylko zaświadczenia z polskiego KRK nie dołączając
zaświadczeń z krajów, których są oni obywatelami. Brak jest więc podstaw do stwierdzenia, iż
spełniony został warunek, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP.
W ocenie skarżącego cena przedstawiona przez Konsorcjum jest cena rażąco niska.
odbiegająca od cen rynkowych, w efekcie jest ceną nierealistyczną i jej złożenie stanowi czyn
KIO 2127/10 7


nieuczciwej konkurencji. Zamawiający w sposób nieuprawniony zaniechał wyjaśnienia
powyższego wątku, mimo, iż porównanie złożonych cen przez wykonawców, których oferty są
ważne różnią się w sposób istotny, co powinno wzbudzić jego wątpliwości, czy któraś z
podanych cen nie została obliczona w sposób nieprawidłowy i niezgodny z wymaganiami
zawartymi w SIWZ.
Obowiązkiem Zamawiającego jest przeprowadzenie wszechstronnego badania złożonych
ofert, tak aby wyjaśnić wszystkie wątpliwości i równo traktując wszystkich wykonawców
egzekwować od nich dokładnie takie same obowiązki. W przedmiotowym postępowaniu doszło
do naruszenia powyższych zasad, Zamawiający chcąc wydatkować jak najniższą kwotę zaniechał
wyjaśnienia, czy ceny proponowane przez wykonawców są realne i czy gwarantują mu spełnienie
wszystkich oczekiwań zawartych w SIWZ.
W odniesieniu do warunków technicznych przedstawionych w ofercie Konsorcjum
skarżący wskazuje, iż podane przez Konsorcjum wskaźniki eksploatacyjne urządzeń są
niewiarygodne z punktu widzenia zasad fizyki, a mimo to Zamawiający nie podjął próby
wyjaśnienia tej części oferty konsorcjum w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych i dokonał oceny ofert biorąc pod uwagę nieprawidłowe dane, przyznając ofercie
Konsorcjum na tej podstawie 65 punktów wg kryterium zużycia energii elektrycznej na
wytworzenie 1 m³ powietrza.
Tymczasem znając charakterystykę oferowanej przez Konsorcjum sprężarki ZH 7000-6-4.2
dla ciśnienia roboczego 4.2 bar przy standardowych warunkach odniesienia stosowanych przez
Atlas Copco tj.:
Pamb - 1 bara, Tamb = Tl = 35°C, RH = 60%, PI »0.98 bara, Tw »26.7 °C, Tolerancja
wydajności 4%/ Tolerancja dla Mocy Specyficznej 5%
Wydajność FAD: 112.4 m3/min (Wydajność kompresora odniesiona do warunków
atmosferycznych)
Moc na wale silnika: 447 kW
Moc specyficzna: 3.977 kW/m3/min (0,066 kW/m3/h)
Odwołujący argumentuje, że wykonując te same obliczenia dla sprężarki C 700 oferowanej przez
Ingeersoll-Rand dla tych samych warunków odniesienia (patrz załącznik nr 1) otrzymujemy moc
specyficzną o wartości 4.032 kW/m3/min (różnica w sprawności wynosi 1,4% na korzyść ZH
7000). Jednostopniowa sprawność adiabatyczna dla sprężarki C 700 oferowanej przez Ingersoll-
Rand (>84%) i jest wartością najlepszą na rynku, biorąc pod uwagę dzisiejszy stan zaawansowania
technicznego rozwiązań z dziedziny dwustopniowych kompresorów odśrodkowych. Jeżeli
KIO 2127/10 8


sprężarka ZH 7000 oferowana przez Konsorcjum jest rzeczywiście o 12% sprawniejsza od
sprężarki C 700 oferowanej przez Skarżącego (a tak wynika z podanych parametrów mocy
specyficznej) to jej sprawność adiabatyczna dla obu stopni sprężania musiałaby wynosić > 94%.
co jest wartością niemożliwa do osiągnięcia.
Bazując na powszechnym stanie wiedzy z zakresu praw fizyki a także deklaracjach
Inwestora, iż pomiary gwarantowane będą wykonywane na bazie norm ASME PTC 10-1997 oraz
VDI2045, jak również przyjmując za definicję Nm3 (1,013,0 C, RH 0%) oraz wynikających z tego
warunków odniesienia należy uznać, że podane przez konsorcjum w ofercie wartości mocy
specyficznej stanowiące najważniejsze kryterium oceny ofert) są niewiarygodne. Odwołujący
podnosi, że Konsorcjum posłużyło się warunkami odniesienia odbiegającymi od obowiązujących
standardów, co miało na celu wykazanie lepszych wartości energetycznych oferowanych
urządzeń.

Z tego względu oferta Konsorcjum powinna zostać odrzucona jako niespełniająca
warunków SIWZ, ponieważ nie jest możliwa ocena tej oferty w porównaniu z ofertami innych
wykonawców.

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpili
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego – Energomontaż –
Północ SA w Warszawie i Atlas Copco Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Sękocinie Nowym.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia ogłoszenia o
zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferty złożone przez
wykonawców, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron oraz
uczestnika postępowania złożone w trakcie rozprawy, zważono, co następuje.

W pierwszej kolejności Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że wobec wszczęcia w dacie
1 lipca 2010r. (data zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na tablicy
ogłoszeń Zamawiającego oraz Jego stronie internetowej) postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez Izbę odwołanie, to jest po dniu 29 stycznia
2010 r., w którym weszły w życie przepisy ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo
KIO 2127/10 9


zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do jego rozpoznawania
mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych w brzmieniu nadanym ustawą
z dnia 2 grudnia 2009 r. Jednocześnie Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że do przedmiotowego
odwołania zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) oraz rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
Nr 48, poz. 280).
W drugiej kolejności ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Ustalono dalej, że wykonawca wnoszący odwołanie posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1 Prawa
zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia odwołania – w razie uwzględnienia
odwołania oferta Odwołującego byłaby jedyną ważną w tym postępowaniu, w związku z czym
wykonawca miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Przepis art. 192 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że uwzględnienie
odwołania może mieć miejsce tylko wtedy, gdy zostanie stwierdzone takie naruszenie przepisów
ustawy, które miało lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.

Oceniając stan faktyczny sprawy oraz kwestionowane w odwołaniu i w granicach tego
odwołania (zgodnie z brzmieniem art. 192 ust. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych) czynności
Zamawiającego należało uznać, że odwołanie podlega oddaleniu.
1. W odniesieniu do zarzutów dotyczących niewykazania się przez Przystępującego wymaganą
wiedzą i doświadczeniem należało w pierwszym rzędzie podkreślić, iż Zamawiający postawił
warunek w zakresie wiedzy i doświadczenia obejmujący zakresem okres ostatnich pięciu lat.
Analizowany warunek, zawarty w rozdziale 3 pkt 3.1 litera b) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia brzmi: o przedmiotowe zamówienie mogą się ubiegać podmioty, które w ciągu ostatnich pięciu lat
przed wszczęciem niniejszego postępowania wykonały co najmniej jedną pracę polegającą na dostarczeniu, montażu
i uruchomieniu co najmniej dwóch sprężarek powietrza technologicznego o wydajności co najmniej 6 000 m3/h
każda, wraz z instalacjami towarzyszącymi. Niewątpliwe jest, że w analizowanej sytuacji, specyfikacja
KIO 2127/10 10


istotnych warunków zamówienia (a także ogłoszenie) dopuszczają wylegitymowanie się
doświadczeniem z okresu dłuższego aniżeli trzy lata, to jest z okresu pięciu lat. Dostrzeżenia w
tym miejscu wymaga, że postępowanie prowadzone jest z uwzględnieniem specyfiki właściwej dla
zamówienia sektorowego.
Dodatkowo należy mieć na uwadze, że postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego jest postępowaniem zmierzającym do osiągnięcia skutku rozpatrywanego na gruncie
prawa cywilnego, to jest wyłonienia wykonawcy i zawarcia z nim umowy. Ewentualne
niedoskonałości tego postępowania oraz niezgodności ze schematem ukształtowanym w
przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych oraz pozostałymi przepisami dotyczącymi tego
postępowania uwzględniane są na zarzut zainteresowanego podniesiony w trybie środków
ochrony prawnej w odpowiednim terminie. Kształt postępowania o zamówienie publiczne
nadany przez ustawodawcę zakłada, że na czynności i zaniechania zamawiającego, a także na
brzmienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu
przysługuje odwołanie, w rezultacie którego dopuszczalna jest korekta niezgodnych z przepisami
prawa postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub ogłoszenia. Zgodnie
bowiem z treścią art. 182 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, odwołanie wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu, a jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego, także wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wnosi
się w terminie 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
lub zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej - jeżeli
wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8; lub 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień
Publicznych lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej - jeżeli
wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 powołanej ustawy. Odwołujący jak również inni wykonawcy nie kwestionowali
opisanego wyżej brzmienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nie składali odwołań co
do treści ogłoszenia lub specyfikacji. Termin na wniesienie odwołań w tym zakresie
(dziesięciodniowy od dnia ogłoszenia lub zamieszczenia specyfikacji) także już upłynął, nie
sposób zatem aktualnie, na obecnym etapie postępowania skutecznie kwestionować brzmienia
specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub ogłoszenia. Zasady i warunki postępowania
uregulowane treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz ogłoszeniem o
zamówieniu publicznym zostały zatem ostatecznie ukształtowane. Ogłoszenie o zamówieniu i
specyfikacja istotnych warunków zamówienia zostały podane do wiadomości w dniu 1 lipca
KIO 2127/10 11


2010r. i nie podlegały w tym zakresie odwołaniu. Z tego też względu należy uznać, że
specyfikacja istotnych warunków zamówienia stała się dla wykonawców zainteresowanych
uzyskaniem zamówienia jak i zamawiającego wiążąca.
Stąd też należało uznać, że zarzut w odniesieniu do analizowanego brzmienia
postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest spóźniony, co decydowało o
nieuwzględnieniu zarzutu i argumentacji odwołania, zgodnie z którymi warunek dotyczący
wykazania się doświadczeniem z okresu ostatnich pięciu lat jest niezgodny z zapisami
rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w
jakich te dokumenty mogą być składane, stanowiącego, że w przypadku prac innych niż roboty
budowlane zamawiający może żądać wykazu wykonanych dostaw w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert. Zarzuty te – jako że dotyczą brzmienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia mogły być podnoszone tylko w terminie dziesięciu dni od
upublicznienia tego dokumentu, zaś na obecnym etapie postępowania z całą pewnością są
spóźnione, stąd nie zostały uwzględnione. Powyższe skutkuje uznaniem, że specyfikacja istotnych
warunków zamówienia stała się dokumentem wiążącym uczestników postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym także w spornym w niniejszej sprawie zakresie dotyczącym
okresu, z jakiego wykonawcy byli uprawnieni wykazać się odpowiednim doświadczeniem. Nie
wydaje się zasadnym wnioskowanie, że w analizowanej sytuacji zapis specyfikacji wykraczający
poza brzmienie Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane można uznać za nieważny czy też
nieistniejący. Stoi temu na przeszkodzie wzgląd na ochronę sytuacji wykonawców, którzy w
dobrej wierze, w przekonaniu o poprawności specyfikacji złożyli swoje oferty i zaprezentowali
swoje doświadczenie w sposób odpowiadający jej treści i postawionemu warunkowi.
Tak argumentując uznano, iż wykonawcy, działając w oparciu o reguły przedstawione
przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia mogli wylegitymować się
doświadczeniem z okresu pięciu lat.
Podkreślenia dalej wymaga że to wykonawca ubiegający się o uzyskanie zamówienia
winien wykazać, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Powyższe wynika wprost z
brzmienia przepisu art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym
zamawiający żąda od wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (lub może żądać jeżeli wartość zamówienia jest
mniejsza niż wskazane kwoty). Zgodnie z natomiast z brzmieniem przepisu art. 26 ust. 2 a
KIO 2127/10 12


powołanej ustawy, wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym
jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert, spełnianie warunków, o których
mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o
których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy. Ustawodawca w art. 25 ustawy Prawo zamówień
publicznych określił sposób wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, wskazując,
że rodzaje dokumentów, jakich może żądać zamawiający dla celu potwierdzenia spełniania przez
wykonawców warunków udziału w postępowaniu określi rozporządzenie. W tym zakresie mają
zatem zastosowanie przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane. Zgodnie z treścią § 1 ust. 1 pkt 3) tego rozporządzenia, w celu
wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, których opis sposobu oceny spełniania został dokonany w
ogłoszeniu o zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji lub specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, w postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy zamawiający żąda a w
postępowaniach określonych w art. 26 ust. 2 ustawy może żądać następujących dokumentów:
(…) wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również
wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku
wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert
albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy — w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i
odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały
wykonane lub są wykonywane należycie.
Wykonawca Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym złożył wymagany wykaz, zgodnie z
wymaganiami postawionymi w ogłoszeniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia a także
referencje dotyczące czterech pozycji tego wykazu potwierdzające należyte wykonanie dostaw.
Wykonawca, którego oferta jest kwestionowana przez Odwołującego w analizowanej
sprawie uczynił zatem zadość obowiązkowi wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu, zgodnie ze wspomnianymi regułami.
Zgodnie zaś z ogólną regułą ciężaru dowodu wyrażoną w art. 6 kodeksu cywilnego,
znajdującą zastosowanie na gruncie postępowania w sprawie o zamówienie publiczne, ciężar
KIO 2127/10 13


dowodu na okoliczność danego faktu spoczywa na podmiocie, który z faktu tego wywodzi skutki
prawne.
W związku z tym, wobec wykazania przez wykonawcę Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym w sposób określony w przepisach prawa zamówień publicznych okoliczności spełniania
warunków udziału w postępowaniu (poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w formie
wykazu wykonanych w ciągu ostatnich 5 lat zamówień a także referencji dotyczących czterech
pozycji tego wykazu) należało przyjąć, że to Odwołującego, który kwestionuje poprawność
zawartych w tym wykazie oraz referencjach informacji oraz spełnianie warunków udziału w
postępowaniu przez konsorcjum Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco
Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym obciąża dowód na
okoliczność przeciwną. Podkreślenia dalej wymaga, że dowód ten musi mieć charakter
pozytywnego, wskazującego na odmienne od przedstawionych w wykazie Konsorcjum
Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym informacje co do wykonanych dostaw i robót. Nie
wystarczy w tym zakresie uprawdopodobnienie czy tylko zasianie wątpliwości co do tego, że być
może dostawy i roboty wyszczególnione w wykazie nie spełniają postawionych warunków.
Konieczne byłoby dla uznania zasadności twierdzeń Odwołującego przeprowadzenie przez niego
dowodów w sposób jednoznaczny i pozytywnie dowodzący okoliczności odmiennych od
wskazanych w innym dowodzie, to jest oświadczeniu wykonawcy Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym, stanowiącym podpisany przez ten podmiot Wykaz wykonanych w ciągu ostatnich 5 lat
zamówień.
Poddając dalej szczegółowej analizie zarzuty podniesione przez Odwołującego w
odniesieniu do tych pozycji wykazu wykonanych w ciągu ostatnich pięciu lat zamówień, które
Odwołujący kwestionuje (poz. 1, 3, 7 i 8), należało stwierdzić, iż potwierdziła się argumentacja
Odwołującego w odniesieniu do dostaw wymienionych w poz. 1, 7 i 8 wykazu (dostawa, montaż i
uruchomienie sprężarek o łącznej wydajności 23.300 m³/h dla Volkswagen Poznań; Dostawa
nadzór nad montażem i uruchomienie sprężarek o łącznej wydajności 30.000 m³/h dla
Elektrowni Rybnik SA, dostawa nadzór nad montażem i uruchomienie sprężarek o łącznej
wydajności 26.000 m³/h dla Huty Szkła Krosno SA). W odniesieniu do każdej z tych dostaw,
zarówno w wykazie jak i referencjach wskazano, że każdorazowo dotyczyły one sprężarek, co
KIO 2127/10 14


pozwala uznać że dotyczy to przynajmniej dwóch przedmiotów, tyle tylko, że podano w tym
zakresie łączne wydajności sprężarek, co nie pozwala uznać, by Przystępujący wykazał spełniane
tej części postawionego warunku, która mówi o dostarczeniu sprężarek o wydajności 6 000 m3/h
każda. Z opisu poszczególnych prac i dostaw w wykazie oraz wymienionych referencji nie sposób
ustalić jednostkowej wydajności poszczególnych sprężarek stanowiących przedmiot opisanych w
nich dostaw, a w następstwie tego zweryfikować, czy dawały one wydajność 6 000 m3/h.
Zamawiający uznał jednak, że wystarczającym dla wykazania się wymaganym
doświadczeniem będzie doświadczenie w realizacji jednej tylko pracy polegającej na dostarczeniu,
montażu i uruchomieniu co najmniej dwóch sprężarek powietrza technologicznego o wydajności
co najmniej 6 000 m3/h każda, wraz z instalacjami towarzyszącymi. Warunek ten spełnia, ujęta w
poz. 3 dostawa montaż i uruchomienie sprężarek o łącznej wydajności 18.560 m³/h. Z referencji
wystawionej przez podmiot, na rzecz którego wykonano to zamówienie wynika, że dostawa
dotyczyła trzech sprężarek o wydajności 6.186 Nm³/h każda. Nie sposób zgodzić się z
argumentacją zaprezentowaną w odwołaniu, zgodnie z którą wskazane referencje nie powinny
być uznane, a to z uwagi na to, że ich wystawcą jest podmiot nie będący bezpośrednio
zleceniodawcą na rzecz Atlas Copco Polska sp. z o.o. w Sękocinie Nowym. Okoliczność, że
generalnym wykonawcą był inny podmiot, dla którego Atlas Copco Polska sp. z o.o. w Sękocinie
Nowym wykonywała prace jako podwykonawca nie stoi na przeszkodzie uznaniu, że ostateczny
odbiorca wykonanych prac może w sposób miarodajny wystawić referencje w tym zakresie. Tego
rodzaju praktyka jest powszechna, zaś odbiorca prac, jej aktualny użytkownik jest jak najbardziej
uprawniony do tego, by ocenić jakość prac, ich użyteczność w dłuższej perspektywie – a co za
tym idzie wystawić odpowiednie referencje. Referencje stanowią oświadczenie wiedzy podmiotu
posiadającego w dyspozycji wiedzę z zakresu objętego ich przedmiotem, może je zatem wystawić
każdy, kto ma wystarczające informacje pozwalające uznać o należytej jakości wykonanych robót
czy dostaw. Ostateczny odbiorca prac (inwestor) – wystawca referencji, jest przecież
użytkownikiem opisanych w tej referencji sprężarek, zatem nie sposób odmówić mu wiedzy o
jakości wykonanych prac oraz uprawnienia do potwierdzenia tej okoliczności. Powyższemu dał
wyraz także Zamawiający w tym postępowaniu, stawiając wymóg załączenia wykazu prac w
załączniku nr 3 wraz z potwierdzeniem należytego wykonania tego zamówienia wystawionym
przez inwestora lub protokołem odbioru końcowego prac.
Bez znaczenia zatem dla oceny spełniania warunku w analizowanym zakresie pozostawała
kwestia, podkreślona na rozprawie przez Zamawiającego, że w ramach badania oferty wykonawcy
KIO 2127/10 15


Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym dokonywano telefonicznego sprawdzenia faktów
przytoczonych w wykazie i referencjach, co potwierdziło, że i pozostałe dwie referencje (poz. 7 i
poz. 8) potwierdzają spełnianie postawionego warunku.
Powyższe przemawiało za nieuznaniem zasadności zarzutu odwołania, zgodnie z którym
naruszono art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, w związku z art. 26 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż Konsorcjum spełnia warunki udziału
w postępowaniu w zakresie doświadczenia w realizacji dostaw, o których nowa w rozdziale 3 pkt
3.1 litera b) SIWZ, a także art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty
mogą być składane, poprzez uznanie, iż Konsorcjum wykazało spełnienie warunków udziału w
zakresie doświadczenia.
2. Nie podzielono argumentacji odwołania w zakresie niezłożenia przez wykonawcę Atlas Copco
Polska sp. z o.o. w Sękocinie Nowym wymaganych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia dokumentów, to jest rachunku zysków i strat. W rozdziale 3 pkt 3.1 litera a)
specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający wymagał, aby wykonawcy wykazali się
przychodem średniorocznym w wysokości co najmniej 5 milionów złotych za okres ostatnich 3
lat obrotowych - pozycja „Przychód netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów” lub
„Przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nim”.
Zwrócić należy uwagę, że zgodnie z ustawą o rachunkowości (art. 45 ust. 2),
sprawozdanie finansowe składa się z: bilansu, rachunku zysków i strat, oraz informacji
dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe
informacje i objaśnienia.
Na podstawie przedłożonej przez Zamawiającego dokumentacji postępowania ustalono,
że istotnie, do oferty Konsorcjum nie dołączono rachunków zysków i strat spółki Atlas COPCO
Polska - a jedynie złożono sprawozdania F01 za lata 2009, 2008 oraz 2007 (mimo, że specyfikacja
istotnych warunków zamówienia nie przewidywała możliwości zastąpienia rachunku zysków i
strat sprawozdaniem F01 lub innym dokumentem). Zgodnie z § 1. ust 1 pkt. 8 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, w celu wykazania
spełnienia przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z Prawo
KIO 2127/10 16


zamówień publicznych, których opis sposobu oceny spełniania został dokonany w ogłoszeniu o
zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w
postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy zamawiający żąda, a w postępowaniach
określonych w art. 26 ust. 2 ustawy zamawiający może żądać, sprawozdania finansowego albo
jego części, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o
rachunkowości również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu albo jego części, a w
przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego - innych
dokumentów określających obroty oraz zobowiązania i należności — za okres nie dłuższy niż
ostatnie trzy lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — za ten okres.
Nie ulega wątpliwości, że wykonawca Atlas COPCO Polska sp. z o.o. w Sękocinie Nowym
nie złożył wymaganego przez Zamawiającego dokumentu. Sprawozdanie F01 nie może być
bowiem uznane za wymagany przez Zamawiającego dokument to jest rachunek zysków i strat.
Nie można też uznać, by sprawozdanie F-01 mogło zastępować wymagany przez
Zamawiającego element sprawozdania finansowego, to jest rachunek zysków i strat. Przytoczony
przepis nie daje podstaw do uznania, że dopuszczalne są alternatywne sposoby zaprezentowania
postawionego wymagania.
F-01 nie jest bowiem częścią sprawozdania finansowego lecz sprawozdaniem
statystycznym o przychodach, kosztach i wyniku finansowym. Sprawozdanie to sporządzane jest
za dany rok obrotowy do 10 lutego następnego roku, czyli przed zamknięciem ksiąg
rachunkowych. F–01 w porównaniu z rachunkiem zysków i strat obejmuje zatem dane wstępne,
nie zweryfikowane ostatecznie. Cel jego sporządzania jest także zupełnie inny niż sprawozdania
finansowego, którego częścią jest rachunek zysków i strat. Sprawozdanie F-01 ma przede
wszystkim dostarczać GUS informacji niezbędnych do dokonania wstępnego szacunku Produktu
Krajowego Brutto oraz innych wielkości rachunków narodowych (np. produkcji globalnej,
wartości dodanej). Rachunek Zysków i Strat (w przeciwieństwie do F-01) obejmuje natomiast
ostateczne wielkości przychodów i kosztów zgodne z zamkniętymi za dany rok księgami
rachunkowymi. Cele tych dokumentów są inne, inny może być także zakres informacyjny tych
dokumentów, choćby z uwagi na to, że sprawozdanie dla celów statystyki publicznej F01 jest
sprawozdaniem wstępnym (ostateczne statystyczne sprawozdanie finansowe – F-02 składa się do
31 marca 2010r.). W tej części argumentacji Odwołującego nie sposób co do zasady odmówić
słuszności.
Dostrzeżenia jednak wymaga, że w postępowaniu występują dwaj wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia: Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas
KIO 2127/10 17


Copco Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym. Stąd ocena
spełnienia wskazanego warunku winna być dokonywana z uwzględnieniem faktu, że spełnienie
choćby przez jeden z podmiotów składający się na konsorcjum tak postawionego warunku
wyczerpuje postawiony obowiązek. Wyraz temu dał także Zamawiający w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, podając w pkt 3. 1 ppkt a), w części końcowej tego postanowienia: „W
przypadku wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia, dla sprawdzenia spełnienia ww.
warunku, przychody wykonawców składających wspólnie ofertę są sumowane”. W ofercie złożono rachunki
zysków i strat za lata 2007, 2008 i 2009 wykonawcy Energomontaż – Północ SA w Warszawie. Z
każdego z nich wynika spełnienie warunku średniorocznego przychodu w wysokości co najmniej
5 milionów złotych w okresie każdego ostatnich 3 lat obrotowych (pozycje „Przychód netto ze
sprzedaży produktów, towarów i materiałów” wykazują dla poszczególnych lat kwoty:
141.697.287,64 zł, 155.843.507,98 zł oraz 249.130.580,68 zł). Tym samym spełniony został przez
wykonawcę warunek udziału w postępowaniu, co czyni postawiony w tym zakresie zarzut
naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, w związku z art. 26 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż Konsorcjum spełnia warunki udziału
w postępowaniu w zakresie potencjału finansowego, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 3.1 litera
a) SIWZ, bezpodstawnym.
Nietrafnym jest wnioskowanie, zgodnie z którym należało złożyć wskazane dokumenty w
odniesieniu do obu członków konsorcjum, oparte na założeniu, że możliwą byłaby sytuacja, że
drugi z wykonawców w analizowanym zakresie wykazuje znaczną stratę. Jak to wyraźnie wynika z
treści postawionego przez Zamawiającego warunku, miał on dotyczyć średniorocznego
przychodu w wysokości co najmniej 5 milionów złotych w okresie każdego z ostatnich 3 lat
obrotowych (co wynika z pozycji „Przychód netto ze sprzedaży produktów, towarów i
materiałów” lub „Przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nim” rachunku zysków i strat). Nie
jest możliwa sytuacja posiadania „ujemnego przychodu”, co najwyżej może zdarzyć się, że
podmiot nie osiągnie w danym okresie rozliczeniowym żadnego przychodu, co we wskazanej
pozycji jest równoznaczne z wartością 0. Cel stawianego wymagania, to jest potwierdzenie
zdolności ekonomicznej i finansowej wykonawcy jest zatem spełniony, gdy choćby jeden z
podmiotów składających się na konsorcjum spełnia postawiony warunek, co w analizowanej
sprawie ma miejsce w odniesieniu do wykonawcy Energomontaż – Północ SA w Warszawie. Nie
sposób bowiem zapominać, jaki jest cel wskazanego warunku: Zamawiający w przedmiotowym
postepowaniu uznał i wyraził swoją wolę w brzmieniu specyfikacji istotnych warunków
KIO 2127/10 18


zamówienia, że kondycję finansową wykonawcy będzie badał w oparciu o historyczne dane
dotyczące wysokości osiągniętych przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów.
3. W odniesieniu do zarzutów odwołania, wskazujących na naruszenie przez Zamawiającego art.
24 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż wszyscy członkowie
zarządu Atlas Copco Polska Sp. z o.o. wykazali iż spełniają warunek określony w ustawie Prawo
zamówień publicznych w zakresie niekaralności, należało stwierdzić w spornym zakresie, iż w
ofercie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego –
Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym załączono:
- zapytanie kierowane do Ministerstwa Sprawiedliwości - Krajowego Rejestru Karnego
dotyczące Pana Vladimira Kozlovskiy z urzędową adnotacją że wskazana osoba nie
figuruje w kartotece karnej Krajowego Rejestru Karnego. We wniosku o udzielenie
informacji, na którym widnieje informacja o niefigurowaniu pana Vladimira Kozlovskiy
wskazano dane osobowe w wymaganym zakresie, jak również podano jako miejsce
zamieszkania adres zamieszkania w Polsce;
- zapytanie kierowane do Ministerstwa Sprawiedliwości - Krajowego Rejestru Karnego
dotyczące Pana Luca Hendrickxa z urzędową adnotacją że wskazana osoba nie figuruje w
kartotece karnej Krajowego Rejestru Karnego. We wniosku o udzielenie informacji, na
którym widnieje informacja o niefigurowaniu pana Luca Hendrickxa wskazano dane
osobowe w wymaganym zakresie, jak również podano jako miejsce zamieszkania adres
zamieszkania w Belgii;
- informację z belgijskiego rejestru karnego wraz z tłumaczeniem dokonanym przez
tłumacza przysięgłego języka niderlandzkiego, podpisaną przez burmistrza Kapellen a
opieczętowaną pieczęcią Rady Gminy Kapellen, z której wynika w odniesieniu do Pana
Luca Hendrickxa „ilość orzeczeń skazujących: 0”, opatrzoną dodatkową informacją, iż
dokument wydano w związku z przetargiem w Polsce, oraz że „Na potrzeby uzyskania
wyciągu z rejestru karnego w celu prowadzenia działalności w zakresie wychowania, wsparcia
psychologicznego, medycznego i socjalnego, udzielania pomocy młodzieży, ochrony dzieci, animacji lub
zajęć dla małoletnich, wydawany jest inny dokument (model 2)”;
- zapytanie kierowane do Ministerstwa Sprawiedliwości - Krajowego Rejestru Karnego
dotyczące Pana Terence Paul Browne z urzędową adnotacją że wskazana osoba nie
figuruje w kartotece karnej Krajowego Rejestru Karnego. We wniosku o udzielenie
informacji, na którym widnieje informacja o niefigurowaniu Pana Terence Paul Browne
KIO 2127/10 19


wskazano dane osobowe w wymaganym zakresie, jak również podano jako miejsce
zamieszkania adres zamieszkania w Polsce.
Dostrzeżenia w tym miejscu wymagało, że nietrafnym jest utożsamianie obowiązku złożenia
odpowiednich dokumentów w zakresie niekaralności z obywatelstwem osób. Zgodnie z treścią
art. 24 ust. 1 pkt 5 – 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, z postępowania o zamówienie
publiczne wyklucza się wykonawców, których urzędującego członka organu prawomocnie
skazano za popełnienie wymienionych w tym przepisie przestępstw, a na potwierdzenie braku ich
zaistnienia zamawiający, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą
być składane, może żądać aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 – 8 ustawy, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed
upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia albo składania ofert.
Wykonawca mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, składa w
odniesieniu do osób o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 5-8 ustawy, mających miejsce
zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenie właściwego organu
sądowego albo administracyjnego miejsca zamieszkania dotyczące niekaralności tych osób w
zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 5-8 ustawy, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy
przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia albo składania ofert, a jeżeli w miejscu zamieszkania tych osób nie wydaje
się takich zaświadczeń - zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed
notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu
zawodowego lub gospodarczego miejsca zamieszkania tych osób (§ 2 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w
jakich te dokumenty mogą być składane).
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest, w myśl art. 25 Kc, miejscowość w której
osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Przytoczony przepis kładzie zatem akcent na
faktyczne przebywanie osoby w danym miejscu oraz element subiektywny, zależny od woli osoby,
to jest zamiar stałego pobytu w tym miejscu.
W świetle przytoczonych przepisów, obowiązek złożenia dokumentów odpowiadających
informacji z Krajowego Rejestru Karnego (zaświadczenia właściwego organu sądowego lub
administracyjnego kraju miejsca zamieszkania) dotyczy osób mających miejsce zamieszkania poza
granicami Polski. Na gruncie analizowanej sprawy, Panowie Vladimir Kozlovskiy oraz Terence
KIO 2127/10 20


Paul Browne wskazali swoje miejsca zamieszkania w Polsce, co oznacza, że w stosunku do Nich
nie zaktualizował się obowiązek złożenia zaświadczenia właściwego organu sądowego lub
administracyjnego kraju zamieszkania, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 – 8 ustawy
Prawo zamówień publicznych, względnie – w razie braku takiego dokumentu w porządku
prawnym tego kraju – oświadczenia złożonego przed notariuszem. W odniesieniu zaś do Pana
Luca Hendrickxa złożono informację z belgijskiego rejestru karnego w zakresie uzasadnionym
występowaniem w przetargu (w dokumencie zaznaczono, że pewne odrębności jego treści
dotyczą jedynie sytuacji, gdy wydaje się zaświadczenie w związku z działalnością wychowawczą i
opiekuńczą zainteresowanego). Tak złożony dokument należało uznać za wyczerpujący
dyspozycję § 2 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, co skutkowało
uznaniem, że nie potwierdził się stawiany w odwołaniu w odniesieniu do członków zarządu Atlas
Copco sp. z o.o. w Sękocinie Nowym zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
4. Nie podzielono argumentacji Odwołującego, zgodnie z którą cena przedstawiona przez
Konsorcjum jest ceną rażąco niską, odbiegającą od cen rynkowych, w efekcie jest ceną
nierealistyczną a jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Zamawiający wykazał, że
ceny ofert złożonych w tym postępowaniu nie są tak znaczne, by zasadne było wyrażanie
wątpliwości co do realności ceny i możliwości wykonania zamówienia za kwotę podaną przez
Przystępującego.
W postępowaniu złożone zostały tylko trzy oferty. Ceny w nich zawarte nie odbiegają
między sobą w takim stopniu, który by nakazywał zasadnie wyrazić wątpliwość co do tego, że
jedna z nich ma charakter rażąco niskiej: cena oferty Konsorcjum Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym wynosi – 7.448.100,00 zł; cena oferty Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa
Spółki z o.o. w Zabrzu i Vector Spółki z o.o. w Tarnowie Podgórnym wynosi 8.172.780,00 zł;
zaś cena oferty Odwołującego wynosi 8.247.200 zł. Cenę należy odnosić do wartości rynkowej
podobnych transakcji. Uwzględnić także należy, że cena jest pochodną własnej kalkulacji
wykonawcy – ponoszonych indywidualnie kosztów i nakładów, dokonywanych optymalizacji
metod zarządzania oraz procesu technologicznego. Wykonawca zatem samodzielnie szacuje w
ramach własnej działalności cenę w taki sposób, by przyniosła mu ona założony zysk. Nie bez
znaczenia dla kalkulacji tej ceny jest także zakres przedmiotowy zamówienia: obejmuje on w
znacznej mierze elementy pozostające w gestii wykonawcy i podlegające w istotnym stopniu jego
KIO 2127/10 21


dyspozycji, skoro przedmiot obejmuje dostawę urządzeń, ich montaż i uruchomienie to
wykonawca ma względnie duże pole do optymalizacji kosztów i nakładów ponoszonych w
związku z wykonaniem zamówienia.
Odnoszenie i relatywizowanie cen do wartości ustalonej przez Zamawiającego (7.000.000
zł bez uwzględnienia podatku od towarów i usług) wydaje się także być nieprawidłowym.
Oszacowana wartość zamówienia nie odzwierciedla cen rynkowych, które kształtują się w wyniku
naturalnego mechanizmu rynkowego, to jest ofert i transakcji na tym rynku dokonywanych.
Wartość szacunkowa jest pochodną samodzielnego szacunku i przypuszczeń Zamawiającego,
dokonywanego niejednokrotnie na podstawie analizy rynku, która nie musi być jednak powiązana
z rzeczywistymi cenami, jakie na rynku są oferowane i możliwe do uzyskania. Podobnie nie miała
znaczenia dla oceny analizowanej kwestii okoliczność, że w poprzednim postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego dotyczącym analogicznego przedmiotu zamówienia, które
to postępowanie zakończyło się unieważnieniem, Przystępujący zaoferował cenę o 2 mln 300 tys.
zł wyższą niż w tym postępowaniu, zaś Odwołujący złożył ofertę z najniższą ceną – stanowiącą
85% przewidzianego budżetu.
Zamawiający przyznał bowiem, że zakres przedmiotowy postępowania po jego
unieważnieniu uległ pewnej modyfikacji, nie jest zatem właściwym bezpośrednie odnoszenie
złożonych w nim ofert (a zatem i ich cen) do tego postępowania. Dodatkowo, na ceny
zaoferowane w tym postępowaniu mogło wpłynąć poznanie przez jego uczestników w
poprzednim postępowaniu ofert konkurentów oraz cen przez nich zaproponowanych, co mogło
wpłynąć na zmianę strategii sprzedaży przez każdy z tych podmiotów i swego rodzaju
„spłaszczenie” oferowanych cen celem wyrównania ich do poziomu konkurencji (co do
wykonawcy, który złożył ofertę droższą nastąpić mogło jej obniżenie, zaś wykonawca, który w
poprzednim postępowaniu zaoferował względnie niską cenę w kolejnym postępowaniu podniósł
ją do średniego poziomu). Dlatego porównywanie i wyciąganie wniosków z faktu zażądania
takich lub innych cen przez wykonawców we wcześniejszym postępowaniu zdaje się być
obarczone dużym ryzykiem błędu w warunkach, gdy nie dysponuje się pełną informacją o
kalkulacji ceny każdego z wykonawców w poprzednim postępowaniu.
Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że postępowanie przed Izbą jest postępowaniem
kontradyktoryjnym, z założenia uwzględniającym postulat szybkości i koncentracji materiału
dowodowego – zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy, strony są obowiązane wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne najpóźniej do końca rozprawy.
Natomiast art. 191 ust. 2 ustawy stanowi, iż wydając wyrok Izba bierze za podstawę stan rzeczy
KIO 2127/10 22


ustalony w toku postępowania. Uwzględniając zasadę ciężaru dowodu wynikającą z art. 6 Kc, nie
uznano za udowodnioną przez Odwołującego tezy o wystąpieniu ceny rażąco niskiej –
Odwołujący nie przedstawił żadnych rozstrzygających dowodów, które pozwoliłyby potwierdzić
stanowisko Odwołującego i przyjąć jakie jest rzeczywiste minimum kosztowe realizacji
przedmiotowego zamówienia oraz na czym polega rażące zaniżenie ceny oferty wybranej w
stosunku do innych ofert. Odwołujący odwoływał się w tym zakresie jedynie do własnego
autorytetu, który popierał twierdzeniami dotyczącymi znajomości rynku oraz oferowanego przez
Przystępującego przedmiotu (co też czynił na podstawie wcześniej oferowanych sprężarek, nie
znając szczegółowo oferty Przystępującego, z uwagi na zastrzeżenie jej części jako tajemnica
przedsiębiorstwa). Powyższe nie jest jednak wystarczające dla uznania ceny zaproponowanej
przez wykonawcę Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym za niewiarygodną, co czyniło podniesione
przez Odwołującego zarzuty nieuzasadnionymi.
5. Odwołujący podniósł dodatkowo zarzut, że oferta Przystępującego stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji bez szerszego uzasadnienia, nie wskazując także jaki czyn, kwalifikowany w ustawie o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w Jego ocenie ma ono stanowić. Uznano zatem, że
Odwołujący, mimo ciążącego na nim – z mocy art. 6 kc – ciężaru dowodu nie wykazał trafności
swego stanowiska.
Z tego względu nie uznano za zasadny zarzutu odwołania co do naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż oferta Konsorcjum nie stanowi
czynu nieuczciwej konkurencji. Odwołujący nie podał, jaki czyn nieuczciwej konkurencji stanowi,
w Jego ocenie złożenie oferty przez wykonawcę Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz
Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym, nie wykazał
także na czym ten czyn polega, co jest równoznacznie z niewykazaniem zasadności postawionego
zarzutu.
W konsekwencji należało uznać, iż nie potwierdził się stawiany treścią odwołania zarzut
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż oferta
Konsorcjum nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji.
6. Nie potwierdził się także zarzut Odwołującego sformułowany w wobec warunków
technicznych przedstawionych w ofercie Konsorcjum, gdzie Odwołujący podał, iż podane przez
Konsorcjum wskaźniki eksploatacyjne urządzeń są niewiarygodne z punktu widzenia zasad fizyki,
a mimo to Zamawiający nie podjął próby wyjaśnienia tej części oferty konsorcjum w trybie art. 87
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych i dokonał oceny ofert biorąc pod uwagę
KIO 2127/10 23


nieprawidłowe dane, przyznając ofercie Konsorcjum na tej podstawie 65 punktów wg kryterium
zużycia energii elektrycznej na wytworzenie 1 m³ powietrza. Odwołujący wykazuje słuszność
swego stanowiska dokonując konfrontacji parametrów i możliwości sprężarki opisanej w ofercie
Przystępującego ze sprężarką z własnej oferty, przyjmując zarazem jako bazową tezę o wyższości
oferowanego przez siebie urządzenia. Odwołujący podaje, że sprawność oferowanej przez niego
sprężarki jest wartością najlepszą na rynku, biorąc pod uwagę dzisiejszy stan zaawansowania
technicznego rozwiązań z dziedziny dwustopniowych kompresorów odśrodkowych.
Dostrzeżenia jednak wymaga, że przedmiotem analizy – w kontekście postawionego
przez Odwołującego zarzutu są parametry sprężarek zaoferowanych przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego – Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym. Na Odwołującym – zgodnie z ogólną regułą ciężaru dowodu ciąży obowiązek
dowiedzenia okoliczności z których wywodzi skutki prawne, w tym wypadku, wykazania, że
oferowane przez Jego konkurenta urządzenie nie spełnia postawionych przez Zamawiającego
parametrów, w tym, że podane przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego – Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym informacje dotyczące
oferowanego urządzenia są niezgodne z rzeczywistością. Do powyższego wykazania nie może
zmierzać – tak jak to postuluje w odwołaniu Odwołujący – porównanie pewnych możliwości i
osiągów jednego z oferowanych przez Przystępującego urządzeń i zestawienie ich z
analogicznymi danymi dotyczącymi sprężarki Odwołującego.
Oddalono w powyższym zakresie wniosek dowodowy złożony przez Odwołującego o
przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu termodynamiki na okoliczność porównania warunków
odniesienia jakie zostały użyte do obliczenia charakterystyk turbosprężarek, a co za tym idzie energochłonności
sprężarek i porównywalności tych warunków odniesienia. Odwołujący podał, że ma to na celu wykazanie,
że oferta Przystępującego nie spełnia warunków postawionych w SIWZ. Oddalając wskazany
wniosek uznano, że sporne w sprawie zagadnienie, w szczególności wobec brzmienia tezy
dowodowej przedstawionej we wskazanym wniosku nie wymaga wiadomości specjalnych: strony
oraz uczestnik postępowania reprezentowane są przez osoby posiadające odpowiednią, stosowną
do przedmiotu sporu wiedzę. Potwierdzają to zdecydowane wnioski złożone przez
Zamawiającego i Przystępującego o nieuwzględnienie wniosku dowodowego z opinii biegłego.
Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą toczy się z uwzględnieniem zasad
kontradyktoryjności, zatem to strony obowiązane są w swoim interesie wykazać okoliczności
KIO 2127/10 24


mające znaczenie dla wykazania słuszności prezentowanego przez nie stanowiska. W tej
konfiguracji nie jest niezbędne zasięgnięcie opinii biegłego w celu uzyskania wiadomości
specjalnych, nie pozostających w dyspozycji stron oraz składu orzekającego - skoro strony
posiadanie wskazanej wiedzy deklarują, ich rzeczą jest jej zaprezentowanie w ramach uzasadnienia
własnych stanowisk, w taki sposób by przekonać o trafności prezentowanego stanowiska.
Postępowanie o zamówienie jest postępowaniem prowadzonym między profesjonalistami, i to nie
tylko w znaczeniu zorganizowanego sposobu prowadzenia działalności – co do zasady jako
przedsiębiorca, ale przede wszystkim profesjonalistami w zakresie oferowanego przedmiotu i
związanej z nim materii. Skoro Zamawiający dokonuje w trybie zamówienia publicznego
sektorowego zakupu, to należy uznać że posiada dostateczną wiedzę i rozeznanie w zakresie
przedmiotu tego zakupu, podobnie jak wykonawcy którzy w odpowiedzi oferują odpowiednie,
wymagane przez zamawiającego dostawy i usługi. Tym samym potrzeba zasięgnięcia wiadomości
specjalnych jawi się jako wyjątek od zasady doskonałej znajomości przez uczestników
postępowania przedmiotu zamówienia oraz kwestii technicznych i funkcjonalnych z nim
związanych. Uwzględniając zatem kontradyktoryjny charakter postępowania oraz wynikające z
art. 6 Kc zasady ciężaru dowodu, to strony dla wykazania trafności swego stanowiska obowiązane
są bezspornie udowodnić okoliczności z których wywodzą skutki prawne, co – posiadając
odpowiednią, zgodną z brzmieniem tezy dowodowej – wiedzę mogą uczynić we własnym
zakresie. Wskazana argumentacja i wnioski przedstawiane przez strony i uczestnika postępowania
podlegają ocenie, na takich samych zasadach, na jakich podlegałby ocenie dowód z ewentualnej
opinii biegłego.
W kontekście powyższego, poddano ocenie prezentowane przez strony i uczestnika
postępowania stanowiska w odniesieniu do analizowanego zarzutu.
Dostrzeżono, uznając zarzut za niezasadny, że:
- Odwołujący podniósł zarzut niezgodności oferowanego sprzętu (sprężarek wraz z
wyposażeniem dodatkowym jak osuszacze) ze specyfikacją istotnych zamówienia, precyzując
na rozprawie, że chodzi o niezgodność z pkt 4.2 pkt 1 lit. a) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (Instrukcji dla wykonawców). Zapis pkt 4.2 pkt 1 specyfikacji wskazuje: Do oferty
Wykonawca dołączy wypełniony przez siebie załącznik – Szczegółowy zakres prac, w którym wykonawca
szczegółowo opisze szczegółowo oferowany przedmiot zamówienia zgodnie z poniższymi wymaganiami: 1)
opisze szczegółowo zakres prac i dostaw w poszczególnych branżach: - mechaniczna: • Wykaz wszystkich
dostarczanych urządzeń z typami i danymi technicznymi; • Charakterystyki urządzeń w zakresie: ciśnienie,
moc, sprawność w funkcji wydajności w warunkach temperatury zewnętrznej plus 35°C i minus 8°C,
KIO 2127/10 25


ciśnieniu barometrycznym 1,013 bar i wilgotności względnej 70%; • Sposób pracy układu sprężarek i
osuszaczy od ssania na czerpniach do podania do instalacji; • Schemat instalacji, w tym układ chłodzenia i
przykładowe rozmieszczenie urządzeń; b) elektryczna; • Opis zmian w rozdzielni sprężarek 0,4 kV i
schemat tej rozdzielni; • Opis zmian (o ile konieczne) po stronie rozdzielni zasilających rozdzielnię
sprężarek i transformatorów 6/0,4 kV; • Pełne dane silników (producent, moc, prąd, sprawność,
wyposażenie); c) automatyki i pomiarów: opis systemu automatyki dla pojedynczych urządzeń sprężarkowi; •
opis systemów nadrzędnych nad pracą całej sprężarkowi; • strukturę połączeń komunikacyjnych pomiędzy
sterownikami podrzędnymi i nadrzędnymi; • funkcje oraz konfigurację sprzętową systemu cyfrowego
sterowania sprężarkownią (Freelance); • specyfikacje dostaw w branży AKPiA wraz z danymi i
parametrami technicznymi; • opis prac modernizacyjnych”. Wskazany zapis odnosi się zatem do
wyszczególnionych w nim elementów, jakie mają być zawarte w ofercie. Nie stawia on
wykonawcom wymagania co do tego, jakie cechy, właściwości parametry mają posiadać
oferowane urządzenia, ale jakiego rodzaju dane w odniesieniu do oferowanego sprzętu
należy podać, pozostawiając swobodzie wykonawców zaoferowanie odpowiednich urządzeń.
W tej sytuacji trudno mówić o niezgodności oferowanego przedmiotu ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia; niezgodność z przytoczonym zapisem specyfikacji
istotnych warunków zamówienia mogłaby co najwyżej przejawiać się niezawarciem w ogóle
w ofercie odpowiedniego elementu, czy odpowiedniej informacji. Wymagania
Zamawiającego postawione w odniesieniu do oferowanego przez wykonawców sprzętu uraz
czynności montażu i uruchomienia postawione zostały w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w załączniku stanowiącym wzór umowy nr 10DFPZ201 w § 11 pkt 5 oraz § 15,
§ 16 i § 17 tego projektu, w odniesieniu do którego jednak Odwołujący nie podnosił
niezgodności oferowanego przedmiotu ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia;
- Odwołujący podnosząc argument o niezgodności oferty Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym ze specyfikacją zdaje się wskazywać, że podane przez tego wykonawcę informacje
zawarte w ofercie (w tym zamieszczona w formularzu ofertowym i podlegająca ocenie i
punktacji informacja dotycząca energochłonności) zostały oparte na niewłaściwych
warunkach odniesienia, odbiegających od standardów. Dostrzec trzeba jednak, że
Odwołujący nie podniósł zarzutu złożenia nieprawdziwych informacji mających lub
mogących mieć wpływ na wynik postępowania, zaś warunki odniesienia, względem których
należało podać parametry oferowanego sprzętu (w tym dane dotyczące zużycia energii
elektrycznej na wytworzenie 1m³ powietrza) zostały narzucone przez Zamawiającego w pkt
KIO 2127/10 26


4.2 ppkt 3) specyfikacji. Tym samym wykonawcy zobowiązani byli podać wskazany parametr
zużycia energii elektrycznej na wytworzenie 1m³ powietrza z uwzględnieniem tak podanych
przez Zamawiającego warunków odniesienia, co Przystępujący uczynił, podając w swojej
ofercie wartość współczynnika zużycia energii elektrycznej na wytworzenie 1m³ powietrza w
zestawieniu z narzuconymi przez Zamawiającego warunkami odniesienia tak jak je
zaprezentowano w pkt 4.2 ppkt 3) specyfikacji (temperatura 20°C, wilgotność 70%, ciśnienie
1,013 bar oraz ciśnienie powietrz sprężonego za osuszaczem na kolektorze wyjściowym z
układu sprężarek 0,4 MPa i temperatura wody chłodzącej na wlocie do chłodnic +30°C), co
jest równoznaczne z oświadczeniem Przystępującego, że ustalenia tego wskaźnika dokonano
w tych właśnie warunkach.
- niezgodność oferowanego przedmiotu ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia
mogłaby być rozpatrywana jedynie w odniesieniu do tych cech i właściwości tego
przedmiotu, które są objęte wiedzą wykonawcy kwestionującego spełnianie przez
zaoferowany przedmiot postawionych wymagań. W przedmiotowym postępowaniu, wobec
utajnienia części technologicznej oferty, Odwołujący nie kwestionował, że podnosząc zarzut
niezgodności oferty konkurenta ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia o
przedmiocie wie tyle tylko, ile wywnioskował z ofert konsorcjum Energomontaż – Północ
SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w
Sękocinie Nowym składanych w innych postępowaniach, i z własnej znajomości przedmiotu
posiadanego w ofercie Przystępującego, z założeniem, że wykonawca ten oferuje analogiczne
sprężarki wraz z dodatkowymi elementami i urządzeniami jak poprzednio. Tym samym
należało uznać, że Odwołujący nie wskazując jednoznacznie na niezgodność właściwości i
cech oferowanych przez Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym urządzeń z odpowiednimi
wymaganiami postawionymi treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a bazując
na przypuszczeniach i wnioskowaniu w oparciu o końcowe parametry sprężarek podane w
formularzu oferty, nie wykazał zasadności podniesionego zarzutu. Podkreślenia bowiem
wymaga: część technologiczna oferty Przystępującego została zastrzeżona, upubliczniono
jedynie wymagane parametry dotyczące energochłonności („zużycie energii elektrycznej na
wytworzenie 1m³ powietrza”) wskazywane przez każdego z wykonawców i ustalone w
warunkach brzegowych narzuconych przez Zamawiającego. Zarzut odwołania skierowany
jest natomiast wobec parametrów objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, w oparciu o
przypuszczenia i wnioskowania Odwołującego, których trafność nie została wykazana;
KIO 2127/10 27


- Odwołujący na potwierdzenie wskazanego zarzutu dokonał wnioskowania i obliczeń, które
w Jego zamiarze mają prowadzić do wykazania, że wskazane w ofercie wartości dotyczących
energochłonności sprężarek wraz z dodatkowymi urządzeniami zostały przez konsorcjum
Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym podane nierzetelnie, w celu uzyskania wyższej
punktacji w ramach oceny ofert (wskazana energochłonność sprzętu stanowiła parametr
wysoko punktowany w ramach przyjętych przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert).
Wnioskowania i obliczenia zaprezentowane w odwołaniu za pomocą odpowiedniego
algorytmu uwzględniają jednak jedynie sprężarkę typu ZH 7000-6-4.2, podczas gdy
Przystępujący zaoferował dwa typy sprężarek, każdy o innych parametrach technicznych, a w
konsekwencji – o odmiennej energochłonności. Powyższe czyni rozważania dokonane w
powyższym zakresie w odwołaniu niemiarodajnymi, a w każdym razie nieprzydatnymi do
przesądzenia o niezgodności oferty Przystępującego ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia.
- Odwołujący nie wykazał także, pomimo ciążącego na nim ciężaru dowodu, wpływu
podnoszonego przez siebie zarzutu na wynik postępowania. Podnoszony zarzut w istocie
zmierza między innymi do zakwestionowania przyznanej Przystępującemu punktacji w
ramach oceny ofert. Odwołujący nie wykazał, by zaoferowane przez Przystępującego
urządzenia posiadały inne, wyższe jednostkowe zużycia energii na 1Nm³ powietrza, jak
również, w jaki sposób wpływałyby one na pozycję tego wykonawcy (przyznaną według
kryteriów ustalonych przez Zamawiającego punktację). Odwołujący na rozprawie przyznał,
że w razie zweryfikowania podanej przez Przystępującego wartości dotyczącej
energochłonności w sposób zgodny z prezentowanym przez siebie stanowiskiem (czyli
uwzględniając postulowane w odwołaniu właściwe warunki odniesienia), Przystępujący
mógłby uzyskać według ustalonego przez Zamawiającego kryterium oceny ofert w
odniesieniu do wymaganego parametru energochłonności punktację taką jak Odwołujący.
Uwzględniając jednak, że Przystępujący uzyskał wyższą punktację według kryterium „cena”
oraz „koszt serwisu 10 letniego”, powyższa zmiana w zakresie punktacji w odniesieniu do
energochłonności jawi się neutralną co do wpływu takiej zmiany na wynik postępowania. Jak
wynika bowiem z porównania złożonych przez Odwołującego oraz konsorcjum
Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym ofert i przyznanych im według kryteriów przyjętych
przez Zamawiającego punktacji:
KIO 2127/10 28


ofercie Odwołującego przyznano: 27,1 pkt - w kryterium „cena”, 57,2 pkt - w kryterium
„zużycie energii elektrycznej na wytworzenie 1m³ powietrza” oraz 4,5 pkt – w kryterium
„koszt serwisu 10 letniego”; podczas gdy ofercie konsorcjum Energomontaż – Północ SA w
Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Sękocinie
Nowym przyznano punktację: 30 pkt - w kryterium „cena”, 65 pkt - w kryterium „zużycie
energii elektrycznej na wytworzenie 1m³ powietrza” oraz 5 pkt – w kryterium „koszt serwisu
10 letniego” (vide: protokół z postępowania – streszczenie oceny i porównania złożonych
ofert).
Tym samym, Odwołujący nie wykazał w tej części podniesionego zarzutu, wpływu
podnoszonego naruszenia przez Zamawiającego przepisów i zasad ustawy na wynik
postępowania (rozumiany jako zmiana pozycji obu wykonawców, w taki sposób, że
Przystępujący w ogólnym bilansie punktacji uzyska ostatecznie niższą pozycję aniżeli
Odwołujący).
W kontekście powyżej dokonanej oceny, w tym przede wszystkim argumentacji leżącej u
podstaw jej dokonania, dowód z opinii biegłego należało także uznać za nieprzydatny do
wykazania okoliczności spornych na gruncie tego postępowania.
Dążąc do wyjaśnienia sprawy w spornym zakresie, poddano ocenie wszystkie złożone
przez strony twierdzenia, i w następstwie analizy i oceny całokształtu materiału dowodowego
uznano, że Odwołujący nie wykazał tezy przeciwnej do wynikającej z treści oferty
Przystępującego, to jest, by zużycie energii oferowanych sprężarek było inne aniżeli oferowane
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego –
Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym, jak również nie wykazał niezgodności oferty tego
podmiotu ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia
Uznano zatem, że Zamawiający wykazał, że dokonana przez niego ocena oferty złożonej
przez Energomontaż – Północ SA w Warszawie oraz Atlas Copco Polska spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sękocinie Nowym znajdowała uzasadnione podstawy w treści złożonej
oferty.
Tym samym, nie potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez uznanie, iż oferta Konsorcjum jest zgodna z
treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

W konsekwencji należało uznać, że nie potwierdziły się i dalsze, będące następstwem
KIO 2127/10 29


opisywanych w pkt 1-6 uzasadnienia argumentów Odwołującego zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, poprzez nie zastosowanie wobec wszystkich
uczestników postępowania tych samych warunków udziału i kryteriów oceny ofert; art. 87 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez zaniechanie wyjaśnienia treści oferty Konsorcjum;
art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Konsorcjum, mimo iż podlega ono wykluczeniu z przedmiotowego postępowania oraz art. 91
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez dokonanie wyboru oferty na podstawie
innych niż wskazano w SWIZ kryteriów i parametrów, co skutkowało uznaniem, że odwołanie
podlegało oddaleniu.

Z powyższych względów orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10 Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3
pkt 1) i 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238). Przyznano wynagrodzenie pełnomocnika w
wysokości wynikającej z § 3 pkt 2) powołanego rozporządzenia, to jest w kwocie 3.600 zł.
Orzeczono także o zwrocie Odwołującemu kwoty 250 zł stanowiącej nadpłacony wpis, ponad
15.000 zł.

Przewodniczący: