Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 3/11

WYROK
z dnia 18 stycznia 2011 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Brzeska

Protokolant: Przemysław Łaciński

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2011 r. w Warszawie odwołania
wniesionego w dniu 3 stycznia 2011 r. przez Covimed Sp. z o.o., 04-622 Warszawa, ul.
Przelot 10 w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego, którym jest Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 im. N.
Barlickiego w Łodzi, 90-153 Łódź, ul. Kopcińskiego 22

przy udziale wykonawcy zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego: Covidien Polska Sp. z o.o., 02-342 Warszawa, Al.
Jerozolimskie 162

przy udziale wykonawcy zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego: Johnson & Johnson Poland Sp. z o.o., 02-135 Warszawa,
ul. Iłżecka 24

orzeka:
1. Oddala odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża Covimed Sp. z o.o., 04-622 Warszawa, ul. Przelot 10 i
nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych wpis w wysokości
7. 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczony przez
Covimed Sp. z o.o., 04-622 Warszawa, ul. Przelot 10 stanowiący koszty postępowania
odwoławczego,

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowe Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.

Przewodniczący:

………………………

Sygn. akt KIO 3/11
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Uniwersytecki
Szpital Kliniczny nr 1 im. N. Barlickiego w Łodzi, 90-153 Łódź, ul. Kopcińskiego 22, (zwany
dalej: „Zamawiającym”) – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z
2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o
udzielenie zamówienia na: „Zakup trokarów do rękawowej resekcji żołądka i do by-passu
żołądka”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 22 listopada 2010 r. pod pozycją 332109.
Wykonawca Covimed Sp. z o.o., 04-622 Warszawa, ul. Przelot 10 (zwany dalej:
„Odwołującym”) w dniu 3 stycznia 2011 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożył odwołanie na czynność odrzucenia jego oferty w pakiecie nr 1 (pozycja
1a i 2) oraz w pakiecie nr 2.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie następujących
przepisów ustawy:
- art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp,
- art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
- art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.

W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
- uwzględnienie odwołania,
- nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności dotyczącej odrzucenia oferty
Odwołującego w pakiecie nr 1 pozycje 1a oraz 2 ,
- nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności dotyczącej odrzucenia oferty
Odwołującego w pakiecie nr 2,
- nakazanie Zamawiającemu dopuszczenia oferty Odwołującego do postępowania o
zamówienie publiczne w pakiecie nr 1 pozycje 1a oraz 2 oraz w pakiecie nr 2,
- nakazanie Zamawiającemu ponowne dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty spośród
ofert dopuszczonych do postępowania i nieodrzuconych w pakietach nr 1 pozycje 1a i 2 i
oraz w pakiecie nr 2,
- dopuszczenie dowodu z załączonych do niniejszego odwołania dokumentów na
okoliczność wykazania błędnego interpretowania przez Zamawiającego przepisów prawnych

oraz na okoliczność wykazania, że przedmiot zamówienia zaoferowany przez Odwołującego
jest zgodny z SIWZ,
- dopuszczenie możliwości wykonania prezentacji w trakcie rozprawy odwoławczej na
okoliczność wykazania, że przedmiot zamówienia zaoferowany przez Odwołującego jest
zgodny z SIWZ,
- zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego według norm przepisanych.

Uzasadniając podniesione zarzuty, Odwołujący wskazał w odwołaniu w szczególności
na następujące okoliczności:
Odwołujący wskazał, iż przedmiotem zamówienia w pakiecie nr 1 (pozycja 1a i 2) były
trokary jednorazowe o różnych ostrzach, średnicach i długościach do wykonywania zabiegów
rękawowej resekcji żołądka i do bypassu żołądka. Wspólną ich cechą opisaną w SIWZ miał
być 3-stopniowy zawór po podłączeniu CO2. Według opinii Odwołującego z uwagi na
nieprecyzyjność tego zapisu (co jest naruszeniem ustawy Pzp, art.29. ust. 1 ustawy Pzp)
Odwołujący w dniu 26 listopada 2010 r. wystąpił do Zamawiającego m. in. z zapytaniem
(pytanie nr 7 ) „Czy Zamawiający w pakiecie 1 w pozycji a) i b) oraz w pozycji 2 określając
trokar z 3 stopniowym zaworem do podłączenia CO2 ma na myśli trokar umożliwiający
insuflację, blokadę przepływu gazu oraz desuflację CO2 bez konieczności odłączenia
przewodu CO2?", na które Zamawiający udzielił odpowiedzi twierdzącej, wyrażonej w piśmie
Zamawiającego z dnia 2 grudnia 2010 r. Tym samym Zamawiający, zdaniem Odwołującego
dopuścił w pakiecie 1 w obu pozycjach 1a i b oraz 2, trokary umożliwiające insuflację i
desuflację oraz blokadę przepływu gazu bez konieczności odłączania przewodu C02
niezależnie od rodzaju zainstalowanego zaworu oraz rozwiązań technologicznych trokara
umożliwiających dostępność powyższych funkcji. Innymi słowy, według Odwołującego wyżej
opisane funkcje trokara powinny być spełnione niezależnie czy dostępne będą przez
odpowiedni zawór czy też inne rozwiązania techniczne prezentowane przez zaoferowany
produkt. W opinii Odwołującego w zaoferowanych przez niego trokarach, insuflacja oraz
blokada przepływu gazu uzyskiwane są (przy podłączonym przewodzie CO2) poprzez
wbudowany zawór, natomiast desuflacja następuje poprzez oddzielenie głowicy
zintegrowanej z uszczelkami i zaworem insuflacyjno - desuflacyjnym od kaniuli trokara.
Zdjęcie głowicy następuje w prosty i szybki sposób poprzez ściśnięcie 2 palcami 2 zapadek
umiejscowionych po bokach głowicy i pociągnięcie jej do góry, co według Odwołującego
zostało potwierdzone w broszurze produktu załączonej do dokumentów przetargowych oraz
ulotce informacyjnej produktu. Czas potrzebny do wykonania tej czynności jest
porównywalny z przekręceniem dźwigni zaworu na pozycję desuflacji w produkcie
konkurencyjnym, który został wybrany w tym pakiecie. Poprzez takie rozwiązanie

technologiczne, trokary oferowane przez Odwołującego, jego zdaniem posiadają nie
mniejszą funkcjonalność niż trokary z zaworem 2 drożnym, bo taki właśnie zawór posiadają
trokary wybrane przez Zamawiającego w pakiecie nr 1. Reasumując w opinii Odwołującego,
trokary zaoferowane w pakiecie 1 w pozycjach 1a i 2 są zgodne z SIWZ, gdyż umożliwiają
insuflację, blokadę przepływu gazu oraz desuflację CO2 bez konieczności odłączenia
przewodu CO2, a funkcję desuflacji w takim przypadku otrzymuje się poprzez oddzielenie
głowicy od kaniuli.
Ponadto Odwołujący wskazał, iż w pakiecie nr 2 przedmiotem zamówienia był
„Jednorazowy bezostrzowy trokar optyczny zakończony dwoma separatorami tkanki o
średnicy 12,9 mm, dł. 150 mm, umożliwiający wprowadzenie narzędzi od 4,7 mm do 12,9
mm bez konieczności stosowania dodatkowych redukcji i posiadający możliwość blokowania
wprowadzanej kamery w obturatorze, wyposażony w dwie niezależne od siebie uszczelki.
Przezierna, rowkowana (niegwintowana) kaniula ze ściętym szczytem i lejkowatym otworem
dla łatwiejszego wprowadzenia narzędzi. Trokar umożliwiający insuflację i desuflację."
Odwołujący wskazał, iż z uwagi na większy zakres średnic narzędzi kompatybilnych z
trokarami oferowanymi przez Odwołującego, Odwołujący wystąpił do Zamawiającego z
prośbą o dopuszczenie do przetargu „ jednorazowego bezostrzowego trokara optycznego z
średnicy 12 mm i długości kaniuli 150mm z żebrowaną, przeźroczystą kaniulą ściętą pod
kątem, z uniwersalną uszczelką z systemem zastawek umożliwiających zastosowanie
narzędzi laparoskopowych o średnicy od 4,7 mm poprzez 12,9 mm aż do 13,2 mm bez
konieczności stosowania dodatkowych redukcji. Kaniula połączona z niezależną
zdejmowalną głowicą z systemem insuflacyjno - desuflacyjnym i blokadą przepływu gazu, do
których dołączony jest system przechodzenia przez powłoki składający się z separatora
tkankowego. 1 op. 6szt", na co Odwołujący otrzymał od Zamawiającego odpowiedź
twierdzącą. Według Odwołującego takie właśnie parametry trokarów zaoferował w pakiecie 2
czego dowodem były załączone próbki oraz broszury produktów potwierdzające opisane
wyżej parametry. Odwołujący w odwołaniu zaznaczył, iż w jego opinii Zamawiający nie
określił w pakiecie 2 wymogu posiadania funkcji insuflacji oraz desuflacji bez konieczności
odłączenia przewodu doprowadzającego CO2 a za brak tej cechy Odwołujący został
wykluczony z dalszego postępowania. Ponadto według Odwołującego wszystkie trokary
oferowane przez niego w pakietach nr 1 (pozycja 1a i 2) oraz pakiecie nr 2 posiadają funkcję
insufiacyjno - desuflacyjną gdzie desuflacja może odbywać się poprzez zawór trokara
oraz/lub oddzielenie głowicy z uszczelkami od kaniuli trokara (przy braku podłączenia
przewodu CO2) lub poprzez oddzielenie głowicy trokara od jego kaniuli w przypadku
podłączonego przewodu CO2. Odwołujący wskazał, iż w sytuacji kiedy rzeczywiście
Zamawiający spodziewał się otrzymać trokar z funkcją desuflacji przy podłączonym
przewodzie CO2 (czego jego zdaniem nie uwzględnił w SIWZ) niezrozumiałą dla niego jest

kwestia wybór najkorzystniejszej oferty złożonej przez firmę Johnson & Johnson, której
trokary nie mają możliwości desuflacji bez konieczności odłączania przewodu
doprowadzającego CO2. Biorąc pod uwagę powyższe Odwołujący stwierdził, iż oferta
złożona przez Odwołującego stoi w zgodzie z oczekiwaniami Zamawiającego określonymi w
SIWZ oraz udzielonymi odpowiedziami na pytania Odwołującego. Odwołujący dodał również,
iż w niniejszym postępowaniu jedynym kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej było
kryterium ceny, Odwołujący zaś w obu pakietach zaoferował najniższą cenę. Ponadto
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający nie skorzystał z przysługującego mu prawa
wynikającego z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp nie zażądał złożenia wyjaśnień przez
Odwołującego. Zrobił to tylko w odniesieniu do pakietu nr 2, gdzie zażądał potwierdzenia
średnicy stosowanych narzędzi jakich można używać wraz z trokarami zaoferowanymi przez
Odwołującego. Ponadto w opinii Odwołującego Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 3
ustawy Pzp mógł również zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia
wątpliwości dotyczących treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jednakże
również z tego prawa nie skorzystał. Biorąc pod uwagę fakt, iż wybrane oferty są dużo
droższe od oferty Odwołującego, to całe postępowanie, zdaniem Odwołującego budzi
wątpliwości, w szczególności w dobie kryzysu finansów publicznych. Według Odwołującego
wymogi SIWZ po dodatkowych wyjaśnieniach Zamawiającego były jasne i znane wszystkim
wykonawcom i na tej podstawie Odwołujący złożył ofertę. W opinii Odwołującego
Zamawiający bezpodstawnie, nie mając żadnych argumentów, oświadczeń i dowodów na
potwierdzenie swoich racji, nie próbując wyjaśnić swoich wątpliwości, uznał, że oferta
Odwołującego nie spełnia wymogów SIWZ i ją odrzucił. Tym samym według Odwołującego
Zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W konsekwencji zdaniem
Odwołującego jego oferta jest zgodna z treścią SIWZ, i nie powinna być odrzucona, a wręcz
przeciwnie, powinna być porównywana z innymi ofertami dopuszczonymi do postępowania.
Ponadto Odwołujący dodał również, iż Zamawiający nie dopuścił do oceny ofert w pakietach
nr 1 (pozycja 1a i 2) oraz w pakiecie nr 2 złożonych przez Odwołującego, co oznacza iż nie
zapewnił zachowania uczciwej konkurencji oraz nie potraktował wszystkich wykonawców
uczestniczących w niniejszym postępowaniu na równych prawach, czym z kolei naruszył art.
91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, zaś udzielając zamówienia niezgodnie z ustawą Pzp,
naruszył także art. 7 ust. 3 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania w zakresie pakietu nr 1 po stronie
Zamawiającego w dniu 7 stycznia 2011 r. zgłosił przystąpienie wykonawca Covidien Polska
Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa (zwany dalej: „Przystępującym
Covidien”).

Następnie Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania w zakresie pakietu nr 2 po
stronie Zamawiającego w dniu 7 stycznia 2011 r. zgłosił przystąpienie wykonawca Johnson &
Johnson Poland Sp. z o.o., ul. Iłżecka 24, 02-135 Warszawa (zwany dalej: „Przystępującym
Johnson & Johnson”).

Izba ustaliła, co następuje:
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 22 listopada 2010 r. pod pozycją 332109.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia zawierała, między innymi następujące postanowienia:
Pakiet nr 1 – Trokary przeznaczone do rękawowej resekcji żołądka i bypassu żołądka:
1) Załącznik nr 1A do SIWZ, poz. 1a) – trokar jednorazowy z liniowym ostrzem
metalowym o kształcie trójkątnym zaostrzonym z dwóch stron lub typu
bezostrzowego z plastikowym ostrzem, o średnicy 12 mm i długości kaniuli 100 mm,
kaniula karbowana, z uniwersalnym systemem bezobsługowych uszczelek 5-12 mm,
z 3-stopniowym zaworem po podłączenia CO2, 1 op =6 szt.,
2) Załącznik nr 1A do SIWZ, poz. 2 – trokar jednorazowy o średnicy 15 mm, o długości
100 mm lub 150 mm, z karbowaną tuleją, z automatyczną redukcją 5-12 mm i 10-15
mm, typu bezostrzowego z plastykowym ostrzem i systemem bezpieczeństwa
podczas przechodzenia przez powłoki z 3 – stopniowym zaworem po podłączenia
CO2, 1 op. = 6szt,
Pakiet nr 2 – Trokary przeznaczone do rękawowej resekcji żołądka i bypassu żołądka:
3) Załącznik nr 2 do SIWZ, poz. 1 – Jednorazowy bezostrzowy trokar optyczny
zakończony dwoma separatorami tkanki o średnicy 12,9 mm, dł. 150 mm,
umożliwiający wprowadzenie narzędzi od 4,7 mm do 12,9 mm bez konieczności
stosowania dodatkowych redukcji i posiadający możliwość blokowania wprowadzanej
kamery w obturatorze, wyposażony w dwie niezależne od siebie uszczelki.
Przezierna, rowkowana (niegwintowana) kaniula ze ściętym szczytem i lejkowatym
otworem dla łatwiejszego wprowadzenia narzędzi. Trokar umożliwiający insuflację i
desuflację.

Ponadto Zamawiający zapisami SIWZ – „Wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają
dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia oceny spełniania warunków udziału w
postępowaniu” wymagał przedłożenia m. in.:

W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym
przez Zamawiającego, Zamawiający żądał:
- dokumenty (kompletne) stwierdzające dopuszczenie oferowanego przedmiotu zamówienia
do stosowania w placówkach służby zdrowia na terenie RP, przy czym dokumenty te
powinny być oznakowane, której pozycji asortymentowej dotyczą,
- aktualny katalog dla ferowanego sprzętu.

Ponadto Izba ustaliła, iż w toku postępowania wykonawcy w zakresie dotyczącym
przedmiotowego sporu zadawali Zamawiającemu m. in. następujące pytania, na które
Zamawiający w dniu 2 grudnia 2010 r. udzielił odpowiedzi:
Pytanie nr 7 – Czy Zamawiający w pakiecie 1 poz. a) i b) oraz poz. 2 określając trokar z 3-
stopniowym zaworem do podłączenia CO2, ma na myśli trokar umożliwiający insuflację,
blokadę przepływu gazu oraz desuflację CO2 bez konieczności odłączania przewodu CO2?
Zamawiający udzielił odpowiedzi twierdzącej.
Pytanie nr 5 – Zwracamy się z prośbą o dopuszczenie w pakiecie 2 poz. 1 jednorazowego,
bez ostrzowego trakora optycznego o średnicy 12 mm i długości kaniuli 150 mm z
żebrowaną, przezroczystą kaniulą ściętą pod kątem, z uniwersalną uszczelką i systemem
zastawek umożliwiającym zastosowanie narzędzi laparoskopowych o średnicy od 4,7 mm
poprzez 12,9 mm aż do 13,2 mm bez konieczności stosowania dodatkowych redukcji.
Kaniula połączona z niezależną zdejmowalną głowicą z systemem insuflacyjno-
desuflacyjnym i blokadą przepływu gazu, do których dołączony jest system przechodzenia
przez powłoki składający się z separatora tkankowego 1 op. 6 szt.
Zamawiający na to pytanie również udzielił odpowiedzi twierdzącej.

Do upływu terminu składania ofert zostały złożone oferty przez 3 wykonawców, w
następujących pakietach:
Pakiet nr 1: Covidien Polska Sp. z o.o. z ceną: 106.251,00 zł brutto, Covimed Sp. z o.o.:
76.975,80 zł brutto,
Pakiet nr 2: Johnson & Johnson Polska Sp. z o.o. z ceną: 66.340,00 zł brutto, Covimed Sp. z
o.o.: 31.458,00 zł brutto.
Do oferty Odwołującego załączono m. in. broszury dotyczące oferowanego produktu
w zakresie pakietu nr 1 i 2.
Zamawiający pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp wystąpił do Odwołującego o uzupełnienie aktualnych katalogów sprzętu, bądź innych
dokumentów potwierdzających, że oferowany sprzęt posiada właściwości wymagane w
opisie przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego zawartym w specyfikacji oraz
udzielonych wyjaśnieniach – w szczególności posiada wymaganą przez Zamawiającego

średnicę redukcji z zastawkami. Przedmiotowe dokumenty należało przesłać do dnia 17
grudnia 2010 r.
Pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie przesłał
Zamawiającemu wymagane dokumenty.
Zamawiający pismem z dnia 29 grudnia 2010 r. w zakresie pakietu 1 i 2 zawiadomił
Odwołującego o wyborze najkorzystniejszej ofert w poszczególnych pakietach oraz o
odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wskazując
jednocześnie podstawę faktyczną odrzucenia.
W dniu 3 stycznia 2011 r. wykonawca Covimed Sp. z o.o., 04-622 Warszawa, ul.
Przelot 10 złożył odwołanie na czynność Zamawiającego polegającą na odrzuceniu jego
oferty jako niezgodnej z SIWZ.
Wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym miało miejsce w dniu 4
stycznia 2011 r.
Do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego pismem z dnia 7 stycznia
2011 r. zgłosili przystąpienie następujący wykonawcy:
- Covidien Polska Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa (dotyczy pakietu nr 1),
- Johnson & Johnson Poland Sp. z o.o., ul. Iłżecka 24, 02-135 Warszawa (dotyczy pakietu nr
2).
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, jak również ofertę Odwołującego, a także oświadczenia i
stanowiska stron postępowania złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby
zważył, co następuje:

W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że w postępowaniu mają zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 223,
poz. 1655 z późn. zm.) ponieważ przedmiotowe postępowanie zostało wszczęte po dniu
wejścia w życie ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr 206, poz.
1591) oraz ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778).

Zdaniem Izby Odwołujący posiada interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp,
gdyż czynności podjęte przez Zamawiającego w toku postępowania a polegające na
odrzuceniu oferty Odwołującego mogą pozbawić go możliwości uzyskania przedmiotowego
zamówienia, a tym samym narażają go na poniesienie szkody.

Następnie Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego
pismem z dnia 7 stycznia 2011 r. zgłosili przystąpienie następujący wykonawcy:
- Covidien Polska Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa (dotyczy pakietu nr 1),
- Johnson & Johnson Poland Sp. z o.o., ul. Iłżecka 24, 02-135 Warszawa (dotyczy pakietu nr
2).
Biorąc pod uwagę przepis art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, Izba dopuściła do udziału w
postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego wykonawców:
- Covidien Polska Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa (w zakresie pakietu nr
1),
- Johnson & Johnson Poland Sp. z o.o., ul. Iłżecka 24, 02-135 Warszawa (w zakresie pakietu
nr 2)
gdyż zgłosili przystąpienie w terminie ustawowym (t.j. w dniu 7 stycznia 2011 r.), liczonym od
daty otrzymania od Zamawiającego kopii odwołania wraz z wezwaniem do wzięcia udziału w
postępowaniu odwoławczym, co miało miejsce w dniu 4 stycznia 2011 r. Tym samym
zdaniem Izby zgłoszenie obu przystąpień do przedmiotowego postępowania odwoławczego
w świetle powyższego przepisu należało uznać za skuteczne.
Ponadto odwołanie, wobec niestwierdzenia braków formalnych oraz w związku
z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.
Ponadto w związku z brakiem podstaw do odrzucenia odwołania na podstawie art. 189
ust. 2 ustawy Pzp Izba stwierdziła, że istnieją podstawy do rozpoznania odwołania na rozprawie.
Mając powyższe na względzie, Izba przeprowadziła rozprawę merytorycznie
rozpoznając przedmiotowe odwołanie.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron przedstawione podczas rozprawy, Izba uznała, iż odwołanie nie jest
zasadne i nie zasługuje na uwzględnienie.
Przechodząc do omówienia zarzutów w pierwszej kolejności Izba ustaliła, że istota
rozpoznania niniejszego odwołania sprowadza się do oceny czy Zamawiający w sposób
właściwy dokonał oceny oferty Odwołującego oraz w konsekwencji czy zgodnie z przepisami
Pzp dokonał odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

W pierwszej kolejności Izba zajęła się rozpoznaniem zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w pakiecie nr 1 jako niezgodnej z
SIWZ, ze względu iż Odwołujący zaoferował trokary, które nie posiadają systemu
umożliwiającego desuflację bez konieczności odłączania przewodu doprowadzającego CO2.
Na podstawie specyfikacji w pakiecie nr 1, Zamawiający wymagał, aby trokary
przeznaczone do rękawowej resekcji żołądka i bypassu żołądka miały następujące cechy:
trokar jednorazowy z liniowym ostrzem metalowym o kształcie trójkątnym zaostrzonym z

dwóch stron lub typu bezostrzowego z plastikowym ostrzem, o średnicy 12 mm i długości
kaniuli 100 mm, kaniula karbowana, z uniwersalnym systemem bezobsługowych uszczelek
5-12 mm, z 3-stopniowym zaworem po podłączenia CO2, 1 op =6 szt.
Ponadto Zamawiający udzielał odpowiedzi na zadane pytania w toku postępowania.
W świetle odpowiedzi Zamawiający zatem w SIWZ doprecyzował swoje wymagania
poprzez wskazanie, iż trokar ma być z 3 - stopniowym zaworem do podłączenia CO2,
umożliwiający insuflację, blokadę przepływu gazu oraz desuflację CO2 bez konieczności
odłączania przewodu CO2.
Izba ustaliła, na podstawie dokumentów załączonych do oferty Odwołującego, iż nie
wykazał on posiada rozwiązania technologicznego, które pozwalałoby na przeprowadzenie
desuflacji bez odłączania przewodu CO2. Odwołujący sam w treści odwołania przyznał, iż
desuflacja następuje poprzez zdjęcie głowicy zintegrowanej z uszczelkami i zaworem od
kaniuli trokara („szybka desuflacja”).
W świetle odpowiedzi na zadane Zamawiającemu pytania doprecyzował on, iż
insuflacja i desuflacja ma następować bez konieczności odłączania przewodu CO2.
Izba wzięła pod rozwagę argumentację Przystępującego Covidien, według którego
zdjęcie głowicy w zaworach dwustopniowych czyli całego zespołu uszczelek i
doprowadzenia do szybkiej desuflacji wiąże się z sytuacją, w której przewód
doprowadzający CO2 nie jest już podłączony do trokara tylko pozostaje przymocowany do
odłączonej głowicy, co w efekcie jest niczym innym jak odłączeniem przewodu CO2, który
nie jest wówczas połączony z główną częścią trokara – z kaniulą.
Biorąc pod uwagę treść i znaczenie przywołanych wymagań SIWZ oraz odpowiedzi
na pytania, a także stanowiska Zamawiającego, iż niespełnienie wymagań postawionych
przez Zamawiającego wynikało według niego z załączonych przez Odwołującego broszur
stwierdzić należy, iż informacje zawarte w ofercie Odwołującego pozwalały Zamawiającemu
przyjąć, iż oferowany przez Odwołującego produkt nie spełnia wymagań Zamawiającego.
Tym samym podnoszony przez Odwołującego zarzut naruszenie art. 7 w zw. z art. 89
ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp oraz argumentacja, iż Zamawiający błędnie przyjął, że oferta
Odwołującego nie odpowiada zapisom SIWZ nie zasługuje na uwzględnienie.

Następnie Izba zajęła się rozpoznaniem zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w pakiecie nr 2 jako niezgodnej z
SIWZ ze względu, iż zaoferowane przez trokary nie posiadają systemu insuflacyjno-
desuflacyjnego umożliwiającego desuflację bez konieczności odłączania przewodu
doprowadzającego CO2.
Na podstawie specyfikacji w pakiecie nr 2, Zamawiający wymagał, aby jednorazowy
bezostrzowy trokar optyczny zakończony był dwoma separatorami tkanki o średnicy 12,9

mm, dł. 150 mm, umożliwiający wprowadzenie narzędzi od 4,7 mm do 12,9 mm bez
konieczności stosowania dodatkowych redukcji i posiadający możliwość blokowania
wprowadzanej kamery w obturatorze, wyposażony w dwie niezależne od siebie uszczelki.
Przezierna, rowkowana (niegwintowana) kaniula ze ściętym szczytem i lejkowatym otworem
dla łatwiejszego wprowadzenia narzędzi. Trokar miał umożliwiać insuflację i desuflację.
W świetle odpowiedzi na zadane Zamawiającemu pytania doprecyzował on, iż trokar
ma być jednorazowy, bez ostrzowego trakora optycznego o średnicy 12 mm i długości
kaniuli 150 mm z żebrowaną, przezroczystą kaniulą ściętą pod kątem, z uniwersalną
uszczelką i systemem zastawek umożliwiającym zastosowanie narzędzi laparoskopowych o
średnicy od 4,7 mm poprzez 12,9 mm aż do 13,2 mm bez konieczności stosowania
dodatkowych redukcji. Kaniula miała być połączona z niezależną zdejmowalną głowicą z
systemem insuflacyjno-desuflacyjnym i blokadą przepływu gazu, do których dołączony jest
system przechodzenia przez powłoki składający się z separatora tkankowego 1 op. 6 szt.
Izba wzięła pod rozwagę argumentację Zamawiającego, wskazującego iż produkt
zaoferowany przez Odwołującego nie posiada systemu insuflacyjno–dezuflacyjny ponieważ
wymagane czynności nie mogą nastąpić bez rozebrania trokara i usunięcia jednej z jego
części lub też poprzez zdjęcie wężyka insuflacyjnego, który nie jest częścią oferowanego
trokara, czego nie można nazwać systemem insuflacyjno–dezuflacyjnym z powodu braku
operatora nad procesem uwalniania gazu, co jest niedopuszczalne podczas procedury
operacyjnej.
Ponadto nie można również zgodzić się z argumentacją Odwołującego
uzasadniającego niezasadność odrzucenia jego oferty, tym iż wybrane oferty w
przedmiotowym postępowaniu są dużo droższe od oferty Odwołującego, i w związku z tym
całe postępowanie budzi wątpliwości. Zdaniem Izby w świetle dyspozycji art. 89 ustawy Pzp
to na Zamawiającym ciąży obowiązek badania czy w konkretnym stanie faktycznym nie ma
podstaw do odrzucenia oferty, a w przypadku zaistnienia którejkolwiek z przesłanek z treści
art. 89 ustawy Pzp Zamawiający zobowiązany jest do jej odrzucenia. Zamawiający po
otwarciu ofert nie może oceniać ofert w sposób dowolny, ale wyłącznie w taki sposób jak
wynika to z treści SIWZ, zaś oferowany przez wykonawcę produkt powinien odpowiadać
opisanemu w specyfikacji przedmiotowi zamówienia, stąd też nie można zgodzić się z
twierdzeniem Odwołującego, iż odrzucenie jego oferty, może budzić wątpliwości biorąc pod
uwagę kryzys finansów publicznych. Skoro Odwołujący wywodzi określone skutki prawne z
czynności Zamawiającego podejmowanych przez niego w toku postępowania, wskazując iż
dokonał odrzucenia jego oferty niezgodnie z dyspozycją art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, to
powinien powyższe okoliczności wykazać w toku postępowania odwoławczego.

W związku z powyższym Izba uznała, że Odwołujący nie wykazał i nie potwierdził w
świetle zapisów SIWZ, iż doszło do odrzucenia oferty Odwołującego w niniejszym
postępowaniu z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Odnosząc się także do podnoszonego zarzutu dotyczącego wyboru
najkorzystniejszej oferty złożonej przez firmę Johnson & Johnson, której według
Odwołującego trokary nie mają możliwości desuflacji bez konieczności odłączania przewodu
doprowadzającego CO2, czy też naruszenia art. 29 ustawy Pzp, to powyższe czynności nie
mieszczą się w katalogu czynności podlegających zaskarżeniu w trybie odwołania w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość nie przekracza kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp., tj. w
dyspozycji art. 180 ust. 2 ustawy Pzp. Tym samym zatem czynności te nie podlegają
merytorycznej ocenie przez Izbę w świetle art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp.

Konkludując Izba stwierdziła, że zarzuty podniesione przez Odwołującego nie
znajdują uzasadnienia w przedstawionym Izbie materiale dowodowym i biorąc pod rozwagę
całokształt okoliczności niniejszej sprawy Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia
przedmiotowego odwołania.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1
ustawy Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:
……………………