Sygn. akt IV U 2744/12
Dnia 14 marca 2013r.
Sąd Okręgowy w Elblągu Wydział IV Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
w składzie następującym:
Przewodniczący: SSO Alicja Romanowska
Protokolant: st.sekr.sądowy Beata Iwanowska
po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2013r. w Elblągu
na rozprawie sprawy
z odwołania (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w E.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G.
z dnia 22.08.2012r. znak: (...)
WYDANIE PISEMNEJ INTERPRETACJI PRZEPISÓW PRAWNYCH
I. oddala odwołanie
II. zasądza od wnioskodawcy (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w E. na rzecz pozwanego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. kwotę 60 zł tytułem zwrotu kosztów procesu
IV U 2744/12
(...).z o.o w E. złożyła odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. nr (...) z dnia 22 sierpnia 2012r ,w której organ rentowy uznał za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z 30.07.2012r przez przedsiębiorcę w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wartości przychodów ,które pracownik uzyskuje w związku z udostępnieniem mu przez spółkę samochodu prywatnego do celów prywatnych.
W uzasadnieniu odwołania skarżący, powołując się na par 2 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wskazał ,że w jego ocenie udostępnienie pojazdu służbowego do celów prywatnych na podstawie układów zbiorowych .regulaminów wynagradzania, przepisów o wynagradzaniu lub na podstawie umowy o pracę zwolnione jest z podstawy wymiaru składek .
Pozwany wniósł o oddalenie odwołania i zasadzenie kosztów procesu.
Sąd ustalił i zważył co następuje ;
W dniu 3 sierpnia 2012r (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w E. wystąpiła do (...) Oddział w E. z wnioskiem o wydanie interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie gospodarczej .We wniosku opisała następujący stan faktyczny ;
Spółka ze względu na zakres wykonywania obowiązków i sprawowaną funkcję w umowie o pracę powierzyła prezesowi samochód osobowy do wykorzystania w celach służbowych. W umowie o pracę określono, że po
zakończeniu jazdy powierzonym samochodem pracownik zobowiązany jest do parkowania samochodu w pobliżu swojego miejsca zamieszkania .Pracownik zobowiązany jest do ewidencjonowania przejazdu pojazdu w karcie drogowej, W umowie o pracę ustalono, że pracownik może korzystać z samochodu służbowego dla celów prywatnych w dni powszednie, w trakcie urlopu wypoczynkowego oraz podczas weekendów w ramach limitu 500km miesięcznie, rozliczanego w stosunku rocznym .Do tego limitu nie będzie wliczać się dojazdów praca - miejsce parkowania w miejscu zamieszkania ,albowiem sq one konsekwencją wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych. Zasady korzystania z samochodów służbowych i prywatnych są w Spółce uregulowane przez zapisy ogólnych zasad wykorzystania samochodów służbowych umieszczonych w Regulaminie korzystania z samochodów służbowych ,a także w umowie o pracę . Z powyższego regulaminu wynika, że spółka zakwalifikuje udostępnienie pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych jako przychód pracownika podlegający opodatkowaniu .Nieodpłatne świadczenie polegające na udostępnieniu pracownikowi samochodu służbowego dla celów prywatnych jest przychodem ze stosunku pracy dla celów składkowych. Zgodnie z par 2 ust pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zwolnione są ze składek korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.
W świetle powyższego wnioskodawca miał wątpliwości czy świadczenie udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne
ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Wnioskodawca powołując się na w/cyt przepis wskazał, że w jego ocenie używanie samochodu służbowego do celów prywatnych odbywa się na podstawie umowy o pracę i dlatego w jego ocenie nie będzie podlegało oskładkowaniu.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w E. decyzją nr (...) dnia 22 sierpnia 2012r uznał, że stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu swojej decyzji wskazał ,że zgodnie z art. 18 ust 1 i 2 oraz art. 20 ust 1 ustawy z 13.10.1998r o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób będących pracownikami /art. 6 ust 1 ustawy o sus/ stanowi przychód w rozumieniu ustawy z 26.07,199Ir o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem par 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Z par 2 ust 1 pkt 26 cyt rozporządzenia wynika, że z wyłączenia z podstawy wymiaru składek korzystają jedynie przychody,
- które wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu
-przybierają postać niepieniężną
-mają charakter materialny ,a więc nie stanowią ekwiwalentu w formie pieniężnej.
Organ rentowy wskazał, że w jego ocenie składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie powinny być naliczane od przychodu jaki pracownik uzyskuje korzystając z usług udostępnianych mu przez pracodawcę za częściową odpłatnością ,ale jedynie wówczas gdy
problematyka tych świadczeń regulowana jest w przepisach układów zbiorowych pracy regulaminów wynagradzania lub obowiązujących u pracodawcy przepisach o wynagradzaniu pracowników. Powyższe oznacza ,że w przypadku gdy pracodawca udostępnia nieodpłatnie swojemu pracownikowi samochód służbowy do celów prywatnych ,przy czym zasady na podstawie których udostępnienie to miało miejsce uregulowane są w indywidualnych umowach pracodawcy z pracownikiem lub innych aktach nie mających charakteru układu zbiorowego, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu pracownika wartość korzyści ,które odniesie z tego tytułu pracownik podlega uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne rentowe.
W odniesieniu do ubezpieczenia społecznego organ rentowy wskazał ,że zgodnie z art. 81 ust 1 ustawy z 27 sierpnia 2004r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób będących pracownikami znajdują zastosowanie przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emertytalne i rentowe tych osób ,z tym zastrzeżeniem ,iż nie stosuje się przy jej obliczaniu wyłącznie wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z art. 81 ust 6 cyt. ustawy podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 107 ust 1 ustawy z 20.04,2004r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy składki na Fundusz Pracy opłaca się za okres trwania obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych w trybie i na zasadach przewidzianych dla składek na ubezpieczenie społeczne. Analogiczne rozwiązanie przyjęto w art. 30 ust 1 ustawy z 13.07.2006r o
ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy w odniesieniu do składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych .
(...) z oo w E. nie zgodziła się z powyższą interpretację .Podstawa udostępnienia samochodu służbowego do celów prywatnych wynika z umowy o pracę ,a także z Regulaminu korzystania z samochodów służbowych przez pracowników (...) Sp z oo .W ocenie spółki organ zastosował wykładnię zbyt daleko zawężającą przepis rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nakazując oskładkowanie korzyści ,która przy prawidłowym jej zastosowaniu nie powinna podlegać oskładkowaniu .
W ocenie Sądu odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie .
Zgodnie 10 1.Ustawy z 2.07.2004r o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Nie budzi wątpliwości ,że w wyniku udostępnienia przez firmę samochodu służbowego do celów prywatnych pracownicy uzyskują przychody z tych nieodpłatnych świadczeń, które podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z 26.07.199Ir o podatku dochodowym od osób fizycznych ./np. vide wyrok NSA w Warszawie z 6.12.2012r II FSK 709/11/. Pracodawca jako płatnik podatku PIT powinien doliczyć wartość tego świadczenia do przychodu pracownika ze stosunku pracy .
Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pracowników
stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2004, Nr 14, poz. 176 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia wypłacanego za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zawodową lub zasiłków.
Od tej ogólnej zasady w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przewidziano wyjątki
Zgodnie par 2. Ust 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe .z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.
W ocenie Sądu wszelkie korzyści materialne uzyskiwane przez pracowników na zasadach wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu z tytułu korzystania z odpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji nie wchodzą do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.
Oznacza to, że każde przysporzenie majątkowe, w tym także przychód uzyskiwany z tytułu udostępniania samochodu służbowego do celów służbowych pracownikom przez pracodawcę na podstawie aktów lub przepisów prawa pracy, podlegają wyłączeniu z podstawy wymiaru składek (§ 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r.)jeśli wynikają z układów zbiorowych lub regulaminów wynagradzania.
Z wniosku (...) Sp z oo w E. wynika jednoznacznie ,że spółka powierzyła dyrektorowi samochód w umowie o pracę . Przedstawiając swoje stanowisko wnioskodawca wskazał ,że używanie samochodu służbowego do celów prywatnych odbywa się na podstawie umowy o pracę.
Z urzędu Sądowi wiadomo, że (...) w E. zatrudnia ponad 20 pracowników..
Zgodnie z art. 77 2 . § 1. Kp pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
§ 2. W regulaminie wynagradzania, o którym mowa w § 1, pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania. W ocenie Sądu z powyższego jednoznacznie wynika, że wszelkie zasady dotyczące wynagradzania w spółce muszą wynikać z regulaminu wynagradzania .Zatem postanowienia zawarte w regulaminie korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych nie stanowią źródła prawa dotyczącego wynagrodzenia w rozumieniu prawa pracy.
Z wniosku (...) Sp. z o. o. wynika jednoznacznie ,że spółka powierzyła dyrektorowi samochód w umowie o pracę .Przedstawiając swoje stanowisko wnioskodawca wskazał ,że używanie samochodu służbowego do celów prywatnych odbywa się na podstawie umowy o pracę.
W umowie o pracę określono także szczegółowo zasady korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych oraz obowiązki pracownika związane z korzystaniem z samochodu oraz rozliczania limitu. Z wniosku o interpretację nie wynika także, aby szczegółowe zasady korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych zostały zawarte w regulaminie wynagradzania . W ocenie Sądu, brak jest podstaw do przyjęcia, że Regulamin korzystania z samochodów służbowych do celów prywatnych
obowiązujących w spółce może zostać uznany za" przepisy o wynagradzaniu;
Z wyjaśnień wnioskodawcy nie wynika w jakim trybie został on ustalony /zdaje
się ,że z pominięciem trybu właściwego dla ustalania regulaminu
wynagradzania/,a z wniosku o wydanie interpretacji , wynika , że w
regulaminie korzystania z samochodów służbowych przez pracowników (...)
zawartozapis , że Spółka zakwalifikuje świadczenie udostępniania
pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych jako przychód podlegający opodatkowaniu. Dlatego też, w ocenie Sądu, brak jest podstaw do przyjęcia, że Regulamin korzystania z samochodów służbowych do celów prywatnych obowiązujących w spółce może zostać uznany za" przepisy o wynagradzaniu ".Zawiera on jedynie upoważnienie pracodawcy do określenia zasad do korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych indywidualnie w umowie o pracę ,a nie określa w szczegółowy sposób kto ,również na jakich zasadach w zakresie wysokości przychodu z tego tytułu ,w Spółce korzystać może z samochodu służbowego do celów prywatnych .Zatem brak jest podstaw do uznania ,że przychód powyższy wynika z układu zbiorowego regulaminu wynagradzania, czy przepisów dot. wynagradzania i jako taki podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek .
Dlatego Sąd podziela interpretację dokonaną przez ZUS i dlatego odwołanie wnioskodawcy na mocy art. 477 14par 1 kpc oddalił.