Sygn. akt: KIO 869/11
WYROK
z dnia 6 maja 2011 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Rzońca
Protokolant: Wioleta Paczkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2011 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 kwietnia 2011 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia jako konsorcjum firm: Impel Security Polska Sp.
z o. o., Impel Security Provider Sp. z o. o., 53 - 111 Wrocław, ul. Ślężna 118 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Sąd Rejonowy Lublin - Zachód w
Lublinie, 20-950 Lublin, ul. Krakowskie Przedmiescie 76;
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia jako
konsorcjum firm: Konsalnet Holding S.A., Konsalnet Skorpion Sp. z o.o., Konsalnet
Security Sp. z o.o., Konsalnet Skorpion Monitoring Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6a, 01-
756 Warszawa zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia jako konsorcjum firm: Impel Security Polska Sp. z o. o., Impel Security
Provider Sp. z o. o., 53 - 111 Wrocław, ul. Ślężna 118 i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia jako konsorcjum firm: Impel Security Polska Sp.
z o. o., Impel Security Provider Sp. z o. o., 53 - 111 Wrocław, ul. Ślężna 118 tytułem
wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia jako
konsorcjum firm: Impel Security Polska Sp. z o. o., Impel Security Provider Sp. z o. o., 53
- 111 Wrocław, ul. Ślężna 118 na rzecz Sądu Rejonowego Lublin- Zachód w Lublinie,
20-950 Lublin, ul. Krakowskie Przedmiescie 76 kwotę 2.952 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące
dziewięćset pięćdziesiąt dwa złote zero groszy) obejmującą uzasadnione koszty strony
stanowiące wynagrodzenie pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:
..……………………
Sygn. akt: KIO 869/11
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Sąd Rejonowy Lublin - Zachód w Lublinie, ul. Krakowskie
Przedmieście 76, 20-950 Lublin (dalej: „zamawiający”) - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą"
lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi ochrony osób i
mienia oraz obsługi szatni.
Szacunkowa wartość zamówienia jest niższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 18 kwietnia 2011 r. zamawiający, pismem przesłanym w formie faksu,
zawiadomił wykonawców, w tym wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia jako konsorcjum firm: Impel Security Polska Sp. z o. o., Impel Security Provider
Sp. z o. o., 53 - 111 Wrocław, ul. Ślężna 118 (dalej: „odwołujący” lub „Impel”) o wyborze
oferty najkorzystniejszej za którą uznano ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia występujących jako konsorcjum firm: Konsalnet Holding S.A.,
Konsalnet Skorpion Sp. z o.o., Konsalnet Security Sp. z o.o., Konsalnet Skorpion Monitoring
Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6a, 01-756 Warszawa (dalej: „przystępujący” lub „Konsalnet”). W
piśmie zamawiający wskazał również, że wykluczył z postępowania Impel na podstawie art.
24 ust. 2 pkt. 4 Pzp. Zamawiający podnosił, że odwołujący nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu o których mowa w § 5 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (dalej: „siwz” lub „specyfikacja”) w zw. z § 6 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 pkt. 2
siwz. Zgodnie z zapisami § 6 ust. 8 siwz kopie dokumentów składane w celu potwierdzenia
warunków udziału w postępowaniu powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem
przez wykonawcę. Złożone na wezwanie zamawiającego kopie odpisów z Krajowego
Rejestru Przedsiębiorców, kopie koncesji ZK-I-L-0013/99 i ZK-I-L-0004/99 (wraz ze
wszystkimi decyzjami) nie zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem. Na kopiach tych
dokumentów znajduje się tylko pieczątka i podpis osoby uprawnionej. Nie wynika natomiast z
tych dokumentów oświadczenie uprawnionej osoby o potwierdzeniu zgodności złożonej kopii
dokumentu z dokumentem oryginalnym (poświadczenie za zgodność z oryginałem).
Zamawiający zatem uznał, że złożone przez wykonawcę kopie dokumentów nie zostały
potwierdzone za zgodność z oryginałem, tym samym wykonawca nie przedłożył
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu , co skutkowało
w świetle art. 24 ust. 2 pkt. 4 Pzp jego wykluczeniem z przedmiotowego postępowania.
W dniu 22 kwietnia 2011 r. Impel wniósł odwołanie na ww. czynność zamawiającego
zarzucając naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców,
2) art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy poprzez wadliwe wykluczenie odwołującego z
postępowania,
3) art. 26 ust. 3 i 4 ustawy przez zaniechanie przez zamawiającego wezwania
odwołującego do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń oraz udzielenia stosownych
wyjaśnień dotyczących złożonej oferty.
Odwołujący wnosił o nakazanie zamawiającemu:
1) uchylenia wyboru najkorzystniejszej oferty,
2) uchylenia czynności wykluczenia odwołującego z postępowania i odrzucenia jego
oferty,
3) wezwania do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń w trybie przepisu art. 26 ust. 3
ustawy oraz wezwania do złożenia stosownych wyjaśnień w trybie przepisu art. 26 ust.
4 ustawy,
4) dokonania ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazywał, że nie ulega wątpliwości, że
odwołujący w odpowiedzi z dnia 15 kwietnia 2011 r. na wezwanie zamawiającego do
uzupełnienia dokumentów z dnia 12 kwietnia 2011 r. przedłożył wymagane dokumenty, tj.:
potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez wykonawcą kopie aktualnego odpisu KRS
Impel Security Polska Sp. z o.o. oraz Impel Security Provider Sp. z o.o. oraz potwierdzone za
zgodność z oryginałem przez wykonawcą kopie koncesji Impel Security Polska Sp. z o. o.
oraz Impel Security Provider Sp. z o.o. (wraz z brakującymi decyzjami do koncesji ZK-I-L-
0013/99). W ocenie odwołującego pełnomocnik, podpisując pismo przewodnie oraz wszystkie
dokumenty stanowiące załączniki, w konsekwencji oświadczył zarówno, że: po pierwsze
zapoznał się z treścią dokumentów, po drugie potwierdził pochodzenie tych dokumentów, po
trzecie złożył również oświadczenie w treści pisma przewodniego, że potwierdza ich
zgodność z oryginałem. W ocenie odwołującego złożenie w treści pisma przewodniego
oświadczenia, na mocy którego pełnomocnik poświadczył fakt, że przedstawione kopie
odpowiadają oryginałowi, z którego zostały sporządzone, jest w zupełności wystarczające i
skuteczne na gruncie obowiązujących przepisów. Wskazywał, że zarzut zamawiającego w
rezultacie ma charakter wyłącznie formalny, gdyż sprowadza się w istocie do stwierdzenia, że
formułę „za zgodność z oryginałem" należało złożyć na każdej stronie dokumentu, co
zdaniem odwołującego należy uznać za nieuzasadnione. Impel podkreślał, że formalizm
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego winien być postrzegany z
uwzględnieniem celu postępowania, którym jest wybór oferty z najniższą ceną, bądź oferty
zawierającej najkorzystniejszy bilans cen i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu
zamówienia publicznego.
W dniu 22 kwietnia 2011 r. Impel przekazał zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.
W dniu 26 kwietnia 2011 r. zamawiający, w formie faksu, przesłał kopię odwołania
Impel wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia wraz z
wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W dniu 28 kwietnia 2011 r. w formie pisemnej (pismo opatrzone prezentatą Izby)
zgłoszenie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego złożył wykonawca
Konsalnet.
W dniu 5 maja 2011 r. (pismo opatrzone prezentatą Izby) zamawiający na piśmie
odpowiedział na odwołanie stwierdził, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, tym
samym winno być oddalone.
Uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia
przedstawioną przez zamawiającego na rozprawie oraz stanowiska i oświadczenia
stron oraz uczestnika postępowania złożone na rozprawie, Izba ustaliła, co następuje.
W § 5 ust. 1 pkt. 1 siwz zamawiający wskazał, że o udzielenie przedmiotowego
zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy spełniający warunki udziału w postępowaniu
określone w art. 22 ust. 1 Pzp, dotyczące posiadania uprawnień do wykonywania określonej
działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania. W ust.
2 zamawiający wskazał, że o udzielenie przedmiotowego zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy spełniający warunki udziału w postępowaniu dotyczący braku podstaw do
wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w okolicznościach o
których mowa w art. 24 ust. 1 Pzp.
W § 6 ust. 1 pkt. 1 siwz „Wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają dostarczyć
wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu”
zamawiający sprecyzował, że w zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunku
udziału w postępowaniu o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt. 1 siwz wykonawca powinien
przedłożyć m. in. ważną koncesję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na
prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony
fizycznej w rozumieniu ustawy o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U.
z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 ze zm.), dalej zwaną „ustawą o ochronie osób i mienia”. Zgodnie
z § 6 ust. 2 pkt. 2 siwz w zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie
art. 24 ust. 1 Pzp zamawiający wymagał złożenia m. in. aktualny odpis z właściwego rejestru,
jeżeli przepisy wymagają odrębnego wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do
wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt. 2 Pzp, wystawionego nie wcześniej niż 6 m-cy
przed upływem terminu składania ofert.
W § 6 ust. 8 siwz „Wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają dostarczyć
wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu”
zamawiający określił, że niniejsze dokumenty należy złożyć w oryginale lub kopii
poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę.
Izba ustaliła, że do oferty Impel załączono kopie: aktualnego odpisu KRS Impel
Security Polska Sp. z o.o. (od str. 25 do str. 34 oferty) oraz Impel Security Provider Sp. z o.o.
(od str. 35 do 42). Każda strona kopii aktualnego odpisu KRS Impel Security Polska Sp. z o.o.
została opatrzona pieczęcią „Wiceprezes Zarządu Impel Security Polska Wojciech Kiestrzyń”
oraz nieczytelnym podpisem. Każda strona kopii aktualnego odpisu KRS Impel Security
Provider Sp. z o.o. została opatrzona pieczęcią „Prezes Zarządu Adrain Downarowicz” oraz
nieczytelnym podpisem.
Kopia koncesji ZK-I-L-0013/99 wraz ze wszystkimi decyzjami (od str. 43 do str. 56) –
każda strona - została opatrzona pieczęcią „Wiceprezes Zarządu Impel Security Polska
Wojciech Kiestrzyń” oraz nieczytelnym podpisem. W odniesie do ww. koncesji brak jest
decyzji nr 3, 4, 5 i 6.
Kopia koncesji ZK-I-L-0004/99 wraz ze wszystkimi decyzjami (od str. 57 do str. 74) –
każda strona - została opatrzona pieczęcią „Prezes Zarządu Adrain Downarowicz” oraz
nieczytelnym podpisem.
Pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. zamawiający w trybie art. 26 ust. 3 Pzp wezwał
Impel do uzupełnienia następujących dokumentów:
1) aktualnego odpisu z właściwego rejestru, jeżeli przepisy wymagają odrębnego wpisu
do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust.
1 pkt. 2 Pzp, wystawionego nie wcześniej niż 6 m-cy przed upływem terminu
składania ofert - Impel Security Polska Sp. z o.o. oraz Impel Security Provider Sp. z
o.o.
2) koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności w
zakresie ochrony osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w
rozumieniu ustawy o ochronie osób i mienia.
3) decyzji nr 3, 4, 5 i 6 do Koncesji ZK-I-L-0013/09.
W uzasadnieniu pisma zamawiający szczegółowo wskazywał:
Ad 1) Zgodnie z § 6 ust. 8 siwz kopie dokumentów składanych wraz z ofertą powinny być
poświadczone za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. Złożone kopie odpisów z
Rejestru Przedsiębiorców nie zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem.
Ad 2) Zgodnie z § 6 ust. 8 siwz kopie dokumentów składanych wraz z ofertą powinny być
poświadczone za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. Złożone kopie koncesji ZK-I-L-
0013/99 i ZK-I-L-0004/99 (wraz z załączonymi decyzjami) nie zostały potwierdzone za
zgodność z oryginałem.
Ad 3) W § 6 ust. 1 pkt. 1 siwz zamawiający wymagał w celu wykazania spełniania przez
wykonawcę warunku udziału w postępowaniu przedłożenia ważnej koncesji Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia
w formie bezpośredniej ochrony fizycznej. W złożonej ofercie brakuje decyzji nr 3, 4, 5, i 6 do
koncesji ZK-I-L-0013/99.
W piśmie z dnia 15 kwietnia 2011 r. Impel podał m. in.: „W odpowiedzi na wezwanie
do uzupełnienia dokumentów z dnia 12.04.2011 r. w załączeniu składam odpowiednie
dokumenty:
1. Potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Wykonawcą kopie aktualnego odpisu
KRS Impel Security Polska Sp. z o.o. oraz Impel Security Provider Sp. z o.o.
2. Potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę kopie koncesji Impel
Security Polska Sp. z o. o. oraz Impel Security Provider Sp. z o.o. (wraz z brakującymi
decyzjami do koncesji ZK-I-L-0013/99)”.
Uwzględniając powyższe Izba zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba stwierdza, że nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w
związku z tym, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek negatywnych,
uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu
odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Następnie Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego wykonawcy Konsalnet.
W specyfikacji w § 6 ust. 8 zamawiający jasno określił, że dokumenty składne w celu
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz przedkładane w celu
wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania należy złożyć w oryginale lub
kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. Bezspornym jest, że
dokumenty tj. aktualny odpis z KRS Impel Security Polska Sp. z o.o. i Impel Security Provider
Sp. z o.o. oraz koncesje Impel Security Polska Sp. z o. o. i Impel Security Provider Sp. z o.o.
(wraz z brakującymi decyzjami do koncesji ZK-I-L-0013/99) mieszczą się we wskazanym
powyżej katalogu dokumentów.
Tym samym zgodnie z § 6 ust. 1 w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr
226, poz. 1817), zwane dalej „rozporządzeniem o dokumentach”, który stanowi, że
dokumenty winny być składane w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z
oryginałem przez wykonawcę oraz przywołanymi powyżej zapisami wykonawca powinien
przedłożyć je bądź w formie oryginalnej bądź też kopii potwierdzonej za zgodność z
oryginałem.
Izba uznała za prawidłowe działanie zamawiającego, który wobec braku decyzji nr 3,
4, 5 i 6 do Koncesji ZK-I-L-0013/09 oraz prawidłowo poświadczonych dokumentów tj.
aktualne odpisy z KRS Impel Security Polska Sp. z o.o. oraz Impel Security Provider Sp. z
o.o. a także koncesje Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie
działalności w zakresie ochrony osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w
rozumieniu ustawy o ochronie osób i mienia, wezwał wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
do uzupełnienia ww. dokumentów.
Odnosząc się do uzupełnionych, na wezwanie zamawiającego, dokumentów przez
Impel, Izba uznała, że zostały one złożone nieprawidłowej formie z uwagi na fakt, że nie
zostały uwierzytelnione. Uwierzytelnienie dokumentu winno polegać na zamieszczeniu na
kopii dokumentu zapisu "za zgodność z oryginałem" i to stwierdzenie winno być podpisane
przez właściwą osobą zgodnie z zasadami reprezentacji. Do oferty odwołującego zostały
załączone dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz
mające wykazywać brak podstaw do wykluczenia z postępowania w formie kserokopii.
Jednak niniejsze dokumenty zostały jedynie podpisane przez odwołującego bez wskazania
jakiej czynności podpisy dotyczą. Zdaniem Izby brak na ww. dokumentach zapisu "za
zgodność z oryginałem", czy też „zgodne z oryginałem” lub zapisu o podobnej treści,
uniemożliwiał zamawiającemu w sposób jednoznaczny stwierdzenie, czy złożone przez
odwołującego dokumenty odzwierciedlają stan faktyczny w nich stwierdzony. Tym samym
niezachowanie wymaganej formy poświadczenia kopii za zgodność z oryginałem, w oparciu o
art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp stanowi podstawę do wykluczenia odwołującego z postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, bowiem nie wykazał on spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, a to na wykonawcy spoczywa ciężar dowodzenia w tej sprawie. Istotnym jest,
że poświadczenie odpisu dokumentu „za zgodność”, stanowi oświadczenie wiedzy
poświadczającego, tym samym przyjmuje on na siebie odpowiedzialność za kompletność
dokumentu i dokładne odtworzenie treści oryginału. Należy stanowczo podkreślić, że
zamawiający nie może domniemywać, że podpisy złożone na wskazywanych dokumentach
miały na celu potwierdzenie zgodności tej kopii z oryginałem, bowiem formuła potwierdzenia
dokumentów za zgodność z oryginałem posiada walor oświadczenia o określonej doniosłości
prawnej i nie może być wywodzona w drodze domniemania.
W ocenie Izby nie można przyjąć i uznać za prawidłowe twierdzenia, że skoro
pełnomocnik był umocowany do poświadczania dokumentów za zgodność, to złożenie przez
niego podpisu nadawało tej czynności charakter potwierdzenia za zgodność z oryginałem.
Kserokopię dokumentu można uznać za uwierzytelnioną jedynie wówczas gdy zawiera ona
łącznie dwa niezbędne elementy, to jest adnotację "poświadczam za zgodność z oryginałem"
oraz podpis osoby upoważnionej. Nieprawidłowo uwierzytelnione kserokopie dokumentów nie
mogły stanowić podstawy do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz
wykazania braku podstaw do wykluczenia postępowania, co jest w ocenie Izby,
równoznaczne z nie złożeniem wymaganych dokumentów.
Za chybioną, zdaniem Izby, należy uznać argumentację odwołującego, który z treści
pisma przewodniego wywodził, że uzupełnione przez niego dokumenty posiadają walor
uwierzytelnionej kopii. Wskazać należy, że wskazanie w treści załączników tj. „potwierdzone
za zgodność z oryginałem przez wykonawcą kopie aktualnego odpisu KRS Impel Security
Polska Sp. z o.o. oraz Impel Security Provider Sp. z o.o.” a także „potwierdzone za zgodność
z oryginałem przez Wykonawcę kopie koncesji Impel Security Polska Sp. z o. o. oraz Impel
Security Provider Sp. z o.o. (wraz z brakującymi decyzjami do koncesji ZK-I-L-0013/99)”,
posiada jedynie charakter porządkowy i nie może być brane pod uwagę.
Nie bez znaczenia w niniejszej sprawie jest również fakt, że odwołujący w żaden
sposób nie kwestionował czynności zamawiającego polegającej na wezwaniu do uzupełnienia
powyższych dokumentów i przedłożenia ich we właściwej formie, a na wezwanie złożył
dokumenty w tej samej formie tj. opatrzone jedynie pieczęcią oraz nieczytelnym podpisem
uprawnionej osoby z pominięciem wskazania, że informacji, że kopie dokumentów zostały
potwierdzone za zgodność z oryginałem.
Odnosząc się do zarzutu zaniechania przez zamawiającego czynności uzupełnienia
oświadczeń lub dokumentów wskazanych w art. 26 ust. 3 Pzp, Izba wskazuje, że czynność
uzupełnienia dokumentów ma charakter jednorazowego wystąpienia a zamawiający, co
zostało wskazane powyżej, zwracał się już do odwołującego o uzupełnienie dokumentów w
przedmiotowym zakresie. Tym samym Izba wskazuje na brak możliwości dokonania
żądanych przez Impel czynności w zakresie czynności objętej dyspozycją art. 26 ust. 3 Pzp.
Kolejno należy stwierdzić, że zgodnie z oświadczeniem złożonymi przez zamawiającego, w
przedmiotowej sprawie tryb przewidziany w art. 26 ust. 4 Pzp nie mógłby zostać zastosowany,
ponieważ zamawiający nie miał wątpliwości co do treści dokumentów, która była dla niego w
pełni czytelna i nie budząca wątpliwości co do prawdziwości a jedynie - jak stwierdził na
rozprawie - wykonawca nie złożył dokumentów w przewidzianej formie.
Reasumując, Izba potwierdziła prawidłowość czynności zamawiającego w
kwestionowanym przez odwołującego zakresie i nie dopatrzyła naruszenia przepisów art. 7
ust. 1 i 3, art. 24 ust. 2 pkt. 4 oraz art. 26 ust. 3 i 4 ustawy.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W związku z powyższym, na podstawie przepisu art. 192 ust 1 ustawy orzeczono jak
w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy,
stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy § 1 ust. 1 pkt. 1, § 3, § 5 ust.
3 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba uwzględniła koszt
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 2.952 zł na podstawie przedłożonej
faktury VAT.
Przewodniczący:
…………………………