Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1715/11

WYROK
z dnia 25 sierpnia 2011 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Ewa Rzońca


Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2011 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 sierpnia 2011 r. przez
wykonawcę ALKOM Sp. z o.o., ul. Północna 1, 61-719 Poznań w postępowaniu
prowadzonym przez Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań,

przy udziale wykonawcy Remondis Sanitech Poznań Sp. z o.o., ul. Górecka 104,
61-483 Poznań zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego,


orzeka:

1. oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę ALKOM Sp. z o.o., ul. Północna 1, 61-719
Poznań i :
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
ALKOM Sp. z o.o., ul. Północna 1, 61-719 Poznań tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.


Przewodniczący: ……………………..

Sygn. akt: KIO 1715/11

U z a s a d n i e n i e

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań (dalej:
„zamawiający”) - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą" lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na zimowe utrzymanie oraz oczyszczanie pasów drogowych miasta Poznania w
okresie od 16 października 2011 do 15 kwietnia 2012 r.

Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.

Ogłoszenie o zmówieniu zostało opublikowane w dniu 2 sierpnia 2011 r. Specyfikacja
istotnych warunków zamówienia (dalej „siwz” lub „specyfikacja”) została udostępniona na
stronie internetowej zamawiającego w tej samej dacie.

W dniu 11 sierpnia 2011 r. „ALKOM” Sp. z o.o. ul. Północna 1, 61-719 Poznań (dalej:
„ALKOM” lub „odwołujący”) wniósł odwołanie zarzucając zamawiającemu, że:
1. ustanowił bezprawnie wymagania co do treści dokumentów potwierdzających
wniesienie wadium w formie bezgotówkowej, których wykonawca z powodów od
niego niezależnych nie będzie mógł spełnić, a wymagania te nie mają żadnego
znaczenia w kwestii prawidłowego zabezpieczenia składanych ofert wymaganą przez
zamawiającego kwotą wadium,
2. zaniechał ustanowienia warunku udziału w postępowaniu polegającego na obowiązku
posiadania przez wykonawców decyzji - zezwolenia na zbieranie odpadów pomimo,
że w przypadku przedmiotowego zamówienia wykonawcy będą zmuszenie prowadzić
proces zbierania odpadów, a obowiązek posiadania zezwolenia wynika z przepisów
ustawy o odpadach.

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu
dokonanie modyfikacji treści ogłoszenia o zamówieniu oraz treści siwz w zakwestionowanym
powyżej zakresie.

W uzasadnieniu odwołania ALKOM podnosił, że zamawiający opisując zasady
wnoszenia wadium żądał, aby w przypadku wnoszenia wadium w formie gwarancji bankowej

lub ubezpieczeniowej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, bank lub
odpowiednio towarzystwo ubezpieczeń, zamieściły w dokumencie - gwarancji wadium,
informację o wszystkich przedsiębiorcach w imieniu których wadium zostaje wnoszone. W
ocenie odwołującego żądanie to naraża wykonawców na ryzyko wykluczenia z postępowania
w przypadku, gdy gwarancja bankowa (ubezpieczeniowa) nie będzie odpowiadała
oczekiwaniom zamawiającego, pomimo, że w powyższym zakresie wykonawca nie będzie
miał wpływu na treść wystawionego dokumentu. Podkreślał, że wymagania dotyczące treści
gwarancji wadialnych uregulowane zostały odrębnymi przepisami bankowymi
(ubezpieczeniowymi), i wykonawca ubiegający się o wystawienie tego typu dokumentu nie
ma możliwości ingerowania w jego treść. Wyjaśniał, że może oczywiście wystąpić z
inicjatywą zamieszczenia informacji, której domaga się zamawiający, jednak nie ma żadnej
gwarancji na to, że bank informację taką zechce zapisać w dokumencie. Nie mając więc
możliwości skutecznego formułowania treści gwarancji wadialnej wykonawca w sposób
niezawiniony będzie narażony na konsekwencje niewypełnienia postanowień zamawiającego
w powyższym zakresie. Zdaniem ALKOM całkowicie wystarczającym jest, aby zostało ono
wniesione przez jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.
W zakresie kolejnego z zarzutów wskazywał, że zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia zawartym w załączniku Nr 1 do wzoru umowy, przedmiotem zamówienia jest
między innymi planowe i interwencyjne opróżnianie koszy ulicznych, oczyszczanie
chodników oraz oczyszczanie planowe i interwencyjne poboczy i terenów zielonych.
Wymogiem zamawiającego jest, aby czynności te były prowadzone w sposób ciągły, także w
niedziele, święta oraz w dni wolne od pracy. Co prawda zamawiający sugeruje, aby
opracowany przez wykonawców harmonogram planowanego oczyszczania chodników nie
przewidywał wykonywania tych czynności w niedzielę i święta, to jednak jest to tylko
sugestia, która nie musi być przez wykonawców spełniona. Niezależnie od powyższego,
zdaniem odwołującego, zauważyć należy, że zamawiający dopuszcza sprzątanie chodników
w soboty natomiast miejskie wysypisko odpadów komunalnych dla miasta Poznania jest
nieczynne w soboty, niedziele i inne dni świąteczne. Wobec tego wykonawca, który zbierze
odpady w te dni będzie zmuszony do ich przetrzymana na swoim terenie do dnia, w którym
wysypisko wznowi swoją działalność. W opinii odwołującego w takim przypadku będziemy
mieli do czynienia z procesem zbierania odpadów, zdefiniowanym w przepisach art. 3 ust. 3
pkt. 23 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 185, poz. 12
43 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o odpadach”. Zgodnie z przepisami art. 28 ww. ustawy,
prowadzenie zbierania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia, do wydania którego
upoważniony jest starosta właściwy ze względu na miejsce zbierania odpadów.
ALKOM podnosił, że pomimo takiego stanu rzeczy w przedmiotowym postępowaniu
zamawiający całkowicie zaniechał obowiązku zagwarantowania, że udział w przetargu

wezmą wykonawcy posiadający uprawnienia wymagane przepisami prawa. Wskazywał, że w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający nie ma obowiązku żądania
od wykonawców wszystkich dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
podmiotowych. Jednakże niedopuszczalne jest, aby nie ustanowić warunku posiadania
wszystkich pozwoleń, jakie są wymagane przepisami prawa do prowadzenia określonej
działalności lub czynności. Podkreślał, że skoro zamawiający żąda innych pozwoleń
wynikających z przepisów ustaw (tj. zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych oraz
zezwolenie na transport odpadów), to nie jest wytłumaczalne, dlaczego nie żąda posiadania
zezwolenia na zbieranie odpadów, co jest warunkiem nieodzownym do wykonywania
przedmiotu zamówienia. W opinii odwołującego zezwolenie na zbieranie odpadów jest
zezwoleniem tak samo ważnym jak zezwolenia na transport i odbiór odpadów. ALKOM
wyjaśniał, że jego zdaniem, w przypadku realizacji przedmiotowego zamówienia będą
występować powtarzające się systematycznie sytuacje, gdzie wykonawca będzie opróżniał
kosze uliczne, oczyszczał pobocza i tereny zielone a także oczyszczał chodniki w soboty,
niedziele i inne dni świąteczne, gdzie nie funkcjonuje miejskie składowisko odpadów
(wskazane w decyzji na odbieranie odpadów) i zebrane odpady będą musiały być
zmagazynowane do czasu wznowienia działalności wysypiska. Tym samym będzie
występować proces zbierania odpadów. W ocenie odwołującego zaniechanie przez
zamawiającego żądania, aby wykonawcy ubiegający się o zamówienie posiadali koncesję na
zbieranie odpadów prowadzi do nieograniczonego braku kontroli nad przestrzeganiem prawa
regulującego zasady postępowania z odpadami.
W istniejącym stanie rzeczy firma taka jak odwołujący, która posiada wszystkie
wymagane prawem pozwolenia, będzie zmuszona do konkurowania o uzyskanie
zamówienia z wykonawcami, którzy takich pozwoleń nie posiadają, w związku z czym
naruszając obowiązujące prawo nie będą ponosić kosztów związanych z legalnym
zbieraniem odpadów.

W dniu 10 lipca 2011 r. odwołujący przekazał zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.

W dniu 11 lipca 2011 r. zamawiający przesłał kopię ww. odwołania wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia wraz z wezwaniem do
przystąpienia do postępowania odwoławczego.

W dniu 16 sierpnia 2011 r. w formie pisemnej zgłoszenie do postępowania
odwoławczego po stronie odwołującego złożył wykonawca Remondis Sanitech Poznań Sp. z

o.o., ul. Górecka 104, 61-483 Poznań (dalej: „Remondis Sanitech” lub „przystępujący”). Izba
ustaliła na posiedzeniu Izby, że strony otrzymały kopię ww. zgłoszenia.
W dniu 18 sierpnia 2011 r. w formie pisemnej zgłoszenie do postępowania
odwoławczego po stronie odwołującego złożył wykonawca Zakład Sprzątania Placów i Ulic
Mielczarek, Sobański – spółka jawna, ul. Jasielska 7, 60-476 Poznań (dalej: „Zakład
Sprzątania Placów i Ulic”). Izba ustaliła na posiedzeniu Izby, że strony otrzymały kopię ww.
zgłoszenia.

Uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia
przedstawioną przez zamawiającego na rozprawie oraz stanowiska i oświadczenia
stron oraz uczestnika postępowania złożone na rozprawie, Izba ustaliła, co następuje.

W specyfikacji w rozdziale III w pkt. 1 zamawiający wskazał, że przedmiotem
zamówienia jest zimowe utrzymanie oraz oczyszczanie pasów drogowych miasta Poznania w
okresie od 16 października 2011 do 15 kwietnia 2012 r.

W rozdziale XIII w pkt. 13 siwz zamawiający sprecyzował, że jeżeli wadium składane
jest w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, bank lub towarzystwo ubezpieczeniowe ma
obowiązek wskazać w imieniu jakich przedsiębiorców obok pełnomocnika, składane jest
wadium.

W rozdziale IX siwz w pkt. 1 ppkt. 1.1 zamawiający wskazał, że o udzielenie
zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy posiadają uprawnienia do wykonywania
określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich
posiadania. Opisując sposób dokonania oceny spełnienia warunku zamawiający podał, że
wykonawca musi wykazać, że posiada:
a) aktualną na dzień składania ofert decyzję starosty właściwego ze względu na miejsce
siedziby lub zamieszkania transportującego odpady, zezwalającą na prowadzenie
działalności w zakresie transportu odpadów komunalnych;
b) aktualną na dzień składania ofert decyzję Prezydenta Miasta Poznania zezwalającą
na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości.

W załączniku nr 1 do umowy „Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia dla zadań z
grupy ZU” w części XII w pkt. 5 tiret 4 zamawiający wymagał prowadzenia prac
porządkowych w trybie interwencyjnym (nie planowanym) również w dni wolne od pracy, w

tym niedziele i święta, zwłaszcza w sytuacji nasilenia zabrudzenia spowodowanego:
imprezami kulturalnymi i handlowymi, wystawami targowymi, wzmożonym ruchem
turystycznym, uroczystościami kościelnymi i państwowymi.
W załączniku nr 1 do umowy „Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia dla zadań z
grupy K” w pkt. 2 zamawiający określił, że do podstawowego obowiązku wykonawcy będzie
należało opróżnianie koszy ulicznych w zależności od intensywności ruchu pieszego oraz
szybkości zapełniania koszy, w tym również dokonywanie ww. czynności w dni wolne od
pracy, niedziele i święta. Ponadto w pkt. 3 ww. załącznika zamawiający podał, że dodatkowo
w przypadku przepełnienia pomiędzy cyklami planowanego opróżniania, kosze muszą być
opróżniane w trybie interwencyjnym (doraźnie) na podstawie wezwań przekazywanych przez
pracownika zamawiającego.

W poczet materiału dowodowego Izba włączyła:
1. przedłożoną przez odwołującego publikację prasową prof. nadzw. dr hab.
Włodzimierza U. „Gospodarka odpadami” – interpretacja ustawowych definicji”.
2. wydruki komputerowe ze stron internetowych regulaminów pracy poszczególnych
składowisk odpadów, tj. Zakład unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych dla Miasta
Zawiercie, Składowisko Odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Dopniewie,
RADKOM, w których wskazano czas pracy z pominięciem niedziel i dni wolnych od
pracy.
3. regulamin pracy Składowiska Odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w
Promniku gm. Strawczyn.

Izba zważyła, co następuje.

Na wstępie Izba stwierdza, że nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w
związku z tym, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek negatywnych,
uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2
Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu odwołującego w
uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów art. 179 ust. 1 Pzp.

Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie odwołującego wykonawcy Remondis Sanitech.

Kolejno Izba odniosła się do skuteczności przystąpienia do postępowania po
odwoławczego po stronie odwołującego wykonawcy Zakład Sprzątania Placów i Ulic

wskazując, że zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego nie wypełnił
prawidłowo przesłanek zawartych w art. 185 ust. 2 Pzp, wobec tego należy stwierdzić, że nie
przystąpił skutecznie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego.

Zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od daty otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie
pisemnej lub elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.

W powyższym przepisie ustawy ustawodawca jasno wskazał, że dla skutecznego
przystąpienie do postępowania odwoławczego wymagane jest doręczenie Prezesowi Izby
zgłoszenia przystąpienia w ściśle określonej formie, tj. bądź to pisemnej bądź elektronicznej
opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.

Z ustaleń Izby wynika, że kopię odwołania wykonawca otrzymał w dacie 11 sierpnia
2011 r. natomiast zgłoszenie przystąpienie do postępowania odwoławczego ze strony
Zakładu Sprzątania Placów i Ulic wpłynęło do Izby z uchybieniem terminu wskazanego w art.
185 ust. 2 Pzp., bowiem dopiero w dacie 18 sierpnia 2011 r. (nadane w placówce operatora
publicznego w dniu 12 sierpnia 2011 r. – koperta opatrzona datą stempla pocztowego), a
więc 2 dni po terminie, który upłynął w dniu 16 sierpnia 2011 r. W związku z tym, Izba
uznała, że Zakład Sprzątania Placów i Ulic nie przystąpił skutecznie do przedmiotowego
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego.
Ponadto Izba wyjaśnia, że dla zachowania terminu na zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego koniecznym jest faktyczne doręczenie zgłoszenia Prezesowi
Krajowej Izby Odwoławczej w ustawowym terminie bądź to pisemnej bądź elektronicznej
opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu. W przepisach Pzp brak jest bowiem domniemania, że złożenie
zgłoszenia do postępowania odwoławczego w placówce pocztowej operatora publicznego
jest równoznaczne z jego wniesieniem do Prezesa Izby.


Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Jako pierwszy Izba rozpoznała zarzut dotyczący kwestii ustanowienia przez
zamawiającego w siwz wymagania co do treści dokumentów potwierdzających wniesienie
wadium w formie bezgotówkowej. Po dokonaniu szczegółowej analizy zarzutu Izba
stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.

Spór dotyczy tego, czy dopuszczalne jest w świetle ustawy sprecyzowanie w siwz
wymagania aby wadium składane w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, wskazywało w treści
dokumentu wadialnego w imieniu jakich przedsiębiorców obok pełnomocnika, składane jest
wadium.
W związku z rolą instytucji wadium oraz faktem, iż brak jest przepisów ustawowych
normujących szczegółowo treść ww. gwarancji - w ocenie Izby – zamawiający posiada
uprawnienie do określenia swoich wymagania w powyższym zakresie w treści siwz.
Bezspornym jest, że dyspozycja art. 45 oraz 46 Pzp nie wyczerpuje omawianej materii.
Powyższe kreuje dla zamawiającego obowiązek i jednocześnie uprawnienie takiego
precyzowania wymagań dotyczących wadium, które zabezpieczać będą jego interesy i
stanowić będą niejako uzupełnienie i wypełnienie niepełnych regulacji ustawowych.
Izba wskazuje, że za prawidłową uznać należy sytuację, w której każdy lub niektórzy z
członków konsorcjum bądź nawet podmiot trzeci, wniosą wadium w formie gwarancji
bankowej lub ubezpieczeniowej. Jednak treść ww. gwarancji winna identyfikować podmioty
składający ofertę wspólną. Bez znaczenia jest czy gwarancja została wystawiona na jeden z
podmiotów składających ofertę wspólną czy też na wszystkie. Istotnym jest aby w treści
gwarancji bankowej bądź też ubezpieczeniowej wskazano wszystkie podmioty składające
ofertę wspólną. Biorąc pod uwagę niniejsze rozważania zgodzić się należy z zamawiającym,
który twierdził, że postanowienia zawarte w siwz przedmiotowego postępowania są
dopuszczalne i są jednocześnie wiążące dla wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego.
Izba uznała za chybioną i gołosłowną argumentację odwołującego, który podnosił, że
wykonawca nie będzie miał wpływu na treść wystawionego dokumentu wadialnego. W
ocenie Izba za przekonywujące należy uznać stanowisko zamawiającego prezentowane na
rozprawie, który podnosił, wykonawca we wniosku składanym do banku lub też towarzystwa
ubezpieczeniowego, w części dotyczącej wymagań, może zawrzeć informację, iż
wystawiona gwarancja wadialna w swej treści ma zawierać informacje na temat wszystkich
podmiotów składających ofertę wspólną. Tym samym należy uznać, że uzyskanie tego
rodzaju dokumentu nie stwarza problemu dla wykonawców. Ponadto pełnomocnik
zamawiającego oświadczył, czemu nie zaprzeczył odwołujący, że w poprzednio
prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia, odwołujący składając ofertę wspólną,

przedłożył tego rodzaju dokument w treści którego wskazano wszystkie podmioty składające
wspólną ofertę.
W związku z powyższym Izba uznała, że postanowienie specyfikacji dotyczące treści
gwarancji ubezpieczeniowej i bankowej wnoszonych jako potwierdzenie zabezpieczenia
oferty wadium - zawarte w rozdziale XIII w pkt. 13 siwz - w brzmieniu wskazanym przez
zamawiającego za dopuszczalne i prawidłowe.

Kolejno Izba odniosła się do zarzutu dotyczącego zaniechania przez zamawiającego
żądania od wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania decyzji -
zezwolenia na zbieranie odpadów.

Przedmiotem zamówienia jest zimowe utrzymanie oraz oczyszczanie pasów
drogowych miasta Poznania w okresie od 16 października 2011 do 15 kwietnia 2012 r.

Bezspornym jest, że zamawiający opisują przedmiot zamówienia sprecyzował, że
będzie wymagał prowadzenia prac porządkowych w trybie interwencyjnym (nie planowanym)
również w dni wolne od pracy, w tym niedziele i święta, zwłaszcza w sytuacji nasilenia
zabrudzenia spowodowanego: imprezami kulturalnymi i handlowymi, wystawami targowymi,
wzmożonym ruchem turystycznym, uroczystościami kościelnymi i państwowymi. Określił
również, że do podstawowego obowiązku wykonawcy będzie należało opróżnianie koszy
ulicznych w zależności od intensywności ruchu pieszego oraz szybkości zapełniania koszy,
w tym również dokonywanie ww. czynności w dni wolne od pracy, niedziele i święta. Ponadto
wskazał, że dodatkowo w przypadku przepełnienia pomiędzy cyklami planowanego
opróżniania, kosze muszą być opróżniane w trybie interwencyjnym (doraźnie) na podstawie
wezwań przekazywanych przez pracownika zamawiającego.

Izba podzieliła argumentację odwołującego, z którą zgadzał się również zamawiający,
że w przypadku obowiązku wykonywania ww. czynności w dni wolne od pracy, niedziele i
święta w okolicznościach braku możliwości przewiezienia odpadów i bezpośrednio
przekazać następnemu posiadaczowi - czyli składowisku odpadów, mamy do czynienia z
procesem zbierania odpadów zdefiniowanym w art. 3 ust. 3 pkt. 23 ustawy o odpadach.
Wówczas, zgodnie z art. 28 ww. ustawy prowadzenie procesu zbierania odpadów wymaga
uzyskania zezwolenia, do wydania którego upoważniony jest starosta właściwy ze względu
na miejsce zbierania odpadów.
Izba nie znalazła żadnych podstaw aby uznać za słuszne stanowisko odwołującego,
który zawęził katalog składowisk odpadów do których można odtransportować odpady

jedynie do jednego składowiska tj. miejskiego wysypisko odpadów komunalnych dla miasta
Poznania, które jest nieczynne w soboty, niedziele i inne dni świąteczne.
Art. 9 ust. 3 ustawy o odpadach zakazuje poddawania odzyskowi lub
unieszkodliwianiu niesegregowanych odpadów komunalnych, pozostałości z sortowania
odpadów komunalnych oraz komunalnych osadów ściekowych poza obszarem
województwa, na którym zostały wytworzone, z zastrzeżeniem ust. 4 powyższej ustawy.
Kolejno - art. 9 ust. 3a ww. ustawy zakazuje przywozu na teren województwa, w celu
poddawania odzyskowi lub unieszkodliwianiu, niesegregowanych odpadów komunalnych,
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz komunalnych osadów ściekowych,
wytworzonych poza terenem tego województwa, z zastrzeżeniem ust. 4 ww. ustawy.
Wyjątek od przedstawionej powyżej generalnej zasady stanowi regulacja wskazana w
art. 9 ust. 4 ustawy o odpadach, według której niesegregowane odpady komunalne,
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz komunalne osady ściekowe mogą
być poddane odzyskowi lub unieszkodliwianiu na obszarze województwa innego niż te, na
którym zostały wytworzone, jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów do instalacji
lub miejsca przeznaczonego do odzysku lub unieszkodliwiania jest mniejsza niż odległość do
instalacji lub miejsca położonego na obszarze tego samego województwa.
Z powyższego wynika wprost, co do reguły, że odpady muszą być poddane
odzyskowi lub unieszkodliwianiu na terenie województwa na terenie którego zostały
wytworzone. Odnosząc niniejsze do przedmiotowego postępowania jasnym jest, że odpady
pochodzące z realizacji zamówienia nie będą mogły być transportowane poza granice
województwa, poza wyjątkami wskazanymi w art. 9 ust. 4 ustawy o odpadach. Jednak nie
sposób się zgodzić z twierdzeniem odwołującego, który podkreślał, że mogą być one jedynie
składowane na miejskiego wysypisku odpadów komunalnych dla miasta Poznania.
Z ustaleń Izby wynika, że na terenie województwa wielkopolskiego znajduje się
szereg składowisk odpadów, które mogą być wykorzystywane w celu realizacji przedmiotu
zamówienia. Powyższą tezę potwierdzają również stwierdzenia przystępującego, który
twierdził na rozprawie, że w zakresie realizacji przedmiotowego zamówienia jest bez
znaczenia status wysypiska tj. czy będzie to składowisko publiczne czy też prowadzone
przez podmiot prywatny, z uwagi na fakt, iż tego rodzaju działalność jest prowadzona
również przez podmioty z sektora prywatnego. Odwołujący, na którym w tym przypadku
spoczywa ciężar dowodzenia nie udowodnił podczas rozprawy, że na terenie województwa
wielkopolskiego żadne ze działających składowisk, czy to mających charakter publiczny czy
też prowadzonych przez podmioty z sektora prywatnego, nie jest czynne w niedziele, święta i
dni wolne od pracy. Tym samym odwołujący nie wykazał, że wykonawcy realizujący
przedmiot zamówienia w dni wolne od pracy, niedziele i święta będą zmuszeni wdrożyć
proces zbierani odpadów z uwagi na brak możliwość przekazania ich na składowisko.

Odnosząc się do dowodów przedłożonych przez przystępującego na rozprawie w
postaci regulaminów pracy ze stron internetowych poszczególnych podmiotów zajmujących
się składowaniem odpadów, na okoliczność wykazania, że na terenie całego kraju nie
występują składowiska czynne w dni wolne od pracy, niedziele i święta, Izba wskazuje, że
nie brała pod uwagę ww. wydruków i materiałów ze stron internetowych, uznając iż dane
zawarte na stronach internetowych mogą być modyfikowane, zmieniane i zdaniem Izby nie
mogą stanowić wystarczającego dowodu okoliczności, na które powołuje się przystępujący w
postępowaniu odwoławczym.
Tym samym Izba uznając za zbędne posiadanie decyzji - zezwolenia na zbieranie
odpadów, potwierdziła prawidłowość czynności zamawiającego, który nie ustanowił tego
wymagania posiadania tego rodzaju dokumentów przez wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia.

Konkludując, Izba stwierdziła, że nie potwierdziły się zarzuty polegające na tym, że
zamawiający ustanowił bezprawnie wymagania co do treści dokumentów potwierdzających
wniesienie wadium w formie bezgotówkowej oraz zaniechaniu żądania od wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania decyzji - zezwolenia na zbieranie
odpadów. Wobec powyższego Izba nie dopatrzyła się również naruszenia zasady
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w postępowaniu
wyrażonej w art. 7 ust. 1 Pzp. Tym samym w rozpoznawanym zakresie potwierdziła
prawidłowość czynności zamawiającego.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy,
stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy § 1 ust. 1 pkt. 2, § 3, § 5 ust.
3 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodniczący:

…………………………