Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 45/12

WYROK
z dnia 17 stycznia 2012 r.

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:


Przewodniczący: Bogdan Artymowicz

Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 stycznia 2012 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Generali
Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A., Sopockie
Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji
Allianz Polska S.A., 02 – 676 Warszawa, ul. Postępu 15B w postępowaniu prowadzonym
przez Jastrzębską Spółkę Węglową S.A., 44 – 330 Jastrzębie–Zdrój, Al. Jana Pawła II 4

przy udziale wykonawcy UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., 90 – 520 Łódź,
ul. Gdańska 132 zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego

orzeka:


1. oddala odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Powszechny
Zakład Ubezpieczeń S.A., Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A.,
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A., 02 – 676
Warszawa, ul. Postępu 15B i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Generali
Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.,

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A., Towarzystwo
Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A., 02 – 676 Warszawa,
ul. Postępu 15B, tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Powszechny
Zakład Ubezpieczeń S.A., Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia
S.A., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A., 02 –
676 Warszawa, ul. Postępu 15B na rzecz Jastrzębskiej Spółki Węglowej
S.A., 44 – 330 Jastrzębie – Zdrój, Al. Jana Pawła II 4 kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.




Przewodniczący: …………..…..………

KIO 45/12
Uzasadnienie

Zamawiający – Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju
prowadzi postępowanie, którego przedmiotem jest: „Ubezpieczenie mienia w podziemnej
części zakładów górniczych JSW S.A. od ryzyk górniczych w okresie 36 miesięcy od daty
zawarcia umowy”.
W dniu 28 grudnia 2011 r. zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
wskazując, jako najkorzystniejszą ofertę wykonawcy UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
z siedzibą w Łodzi [dalej także „UNIQA”].
Wobec takiej czynności zamawiającego w dniu 5 stycznia 2012 r. odwołanie złożyli
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Generali Towarzystwo
Ubezpieczeń S.A. (lider konsorcjum), Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A., Sopockie
Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji
Allianz Polska S.A., z siedzibą dla lidera w Warszawie [dalej także „konsorcjum Generali”]
zarzucając zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 ze zm.) [dalej
także „Pzp”]:
1) art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy UNIQA
pomimo, iż nie wykazał on, że spełnia warunki udziału w przedmiotowym
postępowaniu;
2) art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę podlegającego wykluczeniu z przedmiotowego postępowania;
3) art. 91 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie wyboru oferty odwołującego, która jest
najkorzystniejszą ofertą spośród ofert, które nie podlegają odrzuceniu w niniejszym
postępowaniu;
4) art. 7 ust. 1 i ust. 2 Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia w związku z dokonaniem oceny oferty UNIQA w sposób
niekompletny i nieobiektywny, co narusza zasady uczciwej konkurencji;
5) z ostrożności art. 26 ust. 3 i 4 Pzp poprzez bezzasadne uznanie, iż UNIQA wykazała,
iż spełnia warunki posiadania wiedzy i doświadczenia, a w konsekwencji zaniechanie
wezwania do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego spełnianie warunku bądź
wyjaśnienia treści złożonych wraz z ofertą dokumentów.

Odwołujący wnosił o:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
3) wykluczenia z udziału w przedmiotowym postępowaniu wykonawcy UNIQA, a w
konsekwencji odrzucenia oferty złożonej przez tego wykonawcę,
4) dokonania wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu odwołujący wskazywał, iż zgodnie z pkt IX.B.2 SIWZ zamawiający
wymagał aby wykonawcy wykazali się posiadaniem odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w
postaci: „wykonania (wykonywania) usług odpowiadających podobnym przedmiotem,
rodzajem ryzyka (ubezpieczenie od ognia i innych żywiołów) i wielkością ryzyka – suma
ubezpieczenia mienia co najmniej 500.000.000,00 zł – usługom stanowiącym przedmiot
zamówienia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie”. Na potwierdzenie spełniania
tego warunku zamawiający żądał złożenia wykazu wykonanych zamówień wraz z
dokumentami potwierdzającymi, że zamówienia te zostały należycie wykonane. Odwołujący
wskazywał, że wykonawca UNIQA wymienił w wykazie dwie usługi tj.: ubezpieczenie mienia
Kopalni Węgla Brunatnego Adamów od wszystkich ryzyk oraz ubezpieczenie mienia Kopalni
Węgla Brunatnego Konin od wszystkich ryzyk. W ocenie odwołującego z treści złożonych
dokumentów nie wynika, że wykonawca UNIQA posiada doświadczenie z zakresie
wymaganym przez zamawiającego. Odwołujący wskazywał, iż przedstawione przez UNIQA
w wykazie usługi nie dopowiadają przedmiotowi zamówienia ani w zakresie przedmiotu
ubezpieczenia ani w zakresie rodzajów ryzyka. Odwołujący podnosił, że usługi
ubezpieczenia mienia kopalni węgla brunatnego, nawet w zakresie wszystkich ryzyk, nie
odpowiadają (nie są podobne) do usługi ubezpieczenia mienia w części podziemnej
zakładów górniczych. W ocenie odwołującego, mając na względzie treść wykazu oraz
referencji złożonych przez UNIQA, wykonawca ten wykonywał (wykonuje) usługi
ubezpieczenia mienia kopalni węgla brunatnego w zakresie wszystkich ryzyk, nie zostało
jednak wskazane, czy ubezpieczenie to obejmowało mienie podziemne kopalni, a tym
bardziej nie wskazano, iż chodzi o mienie związane z górnictwem podziemnym. Odwołujący
podnosił, iż ubezpieczenie wskazane przez UNIQA de facto nie mogło obejmować mienia
podziemnego kopalni, z uwagi na fakt, iż węgiel brunatny wydobywany jest metodą
odkrywkową, a zatem kopalnie węgla brunatnego nie posiadają części podziemnej kopalni, a
tym samym mienia podziemnego. Zdaniem odwołującego ubezpieczenie części podziemnej
kopalni jest to bardzo specyficzny rodzaj ubezpieczenia, w którego zakres wchodzą ryzyka
występujące pod ziemią, takie jak ryzyko pożaru podziemnego, wybuchu, tąpnięcia, wyrzutu
gazów i skał oraz wylewu wód podziemnych, które to ryzyka nie mogą mieć miejsca w

kopalni odkrywkowej. Okoliczność, iż ubezpieczenie mienia podziemnego kopalni jest
całkowicie odmiennym przedmiotem, cechującym się zupełnie odmiennymi ryzykami i
specyfiką od ubezpieczenia mienia kopalni węgla brunatnego, znajduje potwierdzenie w
powszechnej praktyce towarzystw ubezpieczeniowych polegającej na wyłączaniu mienia
podziemnego ze swoich ogólnych warunków ubezpieczenia. Dlatego ubezpieczenie mienia
podziemnego wiąże się z koniecznością pozyskania specjalnej (tzw. fakultatywnej)
reasekuracji na to ryzyko.

Izba ustaliła, co następuje:

Zamawiający – Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju
prowadzi postępowanie, w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest:
„ubezpieczenie mienia w podziemnej części zakładów górniczych JSW S.A. od ryzyk
górniczych w okresie 36 miesięcy od daty zawarcia umowy”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 4 listopada 2011 r., pod numerem 2011/S 212-346672.
Zgodnie z pkt IX SIWZ celem wykazania spełniania warunku posiadania wiedzy i
doświadczenia zamawiający określił, iż „(…) wymagane jest posiadanie niezbędnej wiedzy i
doświadczenia w zakresie wykonania (wykonywania) usług odpowiadających podobnym
przedmiotem, rodzajem ryzyka (ubezpieczenie od ognia i innych żywiołów) i wielkości ryzyka
– suma ubezpieczenia mienia co najmniej 500.000.000,00 zł – usługom stanowiącym
przedmiot zamówienia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie” (pkt IX.B.2 SIWZ). Na
potwierdzenie spełniania powyższego warunku zamawiający zgodnie z pkt X.3. SIWZ
wymagał złożenia wykazu wykonanych zamówień potwierdzającego spełnienie warunku, o
którym mowa w pkt IX.B.2. SIWZ wraz z dokumentami potwierdzającymi, że zamówienia te
zostały wykonane należycie.
Izba ustaliła, iż do upływu terminu składania ofert swoje oferty złożyli następujący
wykonawcy:
1) UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w Łodzi na kwotę
80.973.349,44 zł;
2) Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. (lider konsorcjum), Powszechny Zakład
Ubezpieczeń S.A., Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A.,
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A., z siedzibą dla
lidera w Warszawie na kwotę 117.742.718,32 zł.

Ponadto Izba ustaliła, iż wykonawca UNIQA na potwierdzenie spełniania warunku
udziału w postępowaniu określonego w pkt IX.B.2 SIWZ w wykazie usług wskazała:
1) ubezpieczenie mienia kopalni węgla brunatnego Adamów od wszystkich ryzyk –
suma ubezpieczonego mienia – 566.534.368,00 zł;
2) ubezpieczenie mienia kopalni węgla brunatnego Konin od wszystkich ryzyk –
suma ubezpieczonego mienia – 1.378.685.258,60 zł.
Pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. a przekazanym wykonawcom w dniu 29 grudnia
2011 r. zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty wskazując, jako
najkorzystniejszą ofertę wykonawcy UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w
Łodzi.
Czynność ta leży bezpośrednio u podstaw przedmiotowego postępowania
odwoławczego.
Izba ustaliła również, iż zamawiający w dniu 9 stycznia 2012 r. wezwał wykonawców
do przystąpienia do postępowania odwoławczego. W terminie określonym w art. 185 ust. 2
ustawy p.z.p. swoje przystąpienie po stronie zamawiającego zgłosił wykonawca UNIQA z
siedzibą w Łodzi, stając się uczestnikiem przedmiotowego postępowania odwoławczego.

Uwzględniając dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w szczególności treść postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia oraz treść oferty przystępującego, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia stron oraz uczestnika złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający
Krajowej Izby Odwoławczej zważył, co następuje.

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie

Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp, jak również Izba uznała, iż odwołujący
posiada interes w złożeniu środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, gdyż
w przypadku uwzględnienia odwołania jego oferta może być uznana za najkorzystniejszą.
Odnosząc się do zarzutów podniesionych w odwołaniu skład orzekający Izby ustalił,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Skład orzekający Izby uznał, że zamawiający w sposób prawidłowy dokonał oceny
złożonych ofert i w konsekwencji wyboru, jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy UNIQA
S.A. z siedzibą w Łodzi. W pierwszej kolejności Izba zwraca uwagę na konieczność

rozróżnienia opisu przedmiotu zamówienia, jego wymogów, od warunków udziału
w postępowaniu w szczególności określonego przez zamawiającego opisu sposobu
dokonywania oceny spełniania tych warunków. Nie ulega wątpliwości, iż zgodnie z art. 22
ust. 4 Pzp opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia. W przedmiotowej sprawie zamawiający wymagał posiadania niezbędnej wiedzy
i doświadczenia w zakresie wykonywania usług odpowiadających - podobnym przedmiotem,
rodzajem ryzyka i wielkością ryzyka – usługom stanowiącym przedmiot zamówienia
jednakże szczegółowo dookreślił swoje wymogi jedynie, co do rodzaju ryzyka (ubezpieczenie
od ognia i innych żywiołów) oraz wielkości ryzyka (suma ubezpieczenia mienia, co najmniej
500.000.000,00 zł). Nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem odwołującego, że z literalnego
brzmienia warunku określonego w pkt IX.B.2. SIWZ wynika, iż zamawiający wymagał
wykazania się doświadczeniem w ubezpieczaniu mienia podziemnego. Taka wykładnia w
ocenie Izby prowadziłaby de facto do zawężenia kręgu podmiotów mogących ubiegać się o
przedmiotowe zamówienie a ponadto zdaniem Izby prowadziłaby wprost do postawienia
warunku wykazania się doświadczeniem w usługach tożsamych z przedmiotem zamówienia,
co naruszałoby dyspozycję art. 22 ust. 4 Pzp. Należy wskazać, iż skoro zamawiający nie
doprecyzował wspomnianego wyżej warunku udziału w postępowaniu wyłącznie do
doświadczenia w ubezpieczaniu mienia pod ziemią to za wystarczające należało uznać
wykazanie się doświadczeniem w ubezpieczaniu mienia nawet przy przyjęciu, iż ma to być
mienie zakładu górniczego z uwagi na specyfikę takiego przedsiębiorstwa. Izba widzi różnicę
pomiędzy ewentualnymi zagrożeniami, rodzajami szkód czy wreszcie np. sposobem
likwidacji szkód występujących w mieniu pod ziemią od tych występujących w mieniu
naziemnym jednakże przytaczane przez odwołującego argumenty opisują, odnoszą się do
przedmiotu zamówienia a nie warunku udziału w postępowaniu postawionego przez
zamawiającego. Za niedopuszczalne należy uznać w przedmiotowej sprawie utożsamianie
przez odwołującego aspektów wykonania przedmiotu zamówienia z warunkiem udziału w
postępowaniu określonym przez zamawiającego. Skoro zamawiający nie wymagał w
postawionym warunku wprost doświadczenia w ubezpieczaniu mienia podziemnego w
zakładach górniczych to wniosku takiego nie można dodatkowo wyprowadzać z opisu
przedmiotu zamówienia gdyż jak to już zaznaczono na wstępie rozróżnienia wymaga opis
przedmiotu zamówienia od opisu sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w
postępowaniu. Izba podnosi, iż wykazywane na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
postępowaniu usługi mają być nie tyle tożsame, czy też identyczne z przedmiotem
zamówienia, do czego prowadziłoby uznanie argumentacji odwołującego, ale być z nim
związane oraz proporcjonalne do niego, tj. umożliwiające i zarazem zapewniające
osiągnięcie celu, jakim jest należyte wykonanie zamówienia. To na zamawiającym spoczywa

określenie poziomu, od którego zostanie zabezpieczona możliwość należytego wykonania
zamówienia, czyli adekwatności względem przedmiotu zamówienia. W ocenie Izby w
przedmiotowej sprawie poziomu takiego zamawiający nie określił poprzez konieczność
wykazania się doświadczeniem w ubezpieczaniu mienia podziemnego co próbował wywieść
odwołujący.
Mając na względzie powyższe, działanie zamawiającego należało uznać za
prawidłowe a postawione przez odwołującego zarzuty za nietrafne.
W związku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
tj. stosownie do wyniku postępowania.




Przewodniczący: …………..……………