Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 2471/12
POSTANOWIENIE
z dnia 19 listopada 2012 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 19 listopada 2012 r.
w Warszawie odwołania wniesionego w dniu 9 listopada 2012 r. przez T………. B……….,
prowadzącego działalność gospodarczą p.n. Agencja Ochrony Osób i Mienia „TOM”,
ul. 6 – go Marca 6, 72- 300 Gryfice od czynności zamawiającego Zakładu Gospodarki
Komunalnej, ul. Zielona 5, 72- 300 Gryfice.
orzeka:
1. Odrzuca odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża T…….. B……….., prowadzącego działalność
gospodarczą p.n. Agencja Ochrony Osób i Mienia „TOM”, ul. 6 - go Marca 6, 72- 300
Gryfice i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.

Przewodniczący:

……………………………

Sygn. akt KIO 2471/12

Uzasadnienie
Zamawiający – Zakład Gospodarki Komunalnej w Gryficach prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie, którego przedmiotem jest ochrona osób i mienia
zamawiającego realizowana w formie stałej, bezpośredniej ochrony fizycznej na terenie
siedziby zamawiającego przy ul. Zielonej 5 w Gryficach. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 10 października 2012 roku pod
poz. 392244.
Pismem z dnia 5 listopada 2012 roku, które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 9 listopada 2012 roku odwołujący – T……… B………, prowadzący działalność
gospodarczą p.n. Agencja Ochrony Osób i Mienia „TOM” wniósł odwołanie z związku z
czynnością zamawiającego polegającą na odrzuceniu oferty odwołującego i wyborze oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez błędne zastosowanie zasady prowadzenia
postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, przez ocenę ofert w oparciu o kryteria nie
ujęte w siwz i zinterpretowanie ich według własnego uznania,
2. art. 91 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie dokonania wyboru oferty złożonej
przez odwołującego jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Wskazując na powyższe odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
2. unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty,
3. powtórzenia czynności badania i oceny ofert,

Izba z urzędu na posiedzeniu niejawnym dokonała czynności formalnoprawnych
i sprawdzających i stwierdziła, że przedmiotowe odwołanie podlega odrzuceniu w oparciu
o art. 189 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z dyspozycją art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp odwołanie w postępowaniach,
których wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 wnosi się w terminie 5 dni od dnia przesłania informacji o czynności
zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane w sposób
określony w art. 27 ust. 2, albo w terminie 10 dni - jeżeli zostały przesłane w inny sposób.
Izba ustaliła, że informacja o wykluczeniu odwołującego z udziału w postępowaniu
została przesłana odwołującemu w formie faxu, a zatem w formie określonej w art. 27 ust. 2
ustawy Pzp, w dniu 31 października 2012 roku. Okoliczność i forma przesłania informacji o
czynnościach zamawiającego w dniu 31 października 2012 roku, nie jest między stronami
sporna. Potwierdził ją sam odwołujący w treści złożonego odwołania, jak również w piśmie
z dnia 16 listopada 2012 roku, w odpowiedzi na wezwanie Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 15 listopada 2012 roku.
Zatem ustawowy 5 - dniowy termin na wniesienie odwołania upływał w dniu 5
listopada 2012 roku. Tymczasem odwołanie zostało złożone w placówce pocztowej
operatora publicznego w dniu 5 listopada 2012 roku (data stempla pocztowego na kopercie
w aktach sprawy), ale odwołanie wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia 9
listopada 2012 roku, a zatem z uchybieniem ustawowego 5 – dniowego terminu do jego
wniesienia.
Z treści przywołanego wyżej art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, w którym stwierdza się,
że „odwołanie wnosi się” wynika, że dla zachowania terminu na wniesienie odwołania
koniecznym jest faktyczne doręczenie w ustawowym terminie odwołania Prezesowi Krajowej
Izby Odwoławczej. W przepisach ustawy Pzp, po jej nowelizacji z dnia 2 grudnia 2009 roku,
brak bowiem domniemania, że złożenie odwołania w placówce pocztowej operatora
publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem do Prezesa Izby.
W konsekwencji należy uznać, że odwołanie które wpłynęło w dniu 9 listopada 2012
roku jest odwołaniem wniesionym z uchybieniem ustawowego terminu do jego wniesienia, co
skutkuje konicznością jego odrzucenia zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Termin na wniesienie odwołania ma charakter terminu zawitego, nie podlegającego
przywróceniu a uchybienie temu terminowi powoduje wygaśnięcie prawa do skorzystania ze
środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania orzeczono stosowanie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 ustawy Pzp a także w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

……………………………