Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 223/15
POSTANOWIENIE
z dnia 10 lutego 2015 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Honorata Łopianowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 10 lutego 2015 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
6 lutego 2015 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego – Biuro Ochrony Scorpion spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
w Katowicach i Steward spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Sosnowcu,
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gliwicki Klub Sportowy „Piast" SA
w Gliwicach przy udziale przystępującego do postępowania odwoławczego K. H.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą STEWARD SECURITY GRUP K. H. w
Chorzowie - po stronie Zamawiającego
postanawia:
1. odrzuca odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża Odwołujących - Biuro Ochrony Scorpion spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach i Steward spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością w Sosnowcu, i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 7.500 zł 00 gr [siedmiu tysięcy pięciuset złotych, zero groszy], uiszczoną przez tych
wykonawców tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zmianami), na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.

Skład orzekający:

Sygn. akt KIO 223/15
Uzasadnienie
Zamawiający – Gliwicki Klub Sportowy „Piast" SA w Gliwicach prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„Świadczenie usług ochrony fizycznej osób i mienia podczas imprez masowych
organizowanych przez Gliwicki Klub Sportowy PIAST S.A. na stadionie przy ul. Okrzei 20
oraz stałej ochrony mienia obiektów Gliwickiego Klubu Sportowego PIAST S.A.”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w dniu 31 grudnia
2015 roku w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 423262/2014.
W dniu 3 lutego 2015 r. Zamawiający poinformował Odwołujących o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez K. H. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą STEWARD SECURITY GRUP K. H.
w Chorzowie [STEWARD SECURITY GRUP w Chorzowie]. Oferta Odwołujących nie została
odrzucona a wykonawcy nie zostali wykluczeni – ich oferta została sklasyfikowana na drugiej
pozycji.
Odwołujący wnieśli odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego,
polegających na:
1) wyborze, jako najkorzystniejszej oferty STEWARD SECURITY GRUP w Chorzowie,
2) zaniechaniu wykluczenia wykonawcy STEWARD SECURITY GRUP w Chorzowie,
który wbrew obowiązkom wynikającym z SIWZ oraz ustawy Prawo zamówień
publicznych nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu,
3) zaniechaniu odrzucenia oferty STEWARD SECURITY GRUP w Chorzowie jako
niespełniającej wymogów SIWZ oraz wymogów ustawy Prawo zamówień
publicznych, a także złożonej przez wykonawcę, który winien podlegać wykluczeniu,
a oferta jego winna być odrzucona,
4) prowadzeniu postępowania w sposób naruszający zasady zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania i nakazanie unieważnienia czynności
Zamawiającego polegającej na wyborze, jako najkorzystniejszej oferty STEWARD
SECURITY GRUP w Chorzowie, nakazanie wykluczenia STEWARD SECURITY GRUP
w Chorzowie i uznaniu jego oferty za odrzuconą, nakazanie Zamawiającemu powtórzenia
czynności ponownej oceny ofert i wyboru oferty złożonej przez Konsorcjum, składające się

z Biura Ochrony Scorpion sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach oraz Steward sp. z o.o.
w Sosnowcu.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co
następuje:
Jak ustalono na podstawie akt sprawy [ogłoszenia oraz pisma Zamawiającego z dnia
10 lutego 2015 r.], wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest niższa od kwot
określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
Prawo zamówień publicznych i wynosi łącznie z 20 % zamówieniami uzupełniającymi
513 003,48 zł.
Odwołanie w niniejszej sprawie dotyczy zaniechania wykluczenia wykonawcy,
którego oferta została uznana za najkorzystniejszą a także uznania jego oferty za odrzuconą.
Odwołujący nie stawia jakichkolwiek zarzutów względem własnego wykluczenia lub
odrzucenia – jego oferta nie została odrzucona a on sam nie został wykluczony.
Krajowa Izba Odwoławcza z urzędu, na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron dokonała czynności
formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdzono, że przedmiotowe
odwołanie podlega odrzuceniu w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Prawo zamówień
publicznych, w związku z art. 180 ust. 2 powołanej ustawy.
Zgodnie z treścią art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, Izba
odrzuca odwołanie jeżeli w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych, odwołanie dotyczy innych czynności niż wymienione w art. 180 ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych. W powołanym art. 180 ust. 2 ustawy wskazano natomiast, iż
w postępowaniu o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
2) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu;
3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty odwołującego.
Analiza treści odwołania wyraźnie wskazuje, iż dotyczy ono czynności, wobec których
ustawodawca wyłączył prawo zaskarżenia decyzji zamawiającego. Odwołanie dotyczy
bowiem czynności zaniechania wykluczenia innego wykonawcy oraz uznania jego oferty za
odrzuconą. Z powodu braku tego typu czynności w katalogu enumeratywnie wymienionych

czynności, zawartym w art. 180 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych stwierdzić
należy, iż wobec zastrzeżenia sformułowanego w art. 189 ust. 2, ustawa nie przyznaje
ochrony prawnej w postaci odwołania odnośnie takiego rozstrzygnięcia. Zarzuty dotyczące
zaniechania odrzucenia innej oferty nie mieszczą się w katalogu art. 180 ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych, gdzie mowa jest wyraźnie o czynności odrzucenia oferty
Odwołującego lub jego wykluczenia z postępowania.
Tym samym, odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie i art. 189 ust. 2
pkt 6 w zw. z art. 180 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli stosownie do wyniku postępowania oraz
w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz.
238), tj. stosownie do wyniku postępowania odwoławczego.

Skład orzekający: