Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt V GC 573/14 upr

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 29 września 2015 roku

Sąd Rejonowy w Ostrołęce V Wydział Gospodarczy

w składzie następującym:

Przewodniczący: SSR Marianna Grzyb

Protokolant: st. sekr. sądowy Monika Trzeciak

po rozpoznaniu w dniu 29 września 2015 roku w Ostrołęce

na rozprawie sprawy z powództwa

(...) Sp. z o. o. z siedzibą w W.

( nr KRS (...) )

przeciwko

M. W. ( nr NIP (...) )

o zapłatę 1 193,10 zł

orzeka:

1.  zasądza od pozwanego M. W. na rzecz powódki (...) Sp. z o. o. z siedzibą w W. kwotę 1 193,10 zł (jeden tysiąc sto dziewięćdziesiąt trzy złote dziesięć groszy) z ustawowymi odsetkami od dnia 17.11.2012 roku do dnia zapłaty;

2.  tytułem zwrotu kosztów procesu zasądza od pozwanego na rzecz powódki kwotę 227,00 zł.

SSR Marianna Grzyb

UZASADNIENIE

Powódka (...) Sp. z o.o. w W. w pozwie przeciwko M. W., prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą (...) (...) w R. wniosła o zasądzenie kwoty 1.193,10 zł wraz z ustawowymi odsetkami od dnia 17.11.2012 r. do dnia zapłaty i o zasądzenie kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego wg norm przepisanych.

Uzasadniając swoje roszczenie powódka wskazała, że w dniu 26.10.2012 r. podczas rozmowy telefonicznej w ramach pozyskiwania klientów przez call center (umowy zawierane na odległość) pozwany przyjął ofertę powódki na wykonanie usługi polegającej na reklamie jego firmy na stronie internetowej (...) należącej do powódki. Podczas rozmowy telefonicznej pozwany został poinformowany o fakcie rejestrowania rozmowy sprzedażowej, celem zawarcia umowy ustnej, okresie na jaki została zawarta umowa, cenie sprzedaży, co pozwany zaakceptował. Pozwany został również poinformowany o regulaminie świadczenia usług przez powódkę umieszczonym na portalu powódki, stanowiącym integralną część umowy i ustalającym warunki świadczenia usług. Ponadto powódka podkreśliła, że wysłała pozwanemu spisaną umowę ustną. Wskazała, że przedmiotem reklamy wykonanej przez powódkę było opracowanie wizytówki reklamowej (...)firmy pozwanego, zawierającej takie dane jak nazwa przedsiębiorcy, przedmiot działania, dane adresowe, adres www, adres e-mailowy, przedstawienie lokalizacji na (...), 10 słów kluczowych, logo firmy, galeria zdjęć, możliwość samodzielnej edycji tekstu i umieszczenie na portalu powódki. Powódka wskazała, że wykonała usługę, co potwierdziła wysyłając pozwanemu w dniu 03.11.2012 r. maila zawierającego link do wizytówki. Zdaniem powódki pozwany miał więc możliwość zapoznania się z wynikiem opracowania wizytówki reklamowej i jej umieszczenia w Internecie, jak również kontrolowania, czy była umieszczona w ustalonym okresie (k.14-17).

M. W. wniósł o oddalenie żądań powódki z uwagi na to, że – jak twierdził - nigdy nie zawierał z powódką umowy na wykonanie usługi reklamowej, ani w żaden sposób nie wyraził woli zawarcia takiej umowy. Wniósł również o zasądzenie od powódki kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego wg norm przepisanych oraz opłatą skarbową.

Uzasadniając swoje stanowisko w sprawie pozwany wskazał, że w dniu 26.10.2012 r. w czasie rozmowy telefonicznej z konsultantem (...) Sp. z o.o. w W. otrzymał propozycję zamieszczenia na portalu internetowym ogłoszenia reklamującego jego firmę. W czasie rozmowy pozwany nie potwierdził, że akceptuje zawarcie umowy i nie miał świadomości, iż rozmowa może stanowić o zawarciu umowy. Dopiero kiedy otrzymał do zapłaty fakturę wówczas próbował to wyjaśnić, ale wszelkie próby kontaktu nie odniosły skutku, zaś ogłoszenie na stronie (...)ukazało się na ok 5 sekund i znikło, a kolejne próby jego otworzenia nie przyniosły rezultatu. Pozwany podkreślił, że usługa nie została wykonana, a pozwany nie zawarł żadnej umowy. Ponadto pozwany wskazał, że umowę na odległość zawiera się poprzez przyjęcie oferty, która określa istotne postanowienia umowy. Oferta złożona za pomocą środka bezpośredniej komunikacji powinna być przyjęta od razu, w przeciwnym razie jest odrzucona. Kontrahent może wyznaczyć termin na zastanowienie się i przyjęcie oferty, dopiero bezskuteczny jego upływ oznacza odrzucenie oferty. W ocenie pozwanego w niniejszej sprawie nie doszło do zawarcie umowy, na którą powołuje się powódka i stron nie łączy żaden stosunek prawny, który mógłby uzasadniać niniejsze roszczenie. (k.36-40)

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

Strony są przedsiębiorcami. Przy czym M. W. prowadzi działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe (...) , zaś powódka prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

(bezsporne)

W dniu 26.10.2012 r. M. W. jako Zleceniodawca zawarł z (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W. umowę na okres od 31.10.2012 r. do 30.04.2014 r., której przedmiotem było wykonanie wizytówki (...), zawierającej dane teleadresowe firmy pozwanego, adres strony internetowej, adres e-mail, przedstawienie lokalizacji na (...), 10 słów kluczowych, logo, galeria zdjęć, możliwość samodzielnej edycji tekstu ( § 1 umowy). Przedmiotowa wizytówka została wykonana i zamieszczona na stronie (...)

(dowód: zapis elektroniczny rozmowy telefonicznej na nośniku CD, wiadomość e-mail z dnia 03.11.2012 r., k. 29)

Telefoniczne złożenie zamówienia było jednoznaczne z zawarciem umowy ustnej. W momencie zawarcia umowy przez Zamawiającego umowa ustna została przekształcona w umowę pisemną. (§3 pkt pkt 1).

Po złożeniu zamówienia Zamawiający zobowiązany był w terminie ustalonym w trakcie składania zamówienia do wpłacenia kwoty widniejącej na fakturze wysłanej na wskazany adres. Po wpłynięciu środków na rachunek bankowy Wykonawcy miała zostać wysłana do Zamawiającego faktura VAT potwierdzająca zaksięgowanie płatności. (§3 pkt 2)

Złożenie zamówienia przez pozwanego było tożsame z zaakceptowaniem warunków zawartych w Umowie, Cenniku aktualnym w dniu, w którym zamówienie zostało złożone oraz Regulaminu świadczenia usług dostępnego na portalach internetowych (...)oraz (...) (§3 pkt 3)

Przedmiotowa umowa zawierała również w § 4 zatytułowanym „reklamacje”, postanowienia dotyczące trybu reklamacyjnego. W pkt 1 wskazano, że wszelkie zastrzeżenia Zamawiającego związane z wykonaniem projektu należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres (...) Wskazano, że rozpatrzenie reklamacji następuje w terminie 7 dni roboczych od daty wpływu zgłoszenia (pkt 2), a odpowiedź w sprawie reklamacji jest wysłana na adres e-mail podany przez Zamawiającego w formularzu zamówienia lub adres korespondencyjny (pkt 2).

(dowód: umowa z dnia 26.10.2012 r. nr (...), k. 25-26)

Pozwany M. W., był również związany postanowieniami Regulaminu świadczenia usług, który określał zasady umieszczenia reklam na portalach internetowych.

Zgodnie z postanowieniami regulaminu dział VIII „warunki dokonywania płatności oraz cennik usług” Zamawiający był zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia w wysokości ustalonej i potwierdzonej przez Zamawiającego w chwili zawarcia Umowy. Wynagrodzenie miało być płatne w całości jednorazowo lub też w ratach ustalonych w chwili zawarcia Umowy i być powiększone o należny podatek VAT w wysokości 23%. Wykonawca po zawarciu Umowy wysłał Zamawiającemu dokument po forma, w którym określił wysokość wynagrodzenia wraz z terminem płatności. Dokument pro forma zawierał wszelkie dane niezbędne do dokonania zapłaty wynagrodzenia i stanowił podstawę do płatności wynagrodzenia przez Zamawiającego. Po dokonaniu płatności na podstawie dokumentu pro forma Wykonawca był zobligowany do wystawienia faktury VAT, która obejmuje wartość ustalonego wynagrodzenia. W razie niewywiązania się przez Zamawiającego z zapłaty całości lub części wynagrodzenia w terminie, Zamawiający jest zobligowany do zapłaty odsetek ustawowych od dłużnej sumy, jak również może zostać obciążony kosztami działań windykacyjnych zmierzających do wyegzekwowania należności.

(dowód: regulamin świadczenia usług, k. 27-28)

W dniu 03.11.2012 r. powódka przesłała pozwanemu link do jego wizytówki, znajdującej się na portalu (...) Zwróciła się również do pozwanego z prośbą o dosłanie zdjęć, jakie mają zostać dodane do wizytówki.

(dowód: wiadomość e-mail z dnia 03.11.2012 r., k. 29)

W dniu 29.11.2012 r. (...) Sp. z o.o. w W. obciążyła M. W. fakturą pro-forma nr (...) na kwotę 1.193,10 zł za „wizytówkę standard: dane teleadresowe, adres strony www, adres e-mail, przedstawienie lokalizacji na (...) 10 słów kluczowych, logo, galerię zdjęć, możliwość samodzielnej edycji tekstu.

(dowód: faktura pro-forma (...) z dnia 29.10.2012 r., k. 30)

Powódka wykonała wizytówkę firmy PHU (...). Reklama ta była widoczna na portalu (...) w okresie od 31.10.2012 r. do 30.04.2014 r.

(dowód: wydruk ze strony internetowej, k. 49, oświadczenie, k. 50)

M. W. nie zapłacił kwoty 1.193,10 zł tytułem zapłaty za wykonanie tej usługi.

(bezsporne)

Sąd zważył, co następuje:

Powództwo zasługiwało na uwzględnienie w całości.

Z poczynionych przez Sąd ustaleń faktycznych wynika, że świadczenie, którego spełnienia strona powodowa dochodziła w niniejszym postępowaniu, stanowiło żądanie zapłaty należności wynikających z umowy nr (...), zawartej przez pozwanego M. W. z firmą (...) Sp. z o.o. w W.. Istota sporu w niniejszej sprawie sprowadzała się do rozstrzygnięcia, czy pomiędzy stronami faktycznie doszło do zawarcia przedmiotowej umowy.

Analizując nagranie CD, które w niniejszej sprawie stanowi kluczowy dowód mogący wskazywać na zawarcie umowy, stwierdzić należy, że treść rozmowy pozwanego z konsultantką utrwalona na płycie CD dostarcza argumentów na rzecz tezy, że w czasie tej rozmowy doszło do zawarcia umowy.

W pierwszym rzędzie należy zwrócić uwagę, że pod osąd Sądu przedstawiono całość utrwalonej rozmowy w trakcie której doszło do zawarcia umowy, co umożliwia Sądowi zbadanie kontekstu, w jakim oświadczenie pozwanego o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy zostało złożone. Fakt nagrania całości rozmowy, która obejmuje również oświadczenia konsultantki co do treści umowy, w tym okresie na jaki została zawarta umowa i cenie, szczegółów rozliczenia oraz dane osobowe pozwanego oraz dane powódki, nie budzi zastrzeżeń w zakresie rzetelności informacji podawanych przez pracownicę (...) sp. z o.o. oraz jej intencji.

W niniejszej sprawie pracownica ww. spółki zadzwoniła do pozwanego M. W., oferując mu zawarcie umowy na określonych zasadach. Z nagrania wynika, że strony już wcześniej negocjowały zawarcie umowy i powódka wystąpiła z ofertą jej zawarcia. Przy tej formie zawierania umów wystarczające dla powstania stosunku obligacyjnego było przyjęcie oferty przez pozwanego. Przyjęcie oferty jest jednostronnym oświadczeniem woli oblata, które wyraża stanowczą wolę zawarcia umowy o proponowanej w ofercie treści. Oświadczenie woli stanowiące przyjęcie oferty może zostać złożone w sposób dowolny, a więc przez każde zachowanie oblata wyrażające w sposób dostateczny jego wolę zawarcia umowy na warunkach podanych w ofercie ( art. 60 k.c. ).

Warunkiem niezbędnym uznania oświadczenia oblata za wyrażające wolę przyjęcia oferty jest stanowczość tego oświadczenia w aspekcie zamiaru zawarcia umowy o proponowanej w ofercie treści. Zatem dla zawarcia umowy w tym trybie zarówno treść oferty jak i treść oświadczenia oblata musi być klarowna i stanowcza.

Jednakże dla ustalenia, jaka jest treść oferty i czy złożone oświadczenie w ogóle stanowi ofertę, czy też może jedynie zaproszenie do zawarcia umowy, istotna jest nie tylko sama treść oświadczenia zawierającego stricte ofertę (zwłaszcza w sytuacji gdy jest ono przedstawiane za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość), ale także kontekst sytuacyjny, w którym zostało złożone, gdyż tylko on pozwala na ocenę, czy oferta została złożona i jaką miała treść, a w szczególności na ocenę czy sposób złożenia oferty przedsiębiorcy odpowiada zasadom uczciwych praktyk rynkowych i konkurencji.

W realiach niniejszej sprawy powódka nagrała całość rozmowy telefonicznej przeprowadzonej z M. W., co umożliwia pozyskanie informacji na temat treści rozmowy pozwanego z konsultantką przed i po złożeniu oferty. Nagrana rozmowa pozwala na ocenę treści przeprowadzonej rozmowy z szerszej perspektywy, w tym w szczególności przez pryzmat oświadczeń konsultantki i pozwanego. Sama zresztą treść rozmowy jest również na tyle klarowna, by na podstawie nagranego fragmentu można było uznać, że pozwany rzeczywiście wyraził wolę zawarcia umowy (przyjął ofertę) oraz jakiej dokładnie treści umowę zawarto.

Przede wszystkim należy uwypuklić, że pozwany w toku rozmowy potwierdził swoje dane osobowe, nie ma więc wątpliwości, co do tożsamości rozmówcy. Analizując nagranie dołączone do akt sprawy wskazać trzeba, że oświadczenia składane przez konsultantkę zostały tak skonstruowane, by w nagraniu znalazły się elementy przedmiotowo istotne umowy, a więc określenie stron, określenie dzieła, które wykonać miała spółka oraz określenie świadczenia wzajemnego pozwanego w postaci zapłaty wynagrodzenia w kwocie 930,00 zł +VAT, jak również pewne elementy dodatkowe (przedłużenie umowy, możliwość rozłożenia świadczenia na raty).

Konsultantka poinformowała pozwanego, że rozmowa jest nagrywana i stanowi ustne zawarcie umowy, jak nadmieniono, przedstawiła nazwę powódki wraz z numerem NIP, adresem siedziby, poprosiła pozwanego o potwierdzenie zawarcia umowy na przedmiotowe dzieło w postaci wykonania wizytówki Standard. M. W. został poinformowany, że wyrażenie przez niego zgody na warunki umowy jest równoznaczne z zawarciem umowy ustnej, która zostanie potwierdzona i przesłana mu w formie pisemnej. Konsultantka odebrała również od niego dane firmy, zaś pozwany potwierdził, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i może składać oświadczenia woli w tym zakresie. Co istotne, po przedstawieniu warunków umowy poprosiła pozwanego o złożenie oświadczenia o przyjęciu oferty. Pozwany zaś stanowczo potwierdził, że potwierdza zawarcie umowy. Ponadto pozwany mógł ustosunkować się, co do sposobu płatności. Na pytanie, czy woli płatność w ratach, czy jednorazowo stwierdził, że nie stanowi to dla niego różnicy.

Sposób uzyskania oświadczenia pozwanego nie budzi wątpliwości, gdyż jest ono jednoznaczne i miało niewątpliwie wyrażać wolę zawarcia umowy.

Podkreślić przy tym należy, że powódka dążyła do zawarcia umowy na odległość i potwierdziła umowę w formie pisemnej, zadbała również o wyeliminowanie wszelkich wątpliwości co do znaczenia oświadczeń kontrahenta złożonych w toku rozmowy. Niewątpliwie przysłużyło się temu utrwalenie i przedstawienie pełnej treści rozmowy, jaką pozwany odbył z konsultantką (...) sp. z o.o. w W..

Przedstawienie całości rozmowy dało pozwanemu możliwość udowodnienia swoich twierdzeń, co do tego, że zamiarem jego było wyłącznie rozważenie oferty zawarcia umowy. Niemniej jednak pozwany z tego obowiązku nie wywiązał się i nie przedstawił w tym zakresie żadnych dowodów. Ponadto do momentu odtworzenia rozmowy pozwany twierdził, że nie rozmawiał z kobietą, a z mężczyzną, zaś kobieta dzwoniła do niego dopiero na etapie windykacji należności. Samo twierdzenie strony nie jest dowodem, a twierdzenie dotyczące istotnej dla rozstrzygnięcia sprawy okoliczności ( art. 227 k.p.c. ) powinno być udowodnione przez stronę to twierdzenie zgłaszającą ( art. 232 k.p.c. w zw. z art. 6 k.c. ).

Sąd po wysłuchaniu przedmiotowego nagrania został pozbawiony wątpliwości co do treści złożonych oświadczeń oraz mógł ustalić kontekst sytuacyjny, w którym propozycja zawarcia umowy została przedstawiona. Nie ma zatem również wątpliwości, co do znaczenia oświadczenia pozwanego o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy.

Z uwagi na powyższe Sąd stwierdził, że do zawarcia umowy doszło, a żaden z lakonicznych argumentów pozwanego nie zdołał podważyć tej konstatacji.

Jeśli zaś chodzi o kwestie związane z wykonaniem umowy, to powódka udowodniła, że umowę wykonała. Przedstawiono dowód, który wskazuje, że zamieszczono na stronie www powódki wizytówkę Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego (...) M. W.. Z całą pewnością świadczą o wykonaniu umowy przedstawione wydruki, szczególnie że strona pozwana ostatecznie nie kwestionowała ich autentyczności. Pozwany wprawdzie twierdził, że po wejściu na stronę dane jego firmy pojawiły się tylko na 5 sekund, niemniej jednak nie przedstawił w tym zakresie żadnych dowodów. Pozwany twierdził, że miał trudności z telefonicznym skontaktowaniem się z przedstawicielem powódki. Niemniej jednak podkreślić należy, że została mu przesłana umowa w formie pisemnej, która zawierała również w § 4 zatytułowanym „reklamacje”, postanowienia dotyczące trybu reklamacyjnego. W pkt 1 wskazano, że wszelkie zastrzeżenia Zamawiającego związane z wykonaniem projektu należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres (...). Niezrozumiałe jest dlaczego pozwany nie skorzystał z tej formy złożenia reklamacji. Tym bardziej skoro uważał, że do umowy nie doszło winien powódce przekazać swoje stanowisko w formie pisemnej.

W konkluzji należy stwierdzić, że pozwany nie wykazał, że nie doszło do zawarcia z powódką umowy polegającej na stworzeniu wizytówki firmy (...). Jak sygnalizowano, złożone do akt sprawy nagranie rozmowy telefonicznej z konsultantką zawiera jej całość i umożliwia odkodowanie rzeczywistej woli pozwanego, co w efekcie umożliwia ustalenie, że doszło do zawarcia umowy i ustalenie jej treści. W sprawie przedstawiono również dowody na jej wykonanie. Natomiast pozwany w sprawie nie przedstawił ani jednego konkretnego twierdzenia, czy dowodu, który mógłby stanowić przekonywujący argument na rzecz tezy o nieistnieniu stosunku obligacyjnego między stronami i nienależytym wykonaniu umowy przez powoda.

Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 627 k.c. należało orzec, jak w pkt 1 sentencji.

O kosztach Sąd orzekł jak w pkt. 2 na podstawie art.98 k.p.c., mając na uwadze zasadę odpowiedzialności za wynik procesu, zgodnie z którą strona, która sprawę przegrała, zobowiązana jest zwrócić przeciwnikowi poniesione przez niego koszty. Ponadto o kosztach zastępstwa prawnego Sąd orzekł na podstawie § 6 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu (Dz. U. z dnia 3 października 2002 r.).

Z uwagi na powyższe orzeczono, jak w sentencji.

SSR Marianna Grzyb