Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 204/14
POSTANOWIENIE
z dnia 12 lutego 2014 roku

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie

Przewodniczący: Justyna Tomkowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 12 lutego 2014 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
3 lutego 2014 roku przez Odwołującego Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
z siedzibą w Bydgoszczy w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego, którym jest
Przewozy regionalne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie Oddział Lubelski w Lublinie

postanawia:
1. umorzyć postępowania odwoławcze;
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000zł
00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą kwotę uiszczonego
wpisu na rzecz wykonawcy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
z siedzibą w Bydgoszczy

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r., poz. 907), na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.


Przewodniczący:

sygn. akt KIO 204/14

Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
na naprawy powypadkowych autobusów szynowych (blacharskich, spawalniczych, lakierniczych i
związanych z tymi naprawami prac mechanicznych i diagnostycznych - znak sprawy PRDL-
251/1/2014 prowadzi Zamawiający: Przewozy Regionalne spółka z o.o. Oddział Lubelski z
siedziba w Lublinie. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 28 stycznia 2014 roku pod numerem 2014/S 019-030352. Wartość
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy Pzp.

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004
roku – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 roku, poz. 907 ze zmianami),
zwanej dalej „ustawą Pzp”.

W dniu 3 lutego 2014 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wniósł
wykonawca Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. z siedzibą w Bydgoszczy.

Odwołanie wniesiono wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie ustawy Pzp w zakresie art. 29 ust. 1
i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez dokonanie wadliwego,
niewyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia, bez uwzględnienia wszystkich istotnych
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty. Wskazywano również na naruszenie
art. 22 ust. 1 pkt 1) i 2) w zw. z art. 26 ust. 1, art. 138c ust. 1 pkt 2) Pzp oraz w zw. z § 1 ust.
1 pkt. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich
te dokumenty mogą być składane, oraz w zw. z § 8 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji
pojazdów kolejowych, poprzez zaniechanie zawarcia w ogłoszeniu o zamówieniu i w SIWZ
postanowień zobowiązujących wykonawców do wykazania, że dysponują oni Dokumentacją
Systemu Utrzymania Dokumentacją Techniczno-Ruchową autobusu szynowego serii SA
103, wskazanymi w treści ogłoszenia i SIWZ, wraz z prawem do ich wykorzystania.
Powyższe prowadzi do dopuszczenia do udziału w postępowaniu wykonawców, którzy nie

posiadają stosownych kwalifikacji ani uprawnień oraz nie dają rękojmi należytego wykonania
zamówienia.

Wobec tego Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień
SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu poprzez dodanie następującej treści:
1. W pkt II ust 5 SIWZ:
„Zamawiający informuję, że prawa autorskie do dokumentacji dla autobusu
szynowego serii SA103, tj. DSU i DTR przysługują jej twórcy - producentowi spółce Pojazdy
Szynowe PESA Bydgoszcz SA, którą Wykonawca winien uzyskać we własnym zakresie”.
2. W pkt IV.1 ust 3 SIWZ i pkt III 2.3 ogłoszenia o zamówieniu:
„Wykonawca musi wykazać, że posiada Dokumentację Systemu Utrzymania
Autobusu Szynowego, Dokumentację Techniczno-Ruchową Autobusu Szynowego autobus
szynowego serii SA103, wraz z prawem do jej wykorzystania albo pisemną zgodę
producenta pojazdów na wykorzystanie dokumentacji”
3. W pkt V SIWZ i pkt III.2.1):
„pkt 4: Wykonawca musi wykazać, że posiada Dokumentację Systemu Utrzymania
Autobusu Szynowego i Dokumentację Techniczno-Ruchową Autobusu Szynowego serii
SA103, wraz z prawem do jej wykorzystania albo pisemną zgodę producenta pojazdów na
wykorzystanie dokumentacji”.

Izba ustaliła, że w przedmiotowej sprawie w terminie 3 dni od wezwania
Zamawiającego w dniu 5 lutego 2014 roku, do postępowania odwoławczego po żadnej ze
stron nie przystąpili wykonawcy.

Zamawiający w dniu 12 lutego 2014 roku przedłożył odpowiedź na odwołanie. Na
podstawie art. 186 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp uwzględnił w całości zarzuty podniesione
w odwołaniu, postanowił uznać argumentację Odwołującego i wnosił o umorzenie
postępowania.
W związku z faktem, iż przed otwarciem posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej,
Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania, do postępowania odwoławczego nie przystąpili
skutecznie wykonawcy po stronie Zamawiającego, zaszły podstawy do umorzenia
postępowania.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, w przypadku uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym
po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim wypadku

Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Jak ustalono wyżej,
w prowadzonym postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego nie przystąpił
skutecznie w terminie żaden wykonawca.

A zatem, w sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.

Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska Odwołującego uznał słuszność argumentacji Odwołującego i uwzględnił
odwołanie to stwierdzić należy, że Zamawiający uznał zarzuty Odwołującego.
Zatem mając na uwadze, że:
1. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił skutecznie
w terminie żaden wykonawca,

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty
wpisu uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: