Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 1455/15

WYROK
z dnia 21 lipca 2015 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Izabela Kuciak

Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 21 lipca 2015 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 lipca 2015 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Viatelecome Sp. z o.o., Sotronic Sp. z o.o., ul.
Skarbowców 23a, 53 – 023 Wrocław w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Biłgoraj, ul. Kościuszki 88, 23 – 400 Biłgoraj

przy udziale wykonawcy W. W., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
SYMETRA W. W., ul. Kilińskiego 16, 28-100 Busko-Zdrój zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego

orzeka:

1. uwzględnia odwołanie w całości i nakazuje Zamawiającemu – Gminie Biłgoraj:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i odrzucenie oferty
złożonej przez W. W., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
SYMETRA W. W., ul. Kilińskiego 16, 28-100 Busko-Zdrój na podstawie przepisu art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert.
2. kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Biłgoraj, ul. Kościuszki 88, 23
– 400 Biłgoraj, i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Viatelecome Sp. z o.o.,
Sotronic Sp. z o.o., ul. Skarbowców 23a, 53 – 023 Wrocław tytułem wpisu od
odwołania.

2.2 zasądza od zamawiającego Gminy Biłgoraj, ul. Kościuszki 88, 23 – 400
Biłgoraj na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Viatelecome Sp. z o.o., Sotronic Sp. z o.o., ul. Skarbowców 23a,
53 – 023 Wrocław kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset
złotych), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
2.3 nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Viatelecome
Sp. z o.o., Sotronic Sp. z o.o., ul. Skarbowców 23a, 53 – 023 Wrocław kwoty
5 000 zł 00 gr (pięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą wartość
nadpłaconego wpisu od odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zamościu.


Przewodniczący: …………….…………

Sygn. akt KIO 1455/15

Uzasadnienie

Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego na: „Budowę sieci szerokopasmowego dostępu do
Internetu, dostawa sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem oraz serwisem w
ramach projektu finansowanego w ramach działania 8.3 POIG zgodnie z umowa nr
POIG.08.03.00-06-116/11". Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 17 marca 2015 roku pod numerem 2015/S 053-
092296.

W przedmiotowym postępowaniu Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej i zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez
Przystępującego, której treść nie odpowiada treści SIWZ, formułując zarzut naruszenia
przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp i wnosząc o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej oraz odrzucenia
oferty Przystępującego i dokonania ponownej oceny ofert oraz wyboru oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Odwołujący wskazał, że Zamawiający w SIWZ
w rozdziale XII „Opis sposobu obliczenia ceny" w punkcie 7 postawił wykonawcom konkretne
wymagania, co do treści oferty. Powyższe wymaganie SIWZ zostało przez Zamawiającego
uszczegółowione odpowiedzią na pytanie nr 25 z dnia 21 kwietnia 2015 roku. Ponadto, jak
zauważył Odwołujący, w rozdziale X „Opis sposobu przygotowania oferty" w punkcie 2
Zamawiający wyraźnie wskazał, że do formularza oferty należy dołączyć: „Dokumenty
dotyczące oferowanych towarów/materiałów/urządzeń/rozwiązań równoważnych, zgodnie z
zapisami w rozdziale III pkt C oraz Załączniku 11.1 do SIWZ - Projekt Wykonawczy Sieci
Szerokopasmowej - jeżeli dotyczy".
Zdaniem Odwołującego, z powyższych postanowień wynika wprost, że Zamawiający
wymagał dołączenia do ofert zarówno szczegółowych kosztorysów, jak i zestawienia
tabelarycznego sprzętu, których minimalną treść Zamawiający określił w wyjaśnieniach do
SIWZ (które są wiążące dla wszystkich wykonawców). W ocenie Odwołującego, na mocy
przedmiotowego wyjaśnienia do SIWZ, Zamawiający sporządzenie kosztorysu ofertowego
oraz zestawienia sprzętu podniósł do rangi istotnego dla niego, obligatoryjnego elementu
treści oferty. Zamawiający, niezależnie od wprowadzenia wynagrodzenia ryczałtowego za
realizację przedmiotu zamówienia, oczekiwał wyceny w ramach ceny oferty wszystkich

elementów ceny oferty. Tymczasem w ofercie Przystępującego brakuje takich dokumentów.
Jak podał Odwołujący, kosztorys w ofercie Przystępującego to zaledwie 2 strony, zaś
zestawienia tabelarycznego planowanego do dostawy i instalacji sprzętu w ogóle brak.
Odwołujący wskazał, że kosztorys ofertowy w ofercie Przystępującego w sposób
oczywisty nie realizuje wymagań Zamawiającego co do treści oferty, w zakresie podania dla
robót budowlanych kalkulacji ceny dla poszczególnych obiektów budowlanych, zawierającej
przedmiar robót oraz kalkulację ceny metodą uproszczoną. Odwołujący zauważył, że gdyby
Zamawiający nie postawił wymagań, co do treści obydwu ww. dokumentów, to oczywiście z
żadnego przepisu prawa nie wynikałby obowiązek ich dostarczenia. Jednakże wobec faktu,
że wymagania, co do samego obowiązku dołączenia tych dokumentów do oferty zostały
postawione, jak i minimalna treść dokumentów została określona - to brak takich
dokumentów w ofercie stanowi o oczywistej sprzeczności pomiędzy treścią SIWZ a treścią
oferty Przystępującego. Oczywistą sprzecznością treści oferty z ww. zapisami SIWZ i
wyjaśnieniami jest też zupełny brak, zdaniem Odwołującego, w ofercie zestawienia
tabelarycznego sprzętu.
Wyprzedając argumentację Zamawiającego Odwołujący wskazał, że za taki
dokument nie może zostać uznane oświadczenie z dnia 5 maja 2015 roku, dołączone do
pisma Przystępującego z dnia 19 czerwca 2015 roku. Pismo to zatytułowano „Oświadczenie
o braku zastosowania rozwiązań równoważnych", zaś w treści Przystępujący stwierdził, że
„oferuje wykonanie całości zamówienia w oparciu o urządzenia i materiały wskazane i
opisane w dokumentacji projektowej". Po pierwsze, dokument ten nie został zamieszczony w
ofercie, zaś jako że stanowi on część zobowiązania wykonawcy, nie podlega uzupełnieniu,
stąd też jego treść w ogóle nie wpływa na treść i zawartość oferty. Po drugie, treść tego
dokumentu nie jest zgodna z ww. zapisami SIWZ. Zamawiający wyraźnie wymagał, aby do
oferty dołączyć zestawienie tabelaryczne sprzętu, a w nim zawrzeć szczegółowe dane
każdego oferowanego elementu sprzętu oraz wskazać cenę jednostkową.
Odwołujący podkreślił, że zarówno kosztorys ofertowy, jak i zestawienie sprzętu to
istotne elementy oferty, stanowiące de facto treść oferty, treść zobowiązania wykonawcy,
określające właśnie zakres zobowiązania wykonawcy wobec Zamawiającego. W tym
zakresie powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej w wyrok z dnia 17 marca 2015
roku, sygn. akt: KIO 437/15,
Odwołujący wskazał również na niemożliwość zastosowania w stosunku do obu
przedmiotowych dokumentów trybu wskazanego w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Odwołujący
zauważył, że sformułowanie przez Zamawiającego w ww. wyjaśnieniach do SIWZ wymagań
co do zakresu kosztorysu ofertowego oraz zestawienia tabelarycznego wskazuje, że
dokumenty te miały po prostu szczegółowo opisywać zakres zobowiązania wykonawcy.
Dokumenty takie nie podlegają uzupełnieniom czy zmianom w trybie art. 26 ust. 3 ustawy

Pzp. Odwołujący wskazał, że pogląd ten potwierdzała wielokrotnie Krajowa Izba
Odwoławcza (wyrok w sprawie sygn. akt: KIO 2365/14 i KIO 2366/14 z dnia 28 listopada
2014 roku; wyrok w sprawie o sygn. akt: KIO 2307/14 z dnia 18 listopada 2014 roku; wyrok w
sprawie o sygn. akt: KIO 1239/14 z 2 dnia lipca 2014 roku).

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
W rozdziale XII pkt 7 SIWZ Zamawiający zawarł następujące postanowienie: „Z
wyceny prac Wykonawca sporządzi kosztorys ofertowy, służący do ustalenia ceny oferty.
Kosztorys będzie wykorzystywany do ustalenia czy parametry techniczne i jakościowe
materiałów oferowanych przez Wykonawcę odpowiadają wymaganiom Zamawiającego
(dokumentacja i specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót), do ustalenia czy cena
oferty nie stanowi rażąco niskiej ceny (art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp) oraz do ewentualnego
ustalenia wartości robót dodatkowych lub zmniejszenia zakresu robót."
Wyjaśniając treść SIWZ Zamawiający na pytanie: „Zgodnie z treścią Roz. XII ust. 7
SIWZ – do oferty należy załączyć kosztorys ofertowy. Wykonawca zwraca się z pytaniem,
czy poprzez ww. kosztorys należy rozumieć tabelę z cenami jednostkowymi do
poszczególnych zakresów zamówienia zamieszczoną w formularzu ofertowym? Jeżeli
Zamawiający wymaga, aby kosztorys stanowił odrębny dokument, Wykonawca zwraca się z
prośbą o doprecyzowanie w jakiej formie ma zostać przedstawiony”, udzielił następującej
odpowiedzi: „Odnośnie robót budowlanych kosztorys ofertowy należy przedstawić jako
odrębny dokument sporządzony na podstawie projektów budowlano-wykonawczych i
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót Dokument powinien zostać sporządzony
w podziale na poszczególne obiekty budowlane i powinien zawierać przedmiar robót oraz
kalkulację ceny metodą uproszczoną. Dokument powinien zawierać również cenę
kosztorysową budowy danego obiektu budowlanego. Natomiast w przypadku dostawy i
instalacji sprzętu dokument powinien zawierać zestawienie tabelaryczne planowanego do
dostawy i instalacji sprzętu wraz z podaniem rodzaju sprzętu (ewentualnie również nazwy
producenta, model, itp.) , ceny jednostkowej za dany sprzęt i ceny łącznej, np.: 1. Komputer
All-ln-One (producent „xyz", model "abc123") -1111,11 zł/ szt. - 5555,55 zł razem" (pismo z
dnia 21 kwietnia 2015 roku, pytanie i odpowiedź nr 25).
Zamawiający wskazał również, że wynagrodzenie za realizację przedmiotu
zamówienia ma charakter ryczałtowy (pkt 1 i 2 rozdziału XII SIWZ).
Do oferty Przystępującego został dołączony kosztorys ofertowy, w którym roboty
budowlane skalkulowano według następującego schematu: w opisie pozycji wskazano na
budowę konkretnego obiektu budowlanego, którą wyceniono jako komplet, podając cenę
netto i wartość brutto. Wskazano również na dostawę i instalację komputera PC dla BO i
JUP oraz komputera przenośnego dla JUP, podając cenę netto i wartość brutto.

Przystępujący pismem z dnia 19 czerwca 2015 roku przedłożył „oświadczenie o
braku zastosowania rozwiązań równoważnych”, w którym podał, że „oferuje wykonanie
całości zamówienia w oparciu o urządzenia i materiały wskazane i opisane w dokumentacji
projektowej".

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności dostrzeżenia wymaga, że jakkolwiek wynagrodzenie w
przedmiotowym postępowaniu ma charakter ryczałtowy, to Zamawiający po pierwsze,
wymagał przedłożenia wraz z ofertą kosztorysu ofertowego i zestawienia tabelarycznego
planowanego do dostawy i instalacji sprzętu, po drugie zaś, określił treść i znaczenie
przedmiotowych dokumentów. Powyższe ma rozstrzygające znaczenie. Zgodzić należy się z
Zamawiającym, że w przypadku, gdy mamy do czynienia z wynagrodzeniem ryczałtowym
kosztorys ofertowy ma znaczenie pomocnicze, jednakże diametralnie odmiennie należy
ocenić sytuację, w której Zamawiający przypisuje konkretną rolę określonym dokumentom i
oczekuje, że przedstawiać będą określoną, minimalną treść, jak ma to miejsce w niniejszym
stanie faktycznym. Z tych przyczyn powołane przez Odwołującego orzecznictwo Izby,
jakkolwiek dotyczące wynagrodzenia kosztorysowego, należy uznać za adekwatne.

Nie można pomijać, że Zamawiający wymagał sporządzenia kosztorysu ofertowego z
podziałem na poszczególne obiekty budowlane, który zawiera przedmiar robót i kalkulację
ceny metodą uproszczoną, wskazując jednocześnie, że rzeczony kosztorys służył będzie
m.in. do ustalenia, czy parametry techniczne i jakościowe materiałów oferowanych przez
wykonawcę odpowiadają wymaganiom Zamawiającego, zawartym w dokumentacji i
Specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót.

W tych okolicznościach nie sposób uznać, że dokument, który sporządził
Przystępujący i przedłożył wraz z ofertą jako kosztorys ofertowy spełnia te wymagania. W
istocie bowiem Przystępujący wyspecyfikował budowę poszczególnych obiektów
budowlanych, podając cenę dla danego obiektu, pomijając przedmiar robót, w którym
zawarte są poszczególne etapy robót budowlanych z podziałem na branże i opis
konkretnych robót. Zamawiający nie miał zatem żadnych możliwości, aby na podstawie tak
sporządzonego kosztorysu dokonać oceny zgodności oferowanego świadczenia z
postawionymi wymogami.

Analogicznie należy ocenić tabelaryczne zestawienie oferowanego sprzętu.
Jakkolwiek w kosztorysie ofertowym, sporządzonym przez Przystępującego wskazano na

dostawę i instalację komputerów stacjonarnych i przenośnych, to wedle oświadczenia
Odwołującego przedmiotowe zestawienie nie jest wyczerpujące, jeśli chodzi o przedmiot
świadczenia, czemu Zamawiający skutecznie nie zaprzeczył. Nadto, z udzielonych przez
Zamawiającego wyjaśnień do SIWZ należy wyprowadzić wniosek, że przynajmniej w
przypadku oferowanych komputerów przedmiot świadczenia należy skonkretyzować,
podając oferowany model i wskazując producenta sprzętu. Przedmiotowego obowiązku
Przystępujący również nie udźwignął.

Reasumując stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie znaczenie spornych
dokumentów należy oceniać nie przez pryzmat ustalonego przez Zamawiającego
wynagrodzenia, ale w świetle wymagań i znaczenia przypisanego im przez Zamawiającego.
Skoro Zamawiający ustalił, że treść zobowiązania wykonawcy ma być opisana w konkretnym
dokumencie w określony sposób, to brak spełnienia powyższego wymogu musi prowadzić do
wniosku, że oferta treści wymagań SIWZ nie realizuje. Co więcej, jeśli Przystępujący nie
przedstawił żądanych dokumentów w kształcie wymaganym przez Zamawiającego, to nie
jest również możliwa ich ocena dla celów wskazanych przez Zamawiającego. Powyższe
winno skutkować odrzuceniem oferty Przystępującego i jednoznacznie świadczy o
naruszeniu zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Jednocześnie, na marginesie zauważyć należy, że treść i zakres świadczenia
wykonawcy musi wynikać z oferty i z tych przyczyn jakiekolwiek uzupełnienia w tym zakresie
nie są możliwe. Nie ma więc podstaw do zastosowania przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp,
stoją temu na przeszkodzie zarówno przepisy art. 84 ust. 1 ustawy Pzp, art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp, jak również art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

W ocenie Izby, sporne dokumenty miały określać oferowany przedmiot zamówienia,
zatem nie mieszczą się one w katalogu dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp. Niezależnie od powyższego nie jest trafne stanowisko Zamawiającego, że
ewentualny brak podstaw do żądania kosztorysu ofertowego w świetle powołanego przepisu,
czyni żądanie bezprzedmiotowym. W orzecznictwie ugruntowany jest pogląd i z tym należy
się zgodzić, że jeśli określone żądania, wymogi wyartykułowane w SIWZ nie zostały
skutecznie zakwestionowane w toku środków ochrony prawnej, to co do zasady są wiążące
dla wykonawców i składają się na treść ciążącego na nich obowiązku.
W tych okolicznościach zarzut naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
okazał się słuszny.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. b i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego
wpis od odwołania w wysokości 15.000,00 zł, wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego w
kwocie 3.600,00 zł.


Przewodniczący: …………………………