Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt IV P 74/15

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 22 marca 2016r.

Sąd Rejonowy w S. Wydział IV Pracy

w składzie:

Przewodniczący SSR Wioletta Szulc

Ławnicy: Alicja Morawska, Karolina Antonina Sokołowska

Protokolant: starszy sekretarz Lucyna Kozyra

przy udziale -----

po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2016r.. w S.

sprawy z powództwa J. W.

przeciwko U. (...) w P.

o przywrócenie do pracy na poprzednie warunki.

I.  oddala powództwo o przywrócenie do pracy na poprzednie warunki pracy i płacy,

II . zasądza od pozwanego U. (...) w P. na rzecz powoda J. W. kwotę 21528,60 zł ( dwadzieścia jeden tysięcy pięćset dwadzieścia osiem złotych sześćdziesiąt groszy),

III. umarza postępowanie w pozostałym zakresie,

IV. znosi wzajemnie między stronami koszty zastępstwa procesowego,

V. nakazuje pobrać od pozwanego na rzecz Skarbu Państwa Sądu Rejonowego w S. kwotę 1280 zł ( tysiąc dwieście osiemdziesiąt złotych) tytułem kosztów sądowych.

VI. odstępuje od obciążenia powoda kosztami sądowymi.

Sygn. akt IV P 74/15

UZASADNIENIE

J. W. wniósł przeciwko U. (...) w P. pozew o uznanie za bezskuteczne wypowiedzenia przez U. (...)w P. warunków pracy i płacy dokonane pismem z dnia 19 maja 2015 roku i przywrócenie powoda do pracy na dotychczasowych warunkach, wynikających z umowy z dnia 12 grudnia 2002 roku.

Strona powodowa wniosła o zasądzenie od pozwanego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu strona powodowa wskazała, że J. W. od 12 grudnia 2002 roku jest zatrudniony w pozwanym Urzędzie na stanowisku kierownika referatu organizacyjno-społecznego. W związku z tą funkcją pełni także funkcję sekretarza gminy. Za świadczoną pracę otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 7176,20 zł brutto miesięcznie. Wypowiedzeniem zmieniającym z dnia 19 maja 2015 roku pozwany wypowiedział powodowi warunki pracy i płacy, wskutek czego wynagrodzenie powoda miało zmaleć z ww. kwoty do 5501,60 zł brutto miesięcznie, a zatem o 1674,60 zł brutto miesięcznie. Jednocześnie zwiększono powodowi zakres obowiązków poprzez przydzielenie mu prowadzenia zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, prowadzenia (...) i prowadzenia archiwum zakładowego. Dotychczas obowiązki w zakresie zamówień publicznych i (...) prowadził B. K. (1) za wynagrodzeniem w kwocie 3000 zł brutto miesięcznie, przy czym aktualnie jest on na urlopie bezpłatnym i wynagrodzenia nie pobiera. Prowadzenie archiwum należy do A. W., która poza tymi czynnościami prowadzi sekretariat G. (...) P.. Za swoją pracę A. W. otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 2802,33 zł brutto.

Zdaniem powoda wypowiedzenie warunków umowy o pracę jest bezpodstawne i nieuzasadnione. Narusza art. 13 k.p., albowiem powód jest jedynym pracownikiem, któremu wypowiedziano warunki pracy i płacy, a jednocześnie zwiększono zakres jego obowiązków. W ocenie powoda, postępowanie pozwanego jest dodatkowo niegodziwe, gdyż powód w dniu 29 stycznia 2015 r. otrzymał podwyżkę do kwoty 7176,20 zł brutto miesięcznie za wykonywanie dotychczasowych obowiązków. Zdaniem powoda oznacza to, że pozwany przyznał, iż zakres obowiązków powoda przed wypowiedzeniem odpowiadał wynagrodzeniu w takiej właśnie wysokości i było to wynagrodzenie godziwe w rozumieniu art. 13 k.p.

Z informacji uzyskanych przez powoda wynika, że pozwany w dniu wypowiedzenia mu warunków pracy i płacy utworzył nowe stanowisko – zastępcy wójta z wynagrodzeniem w kwocie 6010 zł brutto miesięcznie. Zdaniem powoda działanie pozwanego, polegające na wypowiedzeniu warunków pracy i płacy powodowi wynika z chęci zrekompensowania w budżecie gminy wydatku na wynagrodzenie zastępcy wójta.

Powód uważa, że podstawą wypowiedzenia zmieniającego jest inna okoliczność aniżeli ta wskazana w wypowiedzeniu, tj. zmiana organizacyjna związana z wprowadzeniem nowego Regulaminu Organizacyjnego U. (...) w P.. W jego ocenie, zmiany organizacyjne polegają w rzeczywistości na tym, iż wcześniej za wykonywanie obowiązków z zakresu zamówień publicznych oraz prowadzenia (...) pracownik je wykonujący otrzymywał stosowne wynagrodzenie, zaś obecnie pracownik, który miałby je wykonywać (powód) miałby otrzymywać wynagrodzenie nieadekwatne do ilości i zakresu obowiązków.

W odpowiedzi na pozew U. (...) w P. wniósł o oddalenie powództwa w całości.

W uzasadnieniu wskazano, że powód otrzymał oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę w dniu 19 maja 2015 r., a nie w dniu 16 czerwca 2015 r. Dokument ten został powodowi wręczony przez wójta, a zatem z uwagi na datę wniesienia odwołania – powód uchybił 7-dniowemu terminowi na wniesienie odwołania do sądu pracy, co powinno skutkować oddaleniem powództwa w całości.

Zdaniem pozwanej gminy nie jest prawdą, że wypowiadając warunki pracy i płacy zwiększono zakres obowiązków powoda. Otóż zarządzeniem z dnia 30 kwietnia 2015 r. wójt G. (...) P. wprowadził zmiany w Regulaminie Organizacyjnym U. (...). Utworzono dwa nowe referaty: inwestycji i planowania oraz gospodarki komunalnej, które przejęły część zadań referatu organizacyjno-społecznego, którego powód był kierownikiem. Zakres jego obowiązków uległ zatem zmniejszeniu. Nieprawdą jest również twierdzenie, że kierownikiem referatu został wcześniej aniżeli objął funkcję sekretarza gminy. Otóż powód od 2 grudnia 2002 roku jest zarazem sekretarzem gminy i z tego tytułu jednocześnie kierownikiem referatu. Co istotne, zmiana regulaminu organizacyjnego nastąpiła w dniu 30 kwietnia 2015 roku, a wypowiedzenie warunków pracy i płacy nastąpiło dopiero 19 maja 2015 roku. Pozwana g. (...)podkreśla, że zmiana ta była podyktowana nowymi realiami, w jakich znalazła się gmina. MianowicieG. (...) P. wystąpiła ze Związku (...), co skutkowało koniecznością przejęcia całokształtu obowiązków związanych z gospodarką odpadami, a także wypowiedzeniem umowy o administrację siecią wodno-kanalizacyjną. Obowiązki w tym zakresie spadły na pracowników gminy. Nowe stanowisko – wbrew twierdzeniom powoda – zostało utworzone nie 19 maja 2015 roku, a 4 maja 2015 roku i było bezpośrednio związane z ww. zmianami. Zastępca Wójta stał się jednocześnie kierownikiem referatu gospodarki komunalnej i nadzorował referat inwestycji i planowania. Z uwagi na to wiele czaso- i pracochłonnych obowiązków zostało zdjętych z sekretarza gminy, a nadto wielu pracowników przeszło do nowoutworzonych referatów, a zatem powód miał mniej podwładnych.

Strona pozwana nie zgadza się ze stwierdzeniem powoda, że przyczyna wypowiedzenia jest w rzeczywistości inna niż ta wskazana w wypowiedzeniu. Zdaniem pozwanej gminy, takie stwierdzenie jest insynuacją.

Nadto powód był w pełni świadom zakresu zmian i związanym z tym zmniejszeniem zakresu obowiązków, gdyż sam współtworzył nowy regulamin organizacyjny.

Strona pozwana nie zgadza się również ze stwierdzeniem, że wynagrodzenie powoda po dokonaniu jego zmniejszenia jest niegodziwe. Otóż nadal pozostaje ono w zgodzie z tzw. widełkami określającymi stawki osobistego zaszeregowania i stanowi 78,3% wynagrodzenia wójta oraz 91,7% wynagrodzenia zastępcy wójta.

W dniu 30 października 2015 roku powód rozszerzył swoje żądanie o zasądzenie na jego rzecz od pozwanej g. (...) odprawy pieniężnej z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy. Wskazał, że wystąpił do pracodawcy o wypłatę tego świadczenia, ale uzyskał odpowiedź odmowną.

Podczas rozprawy w dniu 5 listopada 2015 roku powód sprecyzował żądanie odnośnie odprawy, wskazując, iż domaga się z tego tytułu kwoty 21.500 zł.

Podczas rozprawy w dniu 19 stycznia 2016 roku powód podtrzymał żądanie przywrócenia do pracy na poprzednie warunki i o odprawę z tytułu zwolnienia z przyczyn ekonomicznych. Pozwany wniósł o oddalenie powództwa i zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego.

Podczas rozprawy w dniu 1 marca 2016 roku powód wniósł o przywrócenie do pracy na stanowisko sekretarza na warunkach co do płacy brutto 7176,20 zł i co do stanowiska, któremu przypisane są obowiązki wynikające z § 12 nowego regulaminu odnośnie kierownika referatu. Strona powodowa cofnęła żądanie odnośnie odprawy.

Strona pozwana wniosła o oddalenie powództwa w zakresie przywrócenia do pracy, podnosząc że byłoby to dyskryminujące dla innych pracowników urzędu, zwłaszcza zajmujących stanowiska kierownicze. Nadto pozwana g. (...) utraciła zaufanie do powoda. Pozwana zgodziła się na cofnięcie powództwa w zakresie odprawy i wniosła o zwrot kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Na rozprawie w dniu 10.03.2016 r. powód wniósł o przywrócenie na dotychczasowe warunki pracy i płacy.

Strona pozwana wniosła o oddalenie powództwa.

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

J. W. na mocy uchwały nr III/5/2002 Rady G. (...) w P. z dnia 12 grudnia 2002 roku został powołany na sekretarza G. (...) P.. Od dnia 1 stycznia 2009 roku stosunek pracy powoda z powołania został przekształcony na stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Dowód:

- odpis uchwały, k. 2 części B akt osobowych powoda,

- pismo z 14.01.2009 r., k. 33 części B akt osobowych powoda.

J. W. jako sekretarz g. (...) był jednocześnie kierownikiem referatu organizacyjno-społecznego.

Bezsporne.

Poza tymi funkcjami J. W. był powoływany do gminnych zespołów: Zespołu (...), działającego na mocy zarządzenia nr (...) Wójta Gminy P. z dnia 14 sierpnia 2013 roku oraz Zespołu do wykonywania badań satysfakcji klienta w U. (...)w P., działającego na mocy zarządzenia nr 31/11 Wójta G. (...) P. z dnia 2 czerwca 2011 roku.

Dowód:

- zarządzenia wójta, k. 56, 67 części B akt osobowych powoda.

J. W. pełnił również funkcję urzędnika wyborczego – pełnomocnika do spraw wyborów, współdziałającego z Krajowym Biurem Wyborczym.

Dowód:

- zarządzenia wójta, k. 70, 71, 72, 86.

J. W. jako sekretarz g. (...) wielokrotnie był upoważniany przez wójta do jego reprezentowania podczas różnych czynności urzędowych, jak i do podejmowania w jego imieniu różnych decyzji administracyjnych.

Dowód:

- upoważnienia, k. k. 4, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 19, 22, 24, 38, 39, 40, 41, 42, 58, 59, 63, 81 części B akt osobowych powoda.

Wójt G. (...) P. zarządzeniem nr 93/11 z dnia 6 grudnia 2011 roku wydał Regulamin Organizacyjny U. (...) w P.. Treść Regulaminu stanowi załącznik do tego zarządzenia. Zgodnie z § 9 ust. 1 tego Regulaminu U. (...)w P. kieruje wójt przy pomocy sekretarza i skarbnika, kierowników referatów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy. Na mocy § 23 Regulaminu przyjęto, że w U. (...) w P. tworzy się następujące stanowiska kierownicze: kierownika referatu organizacyjno-społecznego, którym jest sekretarz, kierownika referatu budżetu i finansów, którym jest skarbnik, kierownika zespołu ds. obsługi administracyjno-ekonomicznej szkół, którym jest inspektor ds. oświaty oraz kierownika urzędu stanu cywilnego.

Zgodnie z § 11 ust. 1 tego Regulaminu sekretarz w zakresie ustalonym przez wójta organizuje pracę urzędu, zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i odpowiednie warunki działania. Do zadań sekretarza należy m.in. wykonywanie zadań kierownika referatu organizacyjno-społecznego (§ 11 ust. 4 pkt 12 Regulaminu).

Kierownicy referatów kierują realizacją zadań gminy w zakresie spraw wyznaczony referatowi, sprawują kontrolę i nadzór nad pracą kierowanych przez siebie referatów oraz zapewniają koordynację działalności referatów i równorzędnych jednostek organizacyjnych (§ 14 ust. 1 Regulaminu).

Zakres czynności dla pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy ustala wójt (§ 17 ust. 3 Regulaminu).

W § 25 Regulaminu określono zakres działania referatu organizacyjno-społecznego, w którym wyliczono 203 zadania należące do tego referatu. Należą do nich m.in. prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej (pkt 20), prowadzenie archiwum urzędu (pkt 44), określanie rozmiaru inwestycji, wybór w trybie zamówień publicznych jednostki projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót (pkt 49), ustalenia kosztu inwestycji oraz udział w przygotowaniu projektu budżetu na dany rok (pkt 51), dokonywanie wyboru wykonawcy robót w trybie zamówień i zrealizowanie umowy o wykonanie robót lub wykonanie usług (pkt 52), zapewnianie zgodności przeprowadzania w urzędzie przetargów na roboty, usługi i dostawy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych (pkt 58), opiniowanie wniosku o rozpoczęcie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego (pkt 62), opracowywanie ogłoszenia o zamówieniu publicznym (pkt 63), opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (pkt 64), przeprowadzenie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego wraz z wyborem wykonawcy, o ile wójt nie postanowi inaczej (pkt 65), przygotowanie umowy o zamówienie publiczne (pkt 66), sporządzanie sprawozdań z realizacji zamówienia publicznego (pkt 67), kompletowanie i przechowywanie dokumentacji zamówień publicznych (pkt 68), monitorowanie przebiegu zamówień publicznych (pkt 69), gromadzenie informacji o charakterze planistycznym i sprawozdawczym dotyczących realizacji zamówień publicznych (pkt 70), prowadzenie systematycznej współpracy z osobami uczestniczącymi w postępowaniu o zamówienia publiczne w zakresie sporządzania dokumentacji w okresie planowania i przygotowania postępowań (pkt 71).

Dowód:

- Regulamin Organizacyjny U. (...) w P., załącznik do zarządzenia nr 93/11 z 6 grudnia 2011 roku, k. 47-67.

Z dniem 01.05.2015 r. G. (...) P. wystąpiła ze Związku (...), co skutkowało koniecznością przejęcia całokształtu obowiązków związanych z gospodarką odpadami. G. (...) P. wypowiedziała umowę o administrację siecią wodno-kanalizacyjną. Obowiązki w tym zakresie spadły na pracowników urzędu gminy. Spowodowało to potrzebę zmiany organizacji pracy U. (...) i utworzenie nowych jednostek organizacyjnych, odpowiedzialnych za nowe obowiązki, jak również utworzenie stanowiska zastępcy wójta, który będzie nadzorował wykonywanie części tych obowiązków.

Dowód:

- zeznania Z. K., k. 177v-178,

- zeznania J. W., k. 208-210v,

- zeznania M. M., k. 219v-222v,

- zeznania Z. G., k. 176v-177.

Zarządzeniem nr (...) z dnia 30 kwietnia 2015 roku Wójt G. (...) w P. nadał nowy Regulamin OrganizacyjnyU. (...)w P. w miejsce regulaminu z 2011 roku.

Zgodnie z § 9 ust. 1 nowego Regulaminu U. (...) w P. kieruje wójt przy pomocy zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika, kierowników referatów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy. Na mocy § 24 Regulaminu przyjęto, że w U. (...)w P. tworzy się następujące stanowiska kierownicze: zastępcy wójta, kierownika referatu organizacyjno-społecznego, którym jest sekretarz, kierownika referatu budżetu i finansów, którym jest skarbnik, kierownika urzędu stanu cywilnego, kierownika referatu inwestycji i planowania oraz kierownika referatu gospodarki komunalnej.

Zgodnie z § 11 ust. 1 tego Regulaminu zastępca wójta wykonuje zadania i kompetencje określone przez wójta odrębnymi zarządzeniami oraz zadania określone w Regulaminie.

Sekretarz w zakresie ustalonym przez wójta organizuje pracę urzędu, zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i odpowiednie warunki działania. Do zadań sekretarza należy m.in. wykonywanie zadań kierownika referatu organizacyjno-społecznego oraz sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie spraw powierzonych przez wójta (§ 12 ust. 1oraz ust. 4 pkt 9 i 12 Regulaminu).

Kierownicy referatów kierują realizacją zadań gminy w zakresie spraw wyznaczony referatowi, sprawują kontrolę i nadzór nad pracą kierowanych przez siebie referatów oraz zapewniają koordynację działalności referatów i równorzędnych jednostek organizacyjnych (§ 15 ust. 1 Regulaminu).

Zakres czynności dla pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy ustala wójt (§ 18 ust. 3 Regulaminu).

W § 26 Regulaminu określono zakres działania referatu organizacyjno-społecznego, w którym wyliczono 88 zadań należących do tego referatu. Należą do nich m.in. prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej (pkt 20), prowadzenie archiwum urzędu (pkt 41), opracowywanie planu przeprowadzenia zamówień publicznych w oparciu o propozycje otrzymane z poszczególnych jednostek organizacyjnych (pkt 44), opiniowanie wniosku o rozpoczęcie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego (pkt 45), opracowywanie ogłoszenia o zamówieniu publicznym (pkt 46), opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (pkt 47), przeprowadzenie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego wraz z wyborem wykonawcy, o ile wójt nie postanowi inaczej (pkt 48), przygotowanie umowy o zamówienie publiczne (pkt 49), sporządzanie sprawozdań z realizacji zamówienia publicznego (pkt 50), kompletowanie i przechowywanie dokumentacji zamówień publicznych (pkt 51), monitorowanie przebiegu zamówień publicznych (pkt 52), gromadzenie informacji o charakterze planistycznym i sprawozdawczym dotyczących realizacji zamówień publicznych (pkt 53), prowadzenie systematycznej współpracy z osobami uczestniczącymi w postępowaniu o zamówienia publiczne w zakresie sporządzania dokumentacji w okresie planowania i przygotowania postępowań (pkt 54).

Pozostałe zadania pierwotnie przypisane do referatu organizacyjno-społecznego przeniesiono do zadań referatów: inwestycji i planowania (§ 27) oraz gospodarki komunalnej (§ 28).

Dowód:

- Regulamin Organizacyjny U. (...) w P., załącznik do zarządzenia nr (...) z 30 kwietnia 2015 roku, k. 69-91.

Przed wprowadzeniem regulaminu z 2015 roku w skład referatu organizacyjno-społecznego wchodzili poza powodem: E. N. (1) – zatrudniona na stanowisku inspektora ds. inwestycji, A. W. – sekretarka zajmująca się jednocześnie prowadzeniem archiwum, I. C. – zajmowała się sprawami kadrowymi, L. J. – zajmował się sprawami drogownictwa, A. G. – zajmowała stanowisko ds. promocji, I. M. (1) – zajmowała się planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, B. K. (1) – zajmował się zamówieniami publicznymi i obsługą (...), M. O. – zajmowała się gospodarką nieruchomościami, M. S. – zajmowała się pozyskiwaniem funduszy. Nadto w referacie byli zatrudnieni: goniec roznoszący pocztę oraz pracownicy gospodarczy, tj. sprzątaczki i konserwator. J. W. nie zajmował się sprawami merytorycznymi. Jego obowiązkiem było kontrolowanie i nadzór nad pracą podległych mu osób. Zdarzało się, że poprawiał pisma przygotowywane przez pracowników, projekty uchwał i zarządzeń. Od 01.05.2015 r. z referatu organizacyjno – społecznego odeszli : E. N. (1), I. M. (1), M. O., M. S..: W referacie pozostało 6 osób.

Dowód:

- zeznania M. K., k. 172-173,

- zeznania A. W., k. 173-173v,

- zeznania E. N. (1), k. 174-175,

- zeznania powoda k 208-210v,

- zeznania pozwanego k 219v-221v.

B. K. (1) od 2 grudnia 2014 roku pełni funkcję Wicestarosty Powiatu (...). Od tego czasu przebywa na urlopie bezpłatnym w Urzędzie Gminy w P.. W związku z tym, do czasu zatrudnienia pracownika na zastępstwo, zadania z zakresu prowadzenia i zarządzania Biuletynem Informacji Publicznej, stroną internetową Gminy, e- urzędem, e-puapem, administrowania siecią komputerową i pełnienie zadań Administratora (...) powierzono A. W., a zadania z zakresu zamówień publicznych- I. M. (1) i powodowi. Osoby te czynności w zastępstwie B. K. (1) wykonywali w czasie swojej pracy – nie zostawali w nadgodzinach..

Dowód:

- pismo z 02.12.2014 r. k 144 i 145,

- zeznania A. W., k. 173-173v,

- zeznania E. N. (1), k. 174-175,

- zeznania K. J., k. 177-177v,

- zeznania B. K. (1), k. 178v-179,

- zeznania J. W., k. 208-210v,

- zeznania M. M., k. 219v-222v.

Zadania w zakresie umieszczania informacji w (...) zajmują łącznie maksymalnie jeden dzień w miesiącu.

Postępowań w zakresie zamówień publicznych w 2015 roku było 32, z czego 9-10 – z uwagi na wartość – należało przeprowadzić w trybie przetargowym. Tryb ten trwał około 5-6 tygodni. Rozpoczynał się przygotowaniem specyfikacji wraz z załącznikami, zamieszczeniem jej na stronie (...) urzędu. Następnie spływały oferty i po zakończeniu ich przyjmowania komisja przetargowa, której przewodniczącym był powód, otwierała oferty, oceniała je i wybierała ofertę najkorzystniejszą. Następnie zawiadamia się oferentów o wyborze oferty i w ciągu 5 dni zaprasza do podpisania umowy. Następnie stosowną informację zamieszcza się ponownie w (...).

W sprawach, gdzie nie było wymagane postępowanie przetargowe, postępowania prowadzili pracownicy u. (...) we własnym zakresie.

Dowód:

- zeznania M. K., k. 172-173v,

- zeznania E. N. (1), k. 174-175,

- zeznania B. K. (1), k. 178v-179,

- zeznania J. W., k. 208-210v.

Do chwili obecnej etat po B. K. (1) nie został obsadzony.

Bezsporne.

J. W. uczestniczył w tworzeniu Regulaminu Organizacyjnego U. (...)w P., stanowiącego załącznik do zarządzenia nr (...) z 30 kwietnia 2015 roku.

Dowód:

- zeznania J. W., k. 208-210v,

- zeznania M. M., k. 219v-222v.

Zastępca Wójta od dnia 04.05.2015 r. otrzymywał wynagrodzenie w kwocie 6010 zł. miesięcznie, w tym wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4000 zł. , dodatek funkcyjny 1210 zł., dodatek stażowy 800 zł.

Dowód:

- zarządzenie nr (...) Wójta G. (...) P. z 19.05.2015 r. k 17.

J. W. od dnia 1 stycznia 2014 roku otrzymywał wynagrodzenie w kwocie 7015,40 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XVIII kategorii zaszeregowania wynosiło 4517 zł, stawka dodatku funkcyjnego – 1595 zł, dodatek stażowy – 903,40 zł.

Dowód:

- pismo informujące o stawce wynagrodzenia, k. 74 części B akt osobowych powoda.

J. W. od dnia 1 stycznia 2015 roku otrzymywał wynagrodzenie w kwocie 7176,20 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XVIII kategorii zaszeregowania wynosiło 4651 zł, 7stawka dodatku funkcyjnego – 1595 zł, dodatek stażowy – 930,20 zł.

Dowód:

- pismo informujące o stawce wynagrodzenia, k. 79 części B akt osobowych powoda.

B. K. (1) otrzymywał od 1 lipca 2011 roku wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 3000 zł brutto miesięcznie.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 35 części B akt osobowych B. K./

H. S. – skarbnik g. (...) od dnia 1 stycznia 2014 roku otrzymywała wynagrodzenie w kwocie 7015,40 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XVIII kategorii zaszeregowania wynosiło 4517 zł, stawka dodatku funkcyjnego – 1595 zł, dodatek stażowy – 903,40 zł.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 91 części B akt osobowych H. S..

H. S. od dnia 1 stycznia 2015 roku otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 7176,20 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XVIII kategorii zaszeregowania wynosiło 4651 zł, stawka dodatku funkcyjnego – 1595 zł, dodatek stażowy – 930,20 zł.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 95 części B akt osobowych H. S..

E. N. (1) od 1 stycznia 2014 roku otrzymywała wynagrodzenie w kwocie 3047,76 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XIII kategorii zaszeregowania wynosiło 2822 zł, dodatek stażowy – 225,73 zł.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 56 części B akt osobowych E. N..

E. N. (1) od 1 stycznia 2015 roku otrzymywała wynagrodzenie w kwocie 3146,83 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XIII kategorii zaszeregowania wynosiło 2887 zł, dodatek stażowy – 259,83 zł.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 60 części B akt osobowych E. N..

E. N. (1) od 1 lutego 2015 roku otrzymywała wynagrodzenie w kwocie 3346,30 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XIII kategorii zaszeregowania wynosiło 3070 zł, dodatek stażowy – 276,30 zł.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 60 części B akt osobowych E. N..

Z dniem 15 lipca 2015 roku E. N. (1) awansowała na stanowisko Kierownika Referatu Inwestycji i Planowania. Otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 4210,13 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XIV kategorii zaszeregowania wynosi 3257 zł, dodatek funkcyjny – 660 zł, dodatek stażowy – 293,13 zł.

Dowód:

- pismo dot. awansu, k. 63 części B akt osobowych E. N..

I. M. (1) od 1 stycznia 2014 roku otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 2821,72 zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie zasadnicze wg XII kategorii zaszeregowania wynosi 2662 zł, dodatek stażowy – 159,72 zł.

Dowód:

- pismo dot. wynagrodzenia, k. 24 części B akt osobowych I. M..

J. W. w dniu 19 maja 2015 roku otrzymał od Wójta G. (...) P. M. M. porozumienie co do zmiany warunków pracy i płacy, zgodnie z którym oprócz wykonywanych obowiązków powód miał zajmować się prowadzeniem spraw wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, prowadzeniem (...) oraz prowadzeniem archiwum zakładowego. Wynagrodzenie powoda miało wynosić 5501,60 zł brutto i miało się na nie składać: wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 3668 zł, dodatek funkcyjny – 1100 zł oraz dodatek stażowy – 733,60 zł. Nowe warunki miały obowiązywać od 1 czerwca 2015 roku.

J. W. miał się zapoznać z treścią porozumienia i przemyśleć, czy chce je zawrzeć. Powód zwrócił porozumienie w dniu 16.06.2015 r. i w tym samym dniu otrzymał wypowiedzenie warunków pracy i płacy, w którym wskazano, że z powodu zmian organizacyjnych wynikających z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu G. (...) po upływie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia tj. od 01.09.2015 r. proponuje się powodowi oprócz zadań wykonywanych dotychczas, prowadzenie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, prowadzenie (...), prowadzenie archiwum zakładowego.

Wynagrodzenie zasadnicze powoda według XVIII kategorii zaszeregowania miało wynosić 3668 zł. + 7 stawka - 100 % dodatku funkcyjnego od najniższego wynagrodzenia w tabeli tj. 1100 zł. + 20 % dodatku za staż pracy od wynagrodzenia zasadniczego tj. 733,60 zł. Razem 5501,60 zł.

J. W. w dniu 14 sierpnia 2015 roku złożył pismo, w którym oświadczył, że nie przyjmuje nowych warunków pracy i płacy.

Dowód:

- zeznania J. W., k. 208-210v,

- zeznania M. M., k. 219v-222v,

- porozumienie, wypowiedzenie, k. 83 (4x) części B akt osobowych powoda,

- oświadczenie, k. 87 części B akt osobowych powoda.

Zarządzeniem z 26.06.2015 r. i z 14.07.2015 r. Wójt G. (...) P. wprowadził zmiany do Regulaminu Wynagradzania (...) Urzędu G. (...) w P., z których wynika, że wynagrodzenie kierownika referatu ma odpowiadać XIII-XVI kategorii zaszeregowania.

Dowód :

- zarządzenie nr (...) Wójta G. (...) P. z 14.07.2015 r. k 93-94,

- zarządzenie nr 96/15 Wójta Gminy P. z 26.06.2015 r. k 95.

Sąd zważył, co następuje

Poza sporem było w sprawie to, że powód zatrudniony jest u pozwanego na podstawie umowy o pracę i otrzymał wypowiedzenie warunków pracy i płacy, na które nie wyraził zgody i stosunek pracy uległ rozwiązaniu.

W niniejszej sprawie należało ustalić czy powód od wypowiedzenia odwołał się w terminie, a w przypadku pozytywnej odpowiedzi, czy wypowiedzenie było zasadne i nie naruszało przepisów i w konsekwencji czy powód powinien je przyjąć.

Art. 264 par. 1 k.p. stanowi, że odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę wnosi się do sądu pracy w ciągu 7 dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę o pracę.

Z art. 42 par. 1 k.p. wynika, że przepisy o wypowiedzeniu umowy o pracę stosuje się odpowiednio do wypowiedzenia wynikających z umowy warunków pracy i płacy.

Strona pozwana wskazywała w odpowiedzi na pozew, że odwołanie od wypowiedzenia powód złożył po terminie gdyż w dniu 19 maja 2015 r. otrzymał oświadczenie o wypowiedzeniu. Na rozprawie w dniu 05.11.2015 r. [ k 130 akt], Wójt G. (...) M. M. podał, że w dniu 19.05.2015 r. przekazał powodowi porozumienie i wypowiedzenie i uzgodnili, że do końca maja powód da odpowiedź.

Powód powyższemu zaprzeczył i powiedział, że w dniu 20 .05.2015 r. przekazano mu tylko porozumienie aby się z nim zapoznał i wójt powiedział : „Sekretarzu na razie proponuję ci porozumienie ugodowe u jeżeli tego nie przyjmiesz dostaniesz wypowiedzenie”.

Stanowiska te zostały podtrzymane w toku składania zeznań przez strony.

Z powyższego stanu faktycznego nie wynika, że termin do złożenia przez powoda odwołania od wypowiedzenia powinien biec od 19.05.2015 r.

Nawet jeśli przyjąć za pozwanym, że w dniu 19.05.2015 r. przekazał powodowi wypowiedzenie i porozumienie to nie dowodzi to, że bieg do złożenia odwołania od wypowiedzenia zaczął biec od 19.05.2015 r. Wskazywane przez pozwanego wypowiedzenie i porozumienie to dwa wzajemnie wykluczające się oświadczenia woli w przedmiocie sposobu zmiany treści umowy o pracę. Skoro jak twierdz strona pozwana przekazano je powodowi równocześnie w dniu 19.05.2015 r. po to aby sam dokonał wyboru jednego z nich a powód w dniu 19.05.2015 r. nie złożył żadnego oświadczenia woli w tym zakresie, to nie można przyjąć, że już w dniu 19.05.2015 r. nie zgodził się na porozumienie, wobec czego zaktualizowało się wypowiedzenie. Gdyby pozwany udowodnił, że wyznaczył powodowi termin na złożenie oświadczenia czy przyjmuje porozumienie to można byłoby przyjąć, że po jego bezskutecznym upływie, zaczął biec termin na odwołanie od wypowiedzenia.

Pozwany zdaniem sądu nie udowodnił ani że 19.05.2015 r. przekazał powodowi również wypowiedzenie, ani że wyznaczył powodowi termin na złożenie oświadczenia woli, czy porozumienie przyjmuje.

Zeznania stron różnią się w tym zakresie, a innych dowodów na powyższą okoliczność nie zgłoszono, wobec czego przyjęto, że wypowiedzenie powód otrzymał w dniu 16.06.2015 r., czego dowodem jest potwierdzenie odbioru pisma złożone na wypowiedzeniu.

W świetle powyższego przyjęto, że wypowiedzenie powód otrzymał w dniu 16.06.2016 r. i odwołanie od niego złożył w terminie.

Zgodnie z art. 45 par. 1 k.p. w zw. z art. 42 par. 1 k.p., w razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy- stosownie do żądania pracownika- orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu - o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu.

W ocenie sądu wypowiedzenie powodowi warunków pracy i płacy było uzasadnione.

Z regulaminów organizacyjnych Urzędu G. (...) w P. obowiązujących do 30.04.2015 r. i od 01.05.2015 r. oraz zeznań świadków E. N. (1)-, I. M. (1), Z. G., Z. K. i zeznań samych stron wynika, że od 01.05.2015 r. zmieniła się struktura organizacyjna Urzędu G. (...) w P. i zadania dotyczące inwestycji, planowania i zagospodarowania przestrzennego przeszły z referatu, którym kierował powód do nowoutworzonego referatu. Z zeznań M. M., nie zakwestionowanych przez powoda wynika, że wskutek powyższych zmian referat podległy powodowi zmniejszył się z 19 do 6 pracowników.

Jednocześnie należy wskazać, że sam powód zeznał, że poza dokumentami z zakresu zamówień publicznych, najwięcej czasu zajmowało mu sprawdzania dokumentów dotyczących zadań związanych z planowaniem przestrzennym.

O ograniczeniu od 01.05.2015 r. zadań przypisanych powodowi jako kierownikowi referatu organizacyjno-społecznego, powód był świadomy, co wynika z jego zeznań.

Skoro zatem dotychczasowe zadania powoda zmniejszyły się, pracodawca mógł wskazać mu do wykonania dodatkowe obowiązki uszczegółowione w wypowiedzeniu zmieniającym.

Wprawdzie z materiału dowodowego wynika, że dla prowadzenia spraw z zakresu zamówień publicznych i (...) utworzone było u pozwanego do 02.12.2014 r. odrębne stanowisko pracy w wymiarze pełnego etatu, które zajmował B. K. (1) a jego wynagrodzenie wynosiło 3000 zł. miesięcznie. Nie oznacza to jednak, że powierzenie tych zadań powodowi , spowodowałoby, że byłby on nadmiernie obciążony pracą. Do takiego wniosku prowadzą zeznania świadka I. M. (1), która pracuje u pozwanego na stanowisku inspektora ds. planowania przestrzennego i której dodatkowo powierzono obecnie zadania z zakresu zamówień publicznych. Zeznała ona, że dodatkowe obowiązki próbuje pogodzić z dotychczasowymi i nie pracuje w nadgodzinach. Poza tym sam powód zeznał, że gdyby nie zmniejszono mu wynagrodzenia to zgodził by się na proponowane w wypowiedzeniu dodatkowe obowiązki. Powód w ogóle nie podnosił w toku postępowania, że rozmiar jego obowiązków po wypowiedzeniu zmieniającym byłyby na tyle duży nie byłby w stanie ich wykonać w podstawowym czasie pracy.

W ocenie sądu nie budzi zastrzeżeń również wysokość wynagrodzenia wskazana powodowi w wypowiedzeniu zmieniającym. Jest ona bowiem zbliżona do wynagrodzenia zastępcy wójta, które to stanowisko – jak wynika ze struktury organizacyjnej pozwanego (...) [ k 92 ]- jest równorzędne do stanowiska sekretarza zajmowanego przez powoda. Natomiast odnośnie różnicy pomiędzy wysokością wynagrodzenia powoda a wynagrodzenia skarbnika, które także jest stanowiskiem równorzędnym do stanowiska powoda , to pozwany wskazał, że spowodowane jest to tym, że zakres odpowiedzialności skarbnika jest większy niż sekretarza i okoliczności tej powód się nie sprzeciwił.

Poza natomiast badaniem sądu było ustalanie czy zmiany organizacyjne u pozwanego i utworzenie stanowiska zastępcy wójta było zasadne i racjonalne.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że wypowiedzenie warunków pracy i płacy, które otrzymał powód było uzasadnione. Narusza ono jednak art. art. 30 par. 4 k.p., gdyż zdaniem sądu pozwany pracodawca nie wskazał powodowi okoliczności uzasadniających obniżenie wynagrodzenia, tymbardziej, że zlecił mu dodatkowe czynności, za które inny pracownik otrzymywał wynagrodzenie w kwocie miesięcznej 3000 zł.

Z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że pracodawca nie narusza przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę za wypowiedzeniem – w zakresie sposobu określenia przyczyny wypowiedzenia (art. 30 par. 4 k.p.) – wówczas, gdy pracownik jest świadomy przyczyn wypowiedzenia ( wyrok Sadu Najwyższego z 05.03.2015 r., III PK 109/14, LEX nr 1666025 ).

W rozpoznawanej sprawie nie można przyjąć, że powód był świadomy dlaczego jego wynagrodzenie obniżono.

Z zeznań M. M. potwierdzonych zeznaniami powoda wynika tylko to, że wójt powiedział powodowi, że pensja jest zmniejszona bo pracodawca szuka oszczędności a pensja jest odzwierciedleniem zakresu czynności. Tak ogólnikowo wskazane przyczyny obniżenia wynagrodzenia uniemożliwiły powodowi ocenę czy obniżka jest uzasadniona. Nie dawały bowiem odpowiedzi na pytanie dlaczego wynagrodzenie powoda obniżono w stosunku do równorzędnego stanowiska skarbnika i nie wyjaśniały dlaczego B. K. (1) za czynności z zamówień publicznych i (...) otrzymywał 3000 zł. a powód po powierzeniu mu tych czynności miał mieć obniżone wynagrodzenie.

Zeznania M. M. wskazują, że pracodawca doszedł do przekonania , że wynagrodzenie B. K. (1) było zawyżone, bo jego praca nie zajmowała pełnego etatu. Okoliczności te powinny być przedstawione powodowi jak i to, że wysokość zaproponowanego mu wynagrodzenia jest uzasadniona zakresem odpowiedzialności, która jest mniejsza niż na stanowisku skarbnika, wyżej wynagradzanym.

Pracownikowi powinny być podane przyczyny wypowiedzenia w taki sposób aby mógł ocenić czy wypowiedzenie jest słuszne i czy należy odwołać się do sądu.

Wobec tego, że wypowiedzenie powodowi warunków pracy i płacy narusza obowiązujące przepisy , zasądzono na rzecz powoda odszkodowanie zgodnie z art. 45 par. 2 k.p., oddalając powództwo o przywrócenie do pracy, gdyż przywrócenie go na poprzednie warunki pracy i płacy jest niecelowe bo w strukturze pozwanego zakładu pracy nie ma już stanowiska sekretarza o zakresie obowiązków jakie wynikały dla tego stanowiska z poprzednio obowiązującego regulaminu.

W części w jakiej powód cofnął pozew, tj. co do odprawy, postępowanie umorzono zgodnie z art. 203 par. 1 k.p.c. w zw. z art. 355 par. 1 k.p.c.

Wartość przedmiotu sporu w sprawie wynosiła 41623,80 zł. [ w tym kwota 20095,20 zł. w zakresie roszczenia o przywrócenie do pracy – (k 24 akt ) i kwota 21528,60 zł. tytułem żądanej odprawy]. Na rzecz powoda zasądzono 21528,60 zł. co oznacza, że wygrał sprawę w 51,72 % [ ( 21528,60x100% ) : (...),80 =51,72 %].

Wpis od kwoty 41623,80 zł. wynosi 2081 zł., a koszty poniesione w sprawie w związku ze zwrotem świadkom kosztów dojazdu i utraconego wynagrodzenia stanowią łącznie 395,51 zł. W zakresie w jakim pozwany przegrał sprawę ( 51,72 % ), kwotami powyższymi obciążono pozwanego [ 2081 x 51,72% + 395,51 x 51,72 %]- pkt V wyroku.

Wobec tego, że powód utracił źródło utrzymania , odstąpiono na podstawie art. 113 pkt 4 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych ( Dz.U. 2010.90.594 ze zm.) od obciążania go kosztami sądowymi