Sygn. akt IV P 553/15
Dnia 5 kwietnia 2016r.
Sąd Rejonowy Sąd Pracy w Z.
w składzie:
Przewodniczący: SSR Agata Leks – Wątroba
Ławnicy: D. D.
S. K.
Protokolant: Renata Puchała
po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2016r. w Z.
sprawy z powództwa K. M.
przeciwko Urząd Miasta P.
o odszkodowanie
1. oddala powództwo;
2. zasądza od powódki M. K. (1) na rzecz pozwanego Urzędu Miasta P. kwotę 60zł (sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.
Sygn. akt IV P 553/15
Powódka M. K. (1) złożyła pozew przeciwko pozwanemu Urzędowi Miasta w P. o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne.
W uzasadnieniu pozwu powódka podniosła, iż pozwany wypowiedział jej umowę o pracę z powodu zmian organizacyjnych. Zdaniem powódki przyczyna wypowiedzenia jest pozorna.
W związku z powyższym roszczenie jest w pełni zasadne.
Na rozprawie w dniu 22 marca 2016r. powódka sprecyzowała roszczenie domagając się odszkodowania z art. 45 k.p. w wysokości 3-ch miesięcznego wynagrodzenia.
Pozwany Urząd Miasta w P. wniósł o oddalenie powództwa.
W uzasadnieniu odpowiedzi na pozew pozwany podniósł, iż powodem wypowiedzenia umowy o pracę powódce była likwidacja stanowiska pracy powódki. Była to przyczyna prawdziwa i dlatego roszczenie powódki jest bezzasadne.
Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
Powódka M. K. (1) pracowała u pozwanego od marca 2007r. Została zatrudniona na stanowisku podinspektora w Referacie Organizacji i (...).
W dniu 25 czerwca 2015r. pozwany wypowiedział powódce umowę o pracę. Przyczyną wypowiedzenia była likwidacja stanowiska pracy w dotychczasowym Referacie Organizacji i (...) ze względu na trudną sytuację ekonomiczną miasta P. i jego jednostek organizacyjnych w tym Urzędu Miasta.
Przed wypowiedzeniem umowy o pracę powódce, w Referacie Organizacyjnym zatrudnionych było 5 osób na stanowisku urzędniczym. Nowy regulamin organizacyjny wszedł w życie z dniem 1 lipca 2015r.
W styczniu 2015r. Regionalna Izba Obrachunkowa warunkowo wyraziła pozytywną opinię o budżecie gminy. Nie wprowadzenie działań polegających na ograniczeniu wydatków spowodowałoby wprowadzenie zarządu komisarycznego. Nowy regulamin organizacyjny przewidywał cięcia finansowe poprzez reorganizację czyli zmniejszenie etatów.
Prace reorganizacyjne prowadziła sekretarz miasta B. B.. W tym czasie osoba zajmująca się sprawami kadrowymi, złożyła oświadczenie, że przechodzi na emeryturę.
W normalnych warunkach ogłoszono by konkurs na to stanowisko, jednak ze względu na trudną sytuację (...) B. B. postanowiła, w ramach cięć finansowych, znaleźć kandydata na to stanowisko wśród pracowników (...). K. A. ma wyższe wykształcenie o kierunku zarządzania zasobami ludzkimi i ona została wybrana na stanowisko po pani C., którą zastępowała, kiedy jej nie było w pracy. Natomiast pojawiła się wtedy potrzeba zatrudnienia osoby na miejsce pani S. – A., ponieważ to powódka dotychczas zastępowała ją, to właśnie powódce powierzono jej obowiązki. Zatrudniono wtedy panią E. N. do pracy w sekretariacie na stanowisko obsługi z najniższym wynagrodzeniem. Pani N. ma wyższe wykształcenie, pracuje na etacie nie urzędniczym. W tym okresie oprócz powódki straciły pracę jeszcze 3 osoby.
Pani B. B. nie podejmowała osobiście decyzji o zwolnieniach, decydował o tym burmistrz. Natomiast jej funkcja miała charakter doradczy. Dokonując dalszych cięć finansowych pani B. B. rozmawiała z kierownikami poszczególnych referatów, pytając kogo wskazaliby do zwolnienia biorąc pod uwagę 3 kryteria: wykształcenie, staż pracy i kryterium finansowe czyli wysokość zarobków.
Kierownik Referatu Organizacyjnego pani K. wskazała powódkę. Powódka ma wyksztalcenie średnie, pozostałe osoby wyższe, również jej stać pracy był najniższy.
Sytuacja gminy nadal jest bardzo trudna. Na dzień dzisiejszy gmina P. na wezwanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w trybie art. 243 ustawy o finansach publicznych została wezwana do przygotowania i wdrożenia programu naprawczego i taka uchwała została podjęta przez radę miasta. W związku z tym firma konsaltingowa zajmująca się wprowadzeniem programu naprawczego wystosowała zapis o likwidacji 5 etatów w Urzędzie Miasta i 2 etatów w MOPS-ie. Do realizacji tego zapisu został powołany burmistrz. Obecnie dokonano 3 wypowiedzeń umów o pracę pracownikom Urzędu Miasta, również likwidowana jest straż gminna.
Stosunek pracy w 2015r. ustał m.in. z komendantem straży gminnej, zastępcą skarbnika, kadrową, informatykiem i innymi. Pozwany dokonał również wypowiedzenia umowy z kancelarią radcy prawnego.
Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił w oparciu o zeznania świadków M. K. (2) (k. 26 akt), K. A. (k. 27 akt), Z. C. (k. 27 akt) oraz B. B. (k. 35 akt). Sąd dał im w pełni wiarę uznając za spójne i logiczne.
Natomiast Sąd nie dał wiary zeznaniom powódki M. K. (1) (k. 36 akt) uznając je za sprzeczne z pozostałym w sprawie materiałem dowodowym.
Sąd zważył, co następuje:
Pozwany Urząd Miasta P. wypowiedział powódce umowę o pracę z powodu likwidacji stanowiska pracy, a konkretnie z powodu dostosowania struktury organizacyjnej i poziomu zatrudnienia w Urzędzie do założeń realizowanego programu naprawczego.
Sąd oceniając przedmiotowe wypowiedzenie pod względem formalnym uznał, iż w tym aspekcie spełnia ono wszystkie wymogi prawa. Zostało dokonane na piśmie, z podaniem przyczyny i prawidłowo ustalonym okresem wypowiedzenia.
Oceniając wypowiedzenie w aspekcie merytorycznym Sąd uznał je za uzasadnione. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, zmniejszenie zatrudnienia stanowi uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia. Organ rozpatrujący spory pracownicze nie jest powołany do badania zasadności i celowości zmniejszenia stanu zatrudnienia. Decyduje o tym bowiem pracodawca. Decyzje w tym przedmiocie należą do sfery organizacyjnej zakładu pracy i dlatego nie podlegają kontroli w sporze o bezzasadność wypowiedzenia (teza IX uchwały pełnego składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SN z dnia 27 czerwca 1985r. III PZP 10/85). Sąd nie może więc analizować zasadności i celowości polityki kadrowej pozwanej spółki.
Zgodnie z wyrokiem SN z dnia 19 grudnia 1997r. (...) 442/97, jeżeli na skutek zmian organizacyjnych występuje konieczność zmniejszenia zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych, pracodawcy przysługuje uprawnienie do wyboru pracowników zakwalifikowanych do zwolnienia z pracy, przy zastosowaniu obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników ich pracy.
Z zebranego w sprawie materiału dowodowego wynika, iż powódka najkrócej była zatrudniona w Referacie Organizacji i (...), miała najniższe wykształcenie. Należy dodać, iż bezpośrednia przełożona powódki wytypowała właśnie powódkę do zwolnienia kierując się m. in. stażem pracy i wykształceniem.
Zdaniem Sądu postępowanie pozwanego było prawidłowe. Przyczyna wypowiedzenia była prawdziwa i konkretna, a dobór pracowników do zwolnień właściwy.
W związku z powyższym Sąd na podstawie art. 45 kp oddalił powództwo M. K. (1) o odszkodowanie.
O kosztach orzeczono zgodnie z przepisem art. 98 k.p.c.