Pełny tekst orzeczenia

Sygn. VPa 51/15

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 29 czerwca 2016 roku

Sąd Okręgowy – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Piotrkowie Trybunalskim,

Wydział V w składzie:

P.: SSO Beata Łapińska

Sędziowie: SSO Agnieszka Leżańska (spr.)

SSO Urszula Sipińska-Sęk

Protokolant: st.sekr.sądowy Marcelina Machera

po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2016 roku w Piotrkowie Trybunalskim

na rozprawie

sprawy z powództwa J. O., M. P., A. Z. (1), W. P. (1), J. P. (1), A. C.

J. W.

przeciwko (...) w R.

o odszkodowanie

na skutek apelacji powodów: J. O., M. P., A. Z. (1), W. P. (1), J. P. (1), A. C., J. W. od wyroku Sądu Rejonowego w Radomsku IV Wydziału Pracy

z dnia 10 lutego 2015r. sygn. IV P 51/14

1.  oddala apelacje,

2.  zasądza od powodów J. O., M. P., A. Z. (1), W. P. (1), J. P. (1), A. C., J. W. na rzecz pozwanego (...) w R. po 60,00 (sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów procesu za instancję odwoławczą.

Sygn. akt V Pa 51/15

UZASADNIENIE

Pozwami z dnia 29 i 30 kwietnia 2014 r. oraz 5 i 13 maja 2014 r. J. O., M. P., A. Z. (1), W. P. (1), J. P. (1) i A. C. wnieśli przeciwko (...) w R. o:

1.  uznanie bezskuteczności wypowiedzeń umów o pracę w związku z ich dokonaniem w sposób niezgodny z prawem;

2.  zasądzenie od pozwanego (...) w R. wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy;

3.  zasądzenie od pozwanego (...) w R. zwrotu kosztów postępowania wraz z kosztami zastępstwa procesowego.

W uzasadnieniach pozwów powodowie wskazywali, że zatrudnieni byli u pozwanego jako strażnicy miejscy na podstawie umów o pracę. W dniu 11 kwietnia 2014 r. wystosowano wobec nich wypowiedzenia umów o pracę, podając jako przyczynę likwidację zakładu pracy. W ocenie powodów likwidacja (...) w R. ma charakter pozorny – zakład pracy w rzeczywistości zostaje przejęty przez nowego pracodawcę – (...) w R.. Zastosowanie znajduje zatem art. 23 ( 1) kp.

Zdaniem powodów wypowiadając umowy o pracę naruszono przepisy ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U.2003.90.844 ze zm.).

Sprawy zarejestrowane zostały odpowiednio pod sygnaturami IV P 51/14, IV P 52/14, IV P 56/14, IV P 58/14, IV P 59/14, IV P 66/14).

Pozwem z dnia 30 kwietnia 2014 r. J. W., powołując się na treść art. 45 § 1 kp w zw. z art. 47 1 kp wniósł o:

1.  zasądzenie od pozwanego (...) w R. na rzecz powoda kwoty 13.453,05 zł tytułem odszkodowania za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę doręczone powodowi w dniu 25 kwietnia 2014 r.;

2.  zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda obowiązku zapłaty wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy;

3.  zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda zwrotu kosztów postępowania wraz z ewentualnymi kosztami zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu powód wskazał, że zatrudniony był u pozwanego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W dniu 11 kwietnia 2014 r. wysłano mu wypowiedzenia umów o pracę, podając jako przyczynę likwidację zakładu pracy. Zdaniem powoda wypowiadając umowę o pracę naruszono przepisy ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Sprawa zarejestrowana została pod sygnaturami IV P 55/14.

W odpowiedziach na poszczególne pozwy pozwany konsekwentnie wnosił o:

1.  oddalenie powództw w całości;

2.  zawiadomienie w trybie art. 84 kpc J. S. (1)(...) (...) w R. o toczącym się postępowaniu;

3.  zasądzenie kosztów procesu w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniach odpowiedzi strona pozwana wskazywała na uchwałę (...) w R. nr (...) z dnia 24 stycznia 2014 r. jako podstawę rozwiązania (...) w R. i jej likwidacji. Pozwany zaprzeczył jednocześnie, aby likwidacja miała charakter pozorny. Podyktowana jest względami ekonomicznymi. W ocenie pozwanego art. 23 ( 1) kp nie znajduje zastosowania – przejęcie mienia, należności i zobowiązań wynika wyłącznie z faktu, iż (...) w R. jest jednostką budżetową utworzoną przez Gminę M. R..

Ustosunkowując się do zarzutu naruszenia przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników pozwany wskazał, że poinformował działające na terenie zakładu pracy zakładowe organizacje związkowe ( (...), (...), (...)), przeprowadził z nimi konsultacje. Strony nie doszły jednak do porozumienia z przyczyn leżących po stronie przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych. Pełniący obowiązki (...) (...) zakończył konsultacje wydaniem regulaminu w sprawie zwolnień grupowych. W dalszej kolejności pozwany pracodawca zawiadomił Powiatowy (...) w R. o zakończeniu konsultacji bez zawarcia porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Postanowieniami z dnia 12 maja 2014 r. Sąd Rejonowy w Radomsku połączył do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy: sygn. akt IV P 52/14 z powództwa M. P. przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne, sygn. akt IV P 56/14 z powództwa A. Z. (1) przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne, sygn. akt IV P 58/14 z powództwa W. P. (1) przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne, sygn. akt IV P 59/14 z powództwa J. P. (1) przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne ze sprawą sygn. akt IV P 51/14 z powództwa J. O. przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne i prowadzić dalej pod numerem IV P 51/14.

Postanowieniem z dnia 29 maja 2014 r. Sąd Rejonowy w Radomsku połączył do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawę sygn. akt IV P 66/14 z powództwa A. C. przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne ze sprawą sygn. akt IV P 51/14 z powództwa J. O. przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne i prowadzić dalej pod numerem IV P 51/14.

Postanowieniami z dnia 15 października 2014 r. Sąd Rejonowy w Radomsku wezwał w charakterze pozwanego (...) R..

Pozwany podtrzymał dotychczasowe stanowisko prezentowane przez (...) w R..

Postanowieniem z dnia 16 grudnia 2014 r., Sąd Rejonowy w Radomsku połączył do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawę sygn. akt IV P 55/14 z powództwa J. W. przeciwko (...) w R. o odszkodowanie ze sprawą sygn. akt IV P 51/14 z powództwa J. O. przeciwko (...) w R. o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne i prowadzić dalej pod numerem IV P 51/14.

Pismem z dnia 18 listopada 2014 r. pełnomocnik powodów zmodyfikował powództwo w ten sposób, że zamiast uznania bezskuteczności wypowiedzenia umów o pracę wobec naruszenia przepisów o wypowiadaniu tychże umów i w następstwie przywrócenia do pracy, zgodnie z art. 45 kp w zw. z art. 193 § 1 kpc wniósł o przyznanie na rzecz każdego z powodów odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę:

1.  dla A. C. – w wymiarze odpowiadającym okresowi wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślonym tj. za okres 3 miesięcy, zgodnie z art. 47 1 w zw. z art. 36 § 1 kp;

2.  dla W. P. (1) – w wymiarze odpowiadającym okresowi wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślonym tj. za okres 3 miesięcy, zgodnie z art. 47 1 w zw. z art. 36 § 1 kp;

3.  dla J. O. – w wymiarze odpowiadającym okresowi wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślonym tj. za okres 3 miesięcy, zgodnie z art. 47 1 w zw. z art. 36 § 1 kp;

4.  dla A. Z. (1) – w wymiarze odpowiadającym okresowi wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślonym tj. za okres 3 miesięcy, zgodnie z art. 47 1 w zw. z art. 36 § 1 kp;

5.  dla J. P. (1) – zgodnie z art. 50 § 1, 2, 3, 4 kp - w wymiarze odpowiadającym okresowi 3 miesięcy, w związku z faktem, iż umowa zawarta była na czas określony do dnia 30 kwietnia 2015 r., natomiast wypowiedzenie umowy o pracę nastąpiło dnia 11 kwietnia 2014 r.

Wyrokiem z dnia 10 lutego 2015 roku Sąd Rejonowy w Radomsku IV Wydział Pracy w punkcie 1 oddalił powództwo, a w punkcie 2 nie obciążył powodów A. C., J. O., J. P. (1), W. P. (1), M. P., J. W. i A. Z. (1) kosztami postępowania w sprawie.

Podstawę rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia faktyczne i rozważania prawne Sądu Rejonowego:

J. O. urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 23 września 1992 r. z (...) R. zatrudniony został w (...) na stanowisku strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony od dnia 23 września 1992 r. do dnia 22 marca 1993 r.

J. O., na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 22 marca 1993 r. z (...) R. zatrudniony został w (...) na stanowisku strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony.

Z dniem 19 lutego 2001 r. powodowi nadany został stopień młodszego inspektora, a z dniem 11 listopada 2003 r. stopień inspektora.

Porozumieniem zmieniającym warunki pracy i płacy od dnia 1 listopada 2011 r. J. O. przeniesiono na Samodzielne Stanowisko ds. (...)i (...).

Z dniem 11 listopada 2011 r. powodowi nadany został stopień inspektora,

Porozumieniem zmieniającym warunki pracy i płacy od dnia 1 lutego 2013 r. J. O. przeniesiono na stanowisko Naczelnika (...).

M. P. urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 2 stycznia 2003 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony od dnia 2 stycznia 2003 r. do dnia 31 lipca 2003 r.

M. P., na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 1 sierpnia 2003 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony od dnia 1 sierpnia 2003 r.

Z dniem 1 maja 2004 r. powodowi nadany został stopień młodszego strażnika, a z dniem 5 września 2006 r. stopień strażnika.

Z dniem 29 sierpnia 2009 r. powodowi nadany został stopień starszego strażnika.

Z dniem 11 listopada 2011 r. powodowi nadany został stopień młodszego specjalisty, a z dniem 19 września 2013 r. awansowany na stanowisko specjalisty.

A. Z. (1) urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 7 stycznia 2010 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku aplikanta w pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony od dnia 7 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z dniem 11 listopada 2010 r. powodowi nadany został stopień strażnika.

A. Z. (1), na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 1 stycznia 2011 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku młodszego strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony.

Z dniem 25 września 2012 r. powoda awansowano do na stanowisko strażnika.

W. P. (1) urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 16 sierpnia 1995 r. z (...) R., zatrudniony został w (...) na stanowisku zastępcy komendanta w pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony od dnia 16 sierpnia 1995 r. do dnia 15 lutego 1996 r.

W. P. (1), na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 15 lutego 1996 r. z (...) R., zatrudniony został w (...) na stanowisku zastępcy komendanta w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony.

J. P. (1) urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę na zastępstwo zawartej w dniu 31 sierpnia 2012 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku referenta na ½ etatu na czas nieobecności w pracy H. Ś..

Powyższą umowę rozwiązano za porozumieniem stron z dniem 30 października 2012 r. Powodowi wydano świadectwo pracy.

Mocą kolejnej umowy ze (...) w R. z dnia 2 listopada 2012 r. J. P. (1) zatrudniony został na stanowisku inspektora ds. szkolenia i doskonalenia zawodowego na ½ etatu na czas określony od dnia 2 listopada 2012 r. do dnia 30 kwietnia 2013 r.

J. P. (1), na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 30 kwietnia 2013 r. ze (...) w R., zatrudniony został na dotychczasowym stanowisku na ½ etatu na czas nieokreślony od dnia 1 maja 2013 r. do dnia 30 kwietnia 2015 r.

A. C. urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 7 stycznia 2010 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku aplikanta w pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony od dnia 7 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z dniem 11 listopada 2010 r. powodowi nadany został stopień strażnika.

A. C., na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 1 stycznia 2011 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku młodszego strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony.

Z dniem 19 września 2013 r. powoda awansowano do na stanowisko strażnika.

J. W. urodził się dnia (...)

Powód, na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 2 lutego 1998 r. z (...) R., zatrudniony został w (...) na stanowisku strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony od dnia 2 lutego 1998 r. do dnia 31 stycznia 1999 r.

J. W., na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 21 stycznia 1999 r. ze (...) w R., zatrudniony został na stanowisku strażnika w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony.

Z dniem 19 lutego 2001 r. powodowi nadany został stopień kierownika referatu.

Uchwałą nr (...) (...) w R. z dnia 13 czerwca 2013 r. postanowiono zlikwidować z dniem 30 września 2013 r. jednostkę budżetową (...) R. o nazwie (...) w R. (§ 1 ust. 1). Postanowiono jednocześnie o umiejscowieniu z dniem 1 października 2013 r. (...) w R. w strukturze (...) R. (§ 1 ust. 2).

Uchwałą nr (...) (...) w R. z dnia 4 września 2013 r. uchylono uchwałę (...) w R. nr (...) z dnia 13 czerwca 2013 r.

Uchwałą nr (...) (...) w R. z dnia 24 stycznia 2014 r. rozwiązano (...) w R. (§ 1 ust. 1). Zlikwidowano jednostkę budżetową (...) R. pn. (...) w R., wyznaczając jako termin rozpoczęcia likwidacji dzień wejścia w życie uchwały (§ 1 ust. 2, 3). Termin zakończenia likwidacji ustalony został na dzień 31 maja 2014 r. (§ 1 ust. 4). Mienie likwidowanej jednostki, należności oraz zobowiązania przejmuje (...) R. (§ 2, 3).

Pismem z dnia 9 września 2013 r. Prezydent (...) R. zwróciła się do (...) z prośbą o wyrażenie opinii dotyczącej likwidacji (...) w R..

Prezydent (...) R., w wykonaniu uchwały (...) w R. nr (...) z dnia 12 listopada 2013 r. przesłała R. (...), jako załącznik do pisma z dnia 19 września 2013 r., projekt uchwały (...) w R. w sprawie rozwiązania (...) w R. i jej likwidacji jako jednostki budżetowej, celem zaopiniowania uchwały.

W (...) działały 3 związki zawodowe: (...) Związek Zawodowy (...) w R. reprezentowany przez J. P. (2), (...) Związek Zawodowy (...) (...)j w R. reprezentowany przez A. Z. (2) oraz (...)i (...) (...)w R. reprezentowany przez J. K..

Pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. Prezydent (...) R. zwróciła się do W. P. (2) K. (...)w R. z wyjaśnieniem, iż (...) w R. zostaje z dniem 31 maja 2014 r. rozwiązania i ulega likwidacji, a wykonywanie jej zadań nie będzie kontynuowane przez Gminę M. R., wobec czego w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 23 ( 1) kp.

Po uzyskaniu stanowiska Społecznego Inspektora Pracy oraz Państwowej Inspekcji Pracy (...) (...) w R. J. S. (1) rozpoczął procedurę konsultacyjną z działającymi w (...) związkami zawodowymi. W dniach 7-11 kwietnia 2014 r. odbyła się seria spotkań pracodawcy z zakładowymi organizacjami związkowymi, dotyczących zwolnień grupowych.

W dniu 10 kwietnia 2014 r. związki zawodowe działające w (...) w R. reprezentowane przez J. P. (2) ( (...) w R.), W. S. ((...) K. w R.) i A. Z. (2) ( (...) w R.) uzgodniły, aby złożyć propozycję pracodawcy do dalszych konsultacji zmierzających do zawarcia porozumienia o treści:

1.  pracodawca zobowiązuje się do udzielenia 4 dni urlopu każdemu z pracowników w celu poszukiwania pracy;

2.  pracodawca zobowiązuje się do wypłaty należności pieniężnych dla pracowników do dnia 31 maja 2014 r.;

3.  pracodawca zobowiązuje się do wypłacenia odprawy pieniężnej, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, której łączna wysokość nie może być niższa niż średnia miesięczna pensja w (...) w R. liczona z 6 ostatnich miesięcy.

Ponadto strona związkowa zobowiązuje pracodawcę do wystosowania pism do firm i zakładów pracy działających na terenie powiatu (...) o planowaniu.

Ostatecznie strony nie doszły do porozumienia.

Dnia 10 kwietnia 2014 r. (...) (...) w R. J. S. (1) przedłożył zwolnienie lekarskie.

Zarządzeniem nr (...) (...) (...) R. z dnia 10 kwietnia 2014 r. powierzono pracownikowi (...) w R. W. S. z dniem 10 kwietnia 2014 r. pełnienie obowiązków (...) (...) w R. oraz jej likwidatora.

Wobec braku porozumienia pomiędzy pracodawcą a zakładowymi organizacjami związkowymi w dniu 11 kwietnia 2014 r. sporządzony został przez pozwanego Regulamin Zwolnień Grupowych, określający zasady postępowania w sprawach dotyczących zwolnień grupowych 38 pracowników (...). Zgodnie z jego treścią:

1.  pracodawca zobowiązał się do udzielenia do 4 dni urlopu każdemu z pracowników w celu poszukiwania pracy;

2.  pracodawca zobowiązał się do wypłaty należności pieniężnych dla pracowników do dnia 31 maja 2014 r. za wyjątkiem dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. „trzynastki”, które to świadczenie wypłacone zostać miało do dnia 15 czerwca 2014 r.;

3.  pracodawca zobowiązał się do wypłacania odprawy pieniężnej, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, której łączna wysokość nie może być niższa niż średnia miesięczna pensja w (...) w R. liczona z 6 ostatnich miesięcy;

4.  pracownicy otrzymać mieli dodatkowe wynagrodzenie roczne za 5 miesięcy 2014 roku;

5.  pracodawca zobowiązał się do wypłaty świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych po wspólnym uzgodnieniu stanowiska związku;

6.  pracownicy korzystający z dofinansowania przez pracodawcę studiów wyższych zachować mają prawo do dofinansowania za aktualny semestr w wysokości ustalonej w umowach;

7.  pracownicy zwolnieni zostali ze zwrotu otrzymanych sortów mundurowych, których okres użytkowalności jeszcze nie minął;

8.  w przypadku niewykorzystania urlopów wypoczynkowych pracodawca wypłacić miał ekwiwalenty.

W dniu 11 kwietnia 2014 r. o godzinie 11.00 pełniący obowiązki (...) (...) w R. W. S. umieścił na tablicy ogłoszeń w pokoju odpraw (...) w R. regulamin zwolnień grupowych obowiązujący w (...) w R..

Pełniący obowiązki (...) (...) w R. W. S., pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. zawiadomił (...) (...) w R. o zakończeniu z dniem 11 kwietnia 2014 r. konsultacji i wydaniu regulaminu zwolnień grupowych.

Dziesięciu pracowników (...) zatrudnionych zostało w (...) (...) R. – sześciu w nowoutworzonym Wydziale (...) (...), jeden w Biurze (...), jeden w Wydziale (...) (...) i (...), jeden w Wydziale (...) oraz jeden w Wydziale (...).

Pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. rozwiązano z J. O., M. P., A. Z. (1), W. P. (1), A. C. i J. W. umowy o pracę za wypowiedzeniem z zachowaniem skróconego okresu wypowiedzenia, który zamiast 3 miesięcy wynosi 1 miesiąc i upłynie w dniu 31 maja 2014 r., z zastrzeżeniem, że za skrócony okres wypowiedzenia zostanie wypłacone stosowne odszkodowanie.

Pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. rozwiązano z J. P. (1) umowę o pracę za wypowiedzeniem z 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie w dniu 31 maja 2014 r.

Jako przyczynę wypowiedzeń wskazano likwidację pracodawcy zgodnie z uchwałą nr (...) (...) w R. z dnia 24 stycznia 2014 r. w sprawie rozwiązania (...) w R. i jej likwidacji jako jednostki budżetowej.

Pisma rozwiązujące umowy o pracę doręczone zostały J. O., M. P., A. Z. (1) i J. W. w dniu 25 kwietnia 2014 r., W. P. (1) i J. P. (1) w dniu 28 kwietnia 2014 r., a A. C. w dniu 7 maja 2014 r.

W ostatnich trzech miesiącach poprzedzających wypowiedzenie umów o pracę, tj. za okres od stycznia do marca 2014 r., wynagrodzenie brutto pracowników (...) w R. wyniosło łącznie:

-

A. C. – 6.449,74 zł;

-

J. P. (1) – 3.540,00 zł;

-

J. O. – 13.652,39 zł;

-

W. P. (1) – 15.372,00 zł;

-

M. P. – 8.749,64 zł;

-

A. Z. (1) – 7.929,36 zł;

-

J. W. – 12.990,80 zł.

Powyższy stan faktyczny Sąd Rejonowy ustalił w oparciu o załączone do akt sprawy dowody z dokumentów, których autentyczność i prawdziwość nie była kwestionowana. Uzupełnieniem rzeczowego materiału dowodowego był materiał osobowy, który w ocenie Sądu I instancji nie budził wątpliwości i zaliczony został w poczet wiarygodnych źródeł dowodowych.

Przy tak ustalonym stanie faktycznym Sąd Rejonowy uznał roszczenia powodów za bezzasadne, co skutkowało oddaleniem wniesionych powództw.

Na wstępie Sąd I instancji wskazał, że z uwagi na ten sam rodzaj dochodzonych roszczeń oraz jednakową podstawę faktyczną, uzasadnienie prawne wyroku odnosi się zbiorczo do wszystkich współuczestników występujących po stronie powodowej.

Dokonując oceny prawnej zgłaszanych żądań, w pierwszej kolejności Sąd Rejonowy rozważył podnoszone w treści pozwów zastosowanie art. 23 1 kp, zgodnie z którym w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5 (art. 23 1 § 1 kp). Zgodnie z jego § 6 przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy.

Zdaniem Sądu meriti omawiany zarzut stracił co prawda na znaczeniu z chwilą zmiany przez stronę powodową roszczenia z uznania bezskuteczności wypowiedzenia umowy o pracę na zasądzenie odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę. Niemniej jednak Sąd I instancji jednoznacznie stwierdził, iż w niniejszej sprawie brak jest podstaw do formułowania poglądu o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu art. 23 ( 1) § 1 kp. O całkowitej likwidacji (...) w R., w ocenie Sądu Rejonowego, świadczy treść uchwały nr (...) (...) w R. z dnia 24 stycznia 2014 r. Przejęcie przez (...) R. mienia oraz należności i zobowiązań likwidowanego podmiotu nie może być, według Sądu Rejonowego, utożsamiane z przejściem zakładu pracy, o którym mowa w art. 23 ( 1) kp. Zdaniem Sądu I instancji przejęcie mienia, należności i zobowiązań jest konsekwencją faktu, iż (...) stanowiła jednostkę budżetową Gminy M. R..

Sąd meriti zauważył, że strona powodowa uzasadniając zgłoszone żądania powołała się na niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracy. Jako podstawę prawną dochodzonego roszczenia Sąd I instancji wskazał art. 45 § 1 kp. Zgodnie z jego treścią w razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy - stosownie do żądania pracownika - orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu - o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu. Odszkodowanie, o którym mowa w art. 45, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za okres od 2 tygodni do 3 miesięcy, nie niższej jednak od wynagrodzenia za okres wypowiedzenia (art. 47 1 kp).

Sąd Rejonowy uznał, że z uwagi na łączącą J. P. (1) ze stroną pozwaną umową na czas określony, podstawę prawną roszczenia o zasądzenie na jego rzecz odszkodowania stanowi art. 50 § 3 kp, według którego jeżeli wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy nastąpiło z naruszeniem przepisów o wypowiadaniu tych umów, pracownikowi przysługuje wyłącznie odszkodowanie. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas, do upływu którego umowa miała trwać, nie więcej jednak niż za 3 miesiące (art. 50 § 4 kp).

W ocenie Sądu Rejonowego nie ulega wątpliwości, że w stosunku do pracowników likwidowanej (...) zastosowanie znajduje procedura zwolnień grupowych, ukształtowana przepisami ustawy z dnia z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Przepisy tej ustawy stosuje się bowiem w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy porozumienia stron, jeżeli w okresie nieprzekraczającym 30 dni zwolnienie obejmuje co najmniej:

1)  10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,

2)  10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników,

3)  30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników (art. 1 ust. 1 ustawy).

Sąd I instancji zauważył, iż reżim omawianej ustawy stosuje się także przy rozwiązywaniu za wypowiedzeniem w ramach zwolnień grupowych umów o pracę na czas określony, a w razie naruszenia powołanych przepisów pracownikowi przysługuje roszczenie o odszkodowanie na podstawie art. 50 § 3 kp ( por. wyrok SN z dnia 14.02.2012r., II PK 137/2011, LexPolonica nr 4006929; Wyrok SN z dnia 04.12.2008r., II PK 139/2008, OSNP 2010/11-12 poz. 134; wyrok SN z dnia 4.12.2008r., II PK 138/2008, LexPolonica nr 2081756).

Według Sądu meriti procedura zwalniania pracowników (...) w R. nie narusza obowiązujących przepisów.

W dalszej części swych rozważań Sąd Rejonowy powołał art. 2 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, który stawia wymóg skonsultowania zamiaru przeprowadzenia grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u danego pracodawcy. Sąd meriti zgodził się ze stanowiskiem, iż nawet całkowita likwidacja zakładu pracy nie zwalnia pracodawcy z obowiązku przeprowadzenia konsultacji. Brak konsultacji stanowi zdaniem Sądu I instancji również przeszkodę do wydania regulaminu w trybie art. 3 ust. 4 ustawy . Sąd Rejonowy podkreślił jednak, że w niniejszej sprawie konsultacje miały miejsce. Z załączonych do akt sprawy protokołów spotkań odbywających się w dniach 7-11 kwietnia 2014 r. wynika bowiem, że prowadzone z organizacjami związkowymi konsultacje nie miały charakteru pozornego, w ich trakcie poruszano kwestie merytoryczne, omawiano warunki na jakich miało nastąpić rozwiązanie stosunków pracy, podejmowano próby wypracowania wspólnego stanowiska.

Kontynuując swój wywód Sąd Rejonowy wskazał, że w przepisie art. 3 ust. 1 ustawy przewidziany został 20-dniowy termin na zawarcie porozumienia. Sąd I instancji skonstatował, że ustawodawca wyraźnie preferuje porozumienie jako akt dwustronny, z udziałem organizacji związkowej, który powinien lepiej chronić interesy pracowników. W ocenie Sądu meriti, cytowany przepis nie nakłada na pracodawcę obowiązku prowadzenia konsultacji w minimalnym wymiarze 20 dni od dnia zawiadomienia organizacji związkowych, zanim wydany zostanie regulamin, na skutek szczególnych okoliczności bowiem termin ten może ulec skróceniu.

Sąd I instancji stwierdził, że na gruncie niniejszej sprawy konsultacje nie zakończyły się powodzeniem, albowiem pomimo wypracowanego w dniu 10 kwietnia 2014 r. stanowiska, strona związkowa kierowała kolejne postulaty, które spotkały się ze zdecydowanym sprzeciwem strony pozwanej. Dodatkowo przedstawiciele organizacji związkowych, według Sądu meriti poddawali pod wątpliwość powierzenie W. S. pełnienie obowiązków (...) (...) w R.. Sąd Rejonowy wskazał, że związkowcy wyrazili zdecydowany sprzeciw na zawarcie porozumienia do czasu ustalenia legalności objęcia przez W. S. stanowiska.

W takich okolicznościach, zdaniem Sądu I instancji, zasadnym było zaniechanie dalszych konsultacji i wydanie przez pracodawcę w trybie art. 3 ust. 4 ustawy regulaminu zwolnień grupowych. Istotnym według Sądu Rejonowego jest, że sporządzony regulamin uwzględnia propozycje przedstawione w ramach konsultacji przez zakładowe organizacje związkowe. Następnie, stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy, pracodawca zawiadomił właściwy miejscowo (...) (...) o treści wydanego regulaminu, przesyłając jego kopię. Końcowo pracodawca doręczył zwalnianym pracownikom pisma rozwiązujące umowy o pracę za wypowiedzeniem. Takie postępowanie Sąd meriti ocenił za zgodne z obowiązującymi przepisami.

Mając powyższe na uwadze, Sąd Rejonowy oddalił wytoczone przez powodów powództwa jako bezzasadne.

Jednocześnie, stosownie do treści art. 102 kpc, Sąd I instancji odstąpił od obciążania powodów kosztami postępowania w niniejszej sprawie.

Powyższy wyrok w zakresie punktu 1, tj części oddalającej powództwo, zaskarżył w imieniu powodów ich pełnomocnik.

Strona powodowa zarzuciła wyrokowi Sądu I instancji:

naruszenie przepisów postępowania, które miało wpływ na treść orzeczenia, a mianowicie: - art. 328 § 2 k.p.c., poprzez nie zawarcie przez Sąd I instancji w uzasadnieniu wyroku pełnej oceny materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie, oraz nie przytoczenia wyczerpujących rozważań prawnych, co uniemożliwia powodowi odczytanie sfery motywacyjnej Sądu Rejonowego i odniesienie się do oceny, dowodów dokonanej przez Sąd,

- art. 233 § 1 k.p.c. w zw. z art. 328 § 2 k.p.c., poprzez nie zbadanie całości materiału dowodowego, w szczególności okoliczności dotyczącej reprezentacji zakładowych organizacji związkowych podczas prowadzonych konsultacji z pracodawcą, oraz nie zawarcie w uzasadnieniu wyroku oceny tegoż faktu i rozważań prawnych we wskazanym zakresie,

- art. 233 § 1 k.p.c., poprzez dokonanie oceny dowodów w sposób sprzeczny z zasadami logiki oraz doświadczeniem życiowym i w konsekwencji przyjęcie, że pozwany rozwiązując z powodami stosunek pracy nie dopuścił się uchybień formalnych, tj. naruszenia przepisów prawa, uzasadniających zasądzenie na rzecz powodów odszkodowania;

naruszenie przepisów prawa materialnego, a mianowicie:

- art. 2 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy, z przyczyn niedotyczących pracowników w zw. z art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 4 ustawy i art. 45 i art. 50 § 3 Kodeksu pracy, poprzez uznanie, że konsultacje zakładowych organizacji związkowych z pracodawcą zostały przeprowadzone w sposób zgodny z prawem, z zachowaniem ustawowego terminu, oraz uznanie za zasadne sporządzenie przez pozwanego w dniu 11 kwietnia 2014 r. Regulaminu Zwolnień Grupowych, określającego zasady postępowania w sprawach dotyczących zwolnień grupowych 38 pracowników (...) w R.,

- art. 23 1 w zw. z art. 45 i art. 50 § 3 Kodeksu pracy, poprzez uznanie, że stan faktyczny przedmiotowej sprawy nie pozwala na przyjęcie, że doszło do przejęcia części zakładu pracy – (...) w R. na innego pracodawcę.

Wskazując na powyższe zarzuty apelacyjne strona powodowa wniosła o:

1.  zmianę zaskarżonego wyroku poprzez:

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda A. C. kwoty 6.449,74 zł tytułem odszkodowania, oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych,

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda J. O. kwoty 13.652,39 zł tytułem odszkodowania oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych,

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda J. P. (1) kwoty 3.540,00 zł tytułem odszkodowania oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych,

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda W. P. (1) kwoty 15.372,00 zł tytułem odszkodowania oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych,

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda M. P. kwoty 8.749,64 zł tytułem odszkodowania oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych,

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda J. W. kwoty 12.990,80 zł tytułem odszkodowania oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych,

zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda A. Z. (1) kwoty 7.929,36 zł tytułem odszkodowania oraz kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych.

2.  ewentualnie uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego ozpoznania Sądowi I Instancji w celu dokonania ponownej oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego;

3.  zasądzenie od pozwanego na rzecz każdego z powodów kosztów postępowania apelacyjnego, w tym kosztów zastępstwa radcowskiego, według norm przepisanych.

W odpowiedzi strona pozwana wniosła o oddalenie apelacji, jako bezzasadnej oraz zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu apelacyjnym.

Sąd Okregowy poczynil dodatkowo następujące ustalenia faktyczne:

(...) w R. była samorzadową umundurowaną formacją, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 roku o strażach gminnych (Dz. U. nr 123 poz.779 z późn. zm.), w celu ochrony porządku publicznego na terenie miasta R. w jego granicach administracyjnych (dowód: Regulaminu Organizacyjnego (...) w R. (Załącznik (...) do Uchwały nr XXI/178/04 rady Miejskiej w R. z dnia 23.06.2004 roku k-454-457). Zakres obowiązków np. kierownika zmiany W. S. obejmował: znajomość przepisów prawnych, przestrzeganie przepisów prawa oraz zasad współżycia społecznego w czasie służby i póza służbą,zachowanie w kontaktach z mieszkańcami miasta, przełożonymi współpracownikami taktu i kultury mającego na względzie dbałość o wizerunek (...) i Samorządu (...),sumienne i rzetelne i terminowe wykonywanie powierzonych zadań i poleceń przełożonych,racjonalne organizowanie pracy własnej,informowanie bezpośredniego przełożonego o przebiegu i wynikach wykonywanych prac,poddawanie się kontroli osób do tego upoważnionych w sposób zgodny z przepisami,przestrzeganie dyscypliny pracy zgodnie z obowiązującymi regulaminami oraz przepisów BHP i P.P.,ochrona powierzonego mienia i natychmiastowe informowanie przełożonych w przypadkach jego uszczerbku, znajomość i przestrzeganie przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej,troska o właściwą atmosferę pracy sprzyjającą realizacji zadań (...),inne zawierające się w art. 27 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123 poz. 779) oraz § 11 ust. 3 i § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie umundurowania, legitymacji, dystynkcji i znaków identyfikacyjnych strażników gminnych (miejskich) (Dz.U. Nr 112 po z. 713). Do zadań kierownika zmiany W. S. (Dyżurnego) w Straży Miejskiej należało w szczególności: realizacja ustawowych obowiązków i postawionych zadań,planowanie, nadzorowanie i egzekwowanie prawidłowego przebiegu służby patrolowej,w przypadkach niecierpiących zwłoki tj. związanych z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia znacznych rozmiarów, bądź naruszeniem porządku i spokoju na terenie miasta - niezwłocznie reagowanie, poprzez zlecenie odpowiednich działań dla stanu osobowego pełniącego służbę, oraz powiadomienie zwierzchników (...) oraz (...) (...),w przypadku gdy własne siły i środki K. Straży Miejskiej nie pozwalają na realizację zadań ustawowych - niezwłocznie żądać stosownej pomocy od instytucji odpowiedzialnych za określone zadania, a w szczególności od Policji,w przypadku przyjęcia zgłoszeń natury administracyjno-porządkowej przekazywanie zgłoszenia do UM.w zakresie posługiwania się środkami łączności - kontrolowanie stanu sprawności technicznej w/w urządzeń - a w przypadku stwierdzenia usterek niezwłocznie informować o powyższych Komendanta Straży Miejskiej, dobra znajomość topografii Miasta, przestrzeganie w kontaktach z przełożonymi drogi służbowej,czytelne i zwięzłe przekazywanie komunikatów drogą radiową,posiadanie przy sobie niezbędnych dokumentów umożliwiających wykonywanie ustawowych obowiązków i postawionych zadań,czytelne i dokładne rejestrowanie przebiegu służby w dokumentacji,dbałość o estetyczny wygląd zewnętrzny i umundurowanie oraz przydzielony sprzęt techniczny,wykonywanie obowiązków zawartych w zarządzeniach i poleceniach Komendanta Straży Miejskiej, niezwłoczne informowanie bezpośrednich przełożonych o wszelkich trudnościach pojawiających się przy wykonywaniu zleconych zadań, samodzielne podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz dbałość o swoją kondycję fizyczną, dbałość o przestrzeganie podstawowych zasad kultury i etyki, wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego. Nadto strażnik był odpowiedzialnyy wobec przełożonego za: nienaganne wykonywanie powierzonych zadań, przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, poleceń i decyzji przełożonych, przestrzeganie przepisów BHP, instrukcji p.poż., zabezpieczenia mienia społecznego oraz tajemnicy służbowej i państwowej, skutki prawne (cywilne, karne i dyscyplinarne) podejmowanych decyzji oraz sporządzanych i parafowanych przez siebie dokumentów, znajomość i przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych.

W. S. , po likwidacji (...) miejsckiej w R., został zatrudniony na sytanowisku Naczelnika Wydziału (...) P. i (...) (...) (...) w R. i na podstawie § 11 ust.2 Regulaminu Organizacyjnego (...) w R. stanowiącego załącznik (...) do Zarządzenia nr (...) (...)a (...) R. z dnia 14 maja 2014r. ustalono mu następujący zakres czynności: nadzór oraz koordynacja spraw związanych z utrzymaniem czystości w mieście, na terenach zarządzanych przez (...) (...) R., tj. parkach, skwerach, zieleńcach na parkingach i przystankach MPK oraz pasach drogowych, organizacja pracy osób skazanych skierowanych do (...) oraz osób wykonujących roboty pubiiczne w ramach prac społecznie użytecznych, nadzór nad kontrolą prawidłowego selekcjonowania odpadów, podejmowanie działań mających na celu likwidację, „dzikich wysypisk", nadzór nad prawidłowym usuwaniem porzuconych pojazdów, nadzór nad sprawami związanymi z utrzymaniem w należytym stanie rowów, nadzór nad realizacją zadań związanych z kontrolą zbiorników bezodpływowych, koordynacja spraw związanych z kontrolą umów na wywóz odpadów komunalnych dotyczącą osób prowadzących działalność gospodarczą, bezpośrednia współpraca i wymiana informacji z (...) w R., (...)oraz Biurem (...) w R. na temat zdarzeń zaistniałych w rejonach objętych monitoringiem, nadzorowanie spraw związanych z kontrolą deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nadzorowanie spraw związanych z padłymi zwierzętami, koordynowanie prac związanych z kontrolą umów na wywóz nieczystości ciekłych, nadzór nad właściwą lustracją stanu chodników, jezdni oraz oznakowania i oświetlenia ulicznego, ścisła współpraca ze służbami inżynierskimi odnośnie sprawnego podjęcia działań interwencyjnych, dalsza rozbudowa systemu monitoringu miejskiego, nadzór nad prowadzeniem ewidencji sposobu odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych i wywozu nieczystości stałych, nadzór nad realizacją zadań mających na celu zapobieganie nielegalnego wprowadzania ścieków komunalnych do gruntu lub wody, dysponowanie środkami finansowymi określonymi w uchwale budżetowej, ponoszenie odpowiedzialności za przestrzeganie dyscypliny budżetowej, przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań, sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacja zawartych umów, zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań, przygotowywanie odpowiedzi na wnioski Komisji oraz interpelacje, wnioski, zapytania Radnych, przygotowywanie odpowiedzi na wnioski t zapytania obywateli, zapewnienie sprawnej obsługi interesantów w zakresie spraw prowadzonych przez wydział, współpraca z Pełnomocnikiem ds. (...) w sprawach prasy, radia i telewizji, zapewnienie właściwej ochrony danych osobowych, podejmowanie działań w zakresie wdrażania, utrzymania i doskonalenia systemu zarządzania jakością, przestrzegania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, instrukcji kancelaryjnej, przepisów bhp ora ustawy o zamówieniach publicznych. W. S. posiada uprawnienia do: opracowywania i wstępnego uzgadniania z podległymi pracownikami pism dotyczących zakresu działań Wydziału, wstępnej akceptacji dokumentów przygotowywanych przez podległych pracowników, ustalania zakresu czynności i obowiązków podległych pracowników, kontroli merytorycznej wydatków w powierzonym zakresie obowiązków, konsultowania i współpracy z(...) (...) w zakresie tematyki prowadzonej przez Wydział, nadto ponosi odpowiedzialność za: organizację i dyscyplinę pracy w podległym Wydziale, terminową realizację powierzonych zadań, merytoryczną i prawną stronę opracowywanych dokumentów przez siebie i podległych pracowników (dowód: zakres obowiązkow W. S. k-417,421-422).

M. D. po likwidacji (...) została zatrudniona w Wydziale Utrzymania Porządku i Czystości Miasta na stanowisku podinspektora, do jej obowiazkow należy: prowadzenie stosownej dokumentacji odnośnie odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych oraz wywozu nieczystości stałych, kontrola zbiorników bezodpływowych, kontrola ważności i posiadania umów na wywóz nieczystości ciekłych oraz współpraca z Wydziałem Ochrony (...) i (...) w przedmiotowym zakresie, kontrola prawidłowego selekcjonowania odpadów, kontrola złożonych przez mieszkańców deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kontrola osób prowadzących działalność gospodarczą odnośnie umów na wywóz odpadów komunalnych, obserwacja monitoringu miejskiego oraz niezwłoczne informowanie dyżurnego KPP w R. o zauważonych naruszeniach przepisów, bezpośrednia współpraca i wymiana informacji z KPP w R., Strażą Pożarną oraz Biurem (...) w R. na temat zdarzeń zaistniałych w rejonach objętych monitoringiem, likwidacja „dzikich wysypisk" oraz monitorowanie miejsc szczególnie zagrożonych ich powstaniem, kierowanie pojazdem służbowym na zlecenie Naczelnika Wydziału Utrzymania Porządku i Czystości Miasta, dbanie o utrzymanie czystości i prawidłowego stanu technicznego pojazdu F. (...) o numerze rejestracyjnym (...) poprzez informowanie przełożonych o zauważonych usterkach i awariach, Sporządzanie i prowadzenie stosownej dokumentacji, oraz korespondencji związanej z powierzonym zakresem obowiązków w trybie Kodeksu Postępowania Administracyjnego, wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie, bezstronnie, zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nią, znajomość przepisów w zakresie prowadzonych spraw, wykonywanie innych zadań powierzonych przez Naczelnika Wydziału Utrzymania Porządku i Czystości Miasta, terminowe i zgodne z prawem wykonywanie zadań wymienionych w punkcie I oraz innych obowiązków wynikających z Kodeksu Pracy, Regulaminu Pracy, przepisów BHP i p. poż., ustawy o pracownikach samorządowych, przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa, przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych, a w szczególności przetwarzanie danych w sposób prawidłowy, zgodny z przepisami, nie udostępnianie ich osobom do tego nieupoważnionym, ewidencjonowanie i przechowywanie akt spraw zgodnie z Instrukcją kancelaryjną, zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej. Do obowiązków M. D. w Straży Miejskiej należało: znajomość przepisów prawnych, przestrzeganie przepisów prawa oraz zasad współżycia społecznego w czasie służby i poza służbą, zachowanie w kontaktach z mieszkańcami miasta, przełożonymi współpracownikami taktu i kultury mającego na względzie dbałość o wizerunek (...) Miejskiej i Samorządu (...),sumienne i rzetelne i terminowe wykonywanie powierzonych zadań i poleceń przełożonych,racjonalne organizowanie pracy własnej,informowanie bezpośredniego przełożonego o przebiegu i wynikach wykonywanych prac,poddawanie się kontroli osób do tego upoważnionych w sposób zgodny z przepisami,przestrzeganie dyscypliny pracy zgodnie z obowiązującymi regulaminami oraz przepisów BHP i P.P.,ochrona powierzonego mienia i natychmiastowe informowanie przełożonych w przypadkach jego uszczerbku, znajomość i przestrzeganie przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej, troska o właściwą atmosferę pracy sprzyj aj ącą realizacj i zadań (...),inne zawierające się w art. 27 ustawy z dnia 29 sieipnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123 poz. 779) oraz § 11 ust. 3 i § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie umundurowania, legitymacji, dystynkcji i znaków identyfikacyjnych strażników gminnych (miejskich) (Dz.U. Nr 112 poz. 713), realizacja ustawowych obowiązków i postawionych zadań w granicach wyznaczonego przez przełożonego rejonu służbowego, trasy patrolowania,każdorazowe informowanie dyżurnego o planowanej zmianie wyznaczonego rejonu służbowego, trasy patrolowania,dobra znajomość topografii Miasta,przestrzeganie w kontaktach z przełożonymi drogi służbowej, komunikatów drogą radiową,posiadanie przy sobie niezbędnych dokumentów umożliwiających wykonywanie ustawowych obowiązków- i postawionych zadań,czytelne i dokładne rejestrowanie zdarzeń i przebiegu pracy w notatniku służbowym,dbałość o estetyczny wygląd zewnętrzny i umundurowanie oraz przydzielony sprzęt techniczny,bieżące zgłaszanie dyżurnemu wszelkich nieprawidłowości mających wpływ na estetykę Miasta,wykonywanie obowiązków' zawartych w zarządzeniach i poleceniach Komendanta Straży Miejskiej,niezwłoczne informowanie bezpośrednich przełożonych o wszelkich trudnościach pojawiających się pizy wykonywaniu zleconych zadań,samodzielne podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz dbałość o swoją kondycję fizyczną,dbałość o przestrzeganie podstawowych zasad kultury i etyki,wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego,znajomość i przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych (dowod: zakres obowiązkow k-425-427).

A. J. po likwidacji (...) został zatrudniony w Wydziale (...) (...) na stanowisku podinspektora, do jego obowiazkow należy: Dbanie o utrzymanie czystości i prawidłowego stanu technicznego pojazdu V. (...) o numerze rejestracyjnym (...) poprzez informowanie przełożonych o zauważonych usterkach i awariach, obserwacja monitoringu miejskiego oraz niezwłoczne informowanie dyżurnego (...) w R. o zauważonych naruszeniach przepisów, załatwianie spraw związanych z usuwaniem porzuconych pojazdów, prowadzenie stosownej dokumentacji odnośnie odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych oraz wywozu nieczystości stałych, bezpośrednia współpraca i wymiana informacji z (...) w R., (...)oraz Biurem (...) w R. na temat zdarzeń zaistniałych w rejonach objętych monitoringiem, Organizacja pracy oraz bezpośredni nadzór nad skazanymi skierowanymi do (...) oraz nadzór nad osobami wykonującymi roboty publiczne w ramach prac społecznie użytecznych, prowadzenie stosownej dokumentacji, przekazywanie uprawnionym podmiotom nagrań z monitoringu miejskiego odnośnie zarejestrowanych zdarzeń, prowadzenie stosownej dokumentacji odnośnie odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych oraz wywozu nieczystości stałych, kierowanie pojazdem służbowym na zlecenie Naczelnika Wydziału (...) (...), kontrola zbiorników bezodpływowych, kontrola prawidłowości selekcjonowania odpadów, kontrola złożonych przez mieszkańców deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kontrola osób prowadzących działalność gospodarczą odnośnie umów na wywóz odpadów komunalnych, sporządzanie i prowadzenie stosownej dokumentacji, oraz korespondencji związanej z powierzonym zakresem obowiązków w trybie Kodeksu Postępowania Administracyjnego, wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie, bezstronnie, zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nią, znajomość przepisów w zakresie prowadzonych spraw, wykonywanie innych zadań powierzonych przez Naczelnika Wydziału (...) (...), terminowe i zgodne z prawem wykonywanie zadań wymienionych w punkcie I oraz innych obowiązków wynikających z Kodeksu Pracy, Regulaminu Pracy, przepisów BHP i p. poż., ustawy o pracownikach samorządowych, przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa, przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych, a w szczególności przetwarzanie danych w sposób prawidłowy, zgodny z przepisami, nie udostępnianie ich osobom do tego nieupoważnionym, ewidencjonowanie i przechowywanie akt spraw zgodnie z Instrukcją kancelaryjną, zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej. W (...) A. J. zajmował stanowisko ds. wykroczeń, do jego obowiązków należało: prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia oraz innych czynności wynikających z Zarządzenia Nr (...) (...)a (...) w R. z dnia 2 stycznia 2008r. w sprawie procedury obiegu dokumentów sporządzanych przez strażników SM dotyczących zdarzeń odnotowanych podczas służby, kontrola prawidłowości prowadzenia rejestru referatu - stanowiska kierowania ( (...)), sporządzanie wniosków o ukaranie do sądu, przesłuchiwanie świadków i podejrzanych w sprawach o wykroczenia, reprezentowanie (...) przed sądem jako oskarżyciel publiczny (dowód: zakres obowiązków k-429-431, 434-435).

J. K. został zatrudniony po likwidacji (...) w Wydziale Utrzymania Porządku i Czystości Miasta na stanowisku podinspektora, do jego obowiązków należy: nadzór nad konserwacją i utrzymaniem w należytym stanie rowów, likwidacja „dzikich wysypisk" oraz monitorowanie miejsc szczególnie zagrożonych ich powstaniem, prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem utrzymania czystości na terenach Miasta R. tj. w parkach, skwerach, zieleńcach, parkingach, przystankach MPK oraz pasach drogowych poprzez zlecanie firmom wyłonionych na podstawie przetargów prac związanych z utrzymaniem zieleni oraz wyznaczaniem rejonów do uprzątnięcia, nadzór nad firmami zajmującymi się utrzymaniem zielni w ramach wykonywania usług agrotechnicznych w parkach, zieleńcach i skwerach, pasach drogowych, systematyczna kontrola stanu chodników, jezdni, oznakowania drogowego oraz oświetlenia ulicznego, przyjmowanie zgłoszeń o padłych zwierzętach oraz informowanie o tym fakcie stosowny podmiot, informowanie służb inżynierskich miasta o zauważonych awariach i ubytkach w infrastrukturze miejskiej w celu podjęcia stosownych działań, prowadzenie stosownej dokumentacji odnośnie odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych oraz wywozu nieczystości stałych, obserwacja monitoringu miejskiego oraz niezwłoczne informowanie dyżurnego KPP w R. o zauważonych naruszeniach przepisów, bezpośrednia współpraca i wymiana informacji z KPP w R., Strażą Pożarną oraz biurem (...) i zarzadzania Kryzysowego w R. na temat zdarzeń zaistniałych w rejonach objętych monitoringiem, organizacja pracy oraz bezpośredni nadzór nad skazanymi skierowanymi do urzędu Miasta oraz nadzór nad osobami wykonującymi roboty publiczne w ramach prac społecznie użytecznych, prowadzenie stosownej dokumentacji, kierowanie pojazdem służbowym na zlecenie Naczelnika Wydziału Utrzymania Porządku i Czystości Miasta, dbanie o utrzymanie czystości i prawidłowego stanu technicznego pojazdu F. (...) o numerze rejestracyjnym (...), sporządzanie i prowadzenie stosownej dokumentacji, oraz korespondencji związanej z powierzonym zakresem obowiązków w trybie Kodeksu Postępowania Administracyjnego, wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie, bezstronnie, zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nią, znajomość przepisów w zakresie prowadzonych spraw, wykonywanie innych zadań powierzonych przez Naczelnika Wydziału Utrzymania Porządku i Czystości Miasta, terminowe i zgodne z prawem wykonywanie zadań wymienionych w punkcie I oraz innych obowiązków wynikających z Kodeksu Pracy, Regulaminu Pracy, przepisów BHP i p. poż., ustawy o pracownikach samorządowych, przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa, przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych, a w szczególności przetwarzanie danych w sposób prawidłowy, zgodny z przepisami, nie udostępnianie ich osobom do tego nieupoważnionym, ewidencjonowanie i przechowywanie akt spraw zgodnie z Instrukcją kancelaryjną, dochowanie tajemnicy państwowej i służbowej. Do obowiązków J. K. w Straży Miejskiej należało: znajomość przepisów prawnych, przestrzeganie przepisów prawa oraz zasad współżycia społecznego w czasie służby i poza służbą, zachowanie w kontaktach z mieszkańcami miasta, przełożonymi współpracownikami taktu i kultury mającego na względzie dbałość o wizerunek Straży Miejskiej i Samorządu (...), sumienne i rzetelne i terminowe wykonywanie powierzonych zadań i poleceń przełożonych, racjonalne organizowanie pracy własnej, informowanie bezpośredniego przełożonego o przebiegu i wynikach wykonywanych prac, poddawanie się kontroli osób do tego upoważnionych w sposób zgodny z przepisami, przestrzeganie dyscypliny pracy zgodnie z obowiązującymi regulaminami oraz przepisów BHP i P.P., ochrona powierzonego mienia i natychmiastowe informowanie przełożonych w przypadkach jego uszczerbku, znajomość i przestrzeganie przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej, troska o właściwą atmosferę pracy sprzyjającą realizacji zadań (...), inne zawierające się w art. 27 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123 poz. 779) oraz § 11 ust. 3 i § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie umundurowania, legitymacji, dystynkcji i znaków identyfikacyjnych strażników gminnych (miejskich) (Dz.U. Nr 112 poz. 713), realizacja ustawowych obowiązków i postawionych zadań w granicach wyznaczonego przez przełożonego rejonu służbowego, trasy patrolowania, każdorazowe informowanie dyżurnego o planowanej zmianie wyznaczonego rejonu służbowego, trasy patrolowania, dobra znajomość topografii miasta, przestrzeganie w kontaktach z przełożonymi drogi służbowej, czytelne i zwięzłe przekazywanie komunikatów drogą radiową, posiadanie przy sobie niezbędnych dokumentów umożliwiających wykonywanie ustawowych obowiązków i postawionych zadań, czytelne i dokładne rejestrowanie zdarzeń i przebiegu pracy w notatniku służbowym, dbałość o estetyczny wygląd zewnętrzny i umundurowanie oraz przydzielony sprzęt techniczny, bieżące zgłaszanie dyżurnemu wszelkich nieprawidłowości mających wpływ na estetykę Miasta, wykonywanie obowiązków zawartych w zarządzeniach i poleceniach Komendanta Straży Miejskiej, niezwłoczne informowanie bezpośrednich przełożonych o wszelkich trudnościach pojawiających się przy wykonywaniu zleconych zadań, samodzielne podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz dbałość o swoją kondycję fizyczną, dbałość o przestrzeganie podstawowych zasad kultury i etyki , wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego, znajomość i przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych (dowód: zakresy obowiązków: k-437-439).

M. M. został zatrudniony po likwidacji (...) w Wydziale (...) (...) na stanowisku inspektora, do jego obowiązków należy: Systematyczna kontrola stanu chodników, jezdni, oznakowania drogowego oraz oświetlenia ulicznego, przyjmowanie zgłoszeń o padłych zwierzętach oraz informowanie o tym fakcie stosowny podmiot, informowanie służb inżynierskich miasta o zauważonych awariach i ubytkach w infrastrukturze miejskiej w celu podjęcia stosownych działań, załatwianie spraw związanych z usuwaniem porzuconych pojazdów, organizacja pracy oraz bezpośredni nadzór nad skazanymi skierowanymi do (...) oraz nadzór nad osobami wykonującymi roboty publiczne w ramach prac społecznie użytecznych, prowadzenie stosownej dokumentacji, obserwacja monitoringu miejskiego oraz niezwłoczne informowanie dyżurnego (...) w R. o zauważonych naruszeniach przepisów, bezpośrednia współpraca i wymiana informacji z (...) w R., Strażą Pożarną oraz Biurem (...) w R. na temat zdarzeń zaistniałych w rejonach objętych monitoringiem, przekazywanie uprawnionym podmiotom nagrań z monitoringu miejskiego odnośnie zarejestrowanych zdarzeń, kierowanie pojazdem służbowym na zlecenie Naczelnika Wydziału (...) (...), dbanie o utrzymanie czystości i prawidłowego stanu technicznego pojazdu VVV Transporter o numerze rejestracyjnym (...) poprzez informowanie przełożonych o zauważonych usterkach i awariach, prowadzenie stosownej dokumentacji odnośnie odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych oraz wywozu nieczystości stałych. Pełniąc służbę w Straży miejskiej M. M. miał zakres obowiązków tożsamy z J. kozłowskim (dowód: zakresy obowiązków: k-444-445, 443 i 437).

W. W. została zatrudniona w Wydziale (...) (...) na stanowisku podinspektora, do jej obowiązków należy: obserwacja monitoringu miejskiego oraz niezwłoczne informowanie dyżurnego (...) w R. o zauważonych naruszeniach przepisów, bezpośrednia współpraca i wymiana informacji z (...) w R., Strażą Pożarną oraz Biurem (...) w R. na temat zdarzeń zaistniałych w rejonach objętych monitoringiem, nadzór nad konserwacją i utrzymaniem w należytym stanie rowów, likwidacja „dzikich wysypisk" oraz monitorowanie miejsc szczególnie zagrożonych ich powstaniem, prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem utrzymania czystości na terenach (...) R. tj. w parkach, skwerach, zieleńcach, parkingach, przystankach MPK oraz pasach drogowych poprzez zlecanie firmom wyłonionych na podstawie przetargów prac związanych z utrzymaniem zieleni oraz wyznaczaniem rejonów do uprzątnięcia, nadzór nad firmami zajmującymi się utrzymaniem zielni w ramach wykonywania usług agrotechnicznych w parkach, zieleńcach i skwerach, pasach drogowych, systematyczna kontrola stanu chodników, jezdni, oznakowania drogowego oraz oświetlenia ulicznego, informowanie służb inżynierskich miasta o zauważonych awariach i ubytkach w infrastrukturze miejskiej w celu podjęcia stosownych działań, prowadzenie stosownej dokumentacji odnośnie odprowadzania z gospodarstw domowych nieczystości płynnych oraz wywozu nieczystości stałych, kontrola ważności i posiadania umów na wywóz nieczystości ciekłych oraz współpraca z Wydziałem (...) (...) i (...) w przedmiotowym zakresie, przyjmowanie zgłoszeń o padłych zwierzętach oraz informowanie o tym fakcie. Pełniąc służbę w Straży miejskiej W. W. miała zakres obowiązków tożsamy z J. K. (dowód: zakresy obowiązków: k-448-449, 447 i 437, pismo pozwanego k-413).

J. S. (2) została zatrudniona w Wydziale (...) (...) na stanowisku inspektora, uprzednio pracowała w Wydziale (...) (...), do jej obowiązków należy: prowadzenie ewidencji planu i wykonania wydatków, okresowe uzgadnianie planu i wykonania wydatków z Referatem (...) bieżące wnioskowanie o dokonanie zmian w planie wydatków, sporządzanie okresowych informacji w zakresie realizowanych wydatków, prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych i okresowe uzgadnianie z Referatem (...) miesięczne rozliczanie przebiegu kilometrów i zużycie paliwa samochodów służbowych, prowadzenie rejestru umów, zamówień i zleceń, przygotowywanie materiałów do projektu budżetu w terminach i formie wynikającej z procedury uchwalania budżetu, sporządzanie informacji półrocznej i rocznej z wykonywania budżetu, sporządzanie i prowadzenie stosownej dokumentacji, oraz korespondencji związanej z powierzonym zakresem obowiązków w trybie Kodeksu Postępowania Administracyjnego, wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie, bezstronnie zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nią, znajomość przepisów w zakresie prowadzonych spraw, wykonywanie innych zadań powierzonych przez Naczelnika Wydziału (...) (...). Terminowe i zgodne z prawem wykonywanie zadań wymienionych w punkcie I oraz innych obowiązków wynikających z Kodeksu Pracy, Regulaminu Pracy, przepisów BHP i p. poż., ustawy o pracownikach samorządowych, przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa, przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych, a w szczególności przetwarzanie danych w sposób prawidłowy, zgodny z przepisami, nie udostępnianie ich osobom do tego nieupoważnionym, ewidencjonowanie i przechowywanie akt spraw zgodnie z Instrukcją kancelaryjną, zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej (dowód: zakresy obowiązków: k-451-452, pismo pozwanego k-413).

Nadto w Wydziale (...) (...) została zatrudniona M. F., która uprzednio pracowała w Wydziale (...) (...) i (...) (...)a (dowód: pismo pozwanego k-413).

W Wydziale (...) (...) i (...) (...)a na dzień 31 maja 2015 roku zatrudnionych było 11 osób, w tym jeden były pracownik (...), w Wydziale (...)Referatu(...) (...) na dzień 31 maja 2015 roku zatrudnionych było 11 osób, w tym jeden były pracownik (...), w wydziale ds. (...) na dzień 31 maja 2015 roku zatrudnionych było 5 osób, w tym jeden były pracownik (...), zaś w Wydziale (...) i (...) (...) na dzień 31 maja 2015 roku zatrudnionych było 5 osób, w tym jeden były pracownik (...) (dowód: pismo pozwanego k-413v.).

J. K. wnosił o zakończenia konsultacji prowadzonej przez pracodawcę ze związkami zawodowymi funkcjonującymi w (...) w R. najpóźniej w dniu 8 kwietnia 2014 roku i nie wyraził zgody na kontynuacje konsultacji po dniu 8 kwietnia 2014 roku (dowód: protokół posiedzenia k-216-220, k-228).Rozmowy prowadzone w dniach 7-11 kwietnia 2014 roku dotyczyły głównie kwestii proceduralnych m.in. kwestii sporządzenia protokołu z posiedzenia, obecności na posiedzeniu przedstawiciela pracodawcy, wypracowania procedury prowadzenia konsultacji (dowód: protokół posiedzenia k-213-2237).

Sąd Okręgowy – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zważył, co następuje:

apelacja jest niezasadna i jako taka podlega oddaleniu.

Przystępując do oceny podniesionych przez apelującego zarzutów Sąd Okręgowy, iż Sąd Rejonowy poczynił prawidłowe ustalenia faktyczne, i te Sąd Okręgowy akceptuje i przyjmuje za własne, widząc jednak potrzebę ich uzupełnienia, co też Sąd Okręgowy uczynił. Wszak pamiętać należy, iż zgodnie z treścia art.382 k.p.c. Sąd drugiej instancji orzeka na podstawie materiału zebranego w postępowaniu w pierwszej instancji oraz w postępowaniu apelacyjnym. Tak więc, gdy ustalenia sądu I instancji są poprawne, lecz niewystarczające do prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy, sąd odwoławczy może uzupełnić stan faktyczny ustalony przez sąd I instancji o ustalenia własne, dokonane bądź w oparciu o materiał zgromadzony przez sąd I instancji, bądź w oparciu o materiał zebrany w postępowaniu apelacyjnym. Wszak celem postępowania apelacyjnego jest ponowne rozpoznanie sprawy w granicach apelacji, a nie jedynie kontrola zasadności zaskarżonego orzeczenia.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do podniesionych w apelacji zarzutów naruszenia przepisów prawa materialnego - art. 45 § 2 k.p. i art. 23 1 k.p. stwierdzić należy, iż są one niezasadne. Oczywiście dla oceny trafności zarzutu naruszenia przez pozwanego przepisów dotyczących wypowiadania umów o pracę, a w konsekwencji konieczności zastosowania przez Sąd Rejonowy przepisu art. 45 § 1 k.p. i zasądzenia na rzecz powodów stosownych odszkodowań, koniecznym jest poczynienie kilku uwag dotyczących przepisu art. 23 1 Kp. Skarżący wnosząc bowiem przedmiotowe powództwa założyli, iż do likwidacji pracodawcy powodów faktycznie nie doszło, lecz miało miejsce przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w oparciu o art. 23 1 KP. Ponieważ żaden z polskich aktów prawnych nie zawiera definicji powyższego pojęcia, odwołując się jedynie do jego konsekwencji, słusznie Sąd Najwyższy odwołuje się do prawa UE, w szczególności do dyrektywy 2001/23/WE oraz wykładni przyjmowanej w orzecznictwie TS. W myśl art. 1 pkt 1 lit. b dyrektywy (...) „przejęcie” następuje wtedy, gdy przejmowana jest jednostka gospodarcza, która zachowuje swoją tożsamość, oznaczającą zorganizowane połączenie zasobów, którego celem jest prowadzenie działalności gospodarczej, bez względu na to, czy jest to działalność podstawowa czy pomocnicza. Trafnie Sąd Najwyższy zauważył przy tym, że na gruncie orzecznictwa TS kryterium decydującym o uznaniu za rzeczywiste przejście przedsiębiorstwa lub jego części jest zachowanie tożsamości jednostki gospodarczej, które wynika przede wszystkim z rzeczywistego kontynuowania lub przejęcia przez nowego pracodawcę tej samej działalności gospodarczej lub działalności podobnej. Podkreślić przytym należy, iż w przypadku zakładów o celach gospodarczych przy wyjaśnieniu pojęcia „zakładu” i ich „części” oraz istoty aktu "przejścia", zasadnicze znaczenie mają elementy i uwarunkowania typu majątkowego, natomiast nie mogą one odgrywać dominującej roli tam, gdzie dochodzi do przejęcia zakładu pracy realizującego cele społeczne, polityczne czy publiczne, tak jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie. W przypadku takich zakładów pracy jak np. urzędy i inne jednostki państwowe zasadniczymi elementami dla wyjaśnienia ich istoty, a tym samym odpowiednio i dla ustalenia istoty " przejścia jednostki" ( jako zakładu pracy), obok organizacji i majątku, są zadania. Części zakładu pracy nie można tym samym utożsamiać wyłącznie ze składnikami materialnymi, ponieważ mogą ją także stanowić zadania pracodawcy (wyr. SN z 7.2.2007 r., I PK 212/06, OSNP 2008, Nr 5-6, poz. 66). Każda sytuacja wymaga więc indywidualnej oceny (por. wyrok Sądu Najwyższego z 13 kwietnia 2009 r., I PK 210/09, OSNP 2011 nr 19-20, poz. 249).

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy, nie sposób podzielić poglądu strony powodowej, iż pomimo braku formalnego przejęcia (...) w R. przez (...) R., w rzeczywistości takie przejęcie nastąpiło. Wszak w świetle poczynionych przez Sąd Rejonowy oraz dodatkowo przez Sąd Okręgowy ustaleń faktynych nie budzi wątpliwości fakt, iż doszło do likwidacji (...) w R., której majątek przejął (...) R.. O. powyższa wynika wprost z Uchwały nr (...) (...) w R. z dnia 24 stycznia 2014 roku, mocą której zlikwidowano jednostkę budżetową (...) R. - (...) w R., wyznaczając jako termin rozpoczęcia likwidacji dzień wejścia w życie uchwały (§ 1 ust. 2, 3). Termin zakończenia likwidacji ustalono na dzień 31 maja 2014 r. (§ 1 ust. 4). Wbrew twierdzeniom apelującego, konsekwentnie podejmowane czynności przez władze R. jednoznacznie wskazują, iż intencją ich była całkowita likwidacja (...) i w żadnym razie nie może być mowy o jej przejęciu przez (...) R.. Wszak wystarczy dokonać analizy treści Regulaminu Organizacyjnego straży Miejskiej w R. (Załącznik (...) do Uchwały nr (...) (...) w R. z dnia 23.06.2004 roku), z którego wprost wynika, iż (...) była samorządową umundurowaną formacją utworzoną na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 roku o strażach gminnych (Dz. U. nr 123 poz.779 z późn. zm.), w celu ochrony porządku publicznego na terenie miasta R. w jego granicach administracyjnych. Analizując zaś przepisy wskazanej powyżej ustawy o strażach gminnych uzyskamy pełen obraz obowiązków i kompetencji tej formacji, do których należały m.in.: ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych, czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym, kontrola publicznego transportu zbiorowego - w zakresie określonym w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1440, 1753, 1890 i 1893),współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia, ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej, współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych, doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób, informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi, konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy. W związku z realizowanymi zadaniami określonymi w ust. 1 i art. 10, straży przysługuje prawo do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w przypadku, gdy czynności te są niezbędne do wykonywania zadań oraz w celu:utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach publicznych, ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej. Zgodnie zaś z treścią art. 12 ustawy o strażach gminnych strażnik wykonując zadania, o których mowa w art. 10 i 11, ma prawo do: udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego, legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości, ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży osoby, w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary, nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia, dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu; oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych - w trybie i zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia,

usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym, wydawania poleceń, żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych, zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji. W ściśle określonych przypadkach straznuk miejskimoże użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a, b i d, pkt 2 lit. a, pkt 7, 9, pkt 12 lit. a i pkt 13 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej lub wykorzystać te środki.

Zestawienie powyższych kompetencji z zakresem czynności byłych strażników Miejskich, zatrudnionych przez pozwanego m.in. w Wydziale (...) (...): W. S., M. D., A. J., J. K., M. M., wyraźnie wskazuje na odmienny zakres ich obowiązków oraz charakter pracy, w szczególności ich praca straciła walor pracy osoby umundurowanej działającej głównie w terenie, nadto aktualny zakres obowiązków jest znacznie szerszy i odbiegający od obowiązków w straży. Ponadto zauważyć należy, iż byli funkcjonariusze (...) zostali zatrudnieni nie tylko w Wydziale (...) (...), ale także w Wydziale (...) (...) i (...) (...)a w Wydziale Finansowym Referatu (...) w Wydziale ds. (...) oraz w Wydziale (...) i (...) Kryzysowego, które zajmują się diametralnie różnymi zakresami sfery życia publicznego. W tej sytuacji twierdzenia powodów o przejęciu przez (...) R. obowiązków (...) są gołosłowne, co czyni zarzut naruszenia przez Sąd Rejonowy przepisu art. 23 ( 1) KP bezpodstawnym.

Przechodząc do analizy zarzutu naruszenia przez Sąd meriti art. 2 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy, z przyczyn niedotyczących pracowników w zw. z art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 4 ustawy i art. 45 i art. 50 § 3 Kodeksu pracy, poprzez uznanie, iż konsultacje zakładowych organizacji związkowych z pracodawcą zostały przeprowadzone w sposób zgodny z prawem, z zachowaniem ustawowego terminu, oraz uznanie za zasadne sporządzenie przez pozwanego w dniu 11 kwietnia 2014 r. Regulaminu Zwolnień Grupowych, określającego zasady postępowania w sprawach dotyczących zwolnień grupowych 38 pracowników (...) w R., stwierdzić należy, iż wymaga on głębszej analizy przy szczególnym uwzględnieniu okoliczności niniejszej sprawy. Zgodnie bowiem z treścią art.2 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy, z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844) pracodawca jest obowiązany skonsultować zamiar przeprowadzenia grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u tego pracodawcy.

2. Konsultacja, o której mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności możliwości uniknięcia lub zmniejszenia rozmiaru grupowego zwolnienia oraz spraw pracowniczych związanych z tym zwolnieniem, w tym zwłaszcza możliwości przekwalifikowania lub przeszkolenia zawodowego, a także uzyskania innego zatrudnienia przez zwolnionych pracowników.

3. Pracodawca jest obowiązany zawiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe o przyczynach zamierzonego grupowego zwolnienia, liczbie zatrudnionych pracowników i grupach zawodowych, do których oni należą, grupach zawodowych pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia, okresie, w ciągu którego nastąpi takie zwolnienie, proponowanych kryteriach doboru pracowników do grupowego zwolnienia, kolejności dokonywania zwolnień pracowników, propozycjach rozstrzygnięcia spraw pracowniczych związanych z zamierzonym grupowym zwolnieniem, a jeżeli obejmują one świadczenia pieniężne, pracodawca jest obowiązany dodatkowo przedstawić sposób ustalania ich wysokości.

4. Pracodawca przekazuje zakładowym organizacjom związkowym informacje, o których mowa w ust. 3, w terminie umożliwiającym tym organizacjom zgłoszenie w ramach konsultacji propozycji dotyczących spraw określonych w ust. 2.

5. W trakcie konsultacji pracodawca jest obowiązany przekazać zakładowym organizacjom związkowym także inne niż określone w ust. 3 informacje, jeżeli mogą one mieć wpływ na przebieg konsultacji oraz treść porozumienia, o którym mowa w art. 3.

6. Pracodawca przekazuje na piśmie właściwemu powiatowemu urzędowi pracy informacje, o których mowa w ust. 3, z wyłączeniem informacji dotyczących sposobu ustalania wysokości świadczeń pieniężnych przysługujących pracownikom.

7. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, uprawnienia tych organizacji w zakresie wynikającym z ust. 1-5 przysługują przedstawicielom pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Wypełniając zobowiązania wynikające z powyższego uregulowania pracodawca powodów zawiadomił zakładowe organizacje związkowe i podjął negocjacje w celu zawarcia stosowanego porozumienia. Analiza protokołów z konsultacji pomiędzy przedstawicielami związków zawodowych a ich pozwanym prowadzi do wniosku, iż związki te nie wykazywały woli zawarcia porozumienia, albowiem nie przedstawiały merytorycznych propozycji ograniczając się do sporów proceduralnych, dotyczących przebiegu spotkania i sporządzania protokołu. Nadto część przedstawicieli związków zawodowych zainteresowana była szybkim zakończeniem negocjacji, na co wyraźnie wskazuje zapis protokołu z dnia 7 kwietnia 2014 roku, w którym J. K. wnosił o zakończenia konsultacji najpóźniej w dniu 8 kwietnia 2014 roku i nie wyraził zgody na kontynuację konsultacji po dniu 8 kwietnia 2014 roku. Zauważyć przy tym należy, iż przepis art. 3 ustawy mówi, iż pracodawca i zakładowe organizacje związkowe zawierają porozumienie w terminie nie dłuższym niż 20 dni od dnia zawiadomienia, o którym mowa w art. 2 ust. 3,co zdaniem sądu oznacza, iż ustawodawca zakreślił jedynie maksymalny, nieprzekraczalny termin prowadzenia negocjaji w celu zawarcia porozumienia, nie oznacza to jednak, iż nie może on ulec skróceniu. Podkreślić przy tym należy, iż pozwany praktycznie zrealizował wstępne postulaty przedstawione mu przez związki w dniu 10.04.2014 roku, albowiem sporządzony został przez pozwanego Regulamin Zwolnień Grupowych, określający zasady postępowania w sprawach dotyczących zwolnień grupowych 38 pracowników (...). Zgodnie z jego treścią pracodawca zobowiązał się do: udzielenia do 4 dni urlopu każdemu z pracowników w celu poszukiwania pracy, do wypłaty należności pieniężnych dla pracowników do dnia 31 maja 2014 r. za wyjątkiem dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. „trzynastki”, które to świadczenie wypłacone zostać miało do dnia 15 czerwca 2014 r., do wypłacania odprawy pieniężnej, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, której łączna wysokość nie może być niższa niż średnia miesięczna pensja w (...) w R. liczona z 6 ostatnich miesięcy. Nadto pracownicy otrzymać mieli dodatkowe wynagrodzenie roczne za 5 miesięcy 2014 roku, pracodawca zobowiązał się także do wypłaty świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych po wspólnym uzgodnieniu stanowiska związku. Pracownicy korzystający z dofinansowania przez pracodawcę studiów wyższych zachować mieli prawo do dofinansowania za aktualny semestr w wysokości ustalonej w umowach, pracownicy zwolnieni zostali ze zwrotu otrzymanych sortów mundurowych, których okres użytkowalności jeszcze nie minął, w przypadku zaś niewykorzystania urlopów wypoczynkowych pracodawca wypłacić miał ekwiwalenty. Powyższe porozumienie w znacznej części realizuje postulaty pracowników, trudno jest więc uznać, iż ich interesy zostały naruszone. W ocenie Sądu, stan faktyczny w niniejszej sprawie nie może być utożsamiany z sytuacją prawną stanowiącą asumpt do wyrokowanie w sprawie wskazanej przez apelującego sygn. IIPK 32/10, w której przede wszystkim syndyk po przekazaniu informacji o zamiarze przeprowadzenia zwolnień nie odczekał na odpowiedź organizacji związkowych, zasłaniając się nieobecnością przedstawicieli związków w zakładzie. Przygotował zamiast tego od razu regulamin zwolnień grupowych i przystąpił do wręczania wypowiedzeń. Okoliczności te świadczą o braku po stronie pozwanej woli prowadzenia jakichkolwiek negocjacji poprzedzających zwolnienia grupowych, która to okoliczność w przedmiotowej sprawie nie miała miejsca.

Pozbawiony racji jest także zarzut naruszenia art. 233 § 1 k.p.c. Co do zasady, Sąd ocenia wiarygodność i moc dowodów według własnego przekonania, na podstawie wszechstronnego rozważenia zebranego materiału, dokonując wyboru określonych środków dowodowych. W orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że jeżeli z określonego materiału dowodowego Sąd wyprowadza wnioski logicznie poprawne i zgodne z doświadczeniem życiowym, to ocena Sądu nie narusza reguł swobodnej oceny dowodów i musi się ostać, choćby w równym stopniu, na podstawie tego materiału dowodowego dawały się wysnuć wnioski odmienne. Wyłącznie wówczas, gdy brak jest logiki w wiązaniu wniosków z zebranymi dowodami lub gdy wnioskowanie Sądu wykracza poza schematy logiki formalnej, albo wbrew zasadom doświadczenia życiowego, nie uwzględnia jednoznacznych praktycznych związków przyczynowo-skutkowych, to przeprowadzona przez Sąd ocena dowodów może być skutecznie podważona ( por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2001r. III CKN 588/99, z dnia 29 września 2002r. II CKN 817/00, z dnia 2 kwietnia 2003r. I CKN 160/01.

Skuteczne postawienie zarzutu sprzeczności istotnych ustaleń ze zgromadzonymi dowodami lub naruszenia art. 233 § 1 k.p.c. wymaga zatem wykazania, że sąd uchybił zasadom logicznego rozumowania lub doświadczenia życiowego, lub nie uwzględnił wszystkich przeprowadzonych w sprawie dowodów, jedynie to bowiem może być przeciwstawione uprawnieniu do dokonywania swobodnej oceny dowodów (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 października 2004 r. w sprawie III CK 245/04, publik. LEX 174185). Do naruszenia art. 233 § 1 k.p.c. nie jest natomiast wystarczające przekonanie apelującego o innej, niż przyjęta wadze (doniosłości) poszczególnych dowodów i ich ocenie odmiennej niż przeprowadzona przez Sąd (por. wyrok Sądu Najwyższego z 10 kwietnia 2000 r. w sprawie V CKN 17/00, publik. LEX nr 40424 i wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie I ACa 1116/2005, publik. LEX nr 194518). Dlatego też, strona chcąca podważyć sędziowską oceną dowodów nie może ograniczać się do przedstawienia własnej ich oceny, ponieważ jest to zwykła polemika ze stanowiskiem Sądu, która nie może odnieść zamierzonego skutku. Konieczne jest wskazanie przyczyn, dla których ocena dowód nie spełnia kryteriów określonych w art. 233 § 1 k.p.c.

Wbrew twierdzeniom skarżącego, Sąd Rejonowy poprawnie zebrał i rozważył wszystkie dowody oraz ocenił je w sposób nie naruszający swobodnej oceny dowodów. W swych rozważaniach odniósł się do poszczególnych dowodów, wyczerpująco wskazując jakim dowodom nie dał wiary i dlaczego. Przedstawiona na poparcie dokonanej oceny materiału dowodowego argumentacja jest spójna, przekonująca i oparta na zasadach doświadczenia życiowego, zaś rozumowaniu Sądu nie sposób zarzucić błędów w logicznym rozumowaniu. W konsekwencji, w oparciu o prawidłowo oceniony materiał dowodowy Sąd Rejonowy trafnie ustalił stan faktyczny w sprawie, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, dlatego też Sąd odwoławczy przyjmuje dokonane ustalenia za własne, uznając potrzebę ich uzupełnienia jedynie w niewielkim zakresie.

Dla skuteczności więc zarzutu naruszenia art. 233 § 1 KPC nie wystarcza stwierdzenie o wadliwości dokonanych ustaleń faktycznych, odwołujące się do stanu faktycznego, który w przekonaniu skarżącego odpowiada rzeczywistości. Konieczne jest tu wskazanie przyczyn dyskwalifikujących postępowanie sądu w tym zakresie. W szczególności skarżący powinien wskazać, jakie kryteria oceny naruszył sąd przy ocenie konkretnych dowodów, uznając brak ich wiarygodności i mocy dowodowej lub niesłusznie im je przyznając (wyr. SA w Szczecinie z 19.6.2008 r., I ACa 180/08, OSA 2009 Nr 6, s. 55). Co więcej, skuteczne postawienie takiego zarzutu wymaga wykazania, że sąd uchybił zasadom logicznego rozumowania lub doświadczenia życiowego, to bowiem jedynie może być przeciwstawione uprawnieniu sądu do dokonywania swobodnej oceny dowodów. Nie jest natomiast wystarczające przekonanie strony o innej, niż przyjął sąd, wadze (doniosłości) poszczególnych dowodów i ich odmiennej ocenie, niż ocena sądu (wyr. SA w Poznaniu z 21.5.2008 r., I ACa 953/07, niepubl., wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 28.06.2013 roku I ACa 221/13, LEX 1353604; wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 23.07.2013 roku IACa 90/13, LEX 1356578).

Odnosząc powyższe rozważania do realiów niniejszej sprawy uznać należy, iż skarżący w żaden sposób nie wykazał, w jakim zakresie Sąd Rejonowy uchybił zasadom logicznego rozumowania lub doświadczenia życiowego, stąd powyższemu zarzutowi należy nadać jedynie polemiczny charakter.

Odnosząc się do zarzutu naruszenia przez sąd I instancji przepisu art. 328 § 2 KPC stwierdzić należy, iż w judykaturze brak jest jednolitego poglądu w kwestii, czy naruszenie art. 328 § 2 KPC, polegające na sporządzeniu uzasadnienia wyroku w sposób nie odpowiadający wymogom wskazanym w tym przepisie, może prowadzić do sformułowania skutecznego zarzutu apelacyjnego, bądź stanowić skuteczną podstawę kasacji. Wydaje się, że przeważa pogląd, w myśl którego strona może powołać się na zarzut wadliwego sporządzenia uzasadnienia i zarzut taki należy ocenić jako zasadny, gdy z powodu braku w uzasadnieniu elementów wskazanych w art. 328 § 2 KPC zaskarżony wyrok nie poddaje się kontroli apelacyjnej bądź kasacyjnej (por. wyrok SN z dnia 26 listopada 1999 r., III CKN 460/98, OSNC 2000, nr 5, poz. 100). W innym reprezentatywnym dla tego stanowiska wyroku Sąd Najwyższy podniósł jednak, że zarzut naruszenia art. 328 § 2 KPC będzie można uznać za skuteczny tylko wtedy, gdy skarżący wykaże, że wadliwości uzasadnienia miały wpływ na wynik sprawy (wyrok SN z dnia 18 kwietnia 1997 r., I PKN 97/97, OSNP 1998, nr 4, poz. 121). W orzecznictwie Sądu Najwyższego jest prezentowany także pogląd odmienny, zgodnie z którym naruszenie przez sąd przepisu art. 328 § 2 KPC przez sporządzenie uzasadnienia nie w pełni odpowiadającego wymaganiom jakie stawia wymieniony przepis pozostaje bez wpływu na wynik sprawy, trudno bowiem przyjąć, aby błędy w samym uzasadnieniu wyroku, które sporządzane jest po wydaniu wyroku, jako takie mogły wpłynąć na wynik sprawy (wyrok SN z dnia 7 kwietnia 1999 r., I PKN 653/98, OSNP 2000, nr 11, poz. 427). Nie podzielając drugiego z zaprezentowanych stanowisk wskazać należy, że uzasadnienie wyroku odzwierciedla proces myślowy składu orzekającego przed, a nie po wydaniu wyroku.

Uzasadnienie zaskarżonego wyroku w ocenie Sądu Okręgowego spełnia wymogi określone w art. 328 § 2 KPC, w żadnym razie zaś nie można uznać, iż nie poddaje się on kontroli sądu nadrzędnego.

Dlatego też, Sąd Okręgowy na podstawie art. 385 k.p.c. oddalił apelację jako bezzasadną.