Sygn. akt II Cz 519/16
K., dnia 29 sierpnia 2016 r.
Sąd Okręgowy w Kaliszu, II Wydział Cywilny Odwoławczy
w składzie następującym:
Przewodniczący: SSO Marian Raszewski
po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2016 r. w Kaliszu
na posiedzeniu niejawnym
sprawy z powództwa Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy O.
przeciwko D. J.
o zapłatę
w przedmiocie zażalenia powoda
na postanowienie Sądu Rejonowego w Ostrzeszowie
z dnia 7 marca 2016 r., sygn. akt I C 86/16
p o s t a n a w i a :
uchylić zaskarżone postanowienie.
Sygn. akt II Cz 519/16
Zaskarżonym postanowieniem Sąd Rejonowy odrzucił pozew Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy O. z uwagi na nieposiadanie przez powoda zdolności sądowej.
Zażalenie na powyższe postanowienie złożył powód zaskarżając je w całości, domagając się jego uchylenia.
Zaskarżonemu postanowieniu zarzucono – w istocie - naruszenie art. 199 § 1
pkt 3 k.p.c. poprzez jego zastosowanie.
Sąd Okręgowy zważył, co następuje:
Zażalenie zasługuje na uwzględnienie.
Jak słusznie wskazał skarżący, Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy O.
im. S. C. działa na podstawie ustawy z dnia 27.06.1997 r. o bibliotekach (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 642 ze zm.). Według art. 8 ust. 2 tej ustawy organizatorami bibliotek są m.in. jednostki samorządu terytorialnego. Stosownie do art. 10 ustawy biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej jednostki. W art. 19 ust. 2 ustawy stwierdza się, że gmina organizuje i prowadzi co najmniej jedną gminną bibliotekę publiczną. Nadto przepis art. 2 ustawy stanowi, że w zakresie nieuregulowanym ustawą do bibliotek stosuje się odpowiednie przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, tj. ustawy
z dnia 25.03.1991 r. o organizowaniu i prowadzenia działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: […] biblioteki. Według art. 9 ust. 1 tej ustawy jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury. W myśl natomiast art. 14 ust. 1 i 3 ustawy instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora, przy czym podlega wpisowi do rejestru z urzędu.
W niniejszej sprawie powód przedłożył zaświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy O. z dnia 15 czerwca 2016 r. o wpisie powoda do rejestru (...) i Gminy O. (k. 25), jak również zaświadczenie z GUS
w W. z dnia 26 października 2009 r. (k. 26) z którego wynika, że powód jest osobą prawną, stanowiącą gminną samorządową jednostką organizacyjną, będącą własnością samorządową.
Zgodnie z art. 33 k.c. osobami prawnymi są m.in. jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że powód stanowi jednostkę organizacyjną Miasta i Gminy O., posiadającą osobowość prawną, a więc jest osobą prawną, której - z tytułu posiadania statusu - przysługuje atrybut zdolności sądowej.
Dlatego, na podstawie art. 386 § 4 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c., orzeczono, jak w sentencji.