Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VI GC 1307/16 upr/3

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 20 czerwca 2017 r.

Sąd Rejonowy w Tychach Wydział VI Gospodarczy

w składzie następującym:

Przewodniczący: SSR Jolanta Brzęk

Protokolant: stażysta Monika Kucharczyk

po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2017 r. w Tychach

na rozprawie

sprawy z powództwa:

J. W.

przeciwko:

J. S. (1)

o zapłatę

1)  zasądza od pozwanej J. S. (1) na rzecz powoda J. W. kwotę

1 214,00 zł (jeden tysiąc dwieście czternaście złotych) z odsetkami za opóźnienie liczonymi od dnia 1 marca 2016 roku do dnia zapłaty;

2)  oddala powództwo w pozostałym zakresie;

3)  zasądza od powoda na rzecz pozwanej kwotę 583,50 zł (pięćset osiemdziesiąt trzy złote pięćdziesiąt groszy) tytułem zwrotu kosztów procesu.

SSR Jolanta Brzęk

Sygn. akt VI GC 1307/16/3

UZASADNIENIE

Powód J. W. wniósł o zasądzenia od pozwanej J. S. (1) kwoty
4 999,00 zł wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od poszczególnych kwot cząstkowych oraz kosztów postępowania.

Uzasadniając swoje żądanie powód wskazała, iż w dniu 14 kwietnia 2016 r. zawarł z (...) Sp. z o.o. umowę, na mocy której zobowiązał się do przygotowania materiałów promocyjnych do akcji „Zbieramy Krew dla Polski”. (...) te miały obejmować w szczególności 8350 baloników z określonym nadrukiem. Powód za przygotowanie powyższego miał otrzymać wynagrodzenie w kwocie 4 760,00 zł netto (6420,60 zł brutto). W celu wykonania umowy powód zamówił u pozwanej 8500 baloników z nadrukiem uiszczając kwotę 4 715,82 zł. Dalej wskazał, że kontrahent powoda zareklamował jakość nadruku – nastąpiło przesunięcie poszczególnych elementów nadruku, częściowe nachodzenie ich na siebie. W związku z czym nastąpiły zwroty z poszczególnych wojewódzki oddziałów z PCK. Powód następnie poinformował pozwaną o wadliwym wykonaniu nadruku. Ostatecznie kwestionując jakość wykonania nadruku 3000 baloników. Dalej wskazał, że poniósł koszt w wysokości 836,33 zł związany z koniecznością przesortowania towaru i jego ponowną wysyłką, a także utracił część wynagrodzenia, tj. otrzymał jedynie wynagrodzenie w kwocie 3 098,86 zł. Powód przedmiotowym pozwem domagał się również rozliczenia utraconych korzyści w postaci utraty części wynagrodzenia w kwocie 2 939,67 zł.

W odpowiedzi na pozew pozwana wniosła o oddalenie powództwa oraz zasądzenie kosztów procesu.

W uzasadnieniu pozwana przyznała, iż łączyła ją z powodem umowa na wykonanie 8500 sztuk balonów reklamowych. Pozwana następnie zakwestionowała jakoby wykonane na rzecz powoda balony posiadały wady na których istnienie powód wskazuje w pozwie. Pozwana podniosła, że powód zobowiązany był dostarczyć do niej balony na których uwidoczniły się wady. Wyjaśniła, że wyraziła wolę usunięcia wady balonów. Powód jednak nie był naprawą zainteresowany i odmówił przesłania do siedziby pozwanej zakupionych balonów. Wobec powyższego pozwana nie była w stanie zweryfikować, czy wada w ogóle wystąpiła. Z ostrożności procesowej pozwana podniosła również, iż żądanie zapłaty z tytułu utraconych korzyści w kwocie 2 939,67 oraz kwoty 836,33 zł tytułu kosztów sortowania balonów jest bezzasadne albowiem powód na datę złożenia pozwu nie przedłożył dowodu faktycznej utraty korzyści.

Sąd ustalił, co następuje:

Powód J. W. w dniu 14 kwietnia 2015 roku zawarł umowę z firmą (...) spółka z o.o. (Grupą Muszkieterów) na mocy, której zobowiązał się do przygotowania materiałów promocyjnych do akcji "Zbieramy krew dla Polski". (...) miały obejmować w szczególności 8350 baloników z określonym nadrukiem. Powód miał otrzymać wynagrodzenie w kwocie 4 760 zł netto to jest 6420, 60 zł brutto. W celu wykonania umowy powód zamówił u pozwanej 8500 sztuk baloników z nadrukiem. Wzór nadruku został przesłany wraz z zamówieniem. Pozwana zastrzegła możliwość przesunięcia na druku do 2 mm. Umowa została rozliczona fakturą VAT nr (...) z dnia 24 kwietnia 2015 roku na łączną kwotę 4 715 zł 82 gr.

Dowód :korespondencja mailowa (karta 12 do 13), faktura (karta 14)

Odebrane od pozwanej baloniki zostały przesłane do 14 oddziałów wojewódzkich Polskiego Czerwonego Krzyża w celu użycia w ramach akcji promocyjnej. Kontrahent powoda zakwestionował jakość nadruku, wskazując na złe pasowanie kolorów w logo typach.

W dniu 8 maja 2015 roku powód poinformował pozwaną o wadliwym wykonaniu nadruku i zażądał zwrotu całości kwoty zlecenia. Pozwana w odpowiedzi zażądała zwrotu całości asortymentu w celu zbadania i rozpatrzenia reklamacji.

Powód nie mógł od razu zwrócić w całości wykonanych przez pozwaną baloników, ponieważ niektóre oddziały wojewódzkie (...) zwrócił przesyłkę w części, bo część baloników zużyły na akcje, część odesłała baloniki w komplecie, a 2 oddziały stwierdziły, że przyjmują baloniki i nie odesłały ich.

Ostatecznie zakwestionowana została jakość wydruku na 3000 baloników. Powód nie przesłał zwróconych baloników pozwanej w celu rozpatrzenia reklamacji. Dokonywał samodzielnie przeglądu balonów. Dokonywał ich przesortowanie i wysyłał te, które jego zdaniem nadawały się do użycia.

W dniu 19 lutego 2016 roku pełnomocnik powoda wezwał pozwaną do zapłaty na rzecz powoda kwoty 2050 zł 33 gr, w tym kwoty 1 214 brutto z tytułu zwrotu ceny za 3000 wadliwych baloników oraz kwoty 836 zł 33 gr tytułem zwrotu kosztów poniesionych w związku z koniecznością przeforsowania towaru i jego ponownej wysyłki. Powód utracił również korzyści, jakie miał osiągnąć wobec zawartej umowy w kwocie (...).

Oględziny baloników przeprowadzone na rozprawie wykazały wadliwie wykonany nadruk na każdym z 3 000 baloników. Kilka z nich nie posiadało napisu, większość miała tak duże przesunięcie nadruku czarnego na kolorowym emblemacie, które powodowało brak możliwości odczytania logo firm, wszystkie baloniki w zakresie wykonanego loga nie nadawały się do użytku ze względu na nieestetyczne przesunięcia napisów.

Dowód: informacje o przesyłce (karta 15 do 27), mail (karta 28), faktura (karta 29, 30, 31, 32), informacja o przesyłce (karta 33 do 38), faktura (karta 39), wezwanie do zapłaty (karta 40 do 41), wydruki zdjęć (karta 42 do 45), faktura (karta 62), pismo pozwanej (karta 65), z dowodem doręczenia (karta 63), korespondencja mailowej (karta 67 - 71), zeznania świadka J. S. (2) (karta 95) zeznania powoda J. W. (karta 96 do 98), zeznania pozwanej J. S. (1) (karta 98 do 100).

Oceniając materiał dowodowy zgromadzony w sprawie, stwierdzić należy, że Sąd uznał za wiarygodne zeznania świadka J. S. (2) zeznania powoda J. W. oraz pozwanej J. S. (1) w zakresie w jakim korespondowały one odpowiadały z pozostałym materiałem dowodowym, a w szczególności dowodom z dokumentów. Sąd uznał za w pełni wiarygodne dowody z dokumentów dołączone przez obie strony, ponieważ żadna ze stron nie kwestionowała ani ich treści ani autentyczności.

Sąd zważył, co następuje:

Powództwo zasługiwał na uwzględnienie w części.

Powód oparł swe roszczenie na zawartej z pozwaną umowie o dzieło polegającej na zamówieniu 8500 sztuk baloników z nadrukiem. Ze względu na ich złe wykonanie w części - 3000 sztuk, wniósł reklamację i zażądał zwrotu ceny zapłaconej za tę ilość balników, kosztów, jakie musiał ponieść w związku z wadliwymi z balonami oraz kwoty utraconych korzyści spowodowanych wadliwym wykonaniem zadania przez pozwaną.

Pozwana wniosła o oddalenie powództwa jak i zaprzeczyła co do zasady, jakoby wykonane na rzecz powoda balony posiadały wady. Wskazała, iż powód nigdy nie przedstawił jej wadliwych balonów w celu rozpatrzenia reklamacji. Podniosła, że pozwany powód nie wykazał istnienia wad w balonach jak również kosztów sortowania oraz kosztów utraconych z korzyści.

Bezsporną okolicznością w niniejszej sprawie było, że strony związane były umową o dzieło, której przedmiotem było wykonanie 8500 sztuk balonów z nadrukiem określonego napisu wg wzoru przesłanego pozwanej, podobnego do tego, który powód zamawiał już rok wcześniej we wcześniejszej edycji tej samej akcji promocyjnej.

Poza sporem było również, iż pozwana zastrzegła możliwość przesunięcia druku do 2 mm. Powód zapłacił za zlecone wykonanie nadruku na balonach.

W ocenie Sądu umowę łączącą strony należy zakwalifikować jako umowa o dzieło art. 627 i następne k.c.

Zgodnie z art. 627 k.c. przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Bezspornym jest pomiędzy stronami, że umowa tam została wykonana. Powód dochodzi jednak roszczeń z tytułu reklamacji, ponieważ stwierdził wady dzieła.

Zgodnie z art. 638 § 1 k.c. do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży art. 556 - 576 k.c.. Dotyczy to zarówno obrotu powszechnego, gospodarczego, jaki konsumenckiego niezależnie od rodzaju dzieła. Przez wadę fizyczną dzieła należy rozumieć niezgodność dzieła z umową, a także nieprawidłowe jego zamontowanie uruchomienie, jeżeli czynności te zostały wykonane przez przyjmującego zamówienie lub osobę trzecią, za którą przyjmujący zamówienie ponosi odpowiedzialność albo przez zamawiającego, który postąpił wg instrukcji przyjmowanej od przyjmującego zamówienie. W świetle rozwiązań prawnych obowiązujących w czasie zawarcia umowy zamawiający może od razu żądać zarówno usunięcia wady, wymiany na dzieło wolne od 2 lub obniżenia ceny, jak i odstąpić od umowy. W tym ostatnim przypadku uprawnienie nadal jest jednak ograniczone do przypadku istnienia wad istotnych.

W ocenie Sądu powód wykazał istnienie wad istotnych w zakresie 3000 baloników przedstawionych Sądowi do wglądu. Żaden z balonów nie odpowiadał standardom estetycznym. Okoliczność, iż balony były przeznaczone na akcję promocyjną, a balony miały być rozdawane bezpłatnie, nie może wpływać na obniżenie standardów jakości nadruku. Balony te przecież zostały zamówione i zapłacone. Kwestia czy przesunięcie nadruków wykonanych na balonach mieściło się w granicach do 2 mm zastrzeżonych przez pozwaną przy zawieraniu umowy jest ocenna. Odległość ta jest bowiem uzależniona od tego jak bardzo dany balon jest napełniony powietrzem. Im większy balon i więcej powietrza, tym przesunięcie w nadruku na emblemacie jest bardziej widoczne i przekracza 2 mm.

Jak wynika z materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie powód prawidłowo i w odpowiednim wyznaczonym przepisami terminie zgłosił reklamację. W ocenie sądu odpowiedź na reklamację z żądaniem zwrotu całości co do sztuki balonów nie ma uzasadnienia w przepisach prawa, a ponadto wiadomo było, że jest nierealne do wykonania. Ponadto pozwana pomimo zgłoszonej reklamacji nie zaangażowała się w załatwienie reklamacji. Nie zaproponowała pokrycia kosztów przesyłki i współpracy przy sortowaniu, ani w ogóle żadnego sposobu na zlikwidowanie problemów związanych z niewłaściwym wykonaniem dzieła.

Wykonane przez pozwaną dzieło było specyficzne i dlatego w ocenie Sądu współpraca pozwanej po zgłoszeniu reklamacji wymagała jej zaangażowania. Można zastosować analogię do art. 640 k.c. gdzie wymagana jest współpraca przy wykonaniu dzieła. W razie wady dzieła z jakim mamy do czynienia w niniejszej sprawie, również wymagana jest współpraca schron przy w załatwieniu reklamacji.

Mając na powyższe na względzie należy uznać, iż roszczenie pozwu w zakresie żądania zwrotu ceny za wadliwe balony jest uzasadnione ze względu na treść art. 560 § 1 zdanie ostatnie, które brzmi, że ograniczenie nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już zmieniana lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Nie uszło uwadze Sądu również, że współpraca powoda po zgłoszeniu reklamacji również była niewystarczająca w niniejszych okolicznościach. W sposób nieuzasadniony zażądał zwrotu ceny za wszystkie balony, a następnie nie poinformował pozwanej, że ma trudności z dostarczeniem całego asortymentu balonów w celu zbadania zasadności reklamacji. Mając na powrót powyższe na uwadze Sąd uznał, że roszczenie powoda w zakresie kosztów sortowania i ponownej przesyłki oraz w zakresie utraconych korzyści jest nieuzasadniona. Powód zamówił więcej balonów niż otrzymał zamówienie, więc spodziewał się części wadliwych. Nie poinformował pozwanej, że zajmie się sortowaniem balonów, a kosztami obciąży pozwaną. Brak związku przyczynowego pomiędzy utraconymi korzyściami, a brakiem współpracy pozwanej przy załatwieniu reklamacji. Ponieważ nie bez znaczenia jest, iż pozwana z wadliwym towarem mogła zapoznać się dopiero na sali rozpraw.

Reasumując, powyższe rozważania Sąd zasądził w pkt 1 wyroku kwotę 1 214 zł na podstawie artykułu 471 k.c. w związku z art. 627 k.c. tytułem ceny za wadliwe balony.

O odsetkach Sąd orzekł na podstawie art. 481 k.c. ponieważ powód wzywał pozwaną do zapłaty i wyznaczył jej termin, jednak pozwana nie zareagowała.

W drugim punkcie sąd oddalił powództwo w zakresie kosztów sortowania i ponownej przesyłki oraz kosztów utraconego zarobku, uznając je za nieuzasadnione.

O kosztach procesu Sąd rozstrzygnął na podstawie art. 100 k.p.c. który mówi, że w razie częściowego tylko uwzględnienia żądań koszty będą wzajemnie zniesione lub stosunkowo rozdzielone. Sąd może jednak włożyć na jedną ze stron obowiązek zwrotu wszystkich kosztów, jeżeli przeciwnik uległ tylko co do nieznacznej części swego żądania albo gdy określenie należnej mu sumy zależało od wzajemnego obrachunku lub oceny sądu. W niniejszej sprawie powód poniósł koszty związane z przepisem 100 zł i kosztami pełnomocnika profesjonalnego w wysokości 1217 zł koszty pełnomocnika profesjonalnego podniosła również pozwana w wysokości 1 217 zł zgodnie z obowiązującym w dniu złożenia pozwu rozporządzeniem ministra sprawiedliwości w tym zakresie krok, ponieważ powód utrzymał się przy żądaniu w zakresie 25 % zatem powinien ponieść 75 % kosztów całego procesu. Ponieważ powinien ponieść 1 900 zł 50 gr, a poniósł 1 317 zł, różnica powinien zwrócić pozwanej to jest w wysokości 583 zł 50 gr

SSR Jolanta Brzęk