Sygn. akt V U 1088/13
Dnia 29 listopada 2013 r.
Sąd Okręgowy w Kaliszu V Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
w składzie :
Przewodniczący SSO Romuald Kompanowski
Protokolant Anna Werner-Dudek
po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2013 r. w Kaliszu
odwołania H. K.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.
z dnia 24 lipca 2013 r. Znak (...)
w sprawie H. K.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.
o świadczenie przedemerytalne
zmienia zaskarżoną decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. z dnia 24 lipca 2013 r. znak (...) w ten sposób, że przyznaje odwołującej H. K. prawo do świadczenia przedemerytalnego poczynając od dnia 12 kwietnia 2013 r.
Decyzją z dnia 24 lipca 2013 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Oddział w O., odmówił H. K. prawa do świadczenia przedemerytalnego, albowiem wnioskodawczyni nie udowodniła co najmniej 35 letniego okresu ubezpieczenia. Według wyliczeń ZUS okres ten w przypadku odwołującej wynosi 34 lat 10 miesięcy i 13 dni, z czego 16 lat i 27 dni to okresy składkowe, 3 lata 2 miesiące i 14 dni to okresy nieskładkowe, a 15 lat 7 miesiące i 2 dni to okresy uzupełniające.
Odwołanie od decyzji złożyła H. K. wnosząc o zmianę przedmiotowej decyzji ZUS poprzez przyznanie jej prawa do świadczenia przedemerytalnego, powołując się wykonywaną stale pracę w firmie (...). W odpowiedzi na odwołanie ZUS Odział w O. wniósł o oddalenie odwołania.
Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
Odwołująca H. K. urodziła się dnia (...)Zliczając okresy ubezpieczenia, ZUS za 2001 r. przyjął jako okresy składkowe jedynie dwa okresy i to: 16.09.2001 r. – 30.09.2001 r. i 01.12.2001 r. – 31.12.2001 r. Tymczasem odwołującą i pracodawcę (...)s.c. w L.w okresie 03.11.1997 r. – 30.04.2001 r. łączył stosunek pracy w wymiarze pełnego etatu. Od dnia 01.05.2001 r. odwołująca na zasadzie porozumienia stron i zakładów pracy przeszła do nowego pracodawcy (...) – M. K.i tam była zatrudniona w wymiarze pełnego etatu do dnia 28 lutego 2003 r. W kolejnych okresach wymiar ulegał zmianom od ½ pełnego etatu do całego etatu. W ostatnim okresie od 01.10.2011 r. – 30.09.2012 r. odwołująca była zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Stosunek pracy uległ rozwiązaniu z przyczyn dotyczących pracodawcy (dowód: świadectwa pracy w aktach ZUS). W okresie 01.01.2001 r. – 30.04.2001 r. pracodawca opłacał za odwołującą składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie rentowe (dowód: potwierdzenie ubezpieczenia k. 79). Rozpatrując wcześniejszy wniosek o świadczenie przedemerytalne, ZUS uznał jako okres składkowy między innymi okres 01.01.2001 r. – 30.04.2001 r..
/bezsporne/
Sąd zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r., o świadczeniach przedemerytalnych, prawo do świadczenia przedemerytalnego przysługuje osobie, która do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia, w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn.
Przez przyczynę dotyczącą zakładu pracy należy rozumieć zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 29 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2004 r., Nr 99, poz. 1001 ze zm.):
rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z przepisami o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników lub zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), w przypadku rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z tych przyczyn u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników;
rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu ogłoszenia upadłości pracodawcy, jego likwidacji lub likwidacji stanowiska pracy z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych, produkcyjnych albo technologicznych;
wygaśnięcie stosunku pracy lub stosunku służbowego w przypadku śmierci pracodawcy lub gdy odrębne przepisy przewidują wygaśnięcie stosunku pracy lub stosunku służbowego w wyniku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę i niezaproponowania przez tego pracodawcę nowych warunków pracy i płacy.
Odwołująca spełniła przesłankę zawartą w art. 2 ust. 1 pkt. 29b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2004 r., Nr 99, poz. 1001 ze zm.), gdyż była zatrudniona w firmie (...) przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, a stosunek pracy został z nią rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy w związku z likwidacją jego stanowiska pracy.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 w/w ustawy okres uprawniający do emerytury ustala się zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 5-9, art. 10 ust. 1 oraz art. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, świadczenie przedemerytalne przysługuje po upływie co najmniej 6 miesięcy pobierania zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, jeżeli osoba ta spełnia łącznie następujące warunki:
nadal jest zarejestrowana jako bezrobotna;
w okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych nie odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia, albo zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych;
złoży wniosek o przyznanie świadczenia przedemerytalnego w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia wydania przez powiatowy urząd pracy dokumentu poświadczającego 6-miesięczny okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.
Odwołująca w momencie złożenia wniosku była zarejestrowana jako bezrobotna, pobierała zasiłek przez okres ponad 6 miesięcy, nie domówiła podjęcia zatrudnienia i złożyła wniosek w zakreślonym przez przepis art. 5 ust. 3 ustawy oświadczeniach przedemerytalnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 w związku z art. 6 ust. 1 pkt. 1 i art. 4 pkt. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.) przy ustalaniu prawa do emerytury oraz przy obliczaniu jej wysokości uwzględnia się okresy składkowe, przez które należy rozumieć okresy pracy najemnej z opłaconymi za pracownika składkami. Ujawnione w sprawie okoliczności uzasadniają uznanie, iż odwołująca legitymuje się dalszym okresem składkowym, który w obliczeniach ZUS co do łącznego okresu ubezpieczenia został pominięty. Odwołująca bowiem w okresie 01.10.2001 r. – 30.04.2001 r. pozostawała w stosunku pracy, osiągając co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, a pracodawca, co potwierdza ewidencja składek, opłacał z tego tytułu odpowiednie składki. Okres ten, co obrazuje raport o okresach ubezpieczenia, sporządzony bezpośrednio przed wydaniem zaskarżonej decyzji, nie został uwzględniony przy obliczeniu łącznego okresu ubezpieczenia. Doliczenie wskazanego wyżej okresu 01.01.2001 r. – 30.04.2001 r. do okresu uznanego przez ZUS sprawi, że odwołująca legitymuje się wymaganym co najmniej 35-letnim okresem ubezpieczenia.
Zaskarżona decyzja podlegała więc zmianie jak w sentencji wyroku.