Pełny tekst orzeczenia

Sygnatura akt I C 271/21

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 30 grudnia 2022 r.

Sąd Okręgowy w Sieradzu – Wydział I Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: sędzia Dagmara Kos

Protokolant: Monika Bobrowska

po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2022 roku w Sieradzu na rozprawie

sprawy z powództwa Powiatu Ł.

przeciwko Szpitale (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł.

o zapłatę

1.  oddala powództwo,

2.  zasądza od Powoda Powiatu Ł. na rzecz pozwanego Szpitale (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. kwotę 10.817,00 (dziesięć tysięcy osiemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów procesu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia uprawomocnienia się wyroku do dnia zapłaty.

Sygn. akt I C 271/21

UZASADNIENIE

W pozwie z dnia 13 sierpnia 2021 r. powód Powiat Ł. wnosił o zasądzenie na jego rzecz od pozwanego Szpitale (...) spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. kwoty 442.700,00 zł z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od kwoty 242.700,00 zł od dnia 8 listopada 2019 r. do dnia zapłaty i od kwoty 200.000,00 zł od dnia 7 listopada 2020 r. do dnia zapłaty oraz zwrotu kosztów procesu w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych wraz z odsetkami w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie od dnia uprawomocnienia się orzeczenia kończącego do dnia zapłaty.

(pozew- k.3-27)

W odpowiedzi na pozew pozwany wnosił o oddalenie powództwa w całości i obciążenie powoda kosztami postępowania sądowego w tym kosztami zastępstwa procesowego według norm przepisanych wraz z odsetkami ustawowymi za czas opóźnienia od dnia uprawomocnienia się orzeczenia końcowego do dnia zapłaty.

(odpowiedź na pozew- k.519-526)

Na rozprawach w dniach 17 grudnia 2021 r. i 25 lutego 2022 r. pełnomocnik powoda popierał powództwo a pełnomocnik pozwanego wnosił o oddalenie powództwa w całości.

(protokół rozprawy na płycie CD z dnia 17 grudnia 2021 r. 00:11:36 – 00:12:39- koperta k.676, protokół rozprawy na płycie CD z dnia 25 lutego 2022 r. 00:03:34 – 00:06:55- koperta k.676)

Na rozprawach w dniach 2 września 2022 r. i 9 grudnia 2022 r. pełnomocnik powoda popierał powództwo a pełnomocnik pozwanego wnosił o oddalenie powództwa i zasądzenie od powoda na rzecz pozwanego zwrotu kosztów procesu.

(protokół rozprawy na płycie CD z dnia 2 września 2022 r. 00:02:51 – 00:03:21- koperta k.676, protokół rozprawy na płycie CD z dnia 9 grudnia 2022 r. 00:02:32 – 01:26:39- koperta k.676)

Sąd Okręgowy ustalił, co następuje:

Uchwałą nr (...) z dnia 9 lutego 2012 r. Rada Powiatu Ł. wyraziła zgodę na wydzierżawienie na okres 20 lat w trybie przetargu pisemnego ograniczonego zabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Ł. oznaczonej nr działki (...) o powierzchni 2,3212 ha podmiotowi posiadającemu osobowość prawną uprawnionemu do prowadzenia działalności leczniczej.

(zeznania świadka C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, kserokopia uchwały- k.176, wydruk treści księgi wieczystej- k.39-70)

Uchwałą nr (...) z dnia 20 marca 2012 r. Zarząd Powiatu Ł. ogłosił pisemny przetarg ograniczony na wydzierżawienie na okres 20 lat zabudowanej nieruchomości położonej w Ł. stanowiącej działkę nr (...) oraz sprzętu medycznego i wyposażenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ł. na okres 5 lat podmiotowi posiadającemu osobowość prawna uprawnionemu do prowadzenia działalności leczniczej w celu udzielania przy ich wykorzystaniu świadczeń zdrowotnych i zapewnienia ciągłości ich udzielania w zakresie dotychczas realizowanym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Ł.. Uchwałą nr (...) z dnia 26 kwietnia 2012 r. uchwała Zarządu Powiatu Ł. nr (...) z dnia 20 marca 2012 r. została zmieniona.

(zeznania świadka M. M.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:14:40 – 01:36:51- koperta k.676, kserokopie uchwał z załącznikami- k.177-289)

Do ogłoszonego przez Zarząd Powiatu Ł. przetargu przystąpił składając w dniu 31 maja 2012 r. ofertę pozwany działający wówczas pod nazwą Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S.. W ofercie zadeklarował on przeznaczenie na inwestycje, remont i doposażenie w sprzęt i aparaturę medyczyną – zgodnie z preliminarzem i harmonogram łącznej kwoty 42.714.000,00 zł w tym na dostosowanie budynków, budowli, pomieszczeń i urządzeń do wymogów Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2011 r. kwoty rocznej 5.202.800,00 zł a na inwestycje w obiekty, sprzęt i wyposażenie szpitala w latach 2012 – 2017 kwoty rocznej 1.440.000,00 zł. Przystępując do przetargu Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. przestawiła wstępny preliminarz nakładów na lata 2012 – 2017. Wynikało z niego, że w latach tych poczynione zostaną nakłady na utworzenie stacji dializ, utworzenie oddziału kardiologii inwazyjnej, zakupienie tomografu komputerowego i rezonansu magnetycznego, budowę pomieszczenia rezonansu magnetycznego, utworzenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i remont i modernizację kotłowni na łączną kwotę 16.700.000,00 zł a dodatkowo w latach 2013 – 2017 będą miały miejsce remonty oddziałów za kwotę ok. 26.014.000,00 zł.

(zeznania świadka W. S.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:34:19 – 01:52:28- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, M. M.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:14:40 – 01:36:51- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, kserokopia formularza ofertowego z załącznikami- k.76, k.290-382, kserokopia odpisu z KRS- k.530-544)

Podczas postępowania przetargowego rozpatrywane były dwie oferty a Komisja Przetargowa stwierdziła, że najwyższą liczbę punktów uzyskało Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S..

(zeznania świadka D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, kserokopia protokołu z przetargu- k.383-385, kserokopia ogłoszenia wyników przetargu- k.386)

W dniu 25 czerwca 2012 r. po rozstrzygnięciu przetargu ogłoszonego przez powoda zawarta została przez niego z wygrywającym przetarg pozwanym umowa dzierżawy, na mocy której Powiat Ł. wydzierżawił na okres 20 lat z dniem 30 czerwca 2012 r. nieruchomość zabudowaną będącą jego własnością a SP ZOZ w Ł. wydzierżawił na okres 5 lat, od daty 30 czerwca 2012 r. sprzęt medyczny i wyposażenie, przeznaczone do udzielania świadczeń zdrowotnych, stanowiące własność SP ZOZ w Ł. a Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. zobowiązało się do rozpoczęcia w dzierżawionych pomieszczeniach z dniem 1 lipca 2012 r. działalności leczniczej (§ 1 ust. 1 umowy). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tej umowy dzierżawca zobowiązał się do utrzymywania przedmiotu dzierżawy we właściwym stanie technicznym, sanitarnym i przeciwpożarowym oraz ponoszenia zadeklarowanych w ofercie nakładów inwestycyjnych zgodnie z preliminarzem i harmonogramem zawartymi w formularzu ofertowym, który stanowi integralną część umowy a wykonanie tego obowiązku dzierżawca miał potwierdzić decyzjami właściwych organów. W § 3 ust. 1 pkt 6 tej umowy dzierżawca zobowiązał się do dostosowania na swój koszt budynków wchodzących w skład przedmiotu dzierżawy i znajdujących się w nich pomieszczeń do wymogów określonych Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. (Dz.U. z 2011 r., Nr 31, poz. 158) w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej oraz wymogów wynikających z przepisów ppoż, bhp i sanepidu, zgodnie z terminami wynikającymi z przepisów prawa, posiłkując się programem dostosowawczym oraz art. 22 i art. 207 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Potwierdzeniem tego obowiązku miała by ostateczna decyzja uprawnionego organu.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, W. S.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:34:19 – 01:52:28- koperta k.676, M. K.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:52:28 – 02:12:02- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, kserokopia umowy dzierżawy z załącznikami- k.71-165)

Po zawarciu tej umowy w dniach 20 sierpnia 2013 r., 8 października 2014 r., 21 października 2014 r., 5 stycznia 2016 r., 31 marca 2016 r. i 15 lipca 2016 r. zawarto 6 aneksów do niej. We wszystkich tych aneksach dokonywano wykreśleń wskazanych w nich ruchomości w Załączniku nr 2 „Stan ruchomości będących na wyposażeniu SP ZOZ w Ł. na dzień 30 czerwca 2012 r.” do umowy dzierżawy.

(kserokopia aneksów do umowy dzierżawy- k.166-172)

W 2017 r. wydzierżawienie mienia komunalnego Powiatu Ł. obejmującego składniki majątkowe szpitala w Ł. zostało skontrolowane przez Najwyższą Izbę Kontroli, która negatywnie oceniła działalność Powiatu Ł. tym zakresie. Kontrola wykazała między innymi brak ze strony Zarządu Powiatu bieżącej, systematycznej i wnikliwej kontroli realizacji umowy dzierżawy, który sprzyja powstaniu sytuacji, w której dzierżawca nie wywiązuje się z zobowiązań inwestycyjnych. Przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli oględziny wykazały, że dzierżawca wbrew zapewnieniom nie utworzył stacji dializ, nie zbudował pomieszczenia rezonansu magnetycznego i nie tworzy Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że nie zastrzegając w umowie kar umownych Zarząd Powiatu pozbawił się instrumentu dyscyplinującego dzierżawcę i ułatwiającego Powiatowi skuteczne dochodzenie roszczeń w przypadku niezrealizowania lub nienależytego zrealizowania przez dzierżawcę zadeklarowanych w ofercie inwestycji. We wnioskach pokontrolnych z dnia 10 sierpnia 2017 r. Najwyższa Izba Kontroli zaleciła między innymi prowadzenie szczegółowych kontroli w zakresie przestrzegania postanowień umowy dzierżawy z dnia 25 czerwca 2012 r. przede wszystkim w zakresie realizacji deklarowanych przez dzierżawcę zadań inwestycyjnych i podejmowanie przewidzianych prawem działań w przypadku stwierdzenia zagrożenia lub naruszenia obowiązków dzierżawcy wynikających z umowy dzierżawy oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego w szczególności w zakresie dostosowania obiektów szpitala do wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, M. K.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:52:28 – 02:12:02- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, zeznania świadka M. M.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:14:40 – 01:36:51- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, kserokopia pisma- k.510, kserokopia wystąpienia pokontrolnego- k.388-397, kserokopia informacji o wynikach kontroli- k.398-408)

W dniu 26 września 2017 r. na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. poruszana była z przedstawicielami Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. kwestia nakładów inwestycyjnych deklarowanych i poniesionych przez spółkę.

(kserokopia protokołu z przebiegu spotkania- k.416-420)

Pismem z dnia 2 października 2017 r. Zarząd Powiatu Ł. zwrócił się do Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. o przedłożenie informacji między innymi na temat tego dlaczego na dostosowanie obiektów szpitala do obowiązków wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia z deklarowanej kwoty 26 mln zł do końca marca 2017 r. wydatkowano jedynie 2,4 mln zł a w związku z brakiem odpowiedzi na to pismo pismem z dnia 16 października 2017 r. ponaglił do udzielenia odpowiedzi. W odpowiedzi na to pismo pismem z dnia 16 października 2017 r. Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością siedzibą w S. poinformowała powoda, że dostosowanie obiektów szpitala do wymogów wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia w zdecydowanej większości zostało wykonane przy poniesieniu niższych kosztów niż pierwotnie przewidywano a jednocześnie o tym, że w okresie, w którym dostosowanie miało nastąpić, rozporządzenie Ministra Zdrowia uległo zmianie, w związku z czym wstrzymane zostało wykonanie pewnych prac, które mogłyby okazać się zbędne.

( kserokopie pism- k.409-413)

Pismem z dnia 20 listopada 2017 r. Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością siedzibą w S. poinformowało powoda, że prace zmierzające do dostosowania pomieszczeń szpitala do szczegółowych wymagań wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. wykonywane są sukcesywnie a ich szczegółowy zakres i kolejność będzie można określić po zakończeniu trwającej kontroli z (...) w Ł..

(zeznania świadka M. K.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:52:28 – 02:12:02- koperta k.676, kserokopia pisma- k.476-477)

Pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością siedzibą w S. zwróciło się do (...) Urzędu Wojewódzkiego w K., Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. i Wojewódzkiej (...) w Ł. o przedłużenie terminu do dostosowania pomieszczeń i urządzeń podmiotu wykonującego działalność leczniczą do wymagań przewidzianych Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

(kserokopia pisma- k.439-440)

Pismem z dnia 26 stycznia 2018 r. powód wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. o udzielenie informacji czy zostały wszczęte działania związane z przeprowadzeniem procedury tworzenia programu dostosowawczego dla obiektów dzierżawionego przez Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością siedzibą w S. szpitala. W odpowiedzi na to pismo Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ł. poinformował powoda, że nie jest zobowiązany do tworzenia programu dostosowawczego dla obiektu szpitala.

(kserokopie pism- k.441-442)

Pismem z dnia 29 stycznia 2018 r. Powiat Ł. poinformował Najwyższą Izbę Kontroli, iż w związku z wystąpieniem pokontrolnym zamierza prowadzić szczegółowe kontrole w zakresie przestrzegania przez dzierżawcę postanowień umowy dzierżawy a przede wszystkim w zakresie realizacji deklarowanych zadań inwestycyjnych.

(kserokopia pisma- k.414-415)

Na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. w dniu 13 lutego 2018 r. podjęto decyzję w spawie zaproponowania Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. aneksowania umowy dzierżawy.

(kserokopia protokołu- k.422-429)

Na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. w dniu 20 lutego 2018 r. przedstawiciel dzierżawcy poinformował, iż jeśli chodzi o sterylizację, co do której zastrzeżenia miał Powiatowy Inspektor Sanitarny, to jest ona realizowana przez podmiot zewnętrzy na podstawie zawartej umowy, gdyż nie ma wymogu prowadzenia jej w szpitalu.

(zeznania świadka M. K.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:52:28 – 02:12:02- koperta k.676, kserokopia protokołu- k.430-438)

W piśmie z dnia 20 lutego 2018 r. Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. poinformowało Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł., iż z uwagi na znaczne nakłady finansowe związane z wykonaniem projektu technicznego i przebudową Centralnej Sterylizatorni przewiduje zakończenie prac do 31 grudnia 2024 r.

(kserokopia pisma- k.443-444)

Na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. w dniu 27 lutego 2018 r. poruszana była kwestia aneksowania umowy dzierżawy.

(kserokopia protokołu- k.447-456)

Na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. w dniu 2 marca 2018 r. dyskutowana była z przedstawicielami Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. kwestia aneksu do umowy dzierżawy.

(kserokopia protokołu- k.457-460)

Po dokonaniu zgodnych ustaleń stron umowy dzierżawy co do brzmienia aneksu w dniu 2 marca 2018 r. pomiędzy powodem a Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. zawarty został aneks nr (...) do umowy dzierżawy z dnia 25 czerwca 2012 r. W § 1 tego aneksu strony postanowiły zmienić harmonogram nakładów inwestycyjnych w następujący sposób: dzierżawca zrealizować miał zobowiązanie określone w § 3 ust. 1 pkt 6 umowy dzierżawy, polegające na dostosowaniu oddziałów szpitalnych do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz.U. z 2012, poz. 739) w terminach i zakresie wyznaczonym przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. a pozostałe nakłady inwestycyjne wymienione w ofercie dzierżawcy zrealizować on miał w terminach uwzględniających konieczność zapewnienia w pierwszej kolejności nakładów inwestycyjnych wymaganych przepisami prawa jednak nie później niż do 31 grudnia 2021 r., przy czym warunkiem realizacji pozostałych nakładów inwestycyjnych jest uprzednie zawarcie kontraktów z (...). W § 2 tego aneksu strony postanowiły, że dzierżawca zapłaci powodowi karę umowną w wysokości 700,00 zł za każdy dzień uchybienia terminom realizacji nakładów inwestycyjnych wyznaczonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. a kara umowna może być naliczona po upływie ostatniego terminu wyznaczonego ostateczną decyzją lub postanowieniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. przy czym łączna wysokość kary umownej nie może przekroczyć kwoty 200.000,00 zł w roku kalendarzowym.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, M. K.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 01:52:28 – 02:12:02- koperta k.676, C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda W. Powiatu Ł. T. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:41:37 – 00:42:17- koperta k.676, kserokopia aneksu- k.173-174)

Na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. w dniu 20 marca 2018 r. dyrektor zarządzający szpitala poinformował, iż dzierżawca czeka na decyzje Sanepidu wskazujące inwestycje do wykonania i termin ich realizacji.

(kserokopia protokołu- k.461-472)

W dniach 18 kwietnia – 11 maja 2018 r. przeprowadzona została kontrola sanitarna, w wyniku której w pomieszczeniach starylizatorni szpitala stwierdzono ubytki w płytkach ściennych, zniszczone płytki podłogowe (z ubytkami), zniszczony stół, na którym odbywa się pakowanie narzędzi, w dniu kontroli stwierdzono też wyciek z urządzenia sterylizującego. Ponadto stwierdzono, że pomieszczenia sterylizatorni nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, to jest: brak jest podziału na strefy: brudną, czystą i sterylną, brak jest śluz umywalkowo – fartuchowych, brak jest wydzielonego pomieszczenia do pakietowania narzędzi, brak jest możliwości zapewnienia ruchu postępowego obrabianych materiałów od strefy brudnej do sterylnej. W konsekwencji stwierdzenia wskazanych nieprawidłowości decyzją nr (...) z dnia 14 czerwca 2018 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ł. postanowił zobowiązać Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. do zapewnienia warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami do dnia 31 października 2018 r.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, M. S.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:41:36 – 00:56:14- koperta k.676, M. L.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:56:14 – 01:05:05- koperta k.676, zeznania reprezentującego pozwanego Prezesa Zarządu W. R.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:54:25 – 01:19:28- koperta k.676, kserokopia decyzji- k.473-475)

W stosunku do Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. wydanych zostało 14 decyzji przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł.. Na podstawie wskazanych decyzji Naczelnik Wydziału (...), (...), (...) i Ochrony (...) sporządziła harmonogram wykonania tych decyzji.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda W. Powiatu Ł. T. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:41:37 – 00:42:17- koperta k.676, kserokopia harmonogramu- k.481-482)

Pismem z dnia 30 października 2018 r. powód zwrócił się do Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. o udzielenie informacji o zakresie działań jakie zostały podjęte w celu wykonania decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. nakazującej zapewnienie warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami. W odpowiedzi na to pismo Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. poinformowało powoda, że decyzja została wykonana a stosowna umowa na usługi sterylizacji jest zawarta z (...) Centrum Medycznym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością od dnia 20 sierpnia 2015 r. a od dnia 5 listopada 2018 r. Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. wykonuje wskazane usługi na podstawie tej umowy w Zakładzie (...) w P..

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, M. S.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:41:36 – 00:56:14- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, zeznania reprezentującego pozwanego Prezesa Zarządu W. R.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:54:25 – 01:19:28- koperta k.676, kserokopie pism- k.483-484)

W dniu 7 listopada 2018 r. pomiędzy powodem a Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. zawarty został kolejny aneks do umowy dzierżawy, którym zmieniono treść § 6 ust. 2 umowy i załącznik nr 1 do umowy dzierżawy.

(kserokopia aneksu- k.175)

Pismem z dnia 19 listopada 2018 r. powód zwrócił się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. o udzielenie informacji czy w jego ocenie decyzja nr (...) z dnia 14 czerwca 2018 r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. została prawidłowo wykonana.

(kserokopia pisma- k.485)

W dniu 26 listopada 2018 r. przeprowadzona została kontrola (...) w Ł. w Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S., której celem było sprawdzenie wykonania obowiązków wynikających z decyzji nr (...) z dnia 14 czerwca 2018 r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł.. W jej wyniku stwierdzono wykonanie obowiązków wynikających ze wskazanej decyzji. Podczas kontroli ustalono, że Centrum (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. posiada umowę z dnia 20 sierpnia 2015 r. na świadczenie usług w zakresie sterylizacji narzędzi i materiałów medycznych parą wodną pod ciśnieniem lub sterylizację niskotemperaturową w plazmie a w związku z wykonywaniem sterylizacji poza szpitalem wydzielone zostały pomieszczenia do ekspedycji materiału skażonego oraz odbioru materiału sterylnego. Ponadto ustalono, że dezynfekcja sprzętu medycznego i narzędzi przed przekazaniem do sterylizacji jest przeprowadzana w oddziałach szpitalnych zgodnie z procedurą „Dezynfekcja i mycie aparatury, sprzętu medycznego, powierzchni i pomieszczeń” i jest przestrzegana.

(zeznania świadków: częściowo C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, M. S.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:41:36 – 00:56:14- koperta k.676, M. L.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:56:14 – 01:05:05- koperta k.676, kserokopia protokołu- k.478-480)

Pismem z dnia 6 grudnia 2018 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ł. poinformował powoda, iż decyzja nr (...) z dnia 14 czerwca 2018 r. dotycząca zapewnienia warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, została wykonana.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, kserokopia pisma- k.510, kserokopia pisma- k.486)

Pismem z dnia 3 czerwca 2019 r. pozwany poinformował pozwanego, iż zamierza wycofać się z prowadzenia działalności w zakresie udzielania szpitalnych świadczeń zdrowotnych i wystąpił do niego z prośbą o przystąpienie do negocjacji dotyczących rozwiązania umowy dzierżawy. Kwestia ta została poruszona na posiedzeniu Zarządu Powiatu Ł. w dniu 4 czerwca 2019 r.

(kserokopia pisma pozwanego- k.30, kserokopia protokołu- k.31-37)

W dniu 22 października 2019 r. powód wystawił pozwanemu dwie noty obciążeniowe – jedną z tytułu kary umownej za rok 2018 na kwotę 42.700,00 zł stanowiącą iloczyn dni zwłoki w realizacji nakładów inwestycyjnych wyznaczonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. na dostosowanie pomieszczeń centralnej sterylizatorni do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą i drugą z tytułu kary umownej za rok 2019 na kwotę 200.000,00 zł stanowiącą iloczyn dni zwłoki w realizacji nakładów inwestycyjnych wyznaczonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. na dostosowanie pomieszczeń centralnej sterylizatorni do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą z terminami płatności 14 dni od ich otrzymania. Noty te zostały doręczone pozwanemu w dniu 24 października 2019 r.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, , C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, zeznania reprezentującego pozwanego Prezesa Zarządu W. R.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:54:25 – 01:19:28- koperta k.676, kserokopia pisma- k.510, kserokopie not obciążeniowych- k.487, kserokopia zwrotnego potwierdzenia odbioru- k.488)

Pozwany nie zgadzał się z nałożeniem na niego kar umownych przez powoda i po wymianie z powodem korespondencji na ten temat odesłał mu doręczone noty obciążeniowe.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, M. S.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:41:36 – 00:56:14- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, zeznania reprezentującego pozwanego Prezesa Zarządu W. R.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:54:25 – 01:19:28- koperta k.676, kserokopie pism- k.489-498)

W dniu 27 listopada 2019 r. powód wezwał pozwanego do zapłaty kwoty 242.700,00 zł z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia 8 listopada 2019 r. do dnia zapłaty w terminie 7 dni od otrzymania wezwania. Po otrzymaniu tego wezwania pozwany raz jeszcze poinformował powoda, że nie zgadza się z nałożeniem kar umownych.

(kserokopia wezwania do zapłaty- k.497, kserokopia pisma- k.498)

W dniu 20 października 2020 r. powód wystawił pozwanemu notę obciążeniową z tytułu kary umownej za rok 2020 na kwotę 200.000,00 zł stanowiącą iloczyn dni zwłoki w realizacji nakładów inwestycyjnych wyznaczonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. na dostosowanie pomieszczeń centralnej sterylizatorni do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą z terminami płatności 14 dni od ich otrzymania. Nota ta została doręczona pozwanemu w dniu 23 października 2020 r.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, , C. G.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 00:08:17 – 01:09:52- koperta k.676, J. N.- protokół rozprawy z dnia 25 lutego 2022 r. na płycie CD 01:36:51 – 02:36:57- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, zeznania reprezentującego pozwanego Prezesa Zarządu W. R.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:54:25 – 01:19:28- koperta k.676, kserokopia noty obciążeniowej- k.508, kserokopia zwrotnego potwierdzenia odbioru- k.509)

Pozwany nie zgadzał się z nałożeniem na niego kary umownej przez powoda i odesłał mu doręczoną notę obciążeniową.

(zeznania świadków: K. M.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 00:40:34 – 01:34:19- koperta k.676, D. C.- protokół rozprawy z dnia 17 grudnia 2021 r. na płycie CD 02:12:02 – 02:55:28- koperta k.676, R. M.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:04:38 – 00:41:36- koperta k.676, M. S.- protokół rozprawy z dnia 2 września 2022 r. na płycie CD 00:41:36 – 00:56:14- koperta k.676, zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, zeznania reprezentującego pozwanego Prezesa Zarządu W. R.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:54:25 – 01:19:28- koperta k.676, kserokopia pisma- k.510)

W dniu 5 listopada 2020 r. powód wezwał pozwanego do zapłaty kwoty 200.000,00 zł w terminie 7 dni od otrzymania wezwania. Wezwanie to pozwany otrzymał w dniu 9 listopada 2020 r.

(zeznania reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W.- protokół rozprawy z dnia 9 grudnia 2022 r. na płycie CD 00:04:05 – 00:41:37- koperta k.676, kserokopia wezwania do zapłaty- k.511, kserokopia zwrotnego potwierdzenia odbioru- k.512)

Przy ustalaniu stanu faktycznego Sąd nie dał wiary zeznaniom świadka D. C. w tym zakresie, w którym podawała ona, że aneks nr (...) do umowy dzierżawy zawierał załącznik, w którym dzierżawca został zobowiązany do dokonania nakładów na sterylizatornię. Zeznania świadka w tym zakresie były bowiem całkowicie gołosłowne. Jednocześnie nie można nie zauważyć, iż załącznikiem do aneksu nr (...) do umowy dzierżawy nie mógł być harmonogram sporządzony przez Naczelnika Wydziału (...), (...), (...) i Ochrony (...). Wskazywał on bowiem datę do zapewnienia warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami wynikającą z decyzji nr (...)z dnia 14 czerwca 2018 r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł., która to decyzja wydana została już po zawarciu aneksu nr (...) do umowy dzierżawy. Sąd nie dał też wiary zeznaniom tego świadka w tym zakresie, w którym podawała ona, że aneks nr (...) do umowy dzierżawy określał daty wykonania poszczególnych nakładów inwestycyjnych i by dotyczył on też strylizatorni, gdyż zeznania te pozostają w sprzeczności z treścią aneksu nr (...).

Sąd nie dał też wiary zeznaniom świadka C. G. w tej części, w której podawał on, że kontrola Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. stwierdziła, że pomieszczenia sterylizatorni ambulatoryjnej są zbyt małe, by prowadzić w nich sterylizację i stąd zalecił zapewnienie warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami. Jak wynika bowiem z treści decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości były zupełnie inne niż przedstawiał to świadek.

Sąd nie dał też wiary zeznaniom reprezentującego powoda Starosty Powiatu Ł. P. W. w tej części, w której podawał on, że aneks nr (...) nakazywał pozwanemu przeprowadzenie nakładów w centralnej sterylizatorni. Jego zeznania w tym zakresie pozostają bowiem w sprzeczności z treścią tego aneksu.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

Jak wynika z art. 483 § 1 kc można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna). Stosownie zaś do art. 484 § 1 kc w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania kara umowna należy się wierzycielowi w zastrzeżonej na ten wypadek wysokości bez względu na wysokość poniesionej szkody.

Umowa dzierżawy zawarta przez strony przewidywała możliwość nakładania na dzierżawcę kar umownych po jej zmianie dokonanej aneksem (...) zawartym w dniu 2 marca 2018 r. Spór między stronami sprowadzał się do tego czy postanowienia aneksu nr (...) do umowy upoważniały powoda do nakładania na pozwanego kar umownych za niedokonanie nakładów dostosowujących sterylizatornię do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Bezspornymi bowiem było, iż pozwany nakładów na sterylizatornię nie dokonał.

W § 3 ust. 6 umowy dzierżawy z dnia 6 czerwca 2012 r. dzierżawca zobowiązał się do dostosowania na swój koszt budynków wchodzących w skład przedmiotu dzierżawy i znajdujących się w nich pomieszczeń do wymogów określonych rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej oraz wymogów wynikających z przepisów ppoż, bhp i Sanepidu, zgodnie z terminami wynikającymi z przepisów prawa posiłkując się programem dostosowawczym oraz art. 22 i art. 207 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Aneks nr (...) do tej umowy zawarty w dniu 2 marca 2018 r. w § 1 zmieniał harmonogram nakładów inwestycyjnych w ten sposób, że zobowiązywał dzierżawcę do zrealizowania zobowiązania określonego w § 3 ust. 6 umowy dzierżawy z dnia 6 czerwca 2012 r. polegającego na dostosowaniu oddziałów szpitalnych do wymogów obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą w terminach i w zakresie wyznaczonym przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. oraz zobowiązywał go do zrealizowania pozostałych nakładów inwestycyjnych wymienionych w jego ofercie w terminach uwzględniających konieczność zapewnienia w pierwszej kolejności nakładów inwestycyjnych wymaganych przepisami prawa jednak nie później niż do 31 grudnia 2021 r., przy czym warunkiem realizacji pozostałych nakładów inwestycyjnych było uprzednie zawarcie kontraktów z (...). Jednocześnie aneks ten przewidywał możliwość nałożenia przez powoda na pozwanego kary umownej w wysokości 700,00 zł za każdy dzień uchybienia terminom realizacji nakładów inwestycyjnych wyznaczonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł..

W ocenie Sądu nie ulega wątpliwości, iż po zawarciu aneksu nr (...) do umowy dzierżawy zobowiązania inwestycyjne, do jakich zobowiązany został dzierżawca a których celem miało być dostosowanie pomieszczeń szpitalnych do warunków rozporządzenia Ministra Zdrowia, zostały ograniczone do wykonania ich jedynie w pomieszczeniach w postaci oddziałów szpitalnych. Jednocześnie zakres nakładów inwestycyjnych na oddziały szpitalne i terminy ich wykonania miały być wyznaczone przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł..

W przedmiotowej sprawie bezspornym jest, że Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ł. na przełomie kwietnia i maja 2018 r. przeprowadził kontrolę sterylizatorni a po tej kontroli wskazał jakich wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą pomieszczenia sterylizatorni nie spełniają. Bezspornym jest również treść zaleceń pokontrolnych wynikających z decyzji nr (...) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. wydanej po przeprowadzeniu kontroli pomieszczeń sterylizatorni. Na podstawie tej decyzji dzierżawca został zobowiązany do zapewnienia warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami do dnia 31 października 2018 r.

W ocenie Sądu przede wszystkim nie ulega wątpliwości, iż steryzlizatornia nie jest oddziałem szpitalnym. Ponadto nie można też nie zauważyć, iż decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. z dnia 14 czerwca 2018 r. wydana po kontroli sterylizatorni a adresowana do pozwanego nie zobowiązywała go do wykonania nakładów inwestycyjnych na sterylizatornię, która nie spełniała wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą lecz zobowiązywała go jedynie do zapewnienia warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami do dnia 31 października 2018 r. Decyzję tą natomiast pozwany wykonał podpisując umowę z podmiotem zewnętrznym, który wykonuje dla niego usługi sterylizacji, co potwierdziła rekontrola Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. z dnia 26 listopada 2018 r. Dodatkowo wskazać należy, iż kary umowne mogły być nakładane jedynie za każdy dzień uchybienia terminom realizacji nakładów inwestycyjnych wyznaczonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł..

Opierając się zatem na treści umowy dzierżawy zmienionej aneksem nr (...) stwierdzić należy, iż nałożenie na pozwanego przez powoda kar umownych za niewykonania nakładów na sterylizatornię nie miało oparcia w treści tej umowy. Przede wszystkim bowiem sterylizatornia nie jest oddziałem szpitalnym a ponadto Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ł. w decyzji z dnia 14 czerwca 2018 r. nie zobowiązywał pozwanego do dokonywania nakładów inwestycyjnych na sterylizatornię do dnia 31 października 2018 r. lecz do zapewniania w tym terminie warunków sterylizacji zgodnej z wymaganiami.

W tej sytuacji powództwo jako niezasadne należało oddalić.

O kosztach procesu Sąd orzekł na podstawie art. 98 § 1 i 3 kpc w zw. z art. 99 kpc kierując się zasadą odpowiedzialności za wynik procesu i zasądził od powoda na rzecz pozwanego kwotę 10.817,00 zł, na którą to kwotę złożyły się wynagrodzenie pełnomocnika pozwanego w kwocie 10.800,00 zł ustalone stosownie do treści § 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 265) i opłata skarbowa od pełnomocnictwa w kwocie 17,00 zł.