Sygn. akt: I C 339/22 upr
Dnia 30 października 2023 roku
Sąd Rejonowy w Człuchowie I Wydział Cywilny w składzie:
Przewodniczący: |
Sędzia Sylwia Piasecka |
Protokolant: |
p.o. protokolanta sądowego Ilona Szczepańska |
po rozpoznaniu w dniu 18 października 2023 roku w Człuchowie
na rozprawie
sprawy
z powództwa (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowo-akcyjnej z siedzibą w T.
przeciwko Towarzystwu (...) S.A. z siedzibą w W.
o zapłatę
oddala powództwo,
zasądza od powoda (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowo-akcyjnej z siedzibą w T. na rzecz pozwanego Towarzystwu (...) S.A. z siedzibą w W. kwotę 3.617,00 złotych (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów procesu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia uprawomocnienia się niniejszego orzeczenia do dnia zapłaty.
Sygn. akt I C 339/22
Powód – (...) sp. z o.o. S.K.A z siedzibą w T., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika w osobie adwokata, złożył pozew przeciwko pozwanemu towarzystwu (...) S.A. z siedzibą w W. o zasądzenie od pozwanego na rzecz powódki kwoty 13.465,84 złotych wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od kwoty 13.165,84 złotych od dnia 7 kwietnia 2022 roku do dnia zapłaty i od kwoty 300,00 złotych od dnia 14 czerwca 2022 roku do dnia zapłaty oraz o zasądzenie od pozwanego na rzecz powódki kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa adwokackiego, zgodnie ze spisem kosztów, który zostanie złożony przed zakończeniem postępowania, a w przypadku niezłożenia takiego spisu według norm przepisanych wraz z opłatą skarbową od pełnomocnictwa w wysokości 17,00 złotych.
W uzasadnieniu wskazał, że w dniu 28 lutego 2022 roku doszło do zdarzenia drogowego, w którego uszkodzeniu uległ pojazd marki N., model Q. I., numer rejestracyjny (...). Sprawca zdarzenia korzystał z ochrony ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w pozwanym zakładzie ubezpieczeń. Szkoda została zgłoszona pozwanemu. który przyjął za nią odpowiedzialność.
Powód zaznaczył, że na podstawie umowy przelewu wierzytelności nabyła od poszkodowanego w zdarzeniu W. S. (1) wierzytelności związane z naprawą pojazdu, o czym pozwany został powiadomiony oraz, że w celu ustalenia rzeczywistej wysokości szkody zlecił wykonanie wyceny niezależnemu i certyfikowanemu rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej, wyceny wartości pojazdów samochodowych oraz jakości i kosztów napraw powypadkowych. Z opinii tej wynika, że pozwany nieprawidłowo obliczył koszt przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia na kwotę 48.715,15 złotych, z uwagi na zastosowanie niczym nieuprawnionych potrąceń amortyzacyjnych, zaniżenie kosztów robocizny i lakierowania, bezzasadne zastosowanie części zamiennych słabej jakości oraz brak uwzględniania innych części, które podlegały wymianie. Podkreślił, że prawidłowo ustalona wartość przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wynosi 61.880,99 złotych.
Powód wskazał, że poszkodowanemu wypłacono odszkodowanie w kwocie 48.715,15 złotych. Jednakże wysokość odszkodowania została zaniżona o różnicę pomiędzy kwotą wypłaconą, a prawidłowo wyliczonym kosztem przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia, tj. o kwotę 13.165,84 złotych, która to powiększona o koszt wykonania opinii przez rzeczoznawcę w wysokości 300,00 złotych stanowi podstawę niniejszego powództwa, czyli kwotę 13.465,84 złotych. Powód zaznaczył bowiem, że ubezpieczyciel nie może narzucać poszkodowanemu, aby do naprawy uszkodzonego pojazdu stosował części nieoryginalne, a więc tańsze i gorszej jakości. Przy czym suma pieniężna ma na celu wyrównać ubytek w majątku poszkodowanego niezależnie od faktu czy poszkodowany naprawił bądź sprzedał pojazd, gdyż nie ma żadnych przepisów nakładających na osoby poszkodowane takiego obowiązku. Ponadto zgodnie z utrwalonymi już poglądami doktryny i judykatury korzystanie przez osobę poszkodowaną z pomocy osoby mającej niezbędne kwalifikacje zawodowe, w celu odpowiedniego oszacowania roszczenia, stanowią szkodę majątkową podlegającą naprawieniu w ramach obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (por. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 2012 roku, III CZP 75/11).
Powódka podkreśliła, że domaga się odsetek za opóźnienie od kwoty 13.165,84 złotych od dnia 7 kwietnia 2022 roku, czyli od dnia następnego po upływie 30-dniowego terminu od dnia zawiadomienia pozwanego o zdarzeniu, w którym to terminie zgodnie z brzmieniem art. 14 Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2016.2060 ze zm.) był obowiązany do wypłaty odszkodowania w pełnej wysokości i od kwoty 300,00 złotych (zwrot kosztów wyceny) od dnia 14 czerwca 2022 roku, czyli od dnia następnego po upływie dnia, w którym powódka wezwała ostatecznie pozwanego do zapłaty.
Powód wskazał, że właściwość sądu wynika z miejsca zamieszkania poszkodowanego (miejscowość R., powiat (...)). Zgodnie bowiem z treścią art. 20 w zw. z art. 34a Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych powództwo o odszkodowanie z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wytacza się wyłącznie przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania albo siedziby poszkodowanego zdarzeniem powodującym szkodę albo przed sąd właściwy dla miejsca zaistnienia tego zdarzenia. Przelew wierzytelności nie wpływa na właściwość sądu.
W odpowiedzi na pozew pozwany – Towarzystwo (...) S.A. z siedzibą w W., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika w osobie adwokata wniósł o oddalenie powództwa w całości oraz o zasądzenie od powoda na rzecz pozwanego kosztów procesu według norm przepisanych.
W uzasadnieniu wskazał, że w związku ze zgłoszeniem pozwanej szkody w pojeździe marki N., model Q. I., o numerze rejestracyjnym (...), który to w dacie szkody stanowił własność W. S. (1), pozwana rozpoczęła postępowanie likwidacyjne, które zakończyło się przyjęciem odpowiedzialności przez pozwaną za zdarzenie z dnia 28 lutego 2022 roku. Pozwana podniosła, że decyzją z dnia 1 kwietnia 2022 roku przyznała odszkodowanie w wysokości 33.726,73 złotych oraz, że następnie dopłaciła odszkodowanie w wysokości 14.988,42 złotych. W konsekwencji pozwana w toku postępowania likwidacyjnego tytułem zwrotu kosztów naprawy pojazdu przyznała odszkodowanie w łącznej wysokości 48.715,15 złotych. Pozwana podkreśliła, że w toku postępowania likwidacyjnego oferowała poszkodowanemu możliwość nabycia części nowych, oryginalnych z logo producenta, to jest jakości „O” z 20% rabatem oraz materiałów lakierniczych z 40% rabatem. Podniosła nadto, iż w każdym kosztorysie naprawy oraz decyzji przyznającej odszkodowania oferowała poszkodowanemu możliwość nabycia części oraz materiałów lakierniczych z upustami.
W piśmie procesowym z dnia 20 grudnia 2022 roku powód podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko.
W uzasadnieniu wskazał, że zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2018 roku, w sprawie II CNI) 43/17) poszkodowanemu należny się odszkodowanie w wysokości odpowiadającej kosztom profesjonalnej naprawy pojazdu. To, czy osoba poszkodowana rzeczywiście dokona naprawy w wysokości otrzymanego odszkodowania, nie ma żadnego znaczenia dla sprawy, gdyż szkodą jest w istocie ubytek w majątku poszkodowanego na dzień zdarzenia i to poszkodowany ma prawo zdecydować w jaki sposób zrekompensuje sobie szkodę za kwotę otrzymanego odszkodowania. Tym bardziej zakład ubezpieczeń nie może decydować za poszkodowanego w jakim zakresie i w jakim warsztacie naprawczym pojazd zostanie naprawiony (i tym bardziej narzucić rabatów na części oraz proponować dokonanie naprawy w sposób, który nie przywróci pojazdu do stanu sprzed szkody). Fakt, że osoba poszkodowana w zdarzeniu wyraziła zgodę na wypłatę bezspornej kwoty odszkodowania nie może w żadnym razie przesądzać o wygaśnięciu roszczenia.
Strona powodowa wskazała, że podstawą jej żądania jest kwota uzasadnionych technicznie i ekonomicznie kosztów naprawy pojazdu, gdyż wartość ta nie przekracza wartości pojazdu na dzień szkody. Powódka w żadnym razie nie sugeruje, że do naprawy mają być użyte wyłącznie części oryginalne sygnowane znakiem jakości „O” albo zawyżone stawki za roboczogodziny. To zadaniem biegłego jest określenie jakości koniecznych do prawidłowego wyliczenia odszkodowania części zamiennych i stawek za roboczogodziny. Podkreślił, że zgodnie z najnowszymi wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego (tj. organu sprawującego nadzór nad działalnością ubezpieczycieli) ustalając należne świadczenie, zakład ubezpieczeń nie może powoływać się na rabaty lub upusty, obowiązujące we współpracujących z nim warsztatach naprawczych i punktach sprzedaży oraz stosować amortyzacji (rekomendacje nr 17.2 i 17.3.) i powinien uwzględniać wartość części zakwalifikowanych do wymiany, która zapewnia przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę (rekomendacja nr 18).
Powód zaznaczył, że po przedmiotowej szkodzie, pojazd został poddany oględzinom przez uprawnionego pracownika podmiotu likwidującego szkodę, który miał możliwość naocznego stwierdzenia, czy pojazd posiadał wcześniejsze uszkodzenia i jakie były zamontowane w nim części i na te właśnie okoliczności został sporządzony protokół szkody.
Powód zaznaczył, że skoro szkoda i jej zakres (określone uszkodzenia w samochodzie) są niewątpliwe, to posłużenie się przez poszkodowanego przy konstrukcji żądania określoną metodologią wykazywania wysokości szkody (rachunkowa, kosztorysowa) nie ma żadnego wpływu na jego uprawnienie do odszkodowania obejmującego wszystkie ekonomicznie uzasadnione i celowe wydatki niezbędne do przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego niezależnie od tego czy dokonuje naprawy i czy sam ją organizuje czy też korzysta z usług autoryzowanego zakładu. Poszkodowany może zatem skonstruować żądanie, jako zwrot wydatków faktycznie poniesionych na naprawę pojazdu lub jako równowartość kosztów, których poniesienie przywróci pojazd do stanu sprzed powstania szkody. Poniesione in concreto wydatki na naprawę pojazdu, będą wyznaczać wysokość odpowiedniego odszkodowania, tylko wtedy, gdy odpowiadają kosztom niezbędnym i ekonomicznie uzasadnionym. Jeżeli faktycznie poniesione koszty naprawy w stosunku do kryterium kosztów niezbędnych i ekonomicznie uzasadnionych będą zawyżone lub zaniżone nie stanowią one podstawy określenia należnego poszkodowanemu odszkodowania.
Powód podkreślił, że pokrycie kosztów naprawy pojazdu jest jedynie szkodą następczą, a szkodą bezpośrednią jest uszkodzenie pojazdu i w momencie jej wystąpienia powstaje odpowiedzialność sprawcy i ubezpieczyciela. W orzecznictwie Sądu Najwyższego utrwalony jest pogląd, że powstanie roszczenia z tytułu kosztów przywrócenia uszkodzonego pojazdu do stanu pierwotnego, a tym samym zakres odszkodowania, nie zależą od tego czy poszkodowany dokonał restytucji i czy w ogóle ma taki zamiar. Odpowiada ono niezbędnym i ekonomicznie uzasadnionym kosztom naprawy, a naprawa dokonana przed uzyskaniem świadczenia od ubezpieczyciela, jej koszt i faktyczny zakres nie ma zasadniczego wpływu na sposób ustalania wysokości odszkodowania. Nie ma zatem znaczenia czy naprawienie szkody następuje na podstawie faktur za naprawę pojazdu czy wyceny kosztów naprawy - zasady naprawienia szkody muszą być identyczne.
Roszczenie odszkodowawcze powstaje bowiem z chwilą powstania obowiązku naprawienia szkody, a nie po powstaniu kosztów naprawy pojazdu, z czym wiąże się brak obowiązku po stronie poszkodowanego udowadniania konkretnych wydatków poniesionych na naprawę pojazdu. W orzecznictwie Sądu Najwyższego zwracano również uwagę, że udowodnienie kosztów faktycznie poniesionych jest często bardzo utrudnione (naprawa sposobem gospodarczym, przez samego poszkodowanego, członków jego rodziny lub jego znajomych, brak rachunków na zakup części i opłacenie usług warsztatu naprawczego itp.).
Zatem, skoro prawo do odszkodowania ma poszkodowany, który w ogóle nie naprawił pojazdu, to nie sposób przyjąć, że nie może go uzyskać poszkodowany, który poczynił nakłady na swój majątek naprawiając uszkodzony pojazd w całości lub w części, tylko z tej przyczyny, że nie wykazał rzeczywistych kosztów naprawy, skoro nie one decydują o zakresie należnego odszkodowania. Odmienne stanowisko budziłoby również wątpliwości z perspektywy konstytucyjnej zasady równości wobec prawa (art. 32 Konstytucji RP). Dlatego też poszkodowani, którzy naprawili pojazd i którzy naprawy nie dokonali nie powinni być odmiennie traktowani, skoro w ich sytuacji prawnej nie zachodzą różnice, które by to uzasadniały (por. postanowienie Sądu najwyższego z dnia 7 grudnia 2018 r., w sprawie III CZP 51/18, LEX nr 2591504). Należy zatem wyraźnie odróżnić sam moment powstania szkody i roszczenia o jej naprawienie od daty ewentualnego naprawienia rzeczy (samochodu), bowiem dla powstania odpowiedzialności ubezpieczyciela istotne znaczenie ma sam fakt powstania szkody, a nie fakt naprawienia samochodu (sekwencja zdarzeń: wypadek komunikacyjny i uszkodzenie pojazdu, powstanie szkody w majątku poszkodowanego, powstanie roszczenie odszkodowawczego, inne zdarzenia, w tym m.in. naprawienie samodzielne samochodu przez poszkodowanego i poniesienie wydatków). Skoro powstanie szkody (uszczerbku majątkowego) należy łączyć już z chwilą uszkodzenia pojazdu (bo wtedy następuje już uszczerbek w majątku ubezpieczonego rozumianym en bloc i wtedy już powstaje roszczenie o naprawienie szkody, zgodnie z koncepcją dyferencjacją), to oczywiście, nie mają tu już znaczenia późniejsze zdarzenia, m.in w postaci sprzedaży uszkodzonego lub już naprawionego samochodu (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 marca 2018 roku, w sprawie II CNP 32/17, LEX nr 2497991).
Powód zaznaczył, że wykonanie wyceny szkody pozostaje w adekwatnym związku ze szkodą. Wprawdzie prywatna opinia nie posiada mocy dowodu z opinii biegłego sądowego, jednakże opinia ta została wykonana tylko i wyłącznie w celu dokładnego oszacowania roszczenia. Oszacowanie szkody jest prawidłowe wtedy, gdy jest dokonywane metodami profesjonalnej wyceny i tak to też zostało to zrobione przez stronę powodową. Zaznaczył, że opinia, którą posługuje się w sporze strona powodowa, została wykonana przez certyfikowanego rzeczoznawcę, który jest także biegłym sądowym, w celu rzetelnego określenia wysokości przedmiotowego roszczenia już na etapie postępowania przesądowego, co miało zapobiec zwiększeniu rozmiaru szkody poprzez uniknięcie kosztów postępowania sądowego.
Powód podniósł, że na podstawie umowy cesji wierzytelności nabyła od poszkodowanego wszelkie prawa do odszkodowania. Zgodnie z brzmieniem art. 509 § 2 kc wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa. Nie może budzić zatem wątpliwości. że to na powódkę przeszły uprawnienia do wykonania profesjonalnej wyceny przedmiotowej szkody. Podkreślenia wymaga kwestia, że gdyby pozwany prawidłowo wyliczył wartość odszkodowania, to dodatkowa wycena nie byłaby potrzebna. Opinia, którą posługuje się w sporze strona powodowa, została wykonana przez niezależnego certyfikowanego rzeczoznawcę, który jest także biegłym sądowym, w celu rzetelnego określenia wysokości przedmiotowego roszczenia już na etapie postępowania przesądowego, co miało zapobiec zwiększeniu rozmiaru szkody poprzez uniknięcie kosztów postępowania sądowego, zgodnie z nakazem wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 2 Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2016.2060 ze zm.) (por. uchwała składu 7 sędziów' Sądu Najwyższego z dnia 29 maja 2019 roku, w sprawie III CZP 68/18).
Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
W dniu 28 lutego 2022 roku doszło do zdarzenia drogowego w wyniku którego uszkodzeniu uległ samochód osobowy marki N. (...) o numerze rejestracyjnym (...), stanowiący własność W. S. (1).
W dacie zdarzenia sprawca zdarzenia korzystał z ochrony ubezpieczeniowej w zakresie OC w pozwanego.
Poszkodowany W. S. (1) zgłosił szkodę do pozwanego.
bezsporne, nadto dowód: akta szkody k. 45.
Poszkodowany - W. S. (1) sprowadził auto z zagranicy. W dacie zakupu było ono sprawne. Posiadało jedynie przerysowanie z przodu po lewej stronie. Poszkodowany – W. S. (1) nie posiadał wiedzy czy auto, przed jego nabyciem, brało udział w jakiś kolizjach oraz jakiego rodzaju części znajdowały się w aucie.
Po nabyciu auto, pół roku przed zdarzenie w dniu 28 lutego 2022 roku, pojazd W. S. (1) uczestniczył w kolizji, w wyniku której uszkodzeniu uległy tylne drzwi z prawej strony i błotnik. Brak było uszkodzeń mechanicznych, a jedynie blacharskie.
Poszkodowany W. S. (1) naprawił auto samodzielnie, nabywając w internecie części używane w postaci drzwi i tylnego błotnika
przyznane, nadto dowód: zeznania świadka W. S. (2) 00:03:59 – 00:07:36, 00:11:55 k. 92v.
Po kolizji w dniu 28 lutego 2022 roku poszkodowany zgłosił szkodę do pozwanego. W toku postępowania likwidacyjnego pozwany przeprowadził dwukrotnie oględziny auta i ustalił wartość naprawy pojazdu na kwot 49.425,15 złotych, która obejmowała zestawienie kosztów naprawy pojazdu, a mianowicie części i materiały eksploatacyjne (netto) - 35.998,75 złotych, robocizna (netto) 1.902,00 złotych i lakierowanie (netto) – 2.274,17 złotych. Pozwany dokonał jednocześnie potrącenia wynikającego ze wzrostu wartości pojazdu (brutto) w wysokości 700,00 złotych i ustalił wysokość szkody w pojeździe na kwotę 48.715,15 złotych brutto. Pozwany poinformował również poszkodowanego, że naprawa pojazdu za kwotę wskazaną w kosztorysie jest możliwa w warsztacie rekomendowanym przez pozwanego oraz, że w przypadku zdecydowania się na naprawę auta u pozwanego konieczny jest kontakt celem zorganizowania naprawy w rekomendowanym warsztacie, a także holowanie pojazdu do warsztatu na koszt pozwanego, jeśli będzie taka potrzeba. Natomiast w sytuacji gdy poszkodowany podjąłby decyzję o naprawie pojazdu w warsztacie spoza sieci pozwanego, to winien uzgodnić z koszty naprawy z pozwanym. Pozwany wskazał bowiem, że jeżeli koszt naprawy w wybranym warsztacie spoza sieci pozwanego będzie wyższy od kosztu naprawy w warsztacie rekomendowanym pozwanego, to w uzasadnionych przypadkach pozwany zastrzegał sobie prawo do weryfikacji wyższych kosztów i ograniczenia wysokości odszkodowania, jeżeli takie koszty będą niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. Pozwany jako ubezpieczyciel jest bowiem zobowiązany do pokrycia celowych i ekonomicznie uzasadnionych kosztów naprawy, a nie kosztów najwyższych albowiem poszkodowany jest zobowiązany do współpracy z ubezpieczycielem i zapobiegania zwiększenia szkody. Pozwany w kalkulacji kosztów naprawy prawidłowo wybrał model, markę i typ oraz prawidłowo określił parametry atrybutów generalnych pojazdu mających wpływ na wysokość kosztów naprawy. Poszkodowany nie kwestionował wysokości ustalonej przez pozwanego szkody w pojeździe na kwotę 48.715,15 złotych, która została mu wypłacona przez pozwanego, jak również nie zdecydował się na naprawę auta w warsztacie. Poszkodowany – W. S. (1) samodzielnie remontował auto przez okres około 3 miesiący, systemem domowym. Części do naprawy pojazdu, a mianowicie zbiornik ad blue, zbiornik paliwa, tłumik, tylną klapę, cały wydech i lampy, poszkodowany nabył w internecie, przy czym były to części używane. Poszkodowany – W. S., w okresie od momentu zakupu auta do dnia zdarzenia, remontował i naprawiał auto tylko u lokalnych mechaników. Poszkodowany – W. S. (1) nadal jest właścicielem pojazdu marki N. (...) o numerze rejestracyjnym (...) i korzysta z niego. bezsporne, nadto dowód: akta szkody k. 45, pismo z dnia 5 maja 2022 roku k. 10, zestawienie wraz z kalkulacją naprawy k. 19 – 23, zeznania świadka W. S. (1) 00:07:36 k. 92v, 00:19:10 k. 93, opinia biegłego sądowego K. R. z dnia 2 sierpnia 2023 roku k. 139 - 144. |
||
Poszkodowany – W. S. (1), po naprawie pojazdu, w internecie znalazł zgłoszenie dotyczące cesji wierzytelność i skontaktował się z powodem. W dniu 23 maja 2022 roku poszkodowany – W. S. (1) zawarł z powodem umowę cesji wierzytelności, na podstawie której przeniósł na powoda wszelkie wierzytelności, jakie przysługiwały mu z tytułu odszkodowania za szkodę w pojeździe marki N. (...), o numerze rejestracyjnym (...). Poszkodowany poinformował o swojej decyzji pozwanego. Poszkodowany – W. S. (1) w związku z zawarciem tej umowy otrzymał od powoda jakąś kwotę pieniędzy, ale nie pamięta w jakiej wysokości. Poszkodowany – W. S. (1) nie posiadał wiedzy czy podmiot, na który scedował wierzytelność, otrzymał jakieś pieniądze w związku z powstałą szkodą. bezsporne, nadto dowód: umowa przelewu wierzytelności z dnia 23 maja 2022 roku k. 14 16, zawiadomienie dłużnika o przelewie wierzytelności z dnia 23 maja 2022 roku k. 12, zeznania świadka W. S. (1) 00:16:25 k. 93. |
||
Powód – (...) sp. z o.o. sp. komandytowo – akcyjna z siedzibą w T., po nabyciu wierzytelności z dniem 23 maja 2022 roku, nie zgadzając się z oszacowaną przez pozwanego wysokością odszkodowania, zleciła wycenę niezależnemu certyfikowanemu rzeczoznawcy, który określił koszty naprawy pojazdu na kwotę 61.880,99 złotych (z podatkiem VAT). W związku z tym powódka wezwała pozwanego do zapłaty kwoty 13.465,85 złotych (z podatkiem VAT). Pozwany nie uznał żądania powoda. bezsporne, nadto dowód: wezwanie do zapłaty z dnia 30 maja 2022 roku k. 11 – 11v, pismo z dnia 20 czerwca 2022 roku k. 31 – 31v, opinia biegłego sądowego K. R. z dnia 2 sierpnia 2023 roku k. 129. Wartość pojazdu marki N. (...) o numerze rejestracyjnym (...) na dzień 28 lutego 2022 roku – w stanie nieuszkodzonym – wynosiła kwotę 88.600,00 złotych, natomiast wartość pojazdu na dzień 28 lutego 2022 roku – w stanie uszkodzonym – wynosiła kwotę 63.800,00 złotych. dowód: opinia biegłego sądowego K. R. z dnia 2 sierpnia 2023 roku k. 127, 155 - 156.
|
||
|