Sygn. akt V U 254/23
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 15 lutego 2024 r.
Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim V Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
w następującym składzie:
Przewodniczący: Sędzia Urszula Sipińska-Sęk
Protokolant: st. sekr. sądowy Zofia Aleksandrowicz
po rozpoznaniu w dniu 1 lutego 2024 r. w Piotrkowie Trybunalskim na rozprawie
sprawy z wniosku M. J. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą (...) O. (...) z mobilną dostawą
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T.
o dobrowolne podleganie ubezpieczeniom społecznym
na skutek odwołania M. J. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą (...) O. (...) z mobilną dostawą
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T.
z dnia (...)r. sygn.:(...)
zmienia zaskarżoną decyzję i stwierdza, że wnioskodawczyni M. J. podlega dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym od dnia 5 kwietnia 2022 roku;
VU 254/23
Decyzją z dnia (...) roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Tomaszowie Mazowieckiem, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 190 8 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1009 j.t. z późn. zm.) stwierdził, że M. J. jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu od 16 lutego 2023 roku. W uzasadnieniu decyzji organ rentowy wskazał, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoba objęta ubezpieczeniami jako pracownik spełniającą jednocześnie warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, jest obejmowana ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, może jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
W odwołaniu z 14 kwietnia 2023 roku od w/w decyzji wnioskodawczyni M. J. wniosła o jej zmianę i ustalenie, że podlegała dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu od 5 kwietnia 2022 roku. Wnioskodawczyni podkreśliła, że jej intencją było podleganie ubezpieczeniom społecznym także z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, o czym świadczy fakt złożenia wniosku o objęcie ubezpieczeniami społecznymi z tytułu działalności gospodarczej i opłacania składek w prawidłowej wysokości. M. J. wskazała również, że niemożność objęcia ubezpieczonej dwoma tytułami obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, powinna w pierwszej kolejności podlegać weryfikacji przez organ ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniósł o oddalenie odwołania i zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego. W odpowiedzi na zarzut wnioskodawczyni, organ rentowy zaznaczył, że nie ma obowiązku na bieżąco weryfikować każdej czynności każdego płatnika i wszystkich wpływających do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych
Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:
M. J. od 15 października 2019 roku do chwili obecnej jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w firmie (...). Z tytułu umowy o pracę objęta jest ubezpieczeniami społecznymi jako pracownik u płatnika - (...) J. K. i z tego tytułu płatnik składek rozlicza za M. J. należne składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek wynoszącej co najmniej minimalne wynagrodzenie w przeliczeniu na okres miesiąca.
(okoliczność bezsporna- odpowiedź ZUS na odwołanie, k.5-akt sprawy)
W dniu 24 września 2021 roku M. J. złożyła wniosek o przyznanie pomocy z funduszy unijnych na podjęcie działalności gospodarczej w ramach programu „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.
(dowód: wniosek – k. 54 -75 akt)
Uchwałą nr (...) z (...) roku (...) Stowarzyszenia (...) (...)” uznała operację (...) O. - (...)z Mobilną Dostawą” za zgodną z lokalną Strategią (...) i wybrała do sfinansowania wniosek M. J. udzielając jej wsparcia na w/w operację w wysokości 100 000zł.
(dowód: uchwała – k. 78 akt)
W dniu 25 marca 2022 roku M. J. zawarła z Województwem (...) umowę o przyznanie pomocy związanej z realizacją operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.
W ramach tej umowy wnioskodawczyni zobowiązała się do rozpoczęcia jednoosobowej działalności gospodarczej i utworzenia jednego miejsca pracy w ramach samozatrudnienia poprzez zakup sprzętu wspomagającego produkcję i dostawę wyrobów (...) oraz do zgłoszenia się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności gospodarczej, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 i podlegania tym ubezpieczeniom przez łącznie co najmniej 2 lata, również w przypadku gdy beneficjent korzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust 1 ustawy prawo przedsiębiorców do dnia złożenia wniosku o płatność drugiej transzy pomocy tj. w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń. W przeciwnym wypadku wnioskodawczyni zobowiązana była do utworzenia co najmniej jednego miejsca pracy i zatrudnienia osoby, dla której zostało utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowę o pracę. W przypadku nie spełnienia któregokolwiek z warunków następuje zwrot dotychczas wypłaconej kwoty.
Na podstawie tej umowy wnioskodawczyni została przyznana pomoc w wysokości 100 000zł. płatna w dwóch transzach: pierwsza w kwocie 80.000zł. płatna do 30 czerwca 2022 roku i druga w kwocie 20.000zł. płatana do 31 października 2022 roku.
(dowód: umowa o przyznanie pomocy – k. 130-152 akt)
M. J. od (...) roku rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest produkcja pieczywa oraz świeżych wyrobów (...) (...) w miejscowości zamieszkania T..
W dniu 6 kwietnia 2022 roku wnioskodawczyni udała się do ZUS Odział w Ł. celem zgłoszenia się do ubezpieczeń społecznych z tytułu prowadzonej działalności. Wnioskodawczyni poinformowała pracownicę ZUS, że jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy i osiąga wyższe niż minimalne wynagrodzenia oraz że rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej, z tytułu której otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych, co wiąże się z tym, że musi z tytułu działalności podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. Poprosiła o pomoc w wypełnieniu dokumentów zgłoszeniowych. Pracownica ZUS powiedziała jej, żeby w dokumencie zgłoszeniowym zakreśliła rubrykę o zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z tytułu działalności, co wnioskodawczyni zrobiła.
I tak, M. J. w dniu 6 kwietnia 2022 roku zgłosiła się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych: emerytalnego, rentowych i wypadkowego z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70 00 od dnia 5 kwietnia 2022 roku
Wnioskodawczyni od zgłoszenia się do ubezpieczeń społecznych co miesiąc opłacała składki na ubezpieczenia społeczne: na początku składka wynosiła 570 zł., teraz jest to kwota 670 zł., liczona od najniższej podstawy wymiaru składki.
(dowód: zgłoszenie (...) z dnia 05.04.2022 r., k.43-44, k. 76-77 – akt sprawy, zeznania wnioskodawczyni M. J., k.38-41-akt sprawy)
W dniu 14 październiku 2022 roku wnioskodawczyni udała się do Oddziału ZUS w Ł. celem otrzymania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu działalności. Ponownie poinformowała ZUS o swojej sytuacji tj. że jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy i osiąga wyższe niż minimalne wynagrodzenia oraz że jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą. Pracownica ZUS po sprawdzeniu na kocie informacji o ubezpieczonej na podstawie jej dowodu osobistego stwierdziła, że wszystko jest w porządku, że nie zalega ze składkami i wystawiła jej zaświadczenie o zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych .
Z zaświadczenia tego wynika, że M. J. podlega ubezpieczeniu (kod tytułu 0570 00) jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, dla której podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz zdrowotne) stanowi zadeklarowana kwota nie niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia, które to składki sama opłaca od 5 kwietnia 2022 roku.
(dowód: zaświadczenie z dnia 14.10.2022 roku, k. 160-akt ZUS, zeznania wnioskodawczyni M. J., k.38-41-akt sprawy,)
W lutym 2023 roku ZUS w Ł. stwierdził, że składki są opłacane błędnie, gdyż nie jest możliwym opłacanie dwóch składek obowiązkowych na ubezpieczenia społeczne.
(dowód: zeznania wnioskodawczyni M. J., k.38-41-akt sprawy)
W dniu 16 lutego 2023 roku dokumentem (...), ubezpieczona – zgodnie z instrukcjami udzielonym jej w ZUS- dokonała wyrejestrowania z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z tytułu działalności gospodarczej od 5 kwietnia 2022 roku, z kodem przyczyny wyrejestrowania 100 i wniosła o objęcie dobrowolnymi ubezpieczeniami społecznymi z tego tytuły od dnia 5 kwietnia 2022 roku.
(dowód: zgłoszenie (...) wyrejestrowanie ubezpieczeń z dnia 16.02.2023 r. k.45, zgłoszenie (...) z dnia 16.02.2023 r., k.46-47 - akt sprawy)
W związku z powyższym, (...) Oddział w T. – na wniosek ubezpieczonej - dokonał korekty pierwszego zgłoszenia w systemie, zaznaczając, że ubezpieczenie ma być dobrowolne od 5 kwietnia 2022 roku 16 lutego 2023 roku.
(dowód: zeznania wnioskodawczyni M. J., k.38-41-akt sprawy)
W dniu 16 lutego 2023 roku wnioskodawczyni złożyła wniosek do ZUS o wyrażenie zgody na uznanie opłaconych składek jako dobrowolnych składek ubezpieczenie emerytalne, rentowe z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W uzasadnieniu wskazała, że działalność gospodarczą założyła w ramach dotacji Unii Europejskiej, którym wymogiem jest opłacanie dobrowolnych składek społecznych.
(dowód: wniosek, k.165-168, umowa o przyznaniu pomocy, k.134-akt sprawy)
W dniu 23 lutego 2023 roku M. J. wniosła do ZUS o wydanie decyzji o podleganiu dobrowolnemu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej od dnia 5 kwietnia 2022 roku.
(dowód: wniosek, k.1-akt ZUS)
W wyniku rozpatrzenia w/w wniosku, ZUS wydał zaskarżoną decyzję.
(dowód: decyzja ZUS z dnia 10.03.2023, k.4-5-akt ZUS)
Sąd Okręgowy zważył, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zaskarżoną decyzją ZUS ustalił, że wnioskodawczyni z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej podlega dobrowolnie ubezpieczeniom społecznym od 16 lutego 2023 roku.
Skarżąca w odwołaniu wniosła o ustalenie, że podlegała dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu już od 5 kwietnia 2022 roku. Wnioskodawczyni podkreśliła, że wniosek o objęcie jej ubezpieczeniami społecznymi z tytułu działalności gospodarczej złożyła w dniu 6 kwietnia 2022 roku i jej intencją było podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej od daty jej rozpoczęcia tj. od dnia 5 kwietnia 2022 roku, o czym świadczy fakt złożenia wniosku o objęcie ubezpieczeniami społecznymi z tytułu działalności gospodarczej i opłacania składek w prawidłowej wysokości. M. J. wskazała również, że w chwili składania wniosku o objęcie jej ubezpieczeniami społecznymi z tytułu działalności gospodarczej, nie miała świadomości, że nie może być objęta dwoma tytułami obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Taką wiedzę miał natomiast ZUS, a zatem powinien ją o powyższym poinformować lub zweryfikować składany przez nią wniosek z urzędu.
W spornym okresie od 5 kwietnia 2022 roku do 15 lutego 2023 roku ubezpieczona miała dwa tytuły do podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu), a mianowicie: prowadzenie pozarolniczej działalności (art. 6 ustęp 1 pkt 5 ustawy systemowej) oraz umowę o pracę, z której osiągała co najmniej minimalne wynagrodzenie (art. 6 ustęp 1 pkt 1 ustawy systemowej).
Zbieg tytułów do ubezpieczeń rozstrzyga art. 9 ustawy systemowej.
Zgodnie z art. 9 ustęp 1 ustawy systemowej osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 7b ustawy systemowej spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnymi rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, otrzymywania stypendium doktoranckiego, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego albo wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie. Mogą one dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1a.
Ustęp 1a stanowi, że ubezpieczeni wymienieni w ust. 1, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego lub wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a tj. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1b i art. 16 ust. 10a.
Z powołanego przepisu, ustalającego reguły zbiegu różnych tytułów ubezpieczenia, wynika, że jeśli któryś z tych tytułów wystąpi w zbiegu z innym tytułem wymienionym w art. 6 ust. 1 ustawy systemowej (tzw. tytułem ogólnym), to ma on pierwszeństwo w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego przed tzw. tytułem ogólnym. Podleganie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu pracowniczego zatrudnienia, o którym mowa w art. 6 ustęp 1 pkt 1 ustawy systemowej w wysokości nie niższej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, jest w świetle art. 9 ust 1 ustawy systemowej bezwzględnym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń, który ma pierwszeństwo przed tytułem wynikającym z prowadzenia pozarolniczej działalności.
Oznacza to, że w okresie, w którym wnioskodawczyni miała status pracownika, a miała go w dacie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej tj. 5 kwietnia 2022 roku, nie mogła podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Ta działalność mogła jedynie stanowić dodatkowy tytuł ubezpieczenia emerytalnego i rentowego o charakterze dobrowolnym.
Rację ma zatem ZUS, że w okresie otrzymywania przez ubezpieczoną wynagrodzenia za pracę w kwocie nie niższej od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, co miało miejsce w całym spornym okresie od 5 kwietnia 2022 roku do 15 lutego 2023 roku , nie mogła ona podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, gdyż wykluczał to art. 9 ustęp 1 ustawy systemowej. Wnioskodawczyni mogła być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu pozarolniczej działalności jedynie dobrowolnie, na swój wniosek. ZUS zapomina jednak, że ubezpieczona taki wniosek złożyła 6 kwietnia 2022 roku z datą objęcia ubezpieczeniami od 5 kwietnia 2022 roku, z tym że we wniosku napisała, że chce podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. Wynikało to stąd, że wnioskodawczyni korzystała z dofinansowania unijnego na rozpoczęcie działalności gospodarczej, które wiązało się z koniecznością podlegania ubezpieczeniom społecznym z tej działalności, nawet wówczas, gdy prowadzący działalność, tak jak skarżąca, podlegał ubezpieczeniom społecznym z tytułu pracowniczego zatrudnienia. Skarżąca nie wiedziała, że przepis art. 9 ustawy systemowej wyklucza możliwość podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę przy osiąganiu co najmniej minimalnego wynagrodzenia i z tytułu działalności gospodarczej. O powyższym nie została poinformowana przez ZUS w dacie składania wniosku o objęcie ubezpieczeniami z tytułu działalności gospodarczej, mimo że ZUS taką wiedzą dysponował, gdyż w systemie skarżąca figurowała jako podlegająca ubezpieczeniom społecznym jako pracownik od 15 października 2019 roku w pełnym wymiarze czasu pracy. Świadczenie przez wnioskodawczynię pracy w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę, oznacza że jej wynagrodzenie za pracę nie mogło być niższe od minimalnego. Tym samym podleganie przez skarżącą obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu działalności gospodarczej było wykluczone w świetle art 9 ustawy systemowej w dacie 5 kwietnia 2022 roku, o czym wiedział ZUS, gdyż wynikało to z danych zapisanych na koncie ubezpieczonej. Ubezpieczona wiedziała jedynie, że musi podlegać ubezpieczeniom z tytułu działalności gospodarczej i to przez co najmniej dwa lata od rozpoczęcia działalności, gdyż jest to warunkiem umowy o dofinansowaniu. Złamanie tego warunku oznaczało zwrot otrzymanej dotacji wynoszącej 100 000 zł.
W sytuacji zatem, gdy skarżąca złożyła w ZUS w dniu 6 kwietnia 2022 roku błędny wniosek o objęcie jej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej od dnia 5 kwietnia 2022 roku obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, zamiast do jedynie jej dostępnych z tego tytułu dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, ZUS winien w trybie art. 48 b ust 1, 2 i 4 ustawy systemowej z urzędu skorygować tą wadliwość zgłoszenia.
Stosownie bowiem do treści art. 48b ust 1, 2 i 4 ustawy systemowej Zakład może sporządzać z urzędu zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych, imienne raporty miesięczne, zgłoszenia płatnika składek, zgłoszenia wyrejestrowania płatnika składek, deklaracje rozliczeniowe oraz dokumenty korygujące te dokumenty, zwane dalej "dokumentami związanymi z ubezpieczeniami społecznymi określonymi w ustawie". Zakład może korygować z urzędu błędy stwierdzone w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie. Zakład może z urzędu wprowadzać i korygować dane bezpośrednio na kontach ubezpieczonych lub kontach płatników składek, informując o tym ubezpieczonych i płatników składek.
ZUS nie skorzystał ze swojego uprawnienia z art. 48 b ustawy systemowej, a jedynie zobowiązał skarżącą do złożenia korekty dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczenia i to dopiero 16 lutego 2023 roku. Wnioskodawczyni złożyła 16 lutego 2023 roku żądaną korektę w zakresie ubezpieczenia tj. wyrejestrowała się z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z tytułu pozarolniczej działalności i zgłosiła się dobrowolnie do ubezpieczeń z tytułu tej działalności od 5 kwietnia 2022 roku. Z tym, że ZUS powołując się na art. 14 ust 1 objął ją dobrowolnie ubezpieczeniami od dnia, w którym zgłoszenie zostało złożone w ZUS tj. od dnia 16 lutego 2023 roku.
Zgodnie z art. 14 ust 1 ustawy systemowej objęcie dobrowolnie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi albo chorobowym następuje od dnia wskazanego odpowiednio w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 36 ust. 10 albo 14, nie wcześniej jednak niż od dnia, w którym zgłoszenie zostało złożone w Zakładzie, z zastrzeżeniem ust. 1a.
Przepis art. 14 ust 1a ustawy systemowej stanowi zaś, że objęcie dobrowolnie ubezpieczeniem chorobowym następuje od dnia wskazanego w zgłoszeniu tylko wówczas, gdy zgłoszenie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych zostanie dokonane w terminie określonym w art. 36 ust. 4 tj. 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń albo 4b. 5. Osoby, które są obejmowane ubezpieczeniami społecznymi na zasadach dobrowolności, zgłaszają wniosek o objęcie ich ubezpieczeniem w terminie przez nie wybranym ( art. 14 ust 5 ustawy systemowej)
Należy wskazać, że skarżąca wniosek o objęcie ubezpieczeniami społecznymi z tytułu działalności gospodarczej złożyła w dniu 6 kwietnia 2022 roku z datą od 5 kwietnia 2022 roku, do czego uprawniał ją art. 14 ust 5 ustawy systemowej, a nie w dacie 16 lutego 2023 roku, jak imputuje ZUS. W dacie 16 lutego 2023 roku wnioskodawczyni, na żądanie ZUS, złożyła jedynie korektę dokumentacji zgłoszeniowej, której winien dokonać sam z urzędu ZUS na podstawie art. 48 b ustawy systemowej. Korekta błędnie złożonej przez ubezpieczonego dokumentacji zgłoszeniowej, nie jest nowym wnioskiem o objęcie ubezpieczeniami społecznymi. Skoro w dacie 5 kwietnia 2022 roku skarżąca nie mogła być objęta z tytułu działalności gospodarczej ubezpieczeniami społecznymi obowiązkowymi, z uwagi na zbieg tytułów do ubezpieczenia wynikający z art. 9 ustawy systemowej, to ZUS powinien w trybie art 48b ustawy systemowej skorygować z urzędu ten stwierdzony w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi błąd i objąć skarżącą jedynie możliwymi dla niej z tytułu prowadzenia działalności dobrowolnymi ubezpieczeniami społecznymi od daty wynikającej z pierwotnego wniosku tj. od dnia 5 kwietnia 2022 roku. Nie dopełnienie przez ZUS swojego obowiązku wynikającego z art. 48 b ustawy systemowej nie może obciążać negatywnymi konsekwencjami ubezpieczonej. Intencją ubezpieczonej (wynikającą z obowiązku wywiązania się z umowy z 25 marca 2022 roku) było podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu działalności gospodarczej, a z racji zatrudnienia pracowniczego, mogła z tego tytułu podlegać w/w ubezpieczeniom tylko dobrowolnie. Zmiana zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego z obowiązkowego na dobrowolne, która nie była zależna od woli ubezpieczonej, jako narzucona przez ustawodawcę w art. 9 ustawy systemowej, podlega korekcie w trybie art. 48b ustawy systemowej. Data dokonania korekty przez ZUS nie wpływa na datę objęcia ubezpieczeniami. Ta wynika z błędnie złożonego dokumentu, który podlega korekcie w trybie art. 48 b ustawy systemowej.
Z tych też względów, Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. orzekł jak sentencji orzeczenia.