Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VIII U 1035/23

UZASADNIENIE


Decyzją z dnia 11 maja 2023 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w Ł. przyznał J. K. dodatkowe roczne świadczenie pieniężne w kwocie 1588,44 zł. Kwotę tę ZUS pomniejszył o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z obowiązującymi przepisami – ustawą z dnia 9 stycznia 2020 roku o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów, o ile umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej.

Dalej organ rentowy wskazał, że dodatkowe roczne świadczenie zostanie wypłacone ubezpieczonemu ze świadczeniem przysługującym za kwiecień 2023 roku.

(decyzja – k. 415-416 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

Odwołanie od w/w decyzji wniósł J. K. wskazując, iż jest ona dla niego krzywdząca. Wnioskodawca wskazał, że decyzją z dnia 3 marca 2023 roku Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. został zwolniony z obowiązku pobierania podatku dochodowego od wypłaconego świadczenia rentowego w okresie od marca do grudnia 2023 roku. Mimo to w zaskarżonej decyzji ZUS nie zważając na powyższe dokonał pobrania zaliczki na podatek dochodowy w kwocie 81 zł od wypłaconego mu w kwietniu 2023 roku świadczenia. Wobec powyższego wnioskodawca wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji poprzez ustalenie, że brak było podstaw do potrącenia przysługującego mu świadczenia o zaliczkę na podatek dochodowy. Skarżący wniósł także o przyznanie prawa do odsetek od kwoty 81 złotych liczonymi od dnia 21 kwietnia 2023 roku do dnia 4 lipca 2023 roku.

(odwołanie – k. 3)

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie.

(odpowiedź na odwołanie – k. 4-4 verte)

Postanowieniem z dnia 8 sierpnia 2023 roku tutejszy sąd ustanowił wnioskodawcy pełnomocnika z urzędu w osobie radcy prawnego.

(postanowienie – k. 35)

W piśmie z dnia 30 września 2023 roku profesjonalny pełnomocnik wnioskodawcy podtrzymał dotychczasowe stanowisko w sprawie i wniósł o zmianę zaskarżonej decyzji poprzez usunięcie z niej fragmentu na temat potrącenia świadczenia o zaliczkę na podatek dochodowy i uznanie, że decyzja ta wydana została z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa, zasądzenie od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rzecz Ubezpieczonego odsetek ustawowych za opóźnienie liczonych od dn. 21 kwietnia 2023 r. do dn. 4 lipca 2023 r. liczonych od kwoty 81 zł oraz zasądzenie kosztów nieopłaconej pomocy prawnej z urzędu według stawek rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności radców prawnych świadczących pomoc prawną „z wyboru" (tj. z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dn. 20 kwietnia 2023 r. SK 53/22 oraz z dn. 19 kwietnia 2023 r. SK 85/22), oświadczając, że koszty te nie zostały poniesione na moją rzecz w całości ani w części.

(pismo – k.55-58)

Na rozprawie w dniu 23 października 2023 roku strony podtrzymały dotychczasowe stanowiska w sprawie.


Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:



J. K. urodził się w dniu (...).

(okoliczność bezsporna)

Wnioskodawca był uprawniony do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w okresie od dnia 1 lipca 1996 roku do dnia 31 października 2023 roku.

(okoliczność bezsporna)

Decyzją z dnia 27.11.2018 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Ł. postanowił zwolnić J. K. z obowiązku pobierania podatku dochodowego od wypłaconego świadczenia rentowego w 2019 r.

(okoliczność bezsporna)

Zawiadomieniem z dnia 11 stycznia 2019 r. znak (...), Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w Ł. poinformował J. K., że ZUS uwzględnił decyzję - Urzędu Skarbowego , która będzie realizowana od lutego 2019 r. Realizacja decyzji zostanie zastosowana po zmniejszeniu zaliczki za podatek dochodowy od osób fizycznych o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości 7,75 % podstawy oskładkowania. Składka wpłacana na ubezpieczenie zdrowotne jest odliczana od należnego podatku jako ulga , mająca pierwszeństwo przed innymi odliczeniami , zgodnie z art. 27B ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2012r. poz. 361 ze zm.).

(okoliczność bezsporna)

Wnioskodawca złożył odwołanie od w/w zawiadomienia.

(odwołanie – k. 3 w aktach o sygn. VIII U 553/19 załączonych do sprawy)

Postanowieniem z dnia 19 kwietnia 2019 roku Sąd Okręgowy w Łodzi VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Ł. odrzucił odwołanie J. K. od zawiadomienia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w Ł. z dnia 11 stycznia 2019 r. na podstawie art. 477 9 § 1 k.p.c. w związku z art. 476 § 2 k.p.c.

(postanowienie – k. 72, postanowienie Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dn. 1 lipca 2019 roku w aktach o sygn. VIII U 553/19 załączonych do sprawy)

Wnioskodawca przedłożył decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. opatrzoną datą 3 marca 2023 roku o zwolnieniu płatnika tj. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Ł. z obowiązku pobrania podatku dochodowego od wypłacanego ubezpieczonemu świadczenia rentowego w okresie od marca do grudnia 2023 roku.

(decyzja – k. 397-400 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

W piśmie z dnia 11 kwietnia 2023 roku ZUS poinformował wnioskodawcę, że w/w decyzja Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. będzie realizowana od 1 maja 2023 roku.

(pismo – k. 497 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2023 roku ZUS poinformował wnioskodawcę, że z przyczyn technicznych nie dokonano zaniechania pobierania podatku dochodowego od 1 kwietnia 2023 roku.

(pismo – k. 413 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

W dniu 11 maja 2023 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w Ł. wydał zaskarżoną decyzję.

(decyzja – k. 415-416 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

Decyzją z dnia 15 czerwca 2023 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego Ł. stwierdził nadpłatę w podatku dochodowym od osób fizycznych w trakcie roku podatkowego od wypłaconych wnioskodawcy przez ZUS w kwietniu 2023 roku świadczeń rentowych w kwocie 81 złotych.

(decyzja – k. 39-39 verte, k. 43-45 verte)

W dniu 4 lipca 2023 roku wnioskodawcy została wypłacona kwota 81 złotych wynikająca z decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. z dnia 15 czerwca 2023 roku.

(pismo – k. 42-42 verte, w kopercie – k. 67)



Powyższy niesporny stan faktyczny został odtworzony na podstawie powołanych dokumentów, których wartości dowodowej nie kwestionowała żadna ze stron, a i Sąd nie znalazł podstaw do podważania ich wartości dowodowej z urzędu, w tym zgromadzonych w aktach o sygn. VIII U 553/19 i załączonych do sprawy. W istocie spór pomiędzy stronami koncentrował się jedynie co do oceny prawnej bezspornych faktów.



Sąd Okręgowy zważył, co następuje:



Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Oceniając zasadność odwołania Sąd zważył, że zgodnie z art. 8 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.2023.0.2383), płatnikiem jest podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 34 ust 1 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2022.0.2647; dalej u.p.d.o.f.) - organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f.).

Przypomnieć wypada, że zaliczka na podatek dochodowy, którą organ emerytalno-rentowy obowiązany jest odprowadzić od wypłaconych świadczeń, jest częścią dochodu emeryta lub rencisty, którą ubezpieczony nie może dowolnie dysponować, a która przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie zobowiązań podatkowych.

Należy też podkreślić, że ZUS jako płatnik zaliczki na podatek dochodowy od emerytury nie jest organem podatkowym w rozumieniu art. 13 § 1 Ordynacji podatkowej, a czynności przez niego podejmowane w celu obliczenia i pobrania należności podatkowych od podatnika mają jedynie charakter czynności materialno-rachunkowych. W przypadku, gdy pobór podatku dochodowego odbywa się za pośrednictwem płatnika (organu rentowego), płatnik ten odpowiada całym swym majątkiem za podatek nie pobrany od podatnika lub pobrany w kwocie niższej od należnej, chyba że nastąpiło to z winy podatnika. Płatnik odpowiada również za niewpłacenie w terminie pobranego podatku. Dodatkowo niedopełnienie obowiązków obliczania i pobrania podatku oraz niewpłacenie pobranego podatku przez płatnika zagrożone jest sankcjami wynikającymi z ustawy karnej skarbowej.

Mając na uwadze realia badanej sprawy Sąd Okręgowy zważył, że decyzją z dnia 3 marca 2023 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego Ł. został zwolniony z obowiązku pobrania podatku dochodowego od wypłacanego ubezpieczonemu świadczenia rentowego w okresie od marca do grudnia 2023 roku.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Zgodnie zaś z art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

Mając zaś na uwadze, że pomimo wcześniejszego uzyskania przez ZUS w/w informacji od Urzędu Skarbowego, której wpływ organ rentowy potwierdził pismem z dnia 11 kwietnia 2023 roku , to i tak pozwany w zaskarżonej decyzji z dnia 11 maja 2023 roku przyznając J. K. dodatkowe roczne świadczenie pieniężne, ów kwotę niezasadnie pomniejszył o zaliczkę na podatek dochodowy. Konsekwencją powyższego było wydanie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. decyzji z dnia 15 czerwca 2023 roku stwierdzającej nadpłatę w podatku dochodowym od osób fizycznych w trakcie roku podatkowego od wypłaconych wnioskodawcy przez ZUS w kwietniu 2023 roku świadczeń rentowych w kwocie 81 złotych.

Bez wpływu na powyższe pozostają twierdzenia ZUS, który w piśmie z dnia 24 kwietnia 2023 roku poinformował wnioskodawcę, że z przyczyn technicznych nie dokonał zaniechania pobierania podatku dochodowego od 1 kwietnia 2023 roku.

Ulga w postaci zaniechania poboru zaliczek na podatek dochodowy jest formą pomocy dla podatników, których zdolność finansowa jedynie czasowo uległa pogorszeniu. Natomiast sama decyzja organu podatkowego w sprawie zwolnienia z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń rentowo-emerytalnych zapada w ramach uznania administracyjnego.

Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. z dnia 3 marca 2023 roku wnioskodawcy zostało przyznane uprawnienie czasowe tj. zwolnienie z obowiązku pobrania podatku dochodowego od wypłacanego ubezpieczonemu świadczenia rentowego w okresie od marca do grudnia 2023 roku, z uwagi na jego trudną sytuację życiową. Ulga, o której mowa w art. 22 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej z uwagi na jej szczególny charakter nie stanowi źródła poprawy egzystencji podatnika, a jedynie przejściowo służy do odzyskania przez niego równowagi finansowej. W takiej sytuacji zwolnienie płatnika z obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy nie oznacza zwolnienia podatnika od obowiązku zapłaty podatku dochodowego, a jedynie przesunięcie go w czasie do 30 kwietnia 2024 roku, tj. do terminu złożenia zeznania podatkowego za 2023 rok. Jak wynika z konstrukcji przepisu art. 22 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, decyzje w sprawie zaniechania poboru zaliczek na podatek przez płatników podejmowane są w ramach uznania administracyjnego organu i to uznania pełnego. Nie zmienia to jednak faktu, że obowiązkiem ZUS było respektowanie i zagwarantowanie realizacji przyznanego skarżącemu zwolnienia, nie od 1 maja 2023 roku, ani po zakończeniu roku podatkowego, lecz zgodnie z treścią powoływanej decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego, a tych czynności organ rentowy zaniechał. Zachowanie ZUS wyrażone w treści zaskarżonej decyzji przeczy istocie przyznania wnioskodawcy w/w uprawnienia. Chodziło o czasowe zaniechanie ustalania i poboru podatku dochodowego, a nie jak wskazywał ZUS, że po zakończeniu roku podatkowego ubezpieczony będzie mógł dokonać ,,odbioru” tegoż podatku. Gdyby faktycznie celem wnioskodawcy był ,,odbiór” podatku, to z pewnością nie występowałby uprzednio z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. o zwolnienie go z obowiązku pobrania w okresie od marca do grudnia 2023 roku podatku dochodowego od świadczenia rentowego.

Wobec tego żądanie wnioskodawcy zasługiwało na uwzględnienie.

Mając na uwadze powyższe okoliczności Sąd Okręgowy, na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c., zmienił zaskarżoną decyzję i orzekł, jak w pkt 1 sentencji wyroku.

Na uwzględnienie zasługiwało także żądanie wnioskodawcy odnośnie przyznania mu prawa do odsetek ustawowych za opóźnienie.

Kwestię odsetek w postępowaniu przed organem rentowym reguluje ustawa z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.2023.0.1230).

Zgodnie z art. 85 ust. 1 tej ustawy, jeżeli Zakład – w terminach przewidzianych w przepisach określających zasady przyznawania i wypłacania świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych lub świadczeń zleconych do wypłaty na mocy odrębnych przepisów albo umów międzynarodowych – nie ustalił prawa do świadczenia lub nie wypłacił tego świadczenia, jest obowiązany do wypłaty odsetek od tego świadczenia w wysokości odsetek ustawowych określonych przepisami prawa cywilnego. Nie dotyczy to przypadku, gdy opóźnienie w przyznaniu lub wypłaceniu świadczenia jest następstwem okoliczności, za które Zakład nie ponosi odpowiedzialności.

Reguły dotyczące wypłacania odsetek przewidują także przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad wypłacania odsetek za opóźnienie w ustaleniu lub wypłacie świadczeń z ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 12 poz. 104). W przypadku świadczeń okresowych okres opóźnienia liczy się od dnia następującego po ustalonym terminie ich płatności (§ 2 ust. 4 rozporządzenia).

Zdaniem Sądu Okręgowego odsetki winny być naliczone w zakresie w jakim ZUS nienależnie pobrał zaliczkę na podatek dochodowy i nie wypłacił jej ubezpieczonemu od kwoty 81 złotych stanowiącej nadpłatę w podatku dochodowym od osób fizycznych w trakcie roku podatkowego od wypłaconych wnioskodawcy przez ZUS w kwietniu 2023 roku świadczeń rentowych od dnia 21 kwietnia 2023 r. – biorąc pod uwagę ustalony przez ZUS termin płatności świadczenia rentowego – 20 dzień każdego miesiąca oraz fakt, że dodatkowe świadczenie pieniężne zostało wypłacone wraz ze świadczeniem rentowym za kwiecień 2023 roku do dnia 4 lipca 2023 r. – tego dnia wnioskodawcy została wypłacona kwota 81 zł, o której mowa w decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego Ł. z dnia 15 czerwca 2023 roku – nadpłata podatku dochodowego – punkt 2 sentencji wyroku.

W punkcie 3 sentencji wyroku, Sąd Okręgowy przyznał i nakazał wypłacić ze Skarbu Państwa Kasy Sądu Okręgowego w Łodzi na rzecz radcy prawnego M. R. tytułem wynagrodzenia pełnomocnika za nieopłaconą pomoc prawną udzieloną z urzędu wnioskodawcy w kwocie 221,40 zł. Sąd uwzględnił wniosek tego pełnomocnika podzielając treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23.04.2020 r., SK 66/19, w którym stwierdzono, że analiza statusu adwokatów i radców prawnych oraz ich roli w postępowaniu, w którym występują jako podmioty powołane z urzędu i zobowiązane do zastępstwa prawnego, prowadzi do uznania, iż różnicowanie ich wynagrodzenia poprzez obniżenie, w stosunku do wynagrodzenia, jakie otrzymaliby, gdyby występowali w sprawie jako pełnomocnicy z wyboru, nie ma konstytucyjnego uzasadnienia. Podzielając w całości w/w stanowisko Trybunału Konstytucyjnego należało zatem orzec o kosztach nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej w n/n sprawie z urzędu na podstawie § 15 ust. 2 w zw. z § 4 ust 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 3.10.2016 r. w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu (Dz.U.2023.0.2437), uwzględniając treść §9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 22.10.2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (Dz.U.2023.0.1935).





/Jacek Chrostek/









Zarządzenie: odpis wyroku z uzasadnieniem

doręczyć wnioskodawcy.