Sygn. akt XVC 324/14

Gdańsk, dnia 2 lutego 2015 r.

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Sąd Okręgowy w Gdańsku XV Wydział Cywilny w składzie:

Przewodniczący: SSO Weronika Klawonn

Protokolant: st. sekretarz sądowy Magdalena Florian

po rozpoznaniu w dniu 26 stycznia 2015 roku na rozprawie

sprawy z powództwa K. N.

przeciwko (...)Izbie (...)

o zapłatę

1. zasądza od pozwanej (...) Izby (...) na rzecz powódki K. N. kwotę 20250 zł. (dwadzieścia tysięcy dwieście pięćdziesiąt złotych) wraz z ustawowymi odsetkami:

- od kwoty 20000 zł. od dnia 26 listopada 2010 r. do dnia zapłaty,

- od kwoty 2250 – od dnia 16 stycznia 2011 r. do dnia zapłaty

2. w pozostałym zakresie powództwo oddala,

3. zasądza od pozwanej (...) Izby (...) na rzecz powódki K. N. kwotę 925 zł. (dziewięćset dwadzieścia pięć złotych) tytułem zwrotu części opłaty od pozwu,

4. zasądza od powódki K. N. na rzecz pozwanej (...)Izby (...) kwotę 2520 zł. (dwa tysiące pięćset dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu części kosztów zastępstwa procesowego.

5. wyrokowi w pkt. 1 i 3 nadaje rygor natychmiastowej wykonalności.

XV C 324/14

UZASADNIENIE

1.  Stanowiska stron

1.1.  Stanowisko powódki K. N.

1.1.1.  Żądanie.

Powódka K. N. pozwem skierowanym przeciwko (...)Izbie (...) domagała się zasądzenia na jej rzecz kwoty 123266 zł. 89 gr. wraz z odsetkami ustawowymi od kwot:

- 65684 zł. 50 gr. – od dnia 26 listopada 2010 r. do dnia zapłaty,

- 13456 zł. 50 gr. 0 od dnia 16 stycznia 2011 r. do dnia zapłaty,

- 44126 zl. 34 gr. od dnia 13 grudnia 2013 r. do dnia zapłaty.

Ponadto na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. powódka złożyła wniosek o nadanie wyrokowi rygoru natychmiastowej wykonalności.

1.1.2.  Podstawa faktyczna żądania:

1.1.2.1.  Powódka uzyskawszy absolutorium na Wydziale (...) (...)kontynuowała naukę na terenie Niemiec, gdzie otrzymała w 1991 r. tytuł Diplo-Ingenieur. Przez 18 lat w Niemczech wykonywała zawód urbanisty.

1.1.2.2.  Po powrocie do Polski, w dniu 12 września 2006 r. złożyła do pozwanej (...) Izby Urbanistów wniosek o przeprowadzenie postępowania w przedmiocie potwierdzenia jej kwalifikacji zawodowych uprawniających do wpisu na listę urbanistów. W dniu 13 września 2006 r. odbyło się posiedzenie, na którym powódka przestawiła przebieg swojej dotychczasowej kariery zawodowej. Komisja kwalifikacyjna stwierdziła konieczność opracowania przynajmniej jednego projektu z zakresu planowania przestrzennego. Ponadto potwierdziła, że pozostałe warunki powódka spełnia.

1.1.2.3.  W ciągu następnego roku powódka uzupełniła wymagany warunek. Na skutek wniosku powódki z dnia 30 lipca 20107 r. Okręgowa Komisja kwalifikacyjna wznowiła postępowanie w sprawie powódki.

1.1.2.4.  Uchwałą z dnia 14 sierpnia 2007 r. odmówiono powódce potwierdzenia jej kwalifikacji, wskazując, że nie spełnia wymogu posiadania dwuletniej praktyki przy projektowaniu przestrzeni w skali regionalnej.

1.1.2.5.  Na skutek odwołania powódki organ II instancji tj. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna Izby (...) uchylił zaskarżoną decyzję, przekazując sprawę do ponownego rozpoznania .

1.1.2.6.  Okręgowa Komisja kwalifikacyjna nie podjęła żadnych działań w sprawie. Powódka z wróciła się o interwencję do instytucji niemieckich i europejskich. W wyniku tych działań Okręgowa Komisja kwalifikacyjna uchwałą z dnia 28 stycznia 2009 r. umorzyła postępowanie w sprawie, uznając się za niewłaściwą, sprawę przekazała innemu organowi.

1.1.2.7.  Krajowa Rada Izby (...) uchwałą nr (...) z dnia 25 lipca 2009 r. postanowiła uznać kwalifikacje zawodowe powódki oraz zobowiązać Okręgowa Radę (...) Izby (...) z siedzibą w G. do wpisania powódki na listę członków tej Izby. Ostateczne na mocy uchwały z dnia 18 września 2009 r. powódka została wpisana na listę urbanistów.

1.1.2.8.  W toku postępowania powódka dokonała szeregu wydatków mających na celu jego przyspieszenie. W szczególności poniosła koszty wynagrodzenia adwokata w kwocie 1350 zł. oraz koszty związane z tłumaczeniem dokumentacji w kwocie 900 zł.

1.1.2.9.  Powódka także nie osiągnęła korzyści, które mogłaby osiągnąć , gdyby we właściwym czasie została wpisana na listę. Wysokość szkody z tytułu utraconych korzyści w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej powódka wskazała na kwotę 84691 zł. 89 gr. Sumę tę wyliczono przez porównanie wartości projektów wykonywanych po dniu wydania uchwały z dnia 26 lipca 2009 r. oraz przed jej wydaniem, (k.9 pozwu).

1.1.2.10.  Powódka utraciła także korzyści w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z powodu braku wpisu na listę urbanistów. W dniu 2 października 2006 r. powódka została zatrudniona w (...)na czas określony, następnie aneksem z dnia 28 września 2007 r. nastąpiło zatrudnienie na czas nieokreślony. Z uwagi na brak wpisu na listę pracodawca wypowiedział umowę poprzez złożenie oświadczenia w dniu 17 października 2008 r. W dniu 7 stycznia 2009 r. powódka zawarła umowę o pracę z Biurem (...) na stanowisku starszego asystenta urbanisty tj. poniżej kwalifikacji zawodowych. Uszczerbek majątkowy w postaci utraconego zarobku wynosi 36325 zł.

1.1.3.  Podstawa prawna żądania.

1.1.3.1.  Jako podstawę prawną żądania powódka wskazała art. 417 § 1 k.c. (...) (...) Izba (...) w zakresie w jakim decyduje o wpisie na listę urbanistów wykonuje władze publiczną. Zasadniczym uchybieniem był brak przekazania sprawy według właściwości, co spowodowało rażące przedłużenie postępowania. Postępowanie trwało ponad 36 miesięcy.

1.1.3.2.  W piśmie przygotowawczym z dnia 5 sierpnia 2014 r. (k.228 i nast.) powódka przedstawiła obszerne wywody co do kwestii bezprawności działania pozwanej powołując się na rt. 9 i 19 k.p.a. , a także co do wysokości szkody i zarzutu przedawnienia.

1.2.  Stanowisko pozwanego (...)Izby (...) w G.

1.2.1.  Pozwany w sprzeciwie od nakazu zapłaty wniósł o oddalenie powództwa.

1.2.2.  Pozwany wskazał na następujące okoliczności faktyczne:

1.2.2.1.  Powódka złożyła wniosek o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego na podstawie art. 5 ust.2 pkt 5. Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa i urbanistów.

1.2.2.2.  Pismem z dnia 20 września 2006 r. powódka złożyła wniosek o zawieszenie postępowania kwalifikacyjnego na czas uzupełnienia wymaganych dokumentów. Pismem z dnia 20 lipca 2007 r. powódka wniosła o wznowienie postępowania. W dnu 14 sierpnia 2007 r. odbyło się posiedzenie Komisji Kwalifikacyjnej , na którym powódka została przesłuchana. W tym samym dniu Okręgowa Komisja kwalifikacyjna wydała uchwałę o odmowie potwierdzenia kwalifikacji z uwagi na brak wymaganego doświadczenia zawodowego., o którym mowa w art. 5 ust, 3 pkt 3 ustawy. Uchwałą z dnia 23 stycznia 2008 r. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna uchyliła uchwałę z 14 sierpnia 2007 r. i przekazała sprawę do ponownego rozpoznania. Uchwała została przekazana do Komisji Okręgowej w dniu 18 marca 2008 r.

1.2.2.3.  Pismem z dnia 1 sierpnia 2008 r. Krajowa Komisja kwalifikacyjna zwróciła uwagę na konieczność przeprowadzenia ponownego postępowania dowodowego, a także wskazała, że w przypadku ustalenia, że powódka nie posiada dwuletniego okresu praktyki zawodowej w Polsce, sprawę należy przekazać do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej. Prowadzono dalsze czynności zmierzające do zgromadzenia materiału dowodowego.

1.2.2.4.  Uchwałą z dnia 28 stycznia 2009 r. Okręgowa Komisja Kwalifikacyjna umorzyła postępowanie i przekazała sprawę do Krajowej Rady Izby (...) w W.,

1.2.2.5.  Na mocy uchwały Krajowej Izby (...)z dnia 25 lipca 2009 r. powódka została wpisana na listę członków pozwanej w dniu 18 września 2009 r.

1.2.2.6.  Wnioskiem z dnia 28 grudnia 2010 r. powódka zawezwała pozwana do próby ugodowej w sprawie o zapłatę kwoty 79140 zł. 55 gr. Pozwana odmówiła zapłaty.

1.2.3.  Stanowisko co do podstawy prawnej.

1.2.3.1.  Pozwana zakwestionowała, aby jej działanie miało charakter bezprawny. Pozwana procedowała zgodnie z podstawą prawną wskazana we wniosku powódki tj. art. 5 ust. 3 pkt. ustawy o samorządach zawodowych (…), który to przepis wymagał wykazania doświadczenia zawodowego zdobytego w czasie dwuletniej pracy związanej z gospodarką przestrzenną. Pozwana zaprzeczyła, aby na posiedzeniu w dniu 13 września 2006 r. stwierdzono niespełnienie jednego z warunków regulaminu (tj. opracowania przynajmniej jednego projektu w zakresie planowania przestrzennego). Zawieszenie postępowania miało miejsce na wniosek powódki. Umorzenie postępowania oraz przekazanie sprawy do Krajowej rady Izby (...) było następstwem oświadczenia powódki, że nie posiada żadnej innej dokumentacji potwierdzającej jej doświadczenie oraz wykładni przepisów dokonanych przez Krajową Radę Izby (...)w piśmie z dnia 1 sierpnia 2008 r.

1.2.3.2.  Pozwana zaprzeczyła wystąpieniu szkody po stronie powódki, przedstawiając stosowne wyliczenia.

1.2.3.3.  Pozwana zakwestionowała także istnienie związku przyczynowego pomiędzy szkodą a działaniem pozwanej.

1.2.4.  Pozwana podniosła zarzut przedawnienia roszczenia w zakresie nie objętym zawezwaniem do próby ugodowej. (s.11 i nast. odpowiedzi na pozew)

1.2.5.  Na rozprawie w dniu 7 stycznia 2015 r. pełnomocnik pozwanej wniósł o odrzucenie pozwu,, wskazując, że z dniem 10 sierpnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 maja 2014 r. , która zniosła samorząd urbanistów, co skutkuje brakiem zdolności sądowej.

2.  Podstawa faktyczna wyroku

2.1.  Powódka K. N. uzyskała absolutorium na Wydziale (...) G.. Następnie wyjechała do Niemiec, gdzie kontynuowała naukę na Wydziale (...) (...) w K., otrzymując w roku 1991 tytuł D.- I..

(Okoliczność bezsporna)

2.2.  Powódka przez 18 lat pracowała w Biurze (...) w K. w Niemczech, zajmującym się wykonywaniem projektów z zakresu planowania przestrzennego oraz projektów urbanistycznych, w tym przez okres 14 lat jako dyplomowany urbanista.

(okoliczność bezsporna)

2.3.  W 1993 r. powódka zarejestrowała w Polsce działalność gospodarczą (...) K. N..

Okoliczność bezsporna – wpis do CEIDG

2.4.  Po powrocie do Polski powódka zamierzała uzyskać stosowne uprawnienia do wykonywania swojego zawodu w Polsce. W siedzibie(...)Izby (...) poinformowano powódkę o tym, że należy złożyć stosowny wniosek, którego formularz zamieszczony jest na stronie internetowej Izby.

(Dowód: zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:12:08)

2.5.  W dniu 12 września 2006 r. powódka korzystając z formularza ze strony internetowej złożyła wniosek o przeprowadzenie postępowania na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1,2,3,4, lub 5 oraz art. 19 usr. 1 pkt 8 ustawy z dnia15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. (Dz.U. z 2001 r. Nr 5, poz.42 z póź. zmn.). Do wniosku załączyła stosowne dokumenty w tym: dyplom Uniwersytetu (...) w K. w Niemczech wraz z tłumaczeniem oraz świadectwo pracy na terenie Niemiec wraz z tłumaczeniem. W kwestionariuszu osobowym powódka opisała przebieg swojej kariery zawodowej – również na terenie Niemiec.

(Dowód: kopia wniosku k. 156 z załącznikami .)

2.6.  Powódka uzyskała informacje, że w dniu 13 września 2006r. odbędzie się posiedzenie Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej rozpatrującej wniosek innej osoby. Powódka stawiła się na to posiedzenie, chcąc uzyskać informacje co do warunków pozytywnego rozpoznania złożonego przez nią wniosku. Członkowie komisji mając do dyspozycji złożone przez powódkę dokumenty, po pobieżnym zapoznaniu się z nimi stwierdzili, że dla uzyskania wpisu na listę urbanistów zgodnie z obowiązującym Regulaminem Postępowania Kwalifikacyjnego, konieczne jest wykonanie jednego projektu z zakresu planowania przestrzennego w Polsce. Przedstawiono także powódce możliwość zawieszenia postępowania kwalifikacyjnego na jej wniosek do czasu spełnienia przez powódkę tego wymogu.

(Dowód: zeznania świadka K. z.złożone na rozprawie w dniu 7 stycznia 2015 r. adn: 00:22:35, zeznania świadka I. g. złożone na rozprawie w dniu 7 stycznia 2015 r. adn. 00:36:11, , protokół posiedzenia z dnia 13 września 2006 r. k. 220, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:14:36 i nast.)

2.7.  Na złożony w dniu 20 września 2006 r. wniosek powódki postępowanie zostało zawieszone.

(Dowód: wniosek o zawieszenie postępowania k. 21, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:19:56.)

2.8.  Powódka w dniu 2 października 2006 r. zawarła umowę o pracę na czas określony z (...) W. G.. Po roku pracy z powódką zawarto umowę na czas nieokreślony. Warunkiem kontynuowania zatrudnienia było uzyskanie przez powódkę wpisu na listę urbanistów. Wobec braku wpisu na listę z dniem 30 listopada 2008 r. rozwiązano z powódką umowę o pracę. Powódka otrzymywała wynagrodzenie w kwocie 6055 zł. brutto (około 4236 zł. netto).

(Dowód: umowa o pracę z dnia 2 października 2006 r. k. 108, umowa o prace z dnia 28 września 2007 r., oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę, k. 110, rozwiązanie umowy za porozumieniem k.111, zaświadczenie k. 112, zeznania świadka T. B. złożone na rozprawie w dniu 7 stycznia 2015 r. odn. 01:02:35 i nast. , zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:35:43.)

2.9.  W tym okresie powódka prowadziła w dalszym ciągu działalność gospodarczą (...) K. N..

Dowód: zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:35:43)

2.10.  Chcąc sprostać wymogom postawionym przez Okręgową Komisję Kwalifikacyjną powódka wzięła udział w opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości M. Gmina K..

(Okoliczność bezsporna, vide: opinia o przebiegu prac planistycznych k.22)

2.11.  Po uzyskaniu przez powódkę potwierdzenia wykonania opracowania dla miejscowości M. na skutek wniosku powódki z dnia 30 lipca 2007 r. podjęto zawieszone postępowanie. Powódka w lipcu 2007r. do wniosku o podjęcie postępowania załączyła życiorys, pismo opisujące przebieg kariery zawodowej, wniosek o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego (z zaznaczoną podstawą prawną wniosku art. 5 ust. 3 pkt 3 ustawy) wraz z załącznikami wymienionymi w treści tego wniosku , deklarację wstąpienia do Izby (...) wraz z załącznikami, opinię architekta oraz dwie rekomendacje.

2.12.  W dniu 14 sierpnia 2007 r. odbyło się posiedzenie Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej, na którym powódka została przesłuchana. Uchwałą z tego samego dnia nr (...) Komisja odmówiła powódce potwierdzenia kwalifikacji. W uzasadnieniu wskazano, że powódka nie legitymuje się dwuletnią praktyką zawodową w dziecinie gospodarki przestrzennej w Polsce w oparciu o ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która to praktyka jest wymagana art. 5 ust. 3 pkt 3 w zw. z art. 2 ust.3 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów. Inżynierów budownictwa oraz urbanistów). Uzasadnienie decyzji nie zostało podpisane przez członków Komisji.

(okoliczność bezsporna. Vide kopia uchwały z dnia 14 sierpnia 2007 r. k. 24 – 26, protokół przesłuchania k. 187 i nast.)

2.13.  Powódka w dniu 7 września 2007 r. złożyła odwołanie od powyższej decyzji.

(okoliczność bezsporna, vide odwołanie k. 27)

2.14.  Krajowa Komisja Kwalifikacyjna (...)uchwałą Nr (...) z dni 23 stycznia 2008 r. uchyliła zaskarżoną uchwałę i przekazała sprawę do ponownego rozpoznania przez Okręgową Komisję Kwalifikacyjną. W uzasadnieniu powołano się zasadniczo na brak podpisu pod uzasadnieniem uchwały. Ponadto wskazano na naruszenia przez Okręgową Komisję kwalifikacyjna przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. M.in. wskazano:

W przypadku zaistniałych wątpliwości, wbrew powołanej wyżej zasadzie czuwania przez organ nad interesem strony (art. 9 k.p.a), Komisja Okręgowa nie wezwała strony do przedstawienia ewentualnie innych dowodów potwierdzających jej zatrudnienie w (...) lub współprace z(...)”. Nie przeanalizowano również dokumentów potwierdzających pracę poza granicami kraju, odrzucając bez żadnego uzasadnienia prawie 18-letni czas pracy poza granicami kraju, w niemieckich biurach projektowych. Takie działanie Komisji okręgowej narusza zdaniem organu odwoławczego, art. 7, 9 77 § 1 i 80 kpa”.

(Okoliczność bezsporna, vide uchwała k. 29 i nast.)

2.15.  Wobec przedłużającego się postępowania powódka zwróciła się o pomoc do zawodowego pełnomocnika. Wynagrodzenie pełnomocnika wynosiło 1350 zł. netto (1647 zł. brutto)

(dowód: faktura z dnia 9 kwietnia 2008 r. k. 43, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:27:41.)

2.16.  Uchwała Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej została przesłana do Komisji Okręgowej w dniu 6 marca 2008 r. Pismem z dnia 2 kwietnia 2008 r. Komisja Okręgowa wezwała powódkę do uzupełnienia wniosku tj. do „przedstawienia dokumentów świadczących o spełnieniu wymogu § 7 pkt 2 Regulaminu Postępowania Kwalifikacyjnego. Pismem z tego samego dnia Okręgowa Komisja Kwalifikacyjna zwróciła się do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej z potwierdzenie interpretacji przepisów dotyczących wymogu dwuletniej praktyki zawodowej w Polsce.

( Dowód: pisma z dnia 2 kwietnia 2008 r. k. 193, pismo z dnia 4 marca 2008 r. k. 189, pismo z dnia 2 kwietnia 2008 r. k. 190)

2.17.  W odpowiedzi na wezwanie powódka w dniu 21 kwietnia 2008 r. dostarczyła brakujące dokumenty dotyczące praktyki zawodowej.

(Dowód: pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. k. 199 z załącznikami)

2.18.  W dniu 7 lipca 2008 r. Okręgowa Komisja kwalifikacyjna wystosowała do Komisji Krajowej kolejne pisma z zapytaniem dotyczącym postępowania w sprawie powódki. W odpowiedzi na nie pismem z dnia 1 sierpnia 2008r. Krajowa Komisja kwalifikacyjna wskazała, że z uwagi na upływ czasu od poprzedniej decyzji można zwrócić się do powódki o przedstawienie aktualnych danych co do praktyki zawodowej. Natomiast w przypadku, gdy w dniu podejmowania rozstrzygnięcia przez OKK okaże się, że zainteresowana nie posiada 2-letniego okresu praktyki zawodowej w Polsce, z uwagi na jej 18-letnią pracę w Niemczech należy sprawę przekazać wg. właściwości KKK celem rozpoznania sprawy jako wniosku o potwierdzenie kwalifikacji osób które doświadczenie zawodowe zdobyły poza granicami kraju (art. 33 pkt 8 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów).

(Dowód: pismo Krajowej Komisji kwalifikacyjnej z dnia 1 sierpnia 2008 r. k. 203)

2.19.  Pismem z dnia 3 września 2008 r. pozwana wystąpiła do powódki oraz do jej pełnomocnika o uaktualnienie wniosku i przedłożenie w związku z tym stosownych dokumentów.

(Dowód: wezwanie z dnia 3 września 2008 r. k. 205)

2.20.  Pismem z dnia 25 września 2008 r. pozwana udzieliła pełnomocnikowi powódki stosownych wyjaśnień na temat wymaganych dokumentów, a następnie pismem z dnia 14 października 2008 przedłużono termin do uaktualnienia wniosku o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego. Pismem z dnia 27 października 2008 r. powódka oświadczyła, że wszystkie złożone przez nią do tej pory dokumenty odpowiadają stanowi aktualnemu,

(Dowód: Pismo z dnia 25 września 2008 r. k. 206, pismo z dnia 14 października 2008 r. k. 208, pismo z dnia 27 października 2008 r. k. 209)

2.21.  Wobec braku konstruktywnych działań ze strony pozwanej Izby powódka zwróciła się o pomoc do Niemieckiej Izby (...) w B.. W listopadzie 2008r. prośba została przekazana do Komisji Europejskiej, a następnie do Centrum (...) z prośbą o interwencję. Tłumaczenie dokumentów na język niemiecki kosztowało 900 zł.

(Dowód: rachunek nr (...) k.44, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:28:35 i nast.)

2.22.  W dniu 26 stycznia 2009 r. Centrum (...) Polska zwróciło się z prośbą o interwencję do Ministerstwa Infrastruktury.

Dowód: pismo Ministerstwa Gospodarki z dnia 22 września 2010 r. k. 37, rachunek k. 44)

2.23.  Uchwałą Nr (...) z dnia 28 stycznia 2009 r. Okręgowa Komisja Kwalifikacyjna umorzyła postępowanie w sprawie wpisu powódki oraz przekazała sprawę do rozpoznania Krajowej Radzie Izby (...). Pełna dokumentacja powódki została przekazana do Krajowej Rady w dniu 24 marca 2009 r.

(Dowód: uchwała z dnia 28 stycznia 2009 r. ki. 38)

2.24.  Ze względu na brak odpowiedzi ze strony Ministerstwa Infrastruktury w dniu 24 marca 2009 r. Centrum (...) (...)ponownie zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury o interwencję. W dniu 4 maja 2009 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało Centrum (...), że zgodnie z informacjami pozyskanymi w Biurze Krajowej Izby (...)sprawa powódki miała być rozpatrywana pod koniec maja 2009 r. Centrum (...) otrzymywało kolejne informacje o postępowaniu przez Krajową Radą Izby (...)

( Dowód: pismo Ministerstwa Gospodarki z dnia 22 września 2010 r. k. 37, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:28:35 i nast.)

2.25.  W dniu 5 lipca 2009 r. Krajowa Rada Izby (...) podjęła uchwałę uznającą kwalifikację zawodowe powódki jako urbanisty.

(okoliczność bezsporna, uchwała nr (...) k. 40)

2.26.  W dniu 11 września 2009 r. na skutek postępowania przetargowego powódka zawarła z Gminą R. umowę na opracowanie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego za wynagrodzeniem w kwocie 10.000 zł. netto.

(Dowód: umowa k. 54)

2.27.  W dniu 18 września 2009 r. Rada (...) Okręgowej Izby (...) podjęła uchwałę o wpisie powódki na listę członów P. Okręgowej Izby Urbanistów.

(okoliczność bezsporna: uchwała k. 42)

2.28.  W okresie zatrudnienia w (...) (tj. do 30 listopada 2008 r. powódka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawierała umowy na wykonanie prac projektowych :

- 7 grudnia 2007 r. – Biuro (...) na kwotę 8400 zł.

- 11 lutego 2008 – Gmina K. – na kwotę 24500 zł.

- 3 kwietnia 2008 r. – Gmina K. – na kwotę 2459 zł.

- 12 maja 2008 – Gmina K.- na kwotę 9016 zł.

- 22 sierpnia 2008 r. - Gmina K. – na kwotę 19 672 zł.

(Dowód: umowa z dnia 1 grudnia 2007 r. k. 45, umowa z dnia 11 lutego 2008 r. k. 47, umowa z dnia 3 kwietnia 2008 r. k. 49, umowa z dnia 12 maja 2008 r. k. 59, umowa z dnia 22 sierpnia 2008 r. k. 53, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:35:43 i nast.)

2.29.  W umowach zawartych z Gminą K. kierownikiem prac projektowych był J. H. posiadająca stosowne uprawnienia. Z uwagi na nadmiar własnych obowiązków J. H. omówiła dalszej współpracy nad projektami powódki.

(Dowód: umowa (...) k. 47 i nast., zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:35:43 i nast.

2.30.  Po zwolnieniu z dniem 30 listopada 2008 r. z (...) nowe zatrudnienie uzyskała powódka zawierając umowę o pracę w dniu 7 stycznia 2009 r. w Biurem (...) na stanowisku starszego asystenta urbanisty za wynagrodzeniem 1815 zł. zł. brutto, a od 1 czerwca 2009 r. – 1980 zł. brutto. Powódka była zatrudniona na 3/5 etatu (tj. 24 godziny tygodniowo). Powódka nie domagała się zatrudnienia na pełnym etacie, gdyż jednocześnie prowadziła działalność gospodarczą (...) K. N..

(Dowód: umowa o pracę z dnia 7 stycznia 2009 r. k. 113 porozumienie stron z dnia 19 maja 2009 r. k. 114, zeznania powódki, zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:35:43 i nast.

2.31.  Powódka w dniu 12 lutego 2009 r. doznała udaru mózgu. Przez 6 miesięcy przebywała na zwolnieniu lekarskim. Po upływie okresu zwolnienia lekarskiego nie podjęła dalszej pracy na etacie asystenta w Biurze (...).

(Dowód: zeznania powódki słuchanej w charakterze strony złożone na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. adn. 00:35:43 i nast.)

2.32.  Po uzyskaniu wpisu na listę urbanistów powódka kontynuowała działalność gospodarczą w ramach (...). Powódka w okresie od 5 października 2009 r. do 7 grudnia 2011r. zawarła umowy dotyczące zasadniczo praz związanych z planami zagospodarowania przestrzennego na łączną kwotą 183550 zł.

(Dowód: umowa z dnia 5 października 2009 r. k. 60, umowa z dnia 23 października 2009 r. k. 65., faktura Vat nr (...) k. 70, umowa z dnia 19 lutego 2010 r. k. 71, umowa z dnia 23 kwietnia 2010 r. k. 73, umowa z dnia 20 września 2010 r. k. 75, umowa z dnia 22 listopada 2010 r. k. 83, umowa z dnia 1 lutego 2011 r. k. 86, umowa z dnia 24 lutego 2011 r. k. 90, umowa z dnia 27 października 2011 r. k. 95 i nast., umowa z dnia 6 grudnia 2011 r. k. 98, umowa z dnia 7 grudnia 2011 r. k. 103,

2.33.  Pismem z dnia 8 listopada 2010r. powódka wezwała pozwaną do zapłaty kwoty 65684 zł. 50 gr. tytułem odszkodowania, wyznaczając siedmiodniowy termin na wykonanie zobowiązania. Pozwana pismem z dnia 26 listopada 2010 r. odmówiła spełnienia świadczenia.

(okoliczność bezsporna, wezwanie z dnia 8 listopada 2010 r.,k. 115, pismo z dnia 26 listopada 2010 r. k.117)

2.34.  W dniu 28 grudnia 2010 r. powódka złożyła do Sądu Rejonowego(...) w G. wniosek o zawezwanie do próby ugodowej, domagając się zapłaty kwoty 79140 zł. 55 gr. Do zawarcia ugody nie doszło.

(okoliczność bezsporna, wniosek k. 212)

2.35.  W dniu 6 grudnia 2013 r. powódka wystosowała do pozwanego ostateczne przesądowe wezwanie do zapłaty kwoty 123266 zł. 89gr. , zapowiadając wniesienie sprawy do sądu.

(Dowód: wezwanie z dnia 6 grudnia 2013 r. k. 118)

3.  Ocena dowodów:

3.1.  Okoliczności faktyczne istotne dla rozstrzygnięcia sprawy sąd ustalił na podstawie dowodów zaoferowanych przez strony.

3.2.  Sąd przeprowadził dowód z dokumentów dotyczących przebiegu postępowania przez (...)Okręgową Izbą (...). Część z nich stanowiła dokumenty urzędowe (decyzje, postanowienia), korzystające domniemania prawdziwości (art. 244 k.p.c.). Sąd analizował także szereg dokumentów prywatnych (korespondencja pomiędzy urzędami, umowy zawarte przez powódkę w ramach działalności gospodarczej, umowy o pracę). Ich prawdziwość nie była kwestionowana. Na ich podstawie Sąd ustalił okoliczności związane z przebiegiem postępowania dotyczącego rozpoznania wniosku powódki oraz treść zawartych umów.

3.3.  Sąd na wniosek stron przeprowadził także dowód z przesłuchania świadków. Sąd zasadniczo dał wiarę zeznaniom świadków K. Z. i I. G., członków Komisji Kwalifikacyjnej, co do przebiegu rozmów we wrześniu 2006 r. Potwierdzili oni, że rozmowa z powódką we wrześniu 2006 r. nie miała charakteru formalnego posiedzenia, gdyż spotkanie Komisji, które się wtedy odbywało dotyczyło innej osoby. Sąd oddalił wniosek pozwanego o dopuszczenie dowodu z zeznań tych świadków również na okoliczność przebiegu pozostałych rozmów z powódką. W ocenie Sądu kwestia ta nie miała znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. W materiale procesowym zawarto szereg dokumentów obejmujących korespondencję między stronami w toku postępowania administracyjnego. Dla ustalenia jego przebiegu nie mają znaczenia nieformalne rozmowy pomiędzy urzędnikami a stroną. Sąd natomiast weryfikował przebieg spotkania z września 2006 r., gdyż z twierdzeń powódki wynikało, że stanowiło ono posiedzenie w jej sprawie.

3.4.  Sąd na mocy art. 304 k.p.c. przeprowadził także dowód z przesłuchania powódki w charakterze strony. Sad zasadniczo dal wiarę tym zeznaniom co do przebiegu procesu administracyjnego oraz pracy zawodowej powódki. Zeznania te pokrywają się z dokumentami w postaci korespondencji pomiędzy stronami oraz umów zawartych przez powódkę.

4.  Podstawa prawna wyroku:

4.1.  Zdolność sądowa pozwanej(...)Okręgowej Izby (...).

Wobec zgłoszonych przez stronę pozwaną w toku postępowania zarzutów co do następczego braku zdolności sądowej (...)Okręgowej Izby (...) dalsze rozważania Sądu co do podstawy prawnej wyroku, należy poprzedzić odniesieniem się do tej kwestii.

4.1.1.  W dacie wniesienia pozwu w niniejszej sprawie tj. 17 grudnia 2013 r. obowiązywała ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (j.t. Dz.U. z 2013 poz. 932). Zgodnie z art. 7 tej ustawy izby architektów, inżynierów budownictwa i architektów, zwane dalej izbami mają osobowość prawną. Natomiast w myśl art. 9 ustawy jednostkami organizacji samorządu zawodowego (...) są Krajowa Izba (...) i okręgowe izby (...). Art. 14 ustawy wskazuje organy izb: okręgowy zjazd izby, okręgowa rada izby, okręgowa komisja rewizyjna, okręgowa komisja kwalifikacyjna, okręgowy sąd dyscyplinarny, okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej. Nie ulegało zatem wątpliwości, że pozwana (...) Okręgowa Izba (...) posiadała osobowość prawną (art. 7 ustawy).

4.1.2.  W dniu 10 sierpnia 2014 r. (tj w toku niniejszego postępowania) weszła w życie ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (dz. 2014, poz. 768). Szereg jej postanowień dotyczy właśnie likwidacji samorządu zawodowego urbanistów. Art. 29 stanowi:

1. Znosi się samorząd zawodowy urbanistów.

2. Czynności likwidacyjne podejmują organy samorządu na podstawie przepisów dotychczasowych.

3. Do czynności likwidacyjnych należą w szczególności:

1)zakończenie interesów bieżących;

2)ściągnięcie wierzytelności;

3)wypełnienie zobowiązań;

4)upłynnienie majątku samorządu.

4. Od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy organy samorządu zawodowego urbanistów działają pod ich dotychczasowymi nazwami z dopiskiem "w likwidacji".

5. Czynności likwidacyjne, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, zostaną zakończone w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

6. W terminie 30 dni po upływie terminu, o którym mowa w ust. 5, Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Izby (...), zwołany przez Krajową Radę Izby (...), podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku samorządu zawodowego urbanistów. Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Izby (...) informuje ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały, o jej treści.

7. Minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa składa do Sądu Okręgowego w Warszawie wniosek w sprawie o:

1)wyznaczenie likwidatora, w razie niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 5, lub

2)przeznaczenie majątku samorządu, w razie niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 6.

8. Sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.) o postępowaniu nieprocesowym.

9. Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego samorządu zawodowego urbanistów.

4.1.3.  Ponadto art. 5 ustawy o ułatwieniu dostępu (…) zmieniono szereg przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r., w szczególności odnoszących się do samorządu urbanistów Został zmieniony sam tytuł ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. , który obecnie odnosi się tylko do samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa. Zmieniono także art. 7 ustawy dotyczący osobowości prawnej izb, z którego również wykreślono izby urbanistów. Jaka wynika z art. 30 ustawa z dnia 9 maja 2014 r. weszła w życie co do większości jej postanowień w terminie 60 dni od ogłoszenia.

4.1.4.  Istotna z punktu widzenia przesłanki procesowej w postaci zdolności sądowej pozwanego pozostaje ocena przywołanych regulacji w kontekście art. 64 k.p.c. , który stanowi, ze każda osoba fizyczna i prawna ma zdolność występowania w procesie jako strona (zdolność sądowa) Ponadto zdolność sądową mają także jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną

4.1.5.  W myśl art. 35 k.c. powstanie, ustrój i ustanie osób prawnych określają właściwe przepisy; w wypadkach i w zakresie w przepisach tych przewidzianych organizację i sposób działania osoby prawnej reguluje także jej statut. Powstanie osoby prawnej może więc być wynikiem określonych zdarzeń wskazanych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Do takich zdarzeń może należeć zarówno wejście w życie aktu prawnego powołującego osobę prawną, jak i czynności prawne pewnych podmiotów lub organów, z którymi to czynnościami ustawa łączy powstanie osoby prawnej (np. akta założycielski, wpis do rejestru).

4.1.6.  Jak wynika z powołanej ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych (…) Izby urbanistów powstały z mocy prawa z chwilą utworzenia samorządu zawodowego urbanistów. Oznaczać by to mogło, że ustanie tych osób prawnych winno nastąpić również mocy ustawy tj. z chwilą zniesienia samorządu zawodowego urbanistów. Ustawodawca jednak w treści ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu(…) w powołanym art. 29 przewidział przeprowadzenie procesu likwidacji tych podmiotów. Oznacza to, że podobnie jak w przypadku innych osób prawnych, których ustanie poprzedza proces likwidacji, izby urbanistów zachowują osobowość prawną do czasu zakończenia procesu likwidacji.

4.1.7.  Nie sposób podzielić stanowiska strony pozwanej co do tego, że organy samorządu (wymienione w art. 14 ustawy o samorządach (…) a nie same izby działają w dalszym ciągu (z dopiskiem w likwidacji). Warto zwrócić uwagę na niekonsekwencje ustawodawcy. W art.14 ustawy o samorządach mowa jest o organach izb. Natomiast w art. 29 ust. 4 ustawy o ułatwieniu dostępu(…) wskazuje się na organy samorządu. Zdaniem Sądu organami samorządu urbanistów są właśnie izby urbanistów (krajowa i okręgowe), które do zakończenia procesu likwidacji działają pod stosownym oznaczeniem. Nie jest bowiem możliwe działanie organów osoby prawnej po ustaniu istnienia osoby prawnej.

4.1.8.  Podkreślić należy, że czynności objęte procesem likwidacji zostały wskazane w ustawie. Należą do nich miedzy innymi ściągnięcie wierzytelności i wypełnienie zobowiązań. Te działania wymagają czynności podmiotu, będącego stroną określonego stosunku prawego. Ustawodawca wyznaczył przy tym termin do ich przeprowadzenia. Upływał on z dniem 10 lutego 2015 r.

4.1.9.  Uznając zatem, ze przed zamknięciem rozprawy, które miało miejsce w dniu 26 stycznia 2015 r. nie zakończył się proces likwidacji pozwanej (...)Okręgowej Izby (...), Sąd doszedł do przekonania, że nie wystąpiła negatywna przesłanka procesowa w postaci braku zdolności sądowej pozwanego. Nie było więc podstaw do umorzenia postępowania, a samo postępowanie nie jest dotknięte nieważnością.

4.1.10.  Zgodnie z art. 316 k.p.c. po zamknięciu rozprawy sąd wydaje wyrok, biorąc za podstawę stan rzeczy istniejący w chwili zamknięcia rozprawy. Sąd pomiędzy zamknięciem rozprawy a dniu 26 stycznia 2015 a ogłoszeniem wyroku w dniu 2 lutego 2014 r. nie miał informacji o podętych w dniu 30 stycznia 2015 r. uchwałach, w szczególności o stwierdzeniu zakończenia procesu likwidacyjnego (...)Okręgowej Izby (...).

4.2.  Niezależnie zatem od wątpliwości natury procesowej co do możliwości kontynuowania procesu przed sądem II instancji Sąd poczyni rozważania dotyczące merytorycznej podstawy rozstrzygnięcia.

4.2.1.  Powódka jako podstawę prawną swoich żądań wskazała art. 417 k.c. Przepis ten stanowi, że za szkodę wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władze z mocy prawa.

4.2.2.  Izby (...) jako organy samorządu zawodowego zrzeszały osoby o określonych kwalifikacjach uprawniających do wykonywania zawodu urbanisty. Okręgowa Izba (...)jako organ samorządu zawodowego prowadziła listę urbanistów i dokonywała wpisu, dokonując weryfikacji uprawnień kandydatów. Była to działalność, której przedmiotem było decydowanie z pozycji władczej o uprawnieniach obywateli. Do postępowania w sprawach indywidualnych przed organami Izby stosowało się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Działania Izby w zakresie dotyczącym uprawnień do przyjęcia lub odmowy przyjęcia do samorządu urbanistów miało niewątpliwie charakter sprawowania władzy publicznej, objętej hipotezą powołanego art. 417 k.c.

4.2.3.  Jak wynika z tego przepisu jedną z przesłanek odpowiedzialności jest bezprawność działania (zaniechania) władzy publicznej.

4.2.3.1.  Jak już wskazano zgodnie z art. 10 ustawy o samorządzie zawodowym (…) do postępowania w sprawach indywidualnych uregulowanych w ustawie, z wyjątkiem spraw dyscyplinarnych, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Tak więc standardy postępowania organów izby w sprawach indywidualnych powinny być tożsame ze standardami organów administracji publicznej wydających decyzje administracyjne.

4.2.3.2.  Sąd podziela wywody pełnomocnika powódki zawarte w piśmie przygotowawczym z dnia 5 sierpnia 2014 r. (k. 228) co do bezprawności zachowania pozwanej.

4.2.3.3.  W istocie w postępowaniu dotyczącym rozpoznania wniosku powódki doszło do naruszenia art. 9 k.p.a., który stanowi, że organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają na tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.

4.2.3.4.  Powódka złożyła wniosek na udostępnionym przez Izbę formularzu. Dołączyła do niego szereg dokumentów, których lektura wskazywała na to, że oczekuje potwierdzenia jej kwalifikacji zdobytych za granicą, zgodnie z art. 33 pkt 8. Ustawy o samorządzie zawodowym (…), nie zaś przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego i wpisu na listę na podstawie art. 5 ust. 3 pkt. 3 ustawy o samorządzie zawodowym (…). Brak rzetelnego zapoznania się z dokumentacją skutkował udzieleniem wadliwych pouczeń najpierw co do konieczności wykonania projektu z zakresu planowania przestrzennego w Polsce, a następnie co do potrzeby legitymowania się dwuletnią praktyką zawodową w dziedzinie gospodarki przestrzennej w Polsce w oparciu o ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organ Izby w świetle powołanego art. 9 k.p.a. miał obowiązek pouczyć o konieczności złożenia odmiennego wniosku, względnie rozstrzygając negatywnie w uzasadnieniu orzeczenia wskazać właściwy tryb postępowania.

4.2.3.5.  Powódce natomiast zasugerowano najpierw złożenie wniosku o zawieszenie postępowania celem sporządzenia wymaganego regulaminem projektu, a następnie oddalono wniosek na podstawie innych przesłanek tj. braku praktyki zawodowej na terenie kraju.

4.2.3.6.  Również rażąca wada formalna uchwały z dnia 14 sierpnia 2007 r. polegająca na braku złożenia wymaganych podpisów przyczyniła się do przedłużenia postępowania.

4.2.3.7.  Kolejne etapy postępowania, również po uzyskaniu wyjaśnienia Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej z dnia 1 sierpnia 2008 r. również nie przebiegały sprawnie. Ostatecznie rozpoznanie wniosku powódki trwało ponad trzy lata.

4.2.4.  Przesądziwszy kwestię bezprawności działania pozwanej (...)Okręgowej Izby (...) Sąd weryfikował wysokość poniesionej przez powódkę szkody oraz istnienie adekwatnego związku przyczynowego pomiędzy jej wystąpieniem a bezprawnym działaniem pozwanego.

4.2.4.1.  Zgodnie z art. 361 k.c. zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła. W powyższych granicach, w braku odmiennego przepisu ustawy lub postanowienia umowy, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

4.2.4.2.  Powódka domagała się naprawienia szkody zarówno w zakresie rzeczywistej straty (tj. kosztów wynagrodzenia adwokata i tłumaczenia dokumentacji) oraz utraconych korzyści, wyliczonych jako różnica pomiędzy dochodami które osiągała odpowiednio z umów zleceń oraz z umowy o pracę w okresie w którym trwało postępowanie o wpis i odpowiednio po jego zakończeniu. Metodologię tych wyliczeń kwestionował pozwany.

4.2.4.3.  Jak ustalono, głównie na podstawie zeznań powódki oraz treści niektórych złączonych do akt umów, powódka w pewnych sytuacjach nie mogła sporządzać zleceń samodzielnie, lecz korzystała z pomocy osoby posiadającej stosowne uprawnienia, z którą musiała dzielić się wynagrodzeniem. Powódka natomiast nie wskazywała, jakie kwoty płaciła tej osobie tj. o jakie sumy jej wynagrodzenie z konkretnych zleceń było obniżone. Natomiast, na co zwrócił uwagę pozwany, umowy zawierane przez w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w okresie poprzedzającym uzyskanie wpisu na listę były przedmiotowo zbliżone (a nawet niekiedy tożsame) z umowami zawartymi po uzyskaniu uprawnień. Również liczba zleceń i wysokość wynagrodzenia (wyjąwszy okres, w którym powódka nie zawierała umów z uwagi na chorobę tj. od lutego 2009 r. do września 2009 r.) nie były istotnie zróżnicowane. Powódka też nie przytoczyła twierdzeń i nie wskazywała na konkretne okoliczności, w których odmówiono zawarcia umowy z uwagi na brak uprawnień potwierdzonych wpisem na listę. Poza tym różnica (acz nie znacząca) w uzyskanych dochodach w okresie do października 2009 r. i potem może wynikać nie tylko z kwestii uzyskania wpisu na listę urbanistów. Warto podkreślić, że rok 2009 to czas kryzysu w branży budowlanej (po załamaniu we wrześniu 2008 r.), na który to aspekt zwrócił uwagę świadek T. B.. Poza tym w 2009 r. powódka przebywała w kraju już od trzech lat, zdobyła kontakty, które ułatwiły jej funkcjonowanie na rynku usług urbanistycznych. Mogła korzystać z rekomendacji popartych wcześniej wykonanymi zleceniami. Oczywiście jednak, co zdaniem Sądu, nie wymaga dowodu, sytuacja osoby posiadającej udokumentowane uprawnienia, jest na rynku korzystniejsza niż osoby prowadzącej działalność bez wymaganych uprawnień., co zasadniczo odbija się na wysokości uzyskanego wynagrodzenia.

4.2.4.4.  Sąd ustalając wysokość szkody i dalej stosownego odszkodowania brał pod uwagę to, że w okresie od 14 sierpnia 2007 r. (wydanie decyzji o odmowie wpisu) do 30 listopada 2008 r. (tj. zakończenie pracy w (...) powódka otrzymywała wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę w wysokości 6055 zł. miesięcznie brutto (4236 zł. netto) zaś z umów zlecenia ze ten okres (tj, 15,5 miesięcy) otrzymała 64047 zł. Średnio miesięcznie powódka otrzymywała więc 4236 zł. +(64047:15,5) czyli około 8368 zł. Natomiast dochody z umów zawieranych w ramach działalności gospodarczej po uzyskaniu wpisu wynosiły 183550:29 miesięcy tj. 6329 zł. Nie można zatem powiedzieć, że w tym okresie powódka poniosła szkodę, zważywszy, że nie wskazała w jakim zakresie otrzymanym wynagrodzeniem dzieliła się z osobą z nią współpracującą, a posiadająca stosowne uprawnienia.

4.2.4.5.  W grudniu 2008 r. tj. po zwolnieniu z(...) powódka pozostawała bez pracy. Powódka wykazała w niniejszym postępowaniu, że zwolnienie z pracy było skutkiem braku uzyskania wpisu na listę urbanistów. Szkoda, jaką poniosła odpowiada więc (w zakresie utraconych korzyści) wynagrodzeniu netto, które uzyskałaby powódka, gdyby pozostawała w zatrudnieniu tj. 4236 zł.

4.2.4.6.  W styczniu 2009 r. powódka została zatrudniona w Urzędzie Miejskim w G. na stanowisku asystenta tj. poniżej posiadanych kwalifikacji. Wykonywała pracę do połowy lutego 2009 r., kiedy dostała udaru. Szkoda wyraża się różnicą pomiędzy wynagrodzeniem netto, które powódka otrzymywałaby w (...) (4236 zł.) , a które uzyskała w UM w G. (1815 brutto; 1331 netto) przez okres półtora miesiąca. (4236 – 1331) x1,5= 4327 zł.

4.2.4.7.  Od 14 lutego 2009 r. do lipca 2009 (wydanie i uprawomocnienie decyzji o uznaniu kwalifikacji) powódka przebywała na zwolnieniu lekarskim, nie wykonując żadnej pracy. Powódka nie przedstawiła twierdzeń, ani dokumentów, na podstawie których można by jednoznacznie ustalić wysokość tego zasiłku. Dlatego też Sąd weryfikował jego wysokość w oparciu o ogólnie dostępne kalkulatory. Gdyby powódka pozostawała w zatrudnieniu w (...) otrzymywałaby prawdopodobnie zasiłek chorobowy w kwocie 3388 zł. Natomiast zatrudniona w UM w G. mogła otrzymywać zasiłek chorobowy w kwocie 1452 zł. Różnica stanowi kwotę 1936 zł. miesięcznie.

4.2.4.8.  Suma utraconych korzyści wyliczonych powyżej za okres od grudnia 2008 r. do lipca 2009 r. wynosi więc 19211 zł. Sąd ma na uwadze daleko idące przybliżenie przedstawionych wyliczeń oraz to, że szkoda w zakresie utraconych korzyści ustalana jest w oparciu o pewne hipotezy, których nie sposób jednoznacznie zweryfikować. Dlatego tez na mocy art. 322 k.p.c. rozważywszy przedstawione wyżej okoliczności Sąd przyjął wysokość odszkodowania w zakresie utraconych korzyści na kwotę 20.000 zł.

4.2.4.9.  Sąd pozytywnie rozstrzygnął o żądaniu odszkodowania odpowiadającego rzeczywistej stracie. Postępowanie toczące się na wniosek powódki trwało bardzo długo. Powódka czuła się bezradna wobec tej sytuacji. Jej zwrócenie się o pomoc do zawodowego pełnomocnika oraz odpowiednich instytucji europejskich było jak najbardziej usprawiedliwione. Koszty z tego wynikające (tj. wynagrodzenie prawnika oraz tłumaczenie dokumentów) pozostają w adekwatnym związku z działaniem pozwanego.

4.2.5.  Odsetki

4.2.5.1.  Zobowiązanie, do zapłaty odszkodowania z tytułu czynu niedozwolonego ma charakter zobowiązania bezterminowego. Jego wymagalność należy więc określić na podstawie dyspozycji art. 455 k.c., który stanowi, że jeżeli termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony, ani nie wynika z właściwości zobowiązania świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania. W myśl art. 481 § 1 k.c. jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

4.2.5.2.  Powódka wezwała pozwanego do zapłaty pismem z dnia 10 listopada 2010 r. natomiast pismem z dnia 26 listopada 2010 r. pozwany odmówił spełnienia świadczenia. W tej dacie znał więc roszczenie powódki i powinien był świadczenie spełnić. Pozostaje zatem w opóźnieniu co najmniej od tej daty.

4.2.5.3.  Wezwaniem do zapłaty nie było objęte żądanie odszkodowania za stratę rzeczywistą. Zostało zawarte w zawezwaniu do próby ugodowej z 28 grudnia 2010 r. zasadne jest więc domaganie się odsetek od 16 stycznia 2011 r., tj. po doręczeniu zawezwania.

4.2.6.  Sąd nie uwzględnił zgłoszonego przez stronę pozwana zarzutu przedawnienia. Wbrew twierdzeniom powoda z treści uzasadnienia wniosku powódki o zawezwanie do próby ugodowej z dnia 28 grudnia 2010 r. nie wynika, aby kwota 791040 zł. 55 gr. Powódka w treści uzasadnienia wniosku wysokość utraconych korzycie opisuje jako różnicę w uzyskiwanym wynagrodzeniu odpowiednio przed uzyskanie wpisu na listę i po jego uzyskaniu w oparciu o zeznania PIT 37. Oznacza to, że szkoda dotyczyła także wynagrodzenia za pracę. Wniosek o zawezwanie do próby ugodowej obejmował także rzeczywistą stratę (tj. koszty adwokata i tłumaczeń). Złożenie wniosku o zawezwanie do próby ugodowej przerwało bieg przedawnienia (art. 123 § 1 pkt.1) k.p.c.). Do czasu wniesienia pozwu w niniejszej sprawie termin przedawniania nie upłynął.

4.2.7.  Rygor natychmiastowej wykonalności

Powódka na rozprawie w dniu 26 stycznia 2015 r. złożyła wniosek o nadanie wyrokowi rygoru natychmiastowej wykonalności. Sąd uznal wniosek za zasadny. Zgodnie z art. 333 § 3 Sąd może na wniosek nadać wyrokowi nadającemu się do wykonania w drodze egzekucji rygor natychmiastowej wykonalności, gdyby opóźnienie uniemożliwiało lub znacznie utrudniało wykonanie wyroku lub narażało powoda na szkodę. Sąd uznał, że w świetle wskazanych w art. 29 ustawy z dnia 9 maja 2014r. o ułatwieniu dostępu (…) terminów zakończenia procesu likwidacji izb urbanistów opóźnienie w wykonaniu wyroku narazi powódkę Na(...) niemożliwość zaspokojenia roszczeń. Ustawa bowiem nie przewiduje sukcesji zobowiązań organów samorządu urbanistów.

5.  Koszty procesu

5.1.  O kosztach procesu Sąd orzekł zgodnie z zasadą ich stosunkowego rozdzielenia wyrażoną w art. 100 k.p.c. Powódka wygrała proces w około 15%.

5.2.  Powódka uiściła opłatę od pozwu w kwocie 6164 zł. Pozwany zatem winien jej zwrócić 15% tej sumy tj. 925 zł.

5.3.  Strony poniosły koszty zastępstwa procesowego w kwotach po 3600 zł. Powódka winna zwrócić pozwanemu 85% tej sumy, zaś pozwany powódce 15%. Kompensacja tych należności skutkuje obowiązkiem zwrotu przez powódkę na rzecz pozwanego 70% poniesionych przez niego kosztów zastępstwa procesowego tj. kwoty 2520 zł.