Sygn. akt I C 322/16

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 12 października 2017 roku

Sąd Rejonowy w Brzezinach I Wydział Cywilny

w składzie następującym:

Przewodniczący : Sędzia SR Joanna Rezler – Wiśniewska

Protokolant : st. sekr. sąd. Halina Barjasz

po rozpoznaniu w dniu 12 października 2017 roku w Brzezinach

na rozprawie

sprawy z powództwa M. B.

przeciwko (...) S.A. z siedzibą w W.

o zapłatę

1.  zasądza od (...) S.A. z siedzibą w W. na rzecz M. B. kwotę 10.399,76 zł (dziesięć tysięcy trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć złotych siedemdziesiąt sześć groszy) z ustawowymi odsetkami od dnia 15 maja 2015r. do dnia zapłaty, z tym zastrzeżeniem, że od dnia 1 stycznia 2016 r. są to odsetki ustawowe za opóźnienie; oraz kwotę 3.479,93 zł (trzy tysiące czterysta siedemdziesiąt dziewięć złotych dziewięćdziesiąt trzy grosze) tytułem zwrotu kosztów procesu;

2.  oddala powództwo w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

Pozwem z dnia 4 lipca 2016r. powód M. B. wniósł o zasądzenie od pozwanego (...) S.A. z siedziba w W. kwoty 13125,06zł. wraz z ustawowymi odsetkami od dnia 15 maja 2015r. do dnia zapłaty z tytułu szkody na pojeździe P. (...) powstałej w wyniku zdarzenia komunikacyjnego z dnia 14 kwietnia 2015r., nr rej. (...) rok prod. 2008. Nadto wniósł o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Powód podniósł, iż przed zdarzeniem wskazane auto było pojazdem bezszkodowym i wszystkie uszkodzone jego elementy były częściami z pierwszego, fabrycznego montażu. Dlatego też powód wystąpił do pozwanego o dopłatę kwoty 13125,06zł.tj. różnicy między kosztami naprawy ustalonymi przez rzeczoznawcę samochodowego na zlecenie powoda a odszkodowaniem wypłaconym przez pozwanego w kwocie 7357,09zł.

/pozew - 3 - 4/

W odpowiedzi na pozew pozwany wniósł o oddalenie powództwa w całości. Pozwany zakwestionował złożoną przez powoda kalkulację. Wskazał, iż powód nie przedstawił rachunków za naprawę pojazdu i nie wykazywał poniesienia wydatków na jego naprawę, wyższych od wypłaconego odszkodowania. W ocenie pozwanego wypłacona kwota odszkodowania jest wystarczająca do pełnego przywrócenia tego pojazdu do stanu sprzed zaistnienia szkody.

/odpowiedź na pozew -k.30 - 32/

W piśmie z dnia 1 września 2016r. powód wniósł o oddalenie wniosku dowodowego pozwanego (tj. z przesłuchania powoda na okoliczność naprawy oraz kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu i ich faktycznego poniesienia), oddalenie wniosku pozwanego o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego w części w jakiej biegły miałby określić wysokość kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu przy użyciu części zamiennych bez logo producenta pojazdu.

/pismo - k.76 - 77 verte/

Na rozprawie pełnomocnik powoda poparł powództwo i wniósł o przyjęcie kwoty 17756,85zł. Z opinii biegłego jako odpowiadającej pełnemu odszkodowaniu. Podniósł iż powód ma prawo żądać pełnego odszkodowania. Wskazał, iż w dacie wypadku części były oryginalne producenta i wymiana części na nowe nie stanowi żadnego przysporzenia. W przypadku zbycia pojazdu, jeśli części nie są oryginalne producenta, to w odbiorze nabywcy obniża to wartość pojazdu.

/protokół z rozprawy - k.169/


Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

W dniu 14 kwietnia 2015r. w wyniku wypadku komunikacyjnego uległ uszkodzeniu przód pojazdu P. (...) będący własnością powoda. Sprawca szkody ubezpieczony by od odpowiedzialności cywilnej w pozwanym towarzystwie.

Szkoda została zgłoszona pozwanemu w dniu 15 kwietnia 2015r.
Pozwany uznał swą odpowiedzialność za zdarzenie.

Decyzją z dnia 23 kwietnia 2015r. przyznano powodowi kwotę 7357,09zł. tytułem odszkodowania za naprawę pojazdu.(k.6)

Decyzją z dnia 14 maja 2015r. pozwany zwrócił powodowi kwotę 153,75zł. z tytułu holowania uszkodzonego pojazdu (k.12) i dopłacił kwotę 2638,35zł. tytułem zwrotu kosztów najmu pojazdu zastępczego. (k.13)

Pismem z dnia 22 lutego 2016r. pozwany odmówił dopłaty odszkodowania.

/dowód: dokumenty z akt szkody (...)/

Koszt naprawy pojazdu uwzględniając średnią stawkę za roboczogodzinę w województwie (...) z uwzględnieniem części oryginalnych pochodzących od producenta pojazdu wynosi 17756,85zł. brutto.

/dowód: opinia biegłego - k.91/

Koszt naprawy pojazdu z uwzględnieniem dostępnych części zamiennych alternatywnych tzw. zamienników wynosi 11543,50zł. brutto.

/dowód opinia biegłego - k. 93/

Koszty naprawy pojazdu wynoszą 11543,50zł. brutto uwzględniając średnią stawkę za roboczogodzinę w województwie (...) z uwzględnieniem części zamiennych alternatywnych tzw. zamienników oraz przy przyjęciu w wypadku ich braku cen detalicznych części zamiennych wg polskiego importera, podane w systemie A. w dacie szkody, tj. na kwiecień (...). W kalkulacji uwzględniono dostępne zamienniki o jakości (...). Zastosowanie dostępnych zamienników części oryginalnych o wartości (...) pozwala w pełni przywrócić wartości estetyczne, techniczne i użytkowe pojazdu po jego naprawie. Wartość pojazdu na 14 kwietnia 2015r. szacuje się na kwotę 21.000zł. brutto. Wartość pojazdu po szkodzie wynosi na kwotę 13.000zł. brutto.

/dowód : opinia biegłego - k. 96/

Koszty naprawy samochodu wynoszą 17756,85zł. brutto. uwzględniają średnią stawkę za roboczogodzinę w województwie (...) z uwzględnieniem cen detalicznych części zamiennych wg polskiego importera (oryginalne) podanych w systemie A. w dacie szkody kwiecień 2015r.

/dowód : opinia uzupełniająca k.145/

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił w oparciu o załączoną do akt sprawy dokumentację w szczególności akta szkody, nadto w oparciu o sporządzoną w toku postępowania opinię biegłego inż. K. K., uzupełnioną w wyniku zastrzeżeń strony powodowej. W opinii uzupełniającej biegły wyjaśnił iż kalkulacja naprawy pojazdu na kwotę 17756,85zł. brutto wskazuje koszty uwzględniające części zamienne oryginalne z logo producenta, bez zamienników, natomiast koszt naprawy samochodu przy uwzględnieniu zamienników jakości (...) i w braku dostępnych zamienników przy przyjęciu cen detalicznych części zamiennych wg polskiego importera (oryginalne) podane w systemie A. wyniósł 11543,50zł.

Sąd Rejonowy zważył, co następuje:

Stosownie do art. 436 § 1 k.c. i art. 415 k.c. w przypadku zderzenia się pojazdów mechanicznych poruszanych za pomocą sił przyrody za szkodę stąd powstałą odpowiada ten, kto z winy swojej ją wyrządził. Jednakże zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych [ Dz. U. Nr 124 poz. 1152 ze zm.] zwanej dalej ustawą, od szkód tego rodzaju posiadacz pojazdu obowiązany jest się ubezpieczyć. W przypadku zaś zawarcia takiej umowy ubezpieczenia stosownie do art. 822 k.c. i art. 34 ust 1 ustawy ubezpieczyciel zobowiązany jest do naprawienia szkody polegającej na uszkodzeniu mienia wyrządzonej ruchem pojazdu, jeśli kierujący pojazdem ubezpieczonym obowiązany jest do jej naprawienia.

Zgodnie zaś z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych uprawniony może w takim wypadku dochodzić tego odszkodowania bezpośrednio od ubezpieczyciela.

W powyższej sprawie spór dotyczy wysokości szkody. Sąd ustalił, iż faktycznie odszkodowanie wypłacone powodowi zostało zaniżone.

Zgodnie z treścią art. 361§1 i §2 k.c. zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność za normalne następstwa działania i zaniechania, z którego wynikła szkoda. Naprawienie szkody w braku odmiennego przepisu ustawy lub postanowienia umowy obejmują straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć gdyby mu szkody nie wyrządzono. Szkoda obejmuje wszelkie celowe i ekonomicznie uzasadnione wydatki poniesione przez poszkodowanego w celu jej naprawienia.

Wskazać należy, że zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa, którą Sąd podziela, roszczenie poszkodowanego o naprawienie szkody powstałej w wyniku szkody komunikacyjnej powstaje z chwilą jej wyrządzenia. Oznacza to, że obowiązek naprawienia nie jest uzależniony od tego czy poszkodowany dokonał naprawy rzeczy i czy w ogóle zamierza ją naprawić, a samo odszkodowanie ma wyrównać uszczerbek majątkowy powstały na skutek różnicy jaka istnieje pomiędzy jej stanem przed i po szkodzie.

Koszty niezbędne do wykonania naprawy to takie, które powinny być poniesione w celu przywrócenia uszkodzonego pojazdu do stanu sprzed jego używalności technicznej istniejącej przed wypadkiem i przy zastosowaniu technologicznej metody odpowiadającej rodzajowi uszkodzeń pojazdu, z kolei koszty ekonomiczne i celowe to koszty ustalone wg cen części i innych materiałów koniecznych do wykonania naprawy i stawek roboczogodzin obowiązujących na rynku lokalnym; jeżeli do osiągnięcia tego celu konieczne jest użycie nowych elementów w miejscu uszkodzonych to poniesione z tego tytułu wydatki wchodzą w skład kosztów naprawienia szkody, jeśli ich użycie byłoby niezbędne do usunięcia szkody (tak wypowiadał się SN w uchwale z dnia 12 kwietnia 2012r. III CZP 80/11, OSNC 2012/10/12)

Istota sporu sprowadza się do ustalenia szkody zaistniałej w pojeździe a w konsekwencji do ustalenia wysokości należnego mu odszkodowania. W tym względzie zasadnym było przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego zawnioskowanego przez obie strony. W świetle wniosków zawartych opinii należy uznać, iż właścicielowi pojazdu wypłacono odszkodowanie zaniżone o 10399,76zł. W sprawie nie został zakwestionowany zakres uszkodzeń, który był podstawą ustalenia kosztów naprawienia szkody. Rację ma powód, że jedynie zastosowanie oryginalnych części w celu usunięcia szkody przywróci stan pojazdu do stanu sprzed wypadku. Powyższe uzasadnione jest faktem, iż uszkodzeniu w pojeździe powoda uległy elementy pochodzące z pierwszego fabrycznego montażu. Zastosowanie w tej sytuacji zamienników a także części oryginalnych bez logo producenta w pełni nie zrekompensuje doznanego uszczerbku. Tym bardziej należy mieć na względzie fakt iż w wyniku zdarzenia pojazd stracił na wartości, różnica pomiędzy wartością pojazdu przed szkodą a po szkodzie wynosi 7000zł. Powszechnie wiadomo, że w subiektywnym odbiorze nabywcy takiego pojazdu, fakt użycia do naprawy nawet najlepszych zamienników, obniża wartość rynkową pojazdu, nawet jeśli technicznie nie było by to uzasadnione.

O należnych odsetkach Sąd orzekł na zasadzie art. 481§1 k.c. w zw. z art. 817§1k. Pozwany popadł w opóźnienie od dnia 15 maja 2015r. i od tej daty należy liczyć odsetki ustawowe (z tym że od dnia 1 stycznia 2016r. są to odsetki ustawowe za opóźnienie).

O kosztach Sąd orzekł na podstawie art. 98 k.p.c. Łączne koszty postępowania wyniosły 10867,02zł. Powód przegrał w 21%. Powód poniósł kwotę 5762zł. dlatego też należy mu się zwrot od pozwanego kwoty 3479,93zł.