O projekcie
Projekt "System Analizy Orzeczeń Sądowych"
Realizacja projektu polega na integracji danych na temat orzeczeń sądów powszechnych, sądów administracyjnych, orzeczeń Sądu Najwyższego oraz Trybunału Konstytucyjnego. W ramach projektu wypracowywane są rekomendacje dotyczące standardu struktury dokumentu elektronicznego dla wymiaru sprawiedliwości z możliwością połączenia takich dokumentów z dokumentami elektronicznymi wykorzystywanymi w procesie stanowienia prawa. Efektem projektu ma być podjęcie próby stworzenia narzędzi analityki publicznej, które mogą być przydatne m.in. do zaawansowanej analizy orzecznictwa, a także w procesie legislacyjnym - w ramach przygotowaniu Oceny Skutków Regulacji. Narzędzie te mogą być wykorzystane również do monitoringu działania państwa realizowanego przez obywateli.
Wśród problemów badawczych, które pojawiają się przy okazji realizacji projektu, można wymienić automatyczną strukturalizację oraz anonimizację dokumentów.
Liderem Konsorcjum realizującego projekt SAOS jest Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Projekt realizowany jest we współpracy z następującymi konsorcjantami: Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Akces Lab Spółdzielnia Socjalna oraz Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Projekt zyskał wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach I konkursu Innowacje Społeczne (nr umowy IS-1/040/NCBR/2014).
ICM podjął współpracę z Koordynatorem Krajowym ds. koordynacji wdrożeń systemów informatycznych w sądach powszechnych. W ramach tej współpracy ICM otrzymał dostęp do orzecznictwa sądów powszechnych, a także – już na poziomie roboczym i technicznym - buduje platformę dialogu i wymiany doświadczeń i informacji pomiędzy administracją publiczną oraz instytucjami nauki w obszarze informatyzacji państwa.
Dane osobowe
W serwisie SAOS prezentowane są dane importowane automatycznie z Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, serwisu orzeczeń Sądu Najwyższego, serwisu Trybunału Konstytucyjnego oraz serwisu Krajowej Izby Odwoławczej. Odpowiedzialność za treści danych, w tym upublicznienie danych osobowych, leży całkowicie po stronie wymienionych powyżej systemów źródłowych.
Przetwarzanie danych osobowych, o ile występują, odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO - przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Interes publiczny wynika z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 85) w szczególności art. 2 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 7 oraz 9.