Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 423/09

WYROK
z dnia 16 kwietnia 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Izabela Niedziałek-Bujak
Członkowie: Andrzej Niwicki
Małgorzata Rakowska


Protokolant: Jadwiga Ząbek
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16.04.2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, 93-121
Łódź, ul. Częstochowska 38/52 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Szpital
Czerniakowski Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, 00-739 Warszawa, ul.
Stępińska 19/25 protestu z dnia 16 marca 2009 r.

przy udziale xxx zgłaszającej przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie xxx

orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka Komandytowa, 93-121 Łódź, ul. Częstochowska 38/52 i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 574 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero
groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez Skamex Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, 93-121 Łódź, ul.
Częstochowska 38/52;

2) dokonać wpłaty kwoty 3 050 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące pięćdziesiąt złoty
zero groszy) przez Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka Komandytowa, 93-121 Łódź, ul. Częstochowska 38/52 na rzecz
Szpital Czerniakowski Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej,
00-739 Warszawa, ul. Stępińska 19/25 stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;

3) dokonać zwrotu kwoty 2 926 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące dziewięćset
dwadzieścia sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Skamex Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, 93-121 Łódź, ul.
Częstochowska 38/52;


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego na dostawę strzykawek dla Szpitala Czerniakowskiego w
Warszawie (numer referencyjny 16/2009). Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w
Biuletynie Zamówień Publicznych nr 1 poz. 35386 z 20.02.2009r.

W dniu 9 marca 2009 roku zamawiający przekazał wykonawcom informację o
wyborze oferty najkorzystniejszej złożonej przez BIALMED Sp. z o.o. (jednej z dwóch
złożonych w postępowaniu). Jednocześnie, zamawiający poinformował o odrzucenie drugiej
oferty, tj. oferty SKAMEX Sp. z o.o. Sp.k., jako niezgodnej z treścią siwz. Zamawiający
wymagał w poz. 9 strzykawki 50 (60) ml typu LUER - stożek z podwójnym uszczelnieniem
tłoka, natomiast przedstawiona próbka zaoferowanej strzykawki jest strzykawką 60 ml z
końcówką LUER, czyli standardową końcówką umożliwiającą założenie na strzykawkę igły,
jednak w żadnym wypadku nie pozwalająca na użycie strzykawki w zestawie z cewnikiem.
W dniu 16 marca 2009 roku (pismem z dnia 13.03.2009r.) protest do zamawiającego
wniósł odrzucony wykonawca, zarzucając w nim dokonanie wadliwej czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, wcześniej niezasadnie odrzucając ofertę tańszą oraz nierówne
traktowanie wykonawców, co powoduje naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy pzp. Zamawiający
dokonując oceny oferty pod kątem zgodności z siwz naruszył w sposób rażący art. 7 ust. 1 i
3 oraz art. 91 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy pzp. Wykonawca
zaoferował wymagany typ strzykawki LUER-stożek o wymaganej pojemności, posiadającej

podwójne uszczelnienie tłoka. Zarówno strzykawki cewnikowe, jak i strzykawki Luer mają
zakończenie w kształcie stożka. Określenie typu strzykawki „stożek LUER” jest często
spotykane i dotyczy stożkowych łączników z zamkiem o zbieżności 6 procent – luer (o
zbieżności 6:100) stosowanych do strzykawek i igieł iniekcyjnych. Dla odróżnienia strzykawki
stosowanej wraz z cewnikiem w obrocie handlowym określane są jako: strzykawki
cewnikowe, strzykawki ze stożkiem do cewnika, strzykawki z końcówką do cewników oraz
jako tzw. żanety. Opis pozycji 9 „strzykawka 50 ml typu LUER – stożek” jest wystarczająco
precyzyjny i jasno z niego wynika, że należy zaoferować strzykawkę z końcówką LUER.
Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia nie wymagał, aby strzykawka
pozwalała na jej użycie w zestawie z cewnikiem. Stąd warunek ten nie może być brany przy
ocenie ofert. Sam zamawiający udzielając odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących siwz
dopuścił „strzykawki 50 (60 ) ml Luer z pojedynczą skalą pomiarową”, a zatem produkt ze
standardową końcówką, której nie używa się w zestawie z cewnikiem.
Zamawiający rozstrzygnął protest pismem z dnia 23.03.2009r. doręczonym
wykonawcy w dniu 26.03.2009 r., oddalając go w całości. Zamawiający uznał, iż opis zawarty
w załączniku nr 3 do siwz w poz. 9 wskazywał na rodzaj końcówki „LUER – stożek” –
umożliwiającą podłączenie jej do cewnika. Udzielając w dniu 26.02.2009 r. odpowiedzi na
pytanie nr 4 dotyczące poz. 5,6 i 9 załącznika nr 3, zamawiający dopuścił strzykawki
wyposażone w jednostronną skalę pomiarową, gdyż norma PN-EN ISO 7886-2 dotycząca
strzykawek do pomp infuzyjnych nie narzuca w stosunku do strzykawek przeznaczonych do
pomp infuzyjnych obustronnej skali oraz na pytanie nr 8 dotyczące poz. 9 załącznika nr 3,
zamawiający nie zrezygnował z końcówki „typu LUER – stożek”.

W dniu 31 marca 2009 r. wykonawca wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych przekazując jego kopię zamawiającemu w tym samym dniu za pomocą faksu.
W odwołaniu wykonawca podtrzymał zarzuty zawarte w proteście, tj. dokonania
wadliwej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej (z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy
pzp), odrzucenia oferty odwołującego z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp,
naruszenie zasady uczciwej konkurencji podczas badania ofert oraz nierówne traktowanie
wykonawców w toku postępowania (art. 7 ust. 1 i 2 ustawy pzp). Odwołujący wniósł o
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienie czynności
odrzucenia oferty odwołującego i nakazanie dokonania czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty odwołującego się.
W całości podtrzymała argumentację zawartą w proteście dotyczącą zgodności oferty
oraz załączonych próbek z siwz. W jego ocenie opis poz. 9 „strzykawka 50 (60) ml typ Luer-
stożek podwójna skala, podwójne uszczelnienie tłoka” nie wskazuje, iż zaoferowana
strzykawka ma być kompatybilna z cewnikami, a wręcz przeciwnie – określenie LUER

wskazuje raczej na strzykawkę z końcówką zapewniającą bezpieczne połączenie igły ze
strzykawką. Odwołujący nie zgadza się również, iż treść odpowiedzi na pytanie nr 8
wskazywała, iż zamawiający nie zrezygnował z zapisu „typ LUER-stożek”. Strzykawki LUER
ze swej definicji mają współpracować z igłami, a takiej możliwości strzykawki z końcówką do
cewników nie dają. Wszystkie strzykawki mają zakończenie w kształcie stożka i dopiero
wskazanie na typ zakończenia: LUER, LUER-LOCK, CEWNIKOWA, wskazuje o jaki typ
strzykawki chodzi.

Na podstawie oryginału dokumentacji oraz stanowisk stron skład orzekający Izby
ustalił i zważył co następuje.
Dla rozstrzygnięcia zawisłego sporu koniecznym było w pierwszej kolejności
jednoznaczne ustalenie opisu przedmiotu zamówienia zamieszczonego w pozycji nr 9
załącznika nr 3 do siwz.
Zamawiający w załączniku nr 3 do siwz zamieścił szczegółowy opis zamawianego
asortymentu – strzykawek wraz z ilościami. W tabeli, w pozycji nr 9, zamawiający wskazał
strzykawki 50 (60) ml typu Luer – stożek podwójna skala, podwójne uszczelnienie tłoka w
ilości 9000 sztuk. Następnie, w związku z zapytaniami wykonawców na wcześniejszym
etapie, zamawiający dopuścił w pozycji 9 strzykawki z pojedynczą skalą pomiarową.
Odwołujący z treści odpowiedzi nr 8 z dnia 25 lutego 2009 roku, wywodził, iż
zamawiający zrezygnował z oznaczenia w opisie przedmiotu zamówienia typu końcówki Luer
– stożek, pozostawiając samo oznaczenie „luer”.
Izba uznała, iż zamawiający wymagał w pozycji 9 strzykawek o podanej pojemności
typu „Luer – stożek”. Izba nie przychyliła się do stanowiska odwołującego, gdyż sam
odwołujący w treści oferty (strona 6), w opisie przedmiotu zachował oznaczenie typ Luer –
stożek. Izba nie uznała również, iż treść odpowiedzi nr 8 z dnia 25 lutego 2009 r. uzasadnia
stwierdzenie, iż zamawiający dokonał modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w tym
zakresie. Zamawiający zmienił jedynie swoje oczekiwania względem wymaganej skali
pomiarowej, a nie rodzaju zakończenia strzykawki. Jak ustalono na rozprawie typ
zakończenia strzykawki decyduje o jej zastosowaniu. Zarówno treść pytań dotyczących
pozycji nr 9, jak i treść odpowiedzi nie dotyczyła przeznaczenia zamawianych strzykawek.
Odwołujący w treści protestu (strona 3) sam potwierdził, iż zamawiający wymagał strzykawki
typu LUER – stożek, jednak w toku rozprawy wskazywał, iż treść odpowiedzi zamawiającego
uzasadniała ustalenie, że chodziło o typ końcówki Luer. Stanowisko to nie znalazło
potwierdzenia w treści siwz wraz z wyjaśnieniami zamawiającego.
Ponadto, za stanowiskiem Izby przemawia również okoliczność, iż zamawiający w
pozycjach od 1-4 załącznika nr 3 wskazał na strzykawki z końcówką „luer”, a w pozycjach od
5-8 z końcówką „luer-lock”. Izba uznała zatem, iż oznaczenie końcówki „luer – stożek” nie

jest tożsame z końcówką „luer”. Niesporne pomiędzy stronami było, iż strzykawki z
zakończeniem luer znajdują zastosowanie do igieł, natomiast z zakończeniem „luer-lock” do
pomp infuzyjnych. Tym samym strzykawki z pozycji 9 załącznika nr 3 mają inne
przeznaczenie od strzykawek opisanych w pozycjach wcześniejszych. Izba nie uznała za
uzasadnione stwierdzenie, iż wskazanie na typ zakończenia „luer – stożek” określa kształt
zakończenia, lecz wskazuje na przeznaczenie strzykawki. Izba przyjęła wyjaśnienia
zamawiającego złożone na rozprawie, iż podany typ zakończenia dotyczy strzykawek
stosowanych we współpracy z cewnikami, sondami żołądkowymi, do wykonywania płukań i
aspiracji płynów, czy też karmienia pacjentów, na co wskazuje również ich pojemność.
W ocenie Izby, skoro wykonawcy będący profesjonalistami w danej dziedzinie nie
mieli wątpliwości w tym zakresie na etapie przygotowania ofert, podnoszenie obecnie
zarzutu braku precyzji w opisie przedmiotu zamówienia jest spóźnione. Izba uznała, co
podkreślał w treści odwołania odwołujący, iż opis przedmiotu zamówienia, tj. strzykawka 50
ml typu LUER – stożek, jest wystarczająco precyzyjny i jasno z niego wynika jaki typ
strzykawki zamawiający określił.
W ofercie odwołujący zaproponował w pozycji 9 strzykawkę trzyczęściową
jednorazowego użytku z końcówką Luer przystosowaną do współpracy z pompami
infuzyjnymi produkcji P.H.P.U. Janpol Tadeusz Janicki (folder na stronie 20 oferty). W toku
rozprawy wyjaśnił, iż zaoferowany typ strzykawki ma zastosowanie do igieł, a zatem nie jest
to typ strzykawki, jaką zamawiający określił w pozycji 9 załącznika nr 3 do siwz.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że oferta odwołującego nie odpowiadała
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia i podlegała odrzuceniu na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Tym samym nie potwierdziły się
zarzuty podnoszone w odwołaniu, tj. naruszenia art. 7 ust. 1 i 2, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art.
91 ust. 1 ustawy pzp.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji. O kosztach postępowania orzeczono
stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp. Na podstawie § 4
ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie
wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2007 r. Nr 128, poz. 886),
kosztami zamawiającego stanowiącymi koszty wynagrodzenia pełnomocnika (zgodnie z
przedłożonym rachunkiem), Izba obciążyła odwołującego. Kwota brutto wskazana na
rachunku została błędnie obliczona, gdyż wystawiający fakturę źle zsumował kwotę netto
oraz kwotę podatku VAT. Izba uwzględniła koszty wynikające z prawidłowych działań
matematycznych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie.




Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




_____
*
niepotrzebne skreślić