Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 1003/09

WYROK
z dnia 13 sierpnia 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki

Członkowie: Jolanta Markowska
Lubomira Matczuk-Mazuś

Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Realizacji Inwestycji INWESTOR S.C.
Jerzy Bar, Jarosław Gajek, Wiesław Strzałkowski, Spółdzielnia Projektowania i Usług
Inwestycyjnych Inwestprojekt – Śląsk, ul. Jaworowa 2, 41-310 Dąbrowa Górnicza od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Ludwika
Rydygiera, os. Złotej Jesieni 1, 31-826 Kraków protestu z dnia 26 czerwca 2009 r.

przy udziale Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., ul.
Budziszyńska 35/1, 54-434 Wrocław, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
orzeka:
1 oddala odwołanie

2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Realizacji Inwestycji
INWESTOR S.C. Jerzy Bar, Jarosław Gajek, Wiesław Strzałkowski, Spółdzielnia
Projektowania i Usług Inwestycyjnych Inwestprojekt – Śląsk, ul. Jaworowa 2, 41-310
Dąbrowa Górnicza
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo
Realizacji Inwestycji INWESTOR S.C. Jerzy Bar, Jarosław Gajek, Wiesław
Strzałkowski, Spółdzielnia Projektowania i Usług Inwestycyjnych
Inwestprojekt – Śląsk, ul. Jaworowa 2, 41-310 Dąbrowa Górnicza,

2) dokonać wpłaty kwoty 4 028 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące dwadzieścia
osiem złotych zero groszy) przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Realizacji
Inwestycji INWESTOR S.C. Jerzy Bar, Jarosław Gajek, Wiesław
Strzałkowski, Spółdzielnia Projektowania i Usług Inwestycyjnych
Inwestprojekt – Śląsk, ul. Jaworowa 2, 41-310 Dąbrowa Górnicza na rzecz
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Ludwika Rydygiera, os. Złotej
Jesieni 1, 31-826 Kraków, stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i kosztów dojazdu,

3) dokonać wpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy czterysta
dwadzieścia sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Konsorcjum: Przedsiębiorstwo
Realizacji Inwestycji INWESTOR S.C. Jerzy Bar, Jarosław Gajek, Wiesław
Strzałkowski, Spółdzielnia Projektowania i Usług Inwestycyjnych
Inwestprojekt – Śląsk, ul. Jaworowa 2, 41-310 Dąbrowa Górnicza.

U z a s a d n i e n i e



Odwołujący – konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Realizacji Inwestycji „Inwestor” s.c. Jerzy
Bar, Jarosław Gajek, Wiesław Strzałkowski (lider konsorcjum) oraz Spółdzielnia
Projektowania i Usług Inwestycyjnych uczestniczący w postępowaniu prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na usługę polegającą na pełnieniu funkcji inwestora
zastępczego dla zadania inwestycyjnego pt. „Budowa i wyposażenie Ośrodka Radioterapii
Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. L. Rydygiera w Krakowie” w proteście z dnia
25.06.09 r. zarzucił Zamawiającemu - Wojewódzkiemu Szpitalowi Specjalistycznemu im. L.
Rydygiera naruszenie przepisów art. 7 ust. 1, art. 22 ust. 1 pkt 2, art. 24 ust. 2 pkt 2 oraz art.
24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie dokonania czynności wykluczenia z postępowania
wykonawcy „Ekocentrum” sp. z o. o. oraz wobec czynności polegającej na wyborze oferty
tego wykonawcy.
Uzasadniając zarzuty wskazał, że wykonawca „Ekocentrum” sp. z o. o. został wezwany, na
podstawie art. 87 Pzp, do złożenia oświadczenia, czy wskazany w ofercie inspektor nadzoru
w branży instalacji sanitarnych może pełnić funkcję w zakresie wymaganym SIWZ oraz
potwierdzenia, że uprawnienia posiadane przez wskazane osoby są wystarczające w
pełnieniu obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Odwołujący powołał wymóg pkt VII.1.1 c b/2 SIWZ, gdzie wymaga się, aby inspektor w
branży instalacji sanitarnych, c.o., wentylacji i klimatyzacji (może być dwóch inspektorów np.:
jeden od wewnętrznych instalacji, a drugi od sieci zewnętrznych) posiadał wymagane
uprawnienia budowlane do kierowania i nadzorowania robót w specjalności instalacji
sanitarnych, c.o., wentylacji i klimatyzacji oraz sieci w zakresie tych instalacji.
Odwołujący stwierdził, że wezwany wykonawca w oświadczeniu z dnia 15.06.09 r.
poinformował Zamawiającego, że wskazani w ofercie inspektorowie nadzoru w branży
sanitarnej, c.o., wentylacji i klimatyzacji tj. Witold W. i Rozalia K. spełniają wymagania SIWZ i
są osobami uprawnionymi do nadzorowania zadania w zakresie wymaganym przez
Zamawiającego.
Odwołujący wskazał, że wykonawca w podanej informacji nie powołał się na odpowiednie
dokumenty i złożył nieprawdziwe informacje, co miało wpływ na wynik postępowania i
dokonanie wyboru oferty.
Stwierdził, że załączone do oferty uprawnienia wymienionych osób nie obejmują sieci c.o.,
gdyż uprawnienia pana W. ograniczają się do zakresu instalacji sanitarnych, a pani K. nie
obejmują wymaganego zakresu sieci c.o.

Rozstrzygając protest Zamawiający uznał protest w części dotyczącej uprawnień
inspektorów branży sanitarnej wskazanych przez wybranego wykonawcę oraz unieważnił
czynność wyboru najkorzystniejszej oferty zapowiadając dokonanie ponownej oceny ofert
złożonych w postępowaniu. W pozostałym zakresie protest oddalił.
Uzasadniając stanowisko Zamawiający stwierdził, że dokonał oceny kwestionowanych
uprawnień.
Po otrzymaniu interpretacji z Małopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa stwierdził, że
przedstawione w ofercie uprawnienia nie spełniają w całości wymogów SIWZ, co stanowi
okoliczność uznania protestu.
Zamawiający wyjaśnił, że uprawnienia pani K. wynikające z decyzji z dnia 23.08.1993
r. nie obejmują sieci cieplnych uzbrojenia terenu, z związku z czym osoba ta nie jest
uprawniona do wykonywania i nadzorowania robót obejmujących sieci cieplne uzbrojenia
terenu. Natomiast na podstawie uprawnień z 1985 r. p. K. nabyła uprawnienia w specjalności
instalacyjno -inżynieryjnej w zakresie instalacji sanitarnych i jest uprawniona do kierowania
budową i robotami w zakresie wszelkich instalacji sanitarnych wraz z przyłączami oraz ma
uprawnienia do sporządzania w budownictwie osób fizycznych projektów wszelkich instalacji
sanitarnych wraz z przyłączami. Uprawnienia nie obejmują jednak projektowania i kierowania
robotami budowlanymi w zakresie sieci sanitarnych.
Odnośnie uprawnień pana W. Zamawiający stwierdził, że jest on uprawniony do
wykonywania samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności instalacyjno
inżynieryjnej w zakresie instalacji sanitarnych. W tym zakresie jest uprawniony do
kierowania, nadzorowania i kontrolowania budowy i robót, kierowania i kontrolowania
wytwarzania konstrukcyjnych elementów instalacji oraz oceniania i badania stanu
technicznego w zakresie instalacji sanitarnych oraz do sporządzania w budownictwie osób
fizycznych projektów instalacji sanitarnych. Zamawiający stwierdził, że posiadanie przez ww
osobę uprawnienia nie obejmują sieci sanitarnych, natomiast obejmują wszelkie instalacje
sanitarne obejmujące instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i
klimatyzacyjno-wentylacyjne, obejmują także przyłącza.
W odwołaniu wniesionym dnia 16.07.2009 r. Odwołujący podtrzymał zarzut
naruszenia wskazanych proteście przepisów ustawy i wniósł o nakazanie Zamawiającemu
dokonania żądanych czynności oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej po uprzednim
wykluczeniu z postępowania wykonawcy, który złożył nieprawdziwe informacje mające
wpływ na wynik postępowania.
Odwołujący wskazał, że protest nie dotyczył uprawnień inspektorów nadzoru, lecz dotyczył
zaniechania wykluczenia z postępowania wykonawcy, który złożył nieprawdziwe informacje.
Odwołujący zwrócił uwagę, że również w przystąpieniu do postępowania toczącego się w
wyniku wniesienia protestu, Przystępujący ponownie oświadczył, że spełnia warunki udziału

w postępowaniu. Odwołujący wskazał, że fakt złożenia nieprawdziwych informacji potwierdził
Zamawiający uznając w rozstrzygnięciu protestu, że „przedstawione uprawnienia nie
spełniają w całości wymogów specyfikacji istotnych warunków zamówienia”.
Wskazując na powyższe Odwołujący stwierdził, że zamawiający powinien dokonać
wykluczenia z postępowania wykonawcę „Ekocentrum” sp. z o. o. na podstawie art. 24 ust. 2
pkt 2 ustawy Pzp, a następnie dokonać ponownej oceny ofert i ponownego wyboru oferty
najkorzystniejszej bez udziału wykonawcy wykluczonego.
Przystępujący stwierdził, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega
wykluczeniu.

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację prowadzonego
postępowania, po rozpatrzeniu sprawy na rozprawie z udziałem stron i uczestnika, ustaliła i
zważyła, co następuje.
Analiza treści kwestionowanej przez Odwołującego oferty wskazuje, że wykonawca
„Ekcentrum” sp. z o. o. zgodnie z wymogami ustawy i postanowieniami SIWZ złożył
oświadczenie o posiadaniu uprawnień do wykonywania działalności, jeżeli ustawy nakładają
taki obowiązek, posiadaniu niezbędnej wiedzy i doświadczenia, przedstawieniu
zobowiązania innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych
do wykonywania zamówienia oraz o znajdowaniu się w sytuacji ekonomicznej i finansowej
zapewniającej wykonanie zamówienia, a także o nie podleganiu wykluczeniu s
przedmiotowego postępowania.
Załącznikami do oświadczenia były m. in. wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie
lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia. W zakresie będącym przedmiotem
rozpatrzenia w wykazie podano osoby pana Witolda W. oraz pani Rozalii K. mających
wykonywać przy realizacji zamówienia czynności jako „Inspektor instalacji sanitarnych, c.o.,
wentylacji, klimatyzacji – nadzór nad robotami w swojej branży”. Załączono również
zaświadczenia o przynależności tych osób do Izby Inżynierów Budownictwa oraz decyzje o
stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie.
Przeprowadzone postępowanie dowodowe wykazało, że przedstawione uprawnienia są
niewystarczające w stosunku do warunków udziału w postępowaniu, wskazanych w r. VII pkt
1 ppkt 1.1 c/b/2 SIWZ. Okoliczność tę potwierdzają zarówno twierdzenia Odwołującego w
proteście, jak i stanowisko Zamawiającego zawarte w rozstrzygnięciu protestu.
Istota zarzutu protestu i odwołania opiera się na fakcie wezwania z 09.06.2009r.
skierowanego do Przystępującego przez Zamawiającego i treści odpowiedzi z dnia
15.06.2009r., w której wezwany wykonawca potwierdził, że wskazani w ofercie inspektorowie
nadzoru w branży sanitarnej spełniają wymagania SIWZ i są osobami uprawnionymi do

nadzorowania zadania w zakresie wymaganym przez Zamawiającego. Pismo to zawiera w
istocie oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu w zakresie, w jakim
zawarto stwierdzenie o dysponowaniu osobami mającymi wykonywać zamówienie.
Natomiast dokumenty potwierdzające spełnianie warunków pozostały niezmienione.
Taki stan rzeczy oznacza, że wykonawca nie złożył w wyznaczonym terminie
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, jako że złożone dokumenty wraz
z ofertą nie potwierdzały spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Z dokonanego ustalenia nie należy jednak wyprowadzać wniosku, że wykonawca złożył
nieprawdziwą informację mającą wpływ na wynik postępowania, w rozumieniu art. 24 ust. 2
pkt 2 ustawy.
W szczególności zacytowany zakres czynności przewidzianych do wykonania przez
wskazane osoby nie wymienia rodzajów prac, do których osoby te posiadają uprawnienia,
jest przy tym zgodny z zakresem ich uprawnień. Brak jest zatem podstaw do twierdzenia o
złożeniu nieprawdziwych informacji, gdyż takie informacje nie zostały zawarte w ofercie.
Z kolei treść odpowiedzi na wezwanie z dnia 9.06.2009 r. udzielonej przez Przystępującego
w piśmie z dnia 15.06.2009 r. stanowi w tych okolicznościach sprawy potwierdzenie
pierwotnego oświadczenia o spełnianiu warunków udziału, zawartego w ofercie i również nie
może być oceniana jako złożenie nieprawdziwych informacji w rozumieniu art. 24 ust. 2 pkt 2
ustawy.
Omawiana sytuacja jest natomiast typowa w postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego i w razie, tak jak w niniejszej sprawie, jej zaistnienia, zobowiązuje
Zamawiającego do zastosowania procedury wezwania wykonawcy do złożenia wymaganych
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Zamawiający nie miał podstaw do
wykluczenia wykonawcy „Ekocentrum” sp. z o. o. na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy
Pzp, a tym samym zarzuty i wnioski odwołania nie znajdują uzasadnienia.

W świetle powyższego orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy tj. na podstawie
art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówień publicznych. oraz § 4 ust. 2 i ust. 4 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zm.). Na podstawie
przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a wskazanego rozporządzenia uwzględniono również
uzasadnione koszty Zamawiającego poniesione w związku z wynagrodzeniem
pełnomocnika oraz kosztami dojazdu.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Krakowie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………