Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 1825/09


WYROK
z dnia 22 stycznia 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Luiza Łamejko

Członkowie: Izabela Kuciak
Jolanta Markowska

Protokolant: Łukasz Listkiewicz


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 stycznia 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Grontmij Polska Sp. z o.o. i Grontmij Nederland Holding B.V., 60-164 Poznań,
ul. Ziębicka 35 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o.,
87-100 Toruń, ul. Rybaki 31/35 protestu z dnia 12 listopada 2009 r.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu powtórne dokonanie czynności
badania i oceny ofert.
2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o.,
87-100 Toruń, ul. Rybaki 31/35 i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 444 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Grontmij Polska Sp. z o.o. i Grontmij Nederland
Holding B.V., 60-164 Poznań, ul. Ziębicka 35,

2) dokonać wpłaty kwoty 8 680 zł 44 gr (słownie: osiem tysięcy sześćset
osiemdziesiąt złotych czterdzieści cztery grosze) przez zamawiającego
Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o., 87-100 Toruń, ul. Rybaki 31/35 na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Grontmij Polska Sp. z o.o. i Grontmij Nederland Holding B.V., 60-164
Poznań, ul. Ziębicka 35, stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu
na posiedzenie Izby,

3) dokonać zwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Grontmij Polska Sp. z o.o.
i Grontmij Nederland Holding B.V., 60-164 Poznań, ul. Ziębicka 35.



U z a s a d n i e n i e

Zamawiający, tj. Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o. prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę pomocy
technicznej w zakresie realizacji zadania pn. „Rewitalizacja/bagrowanie zbiornika wodnego
na rzece Drwęcy wraz z poprawą stanu technicznego stopnia zlokalizowanego
w miejscowości Lubicz w km 12+300 rzeki Drwęcy. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 10 września 2009 r. pod
pozycją 2009/174-251233.
W dniu 4 listopada 2009 r. (pismem z dnia 3 listopada 2009 r.) Zamawiający
poinformował wykonawców o wynikach oceny ofert, w tym m.in. o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Hydroprojekt Sp. z o.o. i Proksen Sp. z o.o. zwanych dalej Konsorcjum Hydroprojekt.
W dniu 12 listopada 2009 r. protest wobec ww. czynności Zamawiającego wnieśli
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Grontmij Polska Sp. z o.o.
i Grontmij Nederlanden B.V. zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art.
22 ust. 1 pkt 2, art. 24 ust. 1 pkt 8 i 10, art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) zwanej dalej
ustawą Pzp.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Grontmij Polska
Sp. z o.o. i Grontmij Nederlanden B.V. zwani dalej Odwołującym podnieśli, że oferta złożona
przez Konsorcjum Hydroprojekt została podpisana przez osobę nieuprawnioną
do reprezentowania ww. wykonawcy tj. przez Pana Krzysztofa P., który nie został umocowany
do podpisania oferty w imieniu całego Konsorcjum. W złożonej przez Konsorcjum Hydroprojekt
ofercie znajduje się pełnomocnictwo udzielone firmie Hydroprojekt Sp. z o.o. przez firmę
Proksen Sp. z o.o. oraz pełnomocnictwo udzielone Panu Krzysztofowi P., z którego wynika, że
został on upoważniony do reprezentowania i podpisania oferty jedynie w imieniu spółki
Hydroprojekt. Z powyższego Odwołujący wywiódł, że pełnomocnictwo udzielone Panu P. jest
wadliwe, zatem złożona oferta została podpisana przez osobę nieuprawnioną.
Podobnie, jak zauważył Odwołujący, wyjaśnienia dotyczące wysokości zaoferowanej ceny
udzielone w dniu 2 listopada 2009 r. również zostały podpisane przez Pana P. W ocenie
Odwołującego, wyjaśnienia podpisane przez osobę nieuprawnioną nie odnoszą skutku prawnego,
a co za tym idzie, oferta Konsorcjum Hydroprojekt powinna zostać odrzucona na podstawie
art. 90 ust. 3 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał również, że zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego
dla firmy Hydroprojekt Sp. z o.o. dołączonym do oferty, członkami zarządu tej spółki są: Pan
Dariusz G., Pan Ryszard L. i Pan Grzegorz J.. Tymczasem w ofercie Konsorcjum Hydroprojekt
brak jest informacji z Krajowego Rejestru Karnego dla Pana Grzegorza J. Powyższe stanowi,
zdaniem Odwołującego, naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, a co za tym idzie,
wykonawca ten podlega wykluczeniu z postępowania.
Kolejny zarzut opiera się na warunku doświadczenia określonym w pkt 9 ppkt 1.2a).4)
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Odwołujący stwierdził, że Konsorcjum
Hydroprojekt nie wykazało spełniania przedmiotowego warunku, zatem wykonawca ten podlega
wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Dodatkowo, Konsorcjum Hydroprojekt nie dołączyło do oferty, jak zauważył
Odwołujący, wykazu cen wymaganego w pkt 14 ppkt 3.1)e) Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia. Brak tego dokumentu powoduje, w opinii Odwołującego, że oferta Konsorcjum
Hydroprojekt podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Odwołujący
stwierdził, że ww. Konsorcjum nie dołączając wykazu cen nie przedstawiło ceny w sposób
zgodny z wymaganiami Zamawiającego, tj. w sposób umożliwiający określenie na jej podstawie
istotnych warunków umowy na realizację przedmiotowego zamówienia. Odwołujący
podkreślił, że wymaganiem Zamawiającego było, aby w treści oferty wykonawca podał nie
tylko cenę za realizację całości zamówienia, ale również ryczałtowe ceny za poszczególne
jego elementy, które są podstawą określenia zobowiązań wynikających z § 5 i 6 Wzoru
umowy, a tym samym stanowią oświadczenie kształtujące treść umowy. Odwołujący zwrócił
uwagę, że przedmiotowy wykaz cen jest dokumentem pierwotnym, kształtującym cenę za cały
przedmiot zamówienia. Z jego treści wynika, że kwota stanowiąca sumę za poszczególne
etapy zamówienia jest wartością „do przeniesienia do formularza oferty". W związku
z powyższym należy uznać, zdaniem Odwołującego, że oferta nie zawiera cen ryczałtowych
dla poszczególnych etapów usługi. O braku istotnej treści oferty przesadza również dyspozycja
art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93
z późn. zm.), który definiuje pojęcie oferty. Zatem wykaz cen kształtujący wiążące elementy
umowy jest ofertą, a jego brak stanowi o niekompletności złożonej oferty.
Odwołujący wniósł o:
- unieważnienie czynności polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej
przez Konsorcjum Hydroprojekt,
- wykluczenie ww. wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp,
- odrzucenie oferty Konsorcjum Hydroprojekt na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy Pzp,
- dokonanie powtórnej oceny ofert,
- dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty nie podlegającej odrzuceniu.
Zamawiający rozstrzygnął protest w dniu 23 listopada 2009 r. przez jego
uwzględnienie w części dotyczącej powtórnej oceny ofert w zakresie braku informacji
z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącej Pana Grzegorza J. Jednocześnie Zamawiający
stwierdził, że wezwie Konsorcjum Hydroprojekt do uzupełnienia stwierdzonego braku.
W pozostałej części Zamawiający protest oddalił. Odnosząc się do zarzutu udzielenia
wadliwego pełnomocnictwa Panu P. Zamawiający wskazał, że Proksen Sp. z o.o. mając na
uwadze chęć wspólnego złożenia oferty udzieliło pełnomocnictwa do wykonywania wszelkich
czynności związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia firmie Hydroprojekt Sp. z
o.o. (strona 58-59 oferty). Ponadto, na stronie 2 pełnomocnictwa, akapit 3 firma Proksen Sp.
z o.o. upoważniła drugiego członka konsorcjum do udzielania dalszych pełnomocnictw w
granicach umocowania. Na mocy tej klauzuli Hydroprojekt Sp. z o.o. umocowała Pana
Krzysztofa P. do reprezentowania Konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Zamawiający za bezpodstawny uznał również zarzut dotyczący warunku
doświadczenia uznając, że zakres rzeczowy wymienionych w ofercie opracowań spełnia
warunek opisany w pkt 9 ppkt 1.2 a) Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wskazał,
że do oferty Konsorcjum Hydroprojekt załączyło referencje wydane przez Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 9 kwietnia 2008 r. dotyczące opracowania projektu
budowlanego oraz projektu wykonawczego dla zadania inwestycyjnego pn. „Remont jazu
Wieleń na rzece Noteci w km 161,5” (strony 47 i 48 oferty). W zakresie wykonanych prac
wymieniono między innymi opracowanie dokumentacji geotechnicznej, badania laboratoryjne
rdzeni pobranych z filarów jazu, badania osadów dennych, projekt budowlany i wykonawczy
obejmujący niezbędne rozwiązania techniczne, przedmiary robót, kosztorysy i specyfikacje
techniczne, przekroje batymetryczne, operat wodno - prawny. Zamawiający podkreślił,
że projekt ten obejmował wszystkie branże: hydrotechniczno-budowlaną, architektoniczną,
mechaniczną oraz elektryczną i zawierał remont płyty jazu, usunięcie namułów z górnego
i dolnego stanowiska śluzy, wykonanie przekrojów batymetrycznych, badania betonów,
badania namułów, operat wodno - prawny. Drugim zadaniem spełniającym wymagania
Zamawiającego w spornym zakresie jest zadanie pn. „Udrożnienie Starej Odry wraz
z międzywałem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych
poznańskich we Wrocławiu”.
Zamawiający przyznał, że Konsorcjum Hydroprojekt, w istocie, nie złożyło wykazu
cen. Zamawiający podkreślił jednak, że z uwagi na ryczałtowy charakter ceny wykaz ten ma
charakter wyłącznie informacyjny. Jako dokument pomocniczy, wykaz cen nie może
stanowić podstawy do odrzucenia oferty. Co więcej, wykaz cen nie stanowi o treści oferty ani
o jej merytorycznej zawartości.
Z rozstrzygnięciem tym nie zgodził się Odwołujący, który wniósł w dniu 3 grudnia
2009 r. odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 26 ust.
3 ustawy Pzp. Odwołujący podtrzymał zarzuty podniesione w proteście.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
- unieważnienia czynności polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej
przez Konsorcjum Hydroprojekt,
- dokonania ponownego badania i oceny ofert,
- dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.

Na rozprawie Odwołujący podtrzymał zarzuty podniesione w proteście za wyjątkiem
zarzutu uwzględnionego przez Zamawiającego dotyczącego braku w ofercie Konsorcjum
Hydroprojekt informacji z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącej Pana Grzegorza J.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia wraz z załącznikami, treść oferty złożonej przez Konsorcjum
Hydroprojekt, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone
w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje.

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się
interesem prawnym w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Interes prawny Odwołującego
w uzyskaniu zamówienia mógłby doznać uszczerbku w sytuacji potwierdzenia się naruszenia
przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Odwołujący, jako wykonawca, który
zaoferował drugą w kolejności cenę za realizację przedmiotu zamówienia posiada interes
prawny w kwestionowaniu czynności Zamawiającego dotyczących oceny oferty wybranej
jako najkorzystniejsza w przedmiotowym postępowaniu.
Przedmiotem sporu w przedmiotowym postępowaniu jest m.in. prawidłowość
umocowania Pana Krzysztofa P. do dokonywania czynności w imieniu Konsorcjum
Hydroprojekt. Po analizie treści oferty Konsorcjum Hydroprojekt Izba przychyliła się do
stanowiska Odwołującego w tym zakresie. Z treści pełnomocnictwa z dnia 14 października
2009 r. udzielonego przez Proksen Sp. z o.o. firmie Hydroprojekt Sp. z o.o. wynika
umocowanie Hydroprojekt Sp. z o.o. do reprezentowania Proksen Sp. z o.o.
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w tym do złożenia
oferty. Pełnomocnictwo to obejmuje również prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw
w granicach umocowania. W ww. ofercie znajduje się również pełnomocnictwo z dnia
14 października 2009 r. udzielone przez Hydroprojekt Sp. z o.o. Panu Krzysztofowi P. Z jego
treści w żadnej mierze nie wynika, że Hydroprojekt Sp. z o.o. udziela umocowania Panu P.
do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Przeciwnie, sformułowania użyte w treści pełnomocnictwa w sposób nie budzący wątpliwości
wskazują, że celem pełnomocnictwa jest uprawnienie do reprezentowania jedynie
Hydroprojekt Sp. z o.o. w konkretnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Na powyższe wskazuje następująca treść pełnomocnictwa: „jako osoby uprawnione do
reprezentowania Spółki pod firmą „Hydroprojekt” oraz „udzielamy (…) upoważnienia do
reprezentowania firmy w przetargu”. Poddając sporne pełnomocnictwo wykładni Izba przyjęła
za podstawę przede wszystkim treść dokumentu nadając znaczenie językowym regułom
znaczeniowym, zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia
23 kwietnia 2009 r., sygn. akt IV CSK 558/08. Na inną niż zaprezentowana powyżej
wykładnię pełnomocnictwa udzielonego Panu P. nie pozwala również cały kontekst
i związki treściowe występujące w ww. dokumencie. Zamiaru odmiennego
do zaprezentowanego w treści pełnomocnictwa nie można wywodzić z pozostałych
dokumentów złożonych w ofercie. Domniemanie działania przez Hydroprojekt Sp. z o.o.
w imieniu mocodawcy Proksen Sp. z o.o. nie wynika z samego faktu uzyskania takiego
pełnomocnictwa. Teoretycznie można dopuścić zaistnienie sytuacji, w której dwie firmy miały
zamiar złożenia wspólnej oferty, po czym jednak nie doszły do porozumienia, w efekcie
czego jedna z ww. firm udzieliła pełnomocnictwa swemu pracownikowi do złożenia oferty
wyłącznie w jej imieniu. Należy podkreślić, że umocowanie do działania musi być bezsporne.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia zobowiązani są na mocy
art. 23 ust. 2 ustawy Pzp do ustanowienia pełnomocnika. Przepis ten ma charakter
bezwzględnie obowiązujący, zatem wola udzielenia pełnomocnictwa do działania w imieniu
konsorcjum firm musi zostać wyraźnie wyartykułowana w składanym pełnomocnictwie.
Stwierdzona powyżej okoliczność ma również wpływ na ocenę skuteczności
i ważności działań wykonawcy, w tym czynność złożenia oferty i udzielenia wyjaśnień
w trybie art. 90 ust. 3 ustawy Pzp.
Izba wzięła pod uwagę okoliczność, że zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp pełnomocnictwo podlega uzupełnieniu, jednak w przedmiotowym stanie faktycznym,
wobec uwzględnienia zarzutu dotyczącego wykazu cen, co skutkuje odrzuceniem oferty
Konsorcjum Hydroprojekt, czynność ta staje się bezprzedmiotowa.
W ocenie Izby, na uwzględnienie zasługuje również zarzut dotyczący braku w ofercie
Konsorcjum Hydroprojekt wykazu cen, którego wymagał Zamawiający w pkt 3 ppkt 1e
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wykaz ten wykonawcy zobowiązani byli
przedstawić w formie zgodnej ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia. W przygotowanym przez Zamawiającego formularzu
przedmiot zamówienia został podzielony na 6 zadań, w tym zadanie 5 i 6 na dwa
podzadania. Kluczowe dla rozpoznania przedmiotowego zarzutu są postanowienia Wzoru
umowy stanowiącego załącznik do Specyfikacji, które wręcz uzależniają wypłatę
wynagrodzenia od treści wykazu cen. Zgodnie z § 5 wzoru umowy „Wynagrodzenie stanowi
sumę cen za pełnienie usługi Pomocy Technicznej (…) podanych w Wykazie Cen,
stanowiącym załącznik do Oferty Wykonawcy złożonej w Przetargu” (§ 5 ust. 1), „każda
z cen (…) podanych w Wykazie Cen (…) ma charakter wynagrodzenia ryczałtowego
w znaczeniu, o którym mowa w art. 632 kodeksu cywilnego” (§ 5 ust. 2), a „zapłata będzie
miała charakter częściowy za każdy wybrany i odebrany przez Zamawiającego element
składowy Umowy wyszczególniony w Formularzu-Wykaz Cen”. Ponadto, w § 6 wzoru umowy
Zamawiający określił sposób dokonania płatności dzieląc je na etapy w pełni pokrywające się
z zadaniami określonymi w wykazie cen. Powyższe postanowienia stanowią o znaczeniu,
jakie nadał Zamawiający spornemu dokumentowi. Ponadto, wobec postanowień wzoru
umowy, przy braku wykazu cen w ofercie wykonawcy, niemożliwe stało się dokonanie
zapłaty za realizację zamówienia. Wobec powyższego, Izba stwierdziła, że mimo
ryczałtowego charakteru wynagrodzenia, w niniejszym stanie faktycznym nieuprawnione jest
twierdzenie Zamawiającego o pomocniczym charakterze wykazu cen. Jednocześnie nie
można zgodzić się z planowanym przez Zamawiającego „uzgodnieniem” z wykonawcą,
którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, poszczególnych cen za realizację
wyodrębnionych we wzorze wykazu cen zadań. Ustawodawca w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
ustanowił zakaz prowadzenia między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących
złożonej oferty, a do tego w istocie sprowadzałoby się uzgadnianie cen za poszczególne
elementy przedmiotu zamówienia. Izba stwierdziła, że brak jest możliwości samodzielnego
wypełnienia przez Zamawiającego wykazu cen na podstawie wyjaśnień złożonych przez
Konsorcjum Hydroprojekt, co przyznał również Zamawiający składając oświadczenie
o zamiarze uzgodnienia poszczególnych składników ceny całkowitej z wykonawcą.
Kolejny zarzut podniesiony w proteście dotyczył zaniechania wykazania przez
Konsorcjum Hydroprojekt spełniania warunku doświadczenia określonego przez
Zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Warunek ten dotyczył
wykazania się przez wykonawców wykonaniem w okresie ostatnich trzech lat przed dniem
wszczęcia postępowania co najmniej 2 opracowań projektowych dotyczących budowy,
przebudowy lub remontu obiektów hydrotechnicznych, przy czym co najmniej jedno z tych
opracowań miało obejmować projekt oczyszczania dna rzeki, kanału lub naturalnego
zbiornika wodnego. Na potwierdzenie spełniania ww. warunku wykonawcy zobowiązani byli
złożyć wykaz wykonanych usług oraz dokumenty potwierdzające, że usługi te zostały
wykonane należycie. Za spełniające przedmiotowy warunek Zamawiający uznał, zgodnie
z oświadczeniem złożonym w rozstrzygnięciu protestu, wskazane przez Konsorcjum
Hydroprojekt zadania pn. „Udrożnienie Starej Odry wraz z międzywałem na odcinku od
dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych poznańskich we Wrocławiu” oraz
„Remont jazu Wieleń na rzece Noteci w km 161,5”. Izba po analizie treści wykazu usług oraz
dokumentów złożonych na potwierdzenie należytego wykonania ww. zadań tj. referencji z
dnia 3 lutego 2009 r. wydanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu
oraz referencji z dnia 9 kwietnia 2008 r. wystawionych przez Regionalny Zarząd Gospodarki
Wodnej w Poznaniu stwierdziła, że z ich treści nie wynika jednoznacznie, że w ramach
przedmiotowych zadań realizowane były opracowania obejmujące projekt oczyszczania dna
rzeki, kanału lub naturalnego zbiornika wodnego. Również Zamawiający nie był w stanie
wykazać na rozprawie z jakich informacji wywiódł spełnienie przedmiotowego warunku.
Jednocześnie na podstawie art. 191 ust. 3 ustawy Pzp Izba pozostawiła bez
rozpoznania zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, jako
że zarzut ten nie został podniesiony w proteście.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 191 ust. 1, 1a i 2 pkt 1 i 2 ustawy Pzp,
orzeczono jak w pkt 1 wyroku.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Pzp. Na podstawie § 4 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2007 r. Nr 128, poz. 886 z późn. zm.), kosztami postępowania odwoławczego Izba
obciążyła Zamawiającego, uznając za uzasadnione koszty wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego w kwocie 3 600 oraz koszty dojazdu na posiedzenie Izby w kwocie 636,44 zł.
Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Toruniu.

Przewodniczący:
………………………………


Członkowie:

………………………………

………………………………