Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 73/10

POSTANOWIENIE
z dnia 2 marca 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Członkowie: Anna Packo
Małgorzata Rakowska
Protokolant: Patrycja Kaczmarska
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 2 marca 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Jerzego Janaszek prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe FUGIT Jerzy Janaszek, 25-146 Kielce, ul.
Łukowska 134a od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Centrum Rehabilitacji Rolników
Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, 38-440 Iwonicz Zdrój, ul. Ks. Jana Rąba
22 protestu z dnia 31 grudnia 2009 r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
XXX.

orzeka:
1. Odrzuca odwołanie.






2. Kosztami postępowania obciąża Jerzego Janaszek prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe FUGIT Jerzy
Janaszek, 25-146 Kielce, ul. Łukowska 134a i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 444 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero
groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez Jerzego Janaszek prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usługowo-
Handlowe FUGIT Jerzy Janaszek, 25-146 Kielce, ul. Łukowska 134a
2) dokonać wpłaty kwoty XXX (słownie: XXX)) przez XXX na rzecz XXX
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika;

3) dokonać wpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4) dokonać zwrotu kwoty 5 556 zł 00 gr (słownie: pięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Jerzego Janaszek prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usługowo-
Handlowe FUGIT Jerzy Janaszek, 25-146 Kielce, ul. Łukowska 134a





















Uzasadnienie

Zamawiający – Centrum Rehabilitacji Rolników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego, ul. Ks. Jana Rąba 22, 38-440 Iwonicz-Zdrój prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na remont i
przebudowę (modernizację) obiektu Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Iwoniczu
Zdroju – etap VI – remont basenu rehabilitacyjnego.

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) zwanej dalej
„ustawą Pzp”.

Wartość zamówienia ustalona została na kwotę 2.107.651,23 zł, co stanowi
równowartość 543.615,39 euro.

W dniu 31 grudnia 2009 roku wpływ do zamawiającego wniósł protest wobec
czynności zamawiającego, polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej ofercie
Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego „KROSPOL” Jen Lepak, Stanisław Stachura sp.j.
w Krośnie pomimo, że oferta ta powinna podlegać odrzuceniu jako niezgodna z wymogami
SIWZ.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1) dopuszczenie oferty Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego „KROSPOL” Jen
Lepak, Stanisław Stachura sp.j. w Krośnie, która winna być odrzucona, a tym samym
naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z pkt 9.1.2.1 SIWZ oraz w
zw. z pkt 13.3.1. lit. g SIWZ
2) dopuszczenie oferty Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego „KROSPOL” Jen
Lepak, Stanisław Stachura sp.j. w Krośnie, która powinna być odrzucona z uwagi na
nie przedłożenie kosztorysu inwestorskiego, a tym samym naruszenie przepisu art. 7
ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z pkt 13.3.1 lit. j SIWZ
3) wybór oferty Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego „KROSPOL” Jen Lepak,
Stanisław Stachura sp.j. w Krośnie jako najkorzystniejszej, a tym samym naruszenie
przepisu art. 91 ust. 1 ustawy w zw. z pkt 24 ust. 3 SIWZ

Pismem z dnia 7 stycznia 2010 roku zamawiający odrzucił protest jako wniesiony po
terminie.


Pismem z dnia 12 stycznia 2010 roku, złożonym w placówce urzędu pocztowego w
Kielcach w w tym samym dniu odwołujący wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych W odwołaniu podtrzymał zarzuty i argumenty zawarte w proteście.

Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu niejawnym z udziałem właściwie
umocowanych pełnomocników stron, przeprowadziła dowody z dokumentacji akt
sprawy, w tym: protokołu postępowania, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, nadto rozważyła stanowiska pełnomocników stron złożone do protokołu
posiedzenia, ustaliła i zważyła co następuje:

Odwołanie polega odrzuceniu na podstawie art. 187 ust. 4 pkt 4 i pkt 8 w związku
z art. 184 ust. 1 a ustawy - Pzp.

Stosownie do art. 187 ust. 6 ustawy – Pzp Krajowa Izba Odwoławcza obowiązana
jest każdorazowo badać, czy nie zachodzą podstawy do odrzucenia odwołania. Katalog
przesłanek skutkujących odrzucenie odwołania zawarty jest w art. 187 ust. 4 ustawy.

Przedmiotem rozpatrywanego zamówienia publicznego są roboty budowlane, których
wartość, zgodnie z wyjaśnieniami zamawiającego, złożonymi w piśmie
z dnia 5 stycznia 2010 roku wynosi 2.107.651,23 zł, co zgodnie ze średnim kursem
obowiązującym na podstawie rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia
2007 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę
przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. Nr 241, poz.1762) stanowi
równowartość 543.615,39 euro. Bezsporną między stronami jest zatem okoliczność, że
wartość szacunkowa przedmiotowego zamówienia nie przekracza równowartości kwoty
5 150 000 euro.

Zgodnie z art. 187 ust. 4 pkt 8 ustawy – Pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi,
że w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie dotyczy innych czynności niż wymienione w
art. 184 ust. 1a.

W związku z powyższym oraz stosownie do przepisów rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od
których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich (Dz.U. Nr 241, poz. 1762) uznać należy, iż przepis art. 184 ust. 1a
ustawy – Prawo zamówień publicznych znajduje zastosowanie w przypadku robót
budowlanych o wartości niższej niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 5.150.000 euro.

Wskazując na powyższe zasadnym jest stwierdzenie, iż w przedmiotowym
postępowaniu, na zasadzie art. 184 ust. 1a ustawy – Prawo zamówień publicznych,
odwołanie przysługuje wyłącznie od rozstrzygnięcia protestu dotyczącego okoliczności
wyraźnie w przytaczanym przepisie wymienionych, tj.
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia zwolnej ręki i zapytania o cenę;
2) opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu;
3) wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia
4) odrzucenia oferty.

Analiza treści wskazanego przepisu pozwala na wniosek, iż możliwość wniesienia
odwołania została ograniczona tylko do wskazanych przypadków, a więc przypadków, w
których czynności zamawiającego dotyczą bezpośrednio wykonawcy składającego
odwołanie (np. wykluczenia go z postępowania czy odrzucenia jego oferty) nie zaś innych
wykonawców. U podstaw ratio legis przepisu legło bowiem to, by wykonawca miał
zagwarantowane prawo do wnoszenia efektywnych środków ochrony prawnej dotyczących
jego najistotniejszych interesów. Taka teza wynika z uzasadnienia projektu ustawy o zmianie
ustawy – Pzp oraz niektórych innych ustaw, która to nowelizacja uchwalona została w dniu 4
września 2008 roku i wprowadzona w życie w dniu 24 października 2008 roku.

Odwołanie wniesione w niniejszej sprawie dotyczy zaś czynności zaniechania
zamawiającego odrzucenia oferty innego wykonawcy aniżeli odwołujący, a zatem
okoliczności, której dyspozycja przepisu art. 184 ust. 1a nie obejmuje.

Ponadto odwołujący się wniósł protest z naruszeniem terminu wskazanego w ustawie
Pzp. Zgodnie z art. 180 ust. 2 zd. 1 ustawy protest wnosi się w terminie 10 dni od dnia, w
którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość
o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, a jeżeli wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – w
terminie 7 dni. Wobec wskazanej wyżej wartości zamówienia termin na wniesienie protestu w
przedmiotowej sprawie wynosił 7 dni od zaistnienia podstawy do jego wniesienia.
Jak wykazało postępowanie dowodowe zamawiający informację o rozstrzygnięciu
protestu zamieścił na swojej stronie internetowej w dniu 22 grudnia 2009 roku. Tym samym
termin na wniesienie protestu upływał w dniu 29 grudnia 2009 roku. Ponieważ odwołujący się
wniósł protest w dniu 31 grudnia 2009 roku stwierdzić należy, że zrobił to po upływie
przepisanego terminu.
Bez znaczenia jest zdaniem Izby okoliczność, że odwołujący się został poinformowany o
wynikach protestu listem poleconym w dniu 30 grudnia 2009 roku. Przepis art. 180 ust. 2 zd.
1 ustawy Pzp stanowi bowiem, że termin liczy się od dnia, w którym wykonawca przy
zachowaniu należytej staranności mógł powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących
podstawę do wniesienia protestu. Ponieważ informacja o rozstrzygnięciu postępowania
dostępna była od dnia 22 grudnia 2009 roku na stronie internetowej zamawiającego przyjąć
należy, iż od tego dnia należy liczyć termin na wniesienie protestu.


Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia, stosownie
do art. 187 ust. 4 pkt 4 w związku z art. 184 ust. 1a ustawy Pzp, w związku z § 17 ust. 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 2007 roku w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U. z 2007 roku, Nr 223, poz.
1655 oraz z 2008 roku Nr 171, poz. 1058).

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania odwoławczego,
na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy – Prawo zamówień publicznych w zw. z § 4 ust. 1
pkt 2 lit. a Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie
wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 oraz Dz. U. z
2008 roku Nr 182, poz. 1122).














Stosownie do art. 194 ust. 1 i 195 ust. 1 i 2 ustawy – Pzp - na niniejsze postanowienie
w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Krośnie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………