Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 764/10

WYROK
z dnia 12 maja 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Izabela Niedziałek-Bujak
Członkowie: Agata Mikołajczyk
Aneta Mlącka

Protokolant: Mateusz Michalec
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Getinge Poland Sp. z o.o., 02-387 Warszawa, ul. Lirowa 27 od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy, 59-220 Legnica, ul. J.
Iwaszkiewicza 5 protestu z dnia 9 kwietnia 2010 r.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania w zadaniu nr 1, odrzucenia oferty odwołującego się i
nakazuje powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zadaniu nr 1.

2. Kosztami postępowania obciąża Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy, 59-
220 Legnica, ul. J. Iwaszkiewicza 5 i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 444 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy) z
kwoty wpisu uiszczonego przez Getinge Poland Sp. z o.o., 02-387
Warszawa, ul. Lirowa 27.

2) dokonać wpłaty kwoty 8 044 zł 00 gr. (słownie: osiem tysięcy czterdzieści
cztery złote zero groszy) przez Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w
Legnicy, 59-220 Legnica, ul. J. Iwaszkiewicza 5 na rzecz Getinge Poland
Sp. z o.o., 02-387 Warszawa, ul. Lirowa 27 stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu kosztów postępowania odwoławczego oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
3) dokonać zwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Getinge Poland Sp. z o.o., 02-387
Warszawa, ul. Lirowa 27.


U z a s a d n i e n i e


W postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Wojewódzki Szpital
Specjalistyczny w Legnicy w trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę sprzętu i
aparatury medycznej dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy” (nr
postępowania WSzSl/FAZ-9/10), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 19 stycznia 2010 r., 2010/S 12-015143, wobec czynności zamawiającego polegającej
na odrzuceniu ofert złożonych dla zadania 1 i unieważnienia w tej części postępowania, w
dniu 12 kwietnia 2010 r. protest do zamawiającego wniósł wykonawca GETINGE POLAND
Sp. z o.o. (odwołujący). Zamawiający rozstrzygnął protest w dniu 20 kwietnia 2010 r.
oddalając go. Od takiego rozstrzygnięcia odwołujący wniósł w dniu 29 kwietnia 2010 roku
odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, przekazując jego kopię
zamawiającemu w dniu 28.04.2010 r.
O czynności zamawiającego wykonawcy zostali powiadomieni w dniu 1 kwietnia 2010
r. na podstawie informacji o wyborze ofert najkorzystniejszych.
W odwołaniu odwołujący podtrzymał zarzuty zgłoszone w proteście naruszenia przez
zamawiającego przepisów art. 7 ust. 1 i 3, art. 89 ust. 1 pkt 6 oraz art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy
PrZamPubl, do których doszło na skutek odrzucenia oferty odwołującego oraz unieważnienia
postępowania dla zadania nr 1. Wniósł o powtórzenie czynności oceny ofert z
uwzględnieniem oferty odwołującego. Dodatkowo wskazywał na zaniechanie wskazania w
podstawie odrzucenia oferty Informel MED. Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, na błąd w
obliczeniu ceny, polegający na zastosowaniu 7 % stawki podatku VAT dla urządzeń, które
nie stanowiły wyrobu medycznego.

W odwołaniu odwołujący podtrzymał argumentację dotyczącą błędnego stanowiska
zamawiającego, który uznał, że wykonawca zobowiązany był zastosować jednolitą stawkę
podatku od towarów i usług (7%) dla całości przedmiotu zamówienia. Swoje stanowisko
opierał na interpretacji rozumienia pojęcia „wyrób medyczny”, którego definicja zawarta
została w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych.

Ponieważ nie zachodziły podstawy do odrzucenia odwołania na posiedzeniu,
odwołanie podlegało merytorycznemu rozpoznaniu przez Izbę. W ocenie Izby w
okolicznościach niniejszej sprawy, wypełniona została przesłanka interesu prawnego dla
skutecznego wniesienia odwołania. Odwołujący, który jako jeden z dwóch wykonawców,
którzy złożyli oferty dla zadania 1, składając protest i odwołanie dąży do przywrócenia swojej
oferty do oceny, a tym samym uzyskania przedmiotowego zamówienia.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, iż dla rozstrzygnięcia sporu decydujące było
ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla przedmiotu zamówienia obejmującego dostawę
sprzętu i aparatury medycznej wraz z wyposażeniem. Różnica stanowisk pomiędzy stronami
sprowadzała się do ustalenia, czy urządzenia objęte zadaniem nr 1 należało traktować jako
wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych,
podlegający opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT, zgodnie z załącznikiem nr 3 do
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stanowisko Izby zapadło w oparciu o poczynione na podstawie dokumentacji
postępowania ustalenia faktyczne, jak również rozważania prawne dotyczące stosowania
przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Przedmiot zamówienia w zadaniu 1 obejmował dostawę urządzeń opisanych w
częściach od A do D oraz dostawę materiałów eksploatacyjnych opisanych w części E.
Odwołujący dla obliczenia ceny urządzeń: wytwornica elektryczna pary czystej, system
komputerowy obiegu narzędzi, stacja uzdatniania wody (część A) oraz materiałów
eksploatacyjnych: kalka woskowo-żywiczna, etykiety do drukarek, taśmy drukarki, papier
drukarki, formaldehyd 35% (część E) przyjął 22 % stawkę podatku VAT. W pozostałym
zakresie przedmiotu zamówienia zastosował stawkę podatku VAT 7%. Zamawiający wezwał
wykonawcę do złożenia wyjaśnień i w odpowiedzi uzyskał stanowisko strony przedstawione
w piśmie z dnia 10.03.2010 r. W wyjaśnieniach tych wykonawca wskazał na konieczność
posiadania dopuszczenia do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wyrobów
medycznych, uprawniające do zastosowania 7 % stawki podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust.
2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto
wyjaśniał, iż materiały eksploatacyjne stanowiące część urządzeń medycznych zostały
zaoferowane zgodnie z obowiązującymi przepisami ze stawką podatku VAT równą 7%, zaś

pozostałe materiały eksploatacyjne, które nie mogły być zaklasyfikowane jako części
urządzeń medycznych zostały zaoferowane zgodnie z obowiązującymi przepisami ze stawką
podatku VAT równą 22 %. Dla potwierdzenia do oferty załączono deklaracje zgodności dla
urządzeń medycznych wg wymogów dyrektywy 93/42/EEC oraz certyfikaty CE wydane przez
jednostki notyfikowane dla poszczególnych urządzeń medycznych, których dotyczą
poszczególne materiały eksploatacyjne.
Strony były zgodne w przedmiocie ustalenia, iż urządzenia, dla których odwołujący
zastosował stawkę podstawową podatku od towarów i usług nie są wyrobami medycznymi, w
rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o wyrobach medycznych (Dz.U. z 2004 r., Nr 93, poz.
896 z późn. zm.). Izba uznała, iż urządzenia te stanowią wyrób medyczny w szerszym
rozumieniu wprowadzonym w art. 3 ust. 3 tejże ustawy, zgodnie z którym za wyrób
medyczny uważa się również między innymi wyposażenie wyrobu medycznego do różnego
przeznaczenia, przez które ustawa rozumie przedmioty, które, nie będąc wyrobami
medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie
zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust 1
pkt 15). Za przyjęciem takiego stanowiska przemawiał, w ocenie Izby opis urządzeń
zamieszczony przez odwołującego, który wskazywał między innymi we wniosku o wydanie
indywidualnej opinii podatkowej, jak również w odwołaniu:
- w odniesieniu do wytwornicy elektrycznej pary czystej, iż „w wymaganej przez
Zamawiającego konfiguracji wyposażenia dla Centralnej Sterylizatorni stanowi ona
dodatkowe/awaryjne źródło zasilania w parę dla sterylizatorów parowych – będących
urządzeniami medycznymi”,
- w odniesieniu do systemu komputerowego obiegu narzędzi – „Jego działanie nie
jest niezbędne dla funkcjonowania sterylizatorów i myjni-dezynfektorów - jest on
wyposażeniem uzupełniającym. W wymaganej przez Zamawiającego konfiguracji
wyposażenia Centralnej Sterylizatorni stanowi on „pozostałe wyposażenie centralnej
sterylizator ni”,
- w odniesieniu do stacji uzdatniania wody – „Jest samodzielnym i niezależnym
zestawem urządzeń nie będących urządzeniem medycznym. Wytwarzana przez nie woda
oczyszczona może być stosowana do zasilania różnego rodzaju urządzeń grzewczych,
gastronomicznych lub przemysłowych a w tym konkretnym przypadku – sterylizatorów
parowych i myjni-dezynfetorów. W wymaganej przez Zamawiającego konfiguracji
wyposażenia dla Centralnej Sterylizatorni stanowi ona „pozostałe wyposażenie centralnej
sterylizatorni”.
Samo stwierdzenie, iż urządzenia te stanowią wyposażenie wyrobów medycznych i
mieszczą się w szeroko pojętej definicji wyrobu medycznego (art. 3 ust. 3 ustawy o wyrobach
medycznych), nie jest wystarczające dla stwierdzenia podstawy do zastosowania 7 % stawki

podatku VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (Dz. U z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zastosowanie winna mieć stawka
podatku 7 %, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, w którym pod
pozycją 106 wymienione zostały bez względu na symbol PKWiU – wyroby medyczne, w
rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium
Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Ustawa
uzależnia możliwość skorzystania z uprzywilejowanej stawki podatku VAT w odniesieniu do
wyrobów medycznych, od ich dopuszczenia do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskie.
Taka interpretacja zapisu ustawy znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach
organów podatkowych przedłożonych na rozprawie przez zamawiającego. Zasady
dopuszczenia do obrotu wyrobów medycznych określa ustawa o wyrobach medycznych,
nakładając na podmiot uprawniony do wprowadzenia do obrotu i używania wyrobów
medycznych obowiązek przeprowadzenia odpowiednich dla wyrobów procedur oceny
zgodności z wymaganiami zasadniczymi, poprzedzających umieszczenie znaku CE na
wyrobie medycznym. Ponieważ z oferty wykonawcy nie wynikało, iż podmiot uprawniony
dokonał wprowadzenia do obrotu wyrobów medycznych, zamawiający nie miał podstaw do
przyjęcia przy ocenie oferty odwołującego jako prawidłowej stawki podatku 7 %. Ponieważ to
na wykonawcy spoczywa ciężar prawidłowego naliczenia podatku, a specyfikacja istotnych
warunków zamówienia nie zawierała żadnych postanowień w tym zakresie, to zamawiający
nie mógł jedynie odnosić się do charakterystyki urządzeń i ich przeznaczenia z pominięciem
ustalenia, czy oferowane urządzenia zostały dopuszczone do obrotu na zasadach
określonych dla wyrobów medycznych. Dopuszczenie do obrotu wyrobu medycznego
uzależnione jest od nadania przez wytwórcę przewidzianego zastosowania wyrobowi
medycznemu przed wprowadzeniem go do obrotu i przeprowadzenia oceny zgodności.
Zamawiający nie przeprowadził dowodu na okoliczność wprowadzenia do obrotu wyrobów
medycznych, dla których wykonawca przyjął stawkę podstawową podatku 22 % VAT. Na tej
podstawie Izba uznała, iż decyzja zamawiającego o odrzuceniu oferty odwołującego nie
znajdowała oparcia w materiale dowodowym sprawy i nie mogła się ostać.
Izba nie znalazła uzasadnienia dla stwierdzenia, iż materiały eksploatacyjne opisane
w części E, dla których wykonawca przyjął stawkę podstawową 22%, stanowiły wyposażenie
wyrobu medycznego. Stanowiły one materiały eksploatacyjne typowych urządzeń
drukujących, a zatem wykonawca nie był uprawniony do przyjęcia niższej stawki podatku
VAT, a cena ofert nie zawierała błędu.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Legnicy.


Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:


………………………………


………………………………