Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2420/13

WYROK
z dnia 29 października 2013 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Członkowie: Dagmara Gałczewska-Romek
Robert Skrzeszewski
Protokolant: Paulina Nowicka
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 października 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 października 2013 r. przez
Pamar Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez Gminę Konstancin-Jeziorna w Konstancinie-Jeziornej

przy udziale wykonawcy EKO-INVEST Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Kielcach, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Gminie Konstancin-Jeziorna w
Konstancinie-Jeziornej unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
unieważnienie czynności wykluczenia z postępowania i odrzucenia oferty wykonawcy Pamar
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie i dokonanie ponownej oceny
ofert
2. kosztami postępowania obciąża Gminę Konstancin-Jeziorna w Konstancinie-Jeziornej
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Pamar Spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.

2.2. zasądza od Gminy Konstancin-Jeziorna w Konstancinie-Jeziornej na rzecz
Pamar Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie kwotę
10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.

…………………………..
…………………………..
…………………………..

Sygn. akt: KIO 2420/13
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Konstancin-Jeziorna w Konstancinie-Jeziornej – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na budowę budynku przedszkola
publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą oraz rozbiórką masztu antenowego w Oborach
w gminie Konstancin-Jeziorna.
Postępowanie prowadzone jest z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 907 ze
zmianami), zwanej dalej ustawą Pzp.
W dniu 14 października 2013 roku Pamar Sp. z o.o. w Warszawie (dalej: odwołująca)
wniosła odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego, polegających na:
1) wadliwej i sprzecznej z obowiązującymi przepisami ocenie dokumentu w postaci
oświadczenia Wojciecha G.ego, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Inwestycyjnych Inwest-Serwis Wojciech G. z siedzibą w Olsztynie, w przedmiocie
zobowiązania do oddania do dyspozycji odwołującej niezbędnych zasobów na okres
korzystania przy wykonaniu zamówienia, jako nie stanowiącego dowodu na dysponowanie
przez odwołującą wiedzą i doświadczeniem podmiotu składającego ww. oświadczenie,
2) sprzecznym z obowiązującymi przepisami przyjęciu, że „Możliwość skorzystania z
zasobu podmiotu trzeciego w zakresie wiedzy i doświadczenia w odniesieniu do przedmiotu
zamówienia wiązać się musiała z wykazaniem podwykonawstwa”,
3) wykluczeniu odwołującej z postępowania,
4) odrzuceniu oferty odwołującej,
co stanowiło naruszenie:
1) art. 26. ust. 2b ustawy Pzp poprzez:
a) nieuprawnione przyjęcie, że art. 26 ust. 2b „w zakresie polegania na wiedzy i
doświadczeniu podmiotów trzecich ma zastosowanie tylko i wyłącznie przy jednoczesnym
uczestnictwie podmiotu trzeciego przy realizacji części zamówienia w charakterze
podwykonawcy”,
b) błędne zakwestionowanie oświadczenia Wojciecha G.ego, jako nie potwierdzającego
udostępnienia posiadanej wiedzy i doświadczenia odwołującej,
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, w zw. z art. 14 ustawy Pzp i w zw. z art. 60 i 65 § 1

Kc, poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że oferta odwołującej w swej treści nie odpowiada
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności poprzez nieprawidłową
interpretację treści oświadczenia Wojciecha G.ego, jako nie potwierdzającego braku
podstaw do wykluczenia odwołującej i dysponowania przez nią odpowiednią wiedzą i
doświadczeniem niezbędnymi do wykonania zamówienia,
3) art. 7 i 89 ustawy Pzp w zakresie równego traktowania wykonawców, poprzez
dopuszczenie się w odniesieniu do odwołującej naruszeń podniesionych w niniejszym
odwołaniu,
i w konsekwencji wykluczenie odwołującej z postępowania i uznanie jej oferty za odrzuconą.
Zarazem odwołująca zarzuciła zamawiającemu nieuprawnione zaniechanie:
1. Wezwania odwołującej do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 3 i 4 w zw. z art. 25 ust.
1 ustawy Pzp, w odniesieniu do dokumentu w postaci oświadczenia Wojciecha G.ego w
sytuacji, gdy zamawiający powziął jakiekolwiek wątpliwości w zakresie dysponowania przez
odwołującą zasobami składającego oświadczenie, bowiem inaczej niż w przypadku
uzupełniania dokumentów, proces wyjaśniania może przybrać formę więcej niż jednego
zapytania - skoro więc po przedłożeniu dokumentów zamawiający ma nadal wątpliwości lub
pojawiły się kolejne zagadnienia wymagające wyjaśnienia, to powstała okoliczność
zobowiązująca zamawiającego do wystąpienia o wyjaśnienie treści tych dokumentów.
Wobec powyższego odwołująca wnosi o:
1) Nakazanie zamawiającemu unieważnienie czynności w postaci wykluczenia
odwołującej i uznania jej oferty za odrzuconą i następnie dokonania wyboru oferty innego
wykonawcy jako najkorzystniejszej, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
na wykonanie robót budowlanych w postaci „Budowy budynku przedszkola publicznego
wraz z niezbędną infrastrukturą oraz rozbiórki masztu antenowego w Oborach w gminie
Konstancin-Jeziorna”, prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego (numer sprawy:
ZP.271.54.2013, ogłoszenie o zamówieniu z dnia 04.09.2013r. nr 358600-2013),
2) Nakazanie zamawiającemu powtórzenie czynności w postaci dokonania oceny i
wyboru ofert oraz dokonanie wyboru oferty odwołującej jako najkorzystniejszej,
3) Zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującej kosztów postępowania, w tym
kosztów uiszczonego wpisu w wysokości 10.000 zł i kosztów wynagrodzenia pełnomocnika
w wysokości 3.600zł.

W uzasadnieniu odwołująca podniosła, iż pismem z dnia 08.10.2013r., przesłanym
odwołującej faxem w dniu 08.10.2013r., zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze
ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót
budowlanych w postaci „Budowy budynku przedszkola publicznego wraz z niezbędną
infrastrukturą oraz rozbiórki masztu antenowego w Oborach w gminie Konstancin-Jeziorna”,
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego.
Jak wynika z treści otrzymanego zawiadomienia, zamawiający powołując się na art.
24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp wykluczył odwołującą się spółkę z postępowania i w oparciu o
art. 24 ust. 4 ustawy Pzp uznał jej ofertę za odrzuconą.
W uzasadnieniu powołanego wyżej zawiadomienia zamawiający stwierdził, iż
wykonawca nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, bowiem nie
udowodnił dysponowania potencjałem odnośnie wiedzy i doświadczenia Wojciecha G.ego,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Inwestycyjnych Inwest-
Serwis.
W szczególności zaś zamawiający oparł zakwestionowane niniejszym
odwołaniem rozstrzygnięcie na następujących stwierdzeniach, kluczowych dla samej
decyzji o wykluczeniu:
1) „Możliwość skorzystania z zasobu podmiotu trzeciego w zakresie wiedzy i
doświadczenia w odniesieniu do przedmiotu zamówienia wiązać się musiała z
wykazaniem podwykonawstwa, czyli uczestniczenia w realizacji przedmiotu zamówienia”,
2) „Artykuł 26 ust. 2b ustawy Pzp „w zakresie polegania na wiedzy i
doświadczeniu podmiotów trzecich ma zastosowanie tylko i wyłącznie przy
jednoczesnym uczestnictwie podmiotu trzeciego i przy realizacji części zamówienia w
charakterze podwykonawcy”.
W ocenie odwołującej tak sformułowane zarzuty pod adresem odrzuconej oferty
są bezzasadne i jako takie nie zasługują na uwzględnienie. Zgodnie bowiem z treścią
uchwały SN z 29 czerwca 1995r., III CZP 66/95 (OSNC z 1995r. nr 12, poz. 168), Jeżeli
chodzi o oświadczenie woli ujęte w formie pisemnej, czyli wyrażone w dokumencie, to
sens tych oświadczeń ustala się, przyjmując za podstawę wykładni przede wszystkim
tekst dokumentu (...) Uwzględnieniu podlegają również okoliczności, w jakich
oświadczenie woli zostało złożone, o ile dokument obejmuje takie informacje, a także cel
oświadczenia woli wskazany w tekście bądź zrekonstruowany na podstawie zawartych w
nim postanowień. ”
Odwołująca podkreśliła, że z treści oświadczenia Wojciecha G.ego jednoznacznie
i bezwarunkowo wynika, iż przedsiębiorca ten, w przypadku zawarcia przez odwołującą
umowy z zamawiającym, zobowiązał się: „oddam Wykonawcy do dyspozycji niezbędne

zasoby na okres korzystania z nich przy wykonywaniu Zamówienia, przez cały okres
obowiązywania Umowy i w celu jej należytego wykonania przez Wykonawcę, w
szczególności zobowiązuję się oddać do dyspozycji Wykonawcy wiedzę i doświadczenie,
niezbędne do wykonania zamówienia.”
W ocenie odwołującej powyższe oświadczenie jest jednoznaczne i wbrew
twierdzeniom Zamawiającego spełnia wymogi zawarte w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, który
wymaga udowodnienia przez wykonawcę zamierzającego skorzystać z zasobów
należących do innego podmiotu, że będzie nimi dysponował.
Odwołująca stwierdziła, iż – jeżeli zamawiający powziął jakiekolwiek wątpliwości w
powyższym zakresie – to zgodnie z treścią art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp, zobowiązany był do
wezwania wykonawcy, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia dodatkowych
dokumentów lub wyjaśnień ich dotyczących. Zamawiający nigdy nie wezwał odwołującej do
przedłożenia jakichkolwiek dodatkowych dokumentów, czy wyjaśnień, odnoszących się do
współpracy pomiędzy odwołującą a Wojciechem G.m.

Izba ustaliła, co następuje:

Zgodnie z rozdziałem X ust. 3 pkt 3 specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(SIWZ) wykonawcy obowiązani byli wykazać, iż w okresie ostatnich pięciu lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali dwie roboty budowlane
polegające na budowie obiektów budowlanych zaliczonych do kategorii IC, zgodnie z
klasyfikacją zawartą w załączniku do ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane,
wraz z niezbędną architekturą towarzyszącą, o wartości minimum 3.000.000 zł brutto każdą.
Odwołująca powołała się na wiedzę i doświadczenie podmiotu trzeciego. Zamawiający
dokonał oceny ofert i uznał, że wskazane przez wykonawcę usługi nie spełniają warunku w
zakresie wiedzy i doświadczenia. W związku z powyższym w dniu 27 września 2013 roku, w
oparciu o art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wezwał odwołującą do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających spełnianie przedmiotowego warunku. W odpowiedzi na wezwanie,
odwołująca w dniu 30 września 2013 roku przedłożyła wykaz innych robót budowlanych
oraz referencje w tym zakresie, powołując się tym samym na zasoby innego podmiotu niż
uprzednio. Jednocześnie złożyła zobowiązanie do udostępnienia zasobów, jak również
oświadczenie o niepodleganiu przez podmiot wykluczeniu oraz odpis CEIDG Wojciecha
G.ego, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Inwest-Serwis Zakład Usług
Inwestycyjnych Wojciech G..
Ze złożonego zobowiązania wynika, że Wojciech G., działając w imieniu „Inwest-
Serwis” Zakład Usług Inwestycyjnych Wojciech G., zobowiązuje się wobec wykonawcy
(odwołującej), że w przypadku zawarcia przez wykonawcę umowy z zamawiającym w

przedmiocie zamówienia, odda mu do dyspozycji niezbędne zasoby na okres korzystania z
nich przy wykonywaniu zamówienia, przez cały okres korzystania z nich przy wykonywaniu
zamówienia, przez cały okres obowiązywania umowy i w celu jej należytego wykonania
przez wykonawcę. W szczególności podmiot zobowiązał się oddać do dyspozycji wykonawcy
wiedzę i doświadczenie, niezbędne do wykonania zamówienia. Szczegóły dotyczące
współpracy pomiędzy udostępniającym a Wykonawcą zostaną określone w odrębnej
umowie. Zobowiązanie wygasa z chwilą zawarcia z zamawiającym umowy na wykonanie
zamówienia, którego stroną jest inny niż wykonawca (odwołująca) podmiot.
Zobowiązanie zostało podpisane przez udostępniającego – Pana Wojciecha G.ego
oraz – w imieniu odwołującej – przez Panią Marzenę B..
Pismem z dnia 8 października 2013 roku zamawiający poinformował wykonawców o
wyborze najkorzystniejszej oferty. Jednocześnie w tym samym piśmie poinformował o
wykluczeniu odwołującej z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. W
uzasadnieniu wskazał m.in., iż ze zobowiązania udostępniającego wynika, że ma on jedynie
zamiar oddać do dyspozycji niezbędne zasoby, a w przypadku udostępniania doświadczenia
konieczny jest osobisty udział w wykonywaniu przedsięwzięć. Ponadto wskazał, że art. 26
ust. 2b ustawy Pzp, w zakresie polegania na wiedzy i doświadczeniu podmiotów trzecich, ma
zastosowanie tylko i wyłącznie przy jednoczesnym uczestnictwie podmiotu trzeciego i przy
realizacji części zamówienia w charakterze podwykonawcy.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest zasadne.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że odwołująca jest uprawniona do wnoszenia
środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią art. 26 ust. 2b ustawy Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i
doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub
zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących
go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić
zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w
szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania
mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu
zamówienia. Powyższe oznacza, iż wykonawca celem udowodnienia zamawiającemu
dysponowania zasobami niezbędnymi do realizacji danego zamówienia, o ile korzysta z
doświadczenia podmiotów trzecich, zobowiązany jest do przedłożenia stosownego
oświadczenia w formie pisemnego zobowiązania.

Powyższy przepis jest wynikiem wdrożenia postanowień unijnej dyrektywy klasycznej
2004/18/WE, która stanowi, że wykonawca może w określonych sytuacjach polegać na
zdolnościach innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego powiązań między nimi.
Musi on w takiej sytuacji dowieść, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji
zamówienia, np. przedstawiając zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji
niezbędnych zasobów.
Odwołująca przedłożyła zamawiającemu oświadczenie Wojciecha G.ego,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Inwestycyjnych Inwest-
Serwis, z którego wynika, iż podmiot ten zobowiązuje się wobec wykonawcy (odwołującej),
że w przypadku zawarcia przez wykonawcę umowy z zamawiającym w przedmiocie
zamówienia, odda mu do dyspozycji niezbędne zasoby na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu zamówienia, przez cały okres korzystania z nich przy wykonywaniu
zamówienia, przez cały okres obowiązywania umowy i w celu jej należytego wykonania
przez wykonawcę. W szczególności podmiot zobowiązał się oddać do dyspozycji wykonawcy
wiedzę i doświadczenie, niezbędne do wykonania zamówienia. Zdaniem Izby przedłożone
oświadczenie odpowiada wymogowi zobowiązania, o którym mowa w art. 26 ust. 2b ustawy
Pzp.
Ustawa Pzp nie definiuje pojęcia pisemności. Dlatego też posiłkując się przepisem
art. 14 ustawy Pzp, koniecznym jest odniesienie się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 roku (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) - Kodeks cywilny. Z brzmienia art. 78 § 1 KC
wynika, iż do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie
własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Również w
orzecznictwie podkreśla się, że „minimalnym wymaganiem dla zachowania formy pisemnej
jest złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia”
(wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 sierpnia 2009 r., sygn. akt I PK 58/09). Mając na
względzie powyższe, wskazać należy, iż obowiązek pisemności zobowiązań podmiotów
trzecich należy interpretować i rozstrzygać w oparciu o przepisy K.c. Analiza oświadczenia
złożonego przez odwołującą w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na zachowanie
właściwej formy dokumentu.
Z przepisu art. 26 ust. 2b wynika: dla wykazania, że wykonawca będzie
dysponował zasobami podmiotu trzeciego, wystarczającym dokumentem jest
przedłożenie pisemnego zobowiązania tego podmiotu do oddania wykonawcy
niezbędnych zasobów do korzystania z nich przy realizacji zamówienia. Wydaje się więc,
że oświadczenie podmiotu trzeciego, w którym zobowiązuje się on do udostępnienia
wykonawcy takich zasobów spełnia wymóg ustawowy co do udowodnienia przez

wykonawcę faktu dysponowania takimi zasobami. W oświadczeniu Wojciecha G.ego
zawarte jest zobowiązanie do oddania odwołującej do dyspozycji niezbędne zasoby na
okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia, przez cały okres obowiązywania
umowy i w celu jej należytego wykonania przez odwołującą. W szczególności wystawca
dokumentu zobowiązał się oddać do dyspozycji odwołującej wiedzę i doświadczenie,
niezbędne do wykonania zamówienia.
Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Okręgowego w Warszawie wyrażonym w wyroku z
dnia 07.02.2011 r. Sygn. V Ca 3036/10 Lex nr 1089020, podmiot, który udostępnia swój
potencjał, nie jest związany stosunkiem prawnym z zamawiającym - nie ma statusu
wykonawcy w postępowaniu. Związek tego podmiotu z postępowaniem jest jedynie taki, że
godzi się on na wykorzystanie swoich zdolności przez wykonawcę w celu przedstawienia ich
do oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Dowód na dysponowanie zasobami
innego podmiotu leży po stronie wykonawcy. Będzie to każdy dowód, który wskazuje na
udostępnienie własnych zasobów przez inny podmiot wykonawcy. Ustawa jedynie jako
przykład wymienia pisemne zobowiązanie podmiotu do oddania do dyspozycji wykonawcy
zasobów niezbędnych na okres korzystania przy wykonywaniu zamówienia.
W rozpoznawanym przypadku zamawiający w piśmie informującym odwołującą o jej
wykluczeniu z postępowania wskazał, że powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego na
podstawie art. 26 ust. 2b ustawy Pzp musi wiązać się z jednoczesnym powierzeniem
podmiotowi trzeciemu uczestnictwa w realizacji części zamówienia w charakterze
podwykonawcy.
Taka interpretacja nie znajduje umocowania w przepisach prawa. Po pierwsze,
ustawodawca nie narzucił podwykonawstwa jako formy współpracy pomiędzy wykonawcą a
podmiotem trzecim: przepis wyraźnie wskazuje na to, że powoływanie się na zasoby
podmiotów trzecich może mieć miejsce bez względu na charakter stosunków łączących
strony. Współpraca może, lecz nie musi, mieć charakter podwykonawstwa, zaś strony
zgodnie z zasadą swobody umów mogą ułożyć swój stosunek prawny wedle własnego
uznania, byle nie byłby on sprzeczny z ustawą, naturą stosunku prawnego czy też zasadami
współżycia społecznego.
Izba nie uwzględniła wniosku odwołującej o przyznanie jej kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł. Stosownie do art. 192 ust. 10 in principio ustawy Pzp
strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. O tym, czym
są koszty postępowania odwoławczego rozstrzyga § 3 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania. I

tak – w myśl wzmiankowanego przepisu – do kosztów postępowania odwoławczego zalicza
się wpis oraz uzasadnione koszty stron postępowania w wysokości określonej na podstawie
przedłożonych rachunków, obejmujące w szczególności koszty związane z dojazdem na
wyznaczoną rozprawę lub rozprawy (posiedzenie lub posiedzenia) Izby oraz wynagrodzenie
pełnomocników, jednak nie wyższe niż kwota 3 600 zł.
Z powyższego wynika, iż warunkiem przyznania zwycięskiej stronie kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika jest złożenie do akt sprawy rachunków określających ich
wysokość. Ze złożonego rachunku wynika bowiem kwota, jaką strona poniosła z tego tytułu i
tylko taką kwotę Izba może zasądzić na jej rzecz. Fakt nie złożenia rachunku nie oznacza
także, że stronie należy przyznać kwotę 3 600 zł, ponieważ jest to maksymalna, nie
minimalna kwota, jaka może być zasądzona na rzecz strony. W tym zakresie wskazane
wyżej rozporządzenie różni się od innych regulacji, np. w sprawach opłat za czynności
adwokatów czy radców prawnych, które określają wysokość stawek minimalnych, należnych
pełnomocnikowi co najmniej w tej wysokości, bez konieczności udowadniania ich
poniesienia. Rozporządzenie z dnia 15 marca 2010 roku nie określa minimalnego
wynagrodzenia należnego pełnomocnikowi, co oznacza, że strona w każdym przypadku
musi wykazać, że poniosła koszty, o których przyznanie wnosi.
Odwołująca w przedmiotowym postępowaniu nie złożyła wymaganych rachunków, a
zatem Izba nie przyznała na jej rzecz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.








Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania.

………………………………………
………………………………………
………………………………………